متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِالله الرَّحمَنِ الرِّحیم
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
عبادالرحمن، اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا از عذاب جهنم و عقوبت خدای تعالی نگران هستند. بحث در اوصاف عباد الرحمن بود. رسیدیم به این آیه شریفه از سوره مبارکه فرقان که میفرماید: «وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها کانَ غَراماً * إِنَّها ساءَتْ مُسْتَقَرًّا وَ مُقاماً». و عباد الرحمن کسانىاند که مىگویند: پروردگارا، عذاب جهنم را از ما بازگردان، که عذابش سخت و دائمى است. مسلماً آن جهنم بد قرارگاه و جایگاهى است.
یعنی یکی از درخواستهایی که از خدای تعالی دارند این است که از عذاب جهنم در امان باشند. چون جهنم چه موقت که در اینجا تعبیر مستقر آمده و چه دائم که تعبیر به مُقام شده، در هر دو صورت جایگاه بدی است. دائم ما را نسبت به آن تحذیر دادهاند. در آیه ۲۱و۲۲ سوره مبارکه نبأ فرمود:« اِنَّ جَهَنَّمَ کانت مرصاداً* للطَّاغینَ مآبا». همانا دوزخ در کمین باشد. منزلگاهی برای سرکشان.
امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: بترسید از آتشی که موج خروشان آن تناور است و زبانهاش گسترده و عذابش همواره تازه. آیاتی که راجع به وضعیت زندگی اهل دوزخ گفته شده، لباس آنان، نوشیدنی آنان، خوراک آنان، در سوره مبارکه غاشیه فرمود: برای دوزخیان خوراکی جز خار خشک سمی نیست که نه چاق میکند و نه گرسنگی را برطرف میکند.
بنابراین یکی از دعاهای همیشگی این بندگان خدا که در آیات دیگر و روایات هم به آن اشاره شده است این است که خداوند آنان را از عذاب جهنم حفظ کند. مثلاً در سوره مبارکه آلعمران آیه ۱۹۱ فرمود: خردمندان و اهل تفکر به خدای تعالی اینگونه عرض میکنند: «رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ». بار الها! اینها را بیهوده نیافریدهاى! (منظور زمین و آسمان و خلائق است) منزهى تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار.
یعنی عقلا میفهمند که عالم را خدای تعالی بدون هدف خلق نکرده و قطعاً کسانیکه اعمال صالحه داشتند و یا مرتکب خلاف و جنایت شدند باید به همه امور آنان رسیدگی بشود و حساب و کتابی باشد و پاداش و عقوبتی در کار باشد. وقتی این را میفهمند که خداوند عالم را باطل نیافریده، هرکس به اندازه ذرهای خوبی و یا بدی کرده باشد نتیجهاش را خواهد دید. دست به دعا میشوند که خدایا ما را از عذاب حفظ کن و این یکی از اوصاف عباد الرحمن است. خدایا ما را از عذاب حفظ کن، یعنی ما را از مقدمات لغزش و خطا حفظ کن تا مبتلا نشویم که بعد از آن مستحق مجازات شویم.
آیاتی که راجع به عذاب اهل دوزخ بیان شده خیلی سنگین است و قابل تصور نیست، ما فقط میخوانیم و رد میشویم. سختی عذاب و نالهها و استغاثهها و فریادهایی که دارند، بخصوص گروهی که مخلد در آتش هستند برای انسان تنبه میآورد و تنظیمکننده رفتار است.
در آیات کریمه داریم که میخواهند که خدا به آنان مرگ دهد اما در آخرت مرگی نیست و وقتی ناامید شدند از این خواسته، نوبت به درخواست دیگری میرسد و آن اینکه از خزنه جهنم میخواهند که یک روز از عذاب آنها کم شود. در آیه ۴۹ سوره مبارکه غافر دارد: «وَ قالَ الَّذینَ فِی النَّارِ لِخَزَنَهِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّکُمْ یُخَفِّفْ عَنَّا یَوْماً مِنَ الْعَذابِ». و آنها که در آتشاند به مأموران دوزخ مىگویند: از پروردگارتان بخواهید یک روز عذاب را از ما بردارد. اما آن یک روز هم به آنان تخفیف داده نمیشود.
