خطبه/

مشروح خطبه های ۱۰ آذر ۱۳۹۶ کرج

روابط عمومی ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

 

مزاح یکی از آفت های زبان

ایها المؤمنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. خطاها و لغزش‌های زبان فراوان است که اهل تقوا با دقت مواظبت می‌کنند که در دام زبان تربیت نشده نیفتند و برای خودشان جهنمی درست نکنند. البته گناهان زبان زیاد است. تا حالا به بعضی از آن‌ها اشاره کردیم. یکی از رفتارهای انسان که مربوط به زبان می شود و دو بعد منفی و مثبت دارد و اگر کنترل و رعایت حدود او نشود و از حد بگذرد و حالت افراط پیدا کند آسیبی به فرد و اجتماع خواهد زد شوخی کردن و مزاح است. بحث این هفته و احتمالاً هفته آینده یا تحقیقاً هفته آینده با قید حیات مسئله مزاح است که یکی از رفتارهایی است که مربوط به زبان است.

اگر مزاح از محدوده تعیین شده شرع خارج شود یکی از آفت‌های زبان است و شخص مبتلا نمی‌تواند مسئولیت‌های جدی را به عهده داشته باشد و درست عمل کند. کلمه درست آن هم مُزاح است؛ اما مردم عادت کردند در مقام بیان مِزاح می‌گویند. ولی اصل کلمه مُزاح است؛ یعنی خوش زبانی و شوخی در گفتار، بذله گویی، مطایبه، مداعبه، اینها الفاظ دیگر آن است. از آنجایی که هر حرکتی که انسان دارد از روی اراده است، یعنی کاری را که انسان انجام می‌دهد قبل از آن یک اراده‌ای برایش دارد، شوخی هم یکی از آن حرف‌هاست، یکی از آن کارهاست که متوقف بر یک اراده است؛ یعنی هدفی را دنبال می‌کند.

هر کار ارادی یک هدفی را دنبال می‌کند؛ یعنی شخص بذله گو از شوخی که می‌کند یک قصدی دارد. کار او حامل یک پیامی است برای مخاطبین خودش. اهداف افراد با هم فرق می‌کند. گاهی برای یک امر خیر و کار درست از نظر شرع و عقل، شخص اقدام می‌کند. گاهی یک هدف باطلی را دنبال می‌کند، انگیزه باطل و هدف ناحقی را دنبال می‌کند. فعلاً بحث ما در انگیزه‌های حق است. در شوخی کردن چند مثال برای شما می‌زنم.

مزاح حق

گاهی انسان در مقابل یک شخصیت بزرگی قرار گرفته است، هیبت آن شخص مانع می‌شود که فرد سخن خودش را به راحتی با او در میان بگذارد. در این فضا ممکن است که آن شخص بزرگ یک مطایبه و یک شوخی کند که فضا را بشکند عادی‌سازی کند تا افراد بتوانند سؤال خودشان را مطرح کنند. این هدف یک هدف درستی است. یک هدف حقی است. با شوخی دنبال این هدف حق است. این شوخی عیبی ندارد و شرعاً اشکالی بر آن نیست که فضا را بشکند تا افراد بتوانند ارتباط بگیرند. اتفاقاً در روایات داریم علت بیشتر شوخی هایی که رسول خدا انجام می‌دادند با دیگران برای همین بود که این هیبت شکسته شود. فضای سنگین حضور رسول خدا یک مقدار تلطیف شود. راحت‌تر شود تا دیگران بتوانند سؤال خودشان را مطرح کنند. جرئت سؤال کردن پیدا کنند.

یکی از اطرافیان امام صادق علیه‌السلام می‌گوید به حضرت صادق عرض کردم فدای شما شوم آیا رسول خدا هم شوخی می‌کردند؟ حضرت فرمود همانا خداوند او را به خُلقی بزرگ در شوخی وصف کرده است. خداوند متعال پیامبرانش را برانگیخت در حالی که در رفتار آنان خشکی و انقباض بود (همه آنها یک حالت خشکی داشتند) اما محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را با مهربانی و رحمت برانگیخت و از مهربانی او با امتش شوخی کردن او بود. برای اینکه بزرگ شمردن او از سوی امت به اندازه‌ای نرسد که دیگر حتی به چهره او هم نگاه نکنند؛ یعنی رسول خدا هیبتی داشت که اگر حضرت آن فضا را نمی‌شکست مردم اصلاً نزدیک نمی‌شدند.

گاهی افرادی که در اطراف ما هستند به علل مختلف دچار غم هستند. دچار اندوه هستند. یکی از اهداف حق و پسندیده در بذله گویی همین است که انسان با گفتن کلماتی دیگری را شاد کند. خوشحالی را به سمت او برگرداند. البته درباره اینکه چه کلماتی بگوید خواهم گفت. هر حرفی را انسان مجاز نیست که بزند؛ اما این یکی از اهداف حق است. این روش دائمی رسول خدا برای شاد کردن دیگران بوده است. وقتی که می‌دید کسی غمی دارد با او یک شوخی می‌کرد؛ که مواردش زیاد است نمی‌خواهم مصادیق را برای شما نام ببرم. در بعضی روایات دارد شوخی کردن را نشانه خوش خلقی و امر پسندیده ای دانسته.

هدف دیگری که از اهداف درست شوخی کردن است در جایی است که استادی قصد دارد مطالب سنگینی را بیان کند. مطلب مهم است. فهم آن مطالب یک مقدار برای شاگردان سخت است. مخاطبین امکان دارد در گرفتن همه مطلب دچار ضعف باشند. لذا برای اینکه درک بهتری حاصل شود، فضا یک مقدار تلطیف شود، یک شوخی می‌کنند. لطافتی به وجود می‌آید. بعد مطلب مهم و سنگین بیان می‌شود. این هم یکی از مواردی است که شوخی کردن در این گونه جاها اشکالی ندارد.

