- متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۱۲/۱۱
- استان البرز، شهرستان کرج
- توسط آیتالله حسینی همدانی
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمدالله ربالعالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین
العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد
و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین
واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
گریه
یاایهاالذین آمنوا أُوصِیکُمْ ونفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. خنده و گریه اهل تقوا خارج از آنچه شرع میپسندد و عقل سفارش میکند نیست. بحث درباره یکی از رفتارهای ظاهری انسان بود که از حالت درد یا غم و اندوه که به صورت غیر منتظره واقع میشود، پدید میآید به نام گریه؛ و اگر این غم بیش از حد زیاد شود و به اوج خودش که ماتم است برسد و یا دردی که میکشد آنقدر زیاد شود که شخص بیتاب شود، این گریه تبدیل میشود به جَزَع و فَزَع.
اقسام گریه
علمای اخلاق برای گریه اقسامی را شمارش کردهاند. مثلاً اشک حسرت، این گریه مربوط به مواردی است که شخص بر کمبودهای دنیائی و مادی و یا نداشتن آنها غمگین و افسرده است. برای اینکه چرا فلان جیز را ندارم و یا چرا دیگران بیشتر از من دارند گریه میکند. گاهی به خاطر اشتباهات و خطاهائی که داشته و حالا گرفتار شده و از مجازات و عقوبت بر آنها ترس دارد، به گریه میافتد. مثلاً محکومان به اعدام آنقدر دچار غم شدید میشوند که به گریه میافتند و تقاضای عفو بخشش میکنند.
ترس از مجازات آخرت هم همینطور است؛ که معمولاً اهل ایمان و کسانیکه آخرتگرا هستند و معاد باورند، از مجازاتِ خداوندی که شدید العقاب است، در دل ترس دارند و وقتی خوف آنها شدید میشود، به حالت گریه میافتند؛ و گاهی از شدت گریه بیهوش هم میشوند. لذا اگر برای انسان حالت یقظه و بیداری پیدا شود و از خواب غفلت، خارج شود و بفهمد که میتوانسته در دنیا مقامات عالی معنوی بدست بیاورد اما همهی موقعیتها و زمانهائی که داشته را از روی سهل انگاری و بیخبری از دست داده و خود را محروم کرده، او که میتوانست خلیفه خدا باشد اما مثل حیوان زندگی کرده و بَل هُم اَضل شده، بر احوال خودش میگرید.
اگر قلب انسان بر اثر سوء اختیار و کردار بدش هنوز قاسیه نشده باشد، وقتی میفهمد که مرغ باغ ملکوت بوده ولی با عملکرد بد، خودش را خوار دنیا و مقام و پول کرده، منقلب میشود و میگرید. گاهی عواطف و احساسات نسبت به موضوعی مثل ستم به مظلومی و امثال ذلک اشک از چشم انسان را جاری میکند. صحنههائی که از سوزاندن انسانهای بیگناه در میانمار و یا کشتار بیگناهان در یمن و اقصا نقاط عالم، دل هر انسان آزادهای را به درد میآورد و میگریاند.
اقسام دیگر گریه هم مطرح است. مثل گریه بر فراق محبوب و گریه شوق و گریه و زاری در مقابل خدا برای گرفتن حاجات هر حاجتی با هر منشا و انگیزه ای که باشد بالاخره به درگاه خداست که ناله میزند و امثال ذلک. حالا توجه بفرمائید که هرکدام از این گریهها با هر انگیزه و منشأای که دارند، گاهی با صدای بلند و با جزع و فزع همراه است. گاهی آرام و بیصدا مثل شمعی میسوزد و خاموش میشود.
روایات در باب گریه
نکتهای که عرض میکنم این است که اگر گریه بر امور مادی و دنیائی و کمبودهای دنیا و حسرت از نداشتنها باشد، مذموم است چه کم چه زیاد بنشیند یک گوشه آه بکشد هی اشک بریزد؛ و اگر برای آخرت و ترس از عواقب خطاها و گناهان و رشد معنوی باشد پسندیده است. در این باره روایات فراوانی داریم. مثلاً امام صادق علیهالسلام فرمودند: خوشا به حال چهرهای که خداوند به آن بنگرد، در حالی که از ترس خدا بر گناهی میگرید. این را بدانید گریه برای خدا و از ترس خدای تعالی عبادت است، البته ترس از خدا را میدانید به معنای ترسی که از یک امر ترسناک مطرح میشود نیست بلکه ترس اینجا به معنای حریم داشتن است و اینکه انسان بترسد که با اعمالش موجبات غضب الهی را فراهم کرده باشد.
