مشروح خطبه‌های نماز جمعه 19 مردادماه ۱۴۰۳ شهر کرج/

سیاه‌چاله جمعیتی مسئله‌ای جدی است؛ جوانان عزیز توحیدی فکر کنند

کارشناس روابط عمومی ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۰۵/۱۹

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا نه ستم می‌کنند و نه زیربار ستم می‌روند. جمله سوم بر درب چهارم این است که خداوند ذلیل کند هر که ستمکاران را در ستمی که به مخلوقان خدا می‌کنند کمک دهد و یاری رساند. درباره معنای ظلم و مذمت آن و اینکه ظلم رذیله اخلاقی است که گروه‌های زیادی را دربر می‌گیرد قبلاً مطالبی بیان شد که تکرار نمی‌کنم.

اما درب پنجم جهنم که حطمه نام دارد و از آیه ۴ سوره مبارکه همزه گرفته شده است که فرمود: «کَلَّا لَیُنبَذَنَّ فِی الْحُطَمَهِ» ولى نه قطعا در آتش خردکننده فرو افکنده خواهد شد. ظاهراً حطمه جایگاهی است که وقتی اهلش درآن قرار گرفتند مفری برای آنان وجود ندارد و مخلد در آتش خواهند بود. چون در بعض از قسمت‌های جهنم اینطور بود که بعد از مدتی شخصِ معاقب، نجات پیدا می‌کرد اما مشرکین که‌ جایگاهشان حطمه است دیگر راه نجاتی ندارند.

خب بر این درب پنجم هم سه جمله نوشته شده است: «وَ عَلَی الْبَابِ الْخَامِسِ مَکتُوبٌ ثَلاَثُ کلِمَاتٍ. لاَ تَتَّبِعُوا الْهَوَی فَالْهَوَی یخَالِفُ الایمَانَ». از هوی و خواهش‌های نفسانی خود پیروی نکنید، زیرا که هوای نفس مخالف ایمان است. «وَ لاَ تُکثِرْ مَنْطِقَک فِیمَا لاَ یعْنِیک فَتَسْقُطَ مِنْ رَحْمَهِ اللَهِ». و گفتارت را در امور بی فائده به درازا مکشان، زیرا که از رحمت خدا دور می‌افتی. «وَ لاَ تَکنْ عَوْنًا لِلظَّالِمِینَ». و هیچ گاه یار و یاور ظالمان مباش.

که باز می‌بینید در این جمله سوم به مذمت ظلم اشاره کرده است که اگر خودتان هم ظالم نیستید، کمک ظلم و ظالم هم نباشد. کمک کار ظالم بودن همه آن آثار و پلیدی ظالم را برای شخص دارد. در بعض روایات دارد حتی به اندازه تراشیدن سر قلم هم نباید به کسی که ظلم می‌کند کمک کرد. چون یاوران ستم‌کاران در روز قیامت در سرپرده‏اى از آتش هستند تا خداوند بین سایر بندگان حکم براند.

امام سجاد علیه‌السلام فرمود: از رفاقت با گناهکاران و یارى ستمگران بپرهیزید. و امام صادق علیه‌السلام فرمود: ستمگر وآنکه او را یارى مى‏دهد و آنکه از عمل وى اظهار خوشنودى مى‏کند، هرسه با هم شریک هستند. امام صادق علیه‌السلام از پدرانش از رسول خدا روایت مى‏کند: هنگامى که روزقیامت فرا مى‏رسد، ندا دهنده‏اى فریاد سر مى‏دهد: کجا هستید یاوران ستمگران؟ کیست آنکه لیقه در دوات آنان ریخته یا سرکیسه‏اى براى آنان دوخته و یا مدادى براى آنان تراشیده است؟ همه اینان را با آنان (ستمگران) محشور کنید.

