متن کامل خطبه نماز جمعه ۲۷/۷/۹۷
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیتالله حسینی همدانی
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمدالله ربالعالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین
العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد
و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین
واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
عباد الرحمن أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه. اسلام متقین و بلکه همه مردم را تشویق میکند که فعالیت اقتصادی داشته باشند و از این طریق تحول و شکوفایی در اقتصاد و بینیازی و عزتمندی برای اجتماع را فراهم کنند و تا جایی پیش رفت کنند که بتوانند جوامع دیگر را که دچار اضطرار و سختی معیشت و فقر هستند کمک کنند و پشتیبانی کنند.
و البته در این مسیر از موازین شرعی و اسلامی و اخلاقی عدول نکنند. چون در مباحث تجارت و اقتصاد مسیرهای فراوانی وجود دارد که افراد ازنظر اخلاق و شرع دچار خطا و لغزش میشوند. در جهت مستکبرین که هدفی جز بهره بردن از محرومان و اقشار کمدرآمد جامعه دارند حرکت نکنند.
در جلسات گذشته با استفاده از منابع اسلامی و جوامع روایی به آن چیزی که تولید در جامعه ایمانی نیاز دارد اشاره کردیم. در بحث تولید چهار چیز از امام صادق -علیهالسلام- عرض شد که دو چیز آن مهمترین مطلب بود. یکی اینکه اولاً آن چیزی که تولید میشود نیاز فردی و اجتماعی و ثانیاً نفع عمومی باشد.
همچنین عرض کردیم دراینبین برای اینکه تولیدکنندگان به انحراف نروند و منابع عمومی را به هدر ندهند، نیازمند به نظارت قوی حکومت هستند که به تولیدکنندگان اجازه ندهد هر چیزی را که خواستند تولید کنند. لوازمی که برای جامعه مفید نیست را تولید کنند. حکومت وارد شود و جلوی بهوجودآمدن اختلاف طبقاتی مذموم و ترویج خوی استکباری و فخرفروشی را و تحقیر دیگران را بگیرد و اجازه ندهد تولیدکننده هر چیزی را تولید کند که عرض کردیم اشیا لوکس و تجملی موجب تحقیر دیگران و اختلاف طبقاتی میشود.
معمولاً ثروتمندان و زراندوزان مالپرست به چیزی جز پول و دستبهدست شدن پول فکر نمیکنند. هر طرح و برنامه و فکری که دارند در همین مسیر خرج میشود که درآمد بیشتری به دست بیاورند. مال بیشتری به دست بیاورند و بر ذخیرههای مالی خودشان اضافه کنند. از هر راهی ولو با از بین رفتن منابع ملی منافع ملی و عمومی هر جا برایشان فایده داشته باشد در آنجا حاضر هستند. طرح و برنامه هم دارند.
بررسی کنید میبینید بیشتر باعث تضعیف جامعه میشوند. این افراد هرگز به فکر محرومان و ضعفای جامعه نیستند. آن چیزی را که میبینند خودشان و منافع خودشان است. لذا قرآن کریم در آیه یکم سوره مبارکه تکاثر آنها را مذمت کرده است.
«أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ» فزونخواهی و تکاثر یعنی مال بیشتر و نفرات بیشتر. تکاثر دایرهاش وسیع است. هر چیزی که زیاد باشد را اینها میخواهند. مال زیادتر و فرزندان بیشتر. آنقدر در این مسئله به بیراهه میروند که وقتی شروع به شمردن میکنند مالشان را که شمردند و تمام شد بچههایشان را میشمارند. وقتی آنهم تمام شد قبرهایشان را میشمارند. «حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ» میگویند تعداد قبرهای خاندان ما بیشتر از قبرهای خاندان شما است. جهالت به اینجا میکشاند. روحیه تکاثر اینطور است که خدای تعالی در قرآن کریم آن را مذمت میکند. میگوید زیادهخواهیها شمارا از پرداختن به تکالیف شرعی و دینیتان بازمیدارد. نسبت به آخرت بازمیمانید.
