متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیتالله حسینی همدانی
بِسمِالله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
بندگان خدا خودم و همه شما را رعایت به تقوای اللهی دعوت میکنم. متقین عامل به سوره عصر هستند. مطلبی که در این نوبت عرض میکنم سفارش به صبر است که فرمود: «وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» که یکی از چهار عنوانی است که انسان را از خسران نجات میدهد. ایمان و عمل صالح و سفارش به حق در سوره مبارکه ترجمه شد رسیدیم به اینکه باید در مصائب و سختیها و مشکلاتی که برای انسان پیش میآید و همچنین در عمل به بعض عبادات برای عدهای سختیهایی به وجود میآید و یا در جلوگیرى نفس از گناهان و خطاها، باید صبر و تحمل سختیهایی را کرد.
و البته این صبر را هم مطلق آورده و بیان نکرده که در چه قسمتی باید صبور بود؛ و اساساً مقید بودن و روشمند عمل کردن برای اکثر با سختیهایی روبرو است لذا دعوت به صبر در همه شئون شده است.
البته بعدازاین که انسان شناخت اجمالی پیدا کرد به خودش و آیندهای که در پیش رو دارد و وظائفی که باید انجام دهد، در هنگام عمل متوجه موانعی بر سر راه میشود که اگر در هنگام برطرف کردن موانع استقامت و صبر لازم را نداشته باشد به مقصد نمیرسد، وظائف دینیاش را نمیتواند انجام دهد نمیتواند احقاق حق کند و یا عمل صالحی داشته باشد. لذا بر اساس آنچه در روایات هم مطرح هست صبر در اینجا اعم است و سه درجه دارد.
انسانها به خاطر طبیعت و گرایشی که به زمین و مادیات دارند دنبال جلب منفعت و به دست آوردن هر چیزی که به آن میل دارند هستند و در گفتار و رفتار و عمل این میل به کجی کاملاً دیده میشود. خدای تعالی برای تعدیل این امیال پیامبرانش را یکی بعد از دیگری فرستاد تا با دستورات و سفارشی که میکنند انسان را در مسیر تعالی قرار دهند و یکی از مهمترین وظائف اهل ایمان در هدایت اطرافیان به صلاح و فلاح را امربهمعروف و نهی از منکر قراردادند. این سفارش به صبر ریشه در تحمل این مسیر هدایتگری و عمل به دستورات فردی و اجتماعی دارد.
خلاصه تفسیر این سوره مبارکه را مرحوم محقق طوسى خیلی کوتاه و مختصر اینگونه بیان فرمودند: سوگند به عصر: بهدرستی که جنس انسانى در زیانکارى است به سبب اشتغال در امور طبیعى و غرق در شهوات حیوانى. مگر کسانی که ایمان آورند: یعنى کاملکنندگان در قوه نظریه؛ و بهجا آورند اعمال شایسته: یعنى کاملکنندگان در قوه عملیه؛ و وصیت کنند به حق: یعنى کامل مىکنند عقول خلایق را به معارف نظریه؛ و وصیت کنند به صبر و بردبارى: یعنى کامل مىکنند اخلاق خلایق را به بیان کردن مقدمات خلقیه.
اگر خوب توجه کنیم میبینیم که اگر همه مسلمین مقید به رعایت این سوره مبارکه در همه شئون زندگی فردی و اجتماعی باشند بسیاری از مشکلات حل میشود نقاط ضعف به قوت تبدیل شده، بر همه شرور عالم پیروز میشوند.
چند روایت برای شما بخوانم: رسول خدا فرمودند: خاسر و زیانکار کسی است که از آباد کردن آخرت غافل ماند. کسی که عمر خود را در طلب دنیا صرف کند در این معامله زیان کرده و توفیق را از دست داده است.
امیرالمؤمنین در پاسخ به این سؤال که بدبخت بزرگ چه کسی است؟ فرمود: مردی که دنیا را به خاطر دنیا ترک کند و بدین سبب دنیا را از دست بدهد و آخرت را زیان کند؛ و مردی که برای خودنمائی عبادت و کوشش کند و روزه بگیرد، چنین کسی از لذتهای دنیا محروم گشته و خود را به رنجی درافکنده است که اگر برای خدا میبود سزاوار پاداش او میشد.
البته قرآن کریم در آیه ۱۰۳ و ۱۰۴ سوره مبارکه کهف به همه ما خبر داده است که زیانکارترین مردم کسانی هستند که کوشش و تلاش آنها چون فکر میکنند کار خوب میکنند در این دنیا به هدر رفت.
خدای تعالی به انسان و حیات دنیایی و پس از دنیای او اهمیت داده و او را متوجه امورش کرده است. عمر را بهعنوان سرمایه در اختیارش قرار داده و بعد همین سرمایههای وجودی را از او میخرد. «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ …» توبه/۱۱۱٫
ولو سرمایه کم هم باشد باز خداوند با آن رحمت واسعهای که دارد میپذیرد او کسی است که «یَقْبَلُ الْیَسِیرَ وَ یَعْفُو عَنِ الْکَثِیرِ» است و در دادن پاداش هم ولو کسی کم آورده باشد، میپذیرد.
فرمود: «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ». وقتی هم میخواهد پاداش بدهد ده برابر، صد برابر، هفتصد برابر و هزاروچهارصد برابر میبخشد. بااینکه رأس المال و همه قوه و توان شخص و پاداشی که میدهد همهاش برای خودش است.
واقعاً جای تأسف ندارد که انسان این شرایطی را که خداوند برای او فراهم کرده از دست بدهد و روز قیامت در ردیف خسران زدگان و یا حسرت خورندگان و مغبون شدگان باشد؟!
اینجا پایان شرح مختصر سوره مبارکه بود انشاءالله از هفته آینده با قید حیات بحث تواصی را دنبال میکنم.
عرض میکنیم خدایا همه ما از روی غفلت و ندانمکاری نه از روی عمد و سرپیچی در خسرانیم خودت به همه ما توفیق ایمان و عمل صالح و تواصى به حق و صبر را عنایت فرما.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا نسبت به علم و به دست آوردن دانش حریص هستند. مولانا امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۱۹۶ از حکم نهجالبلاغه فرمود: «کُلُّ وِعَاءٍ یَضِیقُ بِمَا جُعِلَ فِیهِ، إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ یَتَّسِعُ». هر ظرفى بدانچه در درون آن قرار مىدهند پر مىشود، جز ظرف دانش که از آن وسعت مىیابد. معنای روایت روشن است.
شما به همین ظروفی که در اختیار دارید توجه کنید میبینید که حجم مشخصی دارند و به مقدار معینی که برسد پر میشوند؛ اما ظرف علم که همان نفس ناطقه انسان است اینطور نیست، نیروى دریافت و به دست آوردن علوم در انسانها نامتناهى است. وقتی کسی دانش به دست آورد همین مقدمه علوم دیگر میشود و دائماً ظرفیت بیشتری پیدا میکند؛ و قوه عاقله نیروی بیشتری پیدا میکند. خدای تعالی برای دل ما ظرفیت بیشتری جهت دریافت معارف قرار دهد.
۱۵ روز بعد از شهادت امام صادق علیهالسلام در سال ۱۴۸ قمری، شمس الشموس امام الرئوف مظهر رحمت واسعه الهی حضرت رضا علیه آلاف التحیه و الثنا به دنیا آمد و جهان را به نور خودش روشن کرد. این ایام را به همه شما بزرگواران، اعزه حاضر و همه کسانی که دوستدار و محب و موالی آن حضرت هستند تبریک عرض میکنم.
کسانی که در این روزها به ساحت قدسی حضرت بیادبی کردند؛ گویندگان و تولیدکنندگان و توسعهدهندگان و هرکسی که همراهی کرد، نتیجه عمل خودش را بهزودی خواهد دید و بیپاسخ نمیماند.
من در این نوبت به احترام امام رئوف اصل خطبه را به ایشان اختصاص میدهم. البته در ذیل تذکراتی را هم عرض میکنم. دریای مناقب عالم آل محمد را نمیشود در چندین خطبه حتی فقط فهرست کرد که بگوییم این مجموعه در اختیار است؛ چه برسد به اینکه بخواهیم مطلبی را بیان کنیم و توضیح بدهیم و شرح دهیم. بهناچار فقط اشاره میکنم، شما هم به حمدالله خوب توجه میکنید.
