مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ شهر کرج/

فلسطین به مسأله اول جهان تبدیل شده است

کارشناس روابط عمومی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۱۴

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عباد الرحمن خودم و شما را به تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین اهل رفت‌وآمد به مسجد هستند. در گزارشی که رسول خدا از شب معراج و عبور از جهنم و بهشت دادند فرمودند: بر سر در ششم نوشته بود: لا اله الّا اللّه، محمد رسول اللّه، على ولى اللّه، کسى که مى‌خواهد قبر او وسیع و راحت باشد به مساجد برود و کسى که مى‌خواهد کِرم‌ها بدن او را در قبر نخورند، مسجد را نظافت کند؛ و کسى که مى‌خواهد قبر او تاریک نباشد مسجد را روشن کند؛ و کسى که مى‌خواهد در قبر بدنش سالم بماند فرش‌هاى مسجد را بخرد.

در این بخش دو بحث با هم دیده شده، ازیک‌طرف به مسجد و رفتار ما با مسجد و ارتباطی که باید داشته باشیم توجه داده شده است و از طرف دیگر به مسئله قبر و قیامت و سلامت در آخرتی که پیش رو داریم. بالاخره همه می‌دانید که قبر اولین منزل آخرت ماست. رسول خدا فرمودند: «اِنَّ الْقَبْرَ اَوَّلُ مَنَازِلِ الْآخِرَهِ…» قبر نخستین منزل آخرت است. اگر کسی از آن به‌سلامت رها شد منازل بعد آن آسان‌تر است و اگر به‌سلامت رها نشد، دشواری منازل بعد کمتر از آن نیست.

باید خیلی راجع به این سفری که در پیش داریم فکر کنیم و در یادِ خود داشته باشیم و از آن غافل نباشیم که غفلت از یاد مرگ باعث هلاکت و نابودی است. در آیه ۴۶ سوره مبارکه ص فرمود: «اِنَّا اَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَهٍ ذِکْرَى الدَّار…» نباید یاد خانه را فراموش کنیم. کسی که از منزل بیرون می‌آید اگر خانه‌اش را فراموش کند سرگردان می‌شود. رهزنان او را غارت می‌کنند حیوانات درنده او را زنده ‌نمی‌گذارند، خلاصه هلاکت او حتمی است.

ما از عالم ملکوت مدتی را در دنیا هستیم و برمی‌گردیم، نباید خانه را فراموش کنیم. کسی که به‌جایی مسافرت می‌رود، در مسافرخانه ساکن می‌شود برای خودش خانه نمی‌خرد، مستغلات ‌و دم‌ودستگاه درست نمی‌کند؛ چون می‌داند ماندگار نیست. ما در دنیا مسافریم. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: «اَیُّهَا النَّاسُ اِنَّ الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ وَ الْآخِرَهَ دَارُ مُسْتَقَرٍّ فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّکُمْ لِمُسْتَقَرِّکُمْ». ای مردم دنیا جای ماندن و استقرار نیست، محل گذر و عبور است. آخرت است که همه در آنجا مستقر می‌شوید؛ آخرت خانه استقرار است.

پس در این دنیا برای آبادی آخرت خود جمع کنید. تا وقتی در دنیا هستیم برای آخرت کار کنیم و از همه‌چیز عبرت بگیریم و برای اینکه فراموش نکنیم هرازگاهی به قبرستان برویم. امیرالمؤمنین‌ علیه‌السلام ‌فرمودند: «جَاوِرِ الْقُبُورَ تَعْتَبِرْ.» با گورها مأنوس باش تا عبرت گیری. قدیم در هر محله‌ای قبرستانی بود و هرروز عامل موعظه‌ای فراهم بود. امروز این عامل از کار افتاده است.

کلام اهل‌بیت موعظه است. باید مواظب اعمال خود باشیم، بفهمیم که بعد ازاینجا باید پاسخ‌گو باشیم. هر کس به یاد مرگ باشد انسان فعال و کار راه‌اندازی خواهد شد. امکان ندارد بی‌کار و بی‌عار باشد، امکان ندارد اهل دزدی و اختلاس و امثال این‌ها باشد. فعال و پرنشاط برای آخرت خودش و به ‌نفع ‌مردم کار می‌کند. انسان‌های‌ آخرت‌گرا این‌طورند. بالاخره مسیر سختی است که باید طی شود.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: اگر آنچه رفتگان شما دیده‌اند می‌دیدید، هرآینه بی‌تاب می‌شدید و وحشت می‌کردید و حرف‌شنوی می‌داشتید و فرمان می‌بردید؛ اما آنچه آن‌ها دیده‌اند، از شما پوشیده است و زود باشد که پرده فروافتد؛ و یا در بیان دیگری حضرت فرمود: بندگان خدا، برای کسی که آمرزیده نشده، از مرگ سخت‌تر قبر است. پس از تنگی و فشار و تاریکی و تنهایی قبر بترسید.

