مشروح خطبه نماز جمعه 24/2/1400

دولت مذاکرات را به انتخابات پیش رو گره نزند/ فقط آدم خوبی بودن ملاک نیست / مواظب باشید به اسم وحدت موجبات تفرقه به وجود نیاید / بیایید شهر و استان را نجات دهید

کارشناس روابط عمومی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۲۴/۲/۱۴۰۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

خطبه اول

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین براساس تعالیم اسلام و تربیت اهل بیت علیهم السلام در تعامل با دیگران تمام سعی خود را می کنند تا حق کسی را ضایع نکنند ولو آن شخص کسی باشد که برعلیهش ادعا دارد. بالاخره در زندگی اجتماعی مواردی پیش می آید که کسی بر اثر زیاده خواهی و حرص و صفات ناپسند دیگر نسبت به انسان ظلم کند و حق را از بین ببرد و یا به ناحق بر علیه انسان اقامه دعوا کند.

لذا از آنجا که دین اسلام هیچ موردی از موارد زندگی انسان را بدون برنامه و دستورالعمل رها نکرده در این مساله ی خاص، هم سفارش اخلاقی دارد و هم برای برقراری عدالت دستورات حقوقی دارد که عرض خواهم کرد. اگر همه ما دستورات ثقلین را نصب العین خود قرار دهیم و بکار ببندیم دنیا و آخرت ما را آباد می کند.

امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق درباره کسی که بر علیه ما ادعا دارد فرمود: «وَ حَقُ‏ الْخَصْمِ الْمُدَّعِی عَلَیْکَ» و حق کسى که با تو مخاصمه و دشمنی و بر علیه تو ادعا دارد، یعنی بر علیه انسان دعوای حقوقی دارد، این است. اینجا حضرت برای مسئله دو صورت ترسیم کرده اند، کسی که حق می گوید و کسی که نادرست می گوید.

«فَإِنْ کَانَ مَا یَدَّعِی عَلَیْکَ حَقّاً» اگر در ادعاى خود راست می گوید، در این صورت که می دانیم حق می گوید نباید او را انکار کرد و باید خود ما به او کمک کنیم ولو بر علیه خود ما باشد، حتی اگر احتیاج به شاهد هم ندارد تو شاهد او باش، فرمودند: «کُنْتَ شَاهِدَهُ عَلَى نَفْسِکَ» خودت علیه خودت شاهد او باش، «وَ لَمْ تَظْلِمْهُ» و با او ستم روا مدار، «وَ أَوْفَیْتَهُ حَقَّهُ» و حقش را کاملا ادا کن.

آنچه از این بخش فهمیده می شود در حقیقت توصیه به انصاف است. و رعایت منصف بودن که درشرائط مختلف کار سختی است و البته آثار فراوانی دارد. فرمودند: «الانصافُ یَرفعُ الخِلافَ و یوجِبُ الایتِلافَ». انصاف (حق را به صاحب حق دادن) اختلاف را برطرف ساخته، باعث الفت مى گردد.

حالا اگر با اینکه شخص حق دارد ما توجه نکردیم می شود ظلم و ما ظالم خواهیم بود. ظلم تجاوز از حد است و آثار بدِ فردی و اجتماعی دارد. امام می فرماید وقتی دیدی حق با اوست رها کن و حقش را اداء کن. اما واقعاً ببینید در اجتماع چقدر این حرف ها نایاب است. گاهی می بینیم طرف تلاش می کند، هزینه هم می کند تا ناحقی را حق جلوه بدهد.

یک عمر دروغ گفته و سر مردم کلاه گذاشته حالا از زهد و تقوا می گوید. یا بعضی در مقام سخنرانی چنان از فضائل اخلاقی و مضرات دروغ و ریاست طلبی و امثال اینها سخن می گویند که کسی احتمال نمی دهد مخاطبِ حرف هایش خودش است. میگوید چرا بعضی ها برای ریاست طلبی اینگونه و آنگونه رفتار میکنند! وعده دادن و بر خلاف وعده عمل کردن هم حرام است و گناه است و افراد باید از آن توبه کنند.