روایتی را مرحوم ابن شاذان قمی رضوان الله علیه که از علمای بزرگوار شیعی است و در قرن چهارم و پنجم قمری زندگی میکرد، در کتابی که معروف است به فضائل ابن شاذان آورده است. از کتب مرجع بهحساب میآید و در آن ۱۰۰ منقبت از مناقب اهلبیت علیهمالسلام بهخصوص امیرالمؤمنین و دیگر ائمه آورده و همه روایاتی است که اهل سنت به آن استناد کردند. این کتاب معروف به کتاب «مأه منقبه» هم هست. این کتاب نزد اهل سنت هم عرض میکنم که معتبر است.
حدیث ششم روایتی است از رسول خدا خطاب به امیرالمؤمنین سلام الله علیهما در تفسیر آیه ۷۵ سوره مبارکه حجر که معروف به آیه متوسمین است. آنجا مطالبی را پیغمبر اکرم به امیرالمؤمنین درباره اهلبیت میگوید. خوب دقت کنید روایت قشنگی است.
میفرماید: «یا عَلِی! أَنَا نَذِیرُ أُمَّتِی وَ أَنْتَ هادیها وَ الْحَسَنُ قَائِدُهَا وَ الْحُسَینُ سائقها وَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ جامعها وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِی عَارِفُهَا وَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ کاتبها وَ مُوسَی بْنُ جَعْفَرٍ مُحْصِیهَا وَ عَلِی بْنُ مُوسَی مُعَبِّرُهَا وَ مُنْجِیهَا وَ طَارِدُ مُبْغِضِیهَا وَ مُدْنِی مُؤْمِنِیهَا وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِی قَائِمُهَا وَ سَابِقُهَا وَ عَلِی بْنُ مُحَمَّدٍ سَاتِرُهَا وَ عَالِمُهَا وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِی مُنَادِیهَا وَ مُعْطِیهَا وَ الْقَائِمُ الْخَلَفُ ساقیها وَ مُنَاشِدُهَا؛ إِنَّ فِی ذلِک لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ» یا علی من هشداردهنده امت هستم و تو هدایتکننده امت هستی. حسن پیشوا و حسین راهبر و رساننده است و امام سجاد جامع امت و امام باقر عارف امت است و امام صادق کاتب امت و امام کاظم شمارش کننده و حسابگر امت است. (هرکدام از اینها توضیح و شرح دارد و من از آن عبور میکنم که منظور از این صفاتی که پیغمبر اکرم برای هرکدام از اهلبیت فرمودند چیست) و امام رضا تعبیرگر و نجاتدهنده و دورکننده کینهتوزان و دشمنان و نزدیک کننده مؤمنین است. (برای همه اهلبیت تا امام رضا یک ویژگی را حضرت بیان کردند اما به امام رضا که رسید چهار ویژگی فرمودند که این چهارتا را من میخواهم برای شما توضیح بدهم چند امام دیگر را هم عرض کنم) امام جواد برپاکننده و جلودار و امام هادی پوشاننده عیوب و عالم و امام عسگری ندادهنده و عطاکننده و حضرت حجت ساقی و معرفی کننده امت است.
بعد حضرت فرمودند: «إِنَّ فِی ذلِک لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ» در این مطلب برای هوشمندان عبرت و بصیرت بسیاری است. اینکه متوسمین چه کسانی هستند و ویژگیهایشان چیست که حضرت در اینجا این مطلب را در ذیل همین آیه مطرح میکنند این مطلب را کنار میگذارم و فقط این چهار صفت امام رضا علیهالسلام را برای شما ترجمه میکنم.
با توجه به اینکه نام همه اهلبیت برده شده و بعد هم به آیه توسم استناد شده، ما را متوجه میکند که راجع به اهلبیت وقتی میخواهیم سخن بگوییم شناخت ما وقتی شناخت درست و کاملی است که همه آنها را با همدیگر و با همه خصوصیاتشان در نظر بگیریم و عملکرد همه آنها را با توجه به زمان و مکانی که در آن قرار گرفتند و شرایطی که داشتند مدنظر بگیریم.
رسول خدا فرمودند: امام رضا معبر الامه است. معبر به قول ما طلبهها معنای اسم فاعلی دارد؛ یعنی تعبیر کننده که درجاهای مختلف هم به کار میرود؛ مثلاً در تعبیر خواب استفاده میشود یا میگویند «عبّر ما فی نفسه» یعنی آنچه در دل داشت را بیان کرد.
