متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیم
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
عباد الرحمن، اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا عمداً و متعمداً اقدام به گناه و خطا نمیکنند و اگر غفلتاً اشتباهی بکنند بلافاصله توبه میکنند. در نوبت قبل به سه مورد که بندگان خدا ترک میکنند و خداوند متعال برای مرتکبین آنها عذاب سخت و خلود در آتش در نظر گرفته و هرگز آنان را نمیبخشد را بیان کردم، در آیه بعد میفرماید: «إِلاّ مَنْ تابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَنات وَکانَ اللهُ غَفُوراً رَحِیماً * وَمَنْ تابَ وَعَمِلَ صالِحاً فَإِنَّهُ یَتُوبُ إِلَى اللهِ مَتاباً». مگر کسى که توبه کند و ایمان آورد و کار شایسته انجام دهد، که خداوند بدىهای آنان را به نیکىها تبدیل مىکند، و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است. و هرکس توبه کند و کار شایسته انجام دهد، همانا به سوى خداوند بازمىگردد و پاداش خود را دریافت مىکند. اینجا فرموده است که اگر توبه کنند میبخشد.
سؤال این است که در قسمتی از آیه ۴۸ و ۱۱۶ سوره مبارکه نساء فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ». خداوند هرگز شرک را نمىبخشد. اینها چطور قابلجمع هستند. ظاهراً آیه که میفرماید نمیبخشد مربوط به جایی است که شخص بدون توبه از دنیا رفته باشد. و الا اصل کلی این است که خداوند هر گناهى، حتى شرک را در صورت توبه میبخشد.
در آیه موردبحث بعد از توبه دو شرط دیگر هم قرار داده است. اول ایمان و دیگری عمل صالح: «إِلاّ مَنْ تابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلاً صالِحا». باز اینجا سؤال دیگری مطرح میشود و آن اینکه ما از اول در این بحث راجع به مؤمن سخن گفتیم نه کافری که باید ایمان بیاورد پس چرا آیه شریفه فرموده باید ایمان بیاورد؟ بعلاوه اینکه باید عمل صالح هم انجام دهد تا خداوند گناهان او را بیامرزد.
البته اینجا بحثهای تفسیری فراوان و احتمالات مختلف مطرح است که الان در مقام بیان آن نیستم وقت بگذارید، خود مراجعه کنید. اما این را بدانید کسی که گناه میکند در حال گناه به کفر نزدیکتر است تا ایمان. چون هر گناهی یک نوع جنگ و مبارزه با خدای تعالی است و این حال با ایمان سازگار نیست. ایمان یعنی تسلیم خدا بودن و اطاعت اوامر الهی را کردن و شخص در حال گناه چنین انقیاد و اطاعتی را ندارد بهخصوص وقتی برای ارتکاب گناهش نقشه و طراحی داشته باشد.
اما چون گناه مثل بیماری میماند که به جسم حمله میکند و او را مبتلا میکند و با دارو، درمان و خوب میشود اینجا هم همینطور است با توبه و اظهار پشیمانی ایمان جلو میآید. لذا فرمود: «إِلاّ مَنْ تابَ وَآمَنَ…» یعنی هر وقت شخص گناه میکند، روح ایمان از او دور میشود و ایمانش ضعیف میشود و با توبه به جای خود برمیگردد، اما باز مثل قبل نیست بلکه باید ترمیم شود لذا فرمود: «وَعَمِلَ عَمَلاً صالِحا». یعنی شروع کند به جبران مافات. ولو بلافاصله نتواند عمل صالح داشته باشد ولی قصد جدی بر عمل داشته باشد.
بنابراین یکی از نشانههای ایمان قوی این است که شخص بعد از پشیمانی از اعمال زشت خود و توبه، مشغول عمل شود. اگر عمل نداشت پس ایمانش قوی نیست. و این توبه فقط او را میآمرزد ولی دیگر «یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَنات» بدیها را تبدیل به خوبیها نمیکند. با توبه از نامه عمل شخص سیاهی گناه پاک میشود اما تا ایمان نیاورد و عمل صالح نداشته باشد، نوری به جای آن سیاهی نمینشیند و نامه عمل خالی میماند. مهم این است که سیئه به حسنه تبدیل شود.
