رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز:

تهیه اطلس فرهنگی البرز ، گامی مهم و ضروری در مسیر اصلاح فرهنگ عمومی استان است

فضای مجازی ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ۰

سی و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان البرز، صبح امروز، با حضور استاندار و سایر مسئولین فرهنگی استان، در محل دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز برگزار شد.

در این جلسه آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی ضمن تبریک ایام ولادت حضرت زینب (سلام‌الله علیها)، بیان داشت: زینب کبری (سلام‌الله علیها) با تمام خصایل و کرامات نفسانی خود، در جامعه ناشناخته است و یکی از کارهای فرهنگی ما باید شناخت و شناساندن همین الگوها به مردم باشد.

وی با اشاره به تعطیلی طولانی‌مدت شورای فرهنگ عمومی استان البرز، اظهار داشت: شروع دوره جدید این شورا در ماه انقلاب را به فال نیک گرفته و امیدواریم با حضور مدیرکل جدید ارشاد استان، از مسائل ویترینی و سطحی فاصله گرفته و شاهد تحولاتی در ساختار فرهنگی البرز باشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با بیان اینکه ریشه انقلاب اسلامی، فرهنگ اسلام است، گفت: حرکت تمام ارکان نظام اسلامی، همواره باید به سوی ارتقای آگاهی‌ها و رشد فرهنگ جامعه باشد.

وی با اشاره به سیر مقابله دشمن با انقلاب اسلامی، از شبیخون و تهاجم فرهنگی تا ولنگاری و قتل‌عام فرهنگی در کشور، تصریح کرد: رهبر انقلاب، فرهنگ را به هوا تشبیه کرده‌اند که اگر این هوا مسموم شود، همه‌ی گروه‌ها و اقشار جامعه را مسموم می‌کند.

امام‌جمعه کرج با بیان اینکه بازگشت بسیاری از معضلات اجتماعی به فرهنگ و خصوصاً فرهنگ عمومی مردم است، خاطرنشان ساخت: عقاید، باورها، هنجارها، آداب‌ورسوم و همه‌ی هنجارهای جامعه در فرهنگ عمومی متبلور می‌شود.

وی ادامه داد: بدیهی است که در کشور ما که نظام آن بر احکام الهی دین اسلام استوار است، فرهنگ عمومی نیز باید به این جهت گرایش داشته باشد.

آیت‌الله حسینی همدانی خاطرنشان ساخت: اسلام همان‌طور که برای تمام جهات فردی اشخاص، دستورالعمل‌هایی دارد، برای جامعه‌ی انسانی نیز قوانینی معرفی کرده است.

وی با اشاره به تفاوت بنیادین فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی، خاطرنشان ساخت: فرهنگ اسلامی محبت، مودت، همکاری، همیاری، عدالت اجتماعی، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و امثال‌ذلک را محور حرکت جامعه قرار و الگوهای رفتاری را از اندیشه‌های دینی می‌گیرد، درحالی‌که مبنای فرهنگ عمومی غربی، رفتارهای عرفی جامعه در هر زمان است.

امام‌جمعه کرج با اشاره به حرکت‌های مردمی چون تشییع پیکر شهدا یا حضور در سایر ایام‌الله و تأثیر سازنده این حرکت‌ها بر فرهنگ جامعه، تأکید کرد: فرهنگ عمومی بخش مهمی از فرهنگ کلان جامعه است که از خود جامعه و گروه‌های اجتماعی تأثیر می‌پذیرد، لذا اصلاح آن نیز باید توسط خود مردم انجام شود و هرگز با اجبار و فشار دستگاه‌ها حاصل نمی‌شود.

نماینده رهبر انقلاب در استان البرز با گلایه از عدم اجرای صحیح سیاست‌های فرهنگی و قوانین مصوب این حوزه در استان و ضعف زیرساخت‌های این حوزه، اظهار داشت: در کنار توجه به وجوه آشکار فرهنگی جون معماری و سیمای شهر یا عرف و هنجارهای پوششی جامعه، وجهه پنهان و نامحسوس فرهنگ عمومی که دربرگیرنده‌ی مسائلی چون وقت‌شناسی و وجدان کاری یا رعایت احترام و ادب اجتماعی است نیز نباید مغفول واقع شود.

وی افزود: صداوسیمای ما که در بیان امام (ره) به یک دانشگاه تعبیر شد و از اثرگذارترین وجوه فرهنگی است، متأسفانه امروز به اشکال مختلف بی‌احترامی به والدین یا اسراف و تجمل‌گرایی و سایر ناهنجاری‌های دینی و اجتماعی را اشاعه می‌دهد.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به گستردگی نیازها و شرایط فرهنگی در نقاط مختلف کشور، تأکید کرد: اجرای سیاست‌های کلی فرهنگی که بر عهده این شورا گذاشته‌شده، باید با نگاه بومی به داشته‌های استان موردتوجه قرار گیرد و تهیه اطلس فرهنگی البرز ، گامی مهم و ضروری در مسیر اصلاح فرهنگ عمومی استان است.

وی تأکید کرد: همه‌ی دستگاه‌ها باید با ارائه و همگرایی اطلاعات و داده‌های فرهنگی، در راستای تهیه اطلس فرهنگی استان گام بردارند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.