یا کسی دیگر برای شرکت در انتخابات کلا همه دستاوردهای کشور را هیچ می داند. همه چیز را سیاه جلوه می دهد و با بی تقوایی تمام طوری حرف می‌زند که دل مردم را بلرزاند و خودش را ناجی ملت و مردم معرفی کند. این روزها و روزهای آینده باید خیلی مواظب باشید و بصیر باشید. با بصیرت رفتار کنید و خوب رصد کنید. مواظب باشید در دام بعضی از مزدوران که وابستگی هایی دارند یا خناسان که با لباس مرتب و سخنان فریبنده و زیبا می‌آیند و حرف‌هایی می‌زنند گول این افراد را نخورید. خوب با بصیرت دقت کنید. ما از این افراد کم ضربه نخوردیم و لطمه ندیدیم.

در ادامه حضرت فرمودند: «وَ إِنْ کَانَ مَا یَدَّعِی بَاطِلًا» و اگر در ادعایش دروغ می گوید، «رَفَقْتَ بِهِ وَ لَمْ تَأْتِ فِی أَمْرِهِ غَیْرَ الرِّفْقِ» با مدارا با او رفتار کن و غیر از این رفتاری نداشته باش، «وَ لَمْ تُسْخِطْ رَبَّکَ فِی أَمْرِهِ» و خدا را به خشم نیاور. «وَ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّه».

مسئله رفق و مدارا کردن که حضرت بر آن تاکید دارند از اخلاق انبیا و بخصوص رسول خداست. امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: اگر با مردم مدارا کردى، از حوادثى که آنها مى آفرینند در امان مى مانى و از کید و حیله و دام هایى که احیانا مى گسترند، مصون مى مانى.

روایات فراوان است در این مورد، از جهات مختلف هم بیان می شود. رسول خدا فرموده اند: زیادى و برکت در مداراى با مردم است. کسى که از رفق و مدارا محروم باشد، از خیر و سعادت محروم شده است. می بینید هم آثار دنیائی و هم آخرتی دارد. رسول خدا با همین رفق و مدارا با مردم توانست انقلاب را پیش ببرد نیرو تربیت کند و موقعیت اسلام تازه متولد شده را حفظ کند.

بعد هم امام علیه السلام فرمودند: خدا را به خشم در نیاور. اگر کسی اهل دین و دیانت باشد قطعاً در بزنگاه هائی که برایش پیش می آید، دین، او را نگهداری می کند. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: «الدِّین یَعصِمُ». دین، عاصم و نگهبان انسان است. نشانه دین داری هم طبق روایت مبارزه با هواهای نفسانی است. دیندار، اسیر نفسش نیست. مشکل ما همین اسارت در نفس است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. اهل تقوا به موعظه توجه دارند و از آن تاثیر گرفته و عمل می کنند. در ادامه بحث هفته گذشته که قسمتی از حکمت۱۴۲ از حکم نهج البلاغه  مولانا امیرالمومنین علیه السلام به کسی که موعظه خواسته بود فرمودند: «لَا تَکُنْ مِمَّنْ …..» خواندیم، فرمودند: «یَکْرَهُ الْمَوْتَ لِکَثْرَهِ ذُنُوبِهِ» نباش از کسانی که به خاطر گناهان بسیارش از مرگ روى ‏گردان است. «وَ یُقِیمُ عَلَى مَا یَکْرَهُ الْمَوْتَ لَهُ» با این وصف روى اعمالى که باعث اکراه او از مرگ شده پایدار است،

«إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً» اگر بیمار شود، پشیمان مى‏گردد، «وَ إِنْ صَحَّ أَمِنَ لَاهِیاً» و هنگام تندرستى، آسوده و در غفلت است، «یُعْجِبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِیَ» وقت تندرستى دچار خودخواهى «وَ یَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِیَ» و به هنگام گرفتارى ناامید مى‏گردد، «إِنْ أَصَابَهُ بَلَاءٌ دَعَا مُضْطَرّاً» اگر به بلایى گرفتار شود، با نگرانى، دعا و زارى نماید، «وَ إِنْ نَالَهُ رَخَاءٌ أَعْرَضَ مُغْتَرّاً» اما وقت خوشى از روى غرور از آن روى گرداند.

