مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ شهر کرج/

فتح خرمشهر نگاه دنیا را به ایران تغییر داد

کارشناس روابط عمومی ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۲۹

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین طبق برنامه الهی زندگی خود را تنظیم می‌کنند و از آن تخطی نمی‌کنند. در بحث جمعیت و افزایش و یا کنترل آن و پاسخ به شبهاتی که می‌شود عرض کردیم اولاً باید جهان‌بینی و خداشناسی خود را تقویت کنیم. کسی که اعتقاد به خدا ندارد و یا اگر دارد برای او نقشی در زندگی خود قائل نیست نمی‌تواند در مسائل مهمی که برای او پیش می‌آید درست‌ تصمیم بگیرد و عمل کند.

سبک و سیاق زندگی کسی که همه نعمت‌ها را از خدا می‌داند و روزی دهنده به همه موجودات را هم خدا می‌داند باکسی که به این امور اعتقاد ندارد فرق دارد. لذا آنکه توحیدی فکر نمی‌کند و برای آینده بشر و جهان دیدگاه درستی ندارد می‌گوید چون جمعیت در حال زیادشدن است و آذوقه کم است پس باید از فرزند آوری جلوگیری کرد؛ اما کسی که توحیدی فکر می‌کند و می‌داند خدا برای جهان برنامه دارد و عبث خلق نکرده و خودِ مدبر عالم دستور به فرزند آوری داده پس دغدغه‌ مادیون را ندارد.

قرآن کریم و روایات می‌گویند رازق و روزی دهنده خداست. خالق هستی رزق مورداحتیاج هیچ‌کدام از موجوداتش را مهمل نگذاشته است. مثلاً در آیه ۶ سوره مبارکه هود فرمود: «وَ ما مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها…» و هیچ جنبنده‌اى در روى زمین نیست، جز این‌که روزى‌اش بر خداست. اگر فقط به همین آیه اعتقاد راسخ وجود داشته باشد خیلی از افکار نادرست از بین می‌رود.

و یا در آیه ۲۲ سوره مبارکه ذاریات فرمود: «وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ». روزى شما و آنچه به شما وعده داده‌اند در آسمان است؛ یعنی خداست که روزی دهنده به همه موجودات عالم است؛ و یا اگر کسی شک داشته باشد که آیا توان روزی دادن به این‌همه موجودات در عالم هستی وجود دارد یا نه؟ پاسخ آن آیه ۵۸ سوره مبارکه ذاریات است که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّهِ الْمَتینُ». همانا خداوند روزی‌ده توانا و نیرومند است؛ و شما این آیه شریفه را زیاد شنیده‌اید که هر کس اهل تقوا و پرهیزکاری باشد خداوند روزی او را از جایی که فکرش را نمی‌کرد تأمین می‌کند.

و جالب است عده‌ای که مخالف زیادشدن جمعیت و اصرار بر کم شدن جمعیت هستند به بعض از همین آیات استناد می‌کنند. مثلاً می‌گویند کره زمین طول و عرض مشخص دارد پس جمعیتی که می‌تواند روی آن زندگی کند مشخص و محدود است. پس باید کنترل کرد. همانطورکه درآیات ۲۵ و ۲۶ سوره‌ مبارکه‌ مرسلات فرمود: «أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفاتاً. اَحیاءً وَ اَمواتاً» آیا زمین را مرکز اجتماع انسان‌ها قرار ندادیم؟ چه زندگان را و چه مردگان را.

گفتند آیه شریفه محدودیت را می‌رساند. درحالی‌که کاملاً مطلب روشن است که خدای تعالی در مقام بیان چه مطلبی هستند. در لغت کِفات بر وزن کتاب را به جمع‌کردن و ضمیمه کردن چیزی به چیز دیگر معنا کرده‌اند. به پرواز سریعی که پرندگان در آسمان دارند هم کفات می‌گویند چون وقت پرواز بالهای خودشان را جمع مى‏کنند تا بتواند با سرعت بیشترى هوا را بشکافند و جلو بروند.

