متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیتالله حسینی همدانی
بِسمِالله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله
اهل تقوا بر اساس تربیت دینی امر به معروف و نهی از منکر را بهترین عامل اصلاح فرد و جامعه می دانند و آن را به بهانه های موهوم ترک نمی کنند. بحث ما راجع به این دو واجب بود و تا حال نکاتی از شرایط و آداب و مراتب و مراحل را مختلف عرض کردم.
لازم است به بعض موارد بیشتر توجه شود مثل این که گفته می شود در امر به معروف و نهی از منکر باید احتمال تاثیر داد و الا ساقط است. خب وقتی ما اهتمام شارع مقدس را می بینیم و تاکیدات فراوان اولیاء دین و آثار فراوانی که بر آن مترتب است را دقت می کنیم، سوال پیش می آید که آیا تمام این ها فقط در صورت احتمال اثر، وظیفه ساز است و در غیر این صورت تکلیفی نداریم؟
با مقدمه ای مطلب را بررسی می کنیم. همه ما مکلف به بجا آوردن نمازهای واجب، روزه، حج و امثال این واجبات فردی هستیم و نمی توانیم ادعا کنیم که این نماز ما که اثری ندارد و ممکن است مورد پذیرش خدای تعالی قرار نگیرد پس رهایش کنیم و همینطور واجبات دیگر را به احتمال اینکه شاید مورد قبول واقع نشود پس رها کنیم. مکلف موظف است به واجبات عمل کند، و نباید به احتمال قبول و عدم قبول اعتناء کند.
آیا امر به معروف و نهی از منکر که فقط عبادت فردی نیست و یکی از مسائل مهم اجتماعی اسلام و ناظر به مصالح عامه است و تاکید فراوان بر احیاء و اقامه دارد متوقف بر اثر و عدم اثر بودن است؟ آیا در اقامه و ادای تکالیف اجتماعی نباید سعی و تلاش کرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود؟ یعنی در امور به این مهمی فقط باید بگوییم من آنچه وظیفه داشتم که گفتن بود را گفتم و بقیه اش به من مربوط نیست. مثل همان مثال پیامبر و کشتی، کسی قبول می کند از شما که بگویی من رفتم به آنکه کشتی را سوراخ می کرد گفتم و تکلیفم تمام شد یا حتی از این هم فراتر، من چون تاثیر در امر و نهی خودم نمی بینم اصلاً چیزی نمی گویم؟
آنچه ما از آیات و روایات و سفارش اهل بیت می فهمیم این است که آمر به معروف و ناهی از منکر تلاش می کند تا معروف در جامعه توسعه و منکر از بین برود. یعنی باید سعی کند طوری امر به معروف و نهی از منکر بکند که تاثیرگذار باشد لذا اینکه گفتند باید احتمال اثر بدهد نه اینکه خب من اینجا احتمال اثر نمی دهم پس تکلیف ندارم. نه، بلکه باید برود راهی که موثر است را پیدا کند و اقدام کند پس احتمال اثر شرط است.
و دامنه اثر هم بسیار گسترده است و در قالب محدود خلاصه نمی شود. گاهی همینکه امر به معروف و نهی از منکر شود نشانه حضور دین در جامعه است و این تاثیر کمی نیست. الان قسمت اعظم جامعه سر است. اصلا انگار نه انگار دارد اتفاقی می افتد. یا حالا بحث یک سری منکرات ظاهری است یک قسمتی هم مربوط به مسائل دیگر است؛ همین مطالباتی که باید انجام شود، عدالت اجتماعی، خود حکومت اسلامی، اینها مسائلی است که کم نیست. لذا باید بررسی کرد نسبت به چه کسانی و راجع به چه مطلبی باید اقدام کنیم و چگونه اقدام کنیم.
البته در اینجا فقها و بزرگان مطالب فراوانی دارند خصوصاً آنان که برای احکام اسلامی شئون اجتماعی قائل هستند که در خطبه کوتاه جای طرح و بحث نیست. و بنده آن را که درست تر می دانم عرض می کنم. مثلاً عده ای می گویند احتمال دادی تاثیر ندارد رها کن، وظیفه ای نداری اما حضرت امام ره می فرماید: با ظن قوی به عدم تاثیر، وجوب امر به معروف و نهی از منکر ساقط نمی شود و هر نوع احتمالی را که عقلا قبول دارند که در تاثیر می تواند نقش داشته باشد را قبول می کنند.
اینجا لازم است که مکلف مقدمات تاثیرگذاری را فراهم کند. و اگر دید با فلان روش موفق به تاثیرگذاری نیست باید روش خود را عوض کند و هیچ مجوزی برای تعطیل کردن این واجب نداریم. شاید اگر با رفتار توانستیم اثرگذار باشیم باید همین روش را دنبال کنیم که گاهی دعوت با عمل از گفتن پر اثرتر خواهد بود.
می خواهم عرض کنم که گاهی علت بی اثر بودن این فریضه به خاطر این است که خود آمر به آنچه گفته عمل نکرده در نتیجه امر و نهی او تاثیرش را از دست داده است. توجه داشته باشید که قبلاً هم عرض کردم ولو شخص خودش عامل هم نباشد تکلیف امر کردن را دارد اینجا بحث تاثیرگذاری است که اگر آمر و ناهی خودشان عامل باشند تاثیرگذاری قطعی است.
لذا قرآن کردیم در آیه ۴۴ سوره مبارکه بقره نکوهش می کند که «اَ تَامرُونَ الناسَ بالبِرِّ وَ تَنسَونَ اَنفُسَکُم…» در بیانات امیرالمومنین علیه السلام در این باره دقت کنید که می فرمایند، نقل به معنا می کنم، اگر امر به معروف و نهی از منکر خود را بی تاثیر دیدید باز از شما ساقط نمی شود بلکه باید تلاش کنید تا با اخلاص در عمل، امر و نهی را موثر کنید و اساس دین را زنده نگهدارید. که در روایت دارد: امر به معروف و نهى از منکر عبارت از دعوت به اسلام است.
وقتی معیار زنده نگهداشتن دین شد و همانطور که در نوبت قبل عرض کردم اساس تشکیل حکومت دینی و اقتدار آن امر به معروف و نهی از منکر شد و در روایت داشت همه نیکی ها و جهاد در راه خدا در کنار امربه معروف و نهی از منکر مثل آب دهان در دریاست در این صورت اگر یقین هم داشته باشد که امر و نهی او تاثیر ندارد باز از او ساقط نمی شود و باید برود شرایط تاثیر را فراهم کند. این اساس مطلبی است که از آیات و روایات و سیره اهل بیت به دست میآید.
همه آداب و شرایط و … که برای انجام این واجب قرار داده شده است به جهت رفع تکلیف و کاری کرده باشیم و این حرفها نیست بلکه برای این است که تاثیر لازم را داشته باشد.
حالا این همه از تاثیر می گوئیم، اصلاً تأثیر چیست؟ قطعاً معنایش این است که مخاطب امر و نهی هرکس که هست، آن را بپذیرد و انجام دهد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. اهل تقوا از کسی و چیزی غیر از خدا ترس ندارند. با در نظر گرفتن رضایت الهی وارد امور می شوند. مولانا امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۱۶۶ از حکم نهج البلاغه فرمود: «إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِیهِ فَإِنَّ شِدَّهَ تَوَقِّیهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ». هرگاه از انجام کارى ترس داشتى، خود را یکباره در آن کار وارد کن، زیرا ناراحتى، ترس و حذر داشتن سختتر از انجام آن کار است.
