متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۵/۱۲/۱۳۹۹
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیتالله حسینی همدانی
سلامعلیکم و رحمهالله.
خطبه اول:
بِسمِالله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ
عبدالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله.
متقین هم خود اهل احسانند هم از احسان کننده تشکر می کنند. امام سجاد علیه السلام در این بخش از رساله حقوق به حق احسان کننده پرداخته اند.
احسان به دیگران یک وظیفه انسانی است که دین بر آن تاکید کرده و آثار فراوان دنیائی و آخرتی برایش در نظر گرفته است. رسول خدا فرمودند: نیکی را نور دل و زینت رخسار و نیروی کار یافتم و بدی و گناه را سیاهی دل و سستی در کار و زشتی چهره.
اولاً بدانیم به بیان قرآن کریم هرکس به کسی نیکی کند به خود نیکی کرده است و اگر بدی کند هم به خود بدی کرده. در سوره مبارکه اسراء فرمود: «اِن اَحسنتُم اَحسنتم لِاَنفُسِکُم وَ اِن اَساَتُم فلها» و امیرالمومنین علیه السلام فرمود: تو اگر نیکی کنی خودت را گرامی داشته ای و به خودت نیکی کرده-ای؛ اگر بدی کنی خودت را خوار کرده ای و به خودت زیان رسانده ای. برگشت عمل خیر و عمل بد به خود انسان است. آسایش و رنج نتیجه عمل خود ماست.
ثانیاً بدانیم که نیکی کردن به دیگران چه مقدار فضیلت دارد. چند روایت بخوانم: رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دل ها بر محبت کسی که به آن ها خوبی کند و بر نفرت از کسی که به آن ها بدی روا دارد، سرشته شده است. دل کانون محبت و نفرت است و اگر کسی بتواند دل ها را جذب خود کند اگر مسیرش الهی باشد با سرعت به مقصد می رسد همانطور که در صدر اسلام رسول خدا بر دل ها حکومت می کرد و مردم به خصوص جوانان گوش به فرمانش بودند.
یکی از راه های تصرف دل نیکی کردن است. اگر احسان کننده از کارش مقصد الهی داشته باشد و برای خدا خیر برساند آثاری دارد و اگر نیت دیگری داشته باشد آثار خودش را دارد. امیرالمومنین فرمود: با نیکی کردن دل ها تصرف می شود و آن که احسانش زیاد باشد دوستان و برادرانش او را دوست دارند.
اگر کسی به آخرت و قیامت توجه داشته باشد می تواند با نیکی کردن برای خدا به مقصد برسد. امیرالمومنین علیه-السلام فرمودند: چه نیکو توشه ای است برای معاد ، نیکی کردن به بندگان.
در آثار اسلامی برای تشویقِ اقدامِ به عمل خیر و نیک، نتیجه آن را چند برابر قرار داده اند. قرآن کریم در سوره مبارکه انعام فرمود: «مَن جاءَ بِالحَسَنَهِ فَلَهُ عَشرُ أَمثالِها وَمَن جاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلا یُجزى إِلّا مِثلَها وَهُم لا یُظلَمونَ». این وعده الهی است ما چقدر به این وعده باور داریم؟ چقدر براساس این وعده عمل می کنیم. در این روزهای پایانی سال که احسان و نیکوکاری هم شروع شده و اقشار مختلف نیازمند باید مورد توجه همه باشند چقدر اهتمام داریم؟ که با باور به این آیه عمل کنیم و بدانیم که اثرش به خودمان برمیگردد.
از اموال خوب و نو برای دیگران چقدر تهیه میکنیم؟ گاهی افراد خانه تکانی میکنند و اشیایی که برای خودشان قابل استفاده نیست اما نو هست را به دیگران می بخشند این کار بد نیست اما جمیل نیست. خدای تعالی زیباست کار زیبا را هم دوست دارد. از چیزهائی که خودت دوست داری و به آن ها وابسته ای برای اینکه کمال پیدا کنی انفاق کن که چند برابر ارزشمند است. اما خدای نکرده اگر دچار غفلت باشیم فرصت ها را از دست می دهیم.
