متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِالله الرَّحمَنِ الرِّحیم
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
عباد الرحمن، اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین اسراف نمیکنند و لو در انفاق و کمک به دیگران؛ و در همه حال اعتدال را رعایت میکنند. بحث در اوصاف عباد الرحمن بود در قرآن کریم در سوره مبارکه فرقان رسیدیم به آیه ۶۷ که میفرماید: «وَالَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواما»؛ و عباد الرحمان کسانىاند که چون انفاق کنند، نه اسراف مىکنند و نه تنگ مىگیرند و میان این دو روش حد اعتدالى دارند؛ یعنی نه اسراف مىکنند و نه بخل مىورزند، نه اهل افراط هستند و نه اهل تفریط، همیشه در مسیر اعتدال برنامههای زندگی خود را تنظیم میکنند.
شبیه این آیه، درباره رسول خدا آمده است. سوره مبارکه اسراء آیه ۲۹ فرمود: «وَلا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَهً إِلى عُنُقِکَ وَلا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُورا»؛ و دستت را به گردنت زنجیر مکن و بسیار هم گشادهدستى منما تا مورد سرزنش قرارگیری و از کار فرومانى. هر دو آیه شریفه تذکر میدهد که نه آنقدر بخشنده باشید که خود را گرفتار کنید و دستتان خالی بماند و نه آنقدر خسیس باشید که به کسی چیزی ندهید.
بنابراین معنائی که عرض شد آیه شریفه یک دستور اخلاقی داده است که د انفاق کردن، (حالا چه بخشیدن اموال به دیگران باشد چه به معنای خرج کردن و نفقه دادن و هزینههای زندگی باشد، میتوان هر دو معنا را از آیه شریفه برداشت کرد، چون درباره هزینههای زندگی هم کلمه انفاق بکار میرود مثلاً گفته میشود فلانی واجب النفقه است.) باید میانهرو بود تا موجب پشیمانی فراهم نشود. پس هم در مورد مصارف شخصی و هم کمک به دیگران، انفاق بکار میرود و در همه این موارد باید اعتدال رعایت شود. حتی در روایات دارد در انجام عبادات هم اعتدال را رعایت کنید؛ و از افراط در عبادت نهی کردهاند.
حالا توجه بفرمائید. آیه شریفه مىفرماید: عباد الرحمن کسانى هستند که: «إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا…» در انفاق اسراف نمیکنند. اسراف صفت بدی است که بهشدت در منابع دینی نکوهش شده است تا حدی که قرآن کریم فرمود: خدای تعالی اسرافکاران را دوست ندارد.
امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: بیچاره اسرافکار، چه دور است از اصلاح نفس و جبران کار خود. هر چیزی نشانهای دارد برای اسرافکار هم نشانههایی گفتهاند. مثلاً رسول خدا فرمودند: نشانه اسرافکار چهار چیز است. به کارهای باطل مینازد. آنچه فراخور حالش نیست میخورد. در کارهای خیر بیرغبت است و هر کس که به او سودی نرساند را انکار میکند.
یا در روایت دیگری از امام صادق علیهالسلام است که فرمودند: کمترین اندازه اسراف این است که لباس بیرونت را لباس خانه و دمدستی قرار دهی و تهمانده ظرفت را دور بریزی. روایات در این باب فراوان است. اسراف در انفاق یعنی چه؟ در فقه اسراف و زیادهروی حرام است. آیا در آیه شریفه اسراف، به معنای مطلق زیادهروی است، ولو در کار خیر، یا مراد از اسراف آن زیادهروی است که در فقه حرام است؟ چون به رسول خدا هم دستور داد که اینگونه انفاق نکن و یقیناً عملِ رسول خدا از قسم اسراف فقهی و حرام نیست.