مسئله رسیدگی به محرومان جامعه از بین بردن مشکلات معیشتی آنها بسیار مورد تأکید اولیای دین قرارگرفته است. در سیره و رفتار اهلبیت عصمت و طهارت بررسی کنید میبینید که آنها برخوردشان با فقرای جامعه چگونه بوده است. با محرومان جامعه چطور رفتار میکردند. تلاش میکردند. رسیدگی میکردند. مشکلات آنها را حل میکردند. به افراد فقیر و مستضعف سر میزدند. بیتفاوتی نسبت به آنها را مذمت میکردند.
خودشان باعلاقه امورات آنها را دنبال میکردند. سر سفره آنها مینشستند و بهخصوص در امر توزیع نعم الهی بین اقشار کمدرآمد دقت داشتند که به آنها ستم نشود. به عوامل خودشان دستور میدادند به این افراد رسیدگی کنند. به آنها سخت نگیرند و وضعیت آنها را مدیریت کنند. مثلاً امیرالمؤمنین -علیهالسلام- از عامل و نماینده خودش در مصر میخواهد که مردم گرفتار و فقیر را بیشتر موردتوجه و رسیدگی قرار دهد.
خوب است در اینجا به این نکته هم اشارهکنم بعضیها میگویند و اینگونه سوءاستفاده میکنند که افراد بشر در استعدادها و تواناییهایشان در قدرتهایی که خدای تعالی به آنها داده است چه ازنظر بدنی و جسمی چه ازنظر فکری از ابعاد مختلف باهم فرق دارند.
این درست است که کسی قوهای دارد و دیگری ندارد. کسی خلاقیتی در یک امر دارد دیگری در آن مسئله هیچ ورودی ندارد. کسی استعدادش فوقالعاده است بعضیها کمتر استعداد دارند. بعضیها نیروی بدنی بالایی دارند بعضیها ضعف جسمانی دارند. خدای تعالی انسانها را اینگونه خلق کرده است.
درنتیجه اینطور میگویند که اگر اختلاف و تمایز طبقاتی ازنظر اقتصادی و معیشتی در جامعه به وجود بیاید امر طبیعی است. چرا اختلاف طبقاتی را مذمت میکنید. خدا خواسته است. خدا خواسته کسی ثروتمند باشد و دیگری ندار و کمبهره باشد. اسلام هم نسبت به این امر ایرادی ندارد و آن را پذیرفته است؛ یعنی اسلام اختلاف طبقاتی را قبول کرده است.
حرفی را که قسمتی از آن درست است را میزنند و بعد، از آن بهرهبرداری نادرست میکنند. بله این را خود قرآن میگوید که ما انسانها را مختلف خلق کردهایم؛ اما این بهرهای که شما میبرید آیا درست است؟ گوینده این حرف هرکسی که میخواهد باشد ولو کسی باشد که در لباس دین باشد که بعضاً گفتهاند، تهمت بزرگی است که به اسلام زده است.
خدای تعالی از روی غرض حکیمانهای که داشته است اختلافها و استعدادها را مقرر کرده است تا کار مردم روی زمین نماند. هر کس به سلیقهای که دارد بدون ظلم به دیگران و بهرهکشی از محتاجان و حفظ و حرمت افراد و تحقیر نکردن دیگران اقدام به برطرف کردن نیازهای خودش و جامعهاش بکند. نتیجهاش حیات طیبه است. این حکمت الهی است که اگر کسی به بعضی از مشاغل میل پیدا نکند. این حکمت الهی است که هر کس به دنبال سلیقهاش برود.
پس اختلافی که هست و خدای تعالی آن را قرارداد مستمسک عدهای نشود که بتوانند نظام طبقاتی مذموم خودشان را توجیه کنند. میگویند استعدادی که داریم ما را برجسته و ویژه کرده است تا چیزهایی داشته باشیم که دیگران آن را نداشته باشند. این همان حرفی است که قارون میزد و خدای تعالی او را مذمت کرده است.
اختلاف سر جایش هست ولی نباید باعث ویژه خواری و شاد خوری و امثالذلک بشود. عدهای باید ضعیف و زیردست باشند. عدهای هم مستکبر و بهرهمند. این حرف و شبیه این حرفها هیچکدام در اسلام که دین عدالت محور است وجود ندارد. با همین حرفها عدهای طاغوت شدند وعدهای محروم شدند. خصوصاً در مکتب جبر در مقطعی از زمان اینها خیلی توسعه داشت.
