متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی دعوت میکنم. متقین مواظب زبان و سخن گفتن خود هستند و در رفتار با پدر و مادر خود کوتاهی ندارند. دو عبارت دیگر نوشتهشده بر سر در چهارم بهشت این است. هرکس به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید به پدر و مادر خود نیکی کند. و هرکس به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید سخن نیکو بگوید یا ساکت باشد.
راجع به پدر و مادر و تکریم و بزرگداشت و حفظ حرمت و کرامت آنان مطالب زیادی گفتهشده و شما هم شنیدید اما گاهی از باب تذکر لازم است بعض مطالب تکرار شود. در آیات متعددی به فرزندان توصیه شده به پدر و مادر خود نیکی کنند و حقی که والدین بر فرزند دارند آنقدر بزرگ هست که نمونه دیگری در جامعه ندارد.
گاهی پدر و مادر غیر از حق پدری و مادری حقوق دیگری هم بر فرزند پیدا میکنند که بحث دیگری دارد اما به هر جهت تکالیف فرزند نسبت به پدر و مادر نظیر ندارد. تعبیراتی که در قرآن درباره حقوق والدین و وظائف اولاد نسبت به والدین شده است قابل تأمل جدی است.
مثلاً در آیه ۳۶ سوره مبارکه نساء فرمود: خدا را بپرستید و به او شرک نورزید و به پدر و مادر احسان کنید. «وَاعْبُدُوا اللّهَ وَ لاَتُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْسانا». بعد از امر به پرستش خداوند و نفی شرک دستور به نیکی کردن به والدین را داده است که نشانه اهمیت موضوع در دستگاه الهی است که بعد از توحید به احسان والدین پرداخته است. که در آیات دیگر هم همین مطلب بهبیاندیگر مطرح است.
در بعض آیات ضمن تکریم والدین به زحمتهای طاقتفرسای مادر تذکر میدهد که چگونه تحمل سختیهای بارداری و وضع حمل را کرده است درنتیجه حق او بیشتر است. و تعبیر عجیب قرآن کریم که نمونه دیگری در قرآن ندارد این است که خدای تعالی بعد از دستور به شکر خود بلافاصله امر به شکر والدین میکند؛ «اَنِ اشکُرلی وَ لِوَالِدَیک».
در بعض آیات قرآن کریم احسان به والدین را به گروه و یا فرد خاص توصیه کرده است. مثل آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره که راجع به بنیاسرائیل است. یا در آیه ۱۲ به بعد سوره مبارکه مریم خداوند حضرت یحیی را به خاطر ویژگیها و صفات خوبی که دارد ستوده است که یکی از آنها احسان به پدر و مادر بوده است. راجع به حضرت عیسی علیهالسلام توصیههای الهی را که به نماز و زکات بوده مطرح کرده و بلافاصله به احسان مادر فقط چون پدر نداشته اشاره کرده است.
سوره مبارکه مریم آیه ۳۱ و ۳۲، در این آیات احسان بهطور مطلق گفته شده اما در آیاتی به نوع احسان هم تذکر داده شده است. مثل احسان مالی، احسان گفتاری و رفتاری؛ مثلاً به آنها پرخاشگری نشود و در زمان پیری رعایت حال آنها بشود. و در همه حال با تواضع و فروتنی با آنان رفتار شود.
یک نکته عرض کنم کوتاه اما مهم و قابل دنبال کردن است. و آن اینکه انسان در زندگی اجتماعی خود و ارتباطاتی که با افراد دارد انواع نیازهای مادی و معنوی خود را در محیطهای گوناگون برطرف میکند. مثلاً بخشی از نیازها که عاطفی است در محیط خانواده برآورده میشود و امثال اینها که بحث مفصل دارد.
یکی از رابطههای مهم بین دو انسان رابطه فرزند با پدر و مادر است. و اینکه آیا میشود این رابطه را بر اساس قسط و عدل ارزیابی کرد؟ چون اگر بخواهیم بر اساس عدل بین دو نفر یا بیشتر که روابط متقابل دارند و درنتیجه حقوق و تکالیف متقابل هم پیدا میکنند رفتار کنیم باید دو طرف بر هم تأثیر و تأثر متقابل هم داشته باشند. درحالیکه تأثیر پدر و مادر در به وجود آمدن فرزند، برای فرزند جبرانی ندارد. لذا خداوند دائماً از احسان به پدر و مادر سخن میگوید و آن را معیار ارزشی برای فرزندان قرار داده است.
