متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیتالله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
ای اهل ایمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین دوستان زیادی دارند چون اهل تکبر نیستند. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: شخص متکبر از دوست بیبهره است. بحث راجع به استکبار شناسی بود، رسیدم به این مطلب که مستکبرین از اموری محروم هستند. مثل محبت الهی، هدایت الهی، غفران الهی و ولایت الهی.
مورد دیگر از محرومیت برای مستکبران، محرومیت از بهشت است که در قسمتی از آیه ۴۰ سوره مبارکه اعراف فرمود: «إِنَّ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ اسْتَکْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ اَبْوابُ السَّماءِ وَ لا یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ…» کسانى که آیات ما را تکذیب کردند، و در برابر آن تکبّر ورزیدند، هرگز درهاى آسمان به رویشان گشوده نمىشود و هیچگاه داخل بهشت نخواهند شد.
بعد خدای تعالی برای فهم دقیق اینکه این افراد از بهشت محروم هستند یک مثال میزند و آن اینکه فرمود: «حَتَّى یَلِجَ الْجَمَلُ فی سَمِّ الْخِیاطِ…» مگر اینکه شتر از سوراخ سوزن بگذرد. یعنی یقیناً افراد متکبر وارد بهشت نخواهند شد.
برخلاف اهل ایمان و اهل تواضع. امام صادق علیهالسلام فرمودند: اعمال و ارواح مؤمنان بهسوی آسمان برده مىشود و درهاى آسمان به روى آنان گشوده مىشود. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: درهاى آسمان در پنج موقع باز است؛ هنگام نبرد مجاهدان اسلام، زمان نزول باران، هنگام تلاوت قرآن، موقع فجر و وقت نداى اذان.
مطلب دیگر این است که اگر کسی از روی استکبار از بندگی خدا رویگردان باشد، سر بر سجده نگذارد و اهل عبادت و تضرع و دعا به درگاه خدا نباشد، چنین کسی قطعاً اهل جهنم است. در آیه ۶۰ سوره مبارکه غافر فرمود: «وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی اَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ». پروردگار شما گفته است: مرا بخوانید تا دعاى شما را بپذیرم، کسانى که از عبادت من تکبّر مىورزند بهزودی با ذلّت وارد دوزخ مىشوند. بحث دعا مفصل است و جدا باید مطرح شود. اما اجمالاً اگر کسی از روی استکبار اهل دعا و عبادت نباشد از بهشت محروم است.
سؤالی که اینجا مطرح میشود این است، آیا روشهایی برای مبارزه با مستکبرین در قرآن کریم مطرحشده است؟ بله، اولاً، اولین راه نجات از مستکبرین استمداد از خدای تعالی است. در آیه ۷۵ سوره مبارکه نساء فرمود: «وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا اَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَهِ الظَّالِمِ اَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیراً». چرا در راه خدا و نجات بیچارگان از مردان و زنان و کودکان پیکار نمىکنند؟ همان افراد ستمدیدهاى که مىگویند: پروردگارا، ما را از این سرزمین که مردمش همه ستمگرند بیرون کن، و از ناحیه خود سرپرستى بر ایمان بفرست، و یا از جانب خود یار و یاورى براى ما تعیین فرما. پس اولین کار کمک خواستن از خداست.
بعد باید آماده مبارزه با ستمگران شد تحت رهبری شخصی صالح و همراهی انسانهایی وفادار و درستکار و صادق. همین آیه ۷۵ سوره مبارکه نساء بیان فرموده که از خداوند طلب میکنند از جانب خودش سرپرست و یا یاوری بفرستد. یعنی لازمه پیروزی بر مستکبران، جهاد و مبارزه فراگیر و همگانی است تحت زعامت رهبری مقتدر.
حضرت امام ره با استفاده از همین آیات شریفه دائم در سخنرانی و در عمل، مبارزه بدون آشتی تا قطع همه وابستگیها به ابرقدرتها را دنبال میکردند و میفرمودند استکبار جهانی با استفاده از علوم و فنونی که در اختیار دارد با شعار حقوق بشر و تبلیغات گسترده مردم را به زیر سلطه میکشد و کسانی که در این زمینه ساکت هستند دستیاران مستکبراناند.
