مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۰ شهر کرج/

جمعیت مؤلفه قدرت و اقتدار است

کارشناس روابط عمومی ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۰۸/۱۴

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

خودم و همه شما را به تحصیل تقوا توصیه می کنم. بحث در امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو واجب الهی بود و نکاتی عرض شد. همه کارهائی که انسان انجام می دهد چه عبادی باشد و چه غیر عبادی، مربوط به مسائل فردی باشد یا اجتماعی، آدابی دارند و عمل واجبی مثل امر به معروف و نهی از منکر قطعا آدابی دارد که باید رعایت شود.

اولاً اینکه کسی حق ندارد به اسم امر به معروف و نهی از منکر در امور دیگران تجسس کند. تجسس حرام است و در قرآن کریم هم نهی شده است. در این مسیر خود را فراموش نکند و کار را به نحو احسن انجام دهد. خدای نکرده پرده دری نکند و تا رسیدن به نتیجه مطلوب و از بین رفتن منکر و توسعه معروف صبوری کند.

همانطور که قبلاً هم عرض شد امر به معروف و نهی از منکر فقط مربوط به عبادات و بعض امور جاری نیست بلکه بر اساس آموزه های دینی و آنچه از روایات فهمیده می شود، معروف هر کردار و رفتار و اعتقاد پسندیده اى است که عقل سلیم انسان به آن حکم، و قرآن و سنت آن را تأیید مى کند.

بنابراین همه خوبی ها و خیرات در دامنه معروف قرار می گیرند. مثلاً ارزان فروشی و رعایت حال مردم را کردن و انصاف داشتن و اصلاح ذات البین تا دفاع از دین و ارزش های الهی تا برسد به جهاد و تاسیس حکومت اسلامی همه از موارد معروف است. و آنچه که مقابل اینها قرار دارد منکر و نهی شده است.

اگر به کلمات مولانا امیرالمومنین علیه السلام و دیگر ائمه علیهم السلام توجه کنید می بینید که نگاه آنان به قدرت و حکمرانی مربوط به جایی است که بتوانند امر به معروف و نهی از منکر کنند. حضرت هدف خود را از پذیرفتن خلافت، انجام امر به معروف و نهى از منکر بیان فرموده اند.

پس از قتل خلیفه سوم، مردم به سوى حضرت شتافتند و بر بیعت با او اصرار کردند، اما سنت های نبوی در طول این سال ها عوض شده بود و تعدادی از آنها از بین رفته بود و فرمودند شماها نمی توانید حکومت عادلانه را تحمل کنید. و بالاخره با الحاح و اصرار حضرت با همین شرط که امر به معروف و نهی از منکر کند پذیرفت، و مدتی نگذشت پیش گوئی امام خود را نشان داد و نتوانستند عدالت او را تحمل کنند. و همین عدالت خواهی حضرت را حمل کردند که سیاست بلد نیست، شخص دلیری است اما علم جنگ نمی داند. نمیتوانستند که دلاروی حضرت را منکر شوند.

حضرت شرط کرده بود قدرت را می خواهد تا عدالت برقرار کند. عبدالله بن عباس نقل مى کند که در آغاز جنگ جمل نزد حضرت در ذى قار رفتم و دیدم که نعلین خود را پینه مى زند. امام از من پرسید: قیمت این نعلین چند است؟ گفتم: بهایى ندارد. حضرت فرمود: به خدا قسم، این را از حکومت بر شما دوست تر دارم؛ مگر آن که حقى بپا دارم یا باطلى را برطرف سازم.

یا در روزهای قبل از ضربت خوردن در بیانی که بوی گله از مردم می داد فرمود: خدایا! تو مى دانى آنچه از ما رفت، نه به خاطر رغبت در قدرت بود و نه از دنیاى ناچیز، خواستن زیادت. بلکه مى خواستیم نشانه هاى دین را به جایى که بود بنشانیم و اصلاح را در شهرهایت ظاهر گردانیم. تا بندگان ستمدیده ات را ایمنى فراهم آید و حدود ضایع مانده ات اجرا گردد. این یعنى امر به معروف و نهى از منکر. و همین مسیر را امام حسن و امام حسین علیهماالسلام هم طی کردند.