حتی در آیه ۵۲ از سوره مبارکه غافر دارد که اگر عذرخواهی کنند باز پذیرفته نمیشود. فرمود: «یَوْمَ لا یَنْفَعُ الظَّالِمِینَ مَعْذِرَتُهُمْ وَ لَهُمُ اللَّعْنَهُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ». (همان) روزى که عذرخواهى ستمگران سودشان ندهد، لعن و نفرین براى آنان است و جایگاهشان سراى بد. تذکر این نکته اینجا لازم است که خدای تعالی هرگز نمیخواهد بندهاش را به جهنم ببرد، اما اعمال بندگان بهگونهای است که چارهای جز عقاب نیست.
خداوند در دنیا انواع نعم را در اختیار بشر قرار داد و بعد راه درست را هم نشان داد و پاداش طی کردن راه راست را هم بهشت با انواع نعم بیان کرد. و فقط از انسانها خواسته است که مواظبت بر حلال و حرام کنند و در اعمال خود چهارچوبهای الهی و خطوط قرمز را رعایت کنند.
لذا خوب است همه ما یک توجهی به کوچکی و ضعیفی خود داشته باشیم و از طرف دیگر شدت عذاب الهی را در نظر بگیریم وقتی این شد میبینیم چارهای نداریم جز استغاثه و التماس به درگاه الهی که: «رَبَّنَا اصْرِفْ عَنّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها کانَ غَراماً * إِنَّها ساءَتْ مُسْتَقَرًّا وَ مُقاماً». خدا هم با رحمتش با کرمش با ما رفتار کند.
خداوند رحیم است همینکه کسی هفت مرتبه او را با همین صفت ارحمالراحمینی صدا کند او را میبخشد. خدا سریع الرضاست. باید دعا کنیم و بخواهیم: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَهً وَ فِی الْآخِرَهِ حَسَنَهً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ./ رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسینا أَوْ أَخْطَأْنا رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَیْنا إِصْراً کَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَهَ لَنا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ./ رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادی لِلْإیمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ کَفِّرْ عَنَّا سَیِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ. / رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ».
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین اهل قناعت هستند و زیادهخواهی و اسراف و اتراف ندارند. امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۲۲۰ از حکم نهجالبلاغه فرمودند: «کَفَى بِالْقَنَاعَهِ مُلْکاً وَ بِحُسْنِ الْخُلُقِ نَعِیماً». در اهمیت قناعت همین بس، که خود نوعى سلطنت است و نیک خلقى که ناز و نعمت است. کسی که مالکیت و مُلکی دارد بینیاز است.
اینجا امام علیهالسلام کلمه مُلک را برای قناعت استعاره آورده است. هر دو صفت از صفات ارزندهای است که آثار فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی ما دارد. از امیرالمؤمنین علیهالسلام سؤال کردند حیات طیبه که در قرآن آمده چیست؟ فرمود قناعت است.و فرمود: قناعت سر توانگری است. حسن خلق هم بهترین رفیق انسان است. زندگی بدون حسن خلق آرامشی ندارد اهل ایمان تا میتوانند باید اهل حسن خلق باشند خداوند متعال روحیه قناعت و حسن خلق را در همه ما زیاد بگرداند.
۲۵ رجب سالگشت شهادت امام کاظم علیه سلام است در سال ۱۸۳ قمری در بغداد. به همه شما تسلیت عرض میکنم. امام بزرگوار پس از شهادت پدر بزرگوار خویش امام جعفر صادق علیهالسلام در سن۲۰ سالگى به امامت رسیدند و مدت ۳۵ سال امامت شیعه را به عهده داشتند. حضرت به گواهی دوست و دشمن مجمع فضائل اخلاقى و علمى بود و با دشمنان رفتاری صبورانه و اخلاقى داشت و به خاطر کنترل خشم خود در مقابل رفتار نادرست دشمنان، به او لقب کاظم دادند.