لذا امام از فرصتهایی که در انقلاب فراهم میشد بلافاصله در مسیر استکبارستیزی استفاده میکرد. مثل روز قدس، سیزدهم آبان، برائت از مشرکین در حج و دائم همه را به میدان مبارزه با استکبار جهانی دعوت میکرد. بعد از ایشان رهبر معظم انقلاب همین سیره را با جدیت تمام دنبال کردهاند.
یک نکته را نباید غفلت کرد و آن این است که باید در راه مبارزه با مستکبران و همچنین تبعیت از رهبران الهی، اهل مقاومت و صبر بود تا پیروزی به دست آید. در آیه ۱۳۷ سوره مبارکه اعراف فرمود: «وَ اَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتی بارَکْنا فیها وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنى عَلى بَنی إِسْرائیلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما کانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما کانُوا یَعْرِشُونَ». به آن گروهی که همواره ناتوان و زبونشان شمرده بودند، نواحی شرقی و غربی را که از جهت فراوانی نعمت و حاصلخیزی برکت داده بودیم، بخشیدیم. و وعده نیکوتر پروردگارت بر بنیاسرائیل، به خاطر صبر و استقامتى که به خرج دادند، تحقّق یافت و آنچه فرعون و فرعونیان (از کاخهای مجلّل) مىساختند، و آنچه از باغهای سایهبان دار فراهم ساخته بودند، در هم کوبیدیم.
آیه شریفه بالصراحه پیروزی را نتیجه صبر و مقاومت بیان میکند و این سنت الهی است که هر فرد و یا قومی صبوری کند ظفرمند خواهد شد. رسول خدا فرمودند: همانا پیروزی با صبر همراه است و گشایش با گرفتاری و بیگمان با هر دشواری، آسانی هست.
یکی از مهمترین سلاحها در راه مبارزه و غلبه بر مستکبرین، وحدت و انسجام ملی است. امامین انقلاب در همه زمانها مردم را اولاً از ترفندها و نقشههای مستکبرین آگاهی دادهاند و ثانیاً مهمترین راه غلبه بر آنان را انسجام و وحدت همه آحاد جامعه دانستهاند. و مکرر تذکر دادهاند امامین انقلاب بهخصوص رهبر معظم انقلاب که نباید از دشمن غافل بود چون او در هر زمان نقشهای در سر دارد تا ضربه بزند. امیرالمؤمنین علیه اسلام فرمودند: هرگز هیچ دشمنی را دستکم نگیر هرچند ناتوان باشد. و فرمودند: هر که از دشمن غافل شود دسیسهها او را به خود آورد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
متقین به آنچه خدای تعالی رزق آنان قرار داده راضی و شکرگزار هستند. امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۲۶۵ از حکم نهجالبلاغه فرمودند: «اعْلَمُوا عِلْماً یَقِیناً اَنَّ اللَّهَ لَمْ یَجْعَلْ لِلْعَبْدِ وَ اِنْ عَظُمَتْ حِیلَتُهُ وَ اشْتَدَّتْ طَلِبَتُهُ وَ قَوِیَتْ مَکِیدَتُهُ…» به علم یقینی بدانید، که خداوند برای بندهاش هرچند چارهجوئیاش عظیم و جستجوگریاش سخت و نقشهاش نیرومند باشد بیش ازآنچه در کتاب حکیمش برای او مقررشده به او نرساند. بنده ناتوان و کم تدبیر را نیز از رسیدن به آنچه که در کتاب حکیمش برای او مقررشده مانع نگردد. کسی که به این واقعیت آشناست و بر اساس آن حرکت میکند آسایش و سودش از همه مردم برتر است و آنکه این حقیقت را ازنظر دور داشته و در آن دچار تردید است گرفتاری و زیانش از همه مردم بیشتر است. بسا کسی که مشمول نعمت حق است ولی به سبب آن به کیفر حق نزدیک میگردد. و بسا گرفتاری که ابتلایش موجب احسان اوست؛ (خدا آزمایش میکند تا به او نعمتی دهد) پس ای شنونده بر سپاس و شکر نعمتها بیفزا و از سرعت و شتاب در به دست آوردن دنیا کم کن، و به روزیِ رسیده، قناعت کن. خداوند تقوای ما را زیاد گرداند.
