مشروح خطبه‌های نماز جمعه 6 فروردین‌ماه ۱۳۹۹ شهر کرج/

شعار امسال را از روی سربرگ‌ها کنار زده و عملیاتی کنید

کارشناس روابط عمومی ۰۶ فروردین ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۰۱/۰۶

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

سلام‌علیکم و رحمه‌الله.

خطبه اول:

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

بندگان خدا خودم و همه شما را به رعایت و تقویت تقوای الهی دعوت می‌کنم.

اهل تقوا اولاً در انتخاب دوست دقت می‌کنند ثانیاً حقوق مربوط به او را رعایت می‌کنند. از این نوبت به مطالب بسیار مفیدی راجع به حقوق پرداخته می‌شود که باید در تعاملات اجتماعی رعایت کنیم. توجه به تک‌تک آن‌ها زندگی را با طراوت تر و شاداب‌تر می‌کند. کسی که حقوق دیگران را در معاشرت با آن‌ها رعایت می‌کند از آرامش و آسایش بیشتری برخوردار است. همه ما در زندگی اجتماعی باید این موارد را بلد باشیم و بکار ببندیم.

مثلاً حسن خلق یکی از آن موارد است که در معارف دینی ما بسیار تأکید شده و در استحکام روابط اجتماعی و خانوادگی بسیار نقش اساسی بر عهده دارد. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: خلق خوش باعث زیبایی انسان در دنیا می‌شود. چون افراد بالاخره در ملاقات با دیگران سعی می‌کنند خودشان را تزیین کنند و برای طرف مقابل آرایشی داشته باشند این حسن خلق، کار زینت و آرایش را انجام می‌دهد.

رسول خدا فرمودند: بداخلاقی خیر دنیا و آخرت انسان را از بین می‌برد و در قیامت هیچ‌چیزی در ترازوی اعمال انسان سنگین‌تر از حسن خلق نیست. حالا این وظیفه ما را سنگین می‌کند. خصوصاً متدینین، اهل نماز، اهل جمعه که با دستورات دینی بیشتر آشنایی دارند باید با این امر سازگاری بیشتری داشته باشند و در آن‌ها ملکه شده باشد.

حسن خلق یعنی چه که این‌همه روی آن تأکید شده؟ آیا کسی که در مسائل بی‌تفاوت است و یا به همه پیشنهادها پاسخ مثبت می‌دهد و حرف کسی را رد نمی‌کند دارای خُلق حَسَن است؟

تعریفی که اهل‌بیت برای حسن خلق دارند این است. از امام صادق علیه‌السلام سؤال کردند تعریف حسن خلق چیست؟ فرمودند: اول نرم‌خوئی و صمیمیت با مردم و دوم پاکیزه سخن گفتن و سوم با چهره خندان با دیگران برخورد کردن. موارد از این قبیل فراوان است که با قید حیات عرض خواهیم کرد.

اما آنچه امروز امام سجاد علیه‌السلام درباره حقوق هم‌نشین فرمودند، چند بخش دارد که ان‌شاءالله همگی توجه و عمل می‌کنیم. فرمودند: «وَ أَمَّا حَقُّ الْجَلِیسِ فَأَنْ تُلِینَ لَهُ کَنَفَکَ» حق هم‌نشین تو این است که با او با نرمى رفتار کنى. پس اولین حق این است که با هم‌نشین نرم‌خوئی و برخورد نیکو داشته باشیم.

راجع به لیِّن بودن و نرم‌خوئی چه در گفتار و چه در رفتار در قرآن و روایات موارد فراوانی مطرح‌شده است. فقط به‌عنوان نمونه از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل می‌کنم که حضرت فرمودند: کسی که نرم‌خو باشد دوستی او با دیگران همیشگی است. بعضی‌ها زود دوست می‌شوند و خیلی زود هم از دست می‌دهند. بخشی مربوط به همین رفتار است که راهش را حضرت فرمودند همین نرم‌خویی است.