علی علیهالسلام فرمودند: گریه از ترس خدا به موجب کاری که سبب دور شدن از او میشود عبادت عارفان است بنشینید گریه کنید که خدایا چرا من این کار را کردم که موجب دور شدن از تو شد. ما با زبانمان گاهی از مواقع افراد را جوری اذیت میکنیم جوری آزار میدهیم که آزار و اذیت دیگران کمترین اثرش دورشدن از خداست. حرفهایی میزند که دیگران را ناراحت میکند. دل میسوزاند تهمت میزند غیبت میکند ناسزا میگوید. چون باعث دوری ماست ما به خاطر این دوری باید اشک بریزیم.
و در بیانی امام باقر علیهالسلام فرمودند: هیچ قطرهای نزد خدای تعالی دوست داشتنیتر از قطرهی اشکهائی که در سیاهی شب از ترس خدا ریخته شده و جز او را قصد نکرده باشد نیست؛ یعنی برای خاطر خدا بلند شده است در مقابل خدا اشکریزان است و آنقدر این اشک و گریه از خوف خداوند ارزشمند است که موجب استجابت دعا میشود.
اهمیت اشک
بعضی وقتها دیدهاید که دست به دعا برمیداریم اما اشک از چشم ما نمیآید برای اینکه به اجابت نزدیک شود خوب است که انسان اشکش بیاید لذا در بعضی از دعاها شفارش شده که حتماً سعی کنید گریه کنید و اشک از چشمان خارج شود و لو به اندازه سر مگس. چون اثر وضعی خودش را خواهد داشت حتی در اهمیت و موثر بودن گریه داریم که اگر هم شخص گریان نبود، خودش را به حالت گریه بزندتا حالت بیرونی به حالت درونیاش اثر بگذارد. و اشک بریزد.
امام صادق علیهالسلام فرمودند: اگر گریهات نمیآید خودت را به صورت گریه کنندگان درآور؛ و اگر انسان در حالت گریه هم بود که یک مطلبی پیش آمده است یک تاثری در دل انسان حاصل شده است اشک چشمش جاری شده است تا اشک چشمتان آمد شروع کنید به دعا کردن آن موقع دعا کند اثر بخش است. اول دعا نبوده اول گریه بوده در این فضای کلی دعا کنید که بسیار اثربخش است.
امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: گریهی چشمها و ترس دلها از رحمت خداوند است. پس آن هنگام که آنها (گریه و ترس از خدا) را یافتی، دعا را غنیمت بشمار؛ یعنی تا حالت گریه یا ترس از خدا به هر دلیلی برایت حاصل شد شروع کن به دعا کردن. اینها گریههای ممدوح است.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر*
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد
و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین
و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد
و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه
حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک
شکرگزاری
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین در همه حال شکرگزار نعمتهای خداوند متعال هستند و بر اساس دستورات دینی آموختهاند که شکرگزاری از رزق الهی که در اختیار آنان هست و همه چیز را رزق میدانند اینگونه فهمیدهاند که این شکرگزاری باعث زیاد شدن نعمت خواهد شد.
به همین نکته امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۱۳ از حکم نهجالبلاغه اشاره فرمودند: إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّهِ الشُّکْرِ. وقتیکه مقدمات نعمتها و نمونههائی از نعمت به شما رسید، ادامهی آن را به واسطه کمى شکر گزارى از خود دور نسازید. خلاصه اینکه اگر به مقداری از نعمت رسیدید چه مادی و چه معنوی، شکرگزاری کنید تا برای شما بیشتر شود. تعبیری است که دسته ای پرنده وقتی میآیند یکی دوتا که نشست تحمل کن و صبر کن تا بقیه آنها هم بنشینند.
