متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
بندگان خدا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا دائماً جان خود را با مطالب تازه شاداب میکنند. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: جان خود را با مطالب حکیمانه نو و دلنشین و خرم کنید زیرا روح هم مانند بدن خسته میشود. فکر و اندیشه خودتان را دائماً زنده و شاداب نگه دارید.
بحث راجع به مسائل مربوط به جوانان است که خیلی کوتاه و مختصر نکاتی اشاره میشود. جلسه گذشته راجع به جوانی و رفاقت چند حدیث خواندم بعض دوستان گفتند کمی بیشتر بیان شود این نوبت هم چند روایت از اولیاء دین برای شما بیان میکنم
باید حتماً با کسانی طرح رفاقت و دوستی ریخت که دارای فضائلی هستند و از افراد دستگیری میکنند. مثلاً با افراد عاقل دوست شوید و از احمق بهشدت فاصله بگیرید. امام سجاد به امام باقر علیهماالسلام فرمود: از رفاقت با احمق بپرهیز چون او اراده میکند به تو خیر برساند و به نفع تو قدمی بردارد اما براثر احمقی به تو زیان میرساند. امام عسکری فرمودند: دوست جاهل انسان را بهسختی و رنج میاندازد.
خلاصه چند روایت در این بیان امام صادق است که فرمودند: رفقای صمیمی و نزدیک انسان سه دسته هستند. دسته اول مثل غذا هستند، یعنی مثل غذا از ضروریات زندگی هستند و دائم و در همه حال انسان به آنها احتیاج دارد، به راهنماییها و مشورتها و کمکها و امثال ذالک. او دوست عاقل است. دسته دوم کسی است که وجود او برای انسان مثل مرض و بیماری است؛ یعنی رنجآور و غیرقابلتحمل است، او دوست احمق است. دسته سوم رفیقی است که وجودش مثل داروی شفابخش است؛ یعنی مشکل حل کن و راه نشاندهنده است. فهو اللبیب یعنی خردمند، او دوست خردمند است، لبیب از عاقل بالاتر است. دنبال دوستان لبیب و خردمند باشید چون او داروی دردهای زندگی است، او میتواند دوست خود را در مواقع حساس از خطر نجات دهد.
و البته در دوستیها هم نباید افراط داشت؛ و نباید حقوق همدیگر را هم نادیده گرفت. دایره رفاقت را آرامآرام باید محکم کرد، بعد از اختبار و آزمون، چون ممکن است به هر دلیلی دوستی به هم بخورد و باعث خسران شوید. امام صادق علیهالسلام فرمودند: دوست خود را از اسرار زندگیات آگاه مکن مگر آن سری که اگر به فرض دشمنت بداند به تو زیان نمیرساند، زیرا ممکن است دوست امروز تو روزی دشمنت شود.
در بیان دیگری امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: با دوست موردعلاقهات به مدارا و با حفظ جمیع جهات اظهار دوستی کن شاید روزی به مخالفت تو برخیزد و دشمنت شود و نسبت به کسی که به او خشم داری مدارا کن چون ممکن است روزی تیرگی از میان برود و مورد محبت قرار گیرد.
توجه دارید، آنکسی که حاضر میشود بدون هیچ ترسی به خاطر دفاع از دوستش دروغ بگوید و حق دیگران را از بین ببرد و ظلم کند، آیا امکان ندارد که در روزی که باهم به اختلاف خوردند و از هم جدا شدند بهمنظور انتقامگیری، به دوست گذشته خود، تهمت و افتراء ببندد و او را مورد بیآبروئی قرار دهد؟
امام صادق علیهالسلام فرمودند: از رفاقت با سه گروه بر حذر باش. خائن و ستمکار و سخنچین. چون کسی که روزی به نفع تو خیانت میکند روزی هم به ضرر تو خیانت میکند. کسی که برای تو به دیگری ستم میکند بهزودی به شخص تو ستم خواهد کرد و کسی که پیش تو نمامی و سخنچینی دیگران را میکند، بهزودی از تو نزد دیگران سخنچینی خواهد کرد.