اینکه انسان دائماً تردید بی جهت داشته باشد و بدون تحقیق و بررسی از امری خوف داشته باشد یا احتمال بدهد که اگر اقدام به فلان کار کند چه نتیجه ای خواهد داشت و چه اتفاقی می افتد، بعد بنشیند راجع به اتفاقی که نیفتاده راه های برون رفت ترسیم کند، همه این ها از خود آن واقعه بدتر و سخت تر است. لذا حضرت فرمودند، اینجا که ترس از ورود به کار، از خود کار سخت تر است، ترس را کنار بگذار و خودت را از این همه دغدغه با اقدام در آن کار رها کن. یعنی وارد آن کار شو و تمام.
حضرت آقا در جلسه ی با نخبگان مطالب مهمی در بخش های مختلف بیان فرمودند که حتماً ملاحظه کردید؛ در بخش تولید، مهمترین موانع را، موانع فرهنگی دانستند فرمودند: یعنی احساس ناامیدی، احساس ناتوانی، احساس بیآینده بودن، بیحوصلگی، بیهمّتی، سرگرمیهای مضر؛ یعنی اینها چیزهایی است که واقعاً مانع پیشرفت کار تولید است.
شعار سال هم که راجع به رفع موانع تولید و پشتیبانی ها بود، لازم است عرض کنم همه اعم از مردم و مسئولان همراه نهادهاى فرهنگى و اجتماعى، تشکلهاى مردمى، خیریه ها، هیئتها و بخصوص مساجد با برنامه ریزى دقیق با جدیت وارد عرصه شوند. یعنی آن کار فرهنگی و گفتمان سازی که باید انجام شود توسط این گروه ها انجام می شود. مساجد اگر در بحث فرهنگ سازی وارد شوند، هیئات ، سخنرانان، خطبا، مادحان، صدا و سیما و امثال اینها کار فرهنگی را گفتمان غالب کنند قسمتی از مسئله حل خواهد شد.
البته هم تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان باید مسائلی را رعایت کنند. مثلاً تولید کنندگان باید ضرورت و اهمیت تولید ملی را براساس ظرفیتهاى علمى و توان داخلى خوب درک کنند و بپذیرند. روحیه تقلید را کنار بگذارند و با خلاقیت و نوآوری بازارِ داخل و خارج را با تولیدات بدیع خود بدست بگیرند. به خاطر سود بیشتر، خارج از چارچوب های ارزشی جامعه تولید نکنند. با تولید کالای با کیفیت و تضمین آن و تکریم مشتری و خدمات واقعی پس ازفروش سود بیشتری کسب کنند. اینها کارهایی است که تولیدکنندگان میتوانند بکنند. مسئولان نظارتی بر امر تولیدکسانی باشندکه به تولید داخلی و استقلال اقتصادی به عنوان یکی از محورهای مبارزه بادشمن اعتقاد جدی داشته باشند. افراد مومن وانقلابی که قائل به ظرفیت ایرانی هستند در سطوح مختلف مدیریتی بکار گرفته شوند.
هم چنین مصرف کنندگان از روی باور به اینکه خرید کالای ایرانی اهمیت و ضرورت دارد اقدام به خرید کنند و این کار را تبلیغ کنند. تا خرید کالای ایرانی را برای خودمان واجب ندانیم به نتیجه نمی رسیم. جایی که مشابه دارد مقید کنیم خودمان را به خرید کالای ایرانی.
یک وقت مطلبی را از علمای اصفهان که مربوط به دوران قاجار بود به نظرم براتون خواندم که حتی فتوا داده بودند میت را در پارچه کفنی غیر وطنی کفن نکنند. نمونه های فراوانی در دنیا وجود دارد که پای کالای غیر مرغوب خودشان ایستادند تا به نتیجه مطلوب رسیدند. البته نباید ناعادلانه همه تولیدات داخلی را ضعیف و بی کیفیت دانست. روی خرید کالای ایرانی تعصب داشته باشید مگر اینکه نمونه ایرانی نداشته باشد.