پس منظور، مطلق زیادهروی است که کارهای خیر را هم دربر میگیرد. عرض میکنیم که مسلم این اسراف که در آیه شریفه بیان فرموده، اسراف حرام است اما اختصاص به آن ندارد و همه موارد زیادهروی در هزینه کردن و پول خرج کردن را ولو به حد حرمت نرسد را هم میگیرد؛ و یک نوع مرجوحیت را میرساند. پس این صفتی که برای عباد الرحمن در آیه شریفه بیان فرموده که «اذا انفقوا لم یسرفوا» را میتوانیم بهعنوان انفاقی بگریم که مرجوح است نه اینکه فقط انفاق حرام و مکروه موردنظر باشد؛ بنابراین عباد الرحمن در بخششهای خود افراط و زیادهروی ندارند و از طرف دیگر امساک بیشازحد هم ندارند.
چون ادامه آیه شریفه فرمود: «وَلَمْ یَقْتُرُوا…» قَتر به معنای سختگیری و تنگ گرفتن است؛ یعنی ممسک و خسیس و سختگیر نیستند. صفت خست هم بد صفتی است. امام صادق علیهالسلام فرمودند: جوان بخشنده آلوده به گناهان نزد خداوند عزوجل محبوبتر از پیرمرد عابد خسیس است. (توجه دارید که تشویق گناه نیست بلکه بدی صفت خساست است). امیرالمؤمنین علیهالسلام توصیه فرمودند: بخشنده باش اما ولخرج نباش، صرفهجو باش اما خسیس نباش.
توجه دارید این روش بیان قرآن کریم که مثلاً درباره صفات عباد الرحمن مواردی را بین میکند و ویژگیها را شرح میکند برای این است که ما الگوبرداری کنیم؛ یعنی اگر این صفات را نداریم دارا شویم و اگر داریم آنها را تقویت کنیم. با رعایت همین صفات است که انسان در ردیف بندگان صالح خدا قرار میگیرد. این اوصاف نشان میدهد که خدای تعالی برای رشد معنوی و کمال انسانها قاعده و ضوابط خاص را مقرر کرده که باید رعایت شوند و الا هرکس بدون تلاش و بدون برنامه در مسیر زندگیاش، بهرهای نخواهد برد.
مسلمان کسی است که تسلیم دستورات خداوند متعال است و برای تمام اعضاء و جوارح خود و مراحل مختلف زندگی، طبق دستور شرع مقدس برنامه دارد. مؤمن بیبرنامه موردپسند دین نیست. خدای تعالی همه ما را موفق به انجام وظائفمان بگرداند.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا با کسانی که خدای تعالی به آنان توجه کرده است دوستی میکنند. در نوبت قبل چون دو حکمت را باهم عرض کردم امروز به حکمت ۲۲۲ از حکم امیرالمؤمنین علیهالسلام در نهجالبلاغه اشاره میکنم که فرمودند: «شَارِکُوا الَّذِی قَدْ أَقْبَلَ عَلَیْهِ الرِّزْقُ، فَإِنَّهُ أَخْلَقُ لِلْغِنَى وَ أَجْدَرُ بِإِقْبَالِ الْحَظِّ». با کسى که روزى به او رو آورده است، شریک شوید، زیرا او براى توانگرى شایستهتر و براى فراهم آوردن سود، مناسبتر است.
حضرت به یک نکته اقتصادی مهم که باعث میشود سرمایه زیاد شده درنتیجه رونق اقتصادی به وجود بیاید توصیه فرمودند و آن شراکت است. چون با شراکت، یک مال که توان محدودی دارد به چند مال با توان بیشتر تبدیل میشود و بازار را فعال میکند. البته اینجا بحثهای فراوانی وجود دارد بههرتقدیر تذکر دادند که با افراد خوشروزی شراکت کنید تا شما هم بهرهی بیشتری ببرید.
