ایام شهادت بانوی بیدلیل عالم خلقت بنا بر روایتی را به شما شیعیان و محبان خاندان عصمت و طهارت تعزیت عرض میکنم. شهادت بانویی که شفیعه محشر است شیعیان و محبانش را شفاعت میکند. بانویی که الگوی بشریت است شخصیت زهرای اطهر (سلامالله علیها) به این آسانی قابلدرک برای بشر نیست همین اسامی حضرت را بررسی کنید و مفاهیمی که برای هر اسم واردشده را بررسی کنید تا با دریای فضایل و مناقب او آشنا شوید. آیا واقعاً میشود فهمید که یعنی چه اینکه از خشم او خداوند خشمگین میشود و از خشنودیاش خشنود میشود.
شما زیارتنامهی حضرت را مطالعه کنید و مقامات بلند آن حضرت را توجه کنید متأسفانه خطبه نماز فرصت تبیین معارف بلند فاطمه نیست. اینکه چرا فدک را غصب کردند و جریانات سیاسی آن دوران چگونه رقم خورد. بههرتقدیر شهادت مادر اهل ایمان، امّ ابیها را تسلیت میگویم و تذکر این نکته راهم لازم میدانم که در مراسم عزای صدیقه طاهره مواظب باشید طوری عمل نشود که دشمنان منتظر، فضای مناسب پیدا بکنند.
۱۳۹۲/۱۲/۲۳
ایام فاطمیه زهرای اطهر (سلامالله علیها) است، بانویی که از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، عبادی، خانهداری، همسرداری و تربیت فرزند نشان داد که زن میتواند با حفظ حریم عفت و ارزشهای انسانی در تمام عرصههای جامعه حضورداشته باشد. گذشته از اینکه وظایف مادری، خانهداری، همسرداری، تعلیم و تعلم را داشت. وقتی وظیفهاش دفاع از حریم ولایت و امامت شد پا به میدان گذاشت و لطمه دید.
۱۳۹۳/۱/۸
۱۳ جمادیالاولی است شهادت صدیقه شهیده فاطمه مظلومه زهرای اطهر سلامالله علیها است . بانویی که در عالم خلقت بینظیر است . و پرداختن به ابعاد وجودی او کار هرکسی نیست . معصوم میخواهد تا از این معصوم سخن بگوید و ویژگیهای او را بیان کند . اگر هم کسی چیزی میگوید به همان مقدار میگوید که معصوم یادمان داده است . صدیقه طاهره دارای ابعاد مختلف وجودی است . در زمینههای مختلف . و فرصت پرداختن به جهات مختلف در این فرصت کوتاه میسور و مقدور نیست . او الگوست برای همه زمانها و برای همه افراد , حتی مردان . اینکه میگویند او الگوی زن مسلمان است حرف ناقصی است . تربیتشده دست رسول خداست . درعینحال که خانهدار بود و فرزند داری میکرد و همسر داری میکرد از وظائف و تکالیف اجتماعی هم غافل نبود . کلاس درس تفسیر و عقاید و احکام داشت . تعداد زیادی از بانوان مدینه تحت تعلیم او بودند و درس میگرفتند . و در عرصههای مهم اجتماعی هم حضور فعال داشت . از ویژگیهای قابلتوجه در حضرت , بصیرت سیاسی صدیقه طاهره بود . آگاهی بالا و عمیقی که از مسائل اجتماعی در زمان خودش داشت . و توطئههایی که دشمن در مقابل بحث امامت و جایگاه ولایت داشت , او را بهخوبی شناخت و در مقابل او قیام کرد . با هوشیاری تمام وارد عرصه سیاسی شد . و به تمامقد در مقابل دشمن ایستاد و از حریم امامت و ولایت بهعنوان اولین مدافع امامت دفاع کرد . در حقیقت رهبری مبارزه سیاسی با جریان منحرف آن دوران را صدیقه طاهره به عهده گرفت . و خوب هم این وظیفه را انجام داد . در این مسیر کارهای خوبی را هم انجام داد . من یادداشت کردم قریب به ده دوازده مورد از کارهای خاص و طراحیهای سیاسی که صدیقه طاهره برای اثبات آن جایگاه انجام داد . که فرصت بیان نیست . فقط آنقدر زیبا و دقیق مرحلهبهمرحله برای افشای چهره نفاق عمل کرد , روشنگری کرد , سخنرانی کرد , خطبه خواند . خطبه فدکیه حضرت , خودش دریایی است از معارف بلند و مباحث عمیق . حتی حرکتی را در درون خانههای مهاجر و انصار راه انداخت . جنگ را جنگ خانگی کرد . زنان و بانوان خانهها را به جان مردانشان انداخت . و آنها را آگاه کرد و برای مبارزه آماده کرد . اینکه صدیقه طاهره بانوان را موردنظر خودش قرارداد , چون نقش اساسی دارند خانمها در جامعه . در همین جامعه خود ما ببینید قریب به ۸۰ میلیون جمعیت داریم , نزدیک نیمی از جمعیت , جمعیت بانوان است . چه برنامه و طرحی برای اینها هست ؟ الآن در سال اقتصاد و فرهنگ به سر میبریم . این قشر عظیم که عمدتاً هم جوان هستند , اگر به کار گرفته بشوند در رابطه با همین مباحث اقتصادی و فرهنگی که در جامعه هست , و مدیریت بشود , شما ببینید چه انقلابی به وجود خواهد آمد . درنهایت آخرین مبارزهای که صدیقه طاهره و بانوی دو سرا انجام داد که مظلومیت او در تاریخ بمانَد و رسواکننده طاغوتیان باشد , وصیتنامه سیاسی اوست , که من را شبانه دفن کن . نگذاشت هیئت حاکمه وقت از مراسم سوگواری او بهره ببرند . چون میخواستند در قالب مجلس عزا و تجلیل از دختر پیغمبر اهداف شوم خودشان را داشته باشند . میخواستند بحث امامت را کلاً از بین ببرند . اما این حربه را هم حضرت گرفت . فرمود شبانه من را دفن کن . تنها دختر پیغمبر این روزهای آخر هم در تاریخ مینویسند امیرالمؤمنین وقتی وارد خانه میشد صدیقه طاهره رویش را برمیگرداند . یگانه دختر رسول خدا اینگونه مظلومانه به خاک سپرده شد , و چهره سیاه تزویر و فرصتطلبی تا قیامت سیاه ماند .
۱۳۹۳/۱۲/۸
صدیقه طاهره سلامالله علیها که این روزها هم ایام شهادت آن بانوی بزرگوار هست فرمودند ” از دنیا سه چیز محبوبتر در نزد من نیست , اول تلاوت قرآن , دوم نگاه کردن به چهره رسول خدا , سوم انفاق در راه خدا ” میفرمایند در دنیا من اگر زندگی میکنم این سه چیز را دوست دارم . قرآن تلاوت کنم , به رسول خدا نگاه کنم , و انفاق کنم در راه خدا . ما هم شیعیان همین خاندانیم . این را بدانیم که طبق روایات هرکسی اندوه و مشکلی را از مؤمنی برطرف کند خدای تعالی در روز قیامت اندوه او را از قلبش برطرف میکند . هر کس به هر مقدار دستگیری کند , همان مقدار شریک در اجر خواهد بود .
۱۳۹۳/۱۲/۱۵
روز سوم جمادیالثانی روز شهادت زهرای اطهر سلامالله علیهاست . آغاز و انجام امسال مزین به نام صدیقه طاهره است . بانویی که جز معصوم کسی نمیتواند او را تعریف کند و تبیین کند و شرححال او را بگوید . دربارهاش صحبت کند . شخصیت بینظیری که دارای ابعاد وجودی متفاوتی است بینظیر و فعال در عرصههای مختلف اجتماعی و سیاسی دارای بصیرت بالا مدافع ارزشهای والای اسلامی و انسانی تا پای جان . خطبه فدکیه حضرت را مطالعه کنید حتماً . دریایی از معارف در او هست . بیان احکام و عقاید و مسائل مربوط به تفسیر قرآن و شرح آیات قرآن کریم را در آن ببینید . درعینحالی که محاجه میکند با دشمنی که در مقابل خودش هست اما در آن جایگاه به تبیین مواضع دینی و اسلامی با بصیرت تمام و بالا حرکت میکند و افرادی که در مقابل خودش هستند و مخاطب خودش را متنبه میکند و آگاه به مسائل میکند . فدک را میدانید یک روستایی است خوش آبوهوا تقریباً بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ کیلومتری مدینه . متفاوت ذکر کردند در تاریخ من هم ندیدم آنجا را . که قلاع خیبر و قلعههای خیبر هم در آن منطقه است . منطقه یهودینشین و خوش آبوهوا و پر سرمایه و پر ثروت . اموال زیادی داشت آنجا . وقتی قلاع خیبر به تصرف درآمد رسول خدا آن منطقه فدک را در اختیار زهرای اطهر قرارداد . ازنظر موقعیت جغرافیایی و مالی بسیار موقعیت خاصی یهود داشت . اما همه اینها در اختیار زهرای اطهر قرارداده شد . در کتب تاریخی شیعه و سنی و کتب تفسیری شیعه و سنی اگر ملاحظه کنید همه بالاتفاق این را قائلاند که رسول خدا در آن زمان بر اساس آن آیهای که به نظرم در سوره مبارکه احزاب باشد نازل شد قسمت آن سرزمین را یعنی فدک را در اختیار زهرای اطهر قرارداد . درآمد آن روز فدک از سالی ۲۴هزار دینار تا ۷۰ هزار دینار نوشتند . هر دینار یک مثقال و سهچهارم مثقال تقریباً چهار گرم میشود چهار گرم و ۲۵۶٫ دهصدم گرم . الآن یک گرم را شما ضربدر هفتاد هزار کنید ضربدر قیمتش کنید ضربدر ۲۴ هزارتا ۷۰ هزار دینار بکنید تقریباً شاید نزدیک سالی سیصد میلیارد درآمدش بوده فدک به قیمت امروز . یک محاسبه کنید بینید درست گفتم یا نه . قیمت قیمت زیادی بود . جالب اینجاست که بدانید بهمحض اینکه این اموال جمع میشد در اختیار صدیقه طاهره