نماز عبادی سیاسی جمعه هفدهم شهریورماه شهرستان کرج به امامت آیتالله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امامجمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی رحمهالله علیه اقامه شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در استان البرز و امامجمعه کرج، آیتالله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبههای نماز عبادی سیاسی جمعه هفدهم شهریورماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمهالله علیه کرج بیان داشت: قبل از هر چیز باید تشکر کنم از مردم خوب کشور و همکاری اساسی و برنامهریزی خوب دولت و همکاری پرثمری که دستگاههای مختلف بهویژه فراجا و مسئولین بزرگوار استانهای مرزی و عزیزان امنیتی در اربعین امسال انجام دادند تا این حرکت عظیم معنوی و تربیتی و سیاسی به بهترین نحو در داخل کشور و در عراق انجام شود.
اربعین؛ بزرگترین راهپیمایی مردم جهان
وی در ادامه بابیان اینکه بیش از ۲۲ میلیون نفر طبق گزارش عتبه عباسیه از سراسر دنیا با گرایش و نژاد و مذهب و رنگهای مختلف که نزدیک ۴ میلیون آنها ایرانی بودند این حماسه بزرگ را خلق کردند، گفت: بااینکه استکبار تا توانست با جنگ روانی و استفاده از عوامل بدبخت داخلی و رسانههای خارجی تبلیغ کرد که این جریان را کمرنگ کند تا مردم شرکت نکنند اما مثل همیشه بخصوص جوانان در قالبهای مختلف هیئت و گروههای جهادی و امثال اینها وارد عرصه شدند و بیشتر از سال گذشته بزرگترین راهپیمایی مردم جهان را شکل دادند.
اجتماعات روز اربعین در شهرهای مختلف داخل کشور و استان البرز هم خوب و قابلتقدیر بود
امامجمعه کرج با تأکید بر اینکه حتی برنامههای دهه اول محرم امسال داخل کشور هم پرشورتر از سال قبل بود، عنوان کرد: اجتماعات روز اربعین در شهرهای مختلف داخل کشور و استان البرز هم خوب و قابلتقدیر بود؛ البته همیشه باید به آسیبها و ضعفها برای جبران در آینده توجه داشت.
قدردانی امامجمعه کرج از اقدامات ویژه نهاد نماز جمعه در مراسم اربعین
آیتالله حسینی همدانی در ادامه خاطرنشان ساخت: تشکر ویژهای هم باید از نهاد نماز جمعه بکنم که امسال با برنامهریزی خوبی که در مرزهای ورودی کشورهای همسایه کرده بودند با فعال کردن بیش از ۶۰ نفر از ائمه محترم جمعه و برپائی مواکب سر راه تا خروج از مرزهای ایران، یعنی مثلاً از زمان ورود از مرزهای افغانستان یا پاکستان تا خروج از مثلاً چزابه، با مدیریت خیلی خوب خاطره خوشی را برای زائران کشورهای دیگر برای زیارت کربلا در عبور از ایران فراهم کردند. سعیکم مشکور و امیدواریم این تجربه و ثمرات فراوانی که در تقویت وحدت جهان اسلام و همکاری کشورهای همسایه و ارتباط فرا سرزمینی ملتها دارد مورد تشویق مسئولین محترم قرار گیرد.
یکی از راههای انواع تربیت، استفاده از الگوهاست
وی در بخش دیگری بابیان اینکه یکی از راههای انواع تربیت، استفاده از الگوهاست که خدای تعالی به این نکته ما را توجه داده و در قرآن کریم دو شخصیت بزرگوار را بهعنوان اسوه و الگو معرفی کرده است، گفت: نفر اول حضرت ابراهیم علیهالسلام است که در ابتدای آیه ۴ سوره مبارکه ممتحنه فرمود: «قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ فِی إِبْرَاهِیمَ و الذین معه …» و نفر دوم رسول خدا را که بهعنوان اسوه بشر و جامعه بشری مطرح فرمود در آیه ۲۱ سوره مبارکه احزاب که: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ…».