باید من بهنوبه خودم از همه مردم بهخصوص مردم بصیر و هوشمند و لحظه شناس استان البرز بهویژه شهر کرج تشکر و قدردانی کنم. از حماسهای که خلق کردید دل دوستان را شاد و غم دشمنان را افزون کردید. به تعبیر حضرت آقا شنبه تاریخی خلق کردید که حمایت کامل از انقلاب و نظام بود. اگر کسی سؤال کند که خون شهدایی مثل آرمان و روحالله کجا خودش را نشان میدهد و تأثیر شهادت شهدای شاهچراغ و امثال آنها کجاست؟! عرض میکنیم همین حضور دشمن خردکن مردم در ۲۲ بهمن است. مگر کسی کور باشد که تفضلات الهی و توجهات حضرت ولیعصر ارواحنا فداه را نسبت به ملت ایران نبیند.
آفرین بر شما که در این جنگ روایتها با حضورتان روایت اول را ترسیم کردید و دهان یاوهگویان را بستید. خبرگزاریهای خارجی خبرهایی که میدادند شنیدنی بود. با تمام حقد و کینهای که دارند و سانسور خبری که داشتند باز نتوانستند جلوههای حضور را کتمان کنند. مثلاً این گفته خیلی جالب بود که «مردم در سالگرد پیروزی انقلاب جوری شرکت کردند که کأن تازه انقلابشان به پیروزی رسیده است». این عبارت خیلی عبارت قشنگی بود که از دهان آنها خارج شد.
آفرین بر شما مردم که بر سرمایه اجتماعی کشور افزودید و مردم آزاده عالم را خوشحال کردید. دشمنی که با همه ابزار و سرمایهای که داشت مدت طولانی از همه فضاهای حقیقی و مجازی و حتی برپایی اغتشاش استفاده کرد تا حضور مردم بهخصوص دهه هشتادی ها و نودی ها را کم کند و آنها را نسبت به آینده ناامید کند؛ اما با قیام خودتان آنها را مفتضح کردید. حتی در مناطقی که اغتشاش صورت گرفته بود جمعیت بیشتر از سالهای قبل آمدند. اینها آفرین دارد. مردم با این حضورشان اعلام کردند که بله مشکلات و کمبود و سختی داریم اما آرمانهای انقلابی و ارزشهای اسلامی و منافع ملی برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.
تا اینجا مردم نشان دادند که به وظیفه خودشان خوب عمل میکنند؛ اما همین وظیفهشناسی مردم کار و وظیفه مسئولین را دوچندان میکند. این حضور پیامش برای داخل و مسئولین این است که به فکر عدالت، فرهنگ و اقتصاد و معیشت و نیازهای اساسی از شغل و مسکن و ازدواج جوانان و ازدیاد جمعیت و بهداشت و امثال اینها بیشازپیش باشید.
باید مسئول نالایقی که اهل کار جهادی نیست و تفکر انقلابی ندارد و نمیتواند صادقانه به مردم خدمت کند کنار گذاشته شود. این خواسته عمومی است. مردم از مسئولین کار میخواهند. خلاصه وظیفه کسانی که کار مردم را در دست دارند و تصمیم میگیرند و برنامه میریزند سختتر شده است. باید به این نکات توجه کنید و این احترام و تشکر از مردم کار کردن برای مردم است. خدمت صادقانه است. مجدداً از همه شما تشکر میکنم و از خدای متعال میخواهم که به تمام قدمهایی که در این مسیر برداشتید اضعاف مضاعف پاداش عنایت کند.
۲۷ رجب بعثت رسول خدا بر شما مبارک باشد. چند جمله درباره این واقعه مهم عالم هستی برای شما عرض کنم که رسول خدا فرمودند «بُعِثتُ بَینَ جاهِلِیَّتَینِ، لاَخراهُما شَرٌّ مِن اُولاهُما» خوب دقت کنید. رسول خدا فرمودند در میان دو جاهلیت برانگیخته شدم که دومی از اولی بدتر است. در تعریف قرآن کریم دوران جاهلیت دورهای است مقابل تمام ارزشهای اخلاقی و دینی اسلام. لذا در هر زمان و مکانی از برنامه اسلام ناب فاصله گرفته شود آن موقعیت جاهلیت است.