قرار میگرفت به فاصله چند روز تمام این اموال بین فقرا تقسیم میشد برای خودش هم چیزی نگه نمیداشت . دعوای زهرای اطهر بر سر مال نبود . بر سر درآمد فدک نبود . حقی ضایعشده بود که باید برگردانده میشد . و مسلمان نباید زیر بار ظلم برود . این مرحله اول دعوی بود . این حق را رسول خدا با هوشمندی تمام با دقت تمام به زهرای اطهر سپرده بود چون در آینده مسئله امامت و رهبری و حاکمیت جامعه به دست علی بن ابیطالب است . و دستگاه امامت و حاکمیت بدون پول اداره نمیشود . هر مجموعهای برای اداره خودش احتیاج به درآمد دارد . بهخصوص دستگاه امامت آنهم با داشتن اینهمه دشمن و اطرافیان پلیدی که میخواهند یکجوری بالاخره این سیستم کار خودش را سالم انجام ندهد . رسول خدا یک پیشبینی دقیقی را کرد . یک سرمایهگذاری دائمی و مستمر را برای تشکیلات امامت در نظر گرفت او را هم به دخترش داد . که بعد بتواند اداره آن دستگاه را بکند . الآن هم همینطور است . دستگاههای حاکمیتی بدون درآمد و پول که نمیتوانند کار کنند . الآن یک کار فرهنگی بخواهد درجایی انجام بشود تا پول نباشد آن کار صورت نمیگیرد . شما خودتان میبینید بعضی از دستگاهها که پولدارند چطور کار میکنند . دستگاههایی که پولندارند فکر هم دارند اما نمیتوانند کار کنند چون پول در اختیارشان نیست . معمولاً هم اینطور است . پول دست آنهایی است که کار بلد نیستند . آنهایی که کار بلدند پول دستشان نیست . اینیک روشی است همیشه اینطور بوده تقریباً . در یک همچنین فضایی این موضوع را طرف مقابل زود فهمید بهمحض اینکه رسول خدا از دنیا رفت اولین کاری که کردند فدک را گرفتند . گفتند آن را فعلاً به ما بدهید . صدیقه طاهره وارد میدان شد . آمد مسجد . حالا کیفیت آمدن بماند نحوه آمدنش بماند اطرافیان خودش را چطور تجهیز کرد و خودش با چه شمایلی وارد مسجد شد همه بماند شروع کرد بسمالله الرحمن الرحیم یک خطبه غرّاء مفصل خواند تا جاییکه خلیفه خلع ید شد . گفت شما راست گفتید . بااینکه او استدلالاتی کرد به آیات و روایات یک روایتی را هم از خودش جعل کرد و مطرح کرد که شیعه و سنی بهخصوص اهل سنت همهشان قائلاند که این روایت جعلی است . قسمت زیادی از اهل سنت این روایت را جعلی میدانند که پیغمبران از خودشان ارث نمیگذارند . بعد آنجا استدلال صدیقه طاهره محکم قباله فدک دوباره نوشته شد و به دست صدیقه داده شد در خیابان که میآمد و در کوچه دیگران جلوی او را گرفتند . او زیرک بود فهمید که خلیفه اشتباه کرده نباید این پول را دست زهرا داد . و الا بعد نمیتوانند جمعش کنند . شبکه امامت گسترش پیدا میکند پول در اختیارشان است افراد را تجهیز میکنند و ضایع میکنند حکومت را گرفت قباله را و آن فجایعی که در کوچه پیش آمد که نمیخواهم بیان کنم . پس دعوای زهرای مرضیه بر سر چند قطعه زمین نبود . اولاً احقاق حق بود که ضایعشده بود ثانیاً بحث اداره جامعه بعد از ارتحال رسول خداست . لذا به مسجد آمد و آنگونه استدلال کرد . صدیقه طاهره تمام وجودش حماسه است . تمام وجودش بصیرت است . تمام وجودش عشق مولایش امیرالمؤمنین است . دفاع از ولایت کرد . جهات مختلفی دارد تا بالاخره البته نمیخواهم ذکر مصیبت بخوانم اما شاید چند روزی از این قضیه نگذشت که دیدند نمیشود باید او را حذف فیزیکی کنند . مقدماتی را فراهم کردند . جریان را شنیدید که یکوقت بین درودیوار صدای صدیقه طاهره بلند شد و پدرش را صدا زد یا ابتاه ببین که امت تو با من چه میکنند . این عبارتی که در تاریخ و در مقاتل مینویسند عبارت سنگینی است . این کلمه کلمه عَصِرَ دارد یعنی از صدیقه طاهره بین درودیوار عصاره گیری کردند . الا لعنه الله علی القوم الظالمین . این روحیه مبارزه , این روحیه دفاع از حریم ولایت دفاع از حریم امامت مبارزه با دشمن و استکبار و روحیه استکبارستیزی را شیعه از زهرای اطهر و از فرزندان علی بن ابیطالب به دست آورده . شیعه از این خانواده یاد گرفت که زیر بار زور دشمن نرود ولو کشته بشود و قطعهقطعه بشود .
