متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیتالله حسینی همدانی
بِسمِالله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
خودم و همه شما را به تقوای الهی دعوت میکنم. متقین همگی اهل صبر هستند و در تواصی به صبر کوتاهی ندارند. ابوحمزه ثمالی از حضرت صادق علیهالسلام نقل کرده است: «هر مؤمنی که به بلایی گرفتار شود و بر آن صبر کند، اجری مانند هزار شهید خواهد داشت».
در ادامه بحث صبر به نکته دیگری اشاره میکنم و از شما سؤالی میپرسم و آن اینکه آیا میدانستید شیعیان از اهلبیت صبورترند؟ برای توضیح مطلب باید کمی دقت بفرمائید اول چند روایت بخوانم. امام صادق علیهالسلام فرمودند: «نَحْنُ صُبَّرٌ وَ شِیعَتُنَا أَصْبَرُ مِنَّا»؛ یعنی ما صابر و شکیبا هستیم؛ ولی شیعیان ما صبورترند. در روایت دیگر همین مطلب بیان شده «إِنَّا لَنَصْبِرُ وَ إِنَّ شِیعَتَنَا لَأَصْبَرُ مِنَّا» ما صبر میکنیم و بدرستیکه شیعیان ما از ما صبورترند.
اما راوی تعجب میکند و از حضرت علت را سؤال میکند. حضرت فرمود: «قَالَ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِکَ فَقُلْتُ کَیْفَ یَکُونُ شِیعَتُکُمْ أَصْبَرَ مِنْکُمْ». راوی میگوید: این مسئله برایم بزرگ آمد و تعجب کردم لذا سؤال کردم، چگونه شیعیان شما از شما صبورترند؟ «فَقَالَ: إِنَّا لَنَصْبِرُ عَلَى مَا نَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ تَصْبِرُونَ عَلَى مَا لَا تَعْلَمُون». حضرت فرمودند: ما بر آنچه به آن علم داریم، صبر میکنیم؛ ولی شیعیان بر چیزی صبر میکنند که از آن آگاه نیستند.
خوب بحث را دقت کنید. چون خواستم شکل و محتوای بحث صبر را تکمیل کنم لذا به ابعاد مختلفش پرداختم.
بر کتاب شریف کافی بزرگانی شرح نوشتهاند یکی از آنها شرحی است که مرحوم علامه مجلسی بهعنوان مرآهالعقول در ۲۶ جلد نوشتهاند. در آنجا ایشان برای توضیح روایت چند وجه بیان کردهاند. مثلاً فرمودند چون ائمه علیهمالسلام آگاه هستند که چه بلایی قرار است نازل شود، درنتیجه آمادگیهای لازم برای مواجهه را دارند اما شیعیان اصلاً از مصیبتی که بناست واقع شود اطلاع ندارند و ناگهان مبتلا به حادثهای میشوند و باید صبوری کنند، پس صبر شیعیان ازاینجهت، بیشتر از ائمه است.
یا فرموده: ائمه علیهمالسلام از حکمت نزول بلایا و پاداش و اجری که برای آن در نظر گرفته شده، مطلع هستند؛ که در بعض روایات هم دارد که: «لِأَنَّا نَحْنُ فِیمَا یَنُوبُنَا مِنَ الرَّزَایَا نَصْبِرُ عَلَى مَا نَعْلَمُ مِنَ الثَّوَاب» اما شیعیان نه از حکمت بلایا اطلاع دارند و نه از مقدار پادش صبر بر آن مصائب پس صبوری شیعیان بیشتر است.
وجه دیگری که مرحوم مجلسی فرموده این است که ائمه علیهمالسلام از علم الهی برخوردار هستند و میدانند که با هر مصیبتی که بر آنان وارد میشود چه اتفاقات، چه هدایتها، چه برکات و آثار خیری پیش میآید و سرنوشت تبهکاران چه خواهد شد و امثال اینها که همه اینها تحمل مصیبت و صبر بر آن را آسان میکند؛ اما شیعیان هیچکدام از این امور را مطلع نیستند. پس صبرشان از امامشان بیشتر است. حتی نمیدانند در تحمل همه مشکلات و سختیها موفق میشوند یا نه.