یکی دیگر از اهداف مورد قبول در شوخی کردن یادآوری مطالب فراموش شده است؛ یعنی یک وقت هست که شخص با یک بذله گویی با یک مزاحی مطلبی که از یاد دوستان از یاد مخاطبین رفته است با آن کلمه آن را به یاد آن‌ها می‌اندازد. همه دوباره جریان برایشان تداعی می‌شود و زنده می‌شود. این‌ها مواردی است که انسان می‌تواند از روایات به دست بیاورد که مزاح کردن و شوخی کردن و بذله گویی و در این جور موارد قطعاً اشکال ندارد. کار پسندیده‌ای است. مورد رغبت شارع هم هست.

مزاح ناحق

در مقابل گاهی وقت‌ها هست انگیزه‌های باطلی باعث می‌شود که شخص اقدام به شوخی کند که اینها مورد نکوهش عقل و شرع است. شرع هم نمی‌پسندد و حرام می‌داند. مثلاً کسی برای به دست آوردن مال و مقام پیش یک صاحب‌منصبی صاحب مقامی اقدام کند به شوخی کردن که در چشم او جلوه کند و به او پولی بدهد. یا مثلاً جایگاهی را برای او در نظر بگیرد. این شوخی کردن جایز نیست.

یا یک شوخی کردنی که می‌خواهد به این وسیله دشمنی خودش را در قالب شوخی بیان کند. چون زمینه اینکه بتواند به طور جدی با طرف مقابل کند و دشمنی کند برایش وجود ندارد. لذا ابراز آن دشمنی را در قالب شوخی و مزاح می‌کند. اساساً چنین کسی دچار غفلت است و دارد مسیر اشتباه را طی می‌کند.

گاهی از مواقع هم هست که افراد برای لغو و لهو و لعب برای کارهایی که مورد پسند عقل و شرع نیست شروع می‌کنند به گفتن بعضی از کلمات که اینها هم معمولاً دیگر حد یقف ندارد؛ یعنی حرفی را که برای شوخی میزنند بعد که بخواهند دیگران را بخندانند ناچارند یک مقدار آن را بدتر کنند. یک عده دوباره می‌خندند. شوخی می‌شود. بعد برای اینکه بیشتر بخندند ناچار می‌شوند که مطلب را بدتر کنند. حد یقف دیگر ندارد. سرازیری است؛ و این هم از مواردی است که بذله گویی و شوخی کردن و مزاح کردن جزو مواردی است که باطل است. این‌ها بعضی از انگیزه‌های باطل شوخی کردن بود که بیان کردیم.

روایات در باب مزاح

لذا توجه داشته باشیم اگر در روایات که الان تعدادی را برای شما می‌خوانم به ما توجه دادند که مزاح نکنید یا مزاح و شوخی کردن نکوهش شده است، برگشت این بیان معصوم به همین مواردی است که انگیزه‌های حقی در این شوخی کردن وجود ندارد. برگشت این شوخی کردن به مسائل باطل است. مثلاً رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه سفارش فرمودند: یا علی شوخی نکن که ارزش تو را از بین می‌برد. معلوم می‌شود که اینجا برای شوخی لهو است مثلاً یا شوخی در همان امور باطل است که هیبت شخص را از بین می‌برد.

یا در جای دیگر خود امیرالمؤمنین فرمودند آفت هیبت (جذبه و منشی که هر مؤمنی باید داشته باشد) شوخی کردن است. کسی که خصوصاً در یک امور جدی، مثلاً قاضی دادگاه در مسند نشسته است. هم با متهم هم با طرف مقابلش شروع کند جوک گفتن و لطیفه گفتن و شوخی کردن، بعد هم می‌خواهد یک حکمی بدهد. معلوم است که دیگر به درد نمی‌خورد. آن جایگاه جایگاهی است که باید هیبت داشته باشد. آن هیبت را شوخی از بین می‌برد.

و یا در جای دیگر رسول خدا فرمودند با برادر خود ستیز و شوخی نکن. امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در بیانی ‌فرمودند شوخی را رها کن که سبب باروری کینه می‌شود. چون همه تحمل شوخی را ندارند. بعضی وقت‌ها بار اولش را تحمل می‌کند. بار دومش اخم می‌کند. بار سومش در فضایی می‌رود که بعداً انتقام بگیرد. کینه را در افراد رشد می‌دهد. خود اینکه چه مقدار شوخی کردن، کجا شوخی کردن، با چه کسی شوخی کردن، اینها را هم باید یاد گرفت که به مرور خواهم گفت.

در مقابل اینها روایاتی داریم که اولیای دین توصیه به شوخی کردند و گفتند که مزاح کنید. ابن عباس می‌گوید که رسول خدا اهل مزاح بود. خیلی شوخی می‌کرد. امیرالمؤمنین را اصلاً به خاطر اینکه خیلی مزاح می‌کرد می‌گفتند به درد رهبری نمی‌خورد. یکی از علت‌هایی که برای حضرت زیر بار نرفتند همین بود که می‌گفتند زیاد شوخ است. البته آن‌ها روی بهانه‌ای بود که این را می‌گفتند. این‌ها موارد ممدوح است. یا در یک روایتی است از امام صادق علیه‌السلام که فرمودند هیچ مؤمنی نیست مگر اینکه در او دُعