متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
عبادالرحمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین نه ظلم میکنند و نه زیر بار ظلم میروند. عرض کردم بر روی درب سوم جهنم سه گروه مورد لعن قرار گرفتهاند دروغگویان و بخیلان که عرض کردم و گروه سوم ستمگران که نوشته است: لعن الله الظالمین، خداوند لعنت کند ستمگران را.
ظلم و ستم یکی از پلیدترین رذایل اخلاقی است که بهشدت در بیش از ۲۹۰ آیه از آیات قرآن کریم و تعداد فراوانی از روایات اهلبیت مطرح و مذمت شده است. ظلم یعنی قرار دادن چیزی در غیر جای اصلیاش بنابراین درجایی که باید به عدالت رفتار شود اگر نشود میشود ظلم و کسی که این ظلم را انجام داده ظالم است.
رسول خدا فرمود: به خدا پناه ببرید از اینکه ظلم کنید و یا زیر بار ظلم بروید؛ مردم آنگاهکه ظالم را ببینند و او را بازندارند، انتظار میرود که خداوند همه را به عذاب خود گرفتار سازد؛ و امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: بهترین عدالت یارى مظلوم است. هر کس دلسوز خود باشد به دیگران ظلم نمیکند. امام باقر علیهالسلام فرمود: از ما نیست و از شما شیعیان هم نیست کسى که به مردم ظلم کند.
قرآن کریم گروه زیادی از افراد و عملکرد آنها را در زیرمجموعه ظلم و ظالمان قرار داده است. به تعدادی از آنها بدون ذکر آیات فقط اشاره میکنم. کفار، مشرکان، گناهکاران، تکبر کنندگان، عالمان بیعمل، پیروان شیطان، کسانی که حقوق مالی الهی را پرداخت نمیکنند، کسانی که به خدا دروغ میبندند؛ و قسم دروغ میخورند، کسانی که شهادت دروغ میدهند، کسانی که مال یتیم را میخورند، کسانی که از حدود الهی تجاوز میکنند، کسانی که پیامبران الهی را تکذیب میکنند و کسانی که به پیامبران تهمت میزنند، کسانی که نعمتهای الهی را کفران میکنند، کسانی که آیات الهی را انکار میکنند، کسانی که ستمگران را دوست دارند و یاری میکنند، کسانی که سلطه یهود و نصارا را قبول میکنند، کسانی که امربهمعروف و نهیازمنکر را ترک میکنند، کسانی که مردم را گمراه میکنند، منافقان، فساد کنندگان روی زمین و موارد دیگر که اینها نمونه بود.
در قرآن و روایات گروهی بهعنوان ظالمترین افراد نام برده شدهاند. مثل کسانی که به خدا ظلم میکنند و چوب و سنگ و حیوانی را بهجای خدا میپرستند و یا انسان ناتوانی را بدون اذن الهی مؤثر در عالم میدانند و یا به دین و مکتب ظلم میکنند.
کسی که به دیگران ظلم میکند مثل آبرو بردن از دیگری یا مثلاً بیتالمال را تصرف میکند از بدترین ظلمهاست که به جامعه میشود. رسول خدا فرمود: پستترین و ذلیلترین خلق در نزد خدا کسی است که امر مسلمانان در دست او باشد و میان ایشان بهراستی رفتار نکند. به سبب ظلم، نعمتها زایل میگردد و به نکبت مبدّل میشود.
امام سجاد علیهالسلام هنگام وفات به امام محمدباقر علیهالسلام فرمود: زنهار، ای فرزند! که ظلم کنی بر کسی که دادرسی بهغیراز خدا نداشته باشد؛ زیرا که او کسی دیگر را ندارد و دو دست به درگاه مالک الملوک برمیدارد و منتقم حقیقی را بر سر انتقام میآورد.
آثار ظلم هم بسیار ناگوار و هلاککننده است. در قرآن کریم آثاری را نام برده است، به بعض موارد اشاره کنم، مثلاً: ظالمان در دنیا و آخرت گرفتار عذاب میشوند. در دوزخ همراه و همنشین شیطان میشوند. نسل نامناسب از آنها باقی میماند. از راه حق گمراه میشوند و آمرزیده نمیشوند. شفاعت شامل حالشان نمیشود. اگر همه زمین را هم بدهند، از عذاب نجات نمییابند. افسوس و پشیمانی شدید در قیامت دارند و رستگار نمیشوند. سخت جان میدهند. خدا آنان را دوست ندارد و از آتش نجات پیدا نمیکنند.
میبینید که بحث مفصلی دارد فقط خواستم عرض کنم اینکه بر سر در جهنم خداوند ستمگران را لعن کرده چه عقبهای دارد و مسئله کمی نیست.
و اما درب چهارم که به نام لظی بر گرفته از آیات ۱۵ و ۱۶ سوره معارج است که فرمود: «کَلَّا اِنَّهَا لَظَى» نه چنین است، آتش زبانه مىکشد «نَزَّاعَهً لِّلشَّوَى» پوست سر و اندام را برکننده است. نوشتهاند آتشپرستان و کسانی که دائماً در حال بدگویی و عیبجویی و غیبت و تهمت به مؤمنین هستند به کام این آتش فرو خواهند رفت؛ و اما بر روی درب چهارم جهنم سه جمله نوشته شده: «وَ عَلَی الْبَابِ الرَّابِعِ مَکتُوبٌ ثَلاَثُ کلِمَاتٍ: اَذَلَّ اللَهُ مَنْ اَهَانَ الاْءسْلاَمَ». خدا خوار نماید کسی را که به اسلام اهانت نماید، «اَذَلَّ اللَهُ مَنْ اَهَانَ اَهْلَ الْبَیتِ». خدا خوار گرداند کسی را که به اهلبیت علیهمالسلام اهانت نماید، «اَذَلَّ اللَهُ مَنْ اَعَانَ الظَّالِمِینَ عَلَی ظُلْمِهِمْ لِلْمَخْلُوقِینَ». خدا خوار گرداند کسی را که به ستمکاران در ظلمشان به مخلوقات خدا کمک نماید.
اولین مورد توهین به اسلام است. اگر بحث را کمی گستردهتر کنیم و اهانت به مقدسات را در نظر بگیریم از نظر اسلام، حرام و از گناهان کبیره است؛ و عنوان مقدس هم زمان را مثل ماه محرم، ماه رمضان، هم مکان را مثل کعبه، مسجد، حرم اهلبیت، هم شخص را مثل رسول خدا، ائمه علیهمالسلام، هم کتاب را مثل قرآن و امثال اینها را شامل میشود. شرع مقدس توهین را اولاً ممنوع کرده و بعد اهانت به هر چیزی که در نزد شرع و اهل شرع مورداحترام است را ممنوع کرده است حتی در آیه ۱۰۸ سوره مبارکه انعام تأکید میکند اگر افراد کافر برای خود چیزی را بهعنوان معبود انتخاب کردهاند به معبود آنان بیاحترامی نشود.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم… متقین مواظب مصاحبت و همنشینیهای خود هستند. امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۲۸۵ از حکم نهجالبلاغه فرمود: «لَا تَصْحَبِ الْمَائِقَ، فَإِنَّهُ یُزَیِّنُ لَکَ فِعْلَهُ وَ یَوَدُّ اَنْ تَکُونَ مِثْلَهُ». با احمق همنشینی نکن، زیرا او کار خود را در نظر تو جلوه مىدهد و دوست دارد تو نیز مانند او باشى. شخص احمق به خیال میکند شخصیت کاملی دارد و تمام اعمالش بر اساس قاعده و درست است و باید همه از او پیروی کنند. لذا برای پیروی و مثل خودش شدن، همنشین میخواهد. حضرت از همنشین شدن با چنین کسی که جز آسیب، هیچ آوردهای ندارد بر حذر داشتهاند. در بیان دیگری فرمودند: کسی که عیبهای دیگران را زشت شمارد اما همان عیبها را در خود بپسندد احمق واقعی است. خدای تعالی تقوای همه ما را افزوده بگرداند.
یکی از جلوههای مهم حماسه عاشورا که کمتر به آن توجه میشود نقشی است که بانوان در کربلا داشتهاند و بعض از آنان به شهادت هم رسیدهاند که خودش بحث مفصلی است و سعی میکنم در این نوبت کوتاه اشارهای بکنم ولو دراینباره مجموعهای از سخنرانیها چند سال قبل در شبها داشتم که جزوهای شده است.
بعض این بانوان در قبل کربلا مثل طوعه در کوفه و بعضی حین کربلا مثل همه بانوانی که همراه کاروان بودند و عدهای بعد از واقعه نقشهای اساسی در نهضت داشتهاند. بانوان هاشمی که تمام مسیر را از مدینه بودند و بعد جزء اسراء شدند و چه مصیبتهایی از بعد عاشورا نکشیدند، از کوفه تا شام بلاها دیدند. دختران امیرالمؤمنین چهار نفر، دختران امام حسین سه نفر، همسر امام حسین و رمله مادر حضرت قاسم و فاطمه دختر امام حسن مجتبی علیهالسلام که مادر امام باقر علیهالسلام است. دختر مسلم بن عقیل که حضرت دایی اوست؛ و دختر زینب کبری به نام ام کلثوم است، به او امکلثوم صغری میگفتند.
یا مثلاً یکی از بانوان شهیده کربلا همسر عبدالله بن عمیر است. عبدالله بن عمیر یکی از اصحاب و یاران با وفای امیرالمؤمنین علیهالسلام است که از کوفه به کربلا آمد برای یاری امام حسین علیهالسلام، خودش و همسرش به شهادت رسیدن که داستان شنیدنی دارد. نام او در زیارت ناحیه مقدسه آمده است. «السَّلَامُ عَلَی عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَیرٍ الْکلْبِی». این بانوی مؤمنه آمد کنار بدن غرق به خون شوهرش و گفت از خدائی که روزی تو را بهشت قرار داد بخواه که من را همراه تو کند. شمر به غلامش دستور داد با عمود آهنین بر فرق این بانو زدند و او را به شهادت رساندند.
گروه دیگری از بانوان حاضر در کربلا مادران شهدا هستند که خودشان ناظر شهادت فرزندانشان بودند. مثل رباب مادر علیاصغر علیهالسلام. حضرت زینب مادر عون و جعفر. رقیه دختر امیرالمؤمنین مادر عبدالله بن مسلم. مادر عمرو بن جناده که شهید کربلاست و مادر بحریه نام داشته است. من فقط نمونه عرض میکنم.
عدهای هم خانوادگی آمده بودند سه خانواده مثل مسلم بن عوسجه که با خانم خود به کربلا آمد و بعد عاشورا همسرش جزء کاروان اسراست.
و تعدادی از بانوان هم هستند که هاشمی نیستند اما همراه قافله هستند. مثل محسنیه که خادمه امام سجاد بود و فرزندش در کربلا به شهادت رسید. یا فکیهه که خادمه حضرت رباب بود.
این بانوان بودند و در کربلا نقشهای مختلفی داشتند و حماسهها آفریدند و شدند الگویی که تا امروز و فردای قیامت تمام بانوان آزاده و مؤمنه به آنان تأسی میکنند کما اینکه مادران و همسران و خواهران و دختران شهدا الگویشان همین بزرگواران بودند.
