متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیتالله حسینی همدانی
بِسمِالله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
بندگان خدا بدانید که تقوا و پرهیزگاری خانه ی مستحکمی است که از شما در مقابل آسیب ها حفاظت می کند و هر کس به آن پناه ببرد در امان است. خودم و همه شما را به تحصیل تقوا توصیه می کنم.
بحث ما در فریضه مهم و اساسی امر به معروف و نهی از منکر بود و عرض کردیم کسی نمی تواند و نباید از خودش در این باره سلب مسئولیت کند. به بیان رسول خدا صلی الله علیه وآله در این باره توجه کنید که فرمودند: هیچ کس نباید در جامعهی اسلامی از خود سلب مسؤولیت کند و بگوید: به من چه! یا دیگری را مسؤول نداند و به او گوید: به تو ربطی ندارد و با مال خودم گناه میکنم و بزه و تباهی مربوط به خودم است.
بیان حضرت بسیار گویا و روشن است که برای انسان حیثیتی جمعی و مسئولیت عمومی قائل هستند. یعنی انسان غیر از حیثیت فردی که دارد به اجتماع وابسته است. به همین دلیل وقتی به روایات و توصیه های اهل بیت نگاه می کنیم، به آثار اجتماعی فراوان این فریضه تذکر داده اند.
یکی از مهمترین آنها برقراری عدالت است، امام باقر علیه السلام بعد از آنکه بیان تعدادی از آثار امر به معروف و نهی از منکر، فرمودند: «تُرَدُّ الْمَظَالِمُ». یعنی رد ظلم و برگشت عدالت توسط انجام فریضتین محقق می شود و زمین ها آباد می شود و نظام الهی استوار می شود و امثال اینها. و در مقابل، اگر این مهم ترک شود منکر به معروف تبدیل می شود و فساد در جامعه توسعه پیدا می کند.
رسول خدا فرمودند: اگر کسی گناه را مخفیانه انجام دهد ضرر فقط به خود شخص می رسد (دچار عقاب و آتش و گرفتاری دنیوی و امثال اینها می شود) اما اگر علنی انجام دهد به جامعه و عامه مردم ضرر زده است. علت هم روشن است زیرا انسان زندگی اجتماعی دارد و نمی تواند بدون ارتباط با دیگران به حیات خودش ادامه دهد. انسان موجودی است که با اراده و اختیار و با تدبیر زندگی اجتماعی خودش را اداره می کند. ودر همین مسیر هم تاثیرگذار است و هم تاثیر پذیر. در زندگی اجتماعی است که استعدادها و قابلیت های فرد شناخته و شکوفا می شود و یا با سوء خلق و بد رفتاری مسیر شقاوت و بدبختی را طی می کند.
از نظر اسلام، سرنوشت و آینده انسان ها با هم ارتباط گسترده ای داشته روی هم تاثیر می گذارند، لذا انزوا و عزلت و گوشه نشینی بسیار مذمت شده و اولیاء دین سفارش کرده اند حتماً باید در جامعه حاضر باشید و مسئولیت اجتماعی که متوجه تان می شود را بپذیرید. رهبانیت در اسلام نداریم. بعضی فرقه ها دارند اما در اسلام سفارش نشده است. اگر کسی هم بخواهد چنین کاری کند همان اعتکاف است. اعتکاف هم تمرین با خدا بودن در جمع است.
در ضمن گفتگویی با رسول خدا، سعد بن اشجع که از یاران حضرت بود عرض می کند؛ خدا و رسول و هر که را در اینجا حضور دارد، به گواهى مىگیرم که خواب شب، غذاى روز، لباس شب، معاشرت با مردم و مباشرت با زن را بر خود حرام گردانم. رسول خدا فرمود: هرگز این کار را نکن، اگر با مردم معاشرت نداشته باشى، چگونه امر به معروف و نهى از منکر مىکنى؟ ( به معاشرت آن هم برای امر به معروف و نهی از منکر اشاره دارد) اضافه بر این، پس از سکونت در شهر و میان مردم، سر به صحرا و بیابان گذاشتن، کفران نعمت است. بعد حضرت به او ماموریت داد که به سوی قبیله بنی مصطلق برود زکات را جمع آوری کند. رفت و آمد و قصه مفصل است.