اینجا هم بحثهایی مطرح است که از حوصله خطبه خارج است. توجه کردهاید که چه خدای مهربان و رئوفی داریم با غلاظ و شداد تهدید میکند که هر کس این کارها را بکند که همان شرک و قتل و زنا و امثال ذالک است، مجازات سختی خواهد دید. «وَمَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً». و بعد ادامه میدهد که عذاب او را در قیامت دوچندان میکنم و البته به همین هم ختم نمیکند بلکه میفرماید برای همیشه او را مخلد در عذاب و مورد اهانت قرار داده به خواری و ذلت میاندازم. «یُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ یَوْمَ الْقِیامَهِ وَیَخْلُدْ فِیهِ مُهانا».
اما خداست و مهربان و خالق بشر و از هرکس به انسان نزدیکتر و مهربانتر، بلافاصله برای اینکه کسی ناامید نشود میفرماید: «إِلاّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَاُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَنات». یعنی بنده من یکوقت ناامید نشوی راه باز است. نهتنها گناهانت بخشیده میشود بلکه عمل سیاهت را نورانی میکنیم فقط تو برگرد. توبه کن. توبه چیست؟ در روایات فرمودند: پشیمانی. یعنی اگر انسان بهطورقطع و یقین در نفس خود از کردهاش پشیمان باشد، میشود توبه. همانکه در روایت دارد: «کفی بالندم توبه». براى توبه پشیمانى کفایت مىکند.
یک توجه بدهم و آن اینکه گناه با گناه فرق میکند. مثلاً اگر کسی نعوذبالله دزدی کرده باشد، غیر از پشیمانی از کرده خودش لازم است مال را به صاحبش برگرداند. والا اگر فقط پشیمان باشد و مال را پیش خود نگه دارد که توبه نیست. یا مثلاً اگر کسی نماز واجب را عمداً ترک کرد و نخواند، غیر از پشیمانى لازم است قضاى آن را نیز بهجا آورد تا توبه کرده باشد. گاهی ممکن است کسی ناخواسته صحنهای گناهآلود را مشاهده کند و بااینکه قدرت بر رویگردانی دارد اما عمداً ادامه دهد و امثال اینها که فقط توبه آنها ترک عمل و قصد بر عدم تکرار و استغفار است.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین در هیچ زمانی زیر بار زور و ستم نمیروند. مولانا امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۲۲۵ از حکم نهجالبلاغه به فرزندش امام مجتبی علیهالسلام فرمود: «لَا تَدْعُوَنَّ إِلَى مُبَارَزَهٍ وَ إِنْ دُعِیتَ إِلَیْهَا فَأَجِبْ فَإِنَّ الدَّاعِیَ إِلَیْهَا بَاغٍ وَ الْبَاغِیَ مَصْرُوعٌ». نباید ستیزهجو باشى، امّا اگر تو را به ستیز خواندند [کوتاه نیا] بپذیر، زیرا ستیزهجو، ستمکار، و ستمکار مغلوب است.
یکی از قوای مهم انسان قوه غضب است که همیشه باید در حالت اعتدال یعنی شجاعت باشد. اگر این قوه از تحت نظارت عقل خارج شود، و دچار افراط و یا تفریط شود به صاحب خود آسیب میزند. امام علیهالسلام اینجا فرمودند: کسی که افراط در قوه غضب داشته باشد، با جهت و بیجهت اقدام به مبارزه و ستیزه میکند و درنتیجه دستش به ستم آلوده میشود. و نتیجه عملش زمین خوردن است. خدای تعالی همگی ما را از شر افراطوتفریط نجات دهد.
دوستان و عزیزان توجه دارید که ماه شعبان با همه جلالت قدر و اهمیت در خودسازی و ایجاد معنویت و آمادگی برای درک ماه مبارک رمضان در حال طی شدن است. لازم است همگی این فرصت مهم را غنیمت بشماریم.