امام کاظم -علیهالسلام- فرمودند: اگر عدالت در میان مردم اجراشده بود همگان بینیاز شده بودند؛ یعنی کف زندگی و سطح عمومی زندگی برای همه بود. بله کسی سواد بیشتری دارد توانایی بیشتری دارد بیشتر کار میکند و بیشتر بهرهمند میشود این عیبی ندارد. بحث سر این است که میگوید چون من سواد بیشتری دارم باید چیزهایی داشته باشم که دیگری نباید داشته باشد. لازم نیست داشته باشد.
ویژه خواری مورد مذمت است. لذا اختلاف طبقاتی مذموم ریشهاش روابط ناسالم اقتصادی و اجتماعی و روحیه زیادهخواهی و استکباری است که در عدهای وجود دارد که با نفهمیدن قوانین اسلامی میخواهند برای خودشان دلیل بتراشند. بگویند در اسلام همچنین چیزی هست. آن چیزی که در جامعه موردنظر اسلام است برادری و مسئولیت داشتن نسبت به هم هست. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ».
اجزای جامعه اسلامی از حاکمان گرفته تا افراد گمنام و ناشناس جامعه در بهرهبرداری از منابع و منافع عمومی و اجتماعی یکسان هستند. افراد کار میکنند و از تواناییهای هم استفاده میکنند اما حق ندارند که دیگری را به بیگاری بکشند بهرهکشی کنند و از آن راه به ثروت کلان برسند.
الآن در جامعه میبینید، کارگران و کارمندان و کارخانهداران عده زیادی خانمها را به کار میگیرند این بهرهکشی است. این همان چیزی است که اسلام قبول نمیکند. به خاطر نیازی که دارد و حتی بعضی از کارگران مرد به خاطر نیازهای مالی و مادی که دارند حاضرند هر کاری را در هرجایی قبول کنند. کارفرمای بیانصاف هم هم کار او را میگیرد هم بهرهای که باید ببرد را به او نمیدهد. این برخلاف اسلام است. برخلاف موازین دینی است. چنین چیزی را نداریم.
اسلام حتی اجازه ویژه خواری هم به افراد نمیدهد. کسی در جایگاهی قرار گرفت بتواند استفادههای بیشتری ببرد. در کنار او دیگران بهرههایی ببرند. امکان دارد به خاطر جایگاهی که قرارگرفته است و مسئولیتی که دارد برای او امکاناتی را قرار داده باشند. برای اوست و برای مدتی است که شاغل است؛ اما آیا دیگران که در اطراف او هستند آنها همچنین اجازهای را دارند؟
ما پیرو امیرالمؤمنین -سلاماللهعلیه- هستیم. ببینید حضرت به مالک اشتر که او را برای رسیدگی به کارها فرستاد چه میفرمایند: ای مالک! حاکم (هر مسئولی) دوستان و نزدیکانی دارد که خود را بر دیگران مقدم میشمارند (اول گرفتاری اینجاست تا مسئولیت پیدا میکند دوستانش به سراغش میآیند) و بهحق دیگران دستدرازی میکنند و در معاملات با مردم انصاف به خرج نمیدهند (میگویند اگر گیر هم افتادیم فلان جا آشنا داریم مشکلمان را حل میکند).
ماده فساد و تجاوز و تعدی اینگونه کسان را با قطع این روابط و ویژه خواهی ها از ریشه بکن. مبادا به یکی از این اطرافیان و خویشان قطعه زمینی از زمینهای مسلمانان بدهی (به این مسئله طیول میگویند. زمین را برای نمونه گفته است. نکند موقعیتی به او بدهی. نکند زمینههایی را فراهم کنی که دیگران این زمینهها را ندارند ولی بهواسطه ارتباط با تو زمینه برای او فراهمشده است).