در جهت حفظ و گسترش دین اسلام و فرهنگ شیعه مثل پدر بزرگوارش تلاشهای فراوانی کردند هم در پرورش شاگردان و روات حدیث و هم از خود ایشان روایات متعددى در اختیار هست که بهعنوان ذخیره فقه شیعى بهحساب مىآید. در یک کتاب بیش از ۳۰۰۰ حدیث از ایشان جمعآوریشده است. حتى مینویسند بزرگان اهل سنت به امام هفتم بهعنوان یک عالم دینى احترام مىگذاشتند و به زیارت قبرش مىرفتهاند. در تمام عمر از جهاد و مبارزه درراه خدا دست نکشید و از هیچکس ترس نداشت. اهل جهاد بود . امام سازمان وکالت را هم سازماندهی کرده توسعه دادند و این سازمان وکالت رسید تا امام عسکری و تا امروز هنوز وجود دارد.
در دوره امامت حضرت فِرَق مختلف شیعه بروز داشتند مثل اسماعیلیه، فطحیه و ناووسیه و همزمان با شهادت حضرت فرقه واقفیه شکل گرفت و مسیر دیگری به وجود آمد. به گفته شیخ مفید روزهاى پایانی عمر شریف حضرت در زندان سندى بن شاهک با سختیها و آزارهای فراوان سپرى شد. و با سمی که سندی به حضرت خوراند امام به اجداد طاهرینش ملحق شد. دستور دادند سه روز بدن روی پل بغداد قرار داده شود. و اعلام کردند حضرت به مرگ طبیعی. فراز دردناک از صلوات مخصوص آن حضرت است: «الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَظُلَمِ الْمَطَامِیرِ، ذِی السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُیُودِ».
روزهای پایانی دهه فجر انقلاب هستیم با شعار ایران استوار، انقلاب در این ۴۴ سال فرازوفرودها داشته است. هم تهدید داشته و هم فرصت. هم تحمل جنگ کرد هم آزادی خرمشهر را دیده و بعد، اتمام جنگ را دید. هم غصهدار مدافعان حرم و شهادت آنان بود، هم نابودی داعش را جشن گرفت. ورود امام را جشن گرفت، وفات او و شهادت حاج قاسم را عزاداری کرد. سختیهای تحریم اقتصادی و بیماری کرونا را مدیریت کرد و درعینحال نسلی از انسانهای فرهیخته و دانشمند تربیت کرد. با تکیه به خدای تعالی تا امروز همه تهدیدهایش را به فرصت تبدیل کرده است.
هرسال دشمنان انقلاب سعی میکنند تا کاری کنند مردم در اجتماع عظیم روز پیروزی جمع نشوند و هرساله مأیوس شدهاند و اتفاقاً روز بیست و دوم فرصتی شده است برای خنثی شدن تهدیدات و انتقال مفاهیم بلند انقلاب به دیگران. در این روزها ظلم و جهل و فساد خاندان پهلوی و سیاستهای استعماری که در ایران واقع بود بیان میشود و دستگاههای مختلف دستاوردها و ثمرات بیشمار انقلاب را تبیین میکنند که باید در این مسیر گامهای بیشتری برداشت.
روح ایام عید پیروزی انقلاب بخصوص ۲۲ بهمن میثاق است. همه مردم با همه گرایشها و نظراتی که دارند در این میثاق عمومی برای حفظ ماهیت انقلاب و ارزشهای آن حاضر میشوند و با امام و شهدا تجدید پیمان میکنند و نسبت به استمرار اهداف و آرمانهای انقلاب تا ظهور دولت خورشید عالمتاب مهدوی حمایت میکنند.