اینجا وقتی معنا می‌کنیم یعنی خداوند زمین را قرارگاه براى همه انسان‌ها، قرار داد که روی آن جمع می‌شوند و همه نیازهای آنان را هم در اختیارشان گذاشت؛ و حتی زمین آمادگی این را دارد که مردگان آن‌ها را هم در خود جمع کند. پس زمین همه را چه مرده و چه زنده را جمع کرده است؛ و حوائج همه را هم برآورده می‌کند. حتی کسانی که از دنیا می‌روند را جذب می‌کند و آثار بدی اگر داشته باشند از بین می‌برد.

در تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه روایتی را نقل می‌کند که امیرالمؤمنین علیه‌السلام وقتی از جنگ صفین برمی‌گشتند در نزدیکی کوفه وقتی قبرستان بیرون دروازه کوفه را دیدند فرمودند: «هذه کفات الاموات اى مساکنهم»؛ یعنی این کفات و منزلگاه‌هاى مردگان است. بعد به خانه‏هاى کوفه نگاه کردند و فرمودند: «هذه کفات الاحیاء»؛ یعنی این هم منازل زندگان است. بعد تلاوت کردند: «أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفاتاً أَحْیاءً وَ أَمْواتاً».

باید بدانیم که خدای تعالی بر اساس حکمت بالغه‌اش همه‌چیز را به‌اندازه خلق کرده و در اختیار بندگانش قرار داده است مگر اینکه انسان‌ها با سوء اختیار و برنامه‌ریزی بد آنچه خدا تدبیر کرده را خراب کنند و کمبود ایجاد کنند؛ و الا خزینه و گنجینه همه‌چیز دست خداست.

در آیه ۲۶ سوره مبارکه حجر فرمود: «وَ إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ». هیچ‌چیزی نیست مگر آنکه انبارهاى آن نزد ما است و آن را جز به‌اندازه معین نازل نمى‏کنیم. خدای تعالی فرموده است از براى هر چیزى قدر و اندازه‌اى قرار داده‌ایم؛ یعنی هر چیزی که در عالم وجود دارد، همان، اندازه وجودى اوست. همه مخلوقات این‌گونه هستند. مثلاً انسان اعضاء و جوارحی دارد که همه آن‌ها محدودند و هرکدام کارایی خاصی دارند که غیرازآن را نمی‌توانند انجام بدهند. مثلاً گوش نمی‌تواند ببیند یا چشم بشنود؛ بنابراین این‌طور نیست که عالم یله و رها باشد و کار از دست خدای تعالی خارج باشد.

آیات فراوان است ولی از همه آن‌ها این به دست می‌آید که خداوند به همان مقدار که خلق می‌کند و اجازه خلق می‌دهد روزی می‌دهد و بندگانش را معطل نمی‌گذارد. این بحث ادامه دارد که به توفیق الهی بیان خواهد شد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین اهل بهره‌مندی از نعم الهی و شکرگزاری از نعم هستند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۳۶ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى فِی کُلِّ نِعْمَهٍ حَقّاً فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ مِنْهَا وَ مَنْ قَصَّرَ فِیهِ خَاطَرَ بِزَوَالِ نِعْمَتِهِ». خداوند را در هر نعمتى حقّى است، پس هر کس حق خدا را به‌جا آورد، خداوند از آن نعمت او را فراوان دهد و هر که در آن کوتاهى کند، خداوند آن نعمت را در خطر نابودى قرار دهد.

یکی از حقوق لازم در نعمت‌های الهی شکرگزاری است که نعمت را زیاد می‌کند و در مقابل اگر در شکرگزاری کوتاهی صورت بگیرد قطعاً با زوال نعمت همراه خواهد بود؛ و این مطلب در آیات و روایات مکرر بیان‌شده در آیه ۷ سوره مبارکه ابراهیم فرمود: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُم لَئِن شَکرتُم لازیدنکم و لئن کفرتم اِنَّ عذابی لشدید». خدای تعالی توفیق شکرگزاری به همه ما عنایت فرماید.

هفته پیش رو روزهای پر خیر و پر معنایی راداریم. دهه کرامت؛ از ولادت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها تا ولادت حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا و در بینش تعدادی از امامزادگان قرار گرفتند مثل احمد بن موسی و روزهای تکریم امامزادگان هم هست؛ و همچنین روزهای مقاومت هم است.