خوب دقت کنید چه عرض میکنم. در روایت دارد کسی که بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است. نمیشود مرگ جاهلی باشد اما زندگی جاهلی نباشد. قطعاً زندگی این شخص هم جاهلی بوده است؛ یعنی وقتی حاکم طاغوت باشد و مدیریت به دست رهبر الهی نباشد جاهلیت است. در زمان جاهلیت ارزشها تغییر میکند چون آن امامی که باید حافظ ارزشها باشد دیگر نیست.
یک نگاهی به آیات شریفه قرآن در این مورد بیندازید. ۴ بار کلمه جاهلیت تکرار شده است. کأن فرقی نمیکند چه جاهلیت اولی چه جاهلیت امروز مردم در این چهار مورد گرفتار هستند. اولین مورد در سوره مبارکه آلعمران آیه ۱۵۴ آمده است. راجع به گروهی از اطرافیان رسول خداست که علیرغم میل باطنی در جنگ شرکت کردند. میل نداشتند که شرکت کنند منافقانه آمدند و شرکت کردند. اینجا فرمود «ظن الجاهلیه» یعنی اینها دارای افکار و عقاید جاهلی هستند.
در زمان بعثت رسول خدا افکار و عقاید منحرف فراوان بود. اتفاقاً امروز هم همینطور است؛ تا دلتان بخواهد ایسم داریم. کمونیسم، لیبرالیسم، صهیونیسم، اومانیسم، وهابیت و بهائیت و داعش و دهها اسم و عنوان مندرآوردی. عرض کردم جاهلیت که پیغمبر اکرم در آن دوره مبعوث شد حضرت فرمودند من بین دو جاهلیت مبعوث شدم که دومی بدتر از اولی است؛ بعد در قرآن نگاه میکنیم که جاهلیت چه بوده؛ یکی همین افکار و عقاید بود.
دوم آیه ۵۰ سوره مبارکه مائده است که خدای تعالی مردم را از پیروی و احکام عملکردهای جاهلی نهی کرده است که به قوانین و احکام جاهلانه اشاره میکند. اگر آن روز زنان خودشان را مثل کالا خریدوفروش میکردند، به ارث میبردند و احکام اینگونه داشتند، امروز هم دگرباشان و چند شوهری و ازدواج سفید و ربا و بانکهای ربوی و سقطجنین و کشتن فرزند از ترس فقر را حکم میکنند. الان هم این حکمها هست.
سوم آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب است که به زنان رسول خدا هشدار میدهد که به عهد جاهلی رفتار نکنند و در خانه بمانند. در آنجا «تبرج الجاهلیه» را فرمود که سبک زندگی جاهلانه را دارد بیان میکند. در آن روز اگر در جنگ و خونریزی و نمایش ثروت و قدرت و تکبر و بیرون ریختن زینتهایشان جاهلیتی داشتند، امروز سبک زندگی غربی جایگزین شده است. چیزی از جوامع اسلامی از خوراک و پوشاک و مسکن و رفتارهای اجتماعی دیگر باقی نگذاشته است.
و چهارم آیه ۲۶ سوره مبارکه فتح است که کفار مکه را توصیف کرده است که دل به تعصب جاهلی بستهاند. در اینجا فرموده «حمیه الجاهلیه» که وابستگیها و تعصبات جاهلانه است. در آن روز به خاطر تعصبهایشان برای بتهایشان خون میریختند جنایات مرتکب میشدند، دعوت حق را نمیشنیدند و امروز هم وابستگیها و تعصبات جناحی، قومیتی، خانوادگی، در مسائل سیاسی و اجتماعی و امثال اینها زندگیها را جاهلانه کرده. الان هم زندگی جاهلانه است.
یک نمونه از عصبیت را در رفتار دوگانه کشورهای غربی و اروپایی در حادثه ناگوار زلزله دلخراشی که این روزها اتفاق افتاد در ترکیه و سوریه ببینید که برای بشر هیچ ارزشی قائل نیستند و بهدروغ دم از حقوق بشر میزنند. آوار و تخریب دفاعی که اینها از حقوق بشر دارند از زلزلهای که واقعشده بیشتر است؛ چون ارزشهای انسانی را لگدکوب میکنند و از اعتبار میاندازند.