نیمه ماه مبارک رجب سال گشت رحلت مظهر شجاعت و صبر و ایمان، بانوى بزرگ اسلام، عقیله العرب، حضرت زینب کبرى سلامالله علیهااست، که به همه شما تسلیت عرض میکنم. بانویى که عمر پربرکت خود را برای زنده نگهداشتن حقانیت دین و احکام الهی، سپری کرد و با استقامت و پایداری بینظیر خود در عرصههای گوناگون زندگی، نقش فردی و اجتماعی زن مسلمان دغدغه مندِ معیار و الگو را برای بشر تجلی بخشید.
این الگو، الگوی غربی برای حضور زن در عرصه اجتماع را بیرنگ کرده است. اما لازم است که ابعاد مختلف شخصیتی حضرت را بازگو کرده در جامعه رواج دهیم. ما در چله دوم انقلاب قرار داریم که حضرت آقا در بیانیه، مهمترین ظرفیّت امیدبخش کشور را نیروى انسانى مستعد و کارآمد با زیربناى عمیق و اصیل ایمانى و دینى عنوان کردند.
باید به الگو بودن حضرت زینب بیشتر توجه بدهیم تا نقش مهم بانوان در عرصههای مختلف مشارکت روشنتر شود. حضرت آقا فرمودند: «باید حرکت ما در جهت حرکت زینبى باشد، باید همّت ما، عزّت اسلام و عزّت جامعه اسلامى و عزّت انسان باشد».
اخت الحسین ابعاد وجودی بیشمار دارد. مثلاً معلم و مفسر قرآن بود. یک سال بعدازاینکه امیرالمؤمنین علیهالسلام در کوفه مستقر شد از حضرت تقاضا کردند تا اجازه دهد زینب کبری مشکلات علمی و دینی بانوان کوفه را برطرف کند. امام اجازه دادند و حضرت زینب جلسه درس تفسیر و پاسخ به شبهات را دائر کردند.
یکی از مهمترین ویژگیهای ایشان بصیرت و اقدام بهموقع در مقابل ترفندهای دشمن است. زینب کبری در مقابل هجمهها، با روش تبیین، چهره دشمن ددمنش را نشان داد و رسوا کرد. در طول جریان کربلا بههیچوجه اجازه نداد حجاب و عفتش حتی در بحرانیترین لحظات دچار خدشه شود. با افشای گذشته خانوادگی یزید او را تحقیر کرد و نشان داد که قدرت او پوشالی است و سرنوشت سختی در انتظارشان است. حضرت نقاب از چهره ظلم کنار زد و اهداف قیام حسینی را بیان و جاودانه کرد.
در طول تاریخ، رسم طاغوتیان ستمگر این بوده که با حذف رقیبان، قدرت خود را تثبیت میکردند و گاهی برای رسیدن به هدف خود ابتدا شخصیت مخالف خود را ترور میکردند تا درزمانی که حذف فیزیکی صورت میگرفت جامعه آمادگی لازم را داشته باشد. برای ترور هم لازم داشتند تا بعض افراد را تطمیع کنند و بعضی را تهدید کنند. اما بهترین وسیلهای که آنان را به مقصد میرساند یکی نفوذ بود و دیگری که امروز هم بیشترین برد را در انحراف افکار دارد، قدرت رسانه بود. مثلاً با شایعهسازی کارها را به نفع خود پیش میبردند. جنگ مغلوبه را غالب شدند.