باید دست دلالان قطع شود و همانطور که حضرت آقا فرمودند مهمترین خریدار که می تواند رونق ایجاد کند خود دولت است، همه ملزومات ادارات در سراسر کشور ایرانی باشد و از دانش بنیان ها خرید کند. خرید چای خارجی توسط دولتیها ممنوع باشد، در جلسات دستگاههای دولتی خرید میوه وارداتی ممنوع باشد و امثال ذالک. ببینید چه سهم عظیمی کشاورزان به این شکل میبرند. من بعضی وقتها در شهر میگردم ادارات دولتی را میبینم که آخر شب چراغهایشان روشن است؛ هیچ کس هم در اداره نیست. در آن اداره احتمالا شوفاژهایشان هم روشن است. در روز هم پرده ها را میکشند و چراغ را روشن میکنند. اقتصاد مقاومتی یعنی همین.
باید رونق داد؛ کسانی که خرید داخلی دارند تشویق شوند. تبلیغات کالای ایرانی در مراکز تبلیغی و اکران عمومی با تخفیف ویژه و یا حتی مجانی اگر امکانش باشد صورت بگیرد. باید شرکت های تولید کننده انتقاد مشتریان را نسبت به کیفیت کالا پذیرا باشند. و تلاش شود تا ارتباط محکمتری بین صنعت و مراکز علمی و دانش بنیان ها که نیروهاى مومن انقلابى کارآمد فراوان دارند فراهم شود.
مطلب دیگری که آقا فرمودند؛ اشاره به جنگ نرم استعمارگران بود که از قبل بوده و تا امروز هم ادامه دارد. فرمودند: ملّت ما را یا هر ملّتی را که دارای استعدادی است، از استعدادِ خودش غافل کنند، او را بیاعتنا کنند به آن استعداد یا حتّی به وضعی برسانند که خود او منکر این استعداد بشود؛ این قدر بگویند نمی توانی، نمی توانی، نمی توانی که باورش بشود نمی توانم و خودش بگوید نمی توانم؛ این یکی از کارهایی بوده که رایج بوده. از اوّلی که استعمار وارد کشورها شد، یکی از کارها همین بوده.
قطعاً یکی از مهمترین اهداف دشمن غافل سازی از توان و اقتدار ملی است که با جنگ نرم این کار را پیش می برد. اتفاقاً در روز تنفیذ حکم رئیس جمهور هم به جنگ تبلیغاتی دشمن در مهندسی افکار عمومی اشاره کردند و از ضعف جبهه انقلاب گله مند بودند.
امروز میخواهم چند کلامی راجع به جنگ نرم صحبت کنم که البته در خطبه ها راجع به جنگ های نرم؛ جنگ شناختی، هیبریدی و مارپیچ سکوت و امثال اینها سخن گفتیم، این تکمیل کننده آن بحث است. در تعریف جنگ نرم گفته می شود: مهندسى آرام افکار عمومى براى هماهنگسازى جامعه و افکار و امیال مردم با اهداف دشمن است که رکن اصلى آن جنگ تبلیغاتى با ابزار رسانه است. خیلی نرم ذهن جامعه را از جایی به جای دیگر منتقل میکنند.
در جلسه درس اخلاق برای دوستان عرض کردم؛ شما فکر کنید مثلاً ۴۰ سال پیش بعضی از جلوه هایی که امروز در جامعه دیده میشود را عکسش را به ما نشان می دادند که شما الان انقلاب کردید برای ارزشهای دینی و اسلامی و انقلابی، این عکس را ببیند؛ در خیابانها خانم ها ۴۰ سال دیگر با این جلوه در خیابان راه می روند. باورمان نمیشد ولی نرم یعنی همین. آرامآرام جوری عمل شد که هیچ نفهمیدم چطور شده است. جنگ نرم است. جنگ سخت بالاخره سر و صدایی دارد. این هم سر و صدا برای کسانی که می دیدند میشنیدند داشت و آنها هم گفتند اما خب افکار عمومی اینطور نبود.