امام حسین علیهالسلام وقتی برای وداع با بانوان خیام آمد به آنان فرمود: «اسْتَعِدُّوا لِلْبَلَاءِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ حافظکم وَ سینجیکم مِنْ شَرِّ الْأَعْدَاءِ وَ یَجْعَلَ عَاقِبَهَ أمرکم إِلَى خَیْرٍ» و خدا دشمنانتان را به انواع بلاء عذاب میکند و به شما در عوض این سختیها انواع نعم و کرامات را اعطا میکند پس شکوه نکنید و چیزی نگویید که قدر و ارزش شما را کم کند.
کلمات امام برای آنان بسیار امیدآفرین بود و برای ما درس است. امام به آنان امیدواری داد که خدا محافظ شماست و نگران نباشید. تقویت روحیه خداباوری و تفکر توحیدی همه شرایط سخت را برای انسان آسان میکند. الان ببینید غزه مظلوم چند ماه است زیر بمباران خونخواران وحشی، جلوی چشم بهاصطلاح انسانهای متمدن که باطن کوری دارند، آب و غذا را بر کودکان و زنان و بیماران بستهاند. باید شرم کنند از اینکه نام خود را انسان بگذارند.
برای کسی که به اسب مسابقه بیتوجهی کرده محرومیت و جریمه قرار دادند. نمیدانم در خبرها دیدید یا نه! یک خانمی به یک اسبی لطمهای زده محرومش کردند. آنوقت ۳۸ هزار انسان بیگناه را با آن وضعیت آب و غذا بر آنها بستهاند؛ و تحت نظارت همین افراد انسانها از گرسنگی میمیرند.
این شرایط سخت را آنان با اتکال به خدای تعالی و امید به آیات الهی که نصرت را برای کسانی دانسته است که خدا گفتهاند و بر آن استقامت کردهاند. یقیناً غزه پیروز است و این ننگ عالم بشریت که در حال جان کندن است سقط میشود.
امروز صبح یمن با پهپادهای خودش تلآویو را زد و این سد را شکست و از موانع عبور کرد. رایحه خوش پیروزی به مشام میرسد؛ و به حول و قوه الهی با اتفاقاتی که در منطقه در حال وقوع است همه شاهد سرنگونی اسرائیل و پیروزی مستضعفین خواهیم بود.
امام حسین علیهالسلام با استفاده از همین راهبرد سختیهای اسارت بعد از خودش را برای آن هموارتر کرد فرمود: «اسْتَعِدُّوا لِلْبَلَاءِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ حافظکم». پس اولین کار امام تقویت روحیه ایمان و امیدواری به آینده بود.
مطلب دوم امام این بود که خداوند شما را از شر آنها نجات میدهد؛ یعنی پایان شب سیه سپید است؛ یعنی بدانید که عاقبت کار شما پیروزید و دشمن در عذاب سخت. بله مرارت و اسارت و زنجیر بود؛ اما امام نتیجه را پیروزی مقاومت میداند و به همین راهبرد تأکید کردند.
نظام اسلامی هم با مقاومت تعدادی از انسانهای باایمان به رهبری امامشان با تحمل زندان و شکنجه و تبعید و شهادت برپا شد و تا امروز هم با همین قاعده مانده است. حالا دشمنان خارجی و بعض وادادههای داخلی فکر میکنند مثلاً میتوانند باورها و آرمانهایی که خون پاکان برای به دست آمدن و استقرار آنها بر زمین ریخته شده را میشود بهراحتی با گفتن خزعبلات پایمال کرد؟
برای ما مسلم است تمام جریان استکباری در عالم بهخصوص آمریکای جنایتپیشه با مکتب اهلبیت علیهمالسلام مخالفت دارند. با برقراری احکام اسلامی مخالفت دارند و برای حذف اسلام ناب تا جایی که توان دارند تلاش میکنند و تا بتوانند در این مسیر قدم برمیدارند؛ و دیگران را هم همراه میکنند؛ و تا امروز هم صدها عملیات انجام دادند.
