مشروح خطبه‌های نماز جمعه 22 تیرماه ۱۴۰۳ شهر کرج/

کربلا و عاشورا توان تربیت افرادی را دارد که در مقابل تمام دنیای استکباری بایستند

کارشناس روابط عمومی ۲۲ تیر ۱۴۰۳ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۲۲

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

 

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

بندگان خدا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا در مسیر بندگی خدا طوری زندگی می‌کنند که هرگز مورد لعن خدای تعالی قرار نگیرند. لعن خدا یعنی دور بودن از رحمت خدا.

طبق روایات نام در سوم جهنم جحیم است که آیه ۶ سوره مبارکه تکاثر به آن اشاره دارد؛ که فرمود: «لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ». به یقین دوزخ را مى‏بینید. اینجا را جایگاه عده‌ای از اهل جهنم مثل کسانی که ستاره‌ها را منشأ اثر و مدبر امور می‌دانند گفته‌اند. در روایت دارد کسانی که رسول خدا و ائمه علیهم‌السلام را تکذیب کرده‌اند و تمام عمر در گمراهی و ضلالت بسر برده‌اند، قبل از ورود به جحیم، آب داغ به کام آن‌ها می‌ریزند و بعد آن‌ها را در حجیم می‌افکنند.

بر روی درب سوم جهنم سه گروه مورد لعن قرارگرفته‌اند و نوشته شده است: لعن الله الکاذبین، خداوند لعنت کند دروغ‌گویان را. لعن الله الباخلین، خداوند لعنت کند بخیلان را. لعن الله الظالمین، خداوند لعنت کند ستمگران را.

گروه اول دروغ‌گویان هستند. چه صفت زشت و پلیدی که در همه ادیان مذمت شده و ریشه همه بدی‌ها دانسته شده و دروغ از گناهان کبیره است؛ و متأسفانه مشکل جدی یک عده‌ای دروغ‌گوئی است که به‌راحتی و بدون هیچ واهمه‌ای دروغ می‌گویند. دروغ فرقی نمی‌کند که در زندگی فردی و خانوادگی باشد یا در زیست اجتماعی، دروغ، دروغ است.

ببینید رسول خدا درباره دروغ و دروغ‌گو چه فرموده است: بدترین ربا دروغ است. دروغ دری از درهای نفاق است. دروغ‌گو دروغ نمی‌گوید مگر براثر حقارتی که در وجود اوست و ریشه تمسخر، اعتماد کردن به دروغ‌گویان است. دروغ به معصیت و انحراف از حق می‌کشاند و معصیت و انحراف به آتش رهنمون می‌شود. وای بر کسی که برای خنداندن مردم دروغ بگوید وای بر او وای بر او. برای دروغ‌گوئی تو همین بس که هرچه می‌شنوی بازگویی.

و امیرالمؤمنین علیه‌السلام دراین‌باره فرمود: دروغ از بین برنده ایمان است. باعث فقر می‌شود. نابودکننده شخصیت انسان است. کلید همه گناهان است. انسان را بی‌مروت می‌کند. فرشتگان و حمله عرش الهی دروغ‌گو را لعن می‌کنند.

در روایت دارد اگر مؤمن غیر از مواردی که از روی عذر اجازه داده شده، دروغ بگوید، هفتاد هزار ملک او را لعن می‌کنند و از قلب او بویی بد ساطع می‌شود که همه عرش را می‌گیرد و حمله عرش او را لعن می‌کنند و خداوند برای این دروغ گناه هفتاد زنا می‌نویسد که ساده‌ترین آن‌ها زنا با مادرش است. نعوذبالله من شرور انفسنا.

لذا قرآن کریم توصیه می‌کند تقوا داشته باشید و با صادقان همراه باشید. در آیه سوره توبه آیه ۱۱۹ فرمود: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین». اگر کسی سعی کند دروغ نگوید، خودبه‌خود مفاسد فراوانی را ترک می‌کند. اگر کسی به شوخی دروغ بگوید آرام‌آرام عادت به ‌دروغ می‌کند بعد تفکیک بین جدی و شوخی نمی‌کند و در ورطه دروغ جدی می‌افتد لذا فرمودند: به شوخی هم دروغ نگویید.