یقیناً حرکات مردم در مقاطع خاص مورد ارزیابی بیگانگان قرار میگیرد. یکی از آن مواقع راهپیمایی۲۲ بهمن است که در این سالها با همه مشکلاتی که برای مردم وجود داشته مردم آن را زنده نگهداشتهاند. حضرت آقا هم که چند روز پیش روی وحدت تأکید دوباره داشتند و نماد وحدت را هم حضور آحاد مختلف مردم در این راهپیمایی دانستند که به فضل خدای بزرگ به کوری همه بدخواهان نظام اسلامی به تبعیت از دستور اماممان با وحدت و همدلی و باصلابت و پرقدرتتر از گذشته قیام دیگری برپا خواهیم کرد. و همه عالم این را بدانند حماسه بزرگی که در ۲۲ بهمن امسال اتفاق خواهد افتاد قطعاً «کار خودمونه».
مردم و کشور و بلکه دنیا ۶۰ سال است که تحت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم انقلاب اسلامی و قیام مردم ایران از سال ۴۲ تا امروز هستند. و دشمنان ما میخواهند این واقعیت را تحریف و تضعیف و کتمان کنند و برای آن روایتهای دروغ و انحرافی میسازند. نباید دشمنیهایی که در طول سالهای متمادی کردهاند را فراموش کنیم.
طبق گزارش مرکز آمار ایران میزان مطالعه افراد بالای ۱۵ سال باسواد و بالاتر بهطور متوسط در ماه ۸ ساعت و ۱۸ دقیقه است. یعنی سرانه مطالعه کم است و باز طبق آمار ۸۰ درصد از جمعیت فعلی ما بعد از انقلاب به دنیا آمدهاند یعنی بیش از ۵۰ میلیون نفر انقلاب را و فساد و سیاهی قبل از انقلاب را ندیدهاند پس لازم است در فرصتهای مناسب مثل همین ایام نکات گفته شود.
خلاصه عرض میکنم، در مقطعی همین استعمارگران که خودشان را جنتلمن نشان میدهند خیلی خوشخطوخال بعد از آنفولانزای همهگیر اسپانیائی و قحطی ساختگی که بریتانیا برای کشورمان ساخت و از جمعیت۲۱ میلیونی آن زمان ۱۰ میلیون نفر را کشتند که فیلم یتیمخانه ایران هم به همین موضوع پرداخته بود که خیلی هم تبلیغی برایش نشد. دوستان حتماً ببینند. و حوادثی که برای ما درست کردند در حقیقت یک هولوکاست بود و متأسفانه خوب بررسی هم نشده است.
بعد از مدتی رضاخان را با حقهبازی و عوامفریبی سرکار آوردند و چند سال بعد از استقرار، وظائفی که اربابانش دیکته میکردند را به اجرا درآورد از کشف حجاب و ممنوعیت عزاداری برای امامحسین علیهالسلام و ممنوعیت پوشیدن لباس ایرانی و اجبار به پوشیدن لباس فرنگی بگیرید تا تصرف عدوانی صدها هزار هکتار زمین و جنگل . یک بیماری داشت رضاخان هر جا زمین میدید میگفت برای من است. اداره ثبت را میآورد ثبت میکردند. الان مرکز اسناد انقلاب اسلامی را ببینید اسنادش همه موجود است.
و بعد اینها را هم بخشیدند به شوروی و ترکیه و افغانستان و عراق در قراردادهای ننگینی مثل سعدآباد و آخال و غیره. بعد هم که خاک ایران توسط متفقین و سربازان روس و انگلیس در کمتر از یک نیمروز اشغال شد و ارتش از بین رفت و ایران شد محل تاختوتاز غربیها و در این میان مدرسها و میرزا کوچکها و دهها انسان آزاده مظلومانه به شهادت رسیدند و چقدر نوامیس مردم هتک شد و ارزشهای دینی مردم از بین رفت. ۱۶ سال سیاهی و ظلم بود و اگر خدماتی هم شد تاریخ را بخوانید میبینید که قسمت اعظم آن برای آسان شدن سیاستهای استعمارگرانه بوده است.