خب این مسیر جلوی خود را باید تا می‌توانیم هموار کنیم و از خطرات آن کم کنیم. در کتاب ثواب‌ الاعمال از قول امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کند که حضرت فرمود: هر کس رکوع نمازش را کامل انجام دهد، هیچ ترس و وحشتی در قبر به سراغش نمی‌آید. یا همه این مواردی که بر سر در بهشت نوشته رعایت شود چقدر برای قبر انسان مؤثر است. برای وسعت قبر، برای در امان ماندن از کرم‌های قبر، برای خلاص شدن از تاریکی قبر و سالم ماندن در قبر خدماتی را نسبت به مساجد که خانه‌های خدا در روی زمین است، انجام دهد.

اولاً اهل رفت‌وآمد به مسجد باشد که چقدر خاصیت همین آمدوشد به مسجد دارد که در روایت از رسول خدا دارد: برای هر قدمی هفتاد هزار حسنه منظور می‌شود و به همان اندازه درجاتش بالا می‌رود. ثانیاً نظافت کردن مسجد را هر مقدار می‌تواند انجام دهد. رسول خدا فرمود: هر کس مسجدی را جارو کند، خداوند برای او، ثواب آزاد کردن بنده‏ای را می‏نویسد و هر کس از مسجد به‌اندازه خاشاکی که به چشم می‏رود، بیرون ببرد، خدای عزوجل، وی را از رحمتش دوچندان برخوردار می‏گرداند. ثالثاً روشن کردن مسجد؛ مثلاً چراغی بخرد. رسول ‌خدا فرمود: هر کس دوست دارد قبرش تاریک و ظلمانی نباشد، مساجد را روشنایی دهد. رابعاً تهیه فرش برای مسجد که باعث می‌شود بدن شخص در قبر سالم بماند. رسول خدا فرمودند: هر کس دوست دارد بدن او در قبر تروتازه بماند و از بین نرود، برای مساجد فرش و زیرانداز تهیه کند.

و آخرین روایت از امام صادق علیه‌السلام: خواندن یک نماز در مسجد‌الاقصی برابر هزار نماز است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا بخشی از زمان خود را به تحصیل علم و عمل به دانسته‌ها سپری می‌کنند. امیرالمؤمنین در حکمت ۲۸۰ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «إِذَا اَرْذَلَ اللَّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَیْهِ الْعِلْمَ». هرگاه خداوند بنده‏اى را خوار و پست کند علم و دانش را از او بازدارد؛ یعنی عملکرد شخص و نوع ارتباطش با خدای تعالی او را در مسیری قرار می‌دهد که دیگر توفیق علم‌آموزی و در مسیر علم بودن را نداشته باشد. آمادگی‌های فکری و ذهنی را از او می‌گیرد و شخص جاهل می‌ماند؛ و قطعاً مرضی و دردی بدتر از جهل نیست. به مناسبت علم و جهل مطالب فراوانی در اینجا عرض کردیم. خدای تعالی توفیق فراگیری و علم‌آموزی و سپس عمل به دانسته‌ها را از ما نگیرد و توفیق تقویت تقوای الهی را به همه ما ارزانی نماید.

۱۵ اردیبهشت مصادف با ۲۵ شوال سالگشت شهادت رئیس مذهب، امام جعفر صادق ‌علیه‌السلام‌ را به ‌همه ‌شما تسلیت عرض می‌کنم. شخصیت مبارک امام‌ صادق‌ علیه‌السلام طوری بود که مخالفان هم او را مدح می‌کردند. مرحوم اسد حیدر از پژوهشگران شیعه عراقی، کتابی دارد به نام «الامام الصادق و المذاهب الاربعه» در چند جلد. در بخشی از کتاب، سخنان افرادی که امام صادق را قبول ندارند و حتی مخالفت ‌هم هستند را آورده که از امام تعریف کرده‌اند.