ظلم و ستم انسان را در دنیا از رحمت خدا محروم می‌کند، همانطور که از سعادت آخرت جلوگیری می‌کند و برای همه این آثار شواهدی از آیات قرآن کریم داریم. مثل آیه۴۱ سوره مبارکه مومنون و آیه ۳۱ سوره مبارکه انسان. کسی که اهل ظلم و ستم باشد از مغفرت خداوند بهره‌ای نخواهد داشت. در آیه ۱۶۸ و قسمتی از ۱۶۹ سوره مبارکه نساء فرمود: «اِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ وَ ظَلَمُواْ لَمْ یَکُنِ اللَّهُ لِیَغْفِرَ لَهُمْ وَ لَا لِیَهدِیَهُمْ طَرِیقًا* اِلَّا طَرِیقَ جَهَنَّمَ خَلِدِینَ فِیهَا اَبَدًا…» کسانى که کافر شدند، و (به خود و دیگران) ستم کردند، هرگز خدا آنها را نخواهد بخشید، و آنان را به هیچ راهى هدایت نخواهد کرد مگر به راه دوزخ، که جاودانه در آن خواهند ماند… کسی که اهل ظلم است هدایت نمی‌شود.

در قسمتی از آیه ۸۶ سوره‌مبارکه آل‌عمران فرمود: «… وَ اللَّهُ لَا یَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ». چرا بهره‌ای از هدایت نمی‌برند؟ چون بر دل چنین افرادی مهر زده می‌شود که نمی‌توانند مسائل را درست درک کرده تحلیل کنند. در حقیقت قدرت تشخیص از آنان گرفته می‌شود.

خب خلاصه این جمله سوم که بر درب پنجم نوشته است این است که کمک به ظلم و ظالم نکنیم والا مخلد در آتش هستیم. اما جمله اول این است که: از هوی و خواهش‌های نفسانی خود پیروی نکنید، زیرا که هوای نفس مخالف ایمان است.  هوای نفس جلوی خودسازی انسان رامی‌گیرد. راه کمال را می‌بندد. ابزار شیطان برای به بندکشیدن انسان نفس است. بلعم باعورا که به درجاتی رسیده بود را همین تبعیت از نفس به جائی رساند که خدای تعالی او را به حیوان تشبیه می‌کند که «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْب». هرجا هوای نفس باشد قطعاً هدایت نیست و انسان را از راه حق منحرف می‌کند.

در قسمتی از آیه ۲۶ سوره مبارکه ص فرمود: «… وَ لَا تَتَّبِعِ الْهَوَى‏ فَیُضِلَّکَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ…» و از هواى نفس پیروى نکن که تورا از راه خدا منحرف سازد. حتی بالاتر رسول خدا فرمودند: دوست هر کس عقل اوست. اما هوی و هوس نمی‌گذارد که از عقل بهره ببریم. امام صادق علیه‌السلام: هوی و هوس دشمن عقل است. و ما باید دائماً با این دشمن که بدترین دشمن‌هاست مبارزه کنیم.

و همانطور که می‌دانید بخشی ازهدف بعثت انبیاءالهی هم مبارزه با هوای نفس بوده است. در آیه ۲۶ سوره مبارکه نحل فرمود: «وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فىِ کُلِّ‏ اُمَّهٍ رَّسُولاً اَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَ اجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ….» ما در هر امتى رسولى برانگیختیم که: خداى یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید…. خیلی روشن آیه شریفه عبودیت و بندگی خدای‌تعالی را هدف بعثت‌بیان کرده است و این عبودیت وقتی حاصل می‌شودکه شخص دست از خواسته‌های نفسانی و پیروی از طاغوت درون و بیرون بکشد. خلاصه طبق آنچه بر درب پنجم نوشته است اگر کسی پیروی از هوی و هوس خود کند نتیجه‌اش بی ایمانی است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا از همه اتفاقاتی که در اطرافشان واقع می‌شود پند و عبرت می‌گیرند. امیرالمومنین علیه‌السلام در حکمت ۲۸۹ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «مَا اَکْثَرَ الْعِبَرَ وَ اَقَلَّ الِاعْتِبَارَ». چه قدر پند و عبرت‌ها فراوان و پند پذیرى اندک است. حضرت در مقام سرزنش کسانی است که از وقایعی که برایشان می‌افتد و دائم تکرار هم می‌شود پند نمی‌گیرند.

قرآن هم بر عبرت گرفتن اهل بصیرت تاکید دارد. در آیه ۲ سوره مبارکه حشر فرمود: فاعتبروا یا اولی الابصار. حضرت در حکمت دیگری فرمودند: هرکس عبرت گیرد بینش یابد و هر کس بینش یابد فهیم گردد و هرکس فهیم گردد دانا گردد. خدای تعالی ما را از اهل عبرت و بصیرت قرار دهد.