در کتاب شریف اقبال الاعمال از رسول خدا نقل میکند که فرمودند: کسی که در ماه شعبان هزار مرتبه «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا نَعْبُدُ إِلَّا إِیاهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کرِهَ الْمُشْرِکونَ» بگوید، خداوند برای او عبادت هزار سال را مینویسد و از او هزار گناه را محو میکند و در روز قیامت بهگونهای از قبرش بیرون میآید که صورت او مانند ماه شب چهارده میدرخشد و خدا او را بهعنوان صدّیق حساب میآورد. یعنی ماه شعبان فرصتی است تا انسان با تمرین به مقام صدیقین برسد.
همهساله دهه آخر ماه شعبان را به تکریم مساجد و غبارروبی و آمادهسازی برای درک ماه مبارک اختصاص دادهاند. انشاءالله همگی در این سنت حسنه فعال شرکت خواهید کرد و این پایگاه معنویت و انسانساز را آراسته و معطر میفرمایید.
چند جمله راجع به مسجد خدمت شما علاوه بر مطالبی که سالهای قبل بیان شد و بهصورت جزوهای درآمد که مطالب کاربردی فراوان دارد، عرض کنم. اولاً، همانطور که همه شما توجه دارید انقلاب اسلامی از مسجد شروع شد و حضرت امام در بیانی به این تعبیر فرمودند: ما انقلاب کردیم که مساجد را آباد کنیم. لذا مسئله مسجد در نظام اسلامی از اهمیت بالائی برخوردار است و ما باید به کارکردهای مهم و متنوع مسجد در همه امور آموزشی، تربیتی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بهویژه فرهنگی توجه تام داشته باشیم.
روایتی را مرحوم صدوق در کتاب امالی نقل میکند از امام صادق علیهالسلام که فرمودند: «هر که با طهارت وارد مساجد شود خداوند او را از گناهانش پاک گرداند و او را در زمره زائران خود محسوب میفرماید». و یا رسول خدا به ابوذر فرمود: «ای ابوذر تا زمانی که در مسجد نشستهای خداوند متعال به تعداد هر نفسی که میکشی یک درجه در بهشت به تو میدهد و فرشتگان بر تو درود میفرستند و برای هر نفسی که در مسجد میکشی ده حسنه برایت نوشته میشود و ده گناه از تو پاک میگردد».
از وظائف حتمی ما این است که ظاهر مسجد را ازهرجهت تمیز و آراسته نگهداریم تا رغبت حضور را بیشتر کند. قبلاً هم به این اشاره کردم که به سه چیز در مساجد باید خیلی رسید؛ یکی بو است. مسجد باید خوشبو و معطر باشد. یکی نور است. نور مساجد باید خوب باشد. بعضی از مساجد تاریک و سیاه و کثیف هستند. نور در مسجد اسراف نیست. البته الان میشود با لامپهای کممصرف خیلی قشنگ مسجد را نورانی کرد. و یکی هم صوت است. بعضی از مسجدها صدایش گوش را کر میکند و بعضیها سمعک هم بگذاریم صدا را بهسختی میشنویم. مسجد باید ظاهرش تمیز باشد. ما مسجد را مزخرف میکنیم یعنی طلاکاری؛ انقدر چیزها در داخلش آویزان میکنیم که اصلاً لازم نیست. مسجد باید خیلی ساده باشد. بیرون را هرچه میتوانید درست کنید اما داخلش باید آرامشبخش باشد.
و هر ظاهری باطنی هم دارد که در مورد باطن مسجد حرف زیاد دارم بزنم ولی فرصت نیست. فقط بدانید بیش از ۸۰ هزار مسجد در کشور بهعنوان یک ظرفیت عظیمِ فرهنگی اجتماعی غیر از اعتلاء نام خدا و زنده نگهداشتن یاد خدا، باید خیرخواهانه مردم اطراف خود را سرپرستی معنوی کنند. مسجد است که میتواند خانواده متدین و امت موحد و تمدن جهانی مهدوی بسازد.
مسجد مرکز حکومت رسول خدا و امیرالمؤمنین و حضرت ولیعصر ارواحنا فداه است. هر جا یاد خدا گسترده شود آسیبهای اجتماعی از بین میرود و این کار را مساجد میکنند. و این پایگاههای توحیدی هدایتگر و بصیرت افزا و امیدآفرین و قرارگاههای جهاد تبیین که از انحرافات اعتقادی و اخلاقی جلوگیری میکنند، مورد هدف دشمن است که از کار بیفتند. نمیدانم این را برای شما عرض کردم یا نه اما بدانید که از ۳۰ مرداد سال ۱۳۴۸ تا امروز نزدیک ۵ هزار مسجد در جهان توسط جریان غربی عربی عبری تخریب شده است.با مسجد و مراکز عبادت دشمن هستند.
نکتهای عرض میکنم و رد میشوم، درست است که مسجد در یک محله واقعشده و در مقیاس کوچکی فعالیت میکند اما باید متولیان ادارهکننده مسجد نگاه و دید تمدنی داشته باشند و بدانند در چرخه تمدن سازی قرار دارند درنتیجه نوع فعالیت و تعاملشان فرق خواهد داشت.
امام مسجد اگر بداند در چرخه تمدن قرار دارد دیگر نباید فقط بیاید نماز بخواند و برود. من این را یکوقت عرض کردم که امامی که در مسجدش برای مردم صحبت نمیکند و از عقاید و احکام و مسائل شرعی نمیگوید اقتدا به او جایز نیست؛ عدالت ندارد. به او اقتدا نکنید. این را صریح دارم میگویم. امام مسجد باید برای مردم صحبت کند. ما گفتیم اصلاً امام جماعت نداریم؛ امام مسجد داریم. امام جماعت بیاید برای جماعت نماز بخواند برود معنا ندارد. و اینکه گفتم عدالت ندارد را از خودم نگفتم. یکوقت قبلاً سند این را گفتهام مراجعه کنید. نمیشود یک مرکز بزرگ فرهنگی در اختیار بعضی از افراد باشد ولی هیچ تکانی نخورد و هیچ کاری انجام ندهند.
امروز مهمترین پایگاه برای کاهش آسیبهای اجتماعی و رشد همهجانبه محلات، مساجد است که مسئولین محترم اجرائی باید به محوریت مساجد در امور فرهنگی و اجتماعی توجه جدیتری داشته باشند. بنده اینجا هم حرف برای گفتن زیاد دارم که بماند برای بعد.
امروز مرکز جهاد تبیین در محلات، مرکز خدمات اجتماعی، مرکز تکثیر و توسعه اخلاق و فضائل، مساجد باید باشد. نقش عالی مساجد در مواسات را همه دیدید در همین دوران کرونا. در مسئله رشد اقتصادی هم که خود مساجد باید پیشقدم باشند که حضرت آقا در بیانی فرمودند که مسئله اقتصادی هم در مساجد توسعه پیدا کند. مسائل اقتصادی خرد و منزل پایه و فرد پایه را میشود در مساجد توسعه داد؛ که دوستان در استان دنبال این قصه هستند و کارهایی را شروع کردهاند. بحمدالله ما در استان مراکزی را درست کردیم و فعالیتهایی دارد انجام میشود که آثارش هم فیالجمله هست. البته چون سابقه ذهنی و عادت جامعه چیزی بوده تا بخواهد تغییرات صورت بگیرد یک مقدار فرصت میگیرد.
۲۲ اسفند سالگشت صدور فرمان امام ره جهت تأسیس بنیاد شهید است در سال ۵۸ که به روز بزرگداشت شهدا نامگذاری شده است. به همه عزیزانی که خدمت گذاری به خانواده شهدا و ایثارگران و آزادگان را با جانودل انجام میدهند، خدا قوت و خسته نباشید عرض میکنم. قبل از خطبهها هم قطعاً از مدیرکل محترم مطالبی را در این زمینه شنیدید و تذکراتی را دادند که انشاءالله انجام میشود.
یکی از نیازهای فرهنگی اجتماعی ما در این دوران تکریم شهید و خانواده شهدا و ایثارگران است که نباید ترک کنیم. اهمیتِ حفظ و نگهداری حرمت شهدا گرانقدر را دائماً باید تکرار کرد و برای نسل آینده سبک زندگی آنان و افکار و اهداف آنان را بازگو کرد. دشمنیها نسبت به شهید و شهادت را ببینید با قلم و رسانه و استفاده از فضای مجازی میخواهند کاری کنند تا جامعه ایثارگری و شهادتطلبی را فراموش کنند.