خدای تعالی از پیامبر اکرم در قرآن کریم به صورتهای مختلف تکریم کرده است
نماینده ولیفقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه خدای تعالی از پیامبر اکرم در قرآن کریم به صورتهای مختلف تکریم کرده است، اظهار داشت: مثلاً خداوند در آیه ۳۰ سوره مبارکه فاطر خودش را «غَفُورٌ شَکُورٌ» معرفی میکند و بعد در آیه ۳ سوره مبارکه اسراء راجع به حضرت نوح میفرماید: «إِنَّهُ کانَ عَبْدًا شَکُورا» و فقط به یک صفت اشاره میکند؛ و یا در آیه ۴۰ از سوره مبارکه نمل دارد: «فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَریمٌ» برای خداوند این دو صفت را میگوید و در آیه ۱۷ سوره مبارکه دخان راجع به حضرت موسی میفرماید: «وَ جاءَهمْ رَسُولٌ کَریمٌ» فقط به یک صفت اشاره میکند که این موارد در قرآن کریم متعدد است اما وقتی نوبت به رسول خدا میرسد تمام صفاتی که برای خودش گفته به آن حضرت نسبت میدهد؛ مثلاً در آیه ۱۴۳ سوره مبارکه بقره فرمود: «إِنَّ اللّهَ بِالنّاسِ لَرَوءُفٌ رَحیمٌ» بعد در آیه ۱۲۸ سوره مبارکه توبه درباره پیغمبر اکرم فرمود: «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ» خدای تعالی با این تعاریف این شخصیت را بهعنوان الگوی بشر معرفی میکند.
دوستان از کتاب سنن النبی مرحوم علامه طباطبائی غافل نباشید و مطالعه کنید
آیتالله حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر اینکه بر همه ما لازم است این الگو را درست به جامعه معرفی کنیم تا در دسترس قرار گیرد و نباید غیرقابل دستیابی و دسترسی معرفی شود، یادآور شد: آیا سبک زندگی ما منطبق بر الگویی که قرآن معرفی کرد هست؟ یکوقت دیگر هم اشاره کردم دوستان از کتاب سنن النبی مرحوم علامه طباطبائی غافل نباشید و مطالعه کنید.
شبیهترین مردم به رسول خدا
وی در ادامه تصریح کرد: در روایتی است که: «رسول خدا فرمودند: آیا میدانید شبیهترین شما به من کیست؟ گفتند: بفرمایید ای رسول خدا، فرمودند: هرکس خوشاخلاقتر، نرم خوتر، به خویشانش نیکوکارتر، نسبت به برادران دینیاش دوستدارتر، بر حق شکیباتر، خشم را فرو خورندهتر و باگذشت تر و در خرسندی و خشم باانصافتر باشد.» که اینها بعض از چیزیهایی هست که حضرت از ما خواستهاند.
رسول خدا در امور و مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی هم الگو است
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه رسول خدا در امور و مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، در آنها هم الگو است، خاطرنشان ساخت: ما با استفاده از الگوی رسول خدا است که استکبارستیز هستیم و زیر بار ظلم نمیرویم. ما با استفاده از الگوی رسول خدا است که انقلاب کردیم و دست مستکبرین را از کشور کوتاه کردیم؛ و با استفاده از همین الگو است که هر جمعه فریاد داریم و هرچه که فریاد داریم بر سر آمریکا میکشیم.
ایجاد انس و الفت و وحدت بین مردم و وفاق اجتماعی و ایجاد محیط سالم و آرام در مدینه
آیتالله حسینی همدانی تصریح کرد: حضرت با تدابیر مهمی که بکار بردند و با طراحیهای دقیقی که انجام دادند، معجزه گونه، هدفهای اساسی در تأسیس و استحکام نظام دینی و حاکمیت اسلام و اصلاح امور جامعه برداشتند که مهمترین آن ایجاد انس و الفت و وحدت بین مردم و وفاق اجتماعی و ایجاد محیط سالم و آرام در مدینه بود.
یکی از مهمترین موضوعات در سیره نبوی که باید الگوبرداری شود بحث وحدت جهان اسلام است
وی در ادامه با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین موضوعات در سیره نبوی که باید الگوبرداری شود در جامعه مسلمین بخصوص وقتی نگاه تمدنی داریم، بحث وحدت جهان اسلام است، گفت: در چهارچوب اسوه بودن حضرت باید در مسیر وحدت جهان اسلام و ایجاد امت واحد اسلامی قدم برداریم؛ که خدای تعالی در آیه ۵۲ سوره مبارکه مؤمنون فرمود: «وَ اِنَّ هَذِهِ اُمَّتُکُم اُمَّهً واحِدَهً وَ اَنَا رَبُّکُم فَاتَّقُونِ».
وجود پیغمبر امان بود و تا وقتیکه بود عذاب استیصال بر جامعه وارد نمیشد
خطیب نماز جمعه کرج در ادامه گفت: رسول خدا بعد از ۶۳ سال تلاش بیوقفه درراه خدا و نشر دین جهانی در ظهر روز دوشنبه ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری مصادف با ۶۳۳ میلادی براثر سمی که مدتی قبل به حضرت خورانده بودند به ملکوت اعلی پیوست و شهید شد. امیرالمؤمنین حضرت را غسل داد و با سه جامه، بدن مبارکش را کفن پوشانید و بر پیکر پاک حضرت نماز گزارد و آنگاه وى را در همان حجره خود در خانهاش در شهر مدینه با کمک عباس بن عبدالمطلب و پسرش فضل و اسامه بن زید و اوس بن خولى انصارى به خاک سپردند؛ و عالم از این امان الهی -که خدای تعالی در قرآن فرمود وجود پیغمبر امان بود و تا وقتیکه بود عذاب استیصال بر جامعه وارد نمیشد- محروم شد.
جنگ روایتها در طول تاریخ مبارزه و مقابله جبهه حق با باطل جریان داشته و مصادیق فراوانی دارد
آیتالله حسینی همدانی در بخش دیگری بابیان اینکه در این سالها و بخصوص اخیراً زیاد تعبیر جنگ روایتها را میشنویم و گمان بیشتر ما این است که این عنوان جدیدی در مباحث سیاسی و اجتماعی است درحالیکه این شیوه از جنگ روانی در طول تاریخ مبارزه و مقابله جبهه حق با باطل جریان داشته و مصادیق فراوانی دارد، گفت: چون باطل وقتی میخواهد در خارج خودی نشان دهد نمیتواند شفاف و ظاهر باشد لذا ناچار است خودش را با حق بپوشاند تا بتواند جولان بده و افرادی را جذب کند که خدای تعالی در قسمتی از آیه ۴۲ سوره مبارکه بقره فرمود: «وَ لَا تَلْبِسُوا الْحَقَ بِالْبَاطِلِ وَ تَکْتُمُوا الْحَقَ…».
دوره امام حسن مجتبی علیهالسلام جنگ روایتها بازار داغی داشت
وی در ادامه بابیان اینکه دوره امام حسن مجتبی علیهالسلام این جنگ روایتها بازار داغی داشت، گفت: فرصت خطبه نیست که من لیست کنم این روایتها را که در زمان امام حسن مطرح میکردند و مردم هم میپذیرفتند و جوری شد که امام معصوم را خنجر به ران مبارکش زدند، سجاده از زیر پایش کشیدند، او را مذل المومنین خطاب کردند؛ مردم تحت تأثیر جنگ روایتها بودند تا جایی که امام مجبور به صلح با معاویه شد.
صلح امام حسن علیهالسلام شیعه را حفظ کرد
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه با تأکید بر اینکه صلح امام حسن علیهالسلام منافعی داشت، گفت: اولاً شیعه را حفظ کرد؛ ثانیاً ماهیت امویان و جبهه منحط آنان را کاملاً رسوا کرد. چون بعد از مدتی معاویه آمد و گفت من این عهدنامه را زیر پای خود میگذارم، من اصلاً نیامدم حکومت کنم که شما نماز بخوانید و حج انجام دهید و روزهبگیرید. من آمدم حکومت کنم بر شما؛ و به همه فهماند که خلافت را تبدیل به سلطنت کرده است؛ و ثالثاً مقدمهای شد برای اثربخشی قیام امام حسین علیهالسلام؛ که حالا اینجا مباحثی مطرح است.