اولین روز ماه ذی‌قعده در سال ۱۷۳ قمری زادروز کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها است. سراسر زندگی این بانو در کنار امامت و ولایت سپری‌شده و از او فرد نمونه یک جامعه اسلامی درست کرده است؛ که نه‌تنها برای بانوان بلکه برای مردان هم می‌شود در مسائل مختلف به این بانوی مکرمه مراجعه کرد.

من در سال‌های قبل راجع به شخصیت بزرگوار حضرت فاطمه معصومه نکاتی را عرض کرده‌ام. می‌دانید یکی از شئونات مقام ولایت الهی حضرت شفاعت کبرای اوست؛ یعنی می‌تواند در صحنه قیامت همه شیعیان را باجمعهم شفاعت کند. از امام صادق علیه‌السلام دارد قبل از اینکه این بانو متولد شود این بشارت داده شد که «تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ» با شفاعت حضرت فاطمه معصومه تمام شیعیان می‌توانند وارد بهشت شود می‌گویند به این شفاعت کامل.

خب چه کسی شیعه امام صادق است؟ فرمود «شِیعَتِی». چه کسی شیعه امام صادق است که بخواهد از این شفاعت بهره‌مند شود و وارد بهشت شود؟ در هر جای دنیا هرکسی مثل امام صادق علیه‌السلام برای تحقق حاکمیت الله و تحقق تمدن نوین اسلامی و اجرای احکام الهی مبارزه کند نصرت خدا به او می‌رسد و از پاداش الهی محروم نمی‌شود و او شیعه امام صادق است.

در زیارت‌نامه مأثوره حضرت معصومه این اشاره‌شده که «یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّهِ‏» تو ما را در بهشت شفاعت کن. البته معانی مختلفی دارد. خدای تعالی را به شفاعت این بانوی بزرگوار همه ما را مورد رحمت خودش ان‌شاءالله قرار می‌دهد.

«یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّهِ‏» اگر کلمه «فِی» در این عبارت معانی مختلفی می‌تواند داشته باشد. اگر به معنای تعلیل بگیریم معنای جمله این می‌شود که من را برای رفتن به بهشت شفاعت کن. در صحنه قیامت من نیاز به شفاعت شما دارم شفیع من شوید که من وارد بهشت شوم؛ اما اگر این «فِی» را به معنای ظرفی آن بگیریم که دوستان طلبه ما و کسانی که ادبیات عرب خواندند این را توجه دارند که معنا این می‌شود که در بهشت ما را شفاعت کن. چون بهشت دارای درجاتی است و در بهشت هم شفاعت شامل حال افراد می‌شود؛ یعنی شما شفاعت کنید که ما در بهشت به مقامات عالی برسیم یعنی رفیع الدرجات. شفاعت ایشان انسان را به آنجا می‌رساند.

به‌هرتقدیر همه نیازمند شفاعت در مراحل مختلف قیامت هستیم؛ که اجازه این امر به این بانوی بزرگوار و کریمه اهل‌بیت داده‌شده است.

روز ولادت این بزرگوار شد روز تکریم از دختران. هیچ فرهنگی و هیچ نحله بشری در طول تاریخ به دختران انقدر اهمیت نداد که اسلام اهمیت داد و ارزش قائل شد. دختران امانات الهی در دست ما هستند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بهترین فرزندان شما دختران شما هستند. روایات فراوان است. من سال‌های گذشته به مناسبت روایات زیادی را در این رابطه خوانده‌ام.

به خاطر نقش‌های مهمی که دختران در طول زندگی‌شان دارند که دختر هستند، خواهر هستند، همسر هستند و مادر هستند و بلکه بعدازآن و همراه آن نقش‌های اجتماعی هم دارند، دشمنان نسبت به آن‌ها طمع دارند؛ لذا با تبلیغات و رواج ابتذال و ولنگاری و بی‌عفتی تلاش می‌کنند همه نقش‌های دختران را خراب کند تا آینده کشور را از بین ببرند.