۱۳۹۳/۱۲/۲۹
طبق بعضی از روایات, روایت ۷۵ روز, روز ۱۳ جمادیالاولی روز شهادت صدیقه طاهره شهیده است. زهرای اطهر سلامالله علیها زندگی او در دنیا کوتاه بود, اما برای بشریت الگو است. روش زندگی او, همسرداری او, تربیت فرزندان او, مشی سیاسی و موضعگیریهای او, رعایت مسائل اقتصادی او, روش علمی و بیان احکام الهی او, همگی الگوست. هر بعدی از ابعاد زندگی او را که نگاه کنیم درسی است برای همه انسانها, اعم از زنان و مردان. فقط فرصت بیان نیست. همین مشی سیاسی صدیقه طاهره را یک بررسی کنید که در برخورد با اطرافیان چگونه بود. حسابشده عمل میکرد. گاهی اعتراض بود ,گاهی بیاعتنایی بود, گاهی به محاکمه و استیضاح میکشید. گاهی هم که چارهای نداشت اقدام به گریستن کرد .گریه گریه سیاسی است. تا بهوسیله این گریه روشنگری کند. ذهن به خوابرفته مردم را به این وسیله بیدار کند .
خطبه تاریخی آن حضرت را حتماً ملاحظه کنید. گویندگان بزرگوار در روزهایی که به منبر تشریف میبرند و برای مردم خطابه میکنند, روزهایی را به ترجمه و شرح محتوای بلند این خطبه اختصاص بدهند و مردم را با معارف بلندی که در این خطبه قرار دارد آشنا کنند. خطبهای که در آن راه مبارزه با طاغوت, کفر و فساد را بیان کرده است. به احکام و فلسفه احکام پرداخته. به عقاید و مبانی کلام اسلامی دقت دارد. هم توصیه به اخلاق کرده و هم راه متخلق شدن را بیان کرده . چهرهای از اسلام در این خطبه مطرح است و ترسیمشده است .
او حتی جنازه خودش را هم ابزاری برای رسوایی دشمنان تا قیامت قرارداد. این سیاسی است. وقتیکه نوبت به وصیت میرسد وصیتش را سیاسی انجام میدهد , که مرا شبانه غسل بدهید, شبانه کفن کنید, شبانه نماز بخوانید و شبانه دفن کنید و احدی را هم خبر نکنید. با این کار خواست مظلومیت خودش را تا قیامت, مظلومیت خاندانش را خاندان رسالت را تا ابد جاودانه کند .
حضرت به خاطر مقابله با انحرافی که در رهبری جامعه اسلامی به وجود آمده بود از هیچ فعالیتی دریغ نکرد و تا آخرین لحظه مثل سپری محکم از امامت و ولایت دفاع کرد. خیلی صحنههای رنجآور و دردناک برای انسان وقتیکه مطالعه میکند واقع میشود . بعضی از عبارات در تاریخ شکننده است. انسان را متأثر میکند. آن عبارتی که دارد وقتیکه بین درودیوار قرار گرفت صدیقه طاهره, در عبارت “عَصِرَ” دارد, یعنی از حضرت زهرا بین درودیوار عصاره گیری کردند. همه اینها به خاطر دفاع و حمایت از ولایت و امامت بود. مظلومیت به تاراج رفته یک زن. در مقابل طاغوت قیام کرد.