مثلاً مالک بن انس که رئیس مذهب مالکیه اهل سنت است و قاعدتاً امام را به‌عنوان امام قبول ندارد می‌گوید: فاضل‌تر، داناتر، عابدتر و پارساتر از جعفر صادق را نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه حتی‌ در تصور کسی آمده است. هرکسی به سراغ امام صادق رفت، او را جز به این حالات ندیده است: «إِمَّا صَائِماً وَ إِمَّا قَائِماً وَ إِمَّا ذاکراً»؛ یا در حال روزه یا نماز یا ذکر.

مرحوم ثقه الاسلام کلینی، در کتاب روضه کافی که یک جلد از هشت جلد کافی را تشکیل می‌دهد، در اولین حدیث نقل نامه‌ای طولانی از ناحیه مبارک امام صادق علیه‌السلام به اصحابشان را آورده است. در اهمیت نامه راوی که اسماعیل ‌بن جابر است می‌گوید: امام به اصحاب خود دستور داد که آن را به یکدیگر درس بدهند و در آن نگاه کنند و از یاد نبرند و بدان عمل کنند. اصحاب نیز این نامه را در جاى نمازهاى خود در خانه‌هایشان گذارده بودند و چون از نماز فراغت می‌یافتند در آن مى‌نگریستند.

مفاد نامه بسیار جذاب و الگوی سبک زندگی مسلمان در همه ابعاد است برای کسی که می‌خواهد زندگی‌اش برمدار دین باشد. چون طولانی است من فقط به‌ چند مورد آن بدون توضیح اشاره می‌کنم. در بخش اول آن به رابطه انسان با خدا پرداخته، مثل اهتمام داشتن به تهلیل و تسبیح و تقدیس خدا و خاکسار بودن، عافیت خواهی از خداوند، اهتمام زیاد به دعا داشتن، اهتمام به نمازهای روزانه داشتن، حقوق الهی را ترک نکردن، ولایت خدا و رسول خدا و مؤمنان را داشتن و از دشمنان تبری جستن، وفای به عهد داشتن، دوری جستن از حرام الهی.

بخش دوم به رابطه انسان با دیگران پرداخته مثل حفظ آرامش و وقار در ارتباط با دیگران، حفظ حیا، خوش‌رفتاری با مخالفان، برخورد نیکو با بدرفتاری‌ها داشتن، زیر پا نگذاشتن حق، حفظ زبان از تهمت و بدگویی و دشمنی و خیرخواهی داشتن و… بخش سوم هم به رابطه انسان با خودش اشاره فرموده، مثلاً رعایت تقوا، دور بودن ازآنچه خداوند بر حذر داشته، نیکی کردن به جسم و جان، اطاعت از خدا و … خدای تعالی همه ما را از شیعیان امام صادق قرار دهد.

۱۶ اردیبهشت سال ۷۴ آمریکای پلید علیه ایران اعلام تحریم همه‌جانبه کرد. سال ۹۷ هم از برجام خارج شد. این کارها به همراه صدها کار دیگر برای این بود که ایران را به‌زانو درآورد، به انزوا بکشاند و سلطه خودش را دوباره بر ایران حاکم کند؛ اما ایران به فضل الهی از کشوری که در دوران طاغوت وابسته کامل بود به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شد. قدرت بازدارندگی‌اش از مرزهای جغرافیائی‌اش فراتر رفت. در مقابل بزرگ‌ترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان، بااینکه منابع انسانی و اقتصادی لازم را نداشت تا امروز ایستاده و از عزت و افتخارات کسب‌شده باصلابت پاسداری می‌کند؛ و اگر لازم باشد از درون خاک خود، دشمن را در کیلومترها آن‌طرف‌تر موردحمله قرار می‌دهد تا فکر جسارت دیگری را نکند.

همه این‌ها به برکت تبعیت از تعالیم و دستورات قرآن و عترت سلام‌الله‌علیهم و رهبری‌های پرورش‌یافته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است. امام صادق علیه‌السلام و دیگر ائمه یاد داده‌اند که در مسائل پیش‌رو چگونه باید عمل کرد. ما شاگردان مکتب امام صادقیم او در همه مسائل به ما آموزش داده. مثلاً فرمود: عاقل کسی ‌است ‌که اگر مواجهه با دو شر شد خیر الشرین را انتخاب کند.