وقتی می دانیم جنگ تبلیغاتی قسمتی از جنگ نرم دشمن هست و برای مقابله با آن باید روایت سازی صحیح بکنیم، جبهه انقلاب نباید بیکار و بی تفاوت و یا ضعیف فقط نظاره گر باشد. دشمن در این جنگ می خواهد ماهیت جامعه و ساختار سیاسی جامعه را تغییر دهد و رسما هم میگویند؛ قبلا نمیگفتند ولی الان میگویند.
برای این کار با طراحی رسانه ای و تبلیغات هدفمند پایگاه های مورد اعتماد و اطمینان مردم را بی اعتبار می کند. خانواده، آموزش و پرورش، دستگاه قضائی و امثال اینها از اهداف جنگ نرم هستند. الان جوانان و خانواده هدف جدی هستند. برای خلاص شدن از پیری جامعه که به زودی اتفاق می افتد همه مسئول هستند و باید کار کنند. به زودی جمعیت ما پیر خواهد شد. خانواده هائی که با سنگ اندازی و مطالبات نابجا ازدواج را به تاخیر می اندازند مسئولند. و مسئولینی که مقدمات اولیه مثل اشتغال و مسکن را فراهم نمی کنند آنها هم مسئولند.
دارند با دست خودمان نابودمان می کنند. اگر ایران را دوست دارید به فکر آینده کشور و تکثیر نسل باشید. بحث دیانت و تشویقات و توصیه های دینی و سنت پیغمبر را بگذارید کنار؛ حس ناسیونالیستی هم اگر داشته باشید، اگر ایران را دوست دارید به فکر آینده کشور و تکثیر نسل باشید. حالا الان میگویند حاج آقا چه میگوید! آموزش و پرورش را گیر داریم، خورد و خوراک را گیر داریم، مسکن و تربیت را گیر داریم. من همه اینها را میدانم و با توجه به همه اینها دارم عرض میکنم. چون روح توحیدی از ما گرفته شده، اینها را توجه نداریم.
با ترفندهای مختلف تبلیغ می کنند که افراد بچه دار نشوند وقتی هم که می خواهند دیگر وقت آن گذشته است. نقطه قوت ما جوان بودن افراد کشور ماست. در جنگ نرم آرام و زیرپوستی آسیب های اجتماعی فرهنگی اقتصادی، بزرگ نمایی می شود، دائماً ناامیدی و یاس را ترویج می کنند و آنقدر تکرار می کنند تا مخاطب آنچه را که آنان می خواهند باور کند.
در این جنگ روی گسل های اجتماعی و قومیتی و مذهبی سرمایه گذاری می کنند تا افراد جامعه را در مقابل هم قرار دهند و وحدت ملی را بهم بزنند. درجنگ نرم رسانه و فضای مجازی مهمترین نقش را دارد و به راحتی احساسات مخاطبین خود را تا رسیدن به مقصد مدیریت می کند. همه اینها که گفته شد مثل آتش تهیه برای جنگ شناختی است که با نفوذ در میل و ذائقه افراد باورهای اعتقادی و رفتاری آنها را مورد حمله قرار می دهد به طوری که به آرامی از اعتقادات گذشته خودش در امور فرهنگی و سیاسی و اجتماعی دست بر می دارد. شمازیاد دیدید بچه های محکم و انقلابی را که آرام آرام فکرشان عوض شده و چیزهای دیگر میگویند.
در این موقعیت زمانی که دولت و مجلس و دستگاه قضائی انقلابی هستند و انسجامی برای از بین بردن مشکلات مردم بوجود آمده، این وضعیت دشمن را سخت نگران کرده لذا تلاش می کنند تا کاری کنند، مسئولان به کارهای غیر ضروری، غیر از رسیدگی به امور مردم مشغول شوند و در نتیجه امید را از مردم بگیرند.