آیتالله حسینی همدانی در ادامه به روایتی اشاره کرد و گفت: «امام حسن مجتبی نقل کردند پیامبر اکرم به علی فرمود: آنچه را بر تو املا میکنم، بنویس. علی عرض کرد: یا رسولالله! بیم داری چیزی را فراموش کنم؟ پیامبر فرمود: از فراموشی تو نمیترسم، من به درگاه خداوند دعا کردهام که حافظه تو را قوی گرداند و از فراموشی بر کنارت دارد، لیکن برای شریکهای خود بنویس. علی عرض کرد: شریکان من چه کسانی هستند یا رسولالله؟ فرمود: آن فرزندان تو که اماماند، به برکت وجود آنهاست که بر امّت من باران میبارد و در پرتو وجود آنها دعایشان مستجاب میگردد و خداوند به سبب آنها بلا از امّت میگرداند و به برکت وجود آنها از آسمان رحمت میبارد و این نخستین ایشان است و با دست به حسن بن علی اشاره کرد، سپس به حسین اشاره کرد و فرمود: فرزندان او که اماماند».
یکی از مشکلات اساسی رژیم پهلوی ضعف تحلیل انقلاب مردم بود
وی در بخش دیگری با اشاره به قیام ۱۷ شهریور سال ۵۷، گفت: یکی از مشکلات اساسی رژیم پهلوی ضعف تحلیل انقلاب مردم بود که نمیتوانست تشخیص دهد ماهیت این حرکت عظیم مردمی، اسلامی و به رهبری روحانیت و مرجعیت دینی انجام میشود؛ یعنی ریشه حرکت اسلامخواهی و حاکمیت دین و ارزشهای الهی بود که همین مطلب را بعد از انقلاب بعضی جریانات سیاسی هم نفهمیدند و خود را در مقابل مردم قرار دادند و از بین رفتند.
جنایت خونین ۱۷ شهریور نقطه عطف مبارزات مردم علیه رژیم منحوس و انسجام رهبران قیام و مردم برای ادامه مبارزه شد
رئیس ستاد امربهمعروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه اذعان داشت: رژیم منحوس پهلوی به خاطر وابستگی شدیدی که به غرب و آمریکا داشت فکر میکرد اگر کسی به او اعتراض کند حتماً وابسته به شوروی است لذا با کمک غرب انقلابیون وابسته به شوروی را معرفی و سرکوب میکرد. بعد از مدتی به فکر گشایش سیاسی افتاد و به اسم فضای باز سیاسی بعضی ملیگراها را هم سرکار آورد اما مقداری که کار پیش رفت دید مردم در این انقلابی که دارند شعارهای دینی و مذهبی میدهند لذا شریف امامی که خود را از خانواده روحانی میدانست سرکار آورد تا شاید انقلاب ساکت شود اما نشد و جنایت خونین ۱۷ شهریور و روشنتر شدن چهره پلید و خونریز پهلوی، شد نقطه عطف مبارزات مردم علیه رژیم منحوس و انسجام رهبران قیام و مردم برای ادامه مبارزه و بعد فرار و سقوط پهلوی مزدور فراهم شد. خدای تعالی شهدا ۱۷ شهریور و دیگر شهدای قبل و بعد انقلاب تا امروز را با شهدای کربلا محشور بگرداند.
آیتالله طالقانی در عین فقاهت و مباحث سنتی فقهی، روحیه روشنفکری داشت و اهل مبارزه بود
آیتالله حسینی همدانی در بخش دیگری بابیان اینکه وقتی ۱۹ شهریورماه ۱۳۵۸، خبر ارتحال آیتالله طالقانى منتشر شد، همه مردم ایران ماتمزده شدند، گفت: آیتالله طالقانى، اولین امامجمعه ایرانِ بعد از انقلاب که حضرت امام او را ابوذر زمان لقب داده بود که زبانش چون شمشیر مالک اشتر است، پس از اقامه شش نماز جمعه از دنیا رفت. شخصیت روشنفکری که در اوج تواضع، مبارز هم بود. روشنفکرها معمولاً اهل مبارزه نیستند اما آیتالله طالقانی در عین فقاهت و مباحث سنتی فقهی، روحیه روشنفکری داشت و درعینحال بسیار متواضع و اهل مبارزه بود با زندانهای طولانی. حضرت آقا درباره ایشان تعابیر زیبایی دارند؛ انسان صریح، باصفا، باصداقت، یکرنگ، در کمال اعتمادبهنفس و مطلقاً تحت تأثیر قدرتها و ظواهر و مانند اینها قرار نمیگرفت.