«وَ تُطِیبَ لَهُ جَانِبَکَ» و او را به‌خوبی بپذیری. «وَ تُنْصِفَهُ فِی مُجَارَاهِ اللَّفْظِ» و عادلانه و منصفانه با او سخن بگوئی؛ یعنی انصاف در گفتار داشته باشیم. شبیه همان روشی که رسول خدا داشتند در هنگام سخن گفتن نه فریاد می‌زدند و نه آهسته که کسی نشنود و نه نعوذبالله بدزبان بودند و نه اهل مجادله. قول سدید داشتند. درعین‌حال که لین بود محکم هم بود و در بیان مطلب هم منصف بودند. به سمت کسی که حق ندارد نبودند. منصفانه سخن می‌گفتند. جایی که باید دفاع کرد دفاع می‌کردند و جایی که باید تذکر می‌دادند تذکر می‌دادند و جایی که باید نصیحت می‌کردند نصیحت می‌کردند. حالا این وظیفه را ما نسبت به هم‌نشینانمان داریم. با دوستی که با او نشست‌وبرخاست داریم باید منصفانه سخن بگوییم.

«وَ لَا تُغْرِقَ فِی نَزْعِ اللَّحْظِ إِذَا لَحَظْتَ» و به ناگاه دیده از او برنگردانى؛ یعنی این‌طور نباشد که به او بی‌اعتنائی کنی و صورت خودت را برگردانی. گاهی هنگام صحبت کردن پیش می‌آید که افراد به گفته‌های هم‌نشین خود توجه نمی-کنند و این از بین بردن حق اوست.

«وَ تَقْصِدَ فِی اللَّفْظِ إِلَى إِفْهَامِهِ إِذَا لَفَظْتَ» و در حد فهم او سخن بگویى. قابل‌فهم بودن کلام مطلب مهمی است که باید در مکالمه با دیگران رعایت کرد؛ و از بیهوده‌گوئی هم باید اجتناب کرد اما در مقام بیان هم باید درست سخن گفت. رسول خدا فرمودند: پرگناه‌ترین مردم کسانی هستند که بیشتر بیهوده‌گوئی می‌کنند؛ و امیرالمؤمنین علیه السلام-فرمودند: بهترین سخن آن است که به زیبایی نظم آراسته باشد و خاص و عام آن را بفهمند.

«وَ إِنْ کُنْتَ الْجَلِیسَ إِلَیْهِ کُنْتَ فِی الْقِیَامِ عَنْهُ بِالْخِیَارِ» و هرگاه هم‌نشین او شدى می‌توانی هر وقت خواستى برخیزى. «وَ إِنْ کَانَ الْجَالِسَ إِلَیْکَ کَانَ بِالْخِیَارِ» و کسى که پیش تو بنشیند بى‏اجازه تو می‌تواند برخیزد. یعنی نباید چیزی را به هم‌نشین تحمیل کرد او باید بتواند با تمایل خودش از شما جدا شود.

اساساً همراهی کردن و باب میل همراه حرکت کردن آثاری دارد. روایت معروف را شنیده‌اید که امیرالمؤمنین با مردی ذمّى که حضرت را نمی‌شناخت هم‌سفر شدند، از ایشان سؤال کرد: شما کجا تشریف می‌برید؟ حضرت فرمودند: مسیر من کوفه است. به دوراهی رسیدند و باید از حضرت جدا می‌شد، دید که حضرت او را همراهى کرد و به سمت کوفه تشریف نبردند. عرض کرد: مگر شما قصد کوفه نداشتید؟ حضرت فرمود: می‌دانم ولى من تو را همراهى می‌کنم. او سؤال کرد: چطور؟ حضرت فرمودند: این دستور دین ما است که انسان وقتى با دیگرى همراه می‌شود، به هنگام جدا شدن، چند قدم او را همراهى کند. این دستور رسول ما است. ذمى پرسید: واقعاً پیغمبر شما این‌طور گفته است؟ حضرت فرمودند: بله مرد ذمى گفت: علت همراهى و متابعت مردم از او، همین رفتار و منش کریمانه‌اش بود. همراه ایشان بازگشت و وقتى حضرت را شناخت اسلام آورد.