حضرت زینب کبری سلامالله علیها با اشراف اطلاعاتی و بینش صحیح و شناخت کامل زمان و افراد و جریانهاى سیاسى، فرهنگى و اجتماعی با روش تبیین و استفاده از رسانه تبلیغ و خطابه، شروع کرد به آگاهىبخشى به مردم و رسوا کردن خاندان اموی و معرفی اسلام ناب و روشن کردن ادعاهای بیاساس آنان در بستر حقائق تاریخی. لذا در خطبههایش بیان میکند اگر فسق و فسادی در خاندان اموی وجود دارد به خاطر هویت جاهلی آنان است.
تقریباً یک سال بعد از شهادت امام حسین علیهالسلام به خاطر قحطی که در مدینه رخ داد بهناچار با همسرش عبدالله بن جعفر برای بهتر شدن اوضاع زندگی به شام رفت اما پس از مدتى دچار کسالت شد تب کرد و بیماری شدت گرفت تا اینکه نیمه ظهرى به همسر خود عبدالله مىفرماید: بستر مرا به زیر آفتاب در حیاط قرار بده، عبدالله مىگوید: به این وصیّت عمل کردم و او را در حیاط جاى دادم که متوجّه شدم چیزى را روى سینه خویش قرار داده و مدام زیر لب حرفى مىزند. به او نزدیک شدم، دیدم پیراهنى پارهپاره و خونین که یادگارى از برادرش حسین بود روى سینه نهاده، ناله او حسین حسین بود.
۱۲ بهمن آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی و سال گشت بازگشت حضرت امام به ایران در سال ۵۷ را تبریک عرض میکنم. در طول سالهای بعد از پیروزی، انقلاب اسلامى فراز و نشیبهاى فراوان به خود دیده و با ظرفیت بالای الهی که به دست آورده تهدیدهای بیشماری را به فرصت تبدیل کرده و به مسیر خود ادامه داده است.
یکی از بهترین فرصتها برای از بین بردن تهدیدات دشمن و انتقال مفاهیم بلند انقلاب به نسل بعدی بهخصوص نوجوانها و جوانها، دهه فجر است. البته نباید هدف از جشنهای انقلاب فقط شادی باشد بلکه باید همه، روش تبیین را دنبال کنند و دستاوردهای و اهداف راقی انقلاب را به بیان و شیوههای نو بهخصوص برای نسل کنونی و نسلهای بعد بازگو کنند.
انقلاب اسلامی نعمتی است که نور امید را در دل مستضعفان جهان روشن کرده و مقدمات تحقق وعده الهی و حکومت مهدوی را فراهم کرده است و به همان سمت در حال حرکت است. حرکتهایی که در عالم واقع میشود مثل همین حرکت شجاعانهای که این روزها در یمن میبینید اینها به برکت انقلاب اسلامی است. یمن مظلوم مقتدر؛ تقریباً آن منطقه دریایی تحت سلطه یمنیها قرارگرفته. آمریکا و صهیونیستهای پلید را سردرگم و ذلیلشان کردند و زمینگیرشان کردند. کسانی که هیچچیزی در اختیار نداشتند در فاصله این چند سال الآن موشکهای نقطه زنی دارند که دریا را در کنترل دارند. دریای سرخ الآن تحت کنترل آنهاست. تجارت در آنجا کیلومترها تغییر کرده. باید بروند از آفریقا و از جاهای دیگر بیایند. واقعاً دارد کارش را درست انجام میدهد و این یکی از برکات انقلاب اسلامی است.
ریشه انقلاب ما تعالیم قرآن کریم و مکتب اهلبیت است. قرآن کریم همیشه ما را نسبت به جریان باطل در مقابل جریان حق هشدار داده و آموزش داده است که برای غلبه بر دشمنانِ جبهه حق چگونه عمل کنیم. و ما با بهرهمندی از قرآن سیاستهای رفتاری خود با بیگانگان و دشمنانمان را تنظیم کرده و عمل میکنیم.