اما در اینجا برای امام رضا وقتی میگوید معبر امت است به چه معنایی است؟ شاید از این باب باشد که حضرت به خاطر نشر علوم اهلبیت علیهمالسلام مشهور به عالم آل پیغمبر شد و در مناظرات و مجالس علمی با گروههای مختلف فکری و علمای مذاهب گوناگون شرکت میکرد و بعد موفق از این میدان بیرون میآمد و به تمام اسرار علوم الهی بهخصوص توحید آگاهی داشتند و هر فرصتی که پیدا میکردند آگاهی میبخشیدند. لذا رسول خدا ایشان را معبر امت نامیدند؛ یعنی کسی که برای امت همه آن چیزی را که امت نیاز دارد تعبیر میکند.
معنای دیگری هم برای معبر امت گفتهاند و آن این است که در سختیها و گرفتاریهایی که برای امت پیدا میشود، در توطئهها و دشمنیهایی که بر امت اسلامی واقع میشود، نجاتدهنده و عبور دهنده از این مشکلات، کشتی نجات رضوی است و حضرت رضا امت را نجات میدهد.
این را هم خوب دقت کنید که در بین ائمه علیهمالسلام حضرت مظهر اسم «یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ» است. همانطور که حضرت حسین علیهالسلام مظهر «رحمت الله الواسعه» است؛ یعنی هر دو امام بزرگوار مظهر اسم رحمت الهی هستند؛ یکی مظهر رحمت واسعه و گسترده الهی و دیگری مظهر سبقت رحمت الهی است.
آنقدر رحمت حضرت رضا علیهالسلام محسوس است که انسان وقتی در کنار مضجع شریف آن حضرت قرار میگیرد رحمت ایشان را حس میکند؛ یعنی مرحمت آن حضرت قابل حس است و از اختصاصات ایشان است. بعضی از اهل معرفت اینطور میگویند که رحمت حضرت رضا محسوس است. مثل امام حسین علیهالسلام که عرض کردم. رحمت واسعه الهی برای امام حسین است که توسط امام رضا علیهالسلام سبقت میگیرد؛ یعنی با سرعت زیادی به بندگان خدا آن رحمت میرسد.
به این روایات دقت کنید که مظهر رحمت بودن اهلبیت را نشان میدهد بهخصوص این دو امام بزرگوار. امام رضا علیهالسلام این روایت را نقل میکند. درباره زیارت امام حسین علیهالسلام میفرماید که «مَنْ زارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ علیه السلام بِشَطِّ الْفُراتِ، کانَ کَمَنْ زارَ اللهَ فَوْقَ عَرْشِهِ» کسی که توفیق پیدا کند به زیارت امام حسین علیه السلام در کربلا برود مثل کسی است که خدا را زیارت کرده در بالای عرش.
امام کاظم علیهالسلام هم ضمن روایتی که درباره ثواب زیارت امام رضا است فرمود: «مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِی عَلِیٍّ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَیْلَهً کَانَ کَمَنْ زَارَ اَللَّهَ فِی عَرْشِهِ قُلْتُ کَمَنْ زَارَ اَللَّهَ فِی عَرْشِهِ» کسی که او را زیارت کند و یک شب هم در نزد او بیتوته کند مثل کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است. لذا زیارت هر دو امام مورد تأکید قرارگرفته است.
به هر جهت اینکه حضرت معبر امت است یعنی امت را با آن رحمت الهی از سختیها عبور میدهد. پیامبر اکرم فرمودند امام رضا علیهالسلام نجاتدهنده امت من است. باز برای اینکه این مطلب را توضیح بدهم به بیان خودم اکتفا نمیکنم اشاره میکنم به روایتی از روایات امام صادق علیهالسلام که در وصف موسی بن جعفر علیهالسلام بیان کردند. در ضمن این روایت بیان میفرماید که این امام کاظم فرزندی دارد که فرزند او اینگونه است: «غَوْثَ هَذِهِ الْأُمَّهِ وَ غِیَاثَهَا وَ عَلَمَهَا وَ نُورَهَا وَ فَضْلَهَا وَ حِکْمَتَهَا» امام کاظم فرزندی دارد که کمک امت است؛ یعنی نجاتدهنده است.