نقش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نقش بازدارندگی و بیان نقص هائی است که کل حیات اجتماعی را به خطر می اندازد. بعضی مثال قشنگی زده اند. اگر جامعه را به موجود زنده و یا انسان تشبیه کنیم، جریان اطلاعات در آن، مثل  سلسله اعصاب عمل می کند. مهم ترین کاری که سلسله اعصاب در بدن دارد انتقال همه خبرهای خوب و بد به سیستم مرکزى است تا او بررسی لازم را بکند و فرمان بدهد که چگونه عمل شود.

حالا فرض کنید در کنار شما آتشی شعله می کشد و شما خبر ندارید. اگر سلسه اعصاب شما درست کار کند وقتی حرارت را حس کرد واکنش نجات می دهد و شما را نجات می دهد اما اگر سیستم عصبی درست عمل نکرد یا شما در خواب عمیق بودید، نتیجه ای که از این آتش سوزی بدست می آید معلوم است که چیست.

امر به معروف و نهى از منکر، درست همین نقش را برای سلامت جامعه و حفظ او از هلاکت دارد. این عامل قوی موارد نقص و کمبودها را به مسئولان تذکر می دهد تا با شناخت درست، آنچه به حال عموم مردم مفید است را تصمیم بگیرند. اینجا تاکید امیرالمومنین روشن تر می شود که چرا می خواهد که امر به معرف و نهی از منکر ترک نشود و گرنه افراد شرور حاکم می شوند و دعاها به اجابت نمی رسد.

ترک امر به معروف اشرار را حاکم می کند تا حدودی روشن است اما چرا دعا مستجاب نمی شود؟ روزى کسى از امیرالمومنین علیه السلام پرسید: با آن که خداوند وعده استجابت دعا داده و فرموده است: ادعونى استجب لکم، چرا دعاى ما مستجاب نمى شود؟

حضرت فرمودند: به دلیل وجود هشت خصلت در شما، دعایتان مستجاب نمى شود: اول آن که خدا را شناختید، اما حق او را ادا نکردید و از این شناخت سودى نبردید. دوم آن که به پیامبرش ایمان آوردید، آن گاه با سنت او مخالفت کردید و شریعتش را می راندید. سوم آن که کتابى را که بر شما فرود آمده است، خواندید، اما بدان عمل نکردید. کتاب خدا برای ما از سرنوشت اقوامى سخن مى گوید که بر اثر ترک امر به معروف، نیکانشان نیز در کنار بدکارانشان هلاک شدند و از ما مى خواهد تا از فرجام آنان عبرت بگیریم و همواره پایبند و مجرى این فریضه باشیم. وقتی ترک کردیم و عبرت نگرفتیم جامعه تباه می شود.

امیرالمومنین علیه السلام فرمود: شنیدم که رسول خدا مى فرمود: خداوند تنها بدان سبب امت هاى پیش از شما را هلاک کرد، که امر به معروف و نهى از منکر را واگذاشته بودند. پس اگر کسى از حاکمیت بدکاران هراسان است، و خواهان بقاى دولت صالح است، نمى خواهد حکومت صالح نابود شود، باید امر به معروف و نهى از منکر کند؛ چون امر به معروف و نهى از منکر، هم ضامن تداوم سلامت جامعه و حاکمان است و هم مانع به قدرت رسیدن اشرار و تباهى امت است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. اهل تقوا در امور مختلف زندگی از مشاوره اهل مشورت کمال استفاده را می کنند. مولانا امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۱۶۴ از حکم نهج البلاغه فرمود: «مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الْآرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَاءِ». هر کس از انواع اندیشه‏ها استقبال کند، موارد اشتباه را خواهد شناخت.

قطعاً همین طور است که اگر انسان با نظرهای مختلف و افکار گوناگون ارتباط دشته باشد و از آراء آنان استفاده کند به راحتی کمبودها و نقص ها را تشخیص می دهد و در نتیجه راه های اصلاح امور را پیدا می کند. لذا در روایات متعددی خودرأیی مذمت شده است. حضرت در بیانی فرمود: تنها جاهل است که شیفته رأی خویش است.

نکته ی دیگری که شاید از عبارت بشود فهمید این است که نباید در کارهای پیش رو با عجله عمل کرد بلکه باید مقداری درباره آن تامل داشت که با مشورت گرفتن از دیگران و بررسی دقیق این مهم محقق می شود. خداوند تقوای ما را زیاد بگرداند.

امروز ۱۴ آبان است روز فرهنگ عمومی. نامگذاری امروز به نام شورای فرهنگ عمومی در تقویم رسمی کشور بیانگر اهمیت فرهنگ و نقش فرهنگ و به خصوص فرهنگ عمومی در عرصه های مختلف و سیاست های راهبردی است. به طوری که رهبر معظم انقلاب در بیانی فرمودند اصلاح فرهنگ عمومی از همه کارها مهمتر است چون این کار محور همه کارهای دیگر است.

فرهنگ عمومی یکی از آن مسائل مهم ما است که همه کارهای فرهنگی که انجام می‌دهیم باید در جهت اصلاح فرهنگ عمومی باشد. از من خطیب جمعه گرفته تا نویسنده و فیلمساز و رسانه های مکتوب و غیرمکتوب همه باید در مسیر اصلاح فرهنگ عمومی و تقویت فرهنگ عمومی قدم بردارند.

بعد از صدور بیانیه گام دوم و ورود به چله دوم انقلاب و دوره دولت سازی و جامعه سازی و تمدن سازی باید به فرهنگ عمومی توجه بیشتری شود. به ویژه وقتی می‌بینیم دشمن عنود برای  جایگزین کردن نظام ارزشی خودش با هرچه قدرت و توان دارد با انواع ترفند ها نسبت به ذهن و  اعمال و روش زندگی ما  علی الخصوص کودکان و نوجوانان ما تلاش مضاعف دارد، ما هم باید کارمان را با دقت بیشتری پیش ببریم. امروز مهمترین  وظیفه متولیان فرهنگی حفظ و حراست و تربیت کودکان و نوجوانان است.

این مهم تر از بقیه امور فرهنگی است. از کودکان باید کار را شروع کرد. رهبر معظم انقلاب در بیانی فرمودند باید نسبت به کالاهای فرهنگی فاسد که به راحتی در دسترس کودکان قرار می گیرد کار جدی کرد. فرمودند مراکز هدایت کننده فرهنگ در سرتاسر دنیا برای القاء مقاصد استعماری به کودکان ماست؛ یعنی آنها دارند کار و تولید می کنند و تصمیم شان این است.

فرمودند: ناگهان مشاهده می کنید دسترسی یک نفر که حداقل بیگانه است به این بچه از راه همین کالاهای فرهنگی متداول و رسانه های گوناگون فرهنگی و خبری بیشتر از شماست. بچه درخانه صحبت‌هایی را می‌کند که وارداتی است و ما که به او نزدیک هستیم نتوانستیم ارتباط بگیریم. او  با آن ور آب به راحتی راجع به این مسائل ارتباط گرفته است.

بعد فرمودند این جای نگرانی است. امروز این وجود دارد چه من و شما بخواهیم چه نخواهیم. لذا عزیزانی که در این زمینه قصد فعالیت دارند برای تولید محصولات فرهنگی مخصوصاً برای کودکان و نوجوانان حالا چه کتاب است، چه اسباب بازی است، وسائل رسانه‌ای است هر چیزی که هست، بیشتر اهمیت بدهند.

اموری که در اصلاح فرهنگ عمومی نقش دارد و باید روی آنها کار های متعدد پژوهشی و عملی صورت بگیرد هم فراوان است. اگر بخواهیم شمارش کنیم مسائلی را که در فرهنگ عمومی باید به آن پرداخته شود زیاد است اما باید اولویت بندی کرد و مسائل مهمتر را اهمیت بیشتری داد.

همین مسئله پوشش اسلامی برای مردان و بانوان فرقی نمی کند، پوشش اسلامی برای شخص مکلف فقط یک بعد ندارد. گذشته از این که  شخص باید حدود آن را رعایت کند  اما دارای کارکرد اجتماعی هم هست. رعایت پوشش، امنیت اجتماعی را تامین می کند.

اگر فرهنگ عفاف و حجاب درست تبیین شود  و با مسئله عفاف و حجاب سیاسی برخورد نشود که کشورهای استعماری برای رسیدن به مقاصد خودشان و اهدافی که دارند آن را سیاسی می کنند، آن موقع تاثیر مستقیم بر ایجاد آرامش روانی افراد جامعه را می توانیم ببینیم. عفت و حیا و غیرت فضائل انسانی و جایگاه حساس و نقش کلیدی که بانوان در جامعه دارند و اثر مستقیمی که در تحکیم خانواده و پاکی نسل دارند اگر درست انجام شود این نسل پاک خواهد شد.

برکسی پوشیده نیست که مسئله طلاق مهار می‌شود اگر عفاف و حجاب درست شود. برای جامعه مصونیت درست میکند  اگر در این امر دقت شود. معنویت بیشتر می‌شود. حضور امن بانوان در نقش‌های اجتماعی متعددی که می‌توانند داشته باشند بیشتر می شود.

لذا بر فرهنگ عمومی تمرکز کردند  تا با به دست گرفتن فکر و اندیشه، افراد جامعه را در مقابل سبک زندگی غربی منفعل کنند. گاهی به اسم و عناوین گول زننده اقدام می‌کنند. با نام توسعه و مقابله با فقر، ارزش‌های لیبرالی را در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی مثل تساوی جنسیتی توسعه می دهند که سند ۲۰۳۰ یکی از ماموریت هایش همین است.

یا مثلاً همین مسئله ازدواج آسان و مسئله جمعیت که الحمدلله مجلس محترم اخیراً مصوبه‌ای داشت و به تایید هم رسید و امیدواریم در این دولت به نتایجی برسد. بنده در چند سال گذشته چندین مرتبه جلساتی را با مسئولین مربوطه و با اشخاص حقیقی برای مسئله ازدواج آسان برگزار کردیم و از فعالان اجتماعی هم استفاده کردیم اما به نتیجه عملی نرسیدیم. چون اهتمامی که باید دنبال کند در این قصه نیست و کار دست یک عده دیگری است. امیدواریم که در این دوره به نتیجه برسد.

قرآن کریم وقتی نعمتهای خودش را شمارش می کند و مواهب الهی را نام می برد یکی از چیزهایی که بیان می کند فراوانی جمعیت است. در آیه ۸۶ سوره مبارکه اعراف تصریح می کند «وَاذْکُرُوا إِذْ کُنْتُمْ قَلِیلًا فَکَثَّرَکُمْ» به یاد آور زمانی را که جمعیت کمی بودید ولی پروردگارتان شما را زیاد کرد. آیه شریفه این را تفهیم می‌کند که اگر با برنامه‌ریزی صحیح نفرات خودتان را زیاد کنید به یکی از عمده ترین عوامل قدرت و اقتدار و پیشرفت در جامعه دست پیدا کردید و البته دشمنان ما با برنامه و عده ای هم در داخل به عنوان عامل سعی دارند نعمت جمعیت فراوان و مولفه قدرت و اقتدار را از ما بگیرند و طبق بیان قرآن کریم این روش روش طاغوت است. روش فرعون است.

در آیه ۴ سوره مبارکه قصص وقتی صفت فرعون را بیان می کند می گوید سه کار می کرد. این طاغوت سه اقدام را انجام داد. اول اینکه مردم را فرقه فرقه کرد. تفرقه اندازی کرد. مردم با همدیگر به اختلاف افتادند. همین ابزاری که امروز مستکبرین و دشمنان ما برای اینکه ما را تضعیف کنند استفاده می‌کنند. تفرقه می اندازند. وقتی که تفرقه آمد ذلت می آید. شخص ذلیل و مستضعف می شود. همین فرقه فرقه شدن نسل‌کشی را هم به دنبال خودش دارد .این سیاست اول فرعون بود.

سیاست دوم  فرعون و طاغوت تحدید نسل و کاهش جمعیت بود. «یُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَکُمْ» آیه می فرماید این ها به خصوص جوانان و موتور محرکه جامعه را که جوانان هستند نسل جوان را که اگر در جامعه فعال باشد پیشرفت برای جامعه و کشور به وجود می آید با یک عملیاتی و با یک روشی آنها را از کار انداختند و این جامعه فعال از بین رفت. بچه ها را کشتند. روشی داشت که این کار را می کرد که الان همان روش ها هست.