شهید مدنی دشمنشناس و اهل اقدام و عمل بود
وی در بخش دیگری بابیان اینکه بیستم شهریور سال ۶۰ هم فقیه، مجاهد، مبارز، ناطق، مخلص، خونگرم، مردمدار، دشمنشناس، وظیفهشناس، اهل اقدام و عمل که مورد وثوق امام (ره) بود شهید مدنی توسط منافقین پلید به شهادت رسید، گفت: ایشان میفرمود: «من در دو موضوع نسبت به خود شک داشتم، یکی اینکه به من میگویند: «سید اسدالله»؛ آیا من واقعاً از اولاد پیامبر هستم؟ و دیگر اینکه آیا من لیاقت آن را دارم که در راه خدا شهید بشوم یا نه؟ روزی به حرم امام حسین علیهالسلام رفتم و در آنجا با ناله و زاری از امام خواستم که جوابم را بدهد. پس از مدتی یک شب امام حسین علیهالسلام را در خواب دیدم که بالای سرم آمد و دستی به سرم کشید و این جمله را فرمود: «یا بُنَّی انتَ مقتولٌ»؛ «ای فرزندم کشته میشوی»، که جواب هر دو سؤال من در آن بود. امام فرمود: «فرزندم» یعنی من سید هستم؛ و دیگر به من بشارت داد که من شهید میشوم».
کشورهایی که خود را مهد آزادی میدانند به بهانه دفاع از سکولاریسم و فشار سیاسی اجتماعی بر مسلمانان، پوشش اسلامی را ممنوع کردهاند
امامجمعه کرج در بخش دیگری بابیان اینکه کشورهایی که خود را مهد آزادی میدانند و دائم دم از حقوق بشر و انسانها میزنند و گوش عالم را به اسم آزادی بیان و عقیده کر کردهاند به بهانه دفاع از سکولاریسم و فشار سیاسی اجتماعی بر مسلمانان، اعلام کردهاند پوشش اسلامی ممنوع است، گفت: آموزشوپرورش فرانسه پوشیدن عبا را بهعنوان نماد دین معرفی و ممنوع کرده که در سالهای قبل هم روسری و مقنعه و نقاب را ممنوع اعلام کرده بود. کشوری است که مدعی آزادی پوشش و مذهب و بیان است اما در عمل اینگونه دوگانه با شهروندانش عمل میکند. بعد همینها برای کشورهای دیگر نسخه میپیچند و از آزادیهای مدنی و امثالذلک سخن میگویند. لیست جنایات و خیانتهایی که به ملت ایران کردند موجود است.
امتنان الإمام جمعه کرج للمواکب العراقیه / قدردانی امامجمعه کرج از موکب داران عراقی
آیتالله حسینی همدانی در بخش پایانی ضمن قدردانی و تشکر از مردم عراق به زبان عربی، بیان داشت: بصفتی امام جمعه کرج وبالنیابه عن اهالی محافظه البرز، اود ان اشکر جمیع الذین عملوا بجد، فی تنظیم مراسم اربعینیه سید الشهداء، الامام الحسین علیهالسلام وخاصه الشعب العراقی الکریم، علی حسن کرمه وحبه لزوار ابی عبدالله، الذی اعمی ابصار اعداء الاسلام وخاصه آمریکا المجرمه، هذا العام، کما فی الاعوام السابقه، بوحده مثالیه حدثت فی ظل القرآن والعتره الطاهره علیهمالسلام. ان شاء الله، ستکون هذه المسیره العظیمه، حرکه کبیره نحو تحقیق العداله ومحاربه الظلم وفی النهایه، تحقیق الحضاره المهدویه فی العالم. {بهعنوان امامجمعه کرج و به نیابت از مردم استان البرز تشکر میکنم از همهکسانی که برای برپایی مراسم اربعین سرور و سالار شهیدان امام حسین علیهالسلام تلاش زیادی کردند. علیالخصوص مردم شریف عراق به خاطر سخاوت و محبتشان نسبت به زائران ابی عبدالله که امسال نیز همچون سالهای گذشته با وحدتی آرمانی در زیر سایه قرآن و عترت طاهره، چشم دشمنان اسلام بهویژه آمریکای جنایتکار را کور کرد. انشاءالله این راهپیمایی بزرگ، حرکتی بزرگ در جهت تحقق عدالت، مبارزه با ظلم و درنهایت دستیابی به تمدن جهانی مهدوی خواهد شد.}