خلاصه یکی از مهم‌ترین موانع رشد معنوی و سعادت اخروی انسان دروغ‌گویی است بعلاوه اینکه در دنیا هم شخص دروغ‌گو مفتضح می‌شود. خب سر در سوم جهنم خداوند دروغ‌گویان را لعن فرموده است. «لعن الله الکاذبین».

دومین گروه لعن شدگان انسان‌های بخیل هستند. توجه داشته باشید این از دستورات اسلامی است که وقتى شخصى نیاز خود را نزد شما مى‌آورد و با زبان حال و قال چیزى از شما مى‌خواهد، او را بى‌پاسخ رها نکنید. اگر کسی بهانه و عذر بیاورد و طفره برود این نشانه بخل اوست که عملاً مى‌گوید: نمى‌خواهم درخواست شما را جواب دهم.

مثل معروفی هست که کسی از همسایه بخیلش درخواست کرد طناب خود را به ما بدهید تا لباس روى آن پهن کنیم. بخیل هم گفت خودمان روى طناب ارزن پهن کرده‌ایم. عذر و بهانه یعنی نمی‌خواهم کمک کنم؛ و این بهانه‌تراشى‌ها همه نشانه بخل است. کسی که بخیل نیست با کرامت نفس و از روی خوشحالی، خدمت به دیگران را استقبال می‌کند.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: بخل ننگ است. بخل ردای بینوائی است. بخل ورزیدن در آنچه داری بدگمانی به معبود است. بخل هم‌نشین خود را خوار می‌کند.

نکته‌ای عرض کنم و آن این‌که همه خدماتى که انسان به دیگری دارد کمک مالى نیست؛ و همه مشکلات افراد هم به نیازهاى مادى ختم نمی‌شود. گاهى با صحبت کردن و مشاوره دادن و ارائه طریق مشکلاتى را مى‌توان حل کرد. کمک به برقراری رابطه دوستی بین دو دوست که از بین رفته خیلی اثر بیشتری از کمک مالی به او دارد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: مبادا قدرت شما بر بذل و احسان کمتر از قدرت شما بر، خوددارى باشد.

بالاتر از بخل شُح است که چند مرتبه در قرآن آمده است. مثلاً: «وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فاُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون». کسانى به فلاح و رستگارى مى‌رسند که از بخل شدید نجات پیدا کنند. پس بخیلان هرگز به رستگارى نمى‌رسند. شُحّ، به معناى گرفتگى و تنگ‌چشمی است و معنائى نزدیک به معناى بُحّ دارد. به حالت گرفتگی صدا بُح می‌گویند. حالا اگر کسی گرفتگى دست داشته باشد به دنیا چسبیده باشد و اهل جود نباشد می‌گویند شحّ.

امام صادق علیه‌السلام فرمود: شح یعنی تنگ‌چشمی که بالاتر و بدتر از بخل است؛ زیرا بخیل نسبت به آنچه خود دارد بخیل است، اما تنگ‌چشم هم به مال مردم و هم مال خود بخل می‌ورزد. تا جایی که هرچه دست مردم می‌بیند آرزو می‌کند که به حلال یا حرام از آن او نباشد. ازآنچه خدا روزی‌اش کرده نه سیر می‌شود و نه سودی می-گیرد.

خلاصه این‌که امام رضا علیه‌السلام فرمود: بخل آبرو را بر باد می‌دهد؛ و رسول خدا فرمود: بخیل حقیقی کسی است که نام من نزد او برده شود و بر من درود نفرستد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا در مقابل مصیبت‌ها صبورند. امیرالمؤمنین‌ علیه‌السلام در حکمت ۲۸۴ از حکم نهج‌البلاغه، بعد از دفن رسول خدا بر مزار آن حضرت فرمود: «اِنَّ الصَّبْرَ لَجَمِیلٌ اِلَّا عَنْکَ، وَ اِنَّ الْجَزَعَ لَقَبِیحٌ اِلَّا عَلَیْکَ، وَ اِنَّ الْمُصَابَ بِکَ لَجَلِیلٌ وَ اِنَّهُ قَبْلَکَ وَ بَعْدَکَ لَجَلَلٌ». صبر خوب است مگر نسبت به تو و بى‏تابى بد است، مگر بر تو و غمى که از مصیبت تو رسیده بسى بزرگ و غم‌های پیش از تو و بعد از تو آسان و سهل است.