روایتی است از امام سجاد علیه السلام در تحف العقول که فرمودند: «بدا به حال کسی که یک هایش بر ده هایش غلبه کند». این بیان خیلی کمرشکن است. در آیه فرمود «مَن جاءَ بِالحَسَنَهِ فَلَهُ عَشرُ أَمثالِها وَمَن جاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلا یُجزى إِلّا مِثلَها» چون بدی های انسان یکی حساب می شود و خوبی ها ده برابر می شود. خوب اگر کسی یکی هایش از ده تائی هایش بیشتر باشد این شخص بیچار نیست؟ خودتان حساب کنید ببینید چقدر غفلت می کنیم. این آیه شریفه ده برابر فرمود در آیات دیگر و در روایات بیشتر هم داریم. مثلاً امام صادق علیه السلام فرمود: «هرگاه مومن کار خوبی انجام دهد خداوند هر کار خوب او را هفتصد برابر کند چون وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ ».
در اینجا برای نیکوکار حقوقی را امام سجاد علیه السلام بیان فرموده اند: «وَ اَمَّا حقّ ذِى المَعروف عَلَیک، فاَن تَشکُرَهُ»، و اما حقّ کسى که به تو احسان و نیکى کرده، آن است که سپاس گزار او باشى. «و تَذکُرَ معروفَهُ» و همواره نیکى او را به یاد داشته، «و تَنشُرَ له المَقَالَهَ الحَسَنَهَ» و با گفتار نیک خود او را به خیر و نیکى شهره نمایى، هر جا نشستیم درباره نیکوکاری او حرف بزنیم. «و تُخلِصَ له الدُّعاءَ فیما بینَک و بینَ اللَّه سبحانه»، و به هنگام دعاى خالصانه ات با خدا، او را یاد کنى. «فاِنَّکَ اذا فَعَلتَ ذلک کُنتَ قد شَکَرتَهُ سِرّا و علانیّه» اگر چنین کردى، به وظیفه شکرگزارى پنهان و آشکار خود عمل نموده اى. «ثمَّ اِن اَمکَنَ مُکَافَاءَتُهُ بالفعل کَافَاءتَهُ، و الا کُنتَ مُرصِداً لَه، مُوَطِّنا نفسَکَ علیها» و چون برایت میسر شد، در عمل نیز او را تلافی کن و گرنه هر لحظه باید منتظر فرصت باشی برای جبران آن.
البته در روایات احسان معنای دقیق تری هم دارد که احتیاج به تبیین و تفسیر دارد و من فقط اشاره اجمالی می کنم و آن اینکه از رسول خدا سوال کردند احسان و نیکی چیست؟ حضرت فرمودند: احسان این است که خدای تعالی را چنان پرستش کنی که گوئی او را می بینی، پس اگر تو او را نبینی او تو را می بیند. یعنی این حالت را باید انسان داشته باشد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
خطبه دوم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ.
خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم.
شرح و تفسیر حکمت ۱۳۰ نهجالبلاغه
متقین احکام الهی و دستورات دین را به دقت انجام میدهند و کوتاهی ندارند. مولانا امیرالمومنین علیهالسلام در حکمت۱۳۱ از حکم نهجالبلاغه فرمودند: «الصّلاهُ قربانُ کُلِّ تقیٍّ» نماز باعث نزدیک شدن هر پرهیزکاری به خدای تعالی است. قبلاً عرض کردیم که نماز از مهمترین عبادات است و ذکر خداست و وسیله معراج مومن است. اینجا فرمود: اهل ایمان با همین نماز به خدای تعالی نزدیک میشوند. و چون نماز و هر عملی برای خدا موجب نزدیک شدن و قرب به خداست لذا قربانی گفته میشود همانطور که وقتی گوسفندی را برای خدا ذبح میکنیم و گوشت آن را صدقه میدهیم به آن قربانی گفته میشود نماز هم قربانی ما به سمت خداست. اگر نماز این ویژگی را داشت، نماز است.
«و الحجُّ جِهادُ کُلِّ ضعیفٍ» حج جهاد هر ناتوان است. حج هم مشقات سخت و طاقت فرسائی دارد و حاجی مبارزه شدید با نفس اماره دارد و البته در بیان امام تشویق هم هست.
«و لکل شیءٍ زکاهٌ و زکاهُ البدنِ الصیامُ» برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن، روزه گرفتن است. که اشاره به اسرار روزه دارد. روزه مثل عبادات دیگر اسرار دارد و یکی از اسرار روزه نمو بدن است.
«و جِهادُ المَرئهِ حُسنُ التَّبعُّلِ» و جهادزن،خوشرفتاریباهمسراست. اشاره به اسرار همسرداری دارد. که زن به خاطر اطاعت از دستور خدا، بعض سختیها را در شوهرداری تحمل میکند عنوان جهاد گرفته است. خدای تعالی قدرت فهم درست دین را به همه ما عنایت فرماید.
پیامبران برای آزادی حقیقی مبعوث شدند
۲۱ اسفند مصادف است با یکی از بزرگترین اعیاد مسلمین یعنی ۲۷ رجب المرجب، مبعث رسول گرامی اسلام حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله و آغاز رسالت آخرین رسول خدا و آخرین معجزه خدا قرآن کریم، این روز پیشاپیش بر شما مبارک باشد. و حتماً به اعمال و توصیههای مربوط به این روز توجه خواهید داشت.
آنچه از قرآن کریم و روایات درباره بهترین رهآورد این واقعه عظیم بدست میآوریم این است که بعثت؛ انسان را از بندگی غیر خدا و تبعیت از شیطان آزاد کرد. به آیه ۱۵۷ سوره مبارکه اعراف توجه و مراجه کنید. آزادی حقیقی، آزادی از زنجیرهای خودخواهی و تسویلات هوای نفس است. انبیاء الهی عموماً و رسول خدا به خصوص برای هدایت بشر به سمت توحید و آزاد کردن او از سرسپردگی به طاغوت، چه طاغوت بیرون و چه طاغوت درون، مبعوث شدند. بعثت برای آزاد کردن انسان بود.
در همین دورهای که ما زندگی میکنیم کاملاً روشن است وقتی انسان از دین و معنویت جدا میشود به چیزی جز بندگیِ شهوات و خواستههای نفسانی نمیرسد و به اینها رسیدن را ولو عدهای سودجوی منفعت طلب، آزادی بگویند، ولی آزادی نیست، تباهی و ضلالت است. حتی علمی هم که در این فضای به اصطلاح آزادی تولید میشود بر علیه سعادت بشر استفاده میشود.
روش طاغوتی ستمگران کت و شلوار پوش کراواتی ادکلن زن امروز را میبینید که چگونه سفاکانه خون ملتهای مظلوم را با شعارهای زیبای دهنپرکن میریزند و جنایت میکنند. عملکرد آمریکای جهانخوار و اذناب پلیدش را در یک سال گذشته راجع به مردم کشورشان و سایر نقاط عالم به خصوص افغانستان و یمن و عراق و سوریه و لبنان و بالاخص کشور خود ما ببینید.
همین دیروز (پنج شنبه) کاخ سفید سند امنیتی به نام راهنمای موقت راهبرد امنیت ملی را منتشر کرد که در آن بیان میکند رئیس جمهور جدید با دنیا چگونه تعامل دارد. در آن سند چند بار نام ایران را برده و اتهام زده و ایران را موجب بیثباتی منطقه نامیده و تهدید کرده و تاکید کرده اولویت ما حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است. بعد هم رژیم کودک کش پلید خونخوار رجز میخواند که در حال آماده شدن است.
عرض میکنیم اگر بنا بود با این سر و صداها ملت ایران جا خالی کند که مبارزه شما با همه توانی که خرج کردهاید و با همه عِده و عُده که به کار گرفتید بیش از ۴۰ سال طول نمیکشید. زودتر تمام میشد.
امروز بعد از ۴۳ سال از انقلاب هنوز ملت ایران رهبری جریان ضد استکباری دنیا را به عهده دارد و از مواضع انقلابی اش راجع به رژیم صهیونیستی که محو کامل او از صفحه روزگار است عقب نشینی نکرده و شعار اصلی نسل سوم و چهارم انقلاب هم مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است.
تحت فشار و جنگ روانی اف ای تی اف را تصویب نکنید
این را هم عرض کنم که اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام مواظب باشید در مساله اف ای تی اف با فشار و جنگ روانی موجود دچار اشتباه محاسباتی نشوید که خدای نکرده به ضرر منافع امروز و فردای مردم مطلبی را تصویب کنید.
سالهای گذشته راجع به وجه مشترک بعثت رسول خدا و دوران ظهور حضرت ولیعصر نکاتی گفتم در این نوبت با توجه به وقت به چند تفاوت اشاره میکنم.