انقلاب اسلامی که پیروز شد، نظام سلطه و استکباری دچار شُک شدید شد و از همان زمان، دشمنیها آغاز شد و تا امروز هم به انواع روش و حیل ادامه داشته است. یکی از دشمنیها که دشمنان انقلاب در بهمن سال ۶۰ طراحی کرده بودند و قصد داشتند راههای مواصلاتی شمال به تهران را در کنترل بگیرند و بعد بر بقیه شهرها مسلط شوند. تهاجم گروهک ضدانقلاب اتحادیه کمونیستها به مردم آمل در روز ششم بهمن بود و آمل معروف شد به شهر هزار سنگر. حضرت امام رضوانالله علیه در وصیتنامهشان به آن اشاره کردند. به اینهمه مطلب میتوانست اشاره کند اما به آمل اشاره کرد؛ چون در آن زمان نقشی که آنها در آن موقعیت ایفا کردند بسیار مهم بود. حماسه خلق کردند. ۴۰ شهید دادند و جنگلهای شمال و آن منطقه برای همیشه پاکسازی شد. دستگیرشدگان در بازجوئی گفته بودند به ما گوشت گرگ میدادند تا بیرحم و قسیالقلب شویم. خداوند شهدا آمل و دیگر شهدا را با اولیاء خود محشور کند.
این دشمنیها تا امروز ادامه داشته و امروز دشمنان ما با بررسی وضعیت حال و گذشته خود به این واقعیت پی بردهاند که ولو ظاهراً با در اختیار داشتن همه امکانات مادی باید پیروز باشند، در حال شکست خوردنهای سنگین هستند. ملت غیور و عزیز ایران اسلامی در عرصههای مختلف، دائماً استکبار را عصبانی کرده است و هرسال در دهه فجر و بهخصوص در روز ۲۲ بهمن این عصبانی کردن دشمن را تکرار میکند. و به بیان قرآن کریم این از اعمال صالح ملت ایران است.
یکی از چیزهایی که دشمنان را خیلی عصبانی میکند شعار مرگ بر آمریکاست. قرآن به ما توصیه میکند بهترین کار شما عصبانی کردن دشمن است و ما هم لبیک میگوییم. در قسمتی از آیه ۱۲۰ سوره مبارکه توبه فرمود: «… وَ لَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ و لا یَنالونَ من عَدُوٍّ نَیلاً إِلَّا کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ». ﻭ ﻫﻴﭻ گامی ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺧﺸﻢ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ میشود برنمیدارند ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ به خاطر آﻥ، ﻋﻤﻞ صالحی ﺑﺮﺍی آنها ﻧﻮﺷﺘﻪ میشود. معلوم است که حرکت و حضور مقتدرانه و از روی بصیرت شما مردم دشمنان را عصبانی میکند. خب عصبانی کند چهبهتر.
امروز روز خشم است و جمعه خشم نامیده شده است که برای حمایت مردم ایران از ملت محروم و مظلوم غزه است. هر هفته ۴، ۵ استان این کار را میکنند که این هفته هم به نام استان البرز است. انشاءالله بعد از نماز در کنار مزار شهدای گمنام این خشم را نشان خواهید داد و آنها را عصبانی خواهید کرد.
مطلب دیگر اینکه زنده نگهداشتن ایامالله دهه فجر و بخصوص راهپیمایی ۲۲ بهمن که مردم در تحقق و اثرگذاری آن نقش دارند به تعبیر قرآن امر جامعی است که اهل ایمان در کنار ولی الهی در آن ثابتقدم هستند. در قسمتی از آیه ۶۲ سوره مبارکه نور فرمود: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُوا مَعَهُ عَلَی أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ یَذْهَبُوا حَتَّى یَسْتَأْذِنُوهُ…» مؤمنان واقعی کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آوردهاند و هنگامیکه در کار مهمی با او باشند، بیاجازه او جایی نمیروند.
لذا هرچه حضور مردم در آن امر، فعالانهتر و آگاهانهتر باشد، میزان اثرگذاری و برکات آن، از گستردگی، عمق و مانایی بیشتری برخوردار خواهد بود و در این زمان یکی از مصادیق مهم امر جامع که موجب عصبانیت دشمنان انقلاب میشود، شرکت پرشور در انتخابات اسفندماه است. هم امر جامع است هم یغیض الکفار است؛ یعنی هم مشارکت شما تأثیرگذار است هم دشمن را عصبانی میکند.