متأسفانه میبینیم کسانی را که به برکت مجاهدت شهدا در کمال آزادی و امنیت زندگی میکنند اما برخلاف خواسته شهدا و آرمانهای انقلاب حرکت میکنند. سپاسگزاری از شهدا حرکت در مسیر آنان و زنده نگهداشتن اهداف آنان است. بعضی وقتها مجالس بزرگداشت گرفته میشود؛ این یک بخش کار است. عمده این است که این سیره و ممشای شهدا در زندگی ما عملی شود و در جامعه ما گسترش پیدا کند.
خاطرات شهدا بهخصوص وصیتنامههای شهدا را مرور کنید تا کوتاهیهای خودمان و عدهای معلوم شود. من این نوبت فقط اشاره کوتاهی به شهدا دانشآموز میکنم که در دوران دفاع مقدس بیش از۳۶۰۰۰ نفر شهید دادند و در استان خودمان ۵۷۰ دانشآموز شهید دادیم. یعنی تعداد شرکتکنندگان دانشآموز چند برابر دیگر اقشار بوده که این تعداد به شهادت رسیدهاند. اگر دوستان آن روزها را یادشان باشد قسمت اعظم دستهها و گروهانها و گردانهای بسیجی را دانش آموزان رزمنده تشکیل میدادند. حضور دانش آموزان در طراوت و شادابی آن روز جبههها و پادگانها قابل وصف نیست.
ما در دوران دفاع مقدس فرمانده دانشآموز نداشتیم اما حضرت امام شهیدان دانشآموز را رهبر انقلاب نامید. مثل شهید فهمیده، بهنام محمدی، پناهی، سهام خیام (دختر سوسنگردی) مرحمت بالا زاده، سعید طوقانی و شهید ۱۲ ساله میبدی محمدحسین ذوالفقاری و امثال اینها.
اینها را به این خاطر عرض کردم که امروز بر مسئولین متصدی امور فرهنگی لازم است نسل جوان و نوجوان را که گرفتار جنگ ادراکی و فضای مجازی شده با این اسطورهها بیشتر آشنا کنند و با استفاده از ابزار موجود شناخت افراد را بیشتر کنند. حتماً فیلمِ غریب را که مربوط به شهید بروجردی است و بچه زرنگ را که امسال در جشنواره فیلم فجر مقام هم آوردند ببینید.
امروز دشمنی که خاطرات جنگ را به یاد دارد روی این قشر آیندهساز تمرکز کرده و با سرمایهگذاری سنگین با استفاده از تمام توان خود و بهکارگیری عناصر خبیث و واداده داخلی، حملات ناجوانمردانه فرهنگی و اعتقادی را در فضای مجازی و حقیقی علیه عزیزانمان سازماندهی میکند.
دشمن میخواهد امنیت روانی و آرامش جامعه به هم بخورد. از هر فرصت و وسیلهای استفاده میکند تا شکستهایی که پیدرپی از مردم هوشیار میخورد را جبران کند ولو با پلیدترین و خبیثترین روش. شعار زن زندگی آزادی میدهند اما دقت کنید در همین چند ماه چقدر به همین سه مقوله خیانت و جنایت کردند و لگد زدند.
اخیراً کلیدواژه حمله شیمیائی را در جریانی که خود درست کرده و توسط عواملشان مدیریت میکنند بکار میبرند. حتماً با مسموم کردن میخواهند زندگی آزاد را برای دختران که زنان آینده ایران هستند فراهم کنند؟ عزیزان یادتان نرفته ما خودمان قربانی حملات شیمیائی همین مدعیان امروز هستیم. در بین شما برادران هستند که آثار شیمیایی قدرتهای متخاصم را به یادگار با خود همراه دارند. ۲۵ اسفند سال ۶۶ عراق به دستور همینها که امروز غوغا به پا کردهاند حلبچه را بمباران کرد. مورد حملات شیمیایی خودشان قرار دادند.