وقتی زنان مهاجر و انصار برای عذرخواهی به عیادت آن حضرت آمدند حضرت نهتنها از آنها تشکر نکرد بلکه در جواب احوالپرسی آنها اینگونه فرمود : آگاه باشید این حکومتی که پدید آوردهاند تازه آبستن شده, پس صبر کنید تا ببینید چه نتیجهای به بار آورد .آن گاه از آن بهجای شیر, خون تازه و سم کشنده بدوشید. اینجاست که کسانی که به راه باطل رفتند زیان خود را ملاحظه خواهند کرد و زیانکار میشوند و آیندگان عاقبت آنچه را که گذشتگان تأسیس کردهاند خواهند دید و همینطور از آینده بدی که برای خود ترسیم کردند سخن خواهند گفت. این قسمتی از بیان صدیقه طاهره است که اعلام میکند, بدکاری کردید, بد روشی را رفتید, خوب از امامتان استقبال نکردید, از کلمات پیغمبر خوب تبعیت نکردید, نتیجهای که بر شما خواهد بود نکبت است. نتیجهای که بر شما خواهد بود خذلان است .استیلای طاغوت بر شماست.
خطبه صدیقه طاهره را حتماً ملاحظه کنید آثاری که در آن هست را ببینید این کلمات باید برای ما در امروز هم درس باشد و بیاموزیم که اگر از احقاق حق به خاطر امیال و خواستههایمان بگذریم حق را ببینیم اما به خاطر حزب و دسته و گروه به خاطر بعضی از خواستهها حق را زیر پا بگذاریم کلام صدیقه طاهره زنده است. خذلان و بدبختی, بیعزتی گریبان ما را خواهد گرفت. دچار خسران خواهیم بود. همین الآن در همین دوره چقدر ما فرمانبر ولی خودمان هستیم؟! چقدر تبعیت میکنیم از رهبریِ رهبری الهی, رهبری فرزانه و حکیم؟! که کلماتی که میگوید برگرفته از آیات قرآن و دستورات اهلبیت است. به خاطر بینش و بینایی است که نسبت به مسائل جهان دارد. تذکرات لازم را میدهد. او دیدهبان است. با گرایی که از دشمن به ما میدهد مسائلی را گوشزد میکند که اگر به آنها عمل نشود خسارت آن قطعی است و جبرانناپذیر است. باید تبعیت را یاد بگیریم. از تاریخ درس بگیریم .عبرت بگیریم و در مسیری که دیگران رفتند حرکت نکنیم.
۱۳۹۴/۱۱/۳۰
سالروز شهادت صدیقه طاهره زهرای اطهر سلامالله علیها است.. که شهادت این بانوی بزرگ عالم خلقت را به شما نمازگزاران محترم عرض تسلیت دارم. و البته میدانید راجع به شخصیت این بانوی بزرگ سخن گفتن کار دشواری است و کار همچو منی نیست. گوشهای از جهات علمی و بینشی حضرت زهرای اطهر در عرصههای گوناگون در خطبه فدکیه ایشان خودش را نشان داده. و همان کلمات را وقتی انسان میخواند تسلیم فضایل و مناقب وجودی آن حضرت میشود. کسی که اهلبیت عصمت و طهارت او را بهعنوان الگوی خودشان معرفی میکنند.
در دورانی که تلاش میکردند و کردند تا معصوم را از حاکمیت کنار بگذارند, بصیرت بخشی او ,توجه دادن مردم به ریشههای انحراف کار بزرگی بود که زهرای اطهر انجام داد. خیلیها فکر میکنند علت سخنرانی و ایراد خطبه فدکیه حضرت برای باز پس گرفتن فدک است. مسائل مالی و ارثومیراث و مسائل اینگونه بوده. جنبههای مادی داشته. ولی اگر کسی با دقت فرازهای این خطابه قراء را مطالعه کند متوجه میشود که حضرت قصد دارد تهدید دشمن را که برای جامعه آن روز طراحیشده بود که البته ابعاد آن دامنهدار بود سالیان بعد را هم میگرفت آنها را برملا کند.
دختر رسول خدا با مهارت تمام اهمیت انحراف حکومت و جامعه بدون معصوم را در این خطبه بیان کردند . خیلی با ظرافت و زیبایی خطاب به مردم فرمودند, ای مردم اگر از ما اطاعت کنید شیرازه دین تان حفظ میشود و تفرقه از بین میرود. ما خانوادهای هستیم که خداوند به ما لطفی کرده است برای شما “و طاعتنا نظاما للمله و امامتنا امانا للفرقه” زیر بار امامت ما و ولایت ما بروید .
این عبارت درست شبیه همان بیانی است که در زیارت جامعه کبیره شما مکرر آن را خواندهاید در مشاهد مشرفه, که ” بموالاتکم تمت الکلمه و عظمت النعمه و ائتلفت الفرقه ” این ولایت و موالات شماست که نظام به جامعه میدهد. تفرقه را از بین میبرد. وحدت ایجاد میکند .کاستیهای جامعه از بین میرود. فضایل جامعه بروز خواهد کرد. با ولایتپذیری از شما خاندان عصمت کلمه امت تمام میشود. نعمت آنها بزرگ و اختلاف آنها به ائتلاف تبدیل میشود. این عبارت زیارت جامعه است .