متأسفانه افراد بزدل و غربزده و واداده میخواهند با ترویج اباحهگری و بیتفاوت سازی و گفتن حرفهای بیاساس در مقاطع خاص در قاطبه مردم متدین حساسیتها را از بین ببرند. همان حرف آمریکا برای از بین بردن شیعه و مکتب اهلبیت و ایران که حرم اهلبیت است و مردم ما همه حسینی هستند را به زبان دیگری با گویش دیگری با یک ترفند دیگری میگویند.
بدانید که این انقلاب و کشور شیعه تا ظهور دولت عشق، شیعی خواهد ماند و از گفتمانش که هر هفته تکرار میکند دست برنمیدارد؛ و شعار همیشگی او تا وقتی آمریکا آمریکاست مرگ بر آمریکاست.
و مطلب سومی که سیدالشهدا به بانوان همراه فرمود این بود که خداوند بهعوض این سختیها، شمارا از انواع کرامتها و نعمتها متنعم میکند؛ اما باید مواظب باشید که با شکایت کردن و بیان بعض کلمات ارزش کار را کم نکنید؛ و البته کسی نشنید و درجایی هم نوشته نشد که کسی شنیده باشد آل الله در طول این سفر پربلا کلمهای که در آن ذرهای خفت و سرافکندگی باشد گفته باشند. همگی باصلابت در مجالس مختلفی که برپا شد شرکت کردند و به ایراد سخن پرداختند و تبیین گری کردند و حرف حق خود را بدون لکنت ولو دربند اسارت زدند؛ که این هم برای ما درس است که حق بگوییم و از چیزی نترسیم و بدانیم که ملامت ملامت کننده در مقابل رضایت خدا ارزشی ندارد. لذا کار گویندگان و بیشتر ذاکران و مرثیهسرایان و نوحهخوانان بسیار سخت است که یکوقت برای گرفتن اشک این عزت و صلابت را با شعر سخیف، کوچک و تحقیر نکنند.
نکتهای عرض کنم و آن اینکه در زیارتنامه امام حسین داریم که: «قَتَلَ اَللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْاَیْدِی وَ اَلْاَلْسُنِ»؛ یعنی دشمنانت، بلکه همه ائمه علیهمالسلام را یا بالایدی یعنی شمشیر و قتل و ترور و یا بالالسن یعنی با زبان و تبلیغات و رسانه و تهمت و دروغ شایعه و تحریف به شهادت رساندند.
و اتفاقاً امام حسین علیهالسلام در حماسه کربلا هم با دست یعنی جنگ و دفاع وارد عرصه شد هم با السن یعنی جهاد تبیین و بیان حقائق. در تمام لحظات بحث و گفتگو میکرد احتجاج میکرد. فلسفه قیام را بیان میکرد حتی در شعرها و رجزها هم همین قاعده را رعایت میکرد.
در ادامه عاشورا کاری که بانوان انجام دادند خیلی پراهمیت و بزرگ است. چون در مقابل رسانه دروغپرداز اموی و تبلیغات و شایعهسازی و شایعهپراکنی بنیامیه همین بانوانِ در اسارت ایستادند و جلوی تحریف حقایق را گرفتند تا دشمن پستفطرت که با حذف فیزیکی امام معصوم قصد داشت تمام دین را از اساس برچیند، نتواند با جنگ روایتها تحریف و انحرافی ایجاد کند و جای شهید و جلاد را عوض کند.
همان کاری که امروز شیپورهای خارجی و بوقهای داخلی انجام میدهند تا شاید بتوانند با السن و زبان کاری پیش ببرند. با ایجاد گسلهای قومی و مذهبی در اجتماع و ایجاد توقعات غیرمنطقی و برخلاف قانون اساسی، آرامش جامعه را به هم میزنند.
ایکاش صداوسیما بفهمد که باید چه کسی را دعوت کند. ایکاش دستگاه قضا وظیفه خودش را نسبت به دروغگویان و خطاکاران که در زمان مسئولیتهایشان سرمایههای ملی را از بین بردند و کشور را دچار خسارت محض کردند درست و بهموقع و قاطع انجام میداد. آقای دستگاه قضا! اگر امروز درست عمل نکنی بدان که در آینده با پررویی بیشتری کار خودشان را ادامه میدهند. ایکاش ایکاش گفتنهای ما تمام شود.