وابستگی شدید وجود فرزند به والدین هست، اما وجود والدین به فرزند بستگی ندارد و فرزند بر پدر و مادر خود تأثیر ندارد. در هیچ آیهای نداریم که فرزندان باید با والدین خود به عدالت رفتار کنند، چون در این رابطه عدالت محقق نمیشود. احسان و عاطفه و محبت پدر و مادر بهخصوص مادر به فرزند آنقدر زیاد است که احتیاج به دستور ویژه هم ندارد، چون علت به وجود آمدن اوست و علت همیشه معلول خود را دوست دارد. لذا سفارش باید به فرزندان باشد که والدین را احسان کنند.
در روایات هم فراوان راجع به نیکی به پدر و مادر داریم از اینکه باعث طول عمر میشود. خشنودی خدا را به همراه دارد. تشکر از خدا بهحساب میآید. نافرمانی والدین فقر میآورد و از گناهان کبیره است حتی دارد که اگر کسی نافرمانی والدین را داشته باشد به او گفته میشود هر عبادتی که میخواهی انجام بده من تو را نمیآمرزم. خیره نگاه کردن به والدین نافرمانی و عاق است.
در ضمن توجه به بعد از وفات آنها هم داشته باشید، که طلب مغفرت و پرداخت بدهیها و امثال ذالک را داشته باشید که بعد از وفات عاق نشوید.
در ذیل آیه شریفه «وبالوالدین احسانا» روایتی وارد شده که مقصود از والدین رسول خدا و امیرالمؤمنین علیهماالسلام هستند. یعنی آیه شریفه علاوه بر وجوب احسان به پدر و مادر به والدین معنوی هم اشاره دارد. توضیح مطلب اینکه پدر مبدأ به وجود آمدن و بعد پرورشدهنده انسان است. مربی و معلم انسان به سمت کمالات هم پدر است. رسول خدا و امیرالمؤمنین در رشد و کمال و ایمان در این زمینه مقدم بر پدر جسمانی هستند و باید تکریم و احسان شوند.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا در کسب علم کوتاهی ندارند و از هر فرصتی برای یادگیری استفاده میکنند. امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۲۷۶ از حکم نهجالبلاغه فرمودند: «قَطَعَ الْعِلْمُ عُذْرَ الْمُتَعَلِّلِینَ». علم، راه را بر بهانه جویان مىبندد. علم و آگاهی به هر چه که رسول خدا برای بشر آورده است، راه بهانهجوئی را برای کسانی که میگویند: ندانستیم، مطلع نبودیم، مطلع نشدیم را میبندد. هرجا علم باشد راجع به همان موضوع جهلی وجود ندارد. انبیاء الهی هم بشارتها را دادهاند هم انذارها را گفتهاند که فرمود: «رُسُلًا مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ». خدای تعالی تقوا را در همه ما بیشازپیش بگرداند.
چقدر زود سفره پر خیروبرکت مهمانی خدا در حال برچیده شدن است. امیدوارم هرکدام از شما بهرههای وافی بخصوص از شبهای قدر برده باشید و انشاءالله روزهای باقیمانده مخصوصاً شب و روز عید فطر جبران کاستیها و غفلتهای احتمالی را بکند. تا آخرین لحظه درهای رحمت الهی باز است.
امام صادق علیهالسلام فرمودند سوره مبارکه اعلی به خاطر آیه ۱۴ که فرمود: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی». قطعاً کسی که خود را تزکیه نمود، رستگار شد. ارتباط محکمی با عید فطر دارد و در تفسیر آیه شریفه فرمودند: مراد کسی است که زکات فطره را از مال خود بیرون کرد. این سوره را هم معمولاً در نماز عید میخوانند. انشاءالله همگی تزکیه شده باشیم.
در آیات فراوانی از قرآن کریم نکتهای بیان شده و بعد فرموده: «لعلکم تفلحون». نظیر: «وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» حج ۷۷٫ «وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» مائده ۵۳٫ «وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» جمعه ۱۰٫ «وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» نور ۳۱٫ ولى درباره اهل تزکیه مىفرماید: قطعاً رستگارند. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى». یا «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا». علت هم روشن است چون اگر انسان تزکیه نشده باشد معمولاً کارها با ریا و عجب و غرور و منت و تکبر آسیب میخورد. بنابراین اگر در ماه مبارک خود را تزکیه کردیم بهترین جایزه را در عید فطر به ما خواهند داد. روزها و ساعات باقیمانده را قدر بدانیم.
روز قدس است آفرین بر شما مردان و زنان غیور که با حضور خودتان نشان دادید که در دفاع از آرمانهای الهی کوتاه نمیآیید. چقدر تلاش کردند حمایت از فلسطین و شعار آزادی قدس شریف را از مردم ما بگیرند؛ اما به فضل الهی این شعار امروز جهانی شده و همه آزادگان عالم را متحد کرده که یکصدا بر اسرائیل مرگ بفرستند.
قطعاً شما از بیانات سخنران محترم مجلس حضرت حجتالاسلاموالمسلمین حاجآقای حسنی بهره بردید راجع به قدس و امروز؛ بنده هم چندجملهای عرض کنم. اعجاز بزرگ قرن با رهبری پیامبرگونه حضرت امام و همراهی مردم هوشمند ایران اسلامی واقع و انقلاب اسلامى پیروز شد. یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب در حوزه جهانى، شکست ابرقدرتها و حمایت از مسلمانان و مستضعفان جهان بود؛ که همان اول اعلام کرد و ملت بزرگ ایران را پیشوا و پناه مسلمانان آزاده و مستضعفان جهان کرد. انقلاب اسلامی ترس و وحشت را از دل مظلومان عالم برداشت و به دل ستمگران گذاشت.
اولین دغدغه و اصلیترین مسئله جهان اسلام، فلسطین بود. حضرت امام به آن پرداخت و با نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به روز قدس، موضع رسمى و عملى ایران را در قبال صهیونیستها اعلام کرد؛ و بعد هم حضرت آقا با تمام توان از همان مسیر تا امروز دفاع کردند.
نکتهای هم عرض کنم که در نگاه حضرت امام همانطور که فرمود، روز قدس فقط یک مسئله ملی و منطقهای و مربوط به جهان عرب و فلسطین نیست. بلکه یک آرمان اسلامی و انسانی است؛ لذا یک روز جهانی است. آزادی قدس فقط وظیفه مسلمین نیست بلکه همه انسانها در قبال آن وظیفه دارند.
این نامگذاری در آن مقطع اموری را تغییر داد. بحث مفصل است اما چند مورد را فقط اشاره میکنم. موقعیت سران حکومتها را تغییر داد. قبل از انقلاب اکثر سران کشورهاى عربى براى حفظ موقعیت خودشان در برابر افکار عمومی مردم کشورشان و ملل مسلمان دیگر، مخالفتهایى ظاهری و تبلیغاتی با جنایات صهیونیستها انجام میدادند تا مردم قیامی نداشته باشند.
موقعیت مردم ایران را که رژیم پهلوی اجازه نمیداد از فلسطین دفاع عملی و یکپارچه داشته باشند. موقعیت مردم فلسطین را که احساس تنهایى و بىپناهى، شکستهاى پىدرپى نظامى، آوارگىهاى اجبارى و… موجب سرخوردگى و دلسردى این ملت مظلوم شده بود.
موقعیت مردم جهان را در عدمحمایت از مردم فلسطین و اینکه اساساً بیشتر مردم دنیا با فلسطین آشنا نبودند، آنها هم که میشناختند بهعنوان تروریست میشناختند. موقعیت خود رژیم صهیونیستى را که همهچیز را بر وفق مراد و کل منطقه را از آنِ خود میدید و تصور نمیکرد خوابهایش به هم بریزد. موقعیت حامیان رژیم صهیونیستى هم که خیالشان از آینده به خاطر حمایتهایشان به نفع رژیم کودک کش راحت بود، هم به هم خورد.
و موقعیت مقاومت که مهمترین نمادش جنبش فتح بود که آنها هم نتوانسته بودند الا چند مورد محدود کار مهمی انجام دهند و تحت تبلیغات رسانهای صهیونیستها بهعنوان افراد قسیالقلب و ضد بشری معرفی شدند و سرانشان هم از تفکر مقاومت فاصله گرفتند و مشغول کار سیاسی شدند.
که انقلاب و تفکر ناب امام روحالله آمد همه این موقعیتها را تغییر داد و هویتی به نام روز قدس درست کرد و مثل طوفان همه معادلات را به نفع مردم فلسطین تغییر داد؛ که یکی از دستاوردهای تفکر جهانی روز قدس مقاومت بینظیر امروز مردم غزه است. که ترس و تزلزل را به جان بزدلانِ ترسوی صهیونیست انداخته و الگویی برای مردم تحت ستم دنیا شده است.
امام یادگارانی دارد؛ اما روز قدس بهترین یادگار امام است. روز قدس روز بزرگی است. روز افشاگری است. روز برملا کردن ادعاهای دروغین حقوق بشری است. روز نشان دادن چهرههای کریه حمایتکنندگان از تروریسم دولتی و خونخواران استکباری است. روز قدس روز افول و شکست آمریکاست. روز قدس روز حفظ دستاوردهای انقلاب است. روز قدس روز استحکام مرزهای امنیت کشور است.
روز قدس روز حمله به نظام سلطهگر صهیونیستی است. روز مقابلهی مستضعفان با مستکبران و پیروزی بر آنان است. روز مقابله با ابرقدرتهای خود خوانده است. روز به خاک مالیده شدن بینی منافقین و صهیونیستهای حیوانصفت ددمنش است. روز قدس پشتوانه مجاهدان خط مقدم مبارزه با صهیونیستهاست. روز قدس یعنی غلط کردید حرف از نیل تا فرات زدید. روز قدس روز شنیدن صدای خرد شدن استخوانهای اسرائیل است. روز قدس، روز قدس است. روز قدس روز مرگ بر اسرائیل است.
بهترین نقشهای که از کره زمین بهزودی منتشر خواهد شد، نقشهای است که در آن جایی بهعنوان سرزمین اشغالی ندارد. اسرائیل قریب به ۱۷ سال است غزه را تحت محاصره دارد، یک هولوکاست واقعی به وجود آورده و دائم هم تکرار میکند. مفهوم حقوق بشر را مسخره کردهاند و کسی بر این جنایت بینالمللی اعتراض هم نمیکند.
حالا این موجودی که اگر در میدان نبرد با رزمندگان حزبالله و حماس و نیروهای اینچنینی باشد چند روز بیشتر مقاومت نمیتواند بکند و آتشبس میدهد. خواست با کودک کشی موقعیتی پیدا کند که آنهم در شش ماه نتوانسته مقاومت مردم را کم کند، و سعی میکند دامنه جنگ را توسعه دهد و لذا اقدام به کارهایی مثل حمله مستقیم به کنسولگری ما میکند و بعد از ترسش میرود در پناهگاه، یا به تربیتشدگانش دستور میدهد برای جبران خسارت به مرزها حمله کنند.
دوستان توجه داشته باشید هر اقدام از روی انفعالی که دشمن انجام میدهد یعنی کار دارد درست انجام میشود و لذا ما نباید در میدان او عمل کنیم. گاهی دیده میشود در فضای رسانهای خواستهها و مطالباتی مطرح میشود که نجاتدهنده دشمن از باتلاقی است که برای خودش درست کرده است. این استیصال نشانه این است که راهبرد مقاومت و تقسیمکاری که بین اعضا و جبهه شده دقیق و کارا بوده است.
واکنش نشان دادن و تقاضای اقدام داشتن خوب است کما اینکه دیدید حضرت آقا هم فرمودند سیلی را خواهند خورد. کی و چگونه را هم خود ایران تعیین میکند نه دیگران. و البته مطالبه جدی همه مردم پاسخ قاطع و کوبنده به دشمنان است. حرفهای بدون کارشناسی و احساسی را در جامعه شایع کردن به ضرر است. دشمنان ما فکر میکنند اگر در جایی صبر راهبردی داریم، راه مبارزه را بلد نیستیم. میخواهند ما با احساسات ضد استکباری به مسئولین کشور فشار بیاوریم که علیه آنان اقدام داشته باشند. اولاً نگران نباشید صبح نزدیک است. ثانیاً ما احساسات ضد آمریکائی خودمان را هر جمعه مثل الآن با لعن بر آمریکا نشان میدهیم.
۲۰ فروردین روز ملی فناوری هستهای و سالگشت قطع رابطه با آمریکا در سال ۵۹ است. بااینکه ایران از اول پیروزی انقلاب تا امروز مکرر اعلام کرده است، بنا به توصیه اسلام تعامل و ارتباط با همه مردم دنیا را در چهارچوب مقررات بینالمللی و رعایت حقوق متقابل با کشورها قبول دارد؛ اما آمریکا خودش یکطرفه تصمیم به قطع رابطه گرفت و فکر میکرد، ایران به دستوپایش میافتد اما خیلی زود فهمید که تصمیم عجولانهای گرفته که چهلوچند سال است نتوانسته است مسئله را جمع کند.