«تَغْلِبُهُ نَفْسُهُ عَلَى مَا یَظُنُّ» در اثر گمان و پندار (برخوردارى از عفو و بخشش‏ خدا، چون خدای تعالی هم که میبخشد روی قاعده هایی میبخشد) هواى نفس بر او چیره مى‏شود «وَ لَا یَغْلِبُهَا عَلَى مَا یَسْتَیْقِنُ» اما امور یقینی (مرگ و عذاب اخروى‏) سبب تسلط او بر نفس خویش نمى‏گردد.

سید رضى مى‏گوید: اگر در نهج البلاغه جز این سخن، گفتار دیگرى نبود، براى پند مفید و حکمت بلیغ و بینش براى کسى که بیناست و عبرت براى ناظر اندیشمند کافى بود. سى وچهار صفت ناپسند اینجا شمرده شده است. باقی موارد ان شاء الله جلسه بعد.

حلول ماه شوال المکرم را خدمت شما نمازگزاران بزرگوار تبریک عرض می کنم و امیدوارم بهره لازم را از ماه مبارک رمضان برده باشید و برده باشیم ان شاء الله.

نزدیک ۱۰۰ سال پیش در ۸ ماه شوال فرقه ای منحوس و پلید و ساخته دست استعمارگران اقدام به تخریب قبور اهل بیت علیهم السلام در قبرستان بقیع کردند و قلب مسلمین جهان و بخصوص شیعیان را جریحه دار کردند و تا امروز تا توانسته اند به خاطر افکار انحرافی که دارند و به اسم شرک، آثار اسلامی را در سراسر دنیا و بویژه عربستان تخریب و از بین برده اند.

احترام به بزرگان را شرک می دانند. کناز قبور اهل بیت رفتن را شرک میدانند اما خودشان کرنش در برابر آمریکا و اسرائیل و این مظاهر پلیدی دارند و این را شرک نمی دانند و به آن احترام و افتخار می کنند. این فرقه ی بی بصیرت درست مثل خوارج در صدر اسلام از روی جهل و نادانی عمل می کنند و همیشه آلت دست دشمنان بوده اند.

امیرالمومنین علیه السلام درباره خوارج فرمود: «ثمَّ انْتُمْ شِرارُ النّاس» شما بدترین مردم هستید. با اینکه ظاهری مقدس مآب داشتند با این حال مولا به اینها می گوید شِرارُ النّاس ، چرا؟ خیلی از اینها غیر از نماز شب حافظ کل قرآن بودند و سجده های طولانی داشتند.

علت را خود حضرت در خطبه ۱۲۷ بیان فرمودند که: چون شما تیرهائی هستید در دست شیطان ها. یعنی بالاخره شیطان برای اینکه صیدش را بزند باید تیر در چله کمان قرار دهد، از شما (خوارج) برای فریب و تخریب و بدی ها استفاده می کند و این جمود فکری و بی بصیرتی تا امروز در یک عده ادامه داشته و در این دوران خلف آن ها وهابیون هستند.

یعنی این دوده را ادامه دهیم میرسیم به همین سلفی ها و تکفیری ها با همان تفکر و با جنایاتی به مراتب هولناک تر از سلف خود. خوارج یک موقع زن حامله ای را دیدند، شکمش را پاره کردند و بچه اش را درآوردند. و شما ببینید سلفی ها و تکفیری های امروز را که چگونه جنایت میکنند؛ هولناک و سفاکانه.

یمن مظلوم را ببینید که چگ.نه زیر بمباران است. خود عربستان را ببینید که چگونه اسیر دست وهابی هاست. در طول تاریخِ اسلام، تفکر اشعری که با تعقل مخالف است ضربات بزرگی به اسلام زد تا رسید به دوران معاصر و ابن تیمیه که فرقه ضد عقل و تعقل وهابیت را پایه ریزی کرد.

در این جا خوب است این را عرض کنم، بیانی مولانا امیرالمومنین علیه السلام دارند که فرمودند: گواهی می‏دهم که پیامبر راستگو از روح الامین و او از پروردگار جهانیان، مرا خبر داد که تا روز قیامت، هیچ گروهی از شما خوارج، خواه کم شمار و خواه پرشمار، بر ما نمی‏شورد، مگر آن که خداوند خونش را به دست ما بریزد. همانا جهاد با شما، برترین جهاد است، و والاترینِ شهیدان، شهیدان در پیکار با شما، و برترینِ مجاهدان، پیکارگران باشما هستند.