بعد حضرت فرمود: افرادى که امر به معروف و نهى از منکر نمىکنند، بد مردمى هستند، افرادى که براى اجراى قسط و عدالت اقدام نمىکنند، بد مردمى هستند، قومى که آمرین به عدالت در میان مردم را به قتل مىرسانند، بد مردمى هستند، قومى که طلاق نزد آنان از عهد و پیمان الهى استوارتر است، بد مردمى هستند، قومى که اطاعت پیشواى خویش را جداى از اطاعت خدا قرار مىدهند، بد مردمى هستند… این نکات هم خیلی درس آموز هستند که فقط خواندم و توضیح ندادم.
به هر تقدیر در تاریخ خوانده اید انسان های نیکوکاری که نسبت به عملکرد بد دیگران بی تفاوت بوده اند عذاب الهی هر دو گروه را در بر گرفته است. هم خوب را گرفته هم بد را. روایات متعددی داریم که انسان ها تبعات اعمال سوء دیگران را متحمل شده اند، چون دیدند و سکوت کردند و با سکوتشان بدی را تائید و گاهی ترویج کردند. با سکوت گاهی ترویج میشود.
این مثال کشتی را زیاد شنیده اید، اصل این مثال را رسول خدا بیان فرموده اند؛ که انسان های یک جامعه را مسافران یک کشتی فرض کرده اند که به سمت مقصدی در حرکتند و البته باید تا پایان مسیر، کشتی سالم بماند تا همه سالم باشند و به مقصد برسند. لذا همه نسبت به ایمنی کشتی حساس هستند و کسی بی تفاوت نیست و کسی نمی تواند اقدام به سوراخ کردن کشتی در محل اقامت خودش بکند چون حیات دیگران را به خطر انداخته است.
مصداق امروزی آن همین ویروس کروناست که می بینید چگونه قوانین مقطعی و گاهی طولانی وضع می کنیم و بعد همه را با انواع روش ها ملزم به رعایت دستورات پزشکی و درمانی و مقررات اجتماعی و امثال ذالک می کنیم به طوری تبلیغ می کنیم که اگر کسی مثلاً ماسک نداشته باشد یا رعایت فاصله را نکرده باشد و یا واکسن نزده باشد خلاف بزرگی مرتکب شده و حقوق دیگران را ضایع کرده است و دیگران را در معرض خطر مرگ قرار داده. و البته همه این ها لازم است و باید انجام شود. دستور اسلام هم این است که سلامت خودتان را حفظ کنید.
حالا ببینید مقررات که وضع می شود این وسط کسی بگوید که نمیخواهم رعایت کنم. میگوییم عیب ندارد نمیخواهی رعایت کنی از خانه بیرون نیا. اما اگر خواستی در جامعه باشی این مقررات را باید ملزم باشی. سفت و سخت هم می ایستند.
اما توجه کرده اید که همه این ها برای حیات کوتاه ۷۰ ،۸۰ ساله ی دنیای ماست. یعنی سعی می کنیم با رعایت این ها چند سال دیگر بیشتر زنده بمانیم. اما به آن چیزی که روح ما را می میراند و حیات ابدی و سفره ی دائمی ما را آسیب می زند توجه نداریم. و این غفلت بزرگی است. خودمان و بچه هایمان را از نزدیک ترین کسانمان که مبتلا هستند دور می کنیم اما اگر همین نزدیکانمان مبتلا به خلاف های اخلاقی و روحی بودند یا انحراف اعتقادی داشتند با بی توجهی حاضریم فرزندانمان با آنها حشر و نشر داشته باشند و اصلا ناراحت نیستیم که حیات معنوی اش که اساس زندگی اوست در حال نابود شدن است و باید رسیدگی کنیم.