مبادا یکی از آنان طمع ورزد که ملکی در اختیارش گذاری تا با همسایگان خود در حق آبه ای یا رسیدگی مشترکی زیان رساند و همه هزینهها را به گردن آن شریک گذارد. (میگوید فوقش میخواهد برود شکایت کند. رئیس آنجا رفیق خودم است) درنتیجه این خاصهبخشیها، حاتمبخشیها، لقمهای گوارا دردهان آنان خواهد بود که تو گذاشتهای ولی برای خودت نیست و فقط ننگ آن در دنیا و آخرت برای تو خواهد بود.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
والعصر*ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر*
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد
و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین
و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی
و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد
والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین، از شجاعت و جوانمردی و عفت و همت عالی برخوردار هستند. امام المتقین امیرالمؤمنین -علیهالسلام- در حکمت ۴۴ از حکم نهجالبلاغه فرمودند: «قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ وَ صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیْرَتِهِ». ارزش هرکسی بهقدر همت اوست و راستىاش بهاندازه جوانمردى اوست و شجاعتش به مقدار عار و ننگ او از کار زشت و پاکدامنیاش بهاندازه غیرت اوست.
امام -علیهالسلام- چهار چیز را پایه چهار چیز دیگر قراردادند: همّت را اساس ارزش انسان قراردادند. هرچه همت بیشتر و بالاتر، در نزد مردم ارزشمندتر. انسانهای بلندهمت به مقدار مشخصی از فضائل و ارزشها قانع نمیشود و دائماً مترصد رسیدن به فضیلت بالاتر و ارزشمندتر هستند؛ و نتیجه چنین کارى، بزرگى، عظمت و ستایش آن شخص است؛ و انسانهای دونهمت، به کارهای کوچک، ناچیز و کمارزش و پست اکتفا کرده راضی میشوند. هرکسی را خواستی بشناسی ببین همتش را در چه راهی مصرف میکند و آرزوهایش چیست.
جوانمردى فضیلتى است که دارنده آن کارهای نیک انجام مىدهد؛ و شجاع واقعی کسی است که تن به گناه و خطا نمیدهد؛ و معنای عفت و غیرت هم روشن است که عفیف، قطعاً غیور است. خداوند همت و مروت و شجاعت و عفت و غیرت همه ما بیشتر بگرداند.
به اربعین نزدیک میشویم، اگر به تحرکات دشمنان اسلام و شیعه در چند ماه اخیر دقت کرده باشید میبینید که بر تضعیف و تخریب اربعین متمرکزشدهاند. شایعاتی را نسبت به کشور عراق و کشور خودمان درست کردند. چراکه اربعین قدرتهای استکباری دنیا را به چالش کشیده و نگران کرده. قدرتی که میتواند تودههای انسانی را بدون نیاز به تبلیغ و تدارکات و مقدمات با سرعت تمام سازماندهی کند.
لذا به خاطر نگرانی که از نتیجه دارند، سعی میکنند آن را زیر سؤال ببرند و یا مخدوش و منحرف جلوه دهند و یا انعکاس خبری ندهند. حضور دهها میلیون نفر از اقصی نقاط جهان، با تنوع مذهب (سنّی، مسیحی و یهودی)، نژاد، قوم، سن و جنسیت، چیزی نیست جز قدرت شیعه در ایجاد وحدت در منطقه و جهان. چیزی که دشمنان اسلام برای شیعیان این جلوداری را نمیپسندند که عامل وحدت باشد. سعی میکنند به این وحدت و همدلی و اخوت اسلامی صدمه بزنند.
اجتماع حماسی میلیونها انسان عاشق در اربعین که همگی هدف واحدی دارند. نقشههای شوم دشمن را نقش بر آب و خواب راحت آنان را پریشان میکند. قدرت جهان اسلام و تبیین نهضت امام حسین و تبلور عینی آموزههای کربلا (عزت و کرامت و ایثار و ظلمستیزی و شهادتطلبی و استکبارستیزی و مقابله با کفر و نفاق و الحاد و …) بااهمیت دادن و بزرگداشت اربعین تکمیل خواهد شد.
فرصتی بینظیر که خدای تعالی در اختیار شیعیان قرارداد تا نشان دهند که ایمان، عشق و همه خوبیها و ارزشهای فراموششده در این دوران را میتوان با سوارشدن بر کشتی نجات حسین -علیهالسلام- به دست آورد و با کمک امام -علیهالسلام- با سرعت به ساحل نجات رسید. آنچه در این اجتماع بزرگ جلوهگری میکند حضور پرشور و پرشمار جوانان است که جلودار و علمدار این حرکت هستند که باید خدا را شاکر بود.