دقت فرمودیدکه امیرالمومنین علیه السلام تذکر دادند که جریان تکفیری و این جریان انحرافی مستمراً در مقابل اسلام هست و باید همه با هوشیاری در زمانهای مختلف با آن مقابله کنند که البته بهترین راه مقابل با این جریان منحوس در زمان فعلی اتحاد جهان اسلام است.

حضرت دو مطلب مهم را اینجا فرمودند: اول اینکه این جریان هرگز به اهدافش نخواهد رسید . هستند و دائما وجود دارند اما به اهدافشان نخواهند رسید. و پیروزی بر این ها را خداوند از قبل مقدر کرده است که دست اهل ایمان است. و دوم اینکه جهاد و مبارزه با این ها از بالاترین درجات برخوردار است و شهدا این مسیر بالاترین فضیلت را دارند. و امروز با این تعبیر امیرالمومنین شهدا مدافع حرم از بالاترین فضیلت برخوردارند.

نکته بعد راجع به جریانات امروز فلسطین و جبهه مقاومت است. حملاتی که بر علیه غزه و مناطق مختلف فلسطین و توقیف محله شیخ جراح اسرائیلی ها داشتند که خیلی دیدید در این روزها که ددمنشانه محل تاخت و تاز شد -که حالا دستور رفع توقف را هم داده اند- برای جبران شکست هائی است که از مقاومت در این سالها خورده اند. تلاش می کنند بن بست های سیاسی اجتماعی که در آن افتاده اند با این حرکت ها جبران کنند.

وقتی مردک نمی تواند کابینه اش را تشکیل بدهد اوضاع را بحرانی می کند که شاید برای بی هویتی خودشان وحدتی درست کند. اما آنچه که خیلی مهم است این است که مردم قدس و کرانه غربی رود اردن رویکرد مبارزه مسلحانه را انتخاب کرده اند و این نشان می دهد که صبوری راهبردی که از قبل داشتند را کنار گذاشته اند و بنا دارند اقدامات اساسی انجام دهند.

آنهم درست در زمانی که اسرائیل عملیاتی به نام حمله در میانه جنگ را سازمان دهی می کرد و تلاش داشت که فعالیت گروه های مقاومت در سوریه و لبنان و عراق را محدود کند تا ایران نتواند پایگاههای استراتژیک خود را مدیریت کند. موشکباران های این چند روز نشان داد که گنبد آهنین اسرائیل ترک خورده و دیگر آرام بخشی برای غاصبان ندارد.

امروز وضعیت کودک کشان صهیونیست به گونه ای شده که اگر تحرکی داشته باشند صدها موشک کوچک و بزرگ از سمت گروهها و کشورهای مقاومت بر سر او فرود خواهد آمد. فرار به سمت پناهگاه ها و صدای غرش موشک ها و انفجار در تل آویو و حیفا نشان داد که جبهه مقاومت به روزهای پیروزی خود نزدیک می شود و همه ما به زودی شاهد زوال رژیم منحوس صهیونیستی خواهیم بود ان شاء الله.

البته هنوز ایران اقدامی در مقابله با اقدامات تروریستی صهیونیست ها که چند ماه اخیر داشته اند نکرده است از ماجرای ترور کردن شهید فخری زاده تا موارد دیگر. جا دارد اینجا خاطره شهید بزرگوار تهرانی مقدم را گرامی بداریم که این قدرت موشکی منطقه و خوار شدن صهیونیست ها به واسطه تلاشهای این شهید بزرگوار و همکاران عزیزش هست. خداوند بر درجات او و دیگر شهدای این مسیر افزوده بگرداند.

مطلب بعد راجع به مذاکرات وین هست که عرض می کنم ولو آمریکا در آن حضور ندارد اما نظراتش را جهت برجام دو و سه و چهار توسط اروپائی ها که دشمنی شان کمتر از آمریکا نیست القاء می کند. ایران چون تعهدات خودش را انجام داده عجله ای ندارد، اما دستگاه دیپلماسی باید به تذکر رهبری توجه تام داشته باشد که نباید اجازه بدهد مذاکرات این دوره فرسایشی شود و آنها بهانه تراشی کنند، چون نتیجه حداقلی خواهد شد. و تقاضای جدی ما این است که دولت مذاکرات را به انتخابات پیش رو گره نزند. همه باید به این موضوع توجه داشته باشند و دولت هم مواظب این مسئله باشد.