«وَ لَا تَقُومَ إِلَّا بِإِذْنِهِ» و از جاى خود بى‏اجازه وى برنخیزى. «وَ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّه» خدای تعالی دل ما را ظرف معارفش قرار دهد و توفیق عمل به همه ما عنایت کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ.

خودم و همه‌ی شما برادران و خواهران ایمانی را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم.

اهل تقوا در همه امور به‌خصوص مسائل اقتصادی اعتدال را رعایت می‌کنند. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۳۴ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «مَا عَالَ امرُؤٌ مَنِ اقتَصَدَ» کسی که رعایت اقتصاد و میانه‌روی کند تهی‌دست نمی‌شود.

در اینجا اقتصاد به معنای مصرف کردن مال به‌اندازه نیاز است. که اگر به‌خوبی رعایت شود موجب بی‌نیازی انسان می‌شود. این سنت الهی است که تا انسان آنچه را خداوند برای او در نظر گرفته مصرف نشود از دنیا نمی‌رود لذا اگر کسی میانه‌روی داشته باشد مدت طولانی بهره‌مند‌است و فقیر نمی‌شود.

و در حکمت بعدی فرمودند: کمی عائله یکی از دو آسانی است. یعنی کسی که مال و ثروت دارد از آسایش برخوردار است و اگر عائله کمتری داشته باشد برای مصرف مالی که به دست آورده از آسایش دیگری برخوردار است. البته عبارت معنای دقیق‌تری هم دارد. که باید عیال و یسار را معنی کنیم. کمی عائله به معنی کمی فرزند نیست. ان‌شاءالله در فرصت دیگر.

در ادامه فرمودند: «وَالتَّوَدُّدُ نِصفُ العقلِ» محبت کردن نیمی از عقل است. یعنی عقل عملی که شخص نسبت به دیگران محبت می‌کند و رفع نیازها و احتیاجاتشان را می‌کند. «و الهمُّ نصفُ الهَرَمِ» غم و اندوه نیمی (قسمتی) از پیری است. ترس و غم و اندوه عوامل خارجی پیر شدن انسان است، در مقابل طول عمر و امور طبیعی که بر انسان می‌گذرد.

اولاً آغاز سال نو را به همه شما عزیزان نمازگزار و مردم خوب و ولایت مدار استان سرافراز البرز تبریک عرض می-کنم و از خدای منان می‌خواهم به برکت مطلع و حسن ختام این سال، یعنی حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، بلایا و گرفتاری‌ها را مرتفع، سلامت، عافیت، برکت و رحمت نصیب بگرداند.

نیمه شعبان ولادت امام زمان ارواحنا فداه روز جهانی مستضعفان را پیشاپیش تبریک عرض می‌کنم و چند جمله دراین‌باره مطرح می‌کنم. رسول خدا فرمودند: «کَمَا تَعِیشُونَ تَمُوتُونَ وَ کَمَا تَمُوتُونَ تُبْعَثُونَ وَ کَمَا تُبْعَثُونَ تُحْشَرُون» هر جور زندگی کنید همان‌طور می‌میرید و همان‌گونه که می‌میرید مبعوث وزنده می‌شوید و همان‌گونه که مبعوث می‌شوید محشور می‌شوید. عمده این است که همان‌طور که زندگی می‌کنید می‌میرید. شهدا زندگی‌شان زندگی شهادت گونه است. شهید زندگی کردند و شهید مردند.

بعد در بیان دیگری فرمودند: مرگ بدون شناخت و معرفت امام زمان مرگ جاهلانه است؛ یعنی طبق روایت قبلی کسی که مرگش جاهلانه است زندگی چنین کسی جاهلانه بوده و تحت سرپرستی اولیاء دین نبوده و عمرش را به بطالت و بی‌ثمری سپری کرده است.