بعد از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۵۷ که محمدرضا پهلوی این شخصیت وا داده شهوتران قدرت را از سفارت انگلیس با واسطهگری محمدعلی فروغی تحویل گرفت، همان مسیر پدر قلدرش را با سیاستهای آمریکا و انگلیس ادامه داد. این دوران هم مسائل فراوانی دارد از خیانتهایی که به ملت و کشور کردند که اگر بخواهم مختصراً در خطبه بیان کنم باید چند ماه فقط رئوس مطالب را بگویم. از خیانتهای پهلوی دوم هم یکی بخشیدن خاک بود که به شوروی قسمتی را بخشیدند و منطقه نفتخیز بحرین را هم به دستور انگلیسها واگذار کردند. هویدا گفته بود بحرین دختر خودمان بود شوهرش دادیم.
جنایات و خیانتها ادامه پیدا کرد تا امام در ۱۵ خرداد قیام کرد و قیام تبدیل به نهضت و بعد فراگیرترین، بزرگترین انقلاب مردمی جهان واقع شد و با سرعت, عجیبترین تحولات را در منطقه و جهان به وجود آورد و مستکبران عالم را در شوک و بهت فروبرد. مردم ایران به رهبری قائد و امام خود جلوی دو ابرقدرت جهان ایستادند صدها فتنه و توطئه را خنثی کردند، هشت سال جنگ را مدیریت کردند و برای اولین بار در تاریخ ایران یک میلیمتر از خاک خود را واگذار نکردند. سختترین تحریمهای اقتصادی و نظامی و سیاسی و فرهنگی در تاریخ بشر را تحمل کردند و درعینحال دیدند که چگونه شوروی از هم پاشیده شد و هرروز هم شکست جدیدی برای سیاستهای آمریکا در منطقه و علیه ایران درست میکنند واو را در مسیر افول صددرصدی قرار دادهاند.
در منطقه غرب آسیا آمریکا زمینگیر شده راه نفس او بسته است بعد از ایران فلسطین و عراق و سوریه و افغانستان و لبنان و یمن آبرویی برای این ابر قدقد نگذاشتهاند. دائم خفت و ذلت میبیند. برای ایران فشار حداکثری درست کرد برای خودش شکست حداکثری شد. به غرب آسیا ۷ سال جنگ نیابتی تحمیل کرد اما محور مقاومت او را مجبور کرد از افغانستان و کشورهای دیگرِ منطقه مفتضحانه خارج شود. تمام هیمنه نظامی و فناوریهای تسلیحاتیاش با ضربهای که ایران به عین الاسد از بین رفت و رسوا شد. روزهای جمعه هم نمازگزاران مؤمن و معتقد به وعدههای الهی برای او و همه مستکبران عالم مرگ میخواهند.
خوب این انقلاب با همه این فرازوفرودها و خوشی و تلخیهایی که داشته مسیرش را با رهبری رهبران حکیم و فرزانه خود طی کرده است. گوشهای از رهبریهای امامین انقلاب را برای شما میگویم. قطعاً اگر رهبریهای امام از ۱۵ خرداد سال ۴۲ تا سال ۶۸ نبود پیروزی و بعد تثبیت انقلاب صورت نمیگرفت. اصلاً امت بدون امام معنا ندارد. امت اسلامی با امامش، امت است.
امام با تیزبینی همه جوانب را رصد میکند، حافظ ارزشها و آرمانهاست، وقتی میبیند به اسلام و قرآن اهانت شده است و مسیری را میخواهند باز کنند تا بتوانند اسلام را از بین ببرند، حکم به ارتداد سلمان رشدی میکند. و در این راه مصلحتاندیشی و سبکسنگین کردن ندارد که الان روابطمان با دنیا چه میشود الان فلان ابرقدرت از این کار ناراحت میشود. اصلاً در این مسائل اینگونه فکر نمیکند. اتفاقاً آن موقع که حکم سلمان رشدی را داد روابطی داشت با انگلیس برقرار میشد که اگر میخواستند سیاستبازی داشته باشند باید آن موقع این حرف را نمیزدند. او امام است باید بزرگتر از این افق دید داشته باشد که دارد. ۲۵ بهمن سال ۶۷ امام این حکم تاریخی را دادند.
