متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیتالله حسینی همدانی
بِسمِالله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
مؤمنین و مؤمنات خودم و همه شما را به رعایت تقوا دعوت میکنم. متقین به وظیفه الهی خود در همه حال ولو سخت و سنگین باشد، عمل میکنند.
بحث در باب جمعیت و فرزند آوری و تکثیر نسل بود. در این نوبت عرض میکنم خدای تعالی انسان را تکریم کرده است و همه موجودات عالم را مسخر او قرار داده، بهطوریکه میتواند موجودات دیگر را به خدمت بگیرد. در آیه ۷۰ سوره مبارکه اسراء فرمود: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِى آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْر…» ما آدمیزادگان را گرامى داشتیم و آنها را در خشکى و دریا، (بر مرکبهای راهوار) حمل کردیم…
البته بقیه موجودات هم بهاندازه سعه وجودی که دارند از کرامت برخوردار هستند؛ اما انسان میتواند با اختیاری که خداوند به او داده با اطاعت از دستورات الهی از کرامت ویژه برخوردار باشد. اولیاء خدا و اهلبیت علیهمالسلام از کمال کرامت برخوردارند درنتیجه خلیفهالله در زمین هستند.
خب این انسان با این عزتی که خداوند به او داده است حق ندارد خود را خوار و ذلیل کند. بله در مقابل خدا خود را ذلیل دیدن خودش کمال است. همانطور که اولیاء الهی گفتند به خدا عرض میکنیم: «وَ اَناَ ذَلیلٌ اِنْ لَمْ تُکْرِمْنى». اگر رفتار کریمانه تو با من نبود من ذلیل بودم.
عزت را خدا میدهد و این صفت را باید حفظ کرد. بخصوص در مقابل بیگانگان و کفار، دستور اسلام است که مؤمن باید عزتش را حفظ کند و حق ندارد کاری انجام دهد که عزتش خدشهدار شود. در آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده فرمود: «… فَسَوْفَ یَأْتِى اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهً عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ…» خداوند جمعیتی را مىآورد که آنها را دوست دارد و آنان نیز او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند.
پس هر کاری که این عزت را کمرنگ کند ممنوع است. اگر مسیری را طی کنیم که جمعیت ما کم شود و براثر کمجمعیتی کفار و بیگانگان به عزت ما ضربه بزنند این کار خلاف و منهی است. اینکه تبلیغ میکنند جمعیت خودتان را کم کنید از روی دلسوزی و خیرخواهی برای ما نیست. غرضی جز سلطه پیدا کردن و تقویت جبهه خود را ندارند.
ما قاعده مهمی در اسلام داریم به نام نفی سبیل؛ یعنی نباید هیچ کافری بر مسلمان سلطهای داشته باشد که او را خوار کند. ممکن است با کفار و بیگانگان مراودات تجاری و سیاسی بین افراد و دولتها برقرار باشد اما سلطه بهنحویکه بدون اذن و اجازه آنان کاری انجام نشود در اسلام موردقبول نیست.
در آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء فرمود: «… وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً»؛ و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطى نداده است. اسلام سلطهگری بیگانه را اجازه نمیدهد مسلمان هم نباید کاری کند که غیر بر او سلطه پیدا کند. ممکن است با یک رابطه تجاری سلطه بیاید این هم جایز نیست. فرقی هم بین فرد مسلمان با جامعه مسلمین نیست. سلطه بر فرد و اجتماع مسلمین ممنوع است.
خب اگر وضعیت جامعه مسلمین طوری باشد که اسباب سلطه بیگانگان فراهم شود مثل کمی جمعیت این هم جایز نیست؛ بنابراین هرگونه تبلیغات برای کنترل جمعیت و هرگونه اقدام عملی در این مسیر ولو با فراهم کردن ابزار و وسایل مجانی و ارزان و عقیمسازی مردان و زنان مسلمان که نتیجهاش کاهش جمعیت، پیری افراد و ضعف و از بین رفتن نیروی انسانی کارآمد و از بین رفتن اقتدار و عزت و سلطه بیگانگان باشد.
این گسترده کردن فساد در زمین است و طبق آیه عزت و آیه نفی سبیل جایز نبوده و گناهی نابخشودنی خواهد بود. بله گاهی ممکن است براثر مصالحی بهطور موقت اقداماتی انجام شود اما در همان موارد هم نباید موازنه جمعیتی بین مسلمین و کفار به هم بخورد؛ و در مورد افراد هم ممکن است پزشک به گروه خاصی از بیماران توصیه کند اقدام به فرزند آوری نداشته باشند که بحث دیگری است.