خب شما طول مدت رهبری حضرت آقا را ملاحظه بفرمایید تا نحوه انتخاب‌های ایشان که همه عقلانی بوده را ببینید. دوراهی‌های سختی که به وجود آمده و کار درست انتخاب‌شده و کشور نجات پیدا کرده است. مثلاً سال ۶۹ عراق به کویت حمله کرد. بعض جریانات سیاسی و بعض از نخبگان از آقا درخواست داشتند که با صدام حسین در این زمینه همکاری شود. مجمع روحانیون مبارز بیانیه داد و از شورای امنیت ملی درخواست کرد که ایران، به نفع عراق وارد جنگ شود. متن بیانیه را باید بخوانید. بعض از افراد درجه‌یک جریان اصلاحات که نمی‌خواهم اسم ببرم، رسماً درخواست ورود ایران به جنگ را داشتند. یکی از همین سران در دیدار با دانشجویان دانشگاه تهران گفت: «این جنگ، فرصتى تاریخى براى حمله به اسرائیل به وجود آورده بود که از دست رفت… وظیفه ما این بود که به هر طریق ممکن، سمت‌وسوی جنگ را عوض‌ مى‌کردیم. ما مى‌بایست‌ در سیاست‌ خارجى‌ و مواضعمان در قبال عراق، این نکته محورى را نصب العین قرار دهیم».

یا یکی دیگر از همین طیف در ۳۰ دى ۱۳۶۹ در مجلس، صدام را خالد بن ولید دانست و خیلی با حرارت گفت: «بگذار با عزت و شرف زندگى کنیم و بمیریم. زندگى زیر سایه سرنیزه‌هاى آمریکا براى ما ذلت است و اسارت است و ننگ است». حضرت آقا بعد از تحلیل اوضاع و اهداف حمله و دقت در اطراف قضیه به این جمع‌بندی رسیدند که ورود ایران به این جنگ، آینده روشنى ندارد و شاید آمریکا جنگ را براى کشاندن ایران به جنگ دیگرى طراحى کرده باشد؛ و اشغال کویت از سوى عراق و حمله آمریکا، هر دو را محکوم کردند؛ و فرمودند: «ما تجاوز را، هم از صدام و هم از آمریکا، به‌شدت محکوم مى‌کنیم». بعد هم باز روی همین موضع محکم ایستادند و اجازه ورود ایران به جنگ را ندادند. بعد مدتی معلوم شد تحلیل و محاسبه ایشان از حمله عراق به کویت و حمله آمریکا به عراق، جنگ حق و باطل نیست؛ بلکه جنگ دوتا طاغوت باهم است و وارد عرصه نشدند و ایران را حفظ کردند. این آن عقلانیتی است که امام صادق می‌فرماید پیروان من باید داشته باشند و یاد بگیرند بخصوص در سطح مدیران عالی جامعه.

قصه داعش در عراق که پیش آمد، آمریکا از ایران خواست بیا باهم علیه تروریسم بجنگیم. حضرت آقا رد کردند که تو خودت حامی تروریستی ما اگر بخواهیم مستقلاً می‌جنگیم؛ که خدای تعالی قاسم سلیمانی را با اولیای خودش محشور کند.

این‌ها را عرض کردم و موارد دیگر که بیان نشد که بگویم همان‌طور که اهل‌بیت ساسه ‌العباد هستند و بهترین سیاست‌ها را دارند، تربیت‌شدگان‌ مکتبشان ‌هم‌ از سیاست‌های ‌عقلائی ‌برخوردارند. آقا دستور دادند کرانه باختری برای نجات خودش باید مسلح بشود و ایران گروه‌های مقاومت در سراسر عالم را حمایت می‌کند. نتیجه شد این زلزله عظیمی که می‌بینید کاخ‌های ستم در حال فروریختن است. امروز مسئله مهم و اول دنیا شد فلسطین و غزه و همه مردم دنیا مثل شما و به زبان شما فریادشان مرگ بر اسرائیل است.

حتماً شنیدید که یهودیان طرفدار فلسطین وارد کاخ سفید شده‌اند و تحصن راه انداخته‌اند. این یعنی مقدمه پایان. آقا قبلاً به دانشجویان اروپا و آمریکا نامه داده بودند و به آینده امیدوارشان کرده بودند. امروز ‌ببینید این جنبش دانشجوئی بزرگی که در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا راه افتاده و کشورهای دیگر هم یکی‌یکی می‌پیوندند، دانشجویان دانشگاه‌های ژاپن هم همراه شدند؛ اما متأسفانه هنوز سران بعض کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند و ساکت‌اند.

دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند. سال‌های سال، غربی‌ها لیبرال دموکراسی و اومانیسم و ده‌ها ایسم دیگر را برای زندگی بهتر و آزاد به رخ جهان می‌کشیدند، اما این طوفانِ جنبش دانشجوئی که به پا شده همه آن‌ها را به باد داده و نابود کرده و هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند.

امروز کسانی که در خیابان‌های آمریکا علیه صهیونیسم و به دفاع از مظلومین فلسطین آمده‌اند، نخبه‌ها و فرهیختگان و اساتید هستند و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری که سال‌ها انجام دادند تا ظلمِ به فلسطین دیده نشود، جواب نداده است و شکاف بین دولت و ملت آمریکا کاملاً مشهود است.

صدای آن خانمی که فریاد می‌زد من یک فیلسوفم و پلیس او را کتک می‌زد را باید هزاران ‌بار برای آن ‌احمق‌های ‌غرب‌زده داخلی آمریکا پرست که تا فرصتی پیدا می‌کنند حرف‌های غربی‌ها را قی می‌کنند و این روزها لال شده‌اند، مکرر در مکرر برای آن‌ها گذاشت و گفت آیا آن دموکراسی و آزادی بیان و … که تعریف می‌کردید این بود؟ چرا به دفاع از دانشمندان و پرفسورهایی که در تجمعات کتک خوردند و بازداشت شدند از اربابانتان بازخواست نمی‌کنید؟ چرا از آزادی بیان و عقیده چیزی نمی‌گویید؟

آن‌وقت بی‌بی‌سی که خود آتش بیار معرکه و سلاح دهنده به اسرائیل است، برای اینکه افکار عمومی را منحرف کند برای ایران قصه‌هایی درست می‌کند که خودش در دام آن گرفتار می‌شود. وعده صادق چهره‌های واقعی شما را صادقانه به عالم نشان داد و مردم ما امروز با اطمینان بیشتر آمریکا را لعن می‌کنند.

وعده صادق آب به خانه مورچه ریخت. همه آن‌ها باهم بد شدند یا در حال استعفا هستند که خودش پیروزی است؛ و این اعتراضات دانشجویی همه عرصه‌ها را بر آن‌ها تنگ‌تر کرده است. اگر بخواهند بعد از بیش از دویست روز بدون اینکه اسرا را آزاد کرده باشند و یا حماس را نابود کرده باشند آتش‌بس را بپذیرند، شکست دیگری بزرگ‌تر از قبل را پذیرفته‌اند.

می‌گویند دیوان‌ بین‌المللی ‌دادگستری قصد محکومیت و بازداشت این مردک پست‌فطرت جلاد را دارد. این باید زودتر می‌شد؛ اما لازم است درست ببیند و پاسخ دهد آیا رژیم جعلی و منحوسی که نسل‌کشی کرده و تا امروز بیش از ۱۰۰ هزار نفر را کشته و زخمی و مفقودالاثر کرده جنایت‌کار جنگی نیست، پس چیست؟ از بعض این سازمان‌ها برمی‌آید و بعید نیست که او را کاندیدای جایزه صلح نوبل هم بکنند. این را هم باید عرض کنیم که سازمان‌های بین‌المللی باید حواسشان باشد که فقط اسرائیل جنایتکار جنگی نیست؛ بلکه همه کسانی که به او اسلحه دادند، تشویق کردند، حمایت کردند و فضا را برای جنایات او آماده کردند جنایتکار جنگی‌اند. خدای تعالی ان‌شاءالله به‌زودی ریشه همه‌شان را بکند.

نکته‌ای عرض کنم و آن اینکه مواردی پیش می‌آید که رهبر معظم انقلاب در جلسه رسمی و عمومی به مطلبی اشاره می‌کنند و از موضوعی به خاطر کم‌کاری و مسامحه شخص یا دستگاهی، منافعی از ملت و جامعه هدررفته و خساراتی را به بار آورده، گلگی می‌کنند. سؤال بنده این است چرا در این مواقع مدعی‌العموم و دستگاه قضا به‌سرعت وارد عمل نمی‌شود برای استیفای حق مردم؟ مثل همین نکته‌ای که چند روز قبل راجع به سند تحول آموزش‌وپرورش فرمودند که بالاخره با ممانعت عده‌ای انجام نشده و امثال این‌ها که به نظرم باید جدی مطالبه گری کرد دستورات روی زمین مانده رهبر معظم انقلاب را.