البته این را هم باید توجه داشته باشید که به هر علتی از دوست خود جدا شدید پشت سر او غیبت و بدگوئی نداشته باشید که این کار، مذمت شده چون ممکن است باز به دلیلی برگردد.
نکته دیگر اینکه بعضی از دوستانِ خود توقع بیجا دارند، این هم نهی شده است. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: کسی که از دوست خود راضی نمیشود مگر اینکه از خودش به خاطر او بگذرد این شخص دائماً در خشم و غضب میماند. معلوم است که هیچکس راضی نمیشود به اسم رفاقت گذشتهای اینچنینی داشته باشد.
در مورد رفاقت دائماً متعادل باید رفتار کرد. از وصیتی که امیرالمؤمنین به امام مجتبی کردهاند نکته دیگری در دوستیها به دست میآید و آن اینکه باید از دوستی با فرد گنهکار پرهیز کرد. امام فرمودند: از مراکز بدنام بپرهیز، از مجالسی که مورد سوءظن است دوری کن و بدان که رفیق بد، دوست خود را فریب میدهد و میل او را به کارهای ناپسند تحریک میکند و سرانجام آلودهاش میسازد.
خب نمونههای فراوانی را خود شما شاید در نظر داشته باشید که جوان خوب و بانشاطی بود اما دوستان بد او را به بیراهه کشیدند و جوانی و آینده و زندگیاش را تباه کردند.
با چه کسانی دوست نشویم؟ در روایات فراوان مذمت شده که با افراد چاپلوس و متملق دوست نشوید. متملق کسی است که برخلاف عقیده و اعتقاد قلبی که دارد، حالا یا از روی ترس و یا طمع، شروع میکند به مدحگویی و تعریفهای نابجا. مبتلا به این رذیله خودش با دست خودش اقدام به از بین بردن شخصیت اجتماعی خود کرده است.
روایت دیگری از امام صادق علیهالسلام برای شما بخوانم. حضرت فرمودند: دوستی و رفاقت حدودی دارد، کسی که این حدود را ندارد دوستیاش کامل نیست. کسی که هیچکدام را ندارد اصلاً دوست نیست. اول آنکه ظاهر و باطن رفیق نسبت تو یکسان باشد. دوم زیبایی تو را برای خودش زینت و زشتی تو را برای خود زشت بداند. سوم اگر به مال و مقام رسید در رفتارش با تو تغییری حاصل نشود. چهارم از داشتههای خود در راه رفاقت مضایقه نکند. پنجم تو را در مواقع مصیبتها و سختیها تنها نگذارد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین ولایت مدارند و سخنان و دستورات ولی جامعه را زمین نمیگذارند و تا حد توان اجرا میکنند.
امیرالمؤمنین علیهالسلام وقتی شنیدند که یاران معاویه به غارت شهر انبار اقدام کردهاند، تنها و پیاده از کوفه بیرون آمد تا به نُخیله رسید، مردم در آنجا به او پیوستند و گفتند: ما شرّ دشمن را از تو کفایت میکنیم.
حضرت در حکمت ۲۵۳ از حکم نهجالبلاغه پاسخ فرمودند: «وَ اللَّهُ مَا تَکْفُونَنِی اَنْفُسَکُمْ فَکَیْفَ تَکْفُونَنِی غَیْرَکُمْ إِنْ کَانَتِ الرَّعَایَا قَبْلِی لَتَشْکُو حَیْفَ رُعَاتِهَا فَإِنِّی الْیَوْمَ لَأَشْکُو حَیْفَ رَعِیَّتِی کَاَنَّنِی الْمَقُودُ وَ هُمُ الْقَادَهُ أَوِ الْمَوْزُوعُ وَ هُمُ الْوَزَعَهُ». به خدا قسم شما شرّ خود را از من کفایت نمىکنید، چگونه شرّ غیر خود را از من کفایت میکنید؟ اگر رعیّت پیش از من از جور حکمرانان خود شاکى بودند، من امروز از ستم رعیّتم شکایت دارم، مثل این است که من پیرو ایشانم وایشان زمامدار و یا من فرمانبردارم و ایشان فرمانده.