این سنت الهی است که در قرآن کریم هم به آن اشاره فرمود که لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ. خدای تعالی، عالم را بر اساس قوانینی که وضع کرده اداره میکند. برای هر چیزی علت و سببی در نظر گرفته که تا آن سبب محقق نشود نتیجه حاصل نمیشود. زیادشدن نعمت، شکرگزاری میخواهد. حتی اگر بخواهیم نعمتها در حق ما ادامه داشته باشد هم باز باید شکرگزاری کنیم؛ و شکر نعمت یعنی استفاده کردن و قرار دادن نعمتها در همان جائی که باید باشند، شبیه آنچه در عدل گفته میشود که باید هرچیزی در جای خودش باشد تا عدل باشد.
مثلاً اگر لباس خواب را به جای لباس مهمانی بپوشد لباس مهمانی را برای لباس خواب بپوشد این شکرگزاری نکرده است عدالت را هم رعایت نکرده است مثال عرفی زدم که روشنتر بشود مثلاً شکر مال و ثروت این است که بهجا و اندازه خرج شود و حق محرومان ادا شود و شکر قدرت در این است که به صلاح مردم و جامعه مصرف شود و دهها مثال دیگر و در مقابلِ ناسپاسی و ناشکری کردن، کفران نعمت است که آثار بسیار بدی را در پی دارد. خدای تعالی همهی ما را قدر دادن و سپاسگزار نعمتهایش قرار دهد.
وفات ام البنین علیها السلام
۱۳ جمادیالثانی سال ۶۴ قمری بنابر بعض نقلها سالگشت وفات حضرت امالبنین سلاماللهعلیها مادر عباس بن علی است؛ و این روز را روز تکریم از مادران و همسران شهدا نامیدند. این روز را به همه خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان و خانوادههای مدافعان حرم و حریم اهل بیت تبریک میگویم. انشاءالله که ما رهروی راه شهیدان و ادامه دهنده آرمانهایی که آنها در مسیر آن به شهادت رسیدند باشیم انشاءالله.
فضائل ام البنین
پدرش حَزام بن خالد، مردی شجاع و دارای محاسن اخلاقی بیشمار بود؛ و مادرش هم ثمامه یا لیلی دختر سهیل بن عامر بود که اجدادش با اجداد رسول خدا یکی بود یعنی کِلاب؛ و از شرافت و فضل بیشمار و وجاهت اجتماعی بهره داشت. این پدر و مادر با هم فرزندی را تربیت کردند که دارای فضائل اخلاقی و کمالات انسانی فراوان بود. ایمانی قوی و ثبات در دین داشت و در عین حال در مسائلی که با آنها مواجه میشد صبور و شکیبا. اهل شعر و ادب و سخندانی بود و در عین حال سخنران خوبی هم بود.
بینشی عمیق و در دوستی اهل بیت و رعایت ادب نسبت به آنان بینظیر بود. هر چهار فرزندش در کربلا برای دفاع از حسین علیهالسلام حاضر بودند و شهید شدند. عبدالله جعفر عثمان عباس و البته همهی این خوبیها و فضیلتها در عباس بن علی جمع است. خود خانم فرمودند: همانا فرزندم عباس در کودکی مثل کبوتر بچهای که از مادرش آب و غذا میگیرد از من معارف را فرا میگرفت؛ یعنی اولین معلم بعد از امیرالمومنین سلام الله علیه مادرش امالبنین بود چون خودش دارای فضایل و کرائمی بود.
از ویژگیهای او دفاع از ولایت و امام زمانش بود. در جریان سفر کربلا از همه میخواست حسین را یاری کنند. بطوریکه در تاریخ مینویسند وقتی خبر شهادت فرزندانش را به او دادند به مخبر میگوید از حسین به من خبر بده، فرزندان من و همه آنچه زیر این آسمان است فدای حسین. با شهادت فرزندانش فخر دیگری غیر از همسری شهید بدست آورد، مدال افتخار مادری چهار شهید نصیب او شد. از این تاریخ چهره دیگر این بانو خودش را نشان داد و آن زنده نگه داشتن واقعه کربلا و پاسداری از قیام حسین علیه السلام و انتشار و نشر آن به اطراف انتقال آن به نسل بعد بود.