آینده کشور در اختیار دختران است؛ چون همسر و مادر خواهند بود و نقش‌های اجتماعی خواهند داشت؛ لذا هم مسئولین باید مواظبت ویژه داشته باشند هم خود دختران باید برای صیانت خودشان برنامه داشته باشند. صداوسیما و رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی باید برنامه‌های خاص و ویژه برای دختران داشته باشند.

تمام آینده کشور در دست دختران است و برای آن‌ها نقشه و توطئه دارند که بخش‌هایی از آن را من قبلاً عرض کردم. مهم‌ترین نقش هم البته ابتدائاً خانواده‌ها دارند. تربیت یعنی انسان‌پروری. انسان یعنی خلیفه خدا یعنی یک موجود ابدی و این موجود ابدی که فرزند ما است در کنار انواع نیازهای مادی که دارند از خوراک و پوشاک و امثال این‌ها به معنویت و تربیت دینی و توحید باوری و معاد باوری هم نیاز دارند. این‌ها را ما باید در آن‌ها رشد بدهیم. همان‌طور که مواظبیم خوردوخوراکشان به هم نخورد و آسایش مادی آن‌ها به هم نخورد، نسبت به زندگی ابدی که دارند و انسان ابدی خواهند بود به آن‌هم باید توجه داشته باشیم. فرزندان ما چون بر اساس فطرت الهی آفریده شدند کرامت دارند پس باید به آن‌ها احترام گذاشت.

به این مناسبت که پیش‌آمده من مقداری راجع به بحث تربیت فرزند یکی دو نکته عرض کنم؛ چون مهم است. رسول خدا فرمودند: فرزندان خودتان را تکریم و احترام کنید. آن‌ها را نیکو تربیت کنید. اول فرمودند تکریم کنید بعد فرمودند نیکو تربیت کنید. اول تکریم است بعد تربیت است. چون احترام فرزندان اثر بی‌نظیری در وجود آن‌ها خواهد گذاشت که در رفتار آینده آن‌ها نمایان خواهد شد.

هر طور با فرزندان رفتار کنید او در آینده همان خواهد شد؛ چون باورش از خودش همان چیزی است که با او رفتار شده. ببینید با فرزندانتان چگونه رفتار می‌کنید. اگر فرزند خودتان را تحقیر کردید، اگر به او بی‌احترامی کردید، شخصیتش را ذلیل و حقیر و منفی بار آوردید؛ و اگر او را تکریم کردید و به او احترام گذاشتید، یک شخصیت مستقل و باعزت و قابل‌احترام خواهد داشت و رفتار او هم در آینده این‌طور خواهد بود.

چند نمونه راجع به کودکان عرض کنم؛ چون بخش عمده از کودکی شروع می‌شود. ما نسبت به کودکان بی‌توجه هستیم. مثلاً رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: سلام کردن بر کودکان را تا هنگام مرگ ترک نخواهم کرد تا این کار پس از من سنتی برای دیگران باشد. این سیره پیغمبر ما است. حالا ببینیم من و شما که خودمان را دنباله‌رو پیغمبر و پیغمبر را الگوی خودمان میدانیم در رفتارمان چگونه هستیم! به کودکان سلام کردن را چقدر توجه داریم؟!

یا در روایت دیگری جابربن عبدالله می‌گوید از امام باقر علیه‌السلام درباره کودکانی که در نماز جماعت حاضر می‌شوند پرسیدم. امام فرمودند: آن‌ها را به صف آخر نفرستید بلکه بین آن‌ها به‌وسیله بزرگ‌ترها فاصله ایجاد کنید.

ببینید در همین مساجد ما گاهی بعضی از دوستان چگونه رفتار می‌کنند که بچه‌ای که به مسجد آمده می‌رود و دیگر برنمی‌گردد. می‌فرستند آن‌ها را عقب صف. این روش امام باقر است که می‌فرمایند نکند بچه‌ها را برانید و بفرستید انتهای مسجد؛ صدایشان کنید که بیایند کنار شما بایستند. هرکدام از شما یکی از بچه‌ها را کنار خودش نگه دارد. تکریم کنید. احترام بگذارید. عاقبتش را به خیر کنید. بعضی وقت‌ها با یک تشر بیخود بچه را عاقبت به شر می‌کنند بعضی‌ها. اعصاب نداری مسجد نیا! چطور می‌خواهید به خدا جواب بدهید؟! از مسجد می‌رود و دیگر برنمی‌گردد. باید به آن‌ها توجه داشت.