باید دائماً امام جامعه را یاری کرد و الا شخصیتی مثل امام معصوم علی بن ابیطالب هم اگر یاریاش نکنند خانهنشین میشود؛ زمینگیر میشود. خدای تعالی توفیق فرمانبری از ولی را به همه ما عنایت کند.
۲۴ آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار است. اولاً این روز را به همهکسانی که به نحوی با کتاب ارتباط دارند تبریک عرض میکنم. کتاب مهمترین نقش را در رشد فردی و اجتماعی و پرورش تمام ابعاد وجودی انسان دارد.
اگر بخواهیم اهمیت کتاب و کتابخوانی را درک کنیم همین بس است که خدای تعالی اولین خطابش به آخرین فرستادهاش این است که بخوان و معجزه پیامبر خاتم را کتاب قرار داد.
در این دورهای که قرار داریم و رسانههای مختلف با تمام قوا تلاش میکنند فکر و اندیشه افراد را در تصرف خود بگیرند وظیفه همه بخصوص دستگاههای فرهنگی این است که فرهنگ مطالعه را ترویج کنند و گسترش بدهند. باید نهضت مطالعه و کتابخوانی راه انداخت.
سالهای قبل شورای فرهنگ، مبحث مطالعه مفید را با راهکاری برای کشور و برش استانی با ریاست استاندار طراحی کرده بود که به نظر خوب است احیا شود.
مطالعه مفید معمولاً به نتیجه و اثر توجه دارد که بر علم مخاطب یا بر رفتار او و یا بر قلب او اثر بگذارد و بتواند مهارتهای مختلف او را بالا برده کاربردی کند و توانائیهای بالقوه خدادادی را فعلیت ببخشد.
ما به عنوان یک فرد مسلمان سرانه کتابخوانی کمی داریم و این خسران است. حضرت آقا در بیانی فرمودند: «امروز کتابخوانى و علمآموزى نه تنها یک وظیفه ملى (یکی از جاهای اطاعت از ولی همین جاست)، که یک واجب دینى است. (مثل نماز میماند. فضا هم که فراهم شده؛ در گوشیها، در مسیر، بعضیها هم که حال خواندن ندارند کتاب گویا هست میتوانند کتاب را بشنوند. مقید به این قصه باشید) از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان، باید احساس وظیفه کنند، اگرچه آنگاه که انس با کتاب رواج یابد، کتابخوانی نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلل ناپذیر و یک وسیله براى آراستن شخصیت خویشتن، تلقى خواهد شد، ( اولش بهعنوان واجب شروع کنید؛ چند کتاب که خواندید عشقش جوری به دلتان میافتد که نمیتوانید دیگر از آن جدا شوید) و نهتنها جوانان، که همه نسلها و قشرها از سر دلخواه و شوق بدان رو خواهند آورد».
خانوادهها این مسئله را کم نگیرید از کودکی روی بچهها کار کنید. خصوصاً روی کتاب کودک و بعد نوجوانان بیشتر باید کار کرد. باید این کتابها آنقدر جذاب باشد که کتابهای بیگانه رونقی نداشته باشد و فرهنگ خودمان بیشتر دنبال شود.
در جای دیگری هم فرمودند: «من فکر مىکنم اگر بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را در کشور رایج کنیم و در کنار آن، تولید کتاب را هم خوب گسترش دهیم، بخش عمدهاى از وظایف فرهنگى دولت جمهورى اسلامى، بدینوسیله انجام خواهد گرفت».
پدر و مادر و بعد مدرسه مهمترین نقش را در کتابخوان کردن جامعه دارند. قبلاً راجع به نذر کتاب و وقف کتاب و در گردش بودن کتاب و قفسه کتاب مساجد و امثال اینها نکاتی را عرض کردهام. یادم هست سالهای گذشته سیر مطالعاتی تاریخی دادم بهخصوص تاریخ معاصر.