نکته دیگر اینکه فرصت‌ها به‌سرعت از دست می‌رود و اگر ما برنامه و طرح برای کارهای اساسی نداشته باشیم خسران قطعی است. دولت محترم توجه داشته باشد، ماه دوم سال به نیمه رسید و هنوز طرح و ایده‌ای برای مشارکت مردم در جهش تولید و مسائل اقتصادی ارائه نشده است. لااقل در استان، عزیزان برای ‌مشارکت‌ مردم‌ طرح بدهند تا کار به‌سرعت شروع شود و پیش برود.

نکته ‌دیگر اینکه کشور ما و نظام ما اسلامی است و باید دستورات و مقررات اسلام به‌خصوص آن‌هایی که جنبه اجتماعی و عمومی پیدا می‌کند رعایت شود. یکی از آن‌ها بحث عفاف و حجاب است که در حال اجراست؛ تشکر و حمایت می‌کنیم. جلسه قبله هم راجع به آن صحبت کردم. همه هم باید حمایت کنند. از سردار بزرگوار فراجا سردار رادان، از نیروهای میانی در استان خودمان و از فرماندهی محترم ناجا و همه دوستانی که در این زمینه دارند تلاش می‌کنند تشکر می‌کنیم.

مسئله بعدی بحث عدم رعایت مواردی است که خدای تعالی حرام اعلام کرده و برای آن‌ها حد قرار داده و در قانون هم ممنوع اعلام شده است؛ مثل شرب خمر و مشروبات الکلی که برای بار اول ۸۰ ضربه شلاق دارد. عده‌ای تلاش می‌کنند احکام الهی در جامعه رعایت نشود و بعض خلاف‌ها را عادی جلوه می‌دهند تا فراگیر شود. اینجا مسئولین مربوطه باید به جد ورود کنند و از تخریب جامعه جلوگیری کنند. شارع مقدس می‌خواهد جامعه را حفظ کند که برای این‌ها حد قرار داده. در برابر قانون هم فرقی بین افراد نیست؛ منصبی داشته باشد یا مسئولیتی داشته باشد. حدود الهی را بعضی‌ها می‌خواهند ماست‌مالی کنند و در جامعه نادیده بگیرند. نمی‌شود؛ باید انجام بگیرد.

ان‌شاءالله هفته آینده در انتخابات دوستان شرکت می‌کنید. محکم شرکت کنید و کم نگیرید که مثل مرحله اول مهم است. نمی‌شود که کسی در مرحله اول چند هزار رأی آورده باشد و در مرحله دوم کمتر از مرحله اول رأی بیاورد. دوستان خیلی قوی شرکت کنند. باز عده‌ای گفتند بنده از کسی حمایت می‌کنم، قطعاً دروغ است. خودتان بررسی کنید. حرف کسانی که به هر طریقی ارتباطی با بنده دارند یا داشته‌اند در مورد انتخابات لااقل به من مربوط نیست و هرگونه انتسابی را تکذیب می‌کنم.

۱۹ اردیبهشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب بود که مفصل باید راجع به او صحبت کنم.

در کتاب شریف منتهی‌الآمال از ابوحمزه ثمالی نقل می‌کند که کنار بقیع سوار بر شتر ایستاده بودم. پیکی آمد و گفت: ای ابوحمزه، مولایت را اجابت کن. خودم را به سرور و مولایم، امام صادق علیه‌السلام، رساندم. همین‌که چشم حضرت به من افتاد فرمودند: وقتی تو را می‌بینم احساس راحتی می‌کنم؛ یعنی تو را که می‌بینم شاد می‌شوم. سؤال: آیا در این زمان امام عصر علیه‌السلام با دیدن ما خوشحال خواهد شد؟ امام صادق علیه‌السلام فرمود: چه شده است شما را که رسول خدا را ناراحت می‌کنید؟ شخصی پرسید: چگونه او را ناراحت می‌کنیم؟ حضرت فرمودند: آیا نمی‌دانید کارهای شما به محضر ایشان عرضه می‌شود؟ وقتی معصیتی در اعمالتان ببینند، ناراحت می‌شوند. رسول خدا را ناراحت نکنید بلکه او را با کارهای خوبتان شاد کنید. بدانیم اعمال ما به حضرت ولی‌عصر عرضه خواهد شد سعی کنیم امام را از خود ناراحت نکنیم.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.