۷ صفر بنا به روایتی شهادت امام مجتبی علیه‌السلام است که به همه شما عزیزان تسلیت عرض می‌کنم. رسول خدا در روایتی که در کتاب ماه منقبه آمده فرمود: «بِی اُنْذِرْتُمْ وَ بِعَلِیِّ بْنِ‌اَبِی‌طَالِبٍ اهْتَدَیْتُمْ وَ قَرَاَ إِنَّما اَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ». به وسیله من مورد انذار و هشدار واقع شدید و با علی‌بن‌ابی‌طالب هدایت یافتید و بعد آیه: «إنَّمَا اَنتَ مُنذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هَاد» را تلاوت فرموده و در ادامه گفتند: «وَ بِالْحَسَنِ اُعْطِیتُمُ الْإِحْسَانَ….» با حسن، احسان داده شدید و با حسین به سعادت می‌رسید و به وی متوسل می‌شوید. بدانید که حسین دری از درهای بهشت است، هر که با وی عناد ورزد خداوند بوی بهشت را بر او حرام خواهد کرد؛ یعنی هرچه احسان به ما می‌شود ریشه‌ و منشاء آن امام حسن علیه‌السلام است.

نکته دیگر اینکه امام مجتبی در عبادت و بندگی خدا هم سرآمد بودند. در سیره ایشان می‌نویسند که وقتی وضو می‌گرفت بندبند وجودش به لرزه می‌افتاد و رنگ رخسار‌ش زرد می‌شد. وقتی به‌خاطر این حالت از حضرت سؤال شد، فرمودند: هرکس که در پیشگاه پروردگار عالم قرار گیرد شایسته است که رنگش زرد گردد و بندبند وجودش به لرزه افتد.

این حالت را که خشوع می‌گویند اولیاء خدا همه داشتند. و طبق نقل روایات خشوع شُکوه اهل ایمان است. و این حال را کسی نمی‌فهمد مگر اینکه عظمت الهی را خوب درک کرده باشد. انسان وقتی کوچکی و حقارت خود در مقابل عظمت و بزرگی خداوند متعال را فهمید در عبادتش نمود پیدا می‌کند. شما توجه کرده‌اید که نماز با الله اکبر شروع می‌شود یعنی همان اول به عظمت خدا باید اعتراف کنی و اگر از روی معرفت باشد نماز فرق می‌کند.

امام مجتبی بسیار غریب بود و در محاصره یک جنگ ترکیبی شدید که از زمان امیرالمومنین علیه‌السلام شروع ‌شده ‌بود قرار داشت. شما اگر وضعیت زمان امیرالمومنین را درک کنید زمان امام حسن همان بود بلکه گاهی شدیدتر. امیرالمومنین در بیان فتنه گری معاویه می‌فرماید: «مراقب باشید، مراقب باشید معاویه مثل شیطان رجیم است؛ از چهار طرف می‌آید و محاصره می‌کند»؛ یعنی حضرت آیه ۱۷ سوره مبارکه اعراف که راجع به شیطان است را با معاویه تطبیق کردند.

معاویه هم، جنگ سخت داشت و هم جنگ نرم. از روش‌های مختلف برای تضعیف نظام اسلامی استفاده می‌کرد. فتنه راه انداخت عده‌ای را کشت، همین که امروز می‌گویند کشته سازی؛ بعد با جنگ تبلیغاتی خون‌ها را به گردن نظام و امیرالمومنین انداخت و مردم جاهل و بی بصیرت هم تحت تاثیر تبلیغات و تهمت‌هائی که زده شد حضرت را متهم می‌کردند و در مقابل امام می‌ایستادند و القاب بد می‌دادند.