پس امروز که در حال زندگی کردن هستیم باید بامعرفت به امام زمان سپری کنیم تا بهره لازم را از حیات مادی و معنوی خود ببریم. یک سؤال بپرسم؟ واقعاً امام زمان چه نقشی در زندگی ما دارد و ما چه مقدار با او مأنوس هستیم؟ ما که به یُمن او روزی‌خور خداییم چگونه حق او را اداء می‌کنیم؟ باید از خدا بخواهیم که بتوانیم در مسیری که او می‌خواهد قدم برداریم. «اللَّهُمَّ… وَ قَوِّنَا عَلَى طَاعَتِهِ وَ ثَبِّتْنَا عَلَى مُتَابَعَتِهِ وَ اجْعَلْنَا فِی حِزْبِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِهِ وَ الرَّاضِینَ‏ بِفِعْلِهِ‏ وَ لَا تَسْلُبْنَا ذَلِکَ فِی حَیَاتِنَا وَ لَا عِنْدَ وَفَاتِنَا حَتَّى تَتَوَفَّانَا»

لذا از مهم‌ترین مسائل ما باید شناخت صحیح حضرت و حرکت در مسیر امام باشد. ما در زمان و مکانی واقع‌شده‌ایم که به فضل پروردگار در جهت آرمان‌های مهدوی است. انقلاب اسلامی مقدمه و نقطه آغاز تحقق حکومت جهانی مهدوی است. پس باید به‌دقت به نقش خودمان در این دوره واقف باشیم و عمل کنیم. و دراین‌بین جوانان مهم‌ترین نقش رادارند که عرض می‌کنم.

بیان مهمی را حضرت امام ره به مسئولین فرموده‌اند: مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‌داری حضرت حجت «ارواحنا فداه» است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادى و مادى اگر لحظه‏اى مسؤولین را از وظیفه‏اى که بر عهده‌دارند منصرف کند، خطرى بزرگ و خیانتى سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهورى اسلامى تمام سعى و توان خود را در اداره هر چه‌بهتر مردم بنماید و این بدان معنا نیست که آن‏ها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانى اسلام است منصرف کند.

این بیان که در کلمات حضرت آقا هم هست، یعنی انقلاب ما که انقلاب مستضعفین بود و واژه‌ای قرآنی است، نقش مقدمه را دارد. در مقابل مستضعفین هم مستکبرین با تمام عِدّه و عُدّه و اَشکال مختلفی که هستند قرار دارند و در طول این سال‌ها هم مقابله داشته‌اند. امام در پیام تبریک نیمه شعبان سال ۶۰ فرمودند: چه مبارک است زادروز اَبَرمردى که مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض مى‏نماید.

اگر انقلاب اسلامی از درون نسبت به اهداف اولیه و هویت خود که مبارزه با استکبار است، مردد شود، دشمن در دشمنی‌اش موفق شده است. که تا امروز به فضل پروردگار نتوانسته موفقیتی به دست بیاورد ولو تلاش برای تحریف و انحراف دائماً هست.

خوب به این مطلبی که عرض می‌کنم توجه بفرمائید. اینکه ولادت امام عصر را روز مستضعفین نامیده‌اند از باب اینکه اقدام نمادینی شده باشد نیست. بلکه ما را متوجه راهبرد تحقق حاکمیت دین و ظهور حضرت می‌کند. قرآن کریم مستضعفین یعنی ضعیف نگهداشته شدگان را کسانی می‌داند که لیاقت و قدرت مدیریت جهان رادارند و لذا دائماً از سوی مستکبرین مورد هجمه هستند.

این واژه قرآنی را امامین انقلاب وارد گفتمان انقلاب کردند و دایره مبارزه را گسترده‌تر از رژیم منحوس پهلوی قراردادند. و در بیانیه گام دوم حضرت آقا از تقابل اسلام و استکبار نام می‌برند، همان‌که امام ره فرموده بودند: این قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است.