مهمترین کار در مقابل هجمه دشمن همان جهاد تبیین است که آقا فرمودند و راهکار آن هم روایت سازی رسانه ای است که دوستان باید به جد با شناخت مسائل اصلی از فرعی اقدام عاجل داشته باشند. و ضعف ها (انتخاب موضوع و نحوه ارائه، با زبان مخاطب آشنا نبودن، بین کودک و نوجوان فرق نگذاشتن و …) را جبران کنند. در این جنگ اگر روایت اول دست شما نباشد دیگران روایت می کنند و هر دفاعی هم به نفع طرف مقابل تمام می شود. لذا نباید فقط دفاع کنیم بلکه باید طرح برای حمله هم داشت، با برنامه و طرح عملیات آفندی عمل کنید.
بعد آقا به تمدن نوین اسلامی، آفرینش علم، خلاق بودن، مسئله محور بودن در مسائل کشور، هوش مصنوعی، مهاجرت و استفاده از جوان ها در مدیریت ها تاکید فرمودند. که تبیین هرکدام فرصت مستوفی می خواهد.
حضرت آقا در اولین دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، فرمودند: به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه «حرکت انقلابی» یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بی هوا حرکت کردن و بی حساب حرکت کردن نیست. اخیرا هم در ضمن حکم نصب اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی نکاتی در همین راستا و ضرورت پرداختن به مولفه های تمدن سازی بیان فرمودند. و این نشان دهنده اهمیت مسئله تحول سازی در کشور است.
طبق مفاد بیانیه گام دوم باید در سطوحی از نظام اداره کشور تغییراتی صورت بگیرد که مهمترین آن تحول و بازسازی ساختار فرهنگی کشور است. و ایشان شورای عالی را فقط قرارگاه سیاستگذاری ندانستند بلکه قرارگاه فرهنگ سازی معرفی کردند. بحث در این مقوله مفصل است فقط یک کلمه اشاره کنم و آن اینکه: روحیه ای که می تواند مشکلات و معضلات در عرصه فرهنگ را برطرف کند تفکر و مدیریت جهادی و بسیجی است که مبتنی بر ارزش های بلند اسلام و انقلاب، بدون توجه به منافع شخصی، با ایثار مال و جان، و کمترین امکانات و با استفاده بهینه از زمان، نوآورى و خلاقیت دارد. و تا این روحیه وارد کار نشود پیشرفتی نخواهیم داشت.
البته یک عده در این فضاها کاسبان فرهنگی هستند، عناصر فرهنگی هستند، خودشان را هم فرهنگی معرفی میکنند، کار فرهنگی هم می کنند اما کاسب هستند .این ها هم به درد نمی خورند و تا الان اینها بیشترین ضربه را به فرهنگ زده اند و بیشترین آسیب را زدند. کار فرهنگی می کنند بعضا هم کارهایشان فاخر و قشنگ است اما کاسب هستند. اگر برایش داشته باشد وسط میدان میآید، نداشته باشد نمی آید. این ها بیشترین ضرر را به فرهنگ زدند غیر از جهات دیگری که دارد.
لذا روحیه بسیجی که اهل ایثار است و جهادی کار میکند و توقع ندارد او باید وارد عرصه شود که اتفاقاً یکشنبه ۲۹ آبان آغاز هفته بسیج است این روز را به همه بسیجیان عزیز تبریک عرض می کنم و امیدوارم همه ما تا آخر با روحیه بسیجی در هر جایگاهی که هستیم خدمتگذار اسلام و انقلاب و مردم باشیم. در آینده اگر توفیق بود نکاتی عرض خواهم کرد.