حملات شیمیایی برای آنهاست. با این عنوان حملات شیمیایی که امروز به کار میبرند میخواهند این عنوان را هم مخدوش کنند و آنها را تطهیر کنند و جای شهید و جلاد را میخواهند عوض کنند. حواستان جمع باشد میخواهند فکرها را منحرف کنند.
و برخورد حکیمانه رهبر معظم انقلاب با این مسئله که جنایت بزرگ نامیدند خیلی درسآموز بود و دستورات لازم را دادند که بیسابقه و منحصربهفرد بود و مسئولین هم به جد دنبال کردند. رئیسجمهور هم تأکید کردند. توجه کنید نباید در صحنهای که دشمن برای ما میسازد بازی کرد، همه باید جلوی شایعهپراکنی را بگیرند تا بشود با دقت و سرعت دنبال کرد و منتظریم تا نتیجه نهائی را اعلام کنند.
بههرتقدیر باید خاطرات دانش آموزان دوران دفاع مقدس برای دانش آموزان بازگو شود. دانشآموزانی که دفاع مقدس آنان را چنان بزرگ کرد که توان این را داشتند که همسالان خود را سازماندهی و آماده رزم کنند. روی نوجوانان ۱۲ سال به بالا متمرکز شوید تا این نسل در مقابل حملات فرهنگی و اجتماعی دشمن از مصونیت لازم برخوردار شود.
باز تکرار میکنم روی خاطرات دانشآموزی کار جدی صورت بگیرد. مسئله راهیان نور که ۲۰ اسفند به آن روز نامیده شده فرصت خوبی برای آشنا کردن عدهای از نوجوانان با آن ارزشهاست.
نکته امیدوارکننده برای شما بگویم ولو مطلع هستید و آن اینکه برای اولین بار در تاریخ نیروی دریایی، ایران یک ناوگروه نظامی را به قاره آمریکا فرستاد و زیر گوش آمریکا در سواحل برزیل پهلو گرفت و به این وسیله باقدرت و صلابت تمام نشان داد آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
ایران امروز در بحث نیروی دریایی به یک قدرت جهانی تبدیلشده است که میتواند از منافع خودش در هزاران کیلومتر دورتر از آبهای سرزمینیاش دفاع کند و معلوم است که این اقتدار برای آمریکا و اذنابش قابلتحمل نیست لذا دائم لگد میزند. ما همانکه شهید عزیزمان فرمود که «موتوا بغیظکم» را عرض میکنیم که آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.
حضور کشتیهای جنگی ایران در آن منطقه که آمریکا مدتها تلاش کرد این اتفاق نیفتد حتی ناوها را تحریم کرد اما ایران با این کارش شکست دیگری را برای آمریکا ثبت کرد. سر آمریکا به سنگ خورده. او که میخواست ایران را در منطقه مهار کند امروز باید در کنار مرزهایش ما را تحمل کند.
خواستند با مخارج گزافی که کردند کشور امام زمان و ملت امام حسین و ملت شهادت را، یعنی ایران را، منزوی کنند. اما نتیجه چه شد؟ خود به محاق رفتهاند. خدا رحمت کند امام بزرگوار ما را که بر اساس تربیتهای الهی مردم را اینقدر بالا آورد و توانمند ساخت که زمانی یک سرباز آمریکائی میتوانست جنایتهای فراوان در کشور بکند و کسی جرئت حرف زدن به او را نداشت و حالا کشتی ایرانی باصلابت تمام در آبهای بینالمللی وارد میشود و در کنار گوش آمریکا لنگر میاندازد و به هیچ تهدیدی هم گوش نمیدهد. باعث ایجاد حس قدرتمندی در کشورهای دیگر هم میشود. جهان تکقطبی را به هم زد ایران و خودشان اخیراً اعلام کردند که ایران رقیب آمریکاست.
و میبینید که صهیونیستهای جنایتکار هم خودشان زودتر از زمان مقرر که ۲۵ سال آینده را نخواهند دید اقدام به نابودی خودشان کردهاند. فضای داخلیشان بههمریخته و البته این را هم بدانید این رژیم پلید همیشه برای انحراف افکار عمومی به کشورهای محور مقاومت حمله میکند و ناامنی به وجود میآورد شاید مفری پیدا کند. اما نتیجه معلوم است و همه خواهیم دید که اسرائیل خیلی زودتر از صفحه روزگار محو خواهد شد.