اینکه پیامبر میفرماید امام رضا منجی امت است؛ امام صادق علیهالسلام هم در تعریف پسر امام کاظم میفرماید: منجی امت است. هم غوث است، هم غیاث است. غیاث به این معنا است که انسان مضطر حاجات خودش را با او برطرف میکند. شما وقتی گرسنه میشوید غذا میخورید. وقتی تشنه میشوید آب میخورید. آب و غذا اضطرار شمارا برطرف میکند. پیامبر، امام رضا را منجی امت میداند و امام صادق امام رضا را غوث و غیاث امت میداند.
پیامبر فرمودند: امام رضا علیهالسلام دورکننده دشمنان امت من است. این در حقیقت ادامه نجاتدهنده بودن حضرت است. طرد یعنی دور کردن: یعنی بیرون کردن. طارد به معنای پیگیری و تعقیب و ادامه دادن و امثال اینهاست.
امام رضا همانطور که دشمنان را دور میکند دوستان را هم نزدیک میکند، جمع میکند. مضجع شریف حضرت رضا علیهالسلام محل اجتماع عشاق اهلبیت است. از سراسر عالم با هر مسلکی در آنجا جمع میشوند. لذا در بحث تمدنی و حکمرانی حضرت ولیعصر ارواحنا فداه در دوران ظهور، این نقطه از عالم نقش اساسی دارد و به همین مطلب در بخش چهارم رسول خدا اشاره فرمود که امام رضا «مُدنی مؤمنیها» یعنی امام رضا هسته مرکزی و محور تشکیلات امت اسلامی است.
اهل ایمان حول امام رضا علیهالسلام اجتماع میکنند و وظایف خودشان را در کنار او دنبال میکنند و این مطلب را دشمنان ما بهخوبی فهمیدهاند که امام رضا محور تشکیلات امت اسلامی است و هرازگاهی میبینید که میخواهند این جایگاه را از قداست و اعتبار بیندازند. غافل از اینکه نور الهی با فوت خاموش نمیشود. مگر میشود این نور را شما با فوت خاموشکنید؟! جهد عاجز است.
اینکه خدای تعالی حفاظت میکند و دشمنان نتیجهای از این عملیاتی که انجام میدهند نمیگیرند و عِرض خودشان را میبرند همهاش درست؛ اما آیا از مسئولیت ما دراینباره کم میشود؟ عاشقان و دلدادگان نباید حرکتی داشته باشند و اقدامی داشته باشند؟
قبلاً هم عرض کردم که دشمنان مکتب اهلبیت مدتها کار میکنند با اشکال مختلف تا دوستداران اهلبیت را از حساسیت بیندازند. بعد یک تلنگر میزنند تا تست کنند آیا عملکردشان جواب داده است یا نداده است! اینجاست که ما باید محکم و هوشیارانه پاسخ بدهیم.
البته این سرود سلام فرمانده حرکت خوبی بود. نشان میدهد که تا امروز موفق نبودهاند. عشق به امام معصوم در دلها جاری است و از دلها کنده نشده است. تلاش میکنند که بکنند اما موفق نیستند؛ که کرج هم الحمدالله گل کاشت. خدا قوت؛ اما کار به اینجا ختم نمیشود. همین حضور که همه میآیند مسئولیت ساز است.
وقتی برای ما فروریختن ساختمانی در آبادان و یا در هر جای دیگری که عزیزانمان زیر آوار میمانند و آنها را از دست میدهیم و کشته میشوند و باعث داغ دیدن و عذاب ماست عزاداری میکنیم و عزای عمومی اعلام میکنیم و دلمان رنجیده میشود، نباید آیا برای ویرانیای که در فرهنگ و اعتقادات ما و مقدسات ما به وجود میآید حرکتی داشته باشیم و اعتراضی بکنیم؟
۲۲ خرداد سالگشت فرمان امام برای تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی است. علت سکوت متولیان را در این فقره نمیفهمیم که چرا ساکت هستند؟ چرا هیچ حرکتی نمیکنند؟ مسئول مربوطه یک بیانیه نصفهنیمه و ناقص میدهد. وزارت ارشاد باید قویتر و جدیتر ورود کند. اصلاً جای مصلحتاندیشی در این امور نیست. لااقل آن مجموعههایی که تحت اشراف خود شما هستند و از شما مجوز گرفتند در مسائل مختلف هنری و فرهنگی، آنها را رسیدگی و نظارت کنید.