بهجای شایستهسالاری و توانمندی در انجام مأموریتها، تدین و وجدان کاری و صداقت و دستپاکی و امثال اینها، معیارهای دیگری که حتی خودشان هم ملتزم نیستند میگذارند. مردم را مشغول و عصبانی و ناامید نکنید. چرا گسل درست میکنید؟ چرا غیر کارشناسانه سخن میگویید؟ چرا برخلاف قانون اساسی سخن میگویید؟ چرا کاری میکنید که مجلس را در آینده به چالش بکشید؟
لازم میبینم یکبار دیگر از باب تذکر که خدای تعالی میفرماید نفع دارد بیانات رهبر معظم انقلاب در بهکارگیری افراد در پستهای مختلف که بسیار هشداردهنده است را یادآوری کنم: «امّا توصیه و عرض ما به نامزدهای انتخابات؛ من به این حضرات محترم عرض میکنم: با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفّق شدید و توانستید مسئولیتی به دست بیاورید، کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرّهای با انقلاب زاویه دارند. آن کسیکه با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذرّهای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمیخورد؛ او همکار خوبی برای شما نخواهد بود. آن کسیکه دلبستهی آمریکا باشد و تصوّر کند که بدون لطف آمریکا نمیشود قدم از قدم برداشت در کشور، او برای شما همکار خوبی نخواهد بود، او از ظرفیتهای کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریّت نخواهد کرد؛ آن کسیکه راهبرد دین و شریعت را مورد بیاعتنائی قرار بدهد، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد».
خیلی گویا و روشن است که کارگزار نظام اسلامی باید انقلابی امین و کارآمد، با اعتماد به خدا، باورمند به مردم، استکبارستیز، حامی مظلومان، عدالتخواه، به مکتب و گفتمان امامین انقلاب ایمان داشته باشد و در زندگی به اصول اسلامی و غیر تشریفاتی پایبند باشد. اگر گوشه چشمی به بیگانگان خصوصاً آمریکای پلید داشته باشد وحدت ملی و امنیت ملی و اقتدار ملی و درنتیجه منافع ملی خود را از دست خواهیم داد.
این بیانات حضرت آقا باید نصب العین باشد. نباید اجازه داد که شائبه وادادگی در برابر ارزشهای اسلامی و آرمانهای انقلابی و ملی به مشام برسد. بگردید برای خدمت به مردم خادمانی امین پیدا کنید. قطعاً همه اذعان به فعالیت و خستگی نداشتن شهید جمهور دارند پس این سنخ افراد دغدغه مند کار برای مردم را انتخاب کنید.