ایثار مادران و همسران شهدا
این فضائل و دهها فضیلت دیگر درسهائی است که باید یاد بگیریم و چه خوب مادران و همسران شهدا آموختند و در زندگی بکار بردند. شهید، شجاعتش را از مادر ایثارگری که او را چنین تربیت کرده دارد. مادران شهدا مصداق واقعی تربیت اسلامی را در فرزندانشان نشان دادند؛ که این راه را عدهی زیادی از همسران شهدا درباره فرزندان شهدا ادامه دادند و سعی کردند شخصیتهائی مثل پدرانشان تربیت کنند. شهیدان در دامان مادرانی که تربیت شده اهل بیت بودند، رشد کردند.
به زندگی عموم شهدا که نگاه میکنیم و یا به منزل آنان میرویم میبینیم مادران آنها از بصیرت و دشمن شناسی و سیاست روز و مسائل جاری کشور و فضائل بیشماری برخوردارند بعضی وقتها انسان متحیر است که اینها چگونه اند. لذا جزو برنامههایتان باشد لااقل در طول سال چند نوبتی را به دیدن خانواده شهدا و ایثارگران بروید. گرچه اگر هفتهای یک مرتبه هم بروید قسمتی از وظیفه را شاید انجام داده باشید.
درخواست خانواده شهدا
و البته همگی از ما و مسئولین درخواست دارند که خون عزیزانشان از بین نرود و اهداف عالی اسلام که شهدا برای آن آرمانها جان دادند به خاطر زیادهخواهیهای عدهای فرصتطلب دنیاپرست غربزده پایمال نشود؛ و این همان است که رهبری در دیدارشان با کنگره ۱۴ هزار شهید جامعه کارگری فرمودند: بزرگداشت شهدا نشانه لطف و اراده الهى مبنى بر مستدام ماندن سایه شهیدان بر سر ایران است. باید همه در این مهم فعال باشند.
وقتی منزل مادر شهیدی میرویم که غیر از همان پسری که در راه آرمانهای الهی داده فرزند دیگری نداشته من موارد متعددی را در همین استان در شهرهای مختلف کرج و شهرستانهای مختلف استان رفتم و سرزدم فقط یک فرزند داشته، جوان و زیبا دارای فضایل وقتی شروع میکند منقبت های او را میگوید انسان افسوس میخورد. ۳۰ سال از شهادت او گذشته است بعد میگوییم که خواسته تان چیست؟ تنها خواستهاش این است که اهداف شهیدش از بین نرود، مسئول کمکار پر مداعای ویژه خوار و سیاسیکار که باید به فکر کار و مسئولیتش باشد یا به فکر پر کردن جیبش است یا به فکر بازیهای سیاسی چه جوابی دارد.
یا همین شهدایی که اخیراً دیدید چه طور به شهادت رسیدند بعد از اینکه با چاقو پهلوهای او را شکافتند با ساچمه بدن او را سوراخ سوراخ کردند مادرش را ببینید که چه میخواهد از مردم و مسئولین. اگر امروز از آرامش و امنیت برخورداریم بواسطهی ایثار ناب مادران شهداست که چنین اسطورههائی را در دامن پرورش دادند. خاطرات شهدا را بخوانید و در عظمت و بزرگی روح آنان غرق شوید. همه باید بدانیم که یاد شهدا و خاطره آنان بدون تکریم خانواده آنان بخصوص مادران و همسران شهدا محقق نمیشود.
خانواده شهدا دائم در حال جهادند
اگر ایران عظمت و عزت و سربلندی دارد به خاطر قطرههای خونی است که شهدا در این راه داده اند. نکند از روی بی توجهی و عادی شدن، امور، شهدا و خانوادهی آنان را فراموش کنیم و یا عدهای حرفهائی بزنند که دل آنان را بسوزانند. شهید با شهادتش مسئولیتش تمام میشود ولی خانوادههای آنان اعم از پدر و مادر و همسر و فرزندان همچنان در حال جهاد میمانند و هر روز در حال مبارزه هستند. بعضی وقتها افراد حرفهای بیربط میزنند نیش زبان میزنند حرفهای نامربوط میزنند و اینها میشنوند. این جهاد است. هر روز در حال مبارزه هستند. شهید مبارزهاش را کرده است و تمام شده است اما اینها دائماً در حال مبارزه هستند.