و انقلاب هم خیلی زود با تمام مستضعفان عالم ارتباط و پیوند عاطفی برقرار کرد. و از نتیجه این ارتباط و حمایت، هسته‌های مقاومت به وجود آمد که خیلی زود تبدیل شدند به جریان مقاومت که هرروز بر قدرت و صلابت آن افزوده می‌شود و شما در اقصی نقاط عالم شاهد قوت آن هستید. مبارزه‌ای که امروز یمن مظلوم با استکبار به سرکردگی ارتجاع منطقه دارد نمونه‌ای از آن است. همین روزها استیصال مستکبران در مقابل مستضعفان در یمن به‌خوبی دیده می‌شود.

امام در آخرین بیاناتشان فرمودند: باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامى باشند و این شدنى است، چراکه بسیج منحصر به ایران اسلامى نیست. باید هسته‏هاى مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد. شما در جنگ تحمیلى نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب مى‏توان اسلام را فاتح جهان نمود.

بنابراین در ادامه گام اول، حضرت آقا بزرگ‌ترین آرمان انقلاب را ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی بیان می‌کنند و البته سهم اصلی در نزدیک شدن و رسیدن به این آرمان را جوان مؤمن انقلابی بر عهده دارد. که فرمودند: این مسیر باید با همّت و هوشیارى و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طى شود. که گروه اولِ زمینه‌سازان ظهور همین جوانان هستند. که در کل جهان هم این سیطره وجود دارد یعنی جوانان آمادگی‌اش رادارند.

باید به این نکته خوب توجه داشته باشیم که ظهور یک حادثه و اتفاق نیست که یک‌مرتبه واقع شود بلکه یک فرآیند است و باید مرحله‌به‌مرحله انجام پذیرد و لازمه آن عمل کردن به دستورات الهی و اطاعت از اولیاء دین است. و مأموریت اصلی منتظر حضرت زمینه‌سازی و مقدمه‌چینی تمدن نوین است. و ما به این عبارت اعتقادداریم که «إنهم یرونه بعیدا و نراه قریبا.»

این مطالب درزمانی مطرح شد که غرب تلاش می‌گیرد و می‌کند لیبرال دموکراسی را به‌عنوان بهترین اداره‌کننده جهان معرفی کند که البته دوره‌اش با پدیده انقلاب اسلامی تمام شد و هرروز بر نابودی او تا امروز افزوده‌شده است. اگر خوب گوش کنند صدای فروریختن هیمنه پوشالی خود را مثل شوروی سابق خواهند شنید. صدایی که امروز شعار استکبارستیزان عالم شده همان شعاری است که نمازگزاران جمعه برعلیه آمریکا سرمی دهند.

پیروزی انقلاب اسلامی و شرکت بی‌نظیر مردم در انتخابات و اعلام جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین و تشکیل نظام اسلامی بر اساس موازین دینی، ضربه مهلک و محکمی بود که بر پیکره استکبار و نظام لیبرالی وارد کرد. این روز پربرکت که تحقق وعده‌ی الهی و اصل قرآنی پیروزی مستضعفین بر مستکبرین بود، حضرت امام، عید اعلام کرد و امیدی را دل محرومان و ستم دیدگان عالم ولو مسلمان نبودند زنده کرد که آن‌ها هم می‌توانند در مسیر برقراری عدالت و استقلال اقدام داشته باشند.

با این توصیف معلوم است که استکبار بی‌کار نمی‌نشیند و دست به اقدام برای نابودی این حرکت می‌زند و اگر نتواند، تلاش می‌کند تا بانفوذ در مراکز تصمیم گیر و تصمیم‌ساز مسیر را منحرف و یا دچار تحریف کند. لذا حفظ انقلاب بر همه واجب است. همان‌که امامین انقلاب بر آن تأکیددارند حفظ و تداوم نظام اسلامی واجب‌ترین فریضه است.

چگونه این مهم واقع می‌شود؟ چگونه انقلاب را حفظ کنیم و ادامه بدهیم؟ باید به داشته‌های خودمان در مقابل دشمن اعتماد داشته باشیم. باید اندیشه سیاسی و دینی امام را زنده نگه‌داریم. باید بر آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب مثل ساده زیستی مسئولان و دوری از تجمل و اشرافی گری، استکبارستیزی، قوی شدن در همه زمینه‌ها، کار جهادی، ایثار و فاصله گرفتن از الگوهای توسعه غرب، تأکید داشته باشیم که قطعاً با سرکار آمدن دولت جوان حزب‌اللهی مسیر برای حفظ و ادامه حرکت انقلابی، انقلاب فراهم‌تر خواهد شد.

سخنان رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی و سخنرانی روز اول را ملاحظه فرمودید و نکات اصلی را موردتوجه قراردادید. شعار امسال هم وقتی در جایگاه خودش قرار می‌گیرد که از روی تابلوها و سربرگ ادارات و لقلقه زبان‌ها خارج و در عرصه عملیاتی واقع شود. و الا بگوییم چه شعار خوبی اما در مقام عمل تولیدکننده را به خاک سیاه بنشانیم و زمینه رشد اقتصادی را کند کنیم درست نیست. همه برای این مهم باید تلاش کنند.

عزیزان مسئول استانی عرض می‌کنم که پشتیبانی‌ها و موانع اصلی و فرعی در پیشِ راه تولید دربرش استانی را بررسی کنید و در مسیر مانع زدایی اقدام داشته باشید. استان از همه جهت استعداد دارد باید همت‌ها را عالی کرد و خود مردم هم کمک کنند.

مسئله انتخابات ریاست جمهوری، بودجه، فضای مجازی، انقلابی گری در تولید و جهش آن و برجام، مطالب مهمی فرمودند که به مناسبت تبیین خواهیم کرد.

این خوب نیست که عده‌ای درباره برجام مسیری را طی کنند که معظم له دائم تذکر دهند. در سخنرانی‌های اخیرشان ایشان بدون استثنا به برجام اشاره می‌کنند. ایشان راجع به برجام حرف اول و آخر را زده‌اند. مسئولان مربوطه، کشور را متوجه ضرر بیشتر از این نکنند، بحث را در این مورد تمام کنند. و تا آن موارد محقق نشده اقدامی نداشته باشند.

و مطلب دیگر که فرمودند این بود که سال گذشته سال شکست ابهت آمریکا بود و واقعاً هم همین‌طور بود اگر دقت کرده باشید آمریکا مفتضح شد و از بین رفت. و ما به گفته ایشان امیدواریم و یقین داریم قرن آینده به ربع خود نرسیده خبری از رژیم صهیونیستی باقی نمانده است.

پشتیبانی و مانع زدایی احتیاج به فرهنگ‌سازی و گفتمان دارد که وظیفه تریبون داران به‌خصوص ائمه مساجد است. ائمه جمعه که کار خودشان را انجام می‌دهد، ائمه مساجد هم باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند. به‌ویژه که آقا در این نوبت به جایگاه و ظرفیت مساجد در رونق اقتصادی و پشتیبانی از تولید تأکید کردند. لذا دوستان در مرکز رسیدگی به امور مساجد در این زمینه فعال‌تر و با برنامه عمل کنند که ان‌شاءالله با آن‌ها هم جلساتی را خواهیم داشت.

در نکته استانی فقط یک نکته عرض می‌کنم و آن اینکه مردم دنبال افراد کاردان، باتقوا، انقلابی، مؤمن و متعهدی که دغدغه کار برای مردم را دارد بگردند برای شوراها که عن‌قریب واقع خواهد شد و شروع هم کردند و دارند کارهایشان را انجام می‌دهند. به عملکرد گذشته کاندیداها توجه کنید، سابقه، وضع زندگی و رفت‌وآمدشان. سیاسی به قضیه نگاه نکنید. گاهی شعار ضد فساد می‌دهند اما در مسند که می‌نشینند از دیگران بیشتر فساد می‌کنند. ان‌شاءالله کسانی را انتخاب کنید که به درد جامعه و منطقه بخورند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ اِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.