حضرت امام فرمودند: «دولت آمریکا این است که دارید مىبینید، مظلوم را در هر جا پیدا مىکند، پوست مىکند. هر جا بتواند، مىرود و بمب سرشان مىریزد. هر چه بتواند، ذخایر ملتها را مىبرد. ما بخواهیم روابط با اینها داشته باشیم؟ بهتر این است که ما با اینها روابط نداشته باشیم»؛ «ما ذلت را براى خاطر اینکه رابطه با یک ابرقدرت داشته باشیم، نخواهیم پذیرفت. شرافتى نیست رابطه داشتن با امثال آمریکا».
قطع رابطه کردند و دهها ظلم و تعدی تا شاید ایران را ساقط کنند، نتوانستند. بعد با تحریم و تشدید تحریمها تصمیم به مهار ایران گرفتند. و درست در اوج تحریمها و فشارهای سیاسی و اقتصادی روز بیستم فروردین ۱۳۸۵ ایران به فنآورى غنىسازى اورانیوم و راهاندازی یک زنجیره کامل غنىسازى دستیافت؛ و بهپاس قدردانى از تلاشهاى پرافتخار دانشمندان جوان کشور این روز را روز ملى فناورى هستهاى نامیدند.
یادآوری این روز به این جهت است که فراموش نکنیم براى دستیابى به این فنآوری مدرن، دانشمندان هستهاى ما سختیهای فراوانی را تحمل کردند و شهدای گرانقدری را تقدیم نظام اسلامی کردند. تلاشها و توانمندی که در افزایش اقتدار ایران در عرصه روابط بینالمللی بسیار مؤثر است. یاد و خاطره شهدای هستهای و موشکی را گرامی میداریم.
۲۰ فروردینماه سالگشت شهادت هنرمند متعهد و بسیجى، سید مرتضى آوینى، روز هنر انقلاب اسلامى نامگذارى شد. شخصیت بصیرِ موحدِ انقلابی حقطلبی که با هنر خود بیشترین تلاش را کرد تا در انتقال ارزشها و مبانى فکرى انقلاب اسلامى مثل استکبارستیزى، مطالبه گری، عدالتطلبی، دشمنشناسی و …. به نسل حاضر و نسل بعد مهمترین نقش را داشته باشد. خدای تعالی با اجداد طاهرینش محشورش بگرداند.
امروز توفیق داریم تعدادی از سربازان امام عصر ارواحنا فداه را رسماً لباس سربازی بپوشانیم تا در سنگر دفاع از دین و ارزشهای قرآن و عترت و انقلاب رسماً وارد شده با عزم و حزم و همت بالا در عرصه جهاد تبیین در مسیر خودسازی و جامعه سازی و تمدن سازی انجاموظیفه کنند. هم مواظب خود باشند هم اطرافیان خود را بهرهمند از معارف ناب کنند. عزیزانی که هم سیاستهای جهانی را میشناسند و هم حامی مستضعفان بوده در عرصههای مختلف اجتماعی حاضر و فعال میباشند. با زیست طلبگی در دام دنیاطلبان و راحتطلبان نمیافتند و با روحیه جهادی به مردم خدمت میکنند.
در این دورهای که فشارهای سیاسی و اجتماعی از اطراف مختلف به سمت طلاب علوم دینی و اساساً ارزشهای اسلامی شدت گرفته و حتی در مسائل معیشتی و اقتصادی هم مشقاتی را تحمل میکنند اقدام عزیزان، خودش اعلام موضع و مبارزهای است عملی و از طرفی تعظیم شعائر الله است. ما معمولاً در عید غدیر یا ۲۷ رجب و یا نیمه شعبان معمم میکنیم طلبهها را؛ اما دیدم در این روز استکبارستیزی و این روزی که علم مبارزه به دست ملت ایران است، اشخاصی که جلودار جامعه هستند و قوام اجتماع هستند در این روز معمم شوند و لباس سربازی به تن کنند، بهتر خواهد بود.
لباس طلبگی نماد دین و قرآن و عترت است. به عزیزانی که امروز تاج ملائکه بر سر میگذارند و افتخار لباس سربداری و سربازی امام عصر را پیدا میکنند تبریک میگویم و از خدای تعالی موفقیت در همه مراحل زندگی را خواستارم. امروز که روز پیمان با آرمان قدس است را برای این مهم انتخاب کردید به فال نیک میگیریم.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