باید این توطئه را خنثی کرد با اجرایی و عملیاتی کردن سیاست‌های کلی جمعیت. باید نقشه های فرعونی و طاغوتی را خنثی کرد. الان خود کشورهای پرجمعیت دنیا مثل چین باز اجازه دادند فرزندآوری را و دارند جمعیتشان را توسعه می‌دهند چون جمعیت دارد به سمت پیرشدن می‌رود. جامعه ای که جمعیتش پیر شد نمی تواند جمعیت وارد کند. باید به این مسئله خیلی دقیق اهمیت داد و روی آن کار کرد. باید گفتمان غالب شود و فرهنگ عمومی باید در این زمینه فعال باشد.

سومین کاری که فرعون کرد دختران و بانوان را مستضعف نگه می داشت. برای چند منظور یا خودشان و نسل شان را فاسد کند یا نسل شان را به فحشا بکشاند و از بین ببرد. همین روشی که باز استکبار دستور کار خودش قرار داده است. خیلی باعث تأسف و ناراحتی است و مسئولین نظارتی باید دقت بیشتری کنند.

متاسفانه در شهر و در استان در جاهای دیگر می‌بینیم که ورزشگاه‌های ما باشگاه های ورزشی بانوانی که ورزش می‌کنند مربیان آنها آقا هستند یا در پارک ها و در بوستان ها ورزش می کنند به صورت مختلط یا در بیمارستان و درمانگاه ها بیماران خانوم را برای مسائل خاص خودشان مثلاً سونوگرافی آقا این کار را می‌کند که خلاف است. هم از نظر اسلام هم از نظر قانون که اجازه نمی دهند. ولی در بیمارستانها این اتفاقات می افتد.

خوب مسئول نظارتی آن بیمارستان کجاست؟ مسئولینی که باید رعایت کنند و مواظبت کنند در پارک‌ها کجاست؟ اینها را باید دقت کرد. اینها در مسیر طاغوت حرکت کردن است. هر کسی کوتاهی کند در همین سه وظیفه‌ای که قرآن بیان کرد مثل فرعون است. تحدید نسل و جمعیت کشی و نگذارد جمعیت کثیر شود، زنان و بانوان را مستضعف نگهدارد و مسئله اول هم تفرقه اندازی بین آحاد جامعه است که اینها کارهای فرعون است.

۱۹ آبان مصادف است با چهارم ربیع الثانی ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام. در هر نوبت بنده قسمتی از زندگی و سیره حضرات را بیان می کنم. حضرت عبدالعظیم حسنی یک عالم برجسته است. یکی از محدثین گرانقدر شیعه است. هم اهل علم بود هم اهل مبارزه. البته کمتر جنبه های علمی ایشان مورد توجه است. بیشتر به امامزاده بودنش توجه می کنند.

البته امام زاده است اما یک امامزاده انقلابی چون بعضی از امامزاده های ما انقلابی نبودند. کاری به خیلی از امور نداشتند.  اما ایشان یک امامزاده بصیر انقلابی برای پیشبرد اهداف بلند اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام هم مهاجر بود هم مجاهد و در راه رسیدن به معارف نبوی و علوی به شیعیان اهل بیت دائماً در حال سفر بود. لحظه ای را از دست نمی داد.

دوران زندگی شان به خاطر عواملی که فرصت بیان آن نیست روزگاری پرتنش و پر دغدغه و پر از اختلاف و بدبینی و کینه و دشمنی بود. هم در بین فرقه‌های مختلف شیعه و هم در بین فرقه‌های مختلف اهل سنت، هم بین شیعه و اهل سنت اختلاف بود و از طرف امام هادی علیه السلام مأموریت گرفت که این فضا و اختلافی که در جامعه بود را اصلاح کند و در این مسیر آنقدر مجاهده کرد تا جایی که امام هادی سلام الله علیه به او مدال داد. به او فرمود  «یَا أَبَا الْقَاسِمِ أَنْتَ وَلِیُّنَا حَقّاً»  مثل همان چیزی که پیغمبر اکرم به سلمان فارسی گفت.