یک نمونه را از شرح ابن‌ابی‌الحدید معتزلی بر نهج‌البلاغه عرض کنم، می‌نویسد: روزی امیرالمومنین جوانی به نام حسن بصری ‌که فرد سالمی نیست‌ را در شهر کوفه دید که مشغول وضو گرفتن بود، و به‌خاطر وسواس، آب زیادی روی دست‌هایش می‌ریخت. حضرت به او فرمود: این کار تو اسراف است. وی در پاسخ گفت: خون‌هایی که تو از مسلمانان ریخته‌ای بیشتر از آبی است که من برای وضو روی دستم ریخته‌ام و تو بیشتر از من اسراف کرده‌ای.

از این قسم آزار و اذیت‌ها فراوان بود که ادامه‌اش به امام مجتبی علیه‌السلام رسید. آن هم نه فقط در بیرون منزل که او را مذل المومنین صدا می‌کردند و در نماز و غیر نماز بی‌ادبی می‌کردند، بلکه در اندرون خانه هم ‌امنیت جانی نداشت، بطوری‌که همسرش او را با زهری که معاویه داده بود به شهادت رساند.

نکته‌ای به مناسبت ۲۳ مرداد سال گشت پیروزی جنگ ۳۳ روزه لبنان که روز مقاومت اسلامی نامیده شده است. عرض کنم. صهیونیست‌ها همیشه به فکر نابود کردن و از بین بردن هستند؛ بخصوص مسلمین و بویژه شیعیان را. همانطور که قصد نابودی سوریه و بعض کشورهای دیگر را داشتند و نتوانستند.

در سال ۱۳۸۵ جنگی را علیه حزب الله لبنان آغاز کردند. چون برای منطقه غرب آسیا، آمریکائی‌ها طرحی را آماده کرده بودند که لازمه آن، برای زیر سلطه قرار دادن تمام منطقه، باید حزب الله نابود می‌شد. لذا در راستای اهداف آمریکا که می‌خواست ایران را منزوی کند و خاورمیانه بزرگ ایجاد کند و یا قصد داشت عقبه استراتژیک ایران را از بین ببرد و یا افکار عمومی جهان را از جنایات اسرائیل در غزه و جنایات خودش در عراق و افغانستان منحرف کند و مسائلی از این قبیل، قصد داشتند با این حمله ساختار مقاومت را بشکنند و مسیر سازش‌کاری‌ و تسلیم‌ در مقابل ‌رژیم ‌صهیونیستی را تثبیت کنند.

اما حزب الله لبنان چنان مقاومتی کرد که همه معادلات غاصبان و حامیان غربی و عربی آنان را بهم زد و خوابشان پریشان شد. بعد از ۳۳ روز مقاومت حزب الله لبنان، صهیونیست‌ها اعتراف کردند که در جنگ شکست خورده‌اند و عقب‌نشینی کردند.

همین مقاومت و پیروزی، الهام بخش فلسطینیان شد که با همین روشِ مقاومت می‌توانند در مقابل این موجود خبیث به پیروزی برسند، لذا در جنگ ۲۲ روزه که اسرائیل برای آزادی سرباز اسیر خود به راه انداخته بود، غزه پیروز میدان شد. و سه سال بعدش شرائط مقاومت را پذیرفت و ۱۰۲۷ نفر را در مقابل یک نفر آزاد کرد.

بیچاره‌ها امروز هم باز به قصد نابود کردن مردم مقاوم و با عزت غزه حمله کرده‌اند، در این ده ماه با اینکه تا توانسته‌اند تخریب کرده‌اند و انسان‌های بیگناه بخصوص کودکان را کشته‌اند، اما نتوانسته‌اند به اهدافی که گفته بودند حتی نزدیک شوند. ولو همچنان بر عناد و دشمنی خود استوار هستند.

البته صهیونیست‌ها باید این را بدانند که هنوز حزب الله لبنان بلکه کشورهای محور مقاومت جنگ خودشان را شروع نکرده‌اند که اگر بخواهند اقدام جدی داشته باشند محل جنگ قطعاً قلب رژِم صهیونیستی و تل‌آویو خواهد بود. حمایت ما هم از اینجا لعن بر اسرائیل است.

اگر سران آمریکا، صهیونیست و آدم‌کش نیستند دست از کمک به جنایتکار بکشند. متاسفانه همین مسیر غلط را با بی‌شرمی تمام اتحادیه اروپا با بی اعتنائی و سکوتی که در مقابل ترور شهید عزیز اسماعیل هنیه دارد و بر عمل رژیم صهیونیستی صحه گذاشتند، طی می‌کند.