قوانین و مقررات امر به معروف اگر رعایت نشود مبتلا به مرضی می شویم که گذشته از دنیا مبتلا به هلاکت آخرت خواهیم شد و مرده زنده نما هستیم. همان که مولانا امیرالمومنین فرمود و ما مکرر عرض کریم که هر کس نهی از منکر قلبی و زبانی را ترک کند او مرده ای است بین زنده ها.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. متقین از تمام لحظات خود برای یادگیری استفاده می کنند و دشمن جهل هستند. مولانا امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۱۶۳ از حکم نهج البلاغه فرمود: «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا». مردم، دشمنان چیزى هستند که نسبت به آن ناآگاهند.
این عبارت یک نوع تشویق به علم آموزی است. وقتی کسی چیزی را نمی داند، پس، از منافع آن هم بی خبر است و در نتیجه از آن فاصله می گیرد و به دنبال داشتن آن نخواهد بود چون فائده ای نمی بیند. در مقابل، صاحبان علم بر جاهلان برتری دارند و درجه اعتبار آنان را کم می دانند. نتیجه اش این می شود که جاهلان نسبت به علم و عالمان دشمنی پیدا می کنند.
معمولا علت دشمنی های افراد با چیزی که نمی دانند در این است که در خود احساس کوچکی می کند خصوصاً اگر در جمع و حضور دیگران باشد. فکر می کند دیگر قدر و منزلتی ندارد و آزرده خاطر می شود و بدیهى است هر چه سبب آزار و تحقیر گردد، دشمن تو خواهد بود. پس آگاه شوید تا این دشمنی را کنار بگذارید .
در سال ۸۲ بنا به دستور رهبر معظم انقلاب سازمان پدافند غیر عامل تشکیل شد؛ و از سال ۹۰ به دلیل اهمیت پدافند غیر عامل و لزوم ترویج این مهم برای مردم، هشتم آبان به این عنوان نامگذاری و در تقویم رسمی درج شد. رهبری در این باره تعابیری دارند که زیبا و مهم است. تعبیر رهبری این است که پدافند غیر عامل مثل مصونیت سازی بدن انسان است از درون ما را مصون می کند.
پدافند غیر عامل موضوع فراگیری دارد و عرصه های مختلف اقتصادی، تولیدی، صنایع، مخابرات، انرژی، غذائی، حمل و نقل، دفاعی، زیستی، آب، سایبری و امثال اینها را شامل می شود. ماموریت پدافند غیر عامل این است که با اقداماتی که انجام می دهد تهدیداتی که متوجه زیرساخت های کشور هست را خنثی و یا کاهش دهد و از آسیب های احتمالی به نیروی انسانی و تجهیزات حیاتی و حساس جلوگیری کند.
در همین جریان بنزین دیدید که چگونه اگر نتوانیم زیرساخت ها را محکم کنیم دشمن از هر نقطه ضعفی برای ضربه زدن استفاده می کند، پس باید در مقابل دشمنی که با تمام قوا به مبارزه با اسلام و انقلاب اقدام می کند و با ایران اسلامی کینه توزی و عناد دارد و هدفی جز نابودی حاکمیت و استقلال ما ندارد قوی شد و پدافند غیر عامل قدرت بازدارندگی پایدار کشور را بالا می برد. الحمدلله مردم خوب موضوع را علی رغم شیطنت هائی که دشمنان داشتند فهمیدند و وارد بازی دشمن نشدند. مسئولان هم با جدیت در تلاش هستند تا مشکل حل شود و بنزین هم همانطور که گفته اند گران نمی شود.