و در عبارت معروف هم دارد که هرکس زیارت مرقد مطهر عبدالعظیم حسنی علیه السلام کند کأن به زیارت حسین علیه السلام بار یافته است و حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده است. اهل مواسات و خدمت رسانی به محرومان جامعه هم بود.  شاید سر تشویق به اینکه ما به زیارت این بزرگوار برویم و ثواب زیارت کربلا را دارد این باشد که ویژگی های او را یاد بگیریم. بفهمیم و در خودمان محقق کنیم. اصلاً فلسفه زیارت یکی همین است که شما به زیارت یک بزرگی که می روید با او انس پیدا کنید و از نور او در قلب شما بتابد تا شما هم مثل او شوید. او ولایتمدار تام بود، ما هم ولایت‌مدار شویم. جوری عمل کنیم که در حق ما هم گفته شود که «أَنْتَ وَلِیُّنَا حَقّاً» انشاالله.

اینجا باید تشکر کنم از اقدام شجاعانه و واکنش سریع نیروی دریایی سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی که حرامیان و دزدان آمریکائی را ناکام گذاشتند و نشان دادند که در خارج از مرزها هم در مقابله با تهدیدات دشمن علیه منافع ملی هوشیار و بیدار هستند.

واقعاً دشمنان ما را خدا از احمق ها قرار داد چون هر سال در آستانه مناسبت ملی آنها اقدامی می کنند که مردم با شور و حرارت انسجام مضاعفی در مراسم شرکت کنند. این نوبت هم دو سه روز مانده به ۱۳ ابان اینطور شد. به فضل پروردگار عالم روزگار ذلت و خواری استکبار و اذناب پلیدش نزدیک است.

سال هاست از افول آمریکا گفته می شود و این روزها شاهدیم که دیگر چیزی نمانده است. افول به معنای نابودی نیست بلکه دیگر قدرت و هیمنه ای و به قول معروف هژمونی ندارد. در سراسر دنیا تحقیر شده اند این تحقیر یعنی افول. خودشان هم چند سالی است که افول را قبول کرده اند.

«شوراى اطلاعات ملى» پیش‏بینى کرده که در سال ۲۰۲۵، آمریکا به‏عنوان یک قدرت باقى مى‏ماند اما سلطه آمریکا از بین خواهد رفت. این یعنی هیچ. آلفرد مک کوى استاد و مورخ آمریکایى : مرگ آمریکا به ‏عنوان ابرقدرت جهانى مى‏تواند به مراتب سریع‏تر از آن باشد که هر کس تصور مى‏کند. این مرگ، تا سال ۲۰۲۵ کامل خواهد شد. البته نمازگزارن جمعه هر هفته برای آمریکا مرگ میخواهند. اسرائیل و انگلیس و آل سعود را هم فراموش نمی‌کنند.

مک کوى، استدلال مى‏کند که بزرگترین عامل سقوط آمریکا، نظامى گرى است. آمریکا که با هدف مهار ایران اقدامات متعددی انجام داد من جمله تحریم های سخت نظامی؛ اما همین ایران امروز تجهیزات پیشرفته نظامی خود را صادر می کند. جبهه مقاومت از سلاح و پشتیبانی مستشاری ایران بهره مند است. این یعنی افول. شکست سیاست ها در منطقه غرب آسیا یعنی افول. در ابعاد مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی تضعیف شدن یعنی افول. که با آمار ثبت است. همین بخش نظامی را دیده اید. خروج ذلت بار از عراق و افغانستان و منطقه یعنی افول. ضعف ارتش برای حفاظت از پایگاهایش و آسیب پذیر بودن در هوا در مقابل سامانه های دفاعی و در زمین یعنی افول.

نشریه نیویورک تایمز در گزارشى نوشت نتایج بررسى‏هاى کمیسیونى دو حزبى در کنگره آمریکا نشان مى‏دهد برترى نظامى جهانى این کشور از دست رفته است. اینکه اروپا، امروز نقش پلیس بد را بازی می کنند اما تمام تلاش خودش را می کند تا از زیر سلطه آمریکا خارج شود این یعنی افول.