من نمیدانم شما چقدر مطالعه کردهاید اما صلابت و تربیت الهی و دینی یک بانوی مسلمان را باید در مجلس یزید ببینید من فقط چند جمله را عرض میکنم. شیخ مفید (ره) نقل میکند: «فَقَامَ إِلَیْهِ رَجُلُ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ» یک مرد شامی در مجلس یزید بلند شد و به یکی از دختران، به نام فاطمه بنت الحسین که دختر کوچکی بود و همراه زینب کبری سلاماللهعلیها بود اشاره کرد و گفت: «هَبْ لِی هَذِهِ الجاریه» این دخترک را به من ببخش تا در خانه خدمتکار من باشد. دختر امام حسین میگوید: «فَاُرعِدتُ» من به خود لرزیدم و ترسیدم. «وَ ظَنَنْتَ أَنَّ ذلک جَائِزُ لَهُمْ» گفتم نکند این کار را انجام دهند و مرا برای خدمتکاری به خانه خود ببرد. «فَأَخَذْتُ بِثِیَابِ عمتی» من به پیراهن عمهام زینب چسبیدم. عمهام زینب به آن مرد شامی فرمود: «کذبت وَ اللَّهِ وَ لؤمت مَا ذلک لک وَ لَا لَهُ» به خدا قسم دروغ میگویی و پستی به خرج میدهی. چنان نیست که پنداشتهای. نه تو میتوانی به این مقصود برسی و نه یزید میتواند. به خدا قسم نمیتوانی دختر امام حسین را به عنوان کنیزی به خانه خود ببری! یزید عصبانی شد و گفت: نه تو دروغ میگویی «إنَّ ذلِکَ لِی» اگر بخواهم میتوانم این کار را انجام بدهم. زینب کبری فرمود: «کَلّا وَ اللهّ…» به خدا قسم نمیتوانی، مگر اینکه از دین اسلام خارج بشوی. یزید باز عصبانی شد و گفت: کسیکه از دین اسلام خارج شده، پدر و برادر توست. زینب کبری فرمود: ای یزید تو و جد و پدرت، اگر مسلمان باشید، به برکت راهنماییهای پدر و برادر من بوده است؛ یعنی اگر تو مسلمان باشی که نیستی، میدانستی آنهایی که مسلمان شدند، براثر زحمات پدر و برادر من اسلام آوردند. حماسه این بانوان زیاد است اینها را نمونه آوردم.
این میشود حماسه. باید هیئات ما و مساجد ما انسانهای حماسی و مقتدر و آگاه و بصیر و عالم تربیت کند. دارند به عزادریهای شما آب میبندند؛ حواستان باشد؛ دارند خرابش میکنند؛ با حرفهای قشنگ و نامهپراکنیهای بیاساس و بیریشه.
مواظب باشید چیزی که قیمتی است بدلیاش را میسازند. برای کاه بدلی درست نمیکنند برای طلا بدل درست میکنند. برای ۵ هزارتومانی که بدل درست نمیکنند؛ برای چکپول بدل درست میکنند. مواظب باشید این اشک و آه و گریه و عزاداری اصل است؛ بدلی برایتان درست نکنند. همه ریشه ما همینجاست؛ این اساس کار ماست؛ مواظب باشید این ریشه را از ما نگیرند.
در خبرها دیدم که مهندسان و متخصصان و اپراتورهای نیروگاه رامین اهواز که دچار حادثه شده بود و باعث خاموشی بخش بزرگی از جنوب کشور و بعض مناطق دیگر میشده را با یک حرکت جهادی ۱۸ ساعته سخت و طاقتفرسا در عملیات مهندسی ویژه در دمایی بین ۷۰ درجه حرارت و ۹۰ درجه رطوبت انجام دادهاند و رکورد بینظیر جهانی را در زمان تعمیر ثبت کردند تا مردم بیبرق و بی خنکی نباشند که بهنوبه خودم و هم از طرف شما از این جایگاه سخن از همه آن عزیزان تقدیر و تشکر میکنم. خدای تعالی همه آن متخصصان و مهندسان و کارگران و اپراتورها را در پناه خودش حفظ کند انشاءالله.
یاد مرحوم حجتالاسلاموالمسلمین آقای مدنی بروجنی را گرامی میدارم؛ که لااقل ۵ سالی در اینجا امامجمعه بودند و مردم از فیض وجود ایشان بهره میبردند. قبل از انقلاب هم فعالیتهای تبلیغی و انقلابی داشتند و بعد از پیروزی انقلاب هم مسئولیتهایی داشتند. در دفتر تبلیغات اسلامی قم مدتی بودند و مدتی امامجمعه بوشهر بودند و در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هم مدتی مسئولیت داشتند. روحانی محترم و خدوم و مأنوس با علما بودند. اواخر عمرشان هم در قم در دفتر حضرت آقا بودند. شما سالیانی پشت سر این سید بزرگوار نماز خواندید. خدای تعالی بر درجات ایشان افزوده و با اجداد طاهرینش محشور بگرداند.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