امروز هم عرض میکنم سیر مطالعاتی مجموعه فکری حضرت آقا را داشته باشید؛ کتاب یاران حسین، انسان ۲۵۰ ساله، طرح کلی، خون دلی که لعل شد و امثال اینها. اینها را همه باید خوانده باشند. اینها کتابهایی است که به شما مبنا میدهد و دست شما را در قسمتهای زیادی از مسائل سیاسی اجتماعی خواهد گرفت.
یکی از مطالعات سودمند خواندن خاطرات رزمندگان و آشنایی با سرداران و فرماندهان دوران پرافتخار دفاع مقدس است که بسیار آموزنده و اثرگذار است.
یکی از این سرداران نامآشنا که کمتر راجع به او سخن گفته شده است شهید حاج حسن طهرانی مقدم است. ۲۱ آبان ماه سال ۹۰ سردار مخلص اسلام دانشمند باتقوا، مجاهد در عرصه خودکفائی، رئیس سازمان خودکفائی سپاه، پدر اقتدار موشکی ایران حاج حسن طهرانی مقدم به همراه ۱۶ نفر از پاسداران در انفجار زاغه مهمات به شهادت رسید. آن روز ساعت ۱ و بیست دقیقه بعدازظهر گذشته بود که تهران و کرج و اطراف آن تا ساوه و اراک را صدای مهیبی لرزاند و هر کس چیزی میگفت شدت انفجار آنقدر بالا بود که ما که در شرق تهران بودیم شنیدیم و حس کردیم. بعد فهمیدیم که این بزرگوار به شهادت رسیده است.
قطعاً شخصیت این سردار رشید اسلام باید بهعنوان الگو برای جوانان ما مطرح و شناسانده شود. بعد از فتح المبین این شهید بزرگوار، بنیانگذار توپخانه سپاه شد. یک جوان نوزده بیستساله، اول سال ۱۳۶۰ به جبهه آمد و اول سال ۱۳۶۱ توپخانه سپاه را راهاندازی کرد و ادامه داد تا موشکی. رسید بهجایی که در مراسم تشییعجنازهاش رهبر معظم انقلاب به خانواده او فرمود: «من مصیبتزده شدم». بعد که به منزلشان رفتند فرمودند: «شهید طهرانى مقدم سراپا اخلاص بود. من ۲۵۲۶ سال هست، ایشان را از نزدیک مىشناسم. همت خیلى بلندى داشت. افقهای خیلى بلندى را مىدید. یکى از خصوصیات برجسته ایشان مدیریت بود. یک مدیر طبیعى بود، درس مدیریت نخوانده بود اما واقعاً یک مدیر بود».
یا یک سال قبل از شهادت در تاریخ ۹ خرداد ۱۳۸۹، آقا بعد از بازدید از تلاشهاى جهادگران جهاد خودکفایى سپاه، کار بزرگ حاج حسن و همسنگرانش را «معجزهى توانایىهاى عزم راسخ انسان مؤمن» نامیدند. بعض سرداران سپاه میگفتند آقا فرموده بودند: «تاکنون، هر قولى که حاج حسن آقا به ما داد، وفا کرد».
پیام امام خامنهای را راجع به شهادت طهرانی مقدم بخوانید که چه توصیفاتی کردند. «پیشتاز عناصر ممتاز سازمان جهاد خودکفایى سردار عالیقدر، دانشمند برجسته، پارساى بىادعا، برخوردار از اخلاص سرشار، داراى همت والا و بلند، نگاه به افقهاى خیلى بلند، برجسته در مدیریت؛ مدیریت طبیعى».
سردار حاجیزاده درباره شهید گفتند: دائماً تکیهکلامش این بود که: ما باید مشت مقام معظم رهبرى را پر کنیم، ایشان ذریه امیرالمؤمنین علیهالسلام است و باید مشت ایشان پر باشد. چه اخلاصی! چه توجهی به آن روایت امیرالمؤمنین که اول خواندم که تبعیت از ولی باید داشت و توجه داشتن به وظیفه و انجاموظیفه در زمان.