این موارد را مرحوم علامه مجلسی ذکر کرده است که میشود گفت همه اینها که گفته شد درست است و میشود که همه عوامل در صبر اهلبیت جمع باشد و موجب این شود که صبر شیعیان بیشتر باشد؛ اما این نکته را توجه داشته باشید که بیشتر بودن و صبور بودن دلیل بر افضلیت شیعیان بر امامشان نیست؛ یعنی کسی گمان نکند حالا که صبر شیعه سختتر است پس از صبر امام افضل است، چون ملاک افضلیت چیز دیگری است.
فقط اشاره کوتاه میکنم چون برای توضیح کامل فرصت بیشتری لازم است؛ و آن اینکه معیار برتری اعمال، معرفت است و اخلاص و اهلبیت و امامان ما در افقی قرار دارند که قابلمقایسه با دیگران نیستند؛ و کسی هم چنین فکری ندارد که در آن سطح خودش را مقایسه کند در زیارت جامعه خواندهاید که «لَا یَطْمَعُ فِی إِدْرَاکِهِ طَامِعٌ» اصلاً کسی آن جایگاه را درست درک نمیکند چه برسد که طمع داشته باشد.
باید روایاتی که در باب جایگاه امام وارد شده را یکبار ببینید و یا همین زیارت جامعه را با دقتی معارفش را بخوانید تا با گوشهای از مقام امام معصوم آشنا شوید. امام صادق علیهالسلام فرمود اگر زمین بدون امام میماند، بهیقین در هم فرومیریخت.
اهلبیت نسبت به شیعیان در اوج محبت و کمال خواهی هستند و از روی شفقت و مهربانی محبین خودشان را راهنمایی و دستگیری میکنند تا او را به مقصد برسانند؛ و برای اینکه ما متوجه شویم به ما عنایت دارند و خیر ما را میخواهند از روی محبت میگویند صبر شما از ما بیشتر است چون میدانیم که چه سختیها و مشکلاتی را تحمل میکنید و چون میدانیم برای شما دعا میکنیم طلب مغفرت میکنیم طلب موفقیت و صبر بیشتر میکنیم و امثال اینها.
لذا تا میتوانیم باید با پیروی خدای تعالی و ائمه علیهمالسلام رابطه را با آنان محکمتر کرده، حفظ کنیم تا محروم نشویم. در روایت دارد امام باقر علیهالسلام فرمودند: «هرگاه خداوند تبارکوتعالی بر خلقش غضب کند ما را از مجاورت ایشان دور میکند». نباید بگذاریم و کاری کنیم که ارتباطمان با امامان قطع شود. اگر ارتباط ولو ضعیف برقرار باشد، قطعاً از برکات بزرگواران بهرهمند خواهیم بود. ارتباط هرچه بیشتر شد بهره بیشتر خواهد بود.
راجع به امام عصر ارواحنا فداه دیدهاید که حضرت فرمودهاند: ما از حال شما غافل نیستیم، برای گناهان شما استغفار میکنیم و برای دعاهایتان آمین میگوییم.
خب اگر عاقل باشیم نباید با ارتکاب گناه نعوذبالله و دلبسته بودن به زخارف دنیا و حرکت در غیر مسیر الهی، خود را از این لطف محروم کنیم نباید بگذاریم این ارتباط که برای همه شیعه خواسته شده با هر مقدار معرفتی که دارند، قطع شود. این تواصی به حق و صبر است که در مسیر محبت اهلبیت علیهمالسلام حرکت کنیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا دشمنان خود را با حسن خلق شکست میدهند. مولانا امیرالمؤمنین علیهالسلام در بخش پایانی حکمت ۲۱۵ از حکم نهجالبلاغه فرمود: «وَ بِالسِّیرَهِ الْعَادِلَهِ یُقْهَرُ الْمُنَاوِئُ»؛ و با حسن رفتار، دشمن شکست مىخورد. مناوات، معادات به دشمنى بین دو نفر میگویند.