حالا دبیر کل سازمان ملل هشدار بدهد چه ثمرهای دارد؟ آن چیزی که در خارج اتفاق میافتد مهم است. از کمکرسانی به مردم ستمدیده زیر آوار مانده سوریه به خاطر اعمال تحریمها جلوگیری میشود. بهزحمت چند کشور توانستند مقداری کمکرسانی داشته باشند. این هم یک جلوه دیگر از جاهلیت مدرن است. مرگ بر شما و این تعریفی که از حقوق بشر دارید. ما هر جمعه یک مرگی را به اینها میرسانیم.
به اسم تحریم جلوی هواپیماهایی که میخواهند کمک کنند به مردم آسیبدیده را میگیرند. مگر شما نمیگویید بشر، خب این بشر زیر آوار مانده؛ چه فرقی دارد؟ این جاهلیت است. در آن زمان آنگونه بود در این زمان اینگونه است. اگر بخواهیم خلاصه گیری کنیم دوران جاهلیت یعنی دورانی در مقابل عقل. البته اینجا بحث مفصل است من فقط خواستم فضایی را برای شما فراهم کنم.
یک جمله از حضرت آقا راجع به این دوران عرض کنم. ایشان فرمودند «آنچه امروز دستگاههای سیاسی غرب ترویج میکنند همان جاهلیتی است که بعثت پیغمبر برای زدودن آن از محیط زندگی بشر به وجود آمد. نشانههای همان جاهلیت امروز در دنیا در این تمدن رایج فاسد غربی مشاهده میشود. همان بیعدالتی، همان تبعیض، همان نادیده گرفتن کرامت انسان، همان عمده کردن مسائل جنسی و نیازهای جنسی. قرآن کریم خطاب به همسران مکرم پیغمبر میفرماید «وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَى» یکی از نشانههای جاهلیت اولی تبرج زنانه است. امروز یکی از عمدهترین مظاهر تمدن غربی همین تبرج است. این همان جاهلیت است منتها جاهلیتی که توانسته خود را با سلاح تبلیغات مدرن مجهز کند و حقایق را از چشم مردم بپوشاند. اینها را باید ما مسلمانها بفهمیم اینها را باید بدانیم».
یک روایتی است از امام صادق علیهالسلام که فرمودند: وقتی قائم ما قیام میکند با جاهلیتی بهمراتب شدیدتر از جاهلیت عصر پیامبر مواجه خواهد شد. رسول خدا به همین اشاره کرد امام صادق هم به همین اشاره کرد. فرمود: زیرا رسول خدا در حالی به سمت مردم آمد که آنها سنگ و کلوخ و چوبهای تراشیده و مجسمههای چوبی را میپرستیدند ولی حجت ما در حالی بهسوی مردم میآید که جملگی کتاب خدا را بر او تأویل میکنند و بر او با آن احتجاج میکنند. با امام محاجه میکنند. کار خیلی سختتر است. برای عمل باطل خودش از قرآن دلیل میآورد و حجت میآورد. کار در آنجا سختتر است.
یعنی در این دوران هم تلاش میشود که عقلانیت خانهنشین شود و اتفاقاً مهمترین برنامه اهلبیت در طول تاریخ حیات شریفشان برای هدایت امت تبیین جایگاه عقل بوده است. لذا باز به همان تعبیری که چند سال قبل آقا داشتند، آنچه امروز از اهمیت ویژهای برخوردار است و برای همه مسلمین وظیفه ساخته، آگاه شدن و آگاه کردن دنیا از حقیقت بعثت و نجات بخشی و خیرخواهی و استقرار نظام ارزشی بعثت است.
لذا همه ما وظیفهداریم راجع به بعثت، دوران بعثت و مسائلی که در آن دوره بود و مقایسه آن با این دوران کارکنیم. باید در مسیر بعثت پیغمبر اکرم حرکت کرد. این وظیفه امروز ماست. آن چیزی که در بیانیه گام دوم آمده که حرکت به سمت آرمان بزرگ یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما ارواحنا فداه.