اول اینکه؛ بعثت رسول خدا احتیاجی به مقدمه و زمینهسازی نداشت، بعد از بعثت شروع به فعالیت چهره به چهره کرد و با تلاش فراوان بعد از سیزده سال در مدینه حکومت اسلامی را تشکیل داد. اما دربارهی حضرت ولیعصر ارواحنا فداه قضیه فرق دارد. اینجا مردم وظیفه دارند که با بکار بستن دستورات، اول یار حضرت شوند تا زمینهی ظهور فراهم شود. در روایات دارد اگر یاران امام کامل شوند ایشان ظهورخواهند کرد. پس نقش اصلی در دوران قبل از ظهور با مردم است.
دوم اینکه؛ در بعثت انبیاء پذیرش عمومی مردم به عنوان شرط نبوت لحاظ نشده است. لذا خدای تعالی انبیاء را در جامعهای که کاملاً غافل بودند و کاملاً تحت سلطه ظالمان بودند مبعوث میکرد و آنان هم با آرامش جامعه را هدایت و یارانی جمع میکردند. امام برای ظهور امام زمان باید در مردم پذیرش و مطالبه عمومی بوجود بیاید. باید یارانی تربیت شوند و تبلیغ کنند و مردم را برای حاکمیت حضرت فراهم کنند. طبق روایات زمانی حضرت ظهورمیکنند که اکثریت جامعه مشتاقانه آماده پذیرش ظهور و حکومت جهانى ایشان باشند. پس هم باید زمینهی پذیرش ظهور را مردم فراهم کنند و هم یار تربیت کنند که دوران بعثت اینگونه نبود. انشاءالله همه ما از یاران و اعوان و انصار امام باشیم.
دوران امامت امام کاظم علیه السلام بسیار سخت و حساس بود
۱۹ اسفند مصادف با ۲۵ رجب المرجب سالگشت شهادت موسیبنجعفر امام کاظم علیهالسلام است. حضرت بعد از شهادت پدربزرگوارش درسن۲۰ سالگی دریکى از حساسترین و سختترین دورههاى حیات ائمه علیهمالسلام، امامت شیعه را به عهده گرفتند و ۳۵ سال با احاطه وسیع و گسترده از علوم وحیانی و مکتب تشیع و اطلاع از نیاز جامعه، مجموعهای گرانبها از معارف الهی در مباحث فقهی، کلامی، فلسفی، ادبی، تفسیری و حدیثی از خود به یادگار گذاشت.
امام علیهالسلام بعد از شهادت پدر بزرگوارش، مدیریت دانشگاه بزرگ اسلامی که از زمان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بنا شده بود و در حال گسترش هم بود و دانشجویانش مدارج بالای علمی را میگذراندند، را به عهده گرفت. تربیت شاگردانی کم نظیر در علوم مختلف که در کتاب مسند الامام الکاظم علیهالسلام تعداد آنان را بیش از ۳۰۰۰ نفر گفته است و تعدادی از آنها از اصحاب اجماع نقل حدیث کردهاند.
یکی از زیباترین یادگاریهای امام کاظم علیهالسلام حدیث شریف عقل است با معارف متعدد که حضرت به شاگردش هشامبنحکم تعلیم دادند.
امام علیهالسلام تجلی اسماء الهی و مظهر صفات خداوند متعال بود و در عین حال زمانی را برای مبارزه با دستگاه طاغوت و زر و زور ظالمان از دست نمیداد و از همه عناصر ولو با روشهای فرهنگی، برای رسوا کردن باطل استفاده میکرد. لذا تحمل وجود سراسر نور حضرت را نکردند و در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ قمری بعد از تحمل مدتها شکنجه و زندان هارونالرشید، به دست سندیبنشاهک ملعون مسموم و مظلومانه به شهادت رسید. خداوند متعال همه ما را از شیعیان و موالیان و محبان اهل بیت علیهمالسلام قرار دهد انشاءالله.
نقش مساجد در بیانیه گام دوم پر اهمیت است/یکی از وظایف مهم مساجد مقابله با شبیخون های فرهنگی است
۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانونهای مساجد است. خدا قوت عرض میکنیم به همه ارکان و کسانیکه در ساحت مسجد فعالیت و تلاش دارند و خدمتگزار نماز و نمازخوانها هستند. همانطور که میدانید جایگاه، نقش و کارکرد مسجد در جامعه اسلامی بسیار بالاست. اگر همه ارکان و عواملی که در مسجد فعال هستند با وظائف تعریف شده اقدام لازم را داشته باشند، اتفاقات مبارکی در محله و منطقه ماموریت رخ خواهد داد که نمونههای عینی آن را در دوران پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس و اخیراً در بحث کمک مومنانه و مواسات همه دیدیم. بیش از ۹۶ درصد از شهدای گرانقدر دوران انقلاب و دفاع مقدس و دفاع از حرم تربیت شدگان این مرکز انسانساز هستند.