به هر تقدیر در دفاع گاهی پدافند عامل است که از انواع تجهیزات نظامی برای دفاع استفاده می شود. اما پدافند غیر عامل دفاع بدون سلاح است. حضرت آقا در اهمیت مساله فرمودند: اگر مدیران کشور اهمیت مسئله پدافند غیرعامل را درک نکنند و پدافند غیرعامل به طور شایسته توسعه پیدا نکند، کشور در معرض تهدیدهای بعضاً غیر قابل جبران قرار خواهد گرفت. ان شاء الله این مهم با جدیت دنبال خواهد شد و ما به همه عزیزان در این سازمان خداقوت و خسته نباشید عرض می کنیم.
از ۸ تا ۱۳ آبان چهار واقعه اتفاق افتاده که هر کدام از وقایع در زمانی که رخ دادند اثر مهمی بر تاریخ معاصر کشور گذاشتند. ۸ آبان سال ۵۹ که شهادت محمد حسین فهمیده که به روزنوجوان وبسیج دانش آموزی نام گذاری شد. و ۱۳ آبان سال ۴۳ تبعید حضرت امام از قم به ترکیه بود که نقطه عطفی برای انقلاب بود. ۱۳ آبان سال ۵۷ شهادت تعدادی ازدانش آموزان دردانشگاه تهران که به روز دانش آموز نام گذاری شد و ۱۳ آبان سال ۵۸ تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام که به روزملی مبارزه با استکبار جهانی نام گذاری شد.
در همه این اتفاقات قسمتی از کار مستقیم یا غیر مستقیم به استکبار و عوامل آن برمی گردد. و هر کدام از این حوادث تاریخى که در یوم الله ۱۳ آبان رخ داده به تنهایى سرفصلی است برای مقابله جبهه حق با جبهه سلطه و استکبارستیزی ملت بزرگ ایران و ادامه مبارزه علیه شیطان بزرگ، آمریکا.
تسخیرلانه جاسوسی ادامه حرکت پویای انقلاب اسلامی بود که از سال ۴۲ شروع و در بهمن ۵۷ به پیروزی رسیده بود. و باید برای ادامه راه تا رسیدن به مقصد نهائی، ریشه های استعمار و استکبار در کشور را قطع می کرد. البته دانشجویان میدانستند کاری که کرده اند با کنوانسیون وین مغایرت دارد، و کشورهای دنیا آنان رامذمت خواهند کرد و ممکن است منافع ملی را هم با تهدید مواجه کند. قصد داشتند بعد از حداکثر سه روز به کار خود خاتمه دهند. اما وقتی به اسناد سفارت دسترسی پیدا کردند و دیدند که آمریکا مستقیماً در امور داخلی ایران دخالت، توطئه و جنایاتی کرده و می کند به حضرت امام اطلاع دادند وایشان شخصاً فرماندهی را به عهده گرفتند و با مدیریت صحنه بحران، تهدید را به فرصت تبدیل کردند و این حرکت را انقلاب دوم نامیدند.
روز ۱۳ آبان شد نماد استکبار ستیزی. آمریکا در هفتاد سال گذشته منابع ملی را از بین برده و انواع جنایات را در حق ملت ما روا دانسته و انجام داده است. امروز نه تنها مردم ایران، بلکه مردم دنیا، بخصوص کشورهای اسلامی، آمریکا را شیطان بزرگ و دشمن درجه یک جامعه بشری، دشمن صلح و امنیت می دانند و هرچه کینه و دشمنی دارند را با صدای بلند فریاد می زنند که مرگ بر آمریکا.
مقاومت و ایستادگی بی نظیر مردم ایران اسلامی در مقابل توطئه های بی شمار و پی در پی آمریکای جنایت کار و متحدان اروپائی اش، سرعت اضمحلال و فروپاشی استکبار و ام الفساد جهانی را دو چندان کرده و به زودی همه می بینند که نظام لیبرال دمکراسی غرب ومنشاء تباهی انسان ها چگونه فروخواهد ریخت.