آقا در همان اولین جلسهای که با هیئت دولت داشتند فرمودند که با فساد اخلاقی و فساد درزمینهٔ فرهنگ بیرودربایستی مقابله و مبارزه کنید. مستقیماً این حرف را به مسئول متولی زدند و او باید دنبال کند. جامعه هنری کشور باید در این امور قویتر و محکمتر ورود کنند. خودشان اقدام لازم و حساسیت لازم را داشته باشند. نگذارند تعدادی افراد بدنام و بدسابقه این مجموعه عظیم و منزه از این امور را از چشم مردم بیندازند.
مسیر امور فرهنگی و هنری کشور باید طوری باشد که اشخاصی که برای آرمانها و ارزشهای اسلامی و انقلابی اهتمامی قائل نیستند، فرصت استفاده از امکانات را پیدا نکنند که با پول ملت رشد کنند بعد علیه باورها و اعتقادات ملت اقدام داشته باشند.
۲ سوژه در یک سال اتفاقی نیست که بخواهند جایزهبگیرند! آنهم فیلمهایی که ارزش هنری ندارد. بخشهایی را که منتشرشده بنده دیدهام. اهلفن میدانند که اینها اثر هنری نیستند. فقط چون بیادبی کردند به آنها امتیاز دادند. کاملاً روشن است که با اهداف پلید ساخته میشود. البته عدهای از روی جهل و عدهای خائنانه این امور را دنبال میکنند.
اگر کوتاهی کنید بدانید که اینها بدتر میکنند. توصیه بنده این است که ضمن محکومیت و ابراز انزجار از این نوع حرکات، دوستان چند حرکت ناب باید انجام بدهند؛ یعنی حوزه هنری، اداره کل ارشاد اسلامی با همکاری دستگاههای دیگر مثل شهرداری و کسانی که میتوانند کمک کنند، مسئولیت بپذیرند. از شعرا و هنرمندان در عرصههای مختلف، از کاریکاتوریستها، از آنهایی که کلمات ناب میسازند و از انجمن خوشنویسان استان، از هر کس که میتواند کاری در این زمینهها انجام بدهد مثل موشن گرافی و پویانمایی و امثال اینها، از اینها دعوت کنند.
برنامه منسجم ترتیب بدهید. حتی از استانهای دیگر هم دعوت کنید. جلسات فاخری در دفاع از اهلبیت و حضرت رضا سلاماللهعلیه برگزار کنید. فقط تأسف خوردن فایده ندارد. اگر کوتاهی کنید باید منتظر هجمه بعدی که سنگینتر است باشید.
متأسفانه عزیزان توجه نمیکنند به این امور. ما تذکر میدهیم و بعد از چند سال بعد میگویند که بیایید کاری کنیم. از همین جایگاه چندین سال است برای کنترل بیحجابی و حواشی مربوط به او در استان خودمان طرحی را بیان کردم، عرض کردم، اصرار کردم، با یک بیانی تأکید کردم که ماهها روی آن طرح کارشده؛ از دوستان خواستیم انجام بدهند که به تعبیر امیرالمؤمنین «لَا رَأْیَ لِمَنْ لَا یُطَاعُ» اینکه بنده بگویم اما انجام نشود چه ثمرهای دارد؟ بینتیجه میماند.
اگر امروز هم بنده همان حرف را میزنم برای این است که یکمرتبه دیگر هم گفتهشده باشد. عزیزان دنبال کنند که حضور بانوان محجبه که تعداد آنها در این استان هم زیاد است، درجاهای دیگر هم زیاد است، اگر در جامعه اینها حضور نداشته باشند، این خیل عظیم و کثیر مؤمنین و مؤمنات اگر در جامعه حضور نداشته باشند، کمِ دیگران زیاد جلوه میکند.
سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب در سالگرد ارتحال حضرت امام رضوانالله علیه را دیدید و شنیدید. توصیههای هفتگانه ایشان را دقت کردید. اولینش این بود که نگذارید از انقلاب هویت زدایی کنند و حقیقت انقلاب را واژگون کنند. بنده طرح حضور را گفتم و روشهایش را هم گفتم. دیدم اخیراً هم این روش را به خود بنده دارند ارائه میکنند. خب من ۸ سال است که دارم عرض میکنم بیوفتید در جریان و کارکنید تا نتیجه را هم ببینید.
آقا هم میفرمایند که دارند هویت زدایی میکنند. خب از انقلاب ما که انقلاب فرهنگی و انقلاب ارزشها بود چگونه هویت زدایی میکنند؟ یک نگاه به عکسهای دوران انقلاب و مردم در حال قیام بکنید! آن عکسها را با امروز مقایسه کنید. ۴۳ سال گذشته است. عکسها را باهم مقایسه کنید. هویت زدایی یعنی این.
مغازهداری که رعایت شئون را نمیکند، اداره و دستگاه و دانشگاه و مکانی که اجازه تظاهر به بیاخلاقی را میدهد دانسته یا ندانسته در مسیر هویت زدایی حرکت میکند.
چرا اجازه سگ گردانی با این کیفیت زننده در مجامع داده میشود؟ جالب است در وسیله نقلیه اگر مادر با بچهاش کنار راننده بنشینند ماشین را متوقف میکنند به جرم حواسپرتی از راننده و تخلف است؛ اما اگر سگ بغل خود راننده باشد تخلف نیست. اگر قانون ندارید قانون بگذارید. قانون هم داریم البته.
همه اینها از مصادیق هویت زدایی است. باید جلویش طبق قوانین موجود گرفته شود. البته در این قصه انتظار ما از عزیزان نیروی انتظامی که البته رأفت اسلامی را باید داشته باشند این است که با مظاهر هویت زدایی در جامعه با قاطعیت برخورد کنند. شما ضابط قضایی هستید و ضابط قضایی برای وظیفهاش احتیاج به دستور قضایی در جرم مشهود ندارد. جلوی جرم مشهود را بگیرید. منتظر نباشید که حتماً دادستان ورود کند.
یک معضله بزرگ ما همین تظاهر به تجملگرایی و مصرفگرایی است. اینیکی از منکرات است که باید انقدر مذمت کرد که کسی جرئت نکند تظاهر به تجملگرایی داشته باشد. اتفاقاً در خیلی از کشورها جلوی آن را گرفتند چون یک کار مذموم است اگر کسی خودش را اینطور نشان بدهد که اهل مصرفگرایی است.
مصرفگرایی افراطی که خودشان هم اینطور نیستند اما برای ما این را میخواهند.
باید مصرف بیرویه در کشور به ضد ارزش تبدیل شود. این کار باید از صداوسیما شروع شود. ببینید در تبلیغات یک کالا چگونه دل افراد را میسوزانند. زندگیهایی را نشان میدهند که غالب مردم چنین زندگی را ندارند. تبلیغات تلویزیونی برای کسب درآمد لازم است؛ درست است اما باید در چهارچوب سیاستهای کلی نظام این کار انجام شود. نمیشود که برخلاف سیاستها عمل کنند بعد هم منتظر نتیجه باشیم.
اگر سیاست کلی جمعیت داریم باید در تبلیغات تلویزیونی خودش را نشان بدهد. اگر سیاستهای کلی محیطزیست داریم باید در تبلیغات تلویزیون خودش را نشان بدهد. اگر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی داریم باید در تبلیغات تلویزیونی خودش را نشان بدهد. این تبلیغاتی که الآن هست تبلیغ تجمل و مصرفگرایی است. این خلاف است. آمار و ارقام فراوان است که ببینید چه گرفتاریهایی بر اساس مصرفگرایی به وجود آمده است.
اول دفع شر موش کن بعد در جمع گندم کوش کن. تا اینها درست نشود بخشهایی از سیاست اقتصادی جواب نمیدهد یا دیر جواب میدهد.
همین مطالبی که باز در مسئله ساختوساز ساختمانها هست، باید نسبت به آن نظارت را تقویت کرد. ملاحظه هیچکس را هم باید نکرد. جان و مال مردم در معرض خطر است. خانههای خطرناک و خطرآفرین که یکدفعه ساخته نشده است.