مطلب روشن است و احتیاج به توضیح ندارد که بی‌تابی برای کسی که وقتی از دست رفت مهم‌ترین چیزی است که در اختیار بشر بوده و از دست رفته، اصل دین و دین‌داری است و بی‌تابی برای او ادامه یاد او و ادامه سنت اوست که با صبر، فراموش خواهد شد پس نباید صبر کرد. صبر در بقیه مصیبت‌ها در مقابل غم از دست دادن پیامبر سهل و آسان است.

ایام حزن و اندوه و سوگواری خاندان رسول خدا روز تاسوعا و عاشورا و شهادت امام سجاد علیه‌السلام را به همه شما تسلیت عرض می‌کنم. خدای تعالی نام همه ما را در لیست عزاداران حسینی ثبت نماید.

این روزها، روزهای درس گرفتن و انجام دادن است. کربلا و عاشورا برای همه و در همه زمینه‌ها، برای فرد و جامعه، درس و عبرت و پیام دارد. یک پیام روشن عاشورا این است که بدون شناخت در هیچ راهی قدم نگذارید؛ تا به حقانیت راه اطمینان پیدا نکردید، در مسیر حرکتی آن قرار نگیرید.

کربلا و عاشورا انسان و جامعه را در برابر حوادث مختلف قدرتمند می‌کند. حماسه کربلا انسان را سرمایه‌دار می‌کند تا بتواند در معرض امتحانات بزرگ که قرار گرفت سربلند خارج شود. جهان استکباری امروز که با عده و عده و امکانات کذائی‌اش برای هدم و نابودی اسلام نقشه می‌کشد و اقدام می‌کند را ببینید؛ مهم‌ترین نیرویی که می‌تواند جبهه حق و اهل ایمان را بر دشمنانش پیروز کند و قدرت ظاهری آنان را پنبه کند، حرارتی است که عاشورا در قلوب اهل ایمان ایجاد کرده که هرگز سرد نمی‌شود. این سرمایه‌ای هست که ما قدر آن را کمتر می‌دانیم و البته دشمنان ما کاملاً به آن واقف‌اند و سعی بر تحریف و تضعیف و از کار انداختن آن دارند.

ما در مسیر تمدن سازی و آمادگی برای ظهور امام عصر قدم برمی‌داریم و می‌بینیم که فرموده‌اند حضرت در روز عاشورا قیام می‌کند و از طرف دیگر خود حضرت فرمودند: من دعا می‌کنم برای کسی که مصیبت جد شهیدم را یاد کند و بعدازآن برای تعجیل فرج من دعا کند؛ متصل می‌کند عاشورا را به ظهور؛ یعنی دائم به یاد این سرمایه‌ و قدرتی که داری باش. تو با کربلا و عاشورا قدرتمندترین هستی.

خیلی کوتاه عرض می‌کنم که خود اهل‌بیت به ما یاد دادند که خودمان را چگونه تقویت کنیم و از کربلا چگونه بهره ببریم. یکی از روایات معروف همان است که از امام رضا علیه‌السلام شنیده‌اید که به ریان ‌بن ‌شبیب فرموده است. آنجا مواردی را توصیه می‌کند که برای قدرتمند شدن من و شماست در مقابل دشمنانی که هستند. توصیه می‌کنم فرازهای آن را که با اشک و زیارت و لعن شروع می‌شود با دقت بخوانید و به راه‌هائی‌که امام فرموده و آثاری که مترتب می‌شود دقت بفرمائید.

خلاصه عرض بنده این است که کربلا و عاشورا توان این را دارد افرادی را تربیت کند که در مقابل تمام دنیای استکباری بایستند؛ که نمونه‌هایش را لااقل در دوران حیات خودمان دیدید؛ شخصیت‌های بزرگی که این‌گونه بودند. آخرین شهیدی که در مقابل تمام دنیای استکباری ایستاد و متحول کرد این جریان را شهید بزرگوارمان سپهبد شهید بود؛ سردار دل‌ها؛ و کسان دیگری که در مسیرهای دیگر قدم برمی‌دارند و الگوی آن‌ها حسین علیه‌السلام است.

لذا مساجد و هیئات و متصدیان آن مسئولیت خطیری بر عهده دارند. اقل کار این است که مخاطبین خود را مثل امام حسین علیه‌السلام عاشق قرآن و نماز و احکام الهی و قیام برای خدا تربیت کنند. نمی‌شود که افراد ده روز و یک ماه و دو ماه عزاداری کنند و پای صحبت بنشینند، بعد وقتی تمام شد در مقابل وظایف اجتماعی و سیاسی و اطراف و محله خودشان هیچ عکس‌العملی نداشته باشند. معلوم می‌شود که مسجد و هیئت آن محل کار خودش را درست انجام نداده.

اطرافیان امام حسین همگی درجات بالا داشتند که انسان به حال آنان غبطه می‌خورد. غبطه با حسادت فرق دارد؛ حسادت مذموم و صفت بدی است اما غبطه خیلی خوب است؛ در انسان حرکت ایجاد می‌کند که به سمت آن کار برود.

حالا به این مواردی از غبطه که عرض می‌کنم دقت ‌بفرمائید. امیرالمؤمنین‌ علیه‌السلام ‌فرمودند: بهشتی‌ها با غبطه‌ به جایگاه بهشتی شیعیان ما نگاه می‌کنند که انگار دارند از روی زمین به ستارگان آسمان نگاه می‌کنند. پس بهشتی‌ها غبطه شیعیان حضرت را می‌خورند که ای‌کاش ما هم شیعه علی بودیم. بعد در بهشت شیعیان به مقامی که مجاهدان دارند غبطه می‌خورند. بعد مجاهدان در بهشت به مقام شهدا غبطه می‌خورند و بعد شهدا در بهشت به مقام شهدا کربلا غبطه می‌خورند و شهدا کربلا در بهشت به مقام ابوالفضائل قمر بنی‌هاشم غبطه می‌خورند؛ که در روایت دارد «إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَهً یغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یوْمَ الْقِیامَه».

نیست صاحب‌همتی در نشأتین / هم‌قدم عباس را، بعد از حسین/// در هواداری آن شاه الست / جمله را یک دست بود او را دو دست/// بس فروبارید بر وی تیر تیز / مشک شد بر حالت او اشک‌ریز/// اشک چندان ریخت بر وی، چشم مشک / تا که چشم مشک، خالی شد ز اشک.

در تقویم رسمی کشور ۲۳ تیر روز گفتگو و تعامل سازنده با دنیا نامیده شده است. علت این نام‌گذاری مربوط به مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم و امضای برجام است که خسارت محض بود. ایران با حسن نیت در طرح تعامل سازنده با دنیا وارد شد و آمریکا از برجام خارج و همه‌چیز را زیر پا گذاشت.

قبلاً هم در همین مسیر، از این نام‌گذاری‌ها شده بود؛ مثل گفتگوی تمدن‌ها که در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ از طرف ایران مطرح شد و نرمشی نشان داده شد؛ اما رئیس‌جمهور آمریکا با همان خوی استکباری و زیاده‌خواهی خود در جریان حادثه ۱۱ سپتامبر، مسئولان ایران را محور شرارت نامید و تهدید نظامی کرد و از براندازی سخن گفت. البته ایران نشان داد که اهل گفتگو و دیپلماسى است؛ ولی حاضر به پذیرش زورگویى دشمن و کرنش در برابر سلطه‏گران نیست.

ولو دشمن دائماً ایران را به‌عنوان کشوری فاقد توان گفتگو معرفی می‌کند و بعضی‌ها در داخل هم همان را تکرار می‌کنند؛ اما ایران جنگ‌طلب نبوده و نیست و هرگز به کشوری و منطقه‌ای تهاجم و تعدی نکرده. بله آنجائی که باید بازدارندگی داشته باشد و از حقوق ملت و سرزمینش دفاع کند، کوتاه نمی‌آید، وعده می‌دهد و وعده‌اش صادق است؛ و امروز هم مثل همیشه اعلام می‌کنیم آمریکا دشمن ماست و تا خوی استکباری و دشمنی دارد شعار ما یک‌چیز است؛ مرگ ‌بر آمریکا.