مطلب روشن است، وقتی کسی حسن رفتار دارد دشمن هم نمیتواند عیبجوئی کند و شخص خوشخلق را متهم به مفاسد کند و بر او سلطه پیدا کند. لذا خودش شکست میخورد.
و در ادامه فرمود: «وَ بِالْحِلْمِ عَنِ السَّفِیهِ تَکْثُرُ الْأَنْصَارُ عَلَیْهِ»؛ و با بردبارى در برابر نادان، یاوران بیشترى در مقابل او به هم مىرسند. معلوم است که اگر کسی بخواهد با شخص سفیه مقابله کند خود را تضعیف کرده و یاران خود را از دست میدهد. لذا بهترین کار عبور کردن و حلم ورزیدن است.
یکی از مسائل مهم که این روزها دربارهاش زیاد سخن گفته میشود و خود ما هم وعده دادیم اگر فرصتی شد چند جمله عرض کنیم مسئله فضای مجازی است. فضائی که خط تهاجمی دشمن، با استفاده از نرمافزارها و لشکری از تأثیرگذاران اجتماعی مثل بازیگران و خوانندهها و ورزشکاران و … در آن فضا علیه ما بهصورت شبانهروزی توطئه و عملیات میکند تا ذهن و عقاید و اراده مردم را تحت کنترل و تغییر و در صورت لزوم اقدام قرار دهد.
با رصدی مختصر در این میدان میبینیم که دائماً در معرض عملیات رسانهای و سایبری دشمنان برای مدیریت افکار مردم علیه مکتب اسلام و تفکر انقلاب قرار داریم. لذا به نظر میرسد یکی از واجبات قطعی برای نظام، پرداختن جدی به این مقوله است.
امروز عزیزانی که توانستند انواع موشک نقطه زن دوربرد بسازند و امنیت دفاعی کشور را در مقابل دشمنان عنود تأمین کنند که از همه آنان تقدیر میکنیم؛ لازم است گروهی دیگر برای حفاظت از کیان کشور از منظری دیگر اقدامات اساسی داشته باشند و در فضای مجازی قدرتمند عمل کنند و ابتکار عمل را به دست بگیرند و این شدنی است چون از امامین انقلاب این کلام را در جان خود نهادینه کردیم که ما میتوانیم.
چون میتوانیم باید در این عرصه هم وارد شد. باید در این فضا قوی شد. ایران قوی در این فضا باید خودش را نشان دهد. صحنه جنگ و دفاع مقدس، امروز این میدان است. بیشترین شهید و تلفات را ما امروز در این صحنه میدهیم. اسیر و جانباز و مفقود در این فضا فراوان است؛ و چون شیطان مدیریت آن را به عهده دارد طبق بیان قرآن از همه عِدّه و عُدّه خود استفاده کرده و وارد معرکه شده است تا پیروز میدان باشد.
اما وعده الهی این است که حزبالله پیروز است. به شرطی که طبق نظر خدا و دستورات اولیاء دین حرکت کنیم. در آیات ۶۴ و ۶۵ سوره مبارکه اسراء این حرکت شیطان لعین را بیان فرمود که: هرکدام از آنها را مىتوانى با صدای خودت تحریک و وسوسه کن؛ یعنی استفاده از ابزار و رسانه یکی از راههای اغوای شیطان است. «وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ».
استفزز یعنی تحریک کردن و برانگیختن کسی که دنبال حق است و کشاندن او به سمت باطل؛ یعنی او که دارد میرود سمت حق جوری با صدایت و با حرف زدنت و با ابزاری که میتوانی جلبتوجه کنی او را از سمت حق به سمت باطل منحرف کن.