بله امروز شاید در بازی های رایانه ای و فیلم های هالیودی ابهتی داشته باشد آمریکا اما در عالم خارج در مواجهه با سربازان غیور نظام اسلامی به گریه و زاری می افتند و لباس خودشان را خراب کردند. اینکه نظامیان آمریکائی را مجبور کردند در خلیج فارس که با ما فارسی حرف بزنند یعنی افول.

الان نمی تواند شرکای منطقه ای خودش را حمایت کند و حتی نظامیانش هم اقدام به خود کشی می کنند نمیدانم آمار را دیدید یا نه که تعداد کسانی که در طول مدت چند سال خودکشی کردند بیشتر از تمام کشته ها در جنگ عراق و افغانستان بوده. فرماندهان ارتش آمریکا حتی می ترسند در قطر بمانند. تلاش می کند غرب آسیا را که برای حفظ رژیم صهیونیستی به آن احتیاج دارد حفظ کند اما گیر قدرت سیاسی و فرهنگی و نظامی ایران و جبهه مقاومت افتاده.

شرق آسیا را هم در حال از دست دادن است چین برای آمریکا شب و روز نگذاشته است. به چنین موجود مفلوکی می شود دل بست که کعبه آمال عده ای هست. و آنچه مهم است این است که بعد از افول آمریکا و این جهان تک قطبی یعنی پسا برجام اقبال به چه سمتی خواهد شد؟ پسا آمریکا وضعیتش چگونه خواهد شد.

البته این جای تحلیل مفصل دارد اما مسلماً انقلاب اسلامی ایران که جبهه استکباری را به هم ریخت و ملت ها را بیدار کرد و گفتمان تمدنی دارد و برای آینده جهان تعریف و استدلال دارد، قلب ها و فطرت های پاک و همچنین انسان های آزاده و ضد استکباری را به سمت خود جذب کرده و می کند یقینا نقش تعیین کننده خواهد داشت.

۱۹ آبان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه است، ۲۰ آبان شهادت سردار شهید حسن تهرانی مقدم در سال ۹۰ است که برکات او امروز در جامعه ما جاری است.

نکته استانی: گاهی شنیده می شود که بعضی ها ناراحت هستند که چرا مفاسد را مطرح می کنید. مثلا گفته می شود فلان جا فسادی انجام شده و با مفسد برخورد شده و مقدار مورد نظر به بیت المال برگشته. مردم ناراحت می شوند. نه اتفاقا مردم خوشحال می شوند که قانون دارد اجرا می شود و فساد بررسی شود و اموال به یغما رفته به بیت المال برگردد. باعث امید بخشی و اطمینان سازی است.

به نظرم باید در فضای آرام به همه این امور رسیدگی شود و خوفی نداشته باشند مسئولین مربوطه. اینها امیدواری می آورد اعتماد را برمی گرداند. لذا دستگاه های مسئول با قاطعیت تمام راجع به ترک فعل ها پیگیری کنند. راجع به قراردادهائی که با پیمانکاران در منافع عمومی و جامعه بسته شده و متاسفانه شرائط لازم رعایت نشده و ضررهای هنگفت به مردم وارد شده را بررسی کنید.

همین مصلای خودمان را چند سال است دارند می سازند. با مبلغ خیلی کمی میشد اینجا تمام شود الان مبلغ میلیاردی شده هنوز کار نمی کنند. دو روز کار می‌کنند یک ماه کار می خوابد. اخیرا  نوشتم به مسئولین مربوطه که  یقین دارم که دیگر در این جا دارد اتفاقاتی می افتد. نمی‌توانیم حمل به صحت کنیم. دفعه قبل که پایمان را کردیم در یک کفش که باید بررسی دقیق شود گفتند نه و به التماس افتادند که نکنید؛ نکردیم. ولی این دفعه دیگر نمی گذریم. بالاخره باید معلوم شود که جریان چیست.

بعضی جا ها به فاصله چند ماه یک سازه بزرگ را میسازند اینجا را فقط می‌خواهند یک سقف بزنند چند سال باید طول بکشد؟! اگر این پیمانکار مربوط به خود ما بود کار را تمام می‌کردیم به کمک خود شما تمام می‌کردیم. کاری نداشت که. مومنین و مردم اقدام کنند کار سریع تمام می شود. این نگین شهر است مربوط به شهر است. سه دوره است الان شورای شهر رفته هنوز این کار تمام نشده.