پلیس ساختمان تا شورای شهر و شهرداری و فرماندار و استاندار و نظاممهندسی همه اینها مسئولاند در مقابل این اتفاقاتی که میافتد. دستگاههای نظارتی باید پاسخگو باشند. از همان ابتدا باید جلوی خلاف گرفته شود. مبارزه با فساد بخشی از آن در همین موضوعات است. گاهی با اصرار بر انتصاب شخصی در مسئولیتی مقدمات تمام این مشکلات فراهم میشود. هر کس باید در همان مسئولیتی که دارد انجاموظیفه کند و وارد عرصه کار دیگری نشود تا بشود کمکاریها را دنبال کرد.
همین الآن در استان، نهفقط در کرج، در استان این مسائل زیاد است. باید جلوگیری شود و تا اتفاقی نیفتاده کارها باید حل شود. الحمدالله دیدم رئیسکل محترم دادگستری و فرماندار تذکراتی را دادند. البته فقط به تذکرات نباید ختم شود. من در این سالها در فرصتهای مختلف نامهنگاری کردم و تذکر دادم و مطالبی را که وظیفه داشتم عرض کردم. الآن هم مطالبه مردم را از زبان من از این جایگاه، مسئولین بشنوند؛ و آن این است که علی العجاله باید آن را دنبال کنند و درستش کنند. فقط مربوط به کرج و البرز هم نیست. در تمام کشور این مسائل هست.
چند روز پیش در همین دیدارهای هفتگی که به خانواده شهدا سر میزنم به محلهای رفتیم؛ ساختمانهایی را دیدم که خوف مرا برداشت. ۶، ۷ طبقه پی نداشت. آمده بودند سر بالکن دست تکان میدادند. من میترسیدم که بیفتند پایین. خیلی وحشتناک بود. به دوستان گفتم عکس را بگیرند که به مسئولین نشان بدهیم که ببینید این خانهها را باید خالی کرد و یک ساعت هم نباید پر باشند. چرا اجازه میدهید چنین فجایعی رخ بدهد؟
سخنان حضرت آقا در ۱۴ خرداد و کارگزاران حج را ملاحظه فرمودید. مطالب بدیع و دقیق این نوبت ایشان راجع به حضرت امام غیر از تواضعی که به خرج دادند، زیبا بود. تذکر به نرمافزار انقلاب در گام دوم و اجتناب از یاس، روح انقلاب و جمهوری اسلامی، زبان ذوالفقار گونه و توصیههای هفتگانه و امثال اینها بود که بدیع بود.
و جالب بود یک نهیب به غربیها زدند که شما دزدید. آنها هم تصویب کردند و اعلام کردند که اموال را پس میدهند. خودشان هم فهمیدهاند که کارشان تمام است.
نخستوزیر رژیم خبیث و پلید کودک کش به شهرکنشینان پیام داده که: «اسرائیل در برابر یک آزمون واقعی قرارگرفته و شاهد شرایطی بیسابقه است که به فروپاشی نزدیک میشود و با یک دوراهی تاریخی مواجه است»؛ و اضافه میکند که «این رژیم به یکی از سختترین لحظههای انحطاط خود رسیده است». شما به فضل پروردگار همانطور که اقرار دارید، سال ۲۰۲۵ را نخواهید دید و مردم ما هم تا پایان شرارتها و خونریزیهای شما، شعارشان را تکرار میکنند.
درباره بحث مذاکره و قطعنامههایی که علیه ایران دادند میخواستم نکتهای را عرض کنم که بر سر منافع ملی و مواضعی که از قبل داشتیم به حمدالله دولت و مسئولین پابرجا هستند و با این قطعنامهها نه ملت و نه دولت عقبنشینی نمیکنند و به راه خودشان مستحکم ادامه خواهند داد.
خلاصه مطلب این است که ثمرات اوصاف چهارگانه رضوی با آمدن امام رضا علیهالسلام به ایران و محوریتی که ایران و انقلاب اسلامی پیداکرده است خودش را نشان داد که رهبر معظم انقلاب دربیانشان فرمودند که انقلاب ما در حقیقت میراث علی بن موسیالرضا است.
مسیر به سمت تمدن جهانی امام عصر ارواحنا فداه در حال حرکت است و محور مقاومت و محور تشکیلات، ایران اسلامی است.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