آنها این عمل ددمنشانه را محکوم نکردند بخصوص فرانسه و انگلیس. عجیب است که اینها اصول قطعی و مدونی که در مجموعه تعهداتی که در سال ۱۹۶۱ در کنوانسیون وین تصویب کردند به اینها هم پای‌بند نیستند. بعد در این شرائط با بیانیه شب گذشته سه کشور قطر و مصر و آمریکا برای آتش بس و شروع مذاکرات، در ۲۵ مرداد بدون تعیین مشخص مکان مذاکره، تلاش برای نجات و حفظ رژیم غاصب دارند.

می‌خواهند جوری جلوه دهند که مقاومت راضی نیست که جنگ تمام شود. با طرح آتش بس دارند تلاش می‌کنند که اگر بشود جلوی پاسخ قریب‌الوقوع مقاومت را بگیرند. اما خودشان به فکر توسعه درگیری‌ها در منطقه و از بین بردن توان مقاومت هستند.

کشورهای غربی بخصوص آمریکای جانی با برخوردهای متناقض و دوگانه از رژیم تروریست و خونخواری که به هیچ یک از قوانین و مقررات بین المللی پایبند نیست و از هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای فروگذار نکرده حمایت می‌کنند و بعد در کمال پرروئی به ما و کشورهائی که مورد هدف جنایاتشان هستیم پیام می‌دهند که پاسخ ندهید و خویشتن‌داری کنید. مکرون زنگ زده گفته خویشتنداری کنید؛ ما نگران تشدید التهابات در منطقه هستیم.

پاسخ همان است که رئیس جمهور گفت، باید بدانید پاسخ ایران که در وقت مقرر انجام خواهد شد برق‌آسا، شدید، وسیع و قوی‌تر از قبل خواهد بود و ایران در مقابل حفظ عزت و اقتدار ملی، منافع ملی و امنیت ملی‌اش هرگز کوتاه نخواهد آمد.

نکته دیگر انتخاب سریع، به موقع، نقطه زن و پر پیام برای دشمنان مقاومت، رئیس دفتر جدید حماس برادر مجاهد ابو ابراهیم، یحیی سنوار است. شخصیت با هوش و استثنائی، مسلط بر زبان عبری و با اشراف کامل اطلاعاتی و سیاسی و رسانه‌ای بر صهیونیست‌های پلید.

انتخاب او برای اسرائیل رعب آور بوده است و این اطمینان را به کودک کشان می‌دهد که نبرد مستقیم و جنگ رودر رو با غاصبان ددمنش تا پیروزی و آزادی قدس ادامه خواهد داشت. او کسی است که عملیات طوفان را طراحی کرد و گفته بود کاری با نتانیاهو می‌کنم که بگوید ای کاش زاده نشده بودم. ان شاء الله این مسیر با وجود این مجاهد  که کارهای ویژه ای هم تا حالا داشته ادامه پیدا کند و نتایج قطعی که برای جهان بشری و بخصوص برای جهان اسلام مفید خواهد بود به زودی واقع بشود.

و نکته آخر اینکه مناسبت‌های دیگری هست که باید به آنها پرداخت مثل روز حمایت از صنایع کوچک و یا روز تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی و حتی پرداختن به مسائل اقتصادی که دولت با آن مواجه است و بایدبه سرعت پیگیری و اقدام داشته باشد و در سفره مردم تغییر محسوس بوجود آورد.

اما از آنجا که بحث خانواده و حفظ کیان آن و احترام به ارکان آن مهم است و ۲۵ مرداد روز خانواده و تکریم بازنشستگان است فقط یک حدیث برای شما می‌خوانم که شاید بعض از دوستان هم آن راشنیده باشند. راجع به اهمیت خانواده در اسلام و حتی فرهنگ ایرانی موارد فراوانی بیان کردیم. اگر خانواده در تراز لازم باشد خروجی که دارد افرادی خواهند بود که مفید به حال خود و جامعه هستند و هر کدام در جایگاهی که قرار می‌گیرند منشاء آثار فراوان خواهند بود.