اگر مساجد محور مدیریت فرهنگی و اجتماعی محلات باشند و با دقت، عالمانه و مسئولانه با جلوداری امام مسجد عهدهدار فعالیتها شوند بسیاری از معضلات منطقه ای ، محله ای، شهری، استانی و حتی کشوری برطرف خواهد شد. قطعاً یکی از مهمترین وظائف، وظیفه مقابله با تهاجم و شبیخون فرهنگى دشمنان نظام اسلامى است که بسیج و کانون مساجد و هر گروهی که در مسجد فعال هستند، مىتوانند در این زمینه و مقابله با جنگ نرم دشمن نقش آفرینی کنند.
میبینید که امروز چگونه تمام اعتقاد و فکر و اخلاق و سبک زندگی را با دقت و کارشناسانه و با انواع وسائل هدف گرفتهاند و مخاطب خصوصاً نو جوانان را جذب میکنند و دستگاههای عریض و طویل به اصطلاح فرهنگی حتی منفعلانه هم پاسخگو نیستند. هستههای مقاومت درمساجد شکل میگیرند که میتوانند در مقابل هجوم نرم فرهنگی و اعتقادی خناثان از ارزشهای اسلامی و انقلابی دفاع کنند.
مسجد است که میتواند کارگزار نظام درست کند. کما اینکه در اول انقلاب خودما دیدید که تا سالیان سال مسئولانی که از مساجد بیرون آمدند در آنها مشکلی نبود و اهل خیلی از این اموراتی که امروز هست نبودند. امروز مسجدها هستند که میتوانند پایگاه تربیت جوانان متعهدِ حزباللهی انقلابی باشند تا به مقابله با نفوذ فکری و فرهنگی دشمنان اقدام کنند و توانائی اداره جامعه و تشکیل دولت اسلامی را هم دارند.
در گام دوم انقلاب باید به نقش اصیل مساجد در جامعه سازی و دولت سازی و تمدن سازی بیش از پیش اهمیت داده شود. جوانی که باید پاک و سالم و متدین باشد و شانه زیربار مسئولیتها بدهد در کجا باید تربیت دینی و اعتقادی پیدا کند؟
متاسفانه تا امروز با اینکه تلاشهای ارزشمندی صورت گرفته اما قسمت زیادی از کارکردهای مسجد به خصوص در بعد اجتماعی به خاطر عدم شناخت درست متولیان از جایگاه خطیر مسجد، ضعف مدیریت، ضعف سیاستگذاری، ضعف برنامهریزی و موازیکاریهای غیر مفید دستگاههای مدعی، روی زمین مانده است که دقت و اهتمام بیشتر مسئولین امر را میطلبد.
البته ما در استان برنامه هایی را ریختیم و از همان سال اول ورودمان کارهایی را درباره مساجد انجام دادیم و از ظرفیت مردم نهاد برای پیشبرد مشارکتهای فرهنگی و نیکوکاری و کاهش آسیبهای اجتماعی و امور دیگر بهره بردیم اما جای کار هنوز هست که باید در فرصت دیگری به توضیح آن بپردازم.
فقط مناسب است در اینجا دوباره اهمیت خدمت رسانی به مستمندان و گرفتاران را یادآوری کنم و اینکه روزهای ماه رجب که ثواب اعمال ضریب میخورد از غافله خیران عقب نمانیم. با نیت و به نام خودمان و گذشتگانمان و دیگران اقدام خیر داشته باشیم. از امروز این عملیات خیر آغاز خواهد شد و تا پایان سال هم ادامه دارد. رزمایشهایی هم برگزار خواهد شد که هر کسی با هر توانی که دارد در این سفره که پهن شده و بار عامی که خدای تعالی داده نخودی بیندازد که انشاء الله نام او ثبت شود.
امروز ۱۵ اسفند روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی تجدید شونده است. همه شما اهمیت آب و خاک و فضای سبز را میدانید. قطعا قبل از من شهردار محترم راجع به مسائل شهری مطالبی را بیان کردند اما من این را عرض میکنم که دستورات دینی هم بر حفظ این منابع تاکید دارند. غرس درخت، نگهداری درخت تا زمان به ثمر نشستن، قطع درخت و امثال اینها در روایات فراوان گفته شده.