باید درسِ‌ عبرت‌ها را فراموش نکنیم. نباید مذاکرات سال‏هاى ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ با اروپایى‏ها را یادمان برود؛ که ایران با حسن نیت در مسئله هسته‏اى با سه کشور اروپایى وارد مذاکره شد اما آن‏ها با زیاده‏‌خواهى تقاضای از بین بردن کل صنعت هسته‌‏اى ایران را کردند و ایران همه‏‌ى مراکز هسته‌‏اى را پلمپ کرد؛ و باز زیر قرارداد خود زدند و گفتند چون آمریکا اجازه نمى‏دهد امکان انجام تعهدات خود را ندارند. آن‌ها منظورشان از تعامل همین است؛ یعنی زور ما را بپذیرید.

بنابراین نباید به هیچ وعده آنان تا راستی آزمائی واقعی نشده اعتماد کرد. باید توجه داشت اهل تعامل و گفتگو بودن، دیپلماسی هوشمند، قوی و فعال داشتن منافات ندارد که برای تأمین منافع و امنیت خود سیستم دفاعی قوی نداشته باشیم و سلاح‌های بازدارنده برای خود فراهم کنیم. مگر همین‌هایی که دم از گفتگو و دیپلماسی می‌زنند و خود را ابرقدرت می‌دانند و متجاوزترین و جنگ‌طلب‌ترین کشورها هستند سلاح‌های خودشان را کنار گذاشته‌اند؟! همه دارند.

بنابراین ایران، هم دیپلماسی دارد، هم توان دفاعی و نظامی خودش را برای تأمین منافع کشور تقویت و توسعه می‌دهد. نظام اسلامی علی‌رغم تصور عده‌ای تعامل سازنده با دنیا را صرفاً تعامل با آمریکا و چند کشور مستکبر غربى نمی‌داند که اگر مثلاً با آمریکا و انگلیس و فرانسه و امثال این‌ها رابطه‏ خوب بود پس رابطه‏ با دنیا خوب‏ است و الا رابطه با دنیا بد است.

در طول این سال‌ها به‌خوبی فهمیده‌ایم که در منطق مستکبران، گفتگو یعنى تحمیل یک‌طرفه خواسته‏هاى آنان؛ و اگر کشوری بخواهد منافع خود را دنبال کند و در برابر زیاده‏خواهى آنان بایستد اهل گفتگو نیست. حضرت آقا در بیانی فرمودند: «آن‌ها مى‏گویند مذاکره مستقیم کنیم تا ایران را به دست برداشتن از انرژى هسته‏اى و غنی‌سازی قانع و وادار سازیم اما اگر خواهان گفتگوى حقیقى و منطقى بودند باید مى‏گفتند مذاکره کنیم تا ایران استدلال‏ها و ادله خود را بگوید و مسائل عادلانه بررسى شود».

آنچه در این مقطع لازم است این است که نباید تجربیات گذشته در عرصه تعامل و ارتباط با اکثر همسایگان و کشورهای دنیا داشتیم را فراموش کنیم و البته غفلت از عبرت‌هایی که از مذاکره با غرب گرفته‌ایم را همیشه باید جلوی دید داشته باشیم. خلاصه اینکه گفتگو با مستکبران تا خوی استکباری دارند سازنده نیست و تعامل با آن‏ها مفید نخواهد بود.

۲۶ تیرماه سالگشت تأسیس شورای نگهبان با حکم حضرت امام است در سال ۱۳۵۹٫ شوراى نگهبان به‌عنوان جایگاهی راهبردی، ضامن اسلامی بودن قوانین و حافظ قانون اساسى و یکى از ارکان اصیل در نظام اسلامی است. اولین اقدام برای تشکیل این شورا به دوران مشروطیت برمی‌گردد که با دسیسه دشمنان عملیاتی نشد. بعد از انقلاب به اهتمام و جدیت امام (ره) در قانون اساسی قرار گرفت و تا امروز در هر فرصتی دشمنان خارجی و ایادی داخلی‌شان ناجوانمردانه حمله کرده‌اند. بیگانگان می‌دانند با تضعیف این نهاد می‌توانند قوانین غیر اسلامی را به تصویب برسانند، لذا از هیچ موقعیتی برای تخریب غفلت نمی‌کنند.

بحمدالله تا امروز این جایگاه در کلیت خود با طهارت و صلابت و بدون هیچ مصلحت‌اندیشی و گرایشی انجام‌وظیفه کرده است. بله ممکن هست در مواردی مطالبه‌ای و یا انتقادی باشد که تذکر داده می‌شود اما کسی حق تضعیف و یا سرپیچی و امثال این‌ها را ندارد. لذا در تمام این سال‌ها از حمایت قاطع امامین انقلاب برخوردار بوده‌اند.