امام سخنرانی میکند، پیام میدهد، بیانیه میدهد. خوب سالگرد بیانیه گام دوم انقلاب هم هست. وقتی به چله انقلاب رسیدیم یک بازنگری به گذشته و چراغ راهی برای آینده ترسیم کردند تا راه و مسیر گم نشود و در بیانیه هم به دستاوردها که مربوط به گذشته است و باید حفظ شود اشاره فرمودند هم به ظرفیتها که باید استفاده شود تا کار با قوت و دقت پیش برود و هم به مأموریتها که آینده چه وظائفی بر عهده آحاد مردم هست که با استفاده از ظرفیتها طی کنند. این بیانیه گام دوم یک چشمانداز قوی و متقنی است که هنوز به نطق درنیامده هنوز به گفتمان تبدیل نشده. هنوز حلقات میانی در سطح کشور توسعه پیدا نکرده. این برای آحاد مردم است بهخصوص جوانها که باید این مسیر را طی کنند.
مسیری را هم مشخص کردند که ایجاد تمدن نوین اسلامی است و آمادگی برای دولت مهدوی. خود صدور این بیانیه برای دشمنان خارجی و خودباختگان داخلی این پیام را میدهد که انقلاب زنده است به راه خودش ادامه میدهد و در گام دوم قدمهایش را محکمتر و بلندتر از گام اول برمیدارد.
امام (منظورم امامین انقلاب است) امر میکند، نهی میکند، با افراد مختلف جلسه میگذارد، با دانشمندان قاریان مداحان صنعتگران کارگران معلمان نظامیان علما دانشجویان حتی با کودکانی که تازه تکلیف شدهاند که دیدید چه صحنههای بدیعی درست شد آنهم درزمانی که دیگران بهدروغ از حقوق و ارزش زن سخن میگویند و زن را به مزبله و تباهی میکشانند. رهبر انقلاب دختران را تکریم کرد و آینده سازی را از آن آنان دانست. گفت آینده جامعه بشری توسط شما دختران است.
امام سکوت میکند، نهیب میزند، مواخذه میکند، عفو میکند، عفو را حضرت آقا هرسال دارند اما این افراد و در این مقطع مورد دقت باید باشد که اینگونه چرا عفو کردند. او پدری میکند. جریان این چندماهه و مواضع ایشان را خوب بررسی کنید تا ببینید که این عفو در کجای حرکت ایشان قرار دارد. او پدر امت است و نمیخواهد آینده فرزندی که عناد نداشته و در فتنه گیر افتاده بوده و با برنامهریزی دشمنان فریبخورده، خراب شود بعلاوه طراحیهای بعدی دشمنان با این عفو به هم خورد که در آینده آثار آن هویدا میشود. کینهتوزیها به محبت تبدیل شد. خلاصه اینکه امت امام میخواهد تا با هوشمندی و تدبیر شرایط را تشخیص دهد و کشتی امت را در دریای توفانزده به سلامت به ساحل برساند.
حواستان نباشد انقدر قشنگ تحریف میکنند که همین اواخر یک آقایی که سالیان سال مسئولیت داشت گفته بود بعید میدانم امام گفته باشد که اسرائیل باید از بین برود این لطیفه نیست؟
مثل آن آقا که گفته بود امام مرگ بر آمریکا نگفته بود. قبل از اینکه انقلاب پیروز شود امام در یک کتابخانهای چیزهایی نوشته راجع به آمریکا و اسرائیل بعضی وقتها آدم تعجب میکند. گفتند مردم هر کس یک سطل آب بریزد از بین میرود اسرائیل و امثال اینها زیاد گفته شده.
اولاً باید تشکر کنم از فرماندهی سابق نیروی انتظامی که مأموریتشان تمام شد در استان بعد از ۵ سال و به تهران رفتند و خیرمقدم میگویم به فرماندهی محترم نیروی انتظامی در استان سردار هداوند که انشاءالله با قوت و قدرت و اقتدار کارها و وظایفشان را در استان انجام خواهند داد.