البته عدهای و جریانی دوست دارند طبق آنچه اتاقهای فکر بیگانگان برای آنان ترسیم کردهاند مشارکت حداکثری در این مقطع صورت نگیرد و با طرح دوقطبی مثل رأی دادن و رأی ندادن انتخابات را بیرونق کنند. اما به فضل الهی خواهند دید که مردمی که دل درگرو ایران قوی دارند با هر سلیقهای پای صندوق حاضر خواهند شد و برگ زرین دیگری در تاریخ کشور ثبت خواهند کرد.
هر ایرانی غیرتمندی میداند که مشارکت مردم از مبانی قدرت کشور است و برای رسیدن به اهداف بلند تمدنی که در مسیر آن درحرکتیم باید در انتخابات شرکت کند و نباید در دام دوقطبیهای کاذب که راه خواهند انداخت بیوفتیم.
استکبار جهانی بخصوص آمریکای خبیث در این سالها تلاش کرده با جنگ سخت و نرم امنیت کشور را به هم بریزد از عَلَم کردن داعش در اطراف ایران بگیرید تا برپا کردن آشوب و اغتشاش و ترور دانشمندان و سرداران و خرابکاریها و تحریم اقتصادی و خراب کردن معیشت مردم و در روزهای آینده هم تلاش خواهند کرد با تبلیغات سنگین حضور حداکثری را کمرنگ کنند.
افراد مواظب باشند در جبهه دشمن قرار نگیرند و از روی یاس سخن نگویند. گاهی به دستگاه نظارتی اتهام وارد میکنند که مردم را مأیوس کنند. این در زمین دشمن بازی کردن است؛ کما اینکه سالها که مسئولیت در اختیارشان بود در زمین دشمن بازی کردند. ۸، ۹ سال اقتصاد کشور را از بین بردند. مسائل مختلفی که برای کشور فراهم کردند. متهم میکنند حاکمیت را به اینکه قصد دارد مشارکت حداقلی باشد؛ این اتهام است. دستگاه نظارتی را متهم میکنند و رأی ندادن را نوعی رأی دادن میدانند. این حرفها حرفهای باطلی است. حرفهای دشمن پسند است.
مواظب باشیم در مسیر دشمن حرکت نکنیم. افراد از روی یاس سخن نگویند. همه محکم و باصلابت و باارزش. بعضی القا میکنند اگر فلان کس یا فلان جریان تائید نشوند مشارکت کم میشود؛ اتفاقاً برعکس است. برخلاف تصور آنها همین تائید نشدنهای بعضی از افراد امیدآفرین است. شور انتخاباتی ایجاد میکند چون مردم میبینند که دستگاههای قانونمند به قانون عمل کردند و باکسی رودربایستی نکردند، امیدوار میشوند.
پس همه ما مواظب باشیم در نحوه سخن گفتن و عمل کردن؛ هر کس در هر جایگاهی که هست از پدر خانه بگیرید تا مسئول دستگاه و ادارات و ائمه جماعات و جمعه و هر کس، مردم را مأیوس نکنیم. تشویق کنیم. دستاوردها و پیروزیها را بیان کنیم.
آرامآرام به فضای انتخابات نزدیک میشویم تذکری که لازم است بدهم این است که کسانی که وارد عرصه تبلیغات میشوند باید خیلی مواظب باشند ارزشهای اسلامی و انقلابی را رعایت کنند؛ و نسبت به کاندیداهای دیگر احترام لازم را داشته باشند؛ و برای اثبات خود دیگران را تخریب نکنند. نیت خود را خدا و خدمت به مردم قرار دهند و در مسیر قانون عمل کنند. کاندیداها در انتخاب مسئول ستاد خود دقت کنند.