نکته دیگر اینکه چرا موقع ساخت و سازها خوب نظارت صورت نمی گیرد که بعدا مشکلاتی پیش نیاید. اجازه ساخت داده می شود پلیس ساختمان هم جلوگیری از تخلف نمی کند بعد ماده ۱۰۰ جریمه می کند سنگین و طرف نمی تواند پرداخت کند بعد آب و برق و گازش را توی زمستان قطع می کنند و بیچاره اش میکنند. این چه تدبیری است؟! این چه مدیریتی است؟! این عیب نیست؟! از همان اول بررسی دقیق کنید اگر تخلف کرده همان اول جلوش را بگیرید. اجازه میدهند ساخت و ساز شود این وسط چه کسانی چه پولهایی میگیرند که این ساختمان برود بالا، بعد میگویند جریمه را میدهیم بعد در جریمه میمانند. این درست نیست. بررسی دقیق باید بشود.

مطلب بعد اینکه با رانت متاسفانه، جمعیت زیادی را در شهرداری به کار گرفته شده. اینطور که در ذهنم هست شاید عددش دقیق نباشد مثلاً کل بنیاد شهید کشور با تمام پرسنلی که دارد عواملی که کار می کنند پنج شش هزار نفر هستند؛ شهرداری کرج به تنهایی ۱۳ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت دارد. این‌ها هرچه پول هم از مردم بگیرند و ماده ۱۰۰ و ماده چه و چه باید خرج خودشان کنند. باید حقوق بدهند. دیگر نمی توانند برای شهر کار کنند. درآمد میلیاردی هم که در بیاورند باید خرج هزینه خودشان کنند.

بررسی که می کنیم می بینیم هر کسی که در شورا بوده ۲۰ نفر ۳۰ نفر ۴۰ نفر را در این سیستم تزریق کردند. همه هم کارمند هستند. میشود مگر بیرون ریخت؟  ۱۳ هزار نفر را نصفش را هم بگویم زیاد است ۶۰۰۰ نفر از فردا نباید بروند سر کار. از فردا می آیند جلوی دفتر من تحصن می‌کنند. اقلش این است. میروند جلوی در استانداری. جلوی ضرر را از هر کجا بگیری نفع است.  باید برای اینها فکر عاجل کنید. میشود کارهایی را هم کرد. خواستند بیایند بگویم. جلوی ضرر را بگیرید سود است و به نفع مردم خواهد بود. موارد دیگری هم هست که بعداً عرض می کنم.

نکته دیگر اینکه در تکریم شهدا و بیاناتی که حضرت آقا داشتند که بارها این را در جلسات خصوصی گفتیم خوب است شهدای شاخص و شهدای فرمانده را لااقل از اینها یک نمادی یا سردیس اینها را بسازید در میادین در جاهای پر رفت و آمد می شود گذاشت تا همه ببینند و بهره ببرند.

و دیگر اینکه دستگاه‌هایی که پیمانکاری قرارداد می بندند مثل آب و برق و امثال اینها پیمانکاران در حق کارگران و کارمندان ظلم می کنند. حقوق آنها را نمی دهند. بعضی ها شش ماه شش ماه حقوق نگرفته اند. پیش ما که می‌آیند بررسی می‌کنیم می‌بینیم که آن دستگاه مربوطه می‌گوید من که با کارمند و کارگر قرارداد نمی‌بندم، من با پیمانکار قرارداد بستم و آن کاری را که باید انجام میدادم انجام دادم و به پیمانکار پول را دادم. بعد پیمانکار به اینها پول نداده است. حق مردم ضایع می‌شود. پیمانکاری که حقوق مردم را رعایت نمی کند و حق مردم را ۶ ماه است نداده است، ۵ ماه است نداده است، حذفش کنید قطعش کنید. با او ادامه ندهید. کسی که به تعهداتش عمل نمی کند لغو قراردادش کنید. چرا ناراضی تراشی می کنید؟ از آن طرف باید تلاش کنیم که اعتماد سازی کنیم از این طرف هم جلوی این چیزهایی که بی اعتمادی می‌آورد را باید به سرعت گرفت.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.