مصداق خصارت محض
نکند خدای نکرده مسئولی در مسیری قدم بردارد که عزت بدست آمده خدشه دار شود. فاصله گرفتن از ولایت و یا گفتن کلماتی که بوی سستی و عقب رفت و ارتجاع میدهد در همه زمینههای کشور این خیانت به آرمانهای شهداست. عزت و اقتدار و احترامی که امروز ایران در دنیا دارد را مدیون خونهای پاک ریخته شده هستیم، این سرمایهای است که باید حفظ شود. اگر کوتاهی کنیم و یا خدای نکرده منفعل عمل کنیم، دشمن را نسبت به خودمان جری کردهایم و او هم دائم رصد میکند تا ضربه بزند و از هیچ فرصتی فروگذار نمیکند.
ولو به تعهدات و وظائف قانونی و بینالمللی مهمان و میزبان و خدمترسانی به او عمل نکنند و لو این مقدار که به هواپیمای وزیر خارجه کشورمان که از او دعوت رسمی کردهاند که در یک جلسه بینالمللی شرکت کند، سوخت ندهد و بهانههای بیخود بیاورد. اینها مصادیق آن خصارت محضی است که آقایان میگفتند آفتاب درخشان و دهها تعبیر دیگر و رهبری میفرمودند نباید اعتماد کرد. اینها دارند دولتمردان ما را به انحاء مختلف امتحان میکنند میخواهند عکسالعملها را ببیندد.
دوستان میگویند ما با برجام آمریکا را در جهان منزوی کردیم، معلوم است منزوی شده که کشوری از ترس او سوخت نمیدهد و کشور دیگر هدیهای که به همه میدهد به ورزش کارهای ما نمیدهد و امثال ذلک. بعد تلاش دارند عدهای ذهن مردم را آماده برجامهای دیگر کنند. از مردم انقلابی کشور در پاسخ به شرارتها و شیطنتهای دشمن عقب نمانید. آنچه آمریکا و اسرائیل و اذنابشان را در دنیا خوار کرده حضور میلیونی مردم در صحنههای ضروری است که رشتههای دشمنان داخلی و بیرونی را پنبه میکند، وحدت و اتحاد مردم و پیروی از رهبری است که رعشه برجان دشمن میاندازد؛ و آنچه خیلی دشمن را عصبانی میکند شعار استکبارستیزی شما مردم است.
اهداف فعلی دشمن
حتماً مردم بزرگوار ما توجه دارند وقتی استکبار توان مهار ما را ندارد و اقتدار ما دائماً بیشتر میشود سعی میکنند ما را در داخل به مسائلی مشغول کنند، حالا یک وقت به چیزهائی مثل آشوبها و حرکتهای فرقهای، گاهی افرادی ژست اپوزیسون میگیرند و ارکان نظام را زیر سئوال میبرند و حرفهائی برخلاف میثاق ملت که قانون اساسی است میزنند و یا گاهی بیان مطالبی که نیاز فعلی ما نیست راجع به علم دینی و غیر دینی و امثال ذلک.
مکرر عرض شد آقایانی که وظائف و مسئولیتهای اجرائی دارند و وقت کمی هم برای بازکردنِ گره های مشکلاتِ متعددِ مسائل کشور دارند. دست از نظریه پردازی بردارند و با جدیت مشغول اجراء باشند و ثانیهای و لحظهای را هم برای انجام کارهای روی زمین مانده و معطل شده، تلف نکنند. آنچه نیاز امروز جامعه ماست در فرهنگ و سیاست و اقتصاد روحیهی جهادی است که شهدا داشتند و برای رشد و توسعه فرهنگ اسلام و قرآن و انقلاب شب و روز نمیشناختند و برای استقرار عدالت در جامعه از چیزی هراس نداشتند. خواسته اولشان همین بود و هرگز خودشان را مد نظر نداشتند.
دشمن تلاش دارد اثبات کند که نظام ناکارآمد است تا مردم را به نسبت به حال و آینده نا امید کند و بعضی از مسئولین متاسفانه با عملکردشان همین را القاء میکنند. این را بدانید که ناامید کردن و ناکارآمد جلوه دادن نظام و فاصله انداختن بین مردم و مسئولین از اهداف فعلی دشمن است و هرکس به این کار در هر مسندی که هست کمک کند به اسلام و انقلاب و شهدا خیانت کرده است. سخنان رهبری را در دیدار با وزیر اوقاف سوریه و جمعی از علما اهل سوریه دیدید که کوتاه بود اما پربار بخصوص آن موردی که فرمودند به زودی در قدس نماز جماعت خواهید خواند و همچنین بحث وحدت مسلمین را بیان کردند که اگر مسلمین با هم وحدت داشته باشند قطعاً دشمن غلطی نمیتواند بکند.