البته این عزت را منافقین درک نمیکنند. در آیه ۸ سوره مبارکه منافقون فرمود: «وَلِلَّهِ الْعِزَّهُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لاَ یَعْلَمُونَ». خدای تعالی میخواهد اهل ایمان باعزت باشند و باعزت زندگی کنند.
نکتهای را عرض کنم و آن این است که اگر نطفه منعقد شد و جنین شکل گرفت و روح در جنین دمیده شد حکم انسان کامل را دارد و اگر کسی چنین جنینی را سقط کند یک انسان را کشته است؛ و ازنظر تمام ادیان الهی این کار جرم نابخشودنی و حرام است.
اسلام از زمان تشکیل جنین تا ولادت دستوراتی را بیان کرده است و از جنین حمایت میکند. کشتن بچه را در ردیف و کنار شرک به خدا قرار داد که قبلاً اشاره کردم مثل آیه ۱۵۱ و ۱۳۷ سوره مبارکه انعام. در آیه ۱۲ سوره مبارکه ممتحنه دستور قطعی میدهد که زنان مؤمنه و اهل ایمان نباید اقدام به فرزند کشی کنند. «وَ لَا یَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ».
البته بحثهای فقهی و فتوایی را باید در جایش بحث کرد که فقها معمولاً فتوا میدهند از بین بردن نطفه از همان لحظه لقاح حرام است. یک روایت بخوانم. اسحاق بن عمار میگوید: به امام علیهالسلام عرض کردم، زن از باردارشدن میترسد و دارو مینوشد تا آنچه در شکم دارد، بیفتد. امام فرمود: این کار را نباید کرد. گفتم: نطفهای بیش نیست. فرمود: نخستین چیزی که آفریده میشود نطفه است. نظر امام این است که چون نطفه منشاء خلقت انسان است، پس سقط جایز نیست.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین با رفتار و عمل خود دیگران را به راه و کار خیر هدایت میکنند. امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۲۴۰ از حکم نهجالبلاغه فرمودند: «مَنْ ظَنَّ بِکَ خَیْراً، فَصَدِّقْ ظَنَّهُ». هر کس به تو خوشبین بود، کارى بکن که با عملت گمان او را تصدیق کنى.
حضرت با این بیان تشویق و ترغیب به کار خیر کردهاند. اگر افراد به انسان گمان خوبی داشته باشند و ما بخواهیم بر اساس گمان آنها عمل کنیم چقدر خوبی و کار خیر گسترش پیدا خواهد کرد.
در روایت دیگری است از امیرالمؤمنین علیهالسلام که فرمودند: هر که به مردم گمان نیک برد، محبت آنان را به دست آورد. گمان نیک اندوه را کم میکند و از افتادن در بند گناه نجات میدهد و آسایش دل و سلامت دین است. خدای تعالی توفیق تقوای بیشتر و خوشگمانی به هم را برای همه ما فراهم کند.
روز پایانی ماه ذیالقعده سالگشت شهادت امام جواد علیهالسلام است که به همه شما عزیزان تسلیت عرض میکنم. زمان امام جواد علیهالسلام را از زوایای مختلف باید موردتوجه و بررسی قرار داد. روش مبارزاتی، سیاسی، مدیریتی، علمی و فرهنگی و موارد فراوان دیگر که هرکدام به تنهائی مسائل فراوانی دارد.
بعد از شهادت امام رضا علیهالسلام با اینکه حضرت تصریح به امامت حضرت جواد کرده بودند باز بعض از شیعیان آرامش قلبی نداشتند حتی عدهای دنبال واقفیه رفتند؛ و فرقههای دیگر هم مثل زیدیه و اسماعیلیه و اهل حدیث و غلات هم فعال بودند. در این فضا امام با سن کمی که داشتند در مناظرههای علمی و بحثهای آزاد شرکت میکردند و با پیروز شدن بر مدعیان و فرقهگرایان و منحرفان فکری، حقانیت خود را اثبات و شبهاتی که به امامت وارد میکردند را از بین میبردند و با تربیت شاگردانی دانشمند، جهت بسط فرهنگ شیعه، راه هدایتی امامت را صاف و هموار میکردند.
همین روش بعداً زمینه پذیرش امامت امام هادی که کم سن و سال بودند را فراهم کرد. امام برای دوری جستن از سلطه مأمون و ارتباط با شیعیان در سراسر کشورهای اسلامی و ترویج بیخطر مبانی فکری تشیع و تربیت شاگردان، در سال ۲۱۵ به بهانه شرکت در مراسم حج، با همسرش ام فضل از بغداد بهسوی مکه رهسپار شد و بعد به مدینه آمد و بنا بر نقلی تا ۱۵ سال در مدینه سکونت کرد.
امام توانستند ۲۷۶ شاگرد حاذق و متخصص در مباحث مختلف کلامی و فقهی و … اعم از خانم و آقا تربیت کنند مثل علی بن مهزیار اهوازی که ۳۵ کتاب دارد، فضل بن شاذان نیشابوری، محمد بن ابی عمیر، صفوان بن یحیی، محمد بن عبدالله بن مهران با ۷ کتاب و عبدالعظیم حسنی که او هم کتاب دارد. خانمها مثل ام احمد بن داوود بغدادی، حکیمه، دختر موسی بن جعفر، حکیمه، دختر امام رضا علیهالسلام، حکیمه، دختر امام جواد علیهالسلام و زینب، دختر محمد بن یحیی.
تلاش مأمون هم که امام مدت طولانی در زمان او زندگی کرد بر این بود که جلوی حرکتهای شیعه و ارتباط با امامشان را بگیرد. لذا بهعنوان خبرچین و جاسوس ام حبیبه دخترش را به عقد امام رضا درآورد به همین منظور دختر دیگرش ام الفضل را به عقد امام جواد درآورد؛ و همین خانم مأمور شد که امام را با سم به شهادت برساند.
امام جواد الگوی مقاومت و جهاد بود. تربیتشدگان در مکتب امام جواد با تأسی به حضرت در همان مسیر حرکت میکنند و نماد مقاومت و مجاهدت میشوند نظیر جوانان غیور و مؤمنی که در آن دوران تاریک و خفقان ستمشاهی صدای اسلام و انقلاب را بلند کردند و به مبارزه با طاغوت برخواستند و نام خود را فدائیان اسلام گذاشتند و در ۵۸ سال قبل در چنین روزی ۲۶ خرداد چهار نفر از دلیرانشان (بخارائی، امانی، صفارهرندی، نیکنژاد) به دستور طاغوت به شهادت رسیدند. یادشان گرامی و نزد اربابشان حسین علیهالسلام متنعم باشند.
نمونه دیگر از شاگردان امام جواد و مکتب مقاومت و جهاد مرحوم شهیدِ سعید، عارفِ زاهد، دکتر چمران است که در ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰ به شهادت رسید و آن روز به نام روز بسیج اساتید نامگذاری شد. نسل امروز ما باید از چمران و مثل او برای پیشبرد اهداف عالی اسلام و انقلاب الگو بگیرد.
در معرفی ایشان و امثالش کوتاهی شده و میشود. امام ره درباره او تعبیراتی مثل جنگجوی پرهیزکار و معلم متعهد دارد و فرمودند شهادتش انسانساز است. کسانی که با او مواجه شده بودند، اذعان میکنند که او عالم و دانشمند، متعهد، باتقوا، استکبارستیز، شهادتطلب، توحید محور، ولایتمدار، متواضع، سیاستمدار، عدالتطلب و تکلیف گرا بود، بدون نام و نشان.
و درعینحال روح لطیفی داشت اهل هنر بود یعنی نقاش بود، عکاسی میکرد، خطاطی میکرد، شعر هم میگفت. یتیمنواز بود. یتیمخانه او در لبنان معروف است. خاطرات فرماندهان ارتش عراق راجع به چمران خواندنی است. لشگر گارد عراق به او لقب مارشال تیتو رهبر یوگسلاوی که ارتش آلمان را مختل کرده بود داده بودند. مشهد او دهلاویه شد. خداوند او را با اولیائش محشور بگرداند.
همین مقاومت و مجاهدت رژیم منحوس پهلوی را ساقط کرد و امروز مردم فلسطین همین مقاومت و مجاهدت را دارند که به تعبیر رهبر معظم انقلاب که در چند روز گذشته فرمودند، دشمن صهیونیستی را در موضع انفعال و عکسالعمل قرار دادند و انشاءالله با همین فرمان که پیش بروند اضمحلال کامل این جرثومه فساد را خواهیم دید. ما جمعهها لعن و مرگ بر اسرائیل را برای خودمان عبادت میدانیم.
و بازهم این مجاهدت و مقاومت بوده که امروز چشم دشمنان ما از دستاوردهای هستهای که به قوه الهی و علم و دانش دانشمندان جوان کشور به دست آوردیم را کور کرده. نمایشگاهی که در محضر حضرت آقا برپا شد و مطالبی که ایشان بیان کردند را حتماً ملاحظه فرمودید. حتماً عزیزان تذکر ایشان را در مورد اطلاعرسانی به مردم جدی بگیرید که این اطلاعرسانیها خودش ایجاد امید و نشاط میکند در بین مردم.
در آستانه ماه ذیالحجه قرار داریم ماه ولایت و امامت که پر است از مناسبتهای مربوط به اهلبیت و امیرالمؤمنین که باید گرامی داشته شوند و روی معارف آنها کار شود. دهه اول بسیار بااهمیت است و اعمال مخصوص دارد. رسول خدا فرمودند: عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی در نزد خدای عزوجل محبوبتر از دهه اول ذیحجه نیست.
روز اول ماه سوره برائت بر پیامبر نازل شد. ازدواج پر خیروبرکت صدیقه طاهره با امیرالمؤمنین علیهالسلام در این روز بود. روزهای دیگر را در زمان دیگر عرض میکنم.
به بهانه ازدواج حضرت چندجملهای راجع به ازدواج و خانواده که سنگ بنای جامعه اسلامی و خواستگاه تعالی انسان و پشتوانه اقتدار کشور است، عرض کنم.
چند سال قبل حضرت آقا در همین روز ازدواج سیاستهای کلی نظام در مورد خانواده را به رؤسای قوای سهگانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ فرمودند. این سیاستها در ۱۶ بند و پرمحتوا وظایفی را برای بخشهای مختلف فرهنگی و… کشور تعیین کرده است؛ که اگر عملیاتی و به کار گرفته شود خیلی از مشکلات در این زمینه را حل میکند.
مثلاً در بند اول دارد: ایجاد جامعهای خانواده محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی خانواده بهعنوان مرکز نشو و نما و تربیت اسلامی فرزند و کانون آرامشبخش.
همین اگر عملیاتی شود چقدر مشکلات حل میشود. متأسفانه امروزه شیوه زندگی که از بیگانگان گرفتهشده به یک معضل جدی علیه خانواده تبدیل شده است. سبک زندگی غربی، اخلاق و هنجارها را تغییر داده فردگرائی را ترویج کرده و خانواده و رغبت به تشکیل آن را به رکود کشانده سن ازدواج را بالا برده. لذا وظیفه آحاد مردم و خانوادههاست که فرصت ازدواج آسان را برای جوانان فراهم کنند.
یکی از القائات شیاطین امروز در گوش دختران و پسران جامعه ما این است که به بهانههای واهی، تن به ازدواج ندهند. درحالیکه تشکیل خانواده سالم و تربیت شده مکتب اهلبیت بنای جامعه اسلام را تقویت میکند و از معضلات اجتماعی جلوگیری میکند. در خانواده است که زنان و مردان جامعه پرداز و تمدن ساز آینده تربیت میشوند.
در جوامع غربی هم بعد از امتحان همه روشها، برای داشتن جامعه سالم، ازدواج و تشکیل خانواده را توصیه میکنند. بله ما موانع داریم؛ و برای اینکه ازدواج آسان توسعه پیدا کند همه باید به میدان بیایند و با برنامه منسجم کار صورت بگیرد. صداوسیما و آموزشوپرورش و دستگاههای تبلیغی باید فعال باشند. گاهی یک فیلم پخش میشود و مسئله ازدواج را تأخیر میاندازد.
باید عوامل بازدارنده ازدواج چه فرهنگی و چه اقتصادی را بهعنوان یک منکر در جامعه زشت نشان داد. مثل مهریه سنگین و جهیزیه سنگین و جشن پرخرج. تهیه مسکن که امروز واقعاً مشکل حادی شده و قطعاً بنگاهدارانی که در تنور گرانی برای سود بیشتر میدمند اگر چشم باز کنند میبینند که جهنم خود را آباد میکنند و یکی هم صاحبخانههای طماع و تازه به دوران رسیده که رعایت اصول انسانی را نمیکنند؛ و بحران کار و اشتغال را هم باید مسئولین محترم جدیتر دنبال کنند.
چند موضوع در این هفته مطرح است که لازم است اشارهکنم. یک بخش آن مربوط به غذا و دیگری آب و بعد بیابان است.
دولتها در تمام دنیا وظیفه دارند امنیت غذائی کشورشان را تأمین کنند. برای تولید و خرید و ذخیرهسازی برنامه داشته باشند. غذا مثل جنگافزار، ابزار قدرت شده و کشورها سعی میکنند قدرت غذائی بلکه اقتدار غذائی داشته باشند؛ و گاهی اقتدار نظامی ناچار میشود در مقابل اقتدار غذائی کرنش داشته باشد؛ که نمونهاش را در همین چند سال اخیر در جریان اشغال شبهجزیره کریمه و برخورد روسیه با ترکیه داشتیم.
با این مقدمه میخواهم عرض کنم بحث کشاورزی برای کشور ما بهشدت مهم و حیاتی است و باید وزیر محترم کشاورزی نسبت به اقتدار غذائی کشور حساس باشند و جلوی عوامل بازدارنده این اقتدار را بگیرند. مثلاً بههیچوجه اجازه تغییر کاربری به اراضی کشاورزی داده نشود. زمینی که تبدیل به ویلا شد شما بروید تخریب هم بکنید دیگر به درد کشاورزی نمیخورد. باید از اول باقدرت جلوگیری کرد و نگذاشت ساخته شود. بعضی وقتها شنیده میشود یک خانه را میفروشند با چند بار ساخت؛ یعنی میدانند دارند تخلف میکنند، خریدار هم میداند دارد با تخلف میخرد. فروشنده به او میگوید من با سه بار ساخت به تو میفروشم؛ یعنی اگر خراب کردند دوباره برای تو میسازم و اگر خراب کردند دوباره برای تو میسازم. این چه نظارتی است! باید دقت کرد. باید از اول جلوگیری شود.
مطلب دیگر اینکه نسبت به کشاورزان توجه جدیتری داشته باشید. کشاورز باید از قبل تولید، بداند که محصولی که تولید میکند عاقبتش چه میشود؛ یعنی سیاستگذار کشاورزی کشور باید نسبت به نیاز بازار چه داخل و چه خارج به کشاورز سفارش بدهد که چه تولید کند و بعد هم از او پیشخرید کند. دیدید گاهی سیبزمینی زیاد میشود میریزند دور، جوجه میکشند و گاهی فلان محصول کم میشود.
اگر به کشاورزی در کشور که قابلیت بالائی نسبت به صنعت دارد، اهمیت داده شود که منطقه ما منطقه کشاورزی است، نیازهای غذائی این منطقه در اختیار قرارگرفته میشود و آن اقتدار تأمین میشود. آقا راجع به خام فروشی در صنعت نفت دائم تذکر میدهند، اتفاقاً در کشاورزی هم ما مبتلابه خام فروشی هستیم و فراوری کمی داریم که اگر توجه شود منفعت است.
بحمد الله در دولت آقای رئیسی با همه شیطنتهایی که خناثان دارند، مسیر درستی در حال طی شدن است بخصوص دیپلماسی اقتصادی که در همین سفر اخیرشان به کشورهای آمریکای لاتین کاملاً ملاحظه کردید و قطعاً به بخش کشاورزی هم توجه شده که اگر وارد بحث صادرات محصولات به کشورها بشویم تحول خوبی ایجاد خواهد شد.
بههرتقدیر ۲۷ خرداد روز جهاد کشاورزی که سال ۵۷ به دستور امام تشکیل شد را به همه عزیزان تبریک عرض میکنیم و امیدواریم در بحث کشاورزی طوری عمل شود که امید مردم روزافزون شود.
از یکم تیر هم آغاز هفته صرفهجویی در مصرف آب است عرض کنم، اینها چون مهم است دارم عرض میکنم. عناوین روزها را بهانه میکنم برای اینکه مطالبی را خدمت شما بگویم.
باید درست مصرف کردن آب را جدی بگیریم. هیچ کشوری اگر نسبت به منابع آبی خودش اطمینان نداشته باشد نمیتواند ثبات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی خودش را نگهداری کند. ایران در منطقه خشک و نیمهخشک جهان قرار دارد. هم برای شرب و هم کشاورزی و باغداری کمبود آب مشکلساز است و تهدید اجتماعی و سیاسی و امنیتی درست میکند. لذا غیر از تصمیم گیران، خود مردم هم باید به این مهم توجه داشته باشند.
نشست زمین مهم است. الان داریم از منابع زیرزمینی استفاده میکنیم. مسئول محترم این بحث در استان در جلسهای میگفت: اگر درجایی از دنیا یک سانت زمین نشست کند اجازه برداشت از آبهای زیرزمینی را نمیدهند. میدانید نشست زمین خیلی خطرناک است. راهآهن از بین میرود، زیرساختها از بین میرود. زمین وقتی پیر و فرسوده شود و نشست کند دیگر باران هم بیاید انباری از بین رفته است. لذا نباید گذاشت خراب شود.
در دنیا اینطور است که اگر یک سانت نشست کند آن منطقه را میبندند. چاههایش را کنترل میکنند. برای مصرف آب مقررات سنگین وزن میکنند. من نمیگویم که ذهن شما ناراحت شود که در منطقه خود ما چند سانت فرونشسته. یک سانت که چه عرض کنم! ۵ سانت که چه عرض کنم!
به همین ترتیب اگر جلو رود زمین تخریب میشود و تخریب زمین یعنی بیابانزایی که جرم است و عدهای با قلدری و رانت و امثالهم در بیابانزایی در این منطقه مشغول هستند، پوشش گیاهی و حیاتوحش را از بین میبرند که باید به جد جلویش گرفته شود. همه باید در بیابانزدائی فعال باشیم. نگذاریم زمین تخریب شود و از بین برود.
هرچه هم گفته میشود جلوی تخلفات آبی گرفته شود، توجه نمیکنند. دارد چاه را دزدی میکند؛ چند صد حلقه چاه غیرقانونی در همین منطقه هست. بیست سال گذشته منطقه را شما یادتان هست. ۵ متر میکندند در منطقه ساوجبلاغ به آب میرسیدند. رودخانهها پر آب بود. الان ۱۰۰ متر ۱۵۰ متر میکنند تا به آب برسند. خیلی معضل است. باید دقت کرد. یک عده قلدر هستند. باید جلوی قلدرها را گرفت. قلدری که فقط قمهکشی در خیابان نیست. آثار اینها بیشتر است.
بههیچوجه در این استان نباید محصولات غرقآبی تولید شود. آب نیست بعد یک منطقه بزرگ را غرق در آب میکنند کاهو تولید میکنند. چه آوردهای دارد؟ ازآنجاکه آب تولید میکنند بیاورید. اینجا باید محصولات دیگری تولید شود. باید روشهای مصرف را در بخشهای مختلف تغییر داد. باید نظارتها دقیق و در برخورد با متخلف در این بخش نباید اغماض کرد.
آقا فرمودند: باید در این زمینه فرهنگسازی را از دبستان شروع کنید. آموزشوپرورش و صداوسیما در این زمینه نقش دارند. در شهرهای مختلف استان لااقل شورای فرهنگ عمومی این موضوع را دستور کار خود قرار دهند و طرحهایی را مصوب و استاندار محترم ابلاغ کنند.
صرفهجویی در مصرف، دستور حکومتی و بحث سیاسی نیست، یعنی شکرگزاری از خدا، یعنی درست و بهینه مصرف کردنی که به نفع خود و جامعه است. اینها را همه جزو دستور کارمان قرار بدهیم.
در مصرف آب مکرر عرض کردم که آب جزو مباهات اولیه است. کسی مالک آب نیست. نمیتواند بگوید پول میدهم مصرف میکنم. پولی که میدهید برای رساندن آب به دست شماست نه خود آب. کسی مالک آب نیست. لذا هر کس نمیتواند هر جور دلش خواست مصرف کند. بهاندازه زیادتر از مصرف خودت مصرف کنی حرام است. فتوای همه فقهاست. ربطی به سیاست و حکومت ندارد. شما اگر با یک لیوان آب سیراب شوی دو لیوان آب بریزی لیوان دوم جایز نیست. پولتان را در جیبتان نگهدارید.
همینجا باید از استاندار محترم و همه کسانی که این چند روز در بحث سیل و راهاندازی جاده و استفاده از آب تلاش مضاعف کردند، بسیج خیلی فعال بود، هلالاحمر فعال بود، راهداری فعال بود، سازمانهای مختلف، شهرداری، از جاهای دیگر به کمک آمدند. اسامی را شاید یادم برود. همه کمک کردند؛ و همچنین مردم بزرگوار شهرهای استان که صبوری کردند که تشکر و قدردانی کنم. من مطلع هستم از فعالیت طاقتفرسایی که شبانهروزی انجام شد که مردم کمتر سختی بکشند. شکرالله مساعیکم.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