قلب او از عشق به محرومان عالم لبریز بود و دلش پر بود از نفرت نسبت به صهیونیستها. او از توانمندىهاى ایران هراس و وحشت براى صهیونیستها درست کرد و خواب راحت را از چشم آنان گرفت و وصیت کرد روى سنگقبرش بنویسند: او آرزوى نابودى رژیم صهیونیستى را داشت.
کاری که او کرد این بود که دشمنان نظام اسلامی حتی فکر هرگونه تجاوز به ایران را نمیکنند؛ و البته شاگردانی را هم در مسیر کارهای خودش برای ادامه راه تربیت کرد؛ و امروز شاهدیم جوانان مجاهدی را که در مناطق مختلف غرب آسیا، از لبنان و فلسطین و سوریه و عراق و یمن و افغانستان و جاهای دیگر را که باواسطه یا بىواسطه بر سفرهای که او پهن کرد نشستهاند.
غرش موشکها و راکتهایی که خواب راحت را از سکنه مناطق اشغالی گرفته و ترس بر جان آنها انداخته و جبهه مقاومت را تقویت کرده همه دستاوردهای حرکت مخلصانه این سردار اسلام است؛ که در ۱۹، ۲۰ سالگی با تشکیل توپخانه شروع شد و به اینجا ختم شد.
طوفان الاقصی با شلیک ۶ هزار موشک شروع شد و هنوز ادامه دارد. مسیری که جبهه مقاومت در پیش گرفته استراتژی درستی است ولو شهید میدهند اما نتیجه به نفع آنان قطعی است به تحلیلهای غلطی که بعض مغرضان میکنند نباید توجه کرد.
البته این تحلیلهای مغرضانه در همه زمینهها هست میبینید که فعالیتهای گسترده دولت را چگونه ضایع میکنند. استقبال پرشور مردم کردستان از رئیسجمهور بعضیها را عصبانی کرده، دولت با تکمیل پروژههای نیمهتمامی که بعض از آنها دو دهه و بیشتر معطل مانده بوده، خدمت بزرگی به تکمیل زیرساختهای عمرانی برای رفاه حال مردم میکند.
واقع بیانصافی میکنند. در همین مسئله فروش نفت وزیر دولت قبل میگفت نمیتوانیم ۲۰۰ هزار بشکه هم بفروشیم اما امروز در شرایطی که برجام بیخاصیت مانده و خبری هم از اف ای تی اف نیست، نفت ۳ میلیون بشکه فروش میرود و باز بهعنوان نفر سوم تولیدکننده اوپک شدیم. بعد میگویند اینها نمایش است. خب شما چرا نمایش ندادید تا مذمت نشوید.
من بنا بر تعریف از دولت ندارم و منکر کمبودها و کاستیها در عملکرد دولت و مشکلات معیشتی و سفره کمرمق و گاهی بیرمق مردم نیستم اما بروید لااقل منصفانه کارها را با قبل مقایسه کنید. حرفهایی از روی بیتقوایی زده میشود ناراحتکننده است.
تحلیل و بیانات حکیمانه سید مقاومت را در هویت بخشی به نبرد غزه و فلسطین را همه ملاحظه کردید؛ که این نبرد را یک واکنش فلسطینی به ظلم صهیونیستی خلاصه کرد. ایجاد ابهام نسبت به عملکرد حزبالله در آینده دست خود را باز نکرد. خیلی خوب صحبت کرد؛ و البته درخواستهایی هم داشت؛ و آن اینکه کشورها دست از صدور بیانیه محکومیت و تقبیح رژیم صهیونیستی بردارند و وارد کار شوند و در مرحله اول روابط خودشان را با این رژیم پلید قطع کنند.
یعنی نصرالله جنگ امنیتی و نظامی را به سمت جنگ اقتصادی هدایت کرد تا زندگی صهیونیستها فشل و پیروزی زودتر حاصل شود. این راهبرد دقیقی است که باید همه کشورهای اسلامی کمک کنند تا نتیجه دهد و آن تحریم همهجانبه رژیم ددمنش است.