حتی در تنبیه هم باید حدودی را رعایت کرد. بعضی وقت‌ها بالاخره باید تغیری را نسبت به بچه‌ها داشت. در روایت دارد که روزی مردی در حضور پیغمبر خدا به سبب عملی که فرزندش انجام داده بود از او عیب‌جویی کرد؛ یعنی پیش پیغمبر عیب بچه‌اش را گفت. رسول خدا ناراحت شدند. فرمودند: فرزندت تیری از تیرهای تیردان تو است. این خیلی تعبیر قشنگی است؛ که بچه تو یکی از تیرهای تیردان است؛ کسانی که کمان داشتند جای تیر داشتند؛ یعنی فرزند تو ذخیره آینده تو است. تو با توهین به شخصیت او هم به خودت ضربه می‌زنی هم کسی را بی‌مقدار می‌کنی که در آینده به یاری تو خواهد آمد و پشتیبان تو خواهد بود. تو همه را از بین می‌بری. رعایت این امور انسان‌ها را کریم بار می‌آورد.

فاطمه معصومه کریمه اهل‌بیت است. او در دامن اهل‌بیت، پدرش، برادرش بود و از برادرزاده‌اش بهره برد و کریمه شد. به ما هم دستور دادند که چگونه رفتار کنید تا در کنار ما افراد کریم شوند. مواظب دختران خودمان باشیم. یکی از تربیت‌های مهم دختران این است که باید مادر نسل آینده باشند. چه اقداماتی در این زمینه صورت می‌گیرد که او مادر بار بیاید؟

متأسفانه مسیر به سمتی هدایت‌شده که اصلاً به فکر ازدواج نیستند افراد و اگر هم باشند نمی‌خواهند مادر شوند. مشغول امور بی‌ارزش می‌شوند. نقش مادری که مهم‌ترین و زیباترین و حیاتی‌ترین نقش یک خانم هست را در نظرش کمرنگ و بی‌ارزش جلوه کردند تا به مطامع سیاسی خودشان برسند تا بتوانند بر جوامع سلطه پیدا کنند.

ببینید سی‌ام اردیبهشت روز ملی جمعیت است. در ۳۰ سال گذشته نرخ ناباروری کلی در جهان نزدیک به ۳۳ درصد بوده و در جهان اسلام نزدیک به ۴۱ درصد و در ایران بیش از ۷۰ درصد؛ این توطئه نیست؟ این نقشه شوم نیست؟ جمعیت این‌گونه کاهش پیدا کرده.

مطالبی را آماده کرده بودم درباره جمعیت و ازدواج آسان و نقشی که مساجد دراین‌باره دارند و اینکه چرا سیاست‌های کلی جمعیت که حضرت آقا ابلاغ کردند که به نظرم سال ۹۳ ابلاغ‌شده و چرا اجرایی نمی‌شود؛ که بماند برای بعد؛ اما اینجا فقط پیام آقا را به فعالان جمعیت برای شما می‌خوانم و از تمام کسانی که در استان در این زمینه فعالیت دارند و دوستانی که دارند کار می‌کنند به آن‌ها خدا قوت می‌گویم.

پیام آقا را می‌خوانم خوب گوش بدهید. «با سلام به همه‌ی کسانی که دلسوزانه و عاقبت‌اندیشانه به فعالیت در حوزه‌ی جمعیت روی آورده‌اند، به چاره‌جوئی برای نجات کشور از آینده‌ی هولناک پیری جمعیت می‌پردازند، تأکید می‌کنم که تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است. این فریضه درباره‌ی افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگ‌ساز، تأکید بیشتر می‌یابد. (ببینید ایشان لفظ فریضه به کار می‌برد یعنی واجب یعنی اگر کسی می‌تواند و انجام نمی‌دهد دارد تخلف می‌کند) این یک سیاست حیاتی برای آینده‌ی بلندمدت کشور عزیز ما است. کاوش‌های صادقانه‌ی علمی نشان داده است که این سیاست را می‌توان با پرهیز از همه‌ی آسیب‌های محتمل یا موهوم پیش برد و آینده‌ی کشور را از آن بهره‌مند ساخت. به دست‌اندرکاران این حسنه‌ی ماندگار توصیه می‌کنم که در کنار تدابیر قانونی و امثال آن، به فرهنگ‌سازی در فضای عمومی و نیز در نظام بهداشتی اهمیت دهند».

این را ایشان الان به همه واجب کرده که باید دنبال کنیم. به‌هرتقدیر چون خطبه اول راجع به جمعیت است و نکات مربوط به آمارها را آنجا می‌گویم اینجا دیگر بیش از این تصدیع نمی‌دهم.

چند مناسب و مطلب هم هست که همه از یک سنخ است؛ مقاومت. اول خرداد سالگشت شهادت شهید بروجردی است؛ سردار اسلام که نماد مقاومت است خودش. زندگی‌اش را خواندید و شنیدید و فیلم غریب را هم قطعاً دیدید؛ فیلم قشنگی است که بخشی از زندگی و مجاهدت‌های او را نمایش داده.

یکی از بزرگ‌ترین حوادث تاریخ معاصر کشور ما دوران دفاع مقدس است که قدرت‌های بزرگ استکباری با تمام قوا در مقابل ملت ایران صف‌آرایی کردند. جنگی استثنایی را به وجود آوردند. عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر مهم‌ترین استراتژی بود که تمامیت ارضی کشور را تأمین کرد و جمهوری اسلامی را در موضعی کاملاً برتر قرار داد.

خرمشهر شهری در انتهایی‌ترین نقطه استان خوزستان محل تلاقی رودخانه‌های اروند و کارون در ناحیه‌ای باتلاقی و پست در دلتای رودخانه اروندرود با مساحتی تقریباً ۲۳ کیلومترمربع قرار گرفته. این شهر قصه مقاومت بیش از یک ماه کسانی است که جسم خودشان را سنگر کردند تا کشور اسلامی آسیب نبیند.

آن روزها کسانی که از خرمشهر دفاع می‌کردند در حقیقت از همه ایران دفاع می‌کردند. مسجد جامع شهر زیر آتش دشمن مرکز برنامه‌ریزی برای مقاومت بود. بانوان مقاوم خرمشهر غیر از سلاح به دست گرفتن با امدادگری و پرستاری و پشتیبانی و تدارکات حماسه‌های مقاومت خلق کردند. این شهر پس از ۵۷۶ روز مقاومت که تحت اشغال بود در سوم خرداد سال ۶۱ آزاد شد و در حافظه تاریخی ملت ایران باقی ماند.

مسائل فراوانی این فتح داشت. زمان زیادی می‌خواهد که بیان کنم. شبهاتی را هم وارد کردند خناسان داخلی و خارجی که چرا جنگ ادامه پیدا کرد که باید در فرصتی کامل آن را با مقدماتی عرض کنم؛ اما بعضی از نکاتش این است که مثلاً درس توحید افعالی به ما داد؛ یعنی باور به اینکه هر چیزی در جهان اتفاق می‌افتد با نیرو و اراده خداست.

یکی از عالی‌ترین انواع رابطه یک انسان با عالم هستی و خدای عالم و اتفاقات همین ارتباطی است که انسان می‌تواند بگیرد. حضرت امام رضوان خدا بر او این هنر را داشت که مسائل اعتقادی و معرفتی را همگانی کند و به عموم آموزش دهد. فرمود: «فتح خرمشهر فتح خاک نیست؛ فتح ارزش‌های اسلامی است. خرمشهر شهر لاله‌های خونین است. خرمشهر را خدا آزاد کرد». رساند به توحید افعالی. اوج توحید افعالی در همین عبارت حضرت امام رضوان خدا بر او نشان داده می‌شود.

قطعاً یوم‌الله فتح خرمشهر معجزه الهی و امداد غیبی بود که خدا با دست توانای رزمندگان اسلام رقم زد. نگاه دنیا را به ایران تغییر داد. حضرت آقا در همان زمان فرمودند: یک هیئت جهانی به ایران آمد و رئیس آن قریب به این مضمون به من گفت: امروز در دنیا وضع شما با یک سال پیش از زمین تا آسمان تفاوت کرده است.