اینها چون حبلالله هستند, وحدتآفرین هستند. یعنی خدای تعالی وجود مقدسی را مشخص کرده که اگر به او تمسک بجویید دچار هرجومرج نخواهید شد. این را حضرت صدیقه طاهره آنجا بیان میکنند. میگوید این گرفتاریهایی که شما امروز پیدا کردید و در آینده جامعه اسلامی پیدا خواهد کرد برای این است که آن تدبیری که خدای تعالی داشت آن را کنار زدید. حالا که کنار زدید یعنی کنار زدن اسلام تأثیرگذار , و گم کردن هدف و از بین رفتن فرصتها و غلبه پیدا کردن افکار ضد اسلام و افتادن حاکمیت به دست نااهلان. همینطور هم ادامه داشت و دارد و دارد .
بیان حضرت صدیقه طاهره بسیار بیان عمیق و انیق و دقیقی است . بار دیگر توصیه میکنم همه دوستان مراجعه کنند و آن را بخوانند. خصوصاً برادران بزرگوار خودم از روحانیون معظم در جلسات وعظ و خطابه و سخنرانی که در این روزها دارند به قسمتی از آن خطبه قسمتی از منبر خودشان را اختصاص بدهند. که بسیار مفید و آگاهیبخش خواهد بود. صدیقه طاهره سلامالله علیها تا پای جان از ارزشهای الهی از امامت و ولایت دفاع کرد و شد الگو . الگوی کسانی که برای دفاع از همان ارزشها جانانه دفاع کردند و میکنند و نقد جان را در این مسیر تقدیم کردند و میکنند .
۱۳۹۴/۱۲/۲۱
شهادت صدیقه طاهره زهرای اطهر سلاماللهعلیها را که فردا روز شهادت اوست بنا بر روایتی به همه شما تسلیت عرض میکنم. البته سخن گفتن راجع به این شخصیت بزرگوار فاطمه سلاماللهعلیها کار بنده نیست. بسیار سخت و گران است. در جایگاهی قرارگرفته که در اندیشه بشر نمیگنجد. شما دقت کنید در کلماتی که به آن حضرت گفتهشده در همین زیارتنامه حضرت شما یک دقتی داشته باشید میبینید که جایگاه این بانوی بزرگوار در چه رفعت مقامی قرارگرفته. در زیارتنامه میگوییم خدا تو را امتحان کرد قبل از اینکه خلقت کند. همین کلام را معنایش را اگر بفهمیم که به این سادگیها قابلدرک و فهم نیست مگر مقدماتی گفته شود، برای او جایگاه این بانو را نشان میدهد.
اینکه خدای تعالی او را قبل از خلق امتحان کرد باید به آن توجه کرد. سیری در زندگی کوتاه او بیندازید. حضور او را در عرصههای مختلف اجتماعی سیاسی علمی و فرهنگی ببینید. همانطور که امام زمان سلاماللهعلیه او را الگوی خودش میداند، قطعاً زهرای اطهر الگوی انسان است. الگوی انسانهاست. الگوی بشریت است. تا با تأسی به او قلههای کمال توسط انسان طی شود و انسان به مقصد و منزل حقیقی خودش برسد. او را باید از قرآن شناخت. او را باید از بیانات رسول خدا و ائمه معصومین که درباره او بیان کردند و تعاریفی که راجع به او کردند شناخت.
رسول خدا در یک بیانی فرمودند: ای حسن و ای حسین شما دو کفه ترازویی هستید که فاطمه شاهین آن است. ترازوهای قدیم را یادتان هست. دو کفه داشت و شاهین. وقتی موازنه برقرار میشد آن چیزی که موازنه را نشان میداد به آن میگفتند شاهین. حسن و حسین شما دو کفه ترازو هستید که شاهین آن فاطمه است؛ و کفه ترازو در حالت تعادل قرار نمیگیرد مگر بهوسیله شاهین آن و شاهین استوار نمیگردد مگر به دو کفه ترازو. همین عبارت اگر بخواهد معنا شود دریایی از معرفت در آن هست. تنظیمکننده و تعادلبخش در این جایگاه رفیع صدیقه طاهره است.
حضور پررنگ دختر رسول خدا در عرصههای مهم اجتماعی با حفظ تمام اصول شرعی و دینی پیامهای زیادی را به همراه دارد. جواب خیلی از کژاندیشیهای امروز را میدهد و روش حضرت و بودن او و روش حضور او در مسجد اقامه دعوا برای استیفای حق غصب شده خود او محط نظر شما باشد. بروید ببینید که او چگونه وارد شد. تمام حدود را رعایت کرد. ولی آمد در عرصه برای گرفتن حق، مقتدر و باصلابت، درعینحال در کمال متانت حیا و عفت طوری در بین بانوان قرارگرفته بود که شناخته نمیشد؛ اما مطالبه اجتماعی خودش را انجام داد.