بحمد الله محور مقاومت از توانائی برخوردار شده است که میتواند هر زمان اراده کند در هر نقطهای مقابلهبهمثل کند و این وحشتی مضاعف برای این نکبت روزگار ایجاد میکند.
باید از مردم به خاطر جشنهای شعبانیه که در محلات و مساجد و تکایا گرفتند تشکر کنم. کارهای مردمی همیشه جواب میدهد. البته دستگاه و مسئولین هم سعی میکنند که کمک کنند و فعالیت داشته باشند اما آنقدر که مردم خودشان در عرصه هستند و فعالیت میکنند آن مقدار ارزشش بیشتر است و آثارش و ماندگاریاش بیشتر است. بعضی وقتها از بعضی از دستگاهها انتظار بیشتری هست مثلاً از شهرداریها انتظار بیشتری داریم اما بعضی وقتها میگوییم با توجه به اینهمه عِده و عدُه مشغول نظافت شهر باشند انتظار ما میشود همین مقدار. لااقل نظافت شهر را خوب انجام بدهند.
شهروندی را همه از رهبری یاد بگیریم فرمودند چون دولت گفته طرح یک میلیارد درخت را گفته و باید سه درخت کاشتم مثل بقیه ایرانیها. این درس را همه انجام دهند. یعنی همه ما موظف باشیم لااقل هرسال این سه درخت را بکاریم.
در بحث عفاف و حجاب هم همینطور است. مردم باید اقدام به مطالبه گری جدی بکنند. الان همه مسئولین میگویند و خود ما دائم میگوییم که قانون اجرا شود. بحث راجع به کشف حجابی است که واقعشده. اخیراً رئیسجمهور محترم هم فرمودند قانون اجرا شود. خب سؤال این است که چه کسی باید اجرا کند؟ در این استان قانون را چه کسی باید اجرا کند. دستگاه اجرائی استان، استاندار و مَن تَبَع؟ دستگاه قضائی و دادگستری؟ فراجا؟ هرکس باید اجرا کند اقدام کند.
این هشدار و تذکر را صدها بار دادهایم من امروز از همه مردم درخواست میکنم طبق بند میم وصیتنامه حضرت امام رضواناللهعلیه که مرحله اول درخواست است پویش مطالبه از مسئولین را راه بیندازید و به هر وسیلهای غیر از تجمع و تحصن از مسئولین درخواست کنیم قانون را اجرا کنند.
من هر هفته مطالبه مردم را خواهم گفت. همانطور که راجع به تنظیم بازار و کنترل قیمتها عرض کردم و میکنم این را هم اعلام میکنم که چه کسانی ترک فعل دارند. شما پویش راه بیندازید و درخواست را بکنید که کار باید انجام بشود.
در مورد کشف حجاب لااقل دولت راجع به عائله خودش، اصناف راجع به عائله خودش اقدام کند. معنا ندارد که شما مجوز از نظام گرفتی برای اینکه در این نظام کاسبی کنی، بعد میگویی هر جور دلم خواست کاسبی میکنم؟! مگر میشود؟ پروانهاش را بگیرید. کارش را مختل کنید. اجازه ندهید کار کند. فروشنده کشف حجاب کرده! اجازه ندارد چنین کاری را کند. مگر نمیگویید قانون باید اجرا شود؟ اول از خودتان شروع کنید.
اگر ترک فعل کردید، بنده کسانی را که ترک فعل میکنند اینجا معرفی میکنم تا بیشتر و بیشتر مورد مطالبه قرار بگیرد. بعد اگر اقدامی صورت نگرفت عرض خواهم کرد که برای مرحله بعد باید چهکار کنیم تا انشاءالله اصل مطلب واقع شود. چند وقت قبل قصد اقدامی داشتم که مسئولین استان فرصت خواستند. من یک ماه بیشتر شده که فرصت را دادهام اما انجام نگرفته. یکی دو روز دیگر هم فرصت میدهم اگر انجام شد که شد و الا اقدامی که گفتم بهطور جد انجام خواهم داد و عملی میکنم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ* وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