قرآن کریم کتاب هر روز ماست و باید با او انس داشته باشیم. میگوید شیاطین با تبلیغات گسترده توسط ابزارآلات دیداری و شنیداری و هر وسیلهای که بهروز تولید شود با سرمایهگذاری و هزینه کردن مبالغ گزاف تلاش میکنند تا استقلال و آزادی و ایمان شما را از شما بگیرند و اسیرتان کنند. «وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ».
بعد فرمود: و لشگر سواره و پیادهات را بهسوی آنها با فریادت گسیل دار. «وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ». اجلاب به معناى راندن و حرکت دادن با نهیب و فریاد است؛ یعنی آرام نباش سروصدا راه بینداز فریاد، بزن، شلوغ کن. میبینید که همه این راههای شیطان را تربیتشدههای شیطان انجام میدهند؛ یعنی سروصدا میکنند، غوغا سالاری میکنند، فضاسازی میکنند.
بعد دارد: و در اموال و فرزندان آنها شرکت بجوى؛ «وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ» یعنی برای آنان با کسب مال نامشروع و ربا و امثال اینها مشکلات اقتصادی و مالی درست کن. ربا جنگ با خداست. کسی که شکمش از اموال حرام پر شد در مقابل خدا و دستور خدا و مظاهر الهی و مقدسات میایستد. فکر کردید به این سادگیها میشود قرآن آتش زد؟ فکر کردید به این سادگیها میشود توهین به اهلبیت کرد نعوذبالله و مقدسات را زیر پا گذاشت؟ قبلاً شکم از حرام پرشده. امام کشی را، حرامخواری آسان میکند. ما پای منبرها و روضهها بودیم؛ حسین علیهالسلام آنجا صدایش به این مطلب بلند شد.
تمام تلاش شیطان جن و انس این است که مسلمان استقلال اقتصادی نداشته باشد. مبتلا به همین بلایا بشود. «وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ» بخشی همین است.
و از طرف دیگر با ترفندهای مختلف، با تأسیس مؤسسات، گروهها، انجمنها و استفاده و به کار گرفتن عناوینی مثل حمایت از حقوق حیوانات و حمایت از محیطزیست و گردشگری که البته این عناوین خوب است اما موضوع استفادهای است که او میکند و حتی با بورسیه تحصیلی و اقامت و امثال اینها، افراد را بهسوی اهداف خود متمایل میکنند. در حقیقت مشارکت در اولاد دارند؛ یعنی شما تلاش میکنید اولادتان صالح باشد، در مسیر درست حرکت کند، شیطان میآید مشارکت میکند نمیگذارد او در آن مسیری که باید باشد، باشد.
بعض مفسرین گفتند منظور نعوذبالله زنا و اولاد نامشروع است اما علاوه بر آن، دامنه مشارکت در اولاد وسیعتر است. وقتی کسی بهطور کامل فرهنگ شیطان را، هوسبازی و لاابالیگری را، بیاراده و بیمسئولیتی را، پایبند نبودن به ارزشها و آرمانها را پذیرفت، مشارکت صورت گرفته است «وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ».
بعد فرمود: و با وعدههاى دروغینت آنها را بفریب. «وَ عِدْهُمْ» یکی از برنامههای رسمی شیطان که امروز در دنیا هم توسط بچههایش مرسوم است وعدههای دروغ است.
سیاست آمریکا را ببینید؛ بچه شیطان است بلکه از استاد خودش هم بالاتر شده و شیطان بزرگ هم شده. بعضی کارها را میکنند که شاید ابلیس هم انگشتبهدهان میماند. سیاست آمریکا تماماً بر وعده دروغ که به ملتها دادهاند و بعد آنان را به خاک سیاه نشاندهاند بنا شده است. با استفاده از همین بوقهایی که در اختیار دارند مردم را فریب میدهند و اگر بتوانند تحقیر میکنند.
در همین مسئله برجام همه بهوضوح دیدید که چگونه عمل کردند و میکنند. حرکتی جز فریب و نیرنگ نداشتند. عدهای از دولتمردان ما هم در این دام افتادند و فریب خوردند دانسته و ندانسته؛ و امروز در بحث مذاکرات هم با حقهبازی و دغل واردشدهاند؛ که به فضل الهی دولت مردان مقاوم از منافع ملی دفاع میکنند و این مسئله آنان را مستأصل کرده بهطوریکه دست به اقدامات نابخردانه در حق مردم زدند و مسئله اغتشاش را راه انداختند که این تیرشان هم مثل قبل به سنگ خورد و عنقریب است که سرشان به سنگ بخورد.
ما هم وعده میدهیم اما ما وعده را از خدای تعالی میگیریم وعده خدا حق است و آن این است که بهزودی شما نابودید و حزبالله غالب است.
وعده میدهند اما گول میزنند و فریب میدهند. لذا قرآن به ما تذکر داد و هشدار داد که شیطان جز فریب و نیرنگ و غرور، وعدهاى نمىدهد. «وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلَّا غُرُوراً».
بعد خدای تعالی به شیطان هشداری میدهد که ما هم باید توجه کنیم و آن اینکه: سلطهاى بر بندگان من نخواهى داشت. «إِنَّ عِبادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ»؛ یعنی اگر ما بنده خدا نباشیم شیطان ما را احاطه کرده با وعدههایش، با سوارهنظامش، با پیادهنظامش، با صدایش و با ابزارآلاتش. کسانی میتوانند مقاومت کنند که سلطه خدا را قبول کرده باشند و بنده خدا شده باشند. اگر انسان بنده خدا بود پیروز میدان است؛ و بعد خدای تعالی فرمود: همینقدر کافى است که پروردگارت ولى و حافظ این بندگان است. «وَ کَفى بِرَبِّکَ وَکِیلًا».
خب اصل بحث این است که امروز شیطان تمام همت خودش را در فضای مجازی گذاشته و با صوتش یعنی ابزارآلاتی که دارد برای رسیدن به خواستههایش، از این فضا، کمال استفاده را میکند. خب این را یاد گرفتیم و قرآن هم به ما گفت و در خارج هم داریم این را میبینیم.
سؤال: چگونه باید در مقابل این شیطان در بحث فضای مجازی ایستاد؟ جواب همان است که قرآن کریم دستور داد. امروز باید این مسیر قرآنی طی شود تا پیروزی در این بخش هم به دست بیاید. اگر متولیان امر توجه به این دستور قرآنی نکنند در این بخش زمینگیر خواهیم شد. در بخش نظامی این بیان قرآن را آقایان تلقی کردند و گرفتند و به آن عمل کردند که الان در بخش نظامی تأمین هستیم و امنیت برقرار است؛ جرئت حرکت نظامی ندارند. اگر هم بکنند میدانند که خسارات زیادی را باید تحمل کنند.
اما در بخش فضای مجازی هم باز دستور همان است که قرآن فرمود؛ در قسمتی از آیه ۶٠ سوره مبارکه انفال فرمود: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ…» هرچه میتوانید قوّت و قدرت خود را زیاد کنید… تا بهوسیلۀ آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید.
اِعداد یعنی آمادگی. ارهاب یعنی ترسانیدن و هراس افکندن. این آیه دستور صریح و مؤکد میدهد که مسلمانان باید آمادهباش همه جانبهای در برابر هر نوع حمله دشمنان داشته باشند و هر نوع سلاح و امکانات و وسایل و شیوههاى تبلیغى که سبب ارهاب یعنی ترس و هراس دشمنان مىشود را تهیه کرده تا در صورت لزوم استفاده کنند.
در روایت دارد رسول خدا مطلع شدند که در یمن اسلحهی جدیدى ساخته شده، شخصى را فرستادند یمن تا آن را تهیه کند. این درس است برای ما؛ یعنی مسلمان باید مسلح به سلاح روز باشد؛ در هر بخش و در هر زمینهای.
آقا فرمودند: «من چند بار تکرار کردهام که کشور بایستی قوی بشود؛ قوی شدن کشور جزو هدفهای ما است. این هم از قرآن گرفته شده. قرآن میفرماید که «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّه؛ هر چه میتوانید قوّت را زیاد کنید.» این قوّت در نگاه اوّل، ممکن است قوّت نظامی به نظر برسد، لکن خیلی وسیعتر از دامنهی قوّت نظامی است. ابعاد قوّت ابعاد وسیعی است و شامل قوّت اقتصادی، قوّت علمی، قوّت فرهنگی، قوّت سیاسی (زمینهساز استقلالِ سیاسی) و قوّت تبلیغی است. با گذشت زمان، عرصههای دیگری برای تقویت کشور و ملّت به وجود میآید؛ مثلاً امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز در همه دنیا فضای مجازی حاکم بر زندگی انسانها است؛ و یک عدّهای همهی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش میبرند؛ قوّت در این زمینه حیاتی است». خیلی صریح و روشن بیان فرمودند.
خب سؤال اینجاست که فضای مجازی جبهه انقلاب قوهای که باعث ارهاب جبهه دشمن باشد دارد یا ندارد؟ اگر دارد کجاست؟ پس باید همه تلاش کنند عِدّه و عُدهای فراهم کرده که به حد ارهاب و ترس و هراس دشمنان خدا برسد. این یک شاخص قرآنی است. دستور ولی جامعه هم هست. باید کاری کرد که ترس در دل دشمن بیفتد تا به اینجا نرسیم هنوز کاری نکردهایم.
باز اینجا آقا تعبیری دارند: «شهید سلیمانی برای دشمنانش خطرناکتر از سردار سلیمانی است. امروز هم مستکبران از نام شهید سلیمانی وحشت دارند، از یاد او وحشت دارند؛ ببینید در فضای مجازی، با اسم او چه برخوردی دارند میکنند؛ این هم یک تنبیه دیگری است، تنبّه بیشتری است برای ما و مسئولین فضای مجازی کشور که بفهمند چهکار باید بکنند تا دشمن نتواند هر جور دلش میخواهد، با هر جایی که دلش میخواهد رفتار کند؛ و خب فضای مجازیِ موجود دنیا زیر کلید مستکبران است دیگر؛ از اسم شهید سلیمانی هم میترسند و از تکثیر او وحشت دارند؛ الگو یعنی این؛ میترسند که تکثیر بشود».
بحث من بحث تبیینی است. جهاد تبیین که این روزها در کلمات رهبر معظم انقلاب بیان شده که البته اصل مطلب را چند سال قبل، سال ۷۹ حدوداً بحث جهاد تبیین را مطرح کردند بعد بهمرور زیاد شد و رسید به این روزها و ماههای اخیر که مکرر تکرار کردند از همین باب برای اینکه بدانیم چگونه باید عمل کنیم تا در این فضا هراس در دل دشمن بیفتد مسیری را عرض میکنم که اگر باقدرت و قوت طی شود زودتر به نتیجه مطلوب میرسیم؛ و آن این است که باید هرچه زودتر جبهه انقلاب، نظام مسائل فضای مجازی را استخراج کند و خلاءهای قانونی و کمبود قوانین لازم را احصاء کند.