اربعین، مظهر یک حرکت پرنشاط و پرقدرت اجتماعی در جهت مبارزه با ظلم و استکبار است. عزیزانی که در مسیر بهتر برگزار شدن اربعین تلاش میکنند باید توجه کنند که این حرکت عظیم را منحصر به یک جریان شیعی فقط نبینند و در مسیر خواست بیگانگان حرکت نکنند. آنها همین را میخواهند و میخواهند بگویند فقط کار شیعه است و شیعه هراسی کنند.
فقط توجه به خوراک و خواب نداشته باشند. افق بالاتری را ببینند. این شور و شعور را ببرند به مسیر مسائل مهم جهان اسلام، حمایت از مظلومین و مستضعفین، آزادی قدس شریف و با توجه به اینکه همه ملل میآیند، زمینه گفتمان جهانی انقلاب اسلامی، آینده بشر و فرهنگ انتظار و مهدویت را خوب طرح کرده تبیین و تبلیغ کنند.
تذکر این نکته هم لازم است که اولاً خواهرانی که میروند سعی کنند با محارم بروند و به نکات دیگر هم توجه کنند. سعی شود کارها در مسیر و راه، اختصاصی نشود همه باهم باشند. به موکب کشورهای دیگر بروید و دیگران را هم راه بدهید؛ و از اختلاف که افرادی در مسیر قصد ایجاد آن را دارند بهشدت بپرهیزید.
خلاصه اینکه با توجه به مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی برای ایران و عراق، آمریکا تلاش داشت که حضور مردم کم شود، ولی باز حب امام حسین همه را، کربلا جمع کرده. پیام مهمی که این حضور برای استکبار دارد این است که آمریکا و آمریکا دوستان بدانید ملتی که دست در دست حسین -علیهالسلام- گذاشت، هرگز تسلیم هیچ یزیدی نخواهد شد.
امروز جمعه ۹ صفر در سال ۳۷ قمری عمار یاسر، یار باوفا و بصیر امیرالمؤمنین در جنگ صفین درحالیکه بالای ۹۰ سال سن داشت به شهادت رسید. عمار از اولین کسانی است که در شرایط سخت بعثت رسول خدا دعوت حضرت را پذیرفت و آماده تحمل سختیها و شکنجههای فراوان شد. تا جایی که او را در آتش انداختند و رسول خدا دعا کردند؛ آتش همانطور که بر ابراهیم -علیهالسلام- سرد شد بر عمار هم سرد شود. به دعای پیامبر، آتشبر عمار همیشه بیتأثیر بود.
و چون شخصیتِ باثبات و محکمی داشت و در همه حال از حق دفاع میکرد رسول خدا دربارهاش فرمود: عمار با حق است و حق با عمار. همان حرفی که درباره امیرالمؤمنین هم زدند. عمار با بصیرت و ولایت مداری که داشت، در مقابل تمام فتنهها و انحرافات میایستاد و شجاعانه از ولایت دفاع میکرد. در جنگ رسانهای شدیدی که معاویه علیه ولایت راه انداخته بود، عمار یاسر لحظهای از پا ننشست و روشنگری کرد. درصحنه جنگ، در مسجد در هر فضایی که فرصتی میکرد روشنگری میکرد.
امروز استکبار و صهیونیستها با استفاده از ابزارهای مختلفی که دارند در بین افراد جامعه تردید و شبهه ایجاد میکنند؛ و سعی میکنند تا مردم را از نظام و انقلاب و آینده مأیوس کنند، کارآمدی نظام را زیر سؤال ببرند، به اصل ولایتفقیه شبهه وارد کنند و نسبت به مصداق آن بیادبی کنند، دستاوردهای انقلاب را ناچیز و نادیده جلوه دهند و دهها مورد دیگر.
لذا لازم است که خواص، مانند جناب عمار، با بصیرت و هوشیاری، وارد عرصه شوند و در مقابل جنگ روانی شدید دشمن، به آگاهی بخشی و بصیرت افزایی و تبیین مواضع و بیان آرمانها و ارزشهای انقلاب بپردازند. جنگ رسانهای در مسائل مختلف کشور را بهخوبی میشود دید تا مسئلهای پیش میآید، همین وسیلهای میشود برای تضعیف نظام و تشویق به تشنج و مخالفت و القاء خواستههای نامشروع.