خب این حرکتی بود که آنجا انجام شد. فرصت نیست که بگویم چه اتفاقاتی افتاده بود. به‌هیچ‌وجه با محاسبات امروزی و آن‌روزی جواب نمی‌داد که کسی بر خرمشهر پیروز شود اما پیروزی آمد.

نکته‌ای عرض کنم و آن اینکه این پیروزی بزرگ که بیش از پنج هزار کیلومتر از خاک کشور را آزاد کرد؛ میدانید در حین عملیات یک‌مرتبه بین ۱۶ تا ۲۰ هزار نفر خودشان را تسلیم کردند؛ خیلی مهم است؛ درس‌های فراوان فرازمانی و فرامکانی دارد. نام عملیات: الی بیت‌المقدس و رمز عملیات: یا علی بن ابیطالب بود. در معارف مهدوی داریم که فتح بیت‌المقدس فتحی است که‌ در دوران حکومت جهانی ‌واقع می‌شود؛ پس فتح خرمشهر آغاز سلسله عملیات‌ الی بیت‌المقدس در جهان اسلام است؛ خوب دقت کنید چه میگویم. اینکه میگویم مسائل فرازمانی و فرامکانی داشته از همین باب است.

آزادی خرمشهر رویکردی کاملاً ضد صهیونیستی دارد. حرکت آزادی خرمشهر یک تهاجم ضد صهیونیستی و یک حرکت ضد صهیونیستی است. این همان است که آقا در چند روز گذشته برای کارگزاران حج فرمودند که نگاهتان به حج تمدنی باشد. نگاهتان به مسائلی که مربوط به کشور و آینده می‌شود تمدنی باشد. آن مسیر مسیری بود که آینده را می‌بیند و آن از بین رفتن رژیم صهیونیستی است. حرکاتی باید انجام بگیرد تا به آن نقطه برسد و به فضل پروردگار به آن لحظه نزدیک هستیم.

و اینجا خطاب سیدنا القائد خطاب به جوانان را بهتر می‌شود فهمید که فرمودند: «جوان‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیت را بر دوش دارید؛ خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، بلکه‌ در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ به‌عکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است». از آینده گفتند و خرمشهر را وصل کردند به آینده. نگاه، نگاه تمدنی است. این‌ها را در نظر داشته باشید.

بنابراین امروز در گام دوم انقلاب و در این جنگ ترکیبی و پیچیده، احتیاج به فرماندهان جوانی مثل دوران دفاع مقدس و جوانان مؤمن انقلابی داریم که وارد عرصه کارزار اقتصاد و فرهنگ شوند، حماسه‌آفرینی کنند و خرمشهرهایی که در ابعاد مختلف وجود دارد را آزاد کنند.

جلوه دیگر پایداری را مردم قهرمان دزفول در برابر موشک‏باران عراق در طول جنگ تحمیلى، نشان دادند؛ و چهارم خرداد به نام روز ملى مقاومت و پایدارى و این شهر که عراقی‌ها به آن بلد الصواریخ یا شهر موشک‏ها می‌گفتند به‏عنوان پایتخت مقاومت ایران نام‌گذاری شد.

اینجا حرف برای گفتن زیاد دارم راجع به دزفول و مسائل مربوطه. فقط نکته‌ای را می‌خواهم عرض کنم چون معمولاً گفته نمی‌شود؛ جا دارد به عالم فرزانه و فرهیخته، بسیجى، مجاهد و اسوه صبر و فضیلت، نماینده حضرت امام و امام‌جمعه فقید دزفول، مرحوم آیت ‏ا… سید مجدالدین قاضى دزفولى اشاره ‌کنم. من مکرر در مکرر پشت ایشان در همان زمان نماز خواندم. خطبه را عربی و فارسی باهم می‌خواند. در طول مدت، دزفول را ترک نکرد و این پیرمرد نودساله خستگی‌ناپذیر نماز جمعه‌ را زیر موشک‌باران و بمب باران تعطیل نکرد. خودش و نماز جمعه‌ و شهرش با ۲۶۰۰ شهید، ۴۰۰۰ جانباز، ۴۵۲ آزاده و ۱۴۷ جاویدالاثر نماد مقاومت شدند. رهبر معظم انقلاب فرمودند: «اینجا دزفول سرزمین افتخارات است».