آرایش جبهه انقلاب در این زمینه حتماً باید از انفعال خارج شود و آرایش فعال و جهادی بگیرد. حتماً باید قرارگاه مرکزی تشکیل شود و فرمانده و اعضای ستاد فرماندهی و عملیاتی معلوم شوند. در این قرارگاه حتماً باید برای کانونهای اصلی فرهنگ، چه فرهنگساز جامعه و چه فرهنگ پذیر برنامه داشت؛ مثل خانواده و مدارس و مساجد و شبکه ائمه جمعه و هیئات مذهبی و حوزه و دانشگاه و بازار و رسانه و سازمانهای مردمنهاد که ده عنصر و ده کانون هستند، باید حتماً برنامه تهیه شود.
این قرارگاه باید سازماندهی بین پیشکسوتان دهه چهل و پنجاهی و فرماندهان میدان دهه شصتی و میداندارهای دهه هفتادی و پیادهنظام دهه هشتادی و نیروهای احتیاطی دهه نودی را بهخوبی انجام دهد.
باید این را خوب درک کنیم که ما در دهه پنجم انقلاب به تعدادِ گوشیهایِ هوشمند، رسانه داریم، صاحب رسانه داریم، تولیدکننده پیام و توزیعکننده آن را داریم بدون اینکه نیاز به مجوز گرفتن داشته باشند. هرکس گوشی هوشمند داشته باشد خودش یک تولیدکننده و توزیعکننده پیام است. اگر مدیریت این فضا در اختیار نباشد میبینید که چه غوغایی درست میشود.
حالا گاهی وقتی میگوییم باید مدیریت شود، فکر یک عده میرود سمت چیزهایی محدود و بخشهایی ابتدایی مثل فیلترینگ و امثال آن، آنها سرجایش؛ اصلاً با این بحثها ما کاری نداریم. بحث بنده بالاتر از این حرفهاست. جبهه رسانهای انقلاب باید بزرگتر از این مباحث فکر کند.
با این مقدماتی که عرض شد معلوم است که عرصه، عرصه حکمرانی بینالمللی است در فضای مجازی. آنها دارند حکمرانی میکنند. آنها دارند حکومت میکنند. در مقابل حکومت باید حکومت تشکیل داد؛ باید حکمرانی کرد. ابرقدرت، امروز کسی است که سکوهای مجازی را در اختیار دارد و با درک صحیح، هوشمندانه روایت اول را او بیان میکند. این حکمرانی است.
در جنگ شناختی که نفوذ ادراکی صورت میگیرد باید وارد جهاد تبیین شد. این را چه کسی میتواند انجام دهد؟ کسی که قدرت حکمرانی داشته باشد و فضا در اختیارش باشد؛ نه فضای یک منطقه، نه همانطور که آقا گفتند فضایی که کلیدش دست دیگران است. آقا هم دارند به حکمرانی توصیه میکنند؛ اما کسانی که مسئولیت در اختیارشان است بهاندازه فهم رهبر معظم انقلاب حرکت نمیکنند. باید مطلب را جلوتر ببرند. باید بزرگتر ببینند. باید جهانی فکر کنند.
افقی که مرکز ملی فضای مجازی کشور برای خودش ترسیم میکند باید جهانی باشد باید دولت محترم و مجلس محترم و بعد شورای عالی فضای مجازی نگاه حکمرانی جهانی به این مقوله داشته باشند تا بشود کاری از پیش برد. باید همه آقایان این آیه شریفه را نصبالعین قرار دهند که «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ».
این بحث نکات تکمیلی دارد که در نوبت بعد اگر فرصت شد خدمت شما خواهم گفت.
۱۸ آذر انتفاضه اول فلسطین در سال ۶۶ آغاز شد و تا امروز حوادث مختلفی بر آن رفته است؛ اما کار رژیم صهیونیستی تمام است و زوال او سرعت گرفته، وضعیت داخلی و خارجی او بهشدت آشفته است در داخل که تشکیل کابینه را نتوانستهاند انجام بدهند و مراسم تحلیف را هم برگزار نکردهاند و دعوائی خواهد شد که بهزودی میبینید.