مثلاً در همین سی اف تی با آن وضعی که دیدید در مجلس تصویب شد، حالا باید شورای نگهبان کار کارشناسی بکند و بعد نظر بدهد. در این فضا با القاء مطالب کذب، بزرگنمائی و جنگ روانی برای مردم و شورا که اگر این قرارداد تائید نشود وضعیت اقتصاد کشور بدتر خواهد شد، ما را از لیست سیاه خارج نمیکنند، بازار ارز از این هم بدتر خواهد شد و موارد دیگر میخواهند به شورای نگهبان فشار بیاورند که مصوبه را تائید کنند. اینجا باید روشنگری کرد مردم هم باید مطالبه کنند بعضی از گروهها نامه نوشتند و موارد کارشناسی را تذکر دادند.
در همین فضا اگر دقت کرده باشید میبینید که بعد از مصوبه مجلس، لازمهاش این بود که حرفی که آقایان میزنند اگر واقعاً درست است اثر خارجی داشته باشد. مجلس امروز مصوبه تصویب کرده است چهار پنج روز بعد وزارت خزانهداری آمریکا تحت عنوان تحریمهای ضد تروریستی لیست جدیدی از شرکتها و بانکهای ایرانی که تحریم شدند را منتشر کردند.
این وقتی بود که تازه دادگاه لاهه خواسته بود تحریم جدیدی نداشته باشند. کینهتوزی آمریکا نسبت به ایران تمامشدنی نیست چرا عدهای این را نمیفهمند! آنها عملاً نشان دادند که حرف وزیر خارجه اساسی ندارد و این را فهماندند که بهانه آنها به این چیزها بریده نمیشود. بهانه اصلی استکبار، اسلام است و نظام اسلامی، او میخواهد اصلاً ما نباشیم چرا خودتان را به خواب میزنید.
بیایید در بین جامعه و با مردم زندگی کنید و ببینید با تمام مشکلاتی که برای آنان ازنظر اقتصادی و معیشتی به وجود آمده و نگرانی خودشان را هم ابراز میکنند بازهم حاضر نیستند در مقابل استکبار سر خم کنند و با تمام قوا در مقابل آمریکا ایستادهاند. بیایید همانطور که امام جامعه در دیدار با نخبگان فرمودند، به نیروهای نخبه کشور اعتماد کنید و آنان را در امور مشارکت دهید و به تصویرسازی غلطی که دشمن از اوضاع کشور ترسیم میکند اعتماد نکنید.
نکته دیگر مسئله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که با هوشمندی و ژرفنگری رهبر فرزانه انقلاب مطرح شد و به مدت ۷ سال مطالعه و تحقیق به ثمر رسید و آینده ۵۰ ساله کشور در آن ترسیم شد؛ که معظم له دستگاهها و مراکز علمی و نخبگان را فراخوان کردند که ابعاد آن را ببینند و نظرات کارشناسی بدهند. راجع به اهمیت و چرائی این الگو باید صحبت شود که عزیزان جلساتی را در سطح شهر و استان برای تبیین این موضوع ترتیب بدهند.
۲۹ مهر روز صادرات است. نقش صادرات در حل مشکلات اقتصادی کشور روشن است و معلوم است و موانعی که وجود دارد باید گفته شود.
ارتحال آیتالله مهدوی کنی را گرامی میداریم. شخصیت معتدل و ولایتی دارای هوش سیاسی بالا و در مقابل منحرفین میایستاد. مصمم و خستگیناپذیر بود و هزینهای برای نظام درست نکرد.
اول آبان شهادت آقا مصطفی خمینی است که امام فرمود مرگ او از الطاف خفیه الهی بود. مبارزی هوشمند در کنار پدر بود. آقا مصطفی بسیار ملا بود. ۲۷ جلد کتاب قطور بنده از او در مسائل مختلف علمی دارم؛ فلسفه، اصول، کلام. مرگ او نقطه عطفی شد برای انقلاب تا پیروزی و موجب وحدت نیروهای انقلاب شد.