این طراحی است برای به ثمر رسیدن همین مهم؛ یعنی ادامه آن بعثت است و اصلیترین قدم و جدیترین گام در این مسیر وحدت جهان اسلام است که تصورش مستکبرین عالم را به هراس میاندازد. لذا سعی میکنند به هر وسیله و ترفندی که شده امت واحده تشکیل نشود. امیدوارم این روز فرخنده که در پیش است بر همه شما مبارک و میمون باشد و از وظایف همه ما این است که در شناخت بعثت و شناساندن بعثت به دیگران تلاش کنیم که آثار فراوانی دارد.
روزهای پایانی ماه رجب را سپری میکنیم. میبینید که چقدر زود عمر سپری میشود و همه با هم به یوم الحسره نزدیک میشویم. رسیدگی به احوال خودمان را از دست ندهیم. ماه شعبان در پیش است. ماه رحمت خاص الهی است. با برنامه این ماه پرفضیلت را درک کنیم. اگر در رجب کوتاهی بود این ماه را دقت کنیم.
در دعاها داریم، در روایت داریم، در بیانات معصومین داریم که روی سه فضیلت و صفت تأکید شده؛ برکت و رحمت و مغفرت که این سه از ویژگیهای ماه رمضان است که ماه رحمت و برکت و مغفرت است؛ اما شاید هرکدام از این سه ماه را جدا بشود این ۳ فضیلت را برایشان در نظر گرفت بهصورت جداگانه؛ یعنی بگوییم ماه رجب ماه برکت است باآنهمه خیراتی که داشت و ماه شعبان ماه رحمت و ماه رمضان ماه مغفرت الهی است.
ماه شعبان منسوب به رحمت للعالمین است؛ رسول خدا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم. من عمداً امروز از شما ذکر صلوات را میگیرم. اگر خاطر شریفتان باشد سال گذشته روایتی را برای شما خواندم که امام صادق فرمود وقتی نام پیامبر برده میشود بر آن حضرت زیاد صلوات بفرستید. چرا؟ فرمود زیرا اگر کسی بر رسول خدا صلوات بفرستد خدای سبحان با هزار صف از فرشتگان بر او صلوات میفرستند. خدا میداند که در هرکدام از این صفها چقدر فرشته قرار دارد. لذا این ذکر را در ماه شریف شعبان از دست ندهید.
ماه شعبان ماه دعا و مناجات و ماه نمازهای مستحبی، ماه اعمال صالح و نیکوکاری و ماه روزه است. رسول خدا فرمود هرکس دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بگیرد حقتعالی ۲۰ حاجت دنیا و اخروی او را برآورده میسازد. در این ماه ستارگان آسمان ولایت و امامت بهخصوص قطب عالم امکان ولیالله الاعظم مهدی الامم به دنیا آمدند. همه اینها مظاهر رحمت خاص خداست.
در یکی از فرازهای مناجات شعبانیه میگویید که «إِلهِى إِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَىَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ» خدایا اگر شایسته رحمت تو نیستم تو سزاوار هستی که با فراوانی فضلت بر من بخشش کنی. رحمت، مهربانی خاص خدای متعال است به فردی که به او توجه خاص دارد. قرآن کریم خیلی صریح میفرماید رحمت الهی بینهایت است اما کسانی که تقوا دارند و واجبات مالیشان را انجام میدهند و ایماندارند اینها از این رحمت بهره میبرند. آیه ۱۵۶ اعراف «وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَالَّذِینَ هُمْ بِآیَاتِنَا یُؤْمِنُونَ»؛ یعنی اگر کسی تقوا نداشت و یا واجبات مالی خود را ادا نمیکرد و به غیب عالم و آیات الهی باور نداشت از رحمت خاص الهی بیبهره است.