میدانید بعض از همین کشورهای منطقه که نمیخواهم اسم ببرم که اطراف ما هم هستند، بیش از ۶۰ درصد انرژی رژیم منحوس را تأمین میکنند و رابطه اقتصادی دوطرفه محکمی باهم دارند، او را زنده نگه میدارند. کشورهای اسلامی هستند که واردکننده ۱۰۰ در ۱۰۰ کالاهای اسرائیلی هستند. خب باید اول چرخه حیات صهیونیستهای سفاک را قطع کرد. انرژی ندهید و رابطه اقتصادی را قطع کنید.
این کشورها بدانند درست است که دستشان مباشرتاً به خون بیگناهان آلوده نیست اما در تمام جنایات صهیونیستها معاونت و همکاری دارند و به نام آنها هم ثبت میشود. باید هر مرز و گذرگاه را باز کنند و امنیتش راه را هم تأمین کنند. این کشورها در نسلکشی صهیونیستها شریک هستند. معاون رژیم صهیونیستی هستند.
چرا کشورها به مواد قانونی کنوانسیونهای بینالمللی که کالاهای اسرائیلی را به خاطر نسلکشی تحریم کردهاند عمل نمیکنند؟ قوانینی دارد. در همین کنوانسیونها آمده اگر کشوری به مناطق مسکونی حمله کند باید بهعنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود.
خب چرا اسرائیل را که بیش از ۵۰ درصد منازل مردم غزه را با خاک یکی کرده محاکمه نمیکنید؟ این موجود پلید و خبیث به هیچ قانونی پایبند نیست و تحت حمایت شیطان اعظم هر کاری را میکند. به نظرم برای آسودگی خیال همه باید درِ این سازمانهای بیخاصیت را بهجای گل سیمان بگیرید.
ما طبق اصول کلی که داریم و انقلابمان بر اساس همان اصول شروع شده و تا امروز ادامه پیدا کرده، از همه محرومان عالم حمایت میکنیم. ما از غزه و جبهه مقاومت حمایت میکنیم؛ و در روز جمعه نشانه حمایت ما این است که هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا میکشیم.
خدای تعالی درجات شهید سعید طهرانی مقدم را رفعت دهد. نثار این شهید و شهدای اقتدار و حرم و قدس صلوات بفرستید.
۲۴ آبان ماه سالگشت وفات علامه طباطبائی قدس سره است این عالم عظیم الشانی که باطن پاک و طاهرش با حقائق قرآن مساس داشت که لا یمسه الا المطهرون.
تفسیر المیزان او موسوعه بزرگی است از معارف و معالم دین و شریعت حقه که هر طالب حقیقتی را به مقصد میرساند.
در فرصتی باید از ویژگیهای این عارف فرزانه و فقیه حکیم برای شما عرض کنم که چگونه با تأسی به استادش مرحوم آیتالله قاضی، قرآن را با قرآن تفسیر میکرد. من از شیخنا الاستاذ علامه شنیدم که ایشان میفرمود: بعضی از بخشهای المیزان را علامه با سجدههای ۵، ۶ ساعته توانسته تلقی کند و بفهمد و بیان کند. به این سادگیها با درس خواندن و علوم ظاهری به دست نمیآید. خدای تعالی با اجداد طاهرینش محشور بگرداند.
بحث مهمی راجع به انتخابات و سلامت و امنیت آنکه زمینه مشارکت بیشتر میشود داشتم که وقت گذشت؛ انشاءالله در فرصت دیگری عرض خواهد شد به قید حیات.
این سلامت را باید نظارتیها و اجراییها فراهم کنند و مرحله اول آن انتخاب افرادی است که این مهم را به عهد میگیرند؛ لذا مسئولین این دو دستگاه باید دقت کنند که چه افرادی را در آن روز میکارند که آنها بعداً گرفتاریهایی را درست نکنند.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