مسئولین ما با عملکرد درست خودشان در جایگاهی که هستند روح امید را در مردم زنده نگه دارند. کسانی که در مسیر کارهای قانونی سنگاندازی میکنند و مشکل درست میکنند اینها ناامیدی درست میکنند که برخلاف منویات رهبری و انقلاب است. همه کار انجام شده قانونی همهچیز درست است میرسد به آقایی که باید اجرا کند جلویش را میگیرد و طولش میدهد مدتها میگذرد. این خلاف است و ایجاد ناامیدی میکند. هرکسی این کار را بکند خلاف شرع میکند.
چرا جلوگیری میکنند؟ چهارشنبهها در ملاقات عمومی مکرر از این مسائل میآید که حکم شده بررسی هم میکنم میبینم درست است ولی یک آقای مریضی که مسئول شده نمیگذارد کار پیش برود. مسئولین بالاتر اینها را باید دقت کنند که ناامید کردن مردم در این زمان که حضرت آقا هم تأکید کردند درست نیست. بنا ندارم اسم دستگاهها را فعلاً ببرم و نمیگویم ولی در ذهنم هست که چه کسانی دارند این کار را میکنند.
در تصویب قوانین شهری برای ارتقاء امور مسیری طی میشود که ضررهای زیاد اجتماعی به همراه دارد باید مواظب باشید به مردم سختگیری نکنید. باید حفظ سرمایه اجتماعی و شهری را داشته باشید و بالا ببرید و مسیری که طی میکنید مسیری باشد که جلب سرمایهگذاری کند. افراد را در استان راغب کند که بیایند کاری انجام بدهند، تولید کنند و سرمایه ایجاد شود تا فعالیتهای اقتصادی و تولید رشد کند. گاهی بعضی وقتها با یک قانون که دست خود دستگاههاست مثلاً مثل عوارض، کاری میکند که سرمایه از این استان بهجای دیگر برود و بعد هم اشتغال آسیب ببیند. این را هم دوستان توجه داشته باشند.
مطلب دیگر که عرض میکنم این است که دستگاههای مسئول به اسم کار فرهنگی که باید کار فرهنگی کنیم و دعوت کنیم و امثال اینها وظایف قانونی خودشان را درباره فساد و منکرات کنار نگذارند. باید جلوی فساد را گرفت. باید جلوی منکرات را گرفت. معروفات را باید توسعه داد. میگویند میخواهیم کار فرهنگی و ایجابی کنیم خب بکنید.
این حرف غلط است که میگویند ما فعلاً کاری نمیکنیم چون میخواهیم کار فرهنگی کنیم. باید این کارها را همزمان کرد. هم کار فرهنگی کرد هم اعمال قانون کرد و الا پس از امروز پلیس کسانی که سرعت غیرمجاز دارند و دوبله پارک میکنند یا چراغقرمز را رد میکنند و سبقت غیرمجاز دارند با اینها کاری نداشته باشد. بگویند با اینها کاری نداشته باشید میخواهیم کار فرهنگی کنیم. از این به بعد میخواهیم برایشان کلاس بگذاریم و توضیح بدهیم که کار بدی است نباید از چراغقرمز عبور کنند.
کسی که از چراغقرمز رد شد جریمه میکنند و برایش کلاس میگذارند و نصیحت میکنند. اینها باید در کنار هم باشد و الا جامعه آسیب میبیند. آقایان حواسشان باشد کسی که سم خورده را باید انگشت کرد در حلقش تا سم را بالا بیاورد. بگوییم نه این کار خشن است باید با ایشان کار فرهنگی کنیم از او بخواهیم توضیح بدهد که چرا سم خوردی کار خوبی نیست. تا توضیح بدهید که او مرده است. اول باید برخورد کرد و بیماری را از او دور کرد بعد با او صحبت کرد.
به هر جهت این مسیر غلطی است که دارد طی میشود و باید مواظب بود که به این بهانه آقایان کار را ترک نکنند.
زلزلهای که در خوی آمده دوستانی که میتوانند کمک کنند و خدماتی داشته باشند خدماتشان را میتوانند در مصلی انجام بدهند. ترکیه و سوریه هم برادران ایمانی ما هستند. ضمن ابراز همدردی با خانوادههای بازماندگان آنها کسانی که میتوانند کمک کنند.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