البته دشمنی و جنگ استکبار با ما در این نقطه تمام نشد و تا امروز هم به‌انحاءمختلف ادامه دارد؛ و سعی دارند ما را در دنیا منزوی کنند و قدرت و اقتدار انقلاب و هویت اسلامی انقلابی ما را از بین ببرند، علی‌رغم میل آنان ایران در تمام عرصه‌های بین‌المللی حضور فعال، مقتدرانه و مؤثر دارد؛ و آنچه دشمنان ما را امروز نگران می‌کند همین حضور باعزت و اقتدار ایران در عرصه‌های مختلف است.

نمونه اخیر آن کاری که نیروی دریایی راهبردی ارتش با گروه دریانوردی ۸۶ در سفر به دور دنیا به طول ۷۰ هزار کیلومتر در دریا انجام دادند و قدرتمندی ایران را با استفاده از تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کاملاً تولید داخل به رخ دنیا کشید و همگان را وادار به تحسین کرد و به آمریکائی که ناو را تحریم کرده بود با عبور از کانال پاناما و از وسط قاره آمریکا چنان سیلی زد که صدای آن در همه دنیا پیچید و نشان داد که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

نکاتی دارد این سفر که قطعاً دنبال می‌کنید. دشمنان ما هرگز نخواهند توانست ما را از آینده‌ی روشنی که داریم ناامید کنند. آینده خودشان هم کاملاً روشن است. رژیم صهیونیستی ‌برای اینکه‌ خودش‌ را نجات دهد ترور و جنگ راه می‌اندازد اما نخواهد توانست دولت خودش را نگه دارد. اینجا عرض می‌کنم خواهید دید که این دولت هم به‌زودی ساقط خواهد شد.

آقا در جمع حج گذاران و ارکان حج فرمودند: باید درباره صهیونیستی اعلام حضور کنید. در مکه باید اعلام حضور راجع به صهیونیست داشته باشید. ما که توفیق نداریم برویم اما نماز جمعه حج فقرا است؛ لذا در همین نماز جمعه اعلام حضورمان را با مرگ بر اسرائیل اعلام خواهیم کرد.

اول خرداد روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف است. با توجه به شرایطی که در کشور به خاطر تحریم‌های ظالمانه و محدودیت منابع داریم قطعاً یکی از اصلی‌ترین ستون‌های دست‌یابی به اقتصاد سالم و پایدار در کشور، جهت تأمین‌ عدالت اجتماعی، اصلاح الگوی مصرف و بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف و عملیاتی کردن آن در تمامی ساختارها اعم از دولتی، غیردولتی و زندگی شخصی آحاد جامعه است؛ و این مهم، احتیاج به فرهنگ‌سازی و ارائه الگوهای صحیح مصرف دارد که باید اصحاب رسانه با دقت بیشتری به آن بپردازند.

راجع به کارگزاران حج و جریان پاکستان و سودان نکاتی داشتم که وقت گذشته بماند برای فرصت دیگر.

نسبت به عفاف و حجاب در استان متأسفانه دستگاه مسئول ترک فعل دارد. هفته گذشته فرصتی کردم که در شهر گذر کنم و ببینم جاهای مختلف را و بررسی اجمالی‌ای صورت گرفت. اصناف و صنعت معدن نسبت به وظایف خودشان کوتاهی دارند و کارشان را درست انجام نمی‌دهند. باید استاندار محترم اگر اهتمام دارد واقعاً پیگیری کند و این مطلب را دنبال کند. با دادستان بزرگوارمان هم فعلاً در این زمینه کاری نداریم. این دو گروه باید این بخش‌ها را دنبال کنند تا نکات بعدی را عرض کنم.

در مصلی هم عزیزانمان نمایشگاهی را برپا کردند. نوجوان‌ها و جوان‌ها اگر بتوانند دیدن کنند بسیار مفید خواهد بود.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.