امام (ره) فرمودند: «از تحمل زحمات و رنج‏هاى شما تشکر مى‏کنم. شما توقع نداشته باشید که مورد اهانت واقع نشوید. همه مى‏دانید تا کسى کارى انجام ندهد کسى به او توهین نمى‏کند. توهین براى کسانى است که مى‏خواهند زنده باشند. هیچ‏کدام از ما نباید انتظار تعریف را داشته باشیم. باید به‌حکم خدا عمل کنیم و به این هم کارى نداشته باشیم که چه کسى از این کارى که براى خدا مى‏کنیم خوشش مى‏آید و یا چه کسى بدش مى‏آید».

بیانی هم از حضرت آقا بخوانم که فرمودند: «این نهاد (شوراى نگهبان) بر اساس قانون، موظف است از ورود ناخالصى‏ها به ارکان نظام، جلوگیرى کند و اگر شوراى نگهبان این وظیفه را بر عهده نداشت، یقیناً نظام دچار مشکلات فراوان مى‏شد، البته ممکن است در این روند اشتباهى هم رخ دهد، اما نباید با تبلیغات سیاسى، کلیت این نهاد عظیم و وظیفه قانونى آن ‏را در تعیین صلاحیت‏ها زیر سؤال برد…».

نکته‌ای راجع به انتخابات عرض کنم. اولاً مجدداً باید از همه مردم ایران با حضوری که در هر دو مرحله داشتند تشکر کنم. در استان هم این حضور از دوره‌های قبل بهتر بود. ثانیاً برگزاری سه انتخابات در فاصله زمانی ۵ ماه در امنیت کامل و با سلامت و مشارکت مردم و رقابت بی‌نظیرِ کاندیداها، عملیات بی‌نظیری بود که موجب تحیّر دنبال کنندگان داخلی و خارجی شد. بخصوص در فاصله ۵۰ روزه انتخاب رئیس‌جمهور که با دقت و سرعت و امنیت برگزار شد. همین روزها انتخابات‌هایی که در دنیا صورت می‌گیرد و اتفاقات قبل و بعد آن را ببینید.

آنچه از همه‌چیز بیشتر اهمیت داشت بصیرت مردم ایران است که پاسخِ دشمنانی که شبانه‌روز تهدید کردند و سم ‌پاشیدند، از فشار سیاسی و اقتصادی و از تحریم انتخابات گفتند را با حضور و مشارکت ۸/۴۹ درصدی خود پای صندوق‌های رأی دادند و رئیس‌جمهور خود را انتخاب کردند و نشان دادند که پای نظام و رهبرشان ایستاده‌اند.

و در این حماسه ایرانیان خارج از کشور هم سهیم هستند که مظلومانه اما مقتدر، توهین‌ها و بی‌حرمتی‌ها را تحمل کردند و برای کشور سربلندی خلق کردند. خلاصه پیروز واقعی این عرصه و انتخابات آحاد مردم و نظام اسلامی، ایران بود.

لازم است این را عرض کنم بعد از تنفیذ رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور محترم رسماً یکی از ارکان حاکمیت و رئیس‌جمهور همه ایران خواهد بود؛ بنابراین همه مردم باید در تقویت و پیشبرد اهداف نظام به ایشان کمک کنند و تضعیف و تخریب جایگاه و شخص ممنوع و خلاف است. البته مطالبه گری و نصیحت و امثال این‌ها اگر به‌قصد تخریب نبوده باشد و منصفانه باشد، همیشه بوده و اشکالی ندارد.

از رئیس‌جمهور محترم این انتظار هست با توجه به اعتمادی که به ایشان شده فارغ از هر مرزبندی سیاسی، همدلی بین همه جریانات را تقویت کرده از همه ظرفیت‌ها برای آبادانی ایران قوی استفاده کنند و همان‌طور که در تبلیغات فرمودند ذوب در ولایت هستند، منویات و نظرات دلسوزانه رهبری را در همه عرصه‌ها در نظر داشته باشند. بخصوص تذکری که راجع به انتخاب همکاران خود که سرسوزنی با انقلاب زاویه نداشته باشند را جدی بگیرند.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.