حرکت انقلابی و همراه با اخلاق اسلامی دانشجویان پیرو خط امام در گروگان گیری دستاوردهای فراوانی داشت من جمله منزوی شدن جریان های لیبرالیستی که دنبال سازش با آمریکا بودند. حتی جریان های چپ که انقلاب را به سازشکاری با آمریکا متهم می کردند، چیزی برای گفتن نداشتند. در طول این ۴۴۴ روز گروگانگیری که در کشور واقع شده بود مردم چنان شوری پیدا کرده بودند که با سه انتخابات مهم، همه پرسی قانون اساسی، اولین رئیس جمهور و اولین مجلس شورای اسلامی، انقلاب را تثبیت کردند.
و از همه این ها مهمتر این بود که انقلاب دوم نشان داد ابهت ابر قدرتی آمریکا توهمی بیش نیست وهیمنه پوشالی آمریکا در جهان فرو ریخت و مردم زیرسلطه آمریکا دراقصی نقاط عالم را جرات قیام داد.
باید خیلی راجع به این واقعه صحبت کرد تا به خوبی تبیین شود، بخصوص تحقیق عمیق در اسناد لانه جاسوسی. دست هائی از همان اول نگذاشتند و سنگ اندازی کردند که این اسناد به راحتی در دسترس قرار نگیرند. این جهاد تبیین که اخیراً آقا فرمودند، یکی از مصادیقش همین است که تاریخ انقلاب را نگذاریم فراموش یا توسط عده ای تحریف شود.
ایشان تا حالا چند مرتبه تذکر داده اند که مضامین برگزیده کتاب هائی که دانشجویان پیرو خط امام از اسناد و مدارک جمع آوری کردند در کتب درسی قرار داده شود و با اعتراض شدید فرمودند: چرا نمیگذارید نسل جوان ما، نسل جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا با اینجا چه کرده است و چه توطئه هایی زیر سر داشته؟ امیدواریم این خواسته رهبری و مواردی دیگر از این دست، که خواسته همه دلسوزان نظام است در این دولت تحقق عینی پیدا کند.
استکبار ستیزی دستور قرآن و روش پیغمبر و اهل بیت علیهم السلام بوده و انقلاب اسلامی درس ضد ظلم و ضد ظالم بودن را از قرآن و عترت گرفته است. تفکر توحیدی انقلاب و اسلام ناب محمدی در عین حال که برای رفاه و آسایش مردم برنامه دارد اما هرگز با کشورهای استکباری به هر قیمتی دست دوستی نمی دهد.
چند سال که این تفکر کم رنگ بود را دیدید که چگونه کشور را به ورطه سقوط رساندند. مسئولان ایران اسلامی مکرر اعلام کرده اند که با تمام دنیا تا جائی که خدشه به استقلال و عزت ایران وارد نشود روابط دوستانه خواهند داشت و این را در عمل هم ثابت کرده اند.
بله ما که ملت امام حسینیم ما که امت امام عصر و منتظر ظهور حضرتش هستیم با اسرائیل غاصب پلید کودک کش ضد اسلام و انسانیت هرگز دوست نخواهیم شد و تا محو او از صفحه روزگار که زیاد طول نخواهد کشید آرام نمی نشینیم.
چرا با شعار مرگ بر آمریکا عده ای مخالف هستند؟ اثر منطقه ای و بین المللی و بلکه عمق استراتژیک ایران را می توان در شعار مرگ بر آمریکا دید. امروز شعار مرگ بر آمریکا پرچم یک جبهه بزرگ جهانی است. مردم دنیا با این شعار به هم پیوند استراتژیک پیدا کرده اند و با ایران گره خورده اند. همه دنیا فهمیده اند که آمریکا عهدشکن و غیر قابل اعتماد است.
یک عده از روی ترس، وادادگی یا علاقه شدید یا هر چیز دیگر فکرمی کنند اگر از این شعار دست بر داریم آمریکا دست از دشمنی با ما می کشد. تا جائی که خاطره هم درست کردند و تحلیل های غلط هم به امام نسبت دادند. در حالی که امام در آخرین سخنان و پیامهاى خود فرمودند: محکم بایستید که آمریکا و عوامل آن در کمین شما هستند تا عزت و استقلال شما را که براى آن خونهاى هزاران انسان شریف نثارشده است، لگدکوب نمایند. بعد هم نسبت به آینده هشدار دادند.