در خارج هم که اوضاع خطرناکی را فلسطینیها برای آنان فراهم کردهاند در یک ماه نزدیک هزار عملیات انجام دادهاند بهطوریکه دستگاه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کردند در مقابله ناتوان هستند؛ و اضافه کنید ناتوانی در برخورد با حملات بیوقفه هکرها به مراکز اطلاعاتی و بانکها و تلویزیون و زیرساختها و تأسیسات دیگر. حالا این هکرها هم وقتی مطالبی را اعلام میکنند به زبان فارسی مینویسند که خود این هم پیامهایی دارد که من زیاد بازش نمیکنم.
و از همه مهمتر تلاشی بود که در این سالها انجام دادند تا دنیا را بهخصوص کشورهای عربی را با خود همراه کنند و سران مرتجع آنان را هم تا حدودی همراه کردند اما حضور اقشار مختلف مردم جهان در یک کشور عربی و آتش زدن پرچم رژیم کودک کش و شعارهایی علیه دولت غاصب نشانه اضمحلال است.
در قطر رژیم صهیونیستی خوار و ذلیل شد. شنیدید که وقتی میخواستند وارد سامانه تهیه ویزا شوند باید کشور فلسطین را انتخاب میکردند. باید فلسطین را انتخاب میکردند تا بتوانند کارهای ویزایشان را انجام دهند و بلیت بخرند.
اینها را خواندهاید؛ تکرار میکنم برای توجه بیشتر. خبرنگار صهیونیست نوشته: «من همیشه فکر میکردم مشکل از دولتهاست اما در قطر فهمیدم نفرت مردم در خیابان از ما چقدر است. چقدر دوست دارند ما را از روی زمین محو کنند».
لذا از روی عنادی که دارند مدتی است حملات خود را به مناطق مختلف کرانه باختری زیاد کردهاند و مجامع بینالمللی هم مثل همیشه با سکوتشان اجازه جنایت میدهند. امروز گروههای مقاومت در فلسطین راهبرد مقاومت ترکیبی را انتخاب کردهاند؛ سلاح گرم و سرد و سایبری و چه و چه از همه اینها استفاده میکنند که آنان را به پیروزی نزدیک میکند. بله او فهمید که آرزوی همه دنیا محو اسرائیل است. هر مسلمانی با تمام وجودش از خدای تعالی طلب میکند که شما از روی زمین محو شوید.
وضعیت اروپا و اعتصاباتی که وجود دارد را میبینید. چاه را برای ما کندند. میخواستند کشور را دچار اعتصاب و زمینگیر کنند. حالا خودشان در آن چاه افتادند. البته گرفتاریهایشان حالا مانده. آرامآرام به زمستان که نزدیک شوند وارد گرفتاریهای اصلیشان خواهند شد.
مطالب مهم حضرت آقا با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را آن مقدار که پخش شد ملاحظه کردید. مهمترین نقش و وظیفه این شورا را هدایت فرهنگی کشور و جامعه دانستند و تأکیدی هم بر مردمی کردن فرهنگ و تقویت تشکلهای مردم داشتند که باید موردتوجه اساسی مسئولان قرار بگیرد.
در استان برش استانی مهندسی فرهنگی با مطالعه و نظرخواهی انجام شد و به تصویب رسیده که یکوقت هم گزارشش را خدمت شما دادم. الحمدلله برش تهیه شده و در دستور کار مجموعههای فرهنگی قرارگرفته که انجام بدهند؛ البته با یک ضربآهنگی و نواختی کارها انجام میشود. نظام مسائل احصا شد با مطالعات متعدد و گروههای مختلف بالاخره مهندسی فرهنگی برش استان البرزش رونمایی شد و علاوه بر او سند توسعه قرآنی استان را هم آماده کردیم؛ که آنهم در حال انجام است.
روز ۲۰ آذر شهادت مرحوم آیتالله دستغیب سومین شهید محراب است که گرامی میداریم.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