یکی از مهمترین شاخصههای زندگی صدیقه طاهره سلاماللهعلیها دفاع از امامت و ولایت است. دفاع از حق و حقیقت است. آنهم دفاع جانانه تمامقد با تمام هستی وارد میدان شد. تا جایی که با آن وضعیتی که شنیدید و میدانید به شهادت رسید و عنوان اولین شهید مدافع حریم ولایت را برای خودش رقم زد.شهدای مدافع حرم ما امروز همه مادری هستند. همه فاطمی هستند. همه تأسی به صدیقه طاهره دارند.
مادری که رسول خدا در آن روزهای پایانی عمر خودشان که وقتی بیهوش بودند قطرات اشک صدیقه طاهره روی صورت رسول خدا ریخت و حضرت به خودشان آمدند دیدند فاطمه گریه میکند. عرضه داشتند که گریه نکن. آنجا یک بیانی دارد «کأنی بِفاطمه» یعنی کأنّ دارم میبینم تو را فاطمه جان که بین درودیوار من را صدا میزنی اما کسی نیست که پاسخ تو را بدهد. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و موالیان و محبان خاندان عصمت و طهارت و صدیقه طاهره قرار بدهد انشاءالله. راجع به زندگی این بانو همه باید تحقیق کنند. همه مطالعه کنند و از فیض وجودی او بهره ببرند.
۱۳۹۵/۱۱/۲۲
یکی از نمونههای مهم تاریخی حضور صدیقه طاهره سلامالله علیها در مسجد و ایراد خطبه و مطالبه حقوق ازدسترفته است. این را همه مطلع هستید. زهرای اطهر به مسجد آمد و در مسجد حاضر شد و در اجتماع مسلمین حاضر شد. زهرای اطهر نماد یک عنصر انقلابی بصیر که با درک صحیح زمان دقیق و بهموقع به وظیفهاش عمل کرد و ضمن بصیرت دهی به جامعه و بیان ریشههای انحراف از امام زمانش و از ولایت دفاع جانانه کرد. او با پوشش قرار دادن قصه فدک که شنیدهاید و یکوقت هم باید کامل به او پرداخت که این قصه فدک یک باغ و مزرعه به این معنا نبود یک ریشهای دارد یک جریان مهمی پشت سر او هست حضرت این قصه را پوشش قرارداد مسئله انحراف امت پیغمبر و کج رفتن خواص و اینکه اگر حاکم جامعه منصوب از طرف خدا نباشد چه مشکلاتی پیش خواهد آمد را با طلاقت بیان و فصاحت تمام مطرح کردند.
صدیقه طاهره مشکل آن روز را وارد شدن افکار و تصمیمات شخصی که افراد نظرات خودشان را داخل کرده بودند یعنی همان حکومت بشری و نفی حاکمیت الهی و قرآن و دین میداند. میگوید مشکل جامعه این است که قرآن کنار رفته است. افکار زید و عمر آمده است؛ و پیامد چنین تفکری که آن روزها پایهاش ریخته شد این شد که اداره امور دنیای مردم از دینداری آنها جداست. مردم یک عدهای باید مشغول دینشان باشند و کارهایشان را بکنند و یک عده آنها را حاکمیت کنند و اداره کنند؛ که امروز شد نظام سکولاریسم. نظامی که ریشه او غافل شدن از وحی و شریعت الهی و اداره امور دنیوی بر اساس عقل بشری است.
همان عقلی که قسمتی از دستورات رسول خدا را که حرام بود حلال اعلام کرد. آن قسمتی که حلال بود حرام اعلام کرد. خالد بن ولید زنا کرد او را بخشیدند. کأن دین در تخفیف دادن فراموشی داشته نعوذبالله. ما تشخیص میدهیم او باید امروز بخشیده شود. بله باید حد میخورد اما بهتر است امروز بخشیده شود. این میشود حلال کردن حرام خدا و حرام کردن حلال خدا. این دین بشری است الهی نیست. این همان سکولاریسم است. دین را از سیاست جدا میداند. زهرای اطهر بزرگترین اشتباه مردم آن دوره را حذف کردن کسی از رأس حاکمیت جامعه میداند که از منبع غیب الهی مطلع بود و در تفکر و در عمل معصوم بود.
گفت او را جدا کردید از جامعه مشکل اصلی شما این خواهد بود و تا قیامت هم اصلاح نخواهد شد. مگر به جایگاه اصلی خودش برگردد. حکومت الهی را کردند حکومت مردم بر مردم؛ که کسی را با رأی عدهای بر خود حاکم کنند. نتیجهاش هم بشود قدرتنمایی قدرتمندان و صاحبان ثروت و نفوذ و تزویر؛ که آثارش را میبینید. الآن هم میبینیم؛ اما اگر حاکمیت الهی باشد حاکم خداترس است. خود را به مردم بدهکار میداند. خودش را مسئول میبیند. فاطمه سلاماللهعلیها همه اقدامات علی علیهالسلام را در راستای ماندگاری دین و قران میداند.