مردم هم گذشته کاندیداها را بررسی کنند و موضعگیریهای آنان در مواقع خاص را بررسی کنند. جریانات متعددی بر این ملت گذشته و با مسائل مهمی مواجه بوده خب باید حرکتی، حرفی و موضعگیری از او دیدهشده باشد. در بحرانهای سال گذشته، در اغتشاشات سال گذشته، چه جور بودند و چه گفتند؟ آیا تبیین کردند برای مردم؟ افرادی که کاندیدا شدند در جلسات با دانشجوها و افراد مختلف حاضر شدند؟ حضرت آقا فرموده بودند که بیان کنید و اقدام کنید؛ آنها چهکار کردند؟
در مسائل مختلف مثل فتنه و اغتشاشات و حجاب و عفاف؛ بالاخره یکی از معضلات اجتماعی است، کسانی که کاندیدا شدند حرفی دارند؟ حرفی زدهاند؟ الآن اگر بخواهند حرفی بزنند شعار است؛ باید قبل را دید. مفاسد اقتصادی در جامعه بوده؛ اینها تذکری دادند؟ عکسالعملی داشتند؟ همه اینها و امثال اینها را معیار قرار بدهید. شاخصهها را یادداشت و بررسی کنید. ببینید الآن در مجلس چه اتفاقاتی میافتد و چقدر نقش مهمی دارد و چقدر شما مطالبه دارید؛ اینها میتوانند انجام بدهند.
باید افرادی در طراز انقلاب اسلامی انتخاب شوند تا موجبات یاس و کوری دشمنان را فراهم کنند. زندگی شخصی و حمایت از مستضعفین و استکبارستیزی مهم است. ارزشهای انقلاب با هزینههای سنگین بهدستآمده. این کرسیهای مهمی که با ریخته شدن اینهمه خون انسانهای مظلوم بهدستآمده را نباید در اختیار افراد کمظرفیت و مقامپرست قرارداد.
آقا فرمودند: «به نظر من مسئله اول در انتخابات، مسئله این شخص و آن شخص نیست؛ مسئله اول، مسئله حضور شماست. حضور شماست که نظام را تحکیم مىکند، پایههاى نظام را مستحکم مىکند. آبروى ملت را زیاد مىکند، استقامت کشور را در مقابل دشمنىها زیاد مىکند و دشمن را از طمعورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توسعه و فساد و فتنه منصرف مىکند».
یادمان باشد انتخابات پرشور و پر مشارکت همه جریانات معتقد بهنظام و انقلاب، امنیت ملی را تقویت میکند و هر کس غیر این بگوید و عمل کند دوستدار ملت و کشور نیست بلکه خائن به ملت و دین است.
فکر کردم مصلی چهکار میتواند بکند برای مشارکت بیشتر؛ یکی از کارهایی که میتواند بکند بحث تبیین است. کاندیداها بیایند از فضای مصلی استفاده کنند و مردم هم دعوت بشوند در طول هفته بیایند نظراتشان را بگویند و بیاناتشان را داشته باشند و کارهایی که میخواهند بکنند را در محدوده قانون انجام بدهند. البته نباید سوگیری در آن باشد که حالا انشاءالله دوستان راهکاری را تنظیم میکنند.
انشاءالله در زمان مقرر خودش اعلام میکنند و فضای مصلی را آماده میکنند برای همه کاندیداها با همه افکار و عقایدی که دارند. آنهایی که از چهارچوب شاخصهای شورای نگهبان عبور کردند میتوانند ثبتنام کنند. برای آنها زمان بودجهریزی میشود انشاءالله. مردم هم بیایند بشنوند. همان کاری را که صداوسیما میکند چون صداوسیما محدود است ما فضای مصلی را در اختیار این عزیزان قرار میدهیم تا انشاءالله این کار انجام شود.
یکبخشی از کارهایی که خواهیم کرد انشاءالله برای مشارکت و حضور حداکثری مردم استان البرز که یک برگ زرینی هم برای خود استان حضور در انتخابات خواهد شد، این است؛ بخشهای بعدی را هم متعاقباً بیان خواهم کرد.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