می خواستند این شعار از زبان مردم بیفتد تا بتوانند مسیر را منحرف کنند. این شعار تاکتیکی نیست بلکه راهبرد است. نفوذ و اقتدار بین المللی ما را زیاد می کند. وقتی مردم یک پارچه و با صلابت این شعار را می دهند همه می فهمند هم خارجی ها و هم ایادی داخلیشان که هنوز مردم، آمریکا را شیطان بزرگ می دانند و در روحیه استکبارستیزی آنان خللی بوجود نیامده است.
استکبار ستیزی هم اشکال مختلف دارد همین تغییر محل مذاکرات هسته ای از وین به بروکسل یک نوع مبارزه و اعلام موضع است که به آمریکا می فهماند نمی تواند زور بگوید و در این مذاکرات نقش داشته باشد. ایران با این اقدامش خیلی روشن و با صلابت به آمریکا می گوید که ای بی کرک و پر بفهم که عضو توافق نیستی و نمی توانی تکلیف، تعیین کنی.
بعلاوه همانطور که مسئولین مربوطه اعلام کردند ایران تضمین می خواهد که بد عهدی ها تکرار نشود و باید در توافقات خواسته ایران تامین شده تحریم ها لغو و روابط تجاری با ایران به صورت عادی درآید. این مسیر خوبی است که دستگاه دیپلماسی در حال طی کردن آن است.
ان شاالله امسال با توجه به اینکه ۸ آبان روز شهادت شهید فهمیده و روز نوجوان است و ۱۳ آبان روز دانش آموز، فاصله این دو روز برنامه های ویژه نوجوانان و دانش آموزان را دوستان در سطح استان تدارک دیده اند که با کمک دستگاه های ذیربط و خود نوجوانان انجام خواهند داد و حضور بیشتر و موثرتری خواهند داشت.
و هفته آینده هم قبل از خطبه ها یکی از نوجوانان صحبت خواهد کرد تا همه بدانند که نسل چهارم انقلاب، مصمم، باهوش با بصیرت تمام با توان و انگیزه بالا در گام دوم نقش آفرینی خواهد کرد.
شهید لندی ادامه شهید فهمیده است، در درک مطلب و اقدام به موقع. و گل مراسم هم روز ۱۳ آبان است که پر رنگ تر از سال های قبل انجام خواهد شد ان شاءالله.
قدرت نرم نظام اسلامی حضور نوجوان و جوان و اقشار مختلف مردم در کنار مسئولان و با شکوه برگزار کردن مراسم ضد استکباری است تا دستگاه دیپلماسی بتواند با قدرت بیشتری با کشورهای جهان مواجه شود. آمریکا روز سیزده آبان امسال منتظر سیلی دیگری از مردم ایران باشد.
به بیانات روز ۱۷ ربیع حضرت آقا حتماً توجه فرمودید که به نکات دقیقی اشاره فرمودند؛ مساله تمدن اسلامی که بدون وحدت مسلمین محقق نمی شود؛ این نکته بسیار دقیقی بود که بیان فرمودند. اگر دنبال تمدن اسلامی هستیم باید حتما مسلمین باهم وحدت داشته باشند؛ و تذکر به همه و مخصوصاً مسئولین که همه کارهایی که در کشور انجام می شود حتما پیوست عدالت داشته باشد. این هم یکی دیگر از محورهای صحبت ایشان بود که بسیار مهم است و اخیرا در بیاناتشان تکرار میکنند و در همه برنامه ها این پیوست عدالت باید لحاظ شود. همچنین مطالبی که در جلسه کنگره شهداء زنجان فرمودند راجع به خانواده شهدا و بزرگداشت خانواده شهدا و آثار و یاد شهدا که ان شاء الله دنبال میکنید.