نکته دیگر که عرض میکنم در روزهای اخیر اخباری مبنی بر گفتگوهای ایران و عربستان در عراق به گوش رسید. اخباری که چند روز بعد رسما تأیید شد. بالاخره امروز عربستان با آن همه ثروت و وابستگی به قدرت های دیگر سیادتی بر جهان عرب ندارد و قدرتی در منطقه ندارد یعنی درواقع کلاه او پشم ندارد.

و امروز مظلومیت یمن دامن او را گرفته و گرفتارش کرده بطوریکه نجات خودش را و لو تاکتیکی در تعامل با ایران می بیند. و ایران هم به عنوان قدرت برتر منطقه و غرب آسیا که بواسطه مقاومت اسلامی و ایثار مدافعان حرم و خون پاکانی چون حاج قاسم سلیمانی عزیز بدست آورده از مذاکره استقبال می کند و ان شاءالله افرادی که به مذاکره رفتند مواظب همه جهات هستند و خواهند بود که منافع ایران از بین نرود.

۳۰ اردیبهشت سال ۹۳ رهبری سیاست های کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند و به روز ملی جمعیت نام گذاری شد. که متاسفانه تا امروز به دقت انجام نشده و هنوز نگرانی کمبود و پیری جمعیت در آینده باقی است. و این معضلی است که دوستان باید با دقت به آن توجه کنند.

یکی از مولفه های قدرت که دشمنان با آن مقابله می کنند و هر کس هم از آن حرف بزند و یا تبلیغ کند مورد هجمه قرار می دهند هم از داخل هم از خارج، جمعیت است. چند جلسه قبل من سه جلسه راجع به جمعیت صحبت کردم که عین هر سه هفته هم داخلی ها هم خارجی ها گفتند این همه مسئله مهم وجود دارد حالا مگر وقت گفتن درباره جمعیت است؟

اتفاقا وقتش الان است. چون این یک بحث طراحی شده و استراتژیک است. مثلا ما الان این همه راجع به موشک حرف میزنیم. فرض کنید ۳۰ سال دیگر جوانی نباشد . چه کسی میخواهد دکمه موشک را بزند؟ پیرمردهای نفس بریده که نمیتوانند این کار را بکنند. باید این کار با توانمندی انجام شود. وقتی جوان در کشور نباشد توسعه و تولید میخوابد. توان دفاعی کم می شود . آنها دارند استراتژیک فکر میکنند. تا کسی درباره زیاد شدن جمعیت صحبت میکند زود به او هجمه میکنند.

اقتدار ملی و پیشرفت کشور رابطه مستقیم با جمعیت دارد.  بله اگر یک وقت طبیب نداشتیم از خارج می آوریم. اما جمعیت را که نمیشود از خارج وارد کنیم. نباید این مساله را ساده دید، لازم است باور عمومی نسبت به مقوله جمعت تغییرکند و گفتمان جدیدی در این رابطه راه بیفتد. دستگاههای تبلیغی و فرهنگی باید روی این موضوع  جدی کار کنند. همین الان سیاستهایی که آقا فرمودند انجام نمی شود. با یک لطایفی از آن میگذرند.

من این را بارها اینجا عرض کردم که خود کشورهای غربی در مقالاتشان هست که خانمها در سن ۴۵ سالگی برای آخرین بار باردار شوند که پوکی استخوان آنها تا ۲۰ سال یا ۱۵ سال عقب بیوفتد. بعد در ایران میگویند اگر خانمی در۳۰،  ۳۵ سالگی باردار شود بچه اش منگول میشود. و غربالگری هایی که محل بحث است را چند بار انجام میدهند که افراد اصلا رغبت نکنند که به این سمت حرکت کنند. اینها توطئه هایی است که انجام میگیرد. به هر جهت در بحث تبلیغ و فرهنگ سازی باید کار بیشتری صورت بگیرد.

یکی دیگر از هشدارهای رهبر معظم انقلاب که کمتر به آن توجه شده و آثار این بی توجهی در آینده معلوم خواهد شد تذکرهای متعدد ایشان به حفظ زبان فارسی از گزند است. چون ۲۵ اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسی بود عرض کردم که متاسفانه دیده می شود گاهی صدا و سیما با هزینه بیت المال برنامه هایی را تولید میکند که زبان فارسی را له میکند و زبان دیگران را تقویت می کند متاسفانه. زبان فارسی زبان شیرین و گویا و پرمحتوایی است باید بیشتر توسعه پیدا کند و تقویت شود.