در قسمتی از خطبه فرمود، جرم علی این بود که در راه اسلام هیچ ملاحظهای نمیکرد. بنای او برپا کردن عدل بود. اقامه عدل بود؛ یعنی مشکل اصلی، سازشناپذیری و عدالت علیبنابیطالب بود. زهرای مرضیه با ایراد این خطبه وظیفه خودش را انجام داد. به تمامه و به کماله از ولایت دفاع کرد. از امامت دفاع کرد و منحرفان را تا قیامت بیآبرو کرد. بخصوص با آن وصیت آخری که انجام داد که من را شبانه تجهیز کنید. دفن من، غسل من، کفن من همه شبانه باشد که این سؤال همیشه در اذهان تاریخ مطرح شود که چرا یگانه دختر پیغمبر قبر او مخفی است.
این سؤال، سؤال مظلومیت علی و اولاد علی و خاندان عصمت و طهارت است. لطماتی به حضرت زدند. این لطمات چطور بود، چه بود که این روزهای آخری که علیبنابیطالب وارد منزل میشد صدیقه طاهره چادرش را روی صورتش میگرفت که علی صورت او را نبیند. این لطماتی که به حضرت زدند چه بود که آن موقعی که علیبنابیطالب این بدن مطهره را غسل میداد دست از غسل کشید. لعنه الله علی القوم الظالمین. باید خطبه حضرت را خوب یاد بگیریم. خوب بخوانید با مسائل او خوب آشنا شوید. مسائل او را با مسائل روز تطبیق کنیم. طابقا نعل بالنعل مثل امروز قضایا در حال تکرار است. تاریخ تکرار میشود. اینها را باید یاد گرفت و عبرت بگیریم. خدای تعالی دل ما را و قلب ما را ظرف معارف الهی قرار بدهد ان شاء الله. همه ما را موفق کند که در مسیر اهلبیت عصمت و طهارت حرکت کنیم.
۱۳۹۵/۱۲/۶
۱۱ جمادیالاولی بنا به روایت ۷۵ روز، سالگرد شهادت صدیقه طاهره سلامالله علیهاست. بانوی باعظمتی که پاره تن رسول خداست و شناختِ حقیقت وجودی او برای غیر معصوم ممکن نیست. بااینکه دوران زندگی آن حضرت کوتاه بود، اما سیرهی او جلوه و رشحهای دیگر از سیره رسول خدا و دریایی است از علم و معرفت برای کسانی که بخواهند بهره بگیرند و عمل کنند.
او فقط الگوی بانوان نیست. گرچه عفت و حیا و همسرداری و فرزند پروری و دهها مسئله در این امور را از او باید آموخت. اما جهات دیگری دارد که تبعیت از او و الگو گیری از او واجب است. او اسوهی همه عالم است. تعبیر عجیبی امام باقر علیهالسلام دارند که: اطاعت فاطمه (سلام الله علیها) بر تمام بندگان الهی از جن و انس، پرندگان و حیوانات، پیامبران و ملائکه واجب است. لذا وقتی میخواهیم درود بفرستیم میگوییم اللهم صل علی فاطمه و ابیها. اول درود بر فاطمه بعد بر پدرش. درود بر فاطمه بعد به همسرش. شخصیت بزرگی است.
همانطور که میدانید و شنیدهاید امام زمان ارواحنافداه هم وجود مقدس زهرای اطهر (سلاماللهعلیها) را، اسوهی نیکوی خویش میدانند، فرمودهاند: و فی ابنهِ رسولالله لیَ اسوهٌ حسنهٌ؛ صدیقه طاهره رهبر من است. صدیقه طاهره فرمانده من است. این بیان حجت خدا برای ما وظیفه ساز است که بیشتر از حقیقت وجودی بانوی دو عالم بهعنوان الگو در عرصههای مختلف بهره ببریم. در بندگی خدا، در مسائل تربیتی، در روش سیاسی، در دفاع از حریم رسالت، در حمایت از ولی حضرت با صلابت تمام مثل سیاستمداری شجاع درصحنههای حساس در جامعه حاضر بود.
یکی از کارهای صدیقه طاهره بعد از دشمنشناسی دقیق او، درست در زمانیکه عدهای ریشههای دشمنی با علیبنابیطالب را نمیدانستند و یا خبر داشتند ولی شهامت بیان حقیقت را نداشتند شجاعانه اقدام به افشاگری فتنه کرد، ابعاد مختلف فتنه را بیان کرد تا جایی که برای دفاع از حق و عدالت جان خویش را نثار کرد. مطلب در اینجا زیاد است فرصت دیگر انشاءالله. خداوند همه ما را از موالیان و محبان و شیعیان اهلبیت قرار دهد انشاءالله.
۶/۱۱/۱۳۹۶