کمیته امداد
به روزهای پایانی سال نزدیک میشویم و نباید مستمندان و محرومان را فراموش کنیم. یکی از آرمانهای انقلاب اسلامی محرومیت زدائی و از بین بردن فقر است. تاسیس کمیته امداد امام در ۱۴ اسفند سال ۵۷ یعنی بلافاصله بعد از پیروزی، نشان دهنده اهمیت موضوع برای امام و مسئولین در آن زمان بوده و تا کنون هم فعالیتهای بسیاری را داشته که از زبان مدیرکل محترم امروز شنیدهاید.
اما خدمت به محرومان وظیفه فقط دستگاهها نیست همه وظیفه داریم که در این مسیر قدم برداریم چراکه طبق بیان قرآن کریم و روایات، اکرام مستمندان و نیازمندان باعث بزرگ شدن روح و تقویت معنوین انسان میشود بعلاوه اینکه خودش نوعی شکرگزاری از نعمتی است که خداوند در اختیار گذاشته است خواهد بود که موجب زیاد شدن رزق و روزی و نعمتها هم میشود. لذا دوستان این فرصت را از دست ندهند و هرکس به اندازه وسع خودش کمک و خدمت رسانی کند. طبق بیان قرآن کریم هر دانهای که شما انفاق کنید خدای تعالی آن را ۱۴۰۰ برابر میکند. در کار خیر هم توجه به ارزش افزوده داشته باشید ارزش مادی و معنوی را هر دو با هم خواهد داشت البته اخلاص در نیت را فراموش نکنید.
درختکاری
یکی از انفاقاتی که انسان میتواند بکند که جنبه عمومی هم دارد و البته آثار فراگیری هم دارد و مرضی رضای خداست و توصیه هم شده درختکاری است این ایام فصل خوبی است برای کاشت نهال و درخت که در تصفیه هوا و حفظ زمین بسیار مهم است و نقش دارد به خصوص این ایام که همه از آلودگی هوا رنج میبریم درختکاری ترمیم ریههای خراب و از کار افتاده خواهد بود. ۱۵ اسفند روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی است. درخت نعمتی از نعم الهی است که باید شکرگزار این نعمت باشیم با تکثیر و غرس و کاشتن و مراقبت کردن که همه اینها به نوعی تکریم خود انسان هم هست.
درخت آیتی از آیات الهی است که باید او را حفظ کرد. ما سالهای گذشته طرحهائی دادیم که البته بعضی دوستان دنبال کردند اما گزارشی از نحوه عمل به بنده داده نشد که مثلاً هر کس بدنیا میآید و یا از دنیا میرود برای او نهالی غرس شود با تاریخ و شناسنامه؛ و یا مثلاً من در سطح شهر تیرهای آهنی فراوانی را میبینم که بی استفاده است برای کاری زده شده و رها شده دیدم اگر بجای اینها درخت کاشته بودند الآن کرج دوباره باغ شده بود. ضمنا خوب است درختهای مثمر کاشته شود و سازگار با محیط.
ارتباط مردمی
همه مسئولین باید در خدمت کردن به مردم از هم سبقت بگیرند این طور نباشد که بعضیها روحیه اشرافیگری دارند حتی اجازه نمیدهند که دستگاه خودشان به دیدن آقا بیاید باید سعی کنند درها را باز کنند ارتباط مردمی داشته باشد بتوانند آزادانه صحبتهایشان را بکنند کسانی را که میشود راه انداخت راه بیندازند بعضیها را راهنمایی کنند به هر جهت بعضی از کسانی که اجازه نمیدهند ریشه در روحیه اشرافیگری و استکباری آنها دارد.
تقریبا از هفتههای اول قبول مسئولیت تا امروز، غیر از روزهای عادی و مناسبتها و در خیابان و مراسمها، به طور مرتب روزهای چهارشنبه تا ظهر و چهار شنبه شبها بعد از درس اخلاق مراجعات را به حد وسع پاسخگو بودهایم.