ارکان خانوده از کودکی تا زمان بازنشستگی واقعی که دوران کهنسالی است با هم مهربان و یار هم هستند. چقدر سفارش به تکریم افراد سالخورده در خانواده داریم که آنان مثل پیامبران هستند در امت باید حرمتشان حفظ شود. چگونگی رفتار با دیگران به تربیت در خانواده بستگی دارد. در خانواده است که دانشمند و فرمانده و رهبر درست می‌شود.

دشمنان ما تلاش می‌کنند خانواده تشکیل نشود، لذا انواع حیل را بکار می‌برند تا ازدواج سخت باشد و کسی تن ندهد و این محکمترین بنیان شکل نگیرد و بعد اگر کسی هم میل داشت به ازدواج، رغبت به اولاد داری و بچه نداشته باشد. سگ و حیوانات دیگر را جایگزین می‌کنند. همان‌ها که این توصیه‌ها را دارند خودشان فرزندان فراوان دارند.

دوستان عزیز جوان توحیدی فکر کنید. مساله سیاه‌چاله جمعیتی جدی است. حالا نمی‌خواهم به این موضوعات بپردازم فقط این نکته خواستم عرض کنم که اسلام برای قوام و استحکام خانواده و محکم بودن بافت درونی که با مودت و مهربانی بوجود می‌آید اهمیت فراوان داده است.

به این روایت به عنوان نمونه توجه فرمائید:  مرحوم شعیری که از علما و محدثان قرن ششم هجری است در کتاب جامع الاخبار خودش روایتی را نقل کرده که ۱۲ ثواب برای کسی که به همسرش کمک می‌کند بیان می‌کند. شاید شنیده باشید اما تکرار خالی از لطف نیست.

امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: روزی در حالى که فاطمه سلام‌الله‌علیها نزدیک من نشسته بود و من عدس پاک می‌کردم، رسول خدا وارد شدند و فرمودند: ای اباالحسن، عرض کردم لبیک یا رسول اللَّه، فرمود: آنچه می‌گویم بشنو زیرا من هیچ حرفی نمی‌زنم مگر اینکه به امر پروردگار است. ۱. کسی‌که به همسر خود در خانه کمک می‌کند، خدا ثواب یک سال عبادتی را که روزها روزه باشد و شب‌ها به قیام و نماز ایستاده باشد به او می‌دهد. ۲. خداوند ثواب صابران و ثواب یعقوب و داود و عیسی علیهم‌السلام را به او عطا خواهد کرد.۳. هر که در خانه در خدمت خانواده خود باشد و آن را ننگ نداند، خدواند نام او جزو شهدا می‌نویسد و ثواب هزار شهید را در هر روز شب برای او محاسبه می‌کند. ۴. برای هر قدمی که بر می‌دارد ثواب یک حج و عمره می‌نویسد و به هر رگی که در بدن اوست در بهشت شهری به او عنایت می‌کند. ۵. یک ساعت خدمت کردن در خانه بهتر است از: عبادت هزار ساله، هزار حج و هزار عمره، آزاد کردن هزار بنده، هزار جهاد، عیادت هزار بیمار، شرکت در هزار نماز جمعه، شرکت در هزار تشییع جنازه، اطعام هزار گرسنه، پوشاندن هزار برهنه، تجهیز هزار اسب برای جهاد در راه خدا، هزار دینار صدقه دادن به نیازمندان، خواندن تورات و انجیل و زبور و قرآن، خریدن و آزادکردن هزار اسیر در راه خدا، صدقه دادن هزار شتر به نیازمندان، اهل خدمت به خانواده، از دنیا نمی‌رود مگر اینکه جای خود را در بهشت می‌بیند.۷. هر کسی خدمت به خانواده خود را ننگ نداند، خداوند او را بدون حساب وارد بهشت می‌کند. ۸. خدمت به خانواده، کفاره گناهان کبیره است. ۹. خدمت به خانواده، غضب پروردگار را فرو می‌نشاند. ۱۰. خدمت به خانواده، مهریه حور العین است.۱۱. حسنات و درجات را زیاد می‌کند. ۱۲. کسی جز صدیق یا شهید یا مردی که خدا خیر دنیا و آخرت را برایش می‌خواهد، کسی جز اهل خدمت به خانواده نیست.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.