نکته استانی تذکری به رسانه ها و فضای مجازی و کسانی است که مشغول تهیه مطلب برای گفتمان سازی و ایجاد شور انتخاباتی هستند و آن اینکه تقوا داشته باشید و خدا را در نظر بگیرید و مواظب باشید که به خاطر دنیای دیگران آخرت خود را خراب نکنید.

آبروی دیگران را حراج نکنید که سنت خدا این است که در همین دنیا مفتضح خواهید شد که ما این سنت را با چشم خودمان مکرر دیده ایم. «اَللهُ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنوا» خدا به دفاع برمیخیزد برای کسی که او را بی آبرو میکنند. آن وقت کسی میتواند در مقابل خدا بایستد؟ بعضی وقتها در ستونی یا پیامی کسی را کلا ساقط میکنند . باید مواظب این مسئله بود.

ضمناً توجه داشته باشید که شورای شهر باید مجموعه ای از افراد با کارایی های مختلف که به درد مدیریت شهری بخورند باشد لذا به سابقه کاری و رشته تحصیلی و توانائیهای افراد در این زمینه ها توجه داشته باشید و الا فرد خوبی باشد اما از عمران و شهرسازی و شهرداری اطلاعی نداشته باشد که ضرر خواهد زد. به راحتی سرش کلاه میگذراند. فقط آدم خوبی بودن که ملاک نیست.

خطبه های امیرالمومنین را ببینید. کمیل را حضرت فرماندار منطقه ای کردند و در مدت فرمانداری او دشمن آنجا را غارت کرد و اسلحه خانه را پاک کردند و رفتند. در آن خطبه امیرالمومنین خیلی به کمیل عتاب کردند. به تعبیر استاد ما عصاره اش این می شود که کمیل تو فقط به درد دعای کمیل میخوری. به درد منطقه داشتن نمیخوری. آدم خوبی بودن که فقط کفایت نمیکند. باید کارایی های لازم را داشته باشد.

البته افرادی که در مسائل فرهنگی و اجتماعی توانمند هستند هم باید در مجموعه باشند و ما به آنها هم احتیاج داریم. همه افراد را نباید از یک سنخ انتخاب کرد. در هر شهری هر تعدادی که نیاز است باید از توانمندی مختلف در آن مجموعه ها قرار بگیرد.

ضمناً دوستان توجه داشته باشید عکس گرفتن و عکس داشتن باکسی دلیل بر تائید او نیست. دیدم بعضی ها عکسی را که با من داشتند نشر دادند و نوشتند مثلا کاندیدای… کأن میخواهد بگوید که من دارم او را تایید میکنم. یادتان باشد هرکس از عکس این استفاده را خواست بکند قطعا من او را تایید نمیکنم. یعنی قطعا به آن شخص رای ندهید. کسی که از یک عکس اینطور سوء استفاده میکند قطعا به درد هیچ کاری نمیخورد.

از طرف دیگر مواظب باشید به اسم وحدت و ائتلاف و وحدت ائتلاف و ائتلاف وحدت و از این جور اسامی موجبات تفرقه به وجود نیاید. دوستان واقعاً این اسامی را بی مسما نکنند. اگر می‌خواهید کاری کنید دور هم جمع شوید و با هم کاری را انجام دهید. تشقیق شقوق و انشقاق ثمری ندارد. بالاخره تضارب آرا بکنید به یک جمع‌بندی برسید. اسم درست کردن و هر کدام ۵۰ نفر دنبال خودمان بکشیم ثمره آنچنانی برای مردم ندارد.

آدم‌های پای کار درست و حسابی و  سیاسی -نه به معنای بد کلمه- که توانمند هستند اینها را جمع کنید. همه هم اتفاق داشته باشید. بیایید شهر و استان را نجات بدهید. من این را مربوط به کل استان عرض می کنم. ما مشکلات فراوانی داریم. ثروت زیادی هم داریم. این منطقه ثروتمند است. بی پول نیست؛ اما بدی مدیریت و افکاری که میبینید هست باعث می‌شود که سرمایه ها هدر برود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.