آخرین مطلب اینکه ازجمله اعمالى که در ماه شعبان به آن سفارش شده تمرین سکوت است. از این عمل غافل نباشید. سعی کنید کنترلشده سخن بگوئید. اولاً سکوت و اگر لازم شد با کنترل سخن بگویید.
چند موضوع مهم در این هفته لازم بود طرح شود که دیگر فرصت نیست بیان کنم مثل قیام مردم تبریز، کودتای رضاخان البته هفتههای قبل به مناسبت اشاراتی داشتم و حضرت ابوطالب.
اما دو نکته را باید عرض کنم یکی راجع به فیلم فجر که رویداد فرهنگی است. یادتان باشد عدهای جشنواره را تحریم کردند و بنده هم همان موقع موضعی گرفتم و الحمدلله در این مورد هم نتوانستند اغتشاشی انجام بدهند و موفقیتی به دست بیاورند. دوستان باید جشنواره را بهانه قرار بدهند تا نقاط قوت و ضعف خودشان را بررسی بیشتری داشته باشند. تهدیدات را خنثی کنند و فرصتها را احیا کنند.
دشمنان ما با فیلم و سینما و امثال اینها اسلام هراسی میکنند، ایران هراسی میکنند و با همین ابزار، ادراک مخاطب را مدیریت میکنند. باید در مقابل این حرکت برنامه داشت و دقیق حرکت کرد. امروز سینما میتواند مهمترین نقش را در بازتولید فرهنگ و هویت ملی ایفا کند. روایت اول دست سینما است. البته در این جشنواره با حضور ارکان مختلف این عرصه از دبیر و هیئتداوران و عوامل دیگر، مسیر سینمای تراز انقلاب اسلامی باز شد تا در آینده انشاءالله قدمهای بلندتر و محکمتری با تولیدات فاخر و ارزشی بهخصوص سینمای دفاع مقدس بردارند.
مطلب دیگر سفر پر از خیر رئیسجمهور محترم به چین است که آثار راهبردی منطقهای و فرا منطقهای فراوانی برای ما دارد. اگرچه عدهای از این مناسبات خوششان نمیآید و خوش ندارند و در راستای سیاستهای غرب سیاه نمایی میکنند. همین روزها ببینید در داخل این قلمهای شکسته چگونه شروع کردند به تولید سیاهی و بدی متأسفانه. غرب چه خوشش بیاید چه نیاید روابط اقتصادی بین دو کشور مستحکم شده و آثار و برکات او در آینده روشنتر خواهد شد؛ که ازاینجا بنده نسبت به رئیسجمهور محترم تقدیر و تشکر دارم و خدا قوت عرض میکنم.
راجع به مسئله شهری و استان هم این نکته را عرض میکنم ساختوسازهای غیرمجاز در اطراف شهر کرج را که سالهای گذشته هم تذکر دادیم الان هم باز تذکر میدهیم که در غفلت و فاصلههایی که صورت میگیرد سودجویانی استفاده میکنند و این مناطق را غیرقانونی توسعه میدهند که آثار تخریبی برای فضای شهری و منطقهای به وجود میآورند. لذا طبق همان دستوراتی که میدانم دادستان محترم دستور داده و بعضاً شهرداری اقداماتی داشته اینها به جد دنبال شود که شاهد بعضی از خرابکاریها نباشیم.
نسبت به خدماتی که در شهر میشود بعضی از خدمات شهری را هم میشود با یک سرعت و عجلهای انجام داد و بعضی از مناطق را توجه بیشتر کرد. بهخصوص مناطق محروم که در شهر وجود دارد را رسیدگی عاجل کرد. مثلاً میشود در بعضی از مناطق با آسفالت ریختن در محل شمایل آنجا را عوض کرد. در بعضی از مناطق مدارسی داریم که حیاط آن مدرسه را آسفالت بریزید لااقل رفت آمد برای بچهها و اولیای مدرسه و مدیران قابلاستفادهتر خواهد شد. بعضی وقتها با خرجهای خیلی کم آثار زیادی را میتوانید برای شهر به وجود بیاورید.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