مطلب دیگر این است که نفسهای مصنوعی آمریکا دیگر کمکی به عربستان سعودی در حال احتضار ندارد و او حیثیت خودش را در جریان جنگ یمن از دست داد. هفت سال از حمله گسترده سعودی ها به فقیرترین کشور عربی و کشتار انسان های بیگناه از کودک و زن و پیر و جوان بدون هیچ دستاوردی می گذرد. اما به فضل الهی صبح پیروزی برای یمنی ها نزدیک است. مأرب تقریبا در اختیار یمنی ها قرار دارد که اگر بر آن مسلط شوند دست آمریکا و صهیونیستها و عربستان از یمن قطع خواهد شد.
هنوز آمریکا مشغول تحریم کردن افراد و نهادهاست باز شش نفر و یک نهاد را تحریم کرد. در مذاکرات پیش رو موضع ایران خوب است. تحرکات رسانه ای دشمنان فعال است و متاسفانه رئیس آژانس هسته ای با نشان دادن چهره واقعی و وابستگی به صهیونیست ها با مواضعی که می گیرد به آمریکا خدمت می کند. البته مواضع ایران در مسئله برجام و مسئله هسته ای کاملا روشن است. و اهدافی که قبلا گفته شده و اینجا چند بار عرض کردیم و امروز هم گفتمان دولت و دستگاه دیپلماسی همین مطلب است ان شاء الله به نتیجه برسد.
مدتی است در این خیابان ها و چهارراه ها که میرویم می بینیم که کودکان کار زیاد شدهاند که تکدی گری می کنند، در سطح جامعه هم زیاد هستند که البته ریشه ها و علل زیادی دارد. متاسفانه دستگاهها نسبت به اینها هم افزایی لازم را ندارند و به نظر میرسد که باید کار عاجلی صورت بگیرد. دستگاههای متولی با هم بنشینند و قرارگاهی را تشکیل بدهند و کار منسجمی را نسبت به امر کودکان کار و اینکه تکدیگری می کنند و شاید قسمت زیادی از آنها اتباع خارجی باشند انجام دهند؛ که چهره شهر و ظاهر شهر را حفظ خواهد کرد. کارهای دیگر هم در کنارش انجام می شود که باید رسیدگی کرد.
مسئله حلقه دره و پسماند و قصه هایی که وجود دارد هم خیلی طول کشیده. این سالها هر کسی که آمد و رفت نسبت به این موضوع مطالبی را گفته است که نسبت به محیط زیست و آثاری که برای جامعه دارد مخاطراتی را هم دارد که انشاءالله زودتر حل شود.
دیدم هفته گذشته دوستان در شورای شهر کار خوبی را انجام دادند؛ کار قشنگی بود، کار پسندیدهای است که قبل از اینکه شروع به کار کنند چون ایام عزاداری بود کسی آنجا مداحی کرد. این کار خوبی است اما چون شما زمانی را که می گذارید کار می کنید متعلق به مردم است سعی کنید ۱۰ دقیقه یک ربع زودتر این کار را شروع کنید که شائبه اینکه وقت کاریتان را متوجه این مسئله میکنید نداشته باشد. خود بنده با اینکه می دانم اگر جلسه روضه در دفتر بگذارم قسمت زیادی از عزیزان شرکت میکنند، در روز این کار را نمی کنم که خدای نکرده به هوای آمدن در جلسه، قسمتی از دستگاهها تعطیل شود و به آن بهانه یک روز را تعطیل کنند و آن روز کار مردم بخوابد. لذا کار خوب و پسندیده ای است ادامه بدهید ولی مواظب زمانش باشید.
اخیراً هم متوجه شدید که استاندار محترم تغییر کردند و استاندار جدید آمده است. از خدای متعال طلب میکنیم که به ایشان همت بدهد و قدرت بدهد که بتواند نسبت به معضلات و مسائلی که مربوط به این استان است، با افرادی که از جامعه از مدیران و جوانان و کارگزاران بزرگوار انتخاب می کند خدماتی را به این منطقه عرضه کند انشاءالله.