در روایت دارد قطع درخت باعث فرود آمدن عذاب میشود. چه میدانیم که بعضی وقتها همین گرفتاریهایی که برای جامعه به وجود می آید شاید به خاطر قطع درختان باشد. بالاخره درخت عمری دارد که عمرش که رسید باید قطع کرد و درختی جایگزین کرد بحثش جداست اما اینکه بی جهت ذی حیاتی را منع حیات کنند جوازی ندارد حتی رهبر معظم انقلاب فرمودند برای مراکز فرهنگی و حوزه علمیه هم بخواهید بسازید اجازه ندارید درخت قطع کنید بعد میبینیم که گاهی برای طرحی درخت قطع می شود.
گاهی درختی یا گیاهی را میکارید که حیوانات بهره میبرند باز ثواب دارد. رسولخدا فرمودند: هرمسلمانی بذری بیفشاند یا نهالی بنشاند و از حاصل آن بذر و نهال پرندهای یا انسانی یا چرندهای بخورد، برای او صدقه محسوب میشود.
۱۷ اسفند سالگشت شهادت سرلشگر پاسدار ابراهیم همت و۲۰ اسفند روز وفات ابوطالب پدر امیرالمومنین علیهالسلام را گرامیمیداریم.
همه در صدد تشویق برای انتخابات پیش رو باشیم/به افراد قدرت طلب و منفعت طلب فرصت ندهید
نکته استانی: فقط توجهی میدهم به این نکته اولاً همه در صدد تشویق هم باشیم برای شرکت در انتخابات آینده تا مشارکت حداکثری که دشمن شکن است و قدرت رئیس جمهور را بیشتر میکند شکل بگیرد و در توطئه دشمنان هم خنثی شود.
ثانیاً دستگیریهائی که میشود به خاطر تخلفات را مد نظر داشته باشید اینها به ما هشدار میدهد در انتخاب افراد دقت بیشتری داشته باشیم.
در بحث شوراها دقت کنید افراد قدرت طلب و منفعت طلب را اصلا فرصت ندهید. بعضی ها با ظاهر ساده و آرام هم می آیند اما در درونشان قدرت طلب و فرصت طلبند. فرصت ندهید.
در بیانات خودشان و اطرافیان و طرفداران و حامیانشان تا میتوانید دقت کنید ببینید چه کسی از چه کسی حمایت میکند همین ملاک کافی است که رای بدهید و یا ندهید.
معتمدین و ناظران و محققان و نظر دهندگان خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود ببینند و همه بدانند که کوچکترین چیزی در دستگاه الهی گم نمیشود و به حساب میآید. شما میخواهی نظر بدهی راجع به افراد چه به نفع و چه به علیه بدان که فردا باید پاسخ بدهی. بعضی ها سری تکان میدهند و میگویند این آقا به درد نمیخورد . خب به چه دلیل به درد نمیخورد؟ یا این آقا به درد میخورد. به چه دلیل به درد میخورد؟ فکر میکند حالا اگر قیافه حق به جانبی گرفت همه چیز درست است. همه چیز باید مستند و شفاف و روشن باشد هم برای رد و هم اثبات، فرقی نمیکند. آنکه آخرت خودش را به خاطر اعمال خودش خراب میکند یک طرف، آنکه آخرت خودش را به خاطر دنیای دیگران خراب میکند خسران زدهتر خواهد بود.
این روزها برای یک عدهای که احساس وظیفه خدمت میکنند صحنه امتحان است. باید نشست بین خود و خدا بررسی کرد که انگیزه برای آمدن در عرصه چیست؟ بروند یک ساعت امامزاده حسن یا امامزاده طاهر یا یک مسجدی. آیا اگر موفق شدید، میتوانید در مقابل فشار دوستان و بستگان و اطرافیان بایستید و خلاف مرتکب نشوید؟! در بیت المال دست درازی نکنید؟! آیا میتوانید طوری خودتان را حفظ کنید که دوره بعد در بازداشتیها نباشید؟ اگر میتوانید توکل کنید به خدا و وارد عرصه بشوید. از خدا هم برکاتش را بخواهید. اما اگر در خودتان نمیبینید التماس دعا. وارد این عرصه نشوید و خودتان را ضایع نکنید. با خودتان عادلانه به نتیجه برسید بعد عمل کنید.
بسیار عالی … فقط صوت خطبه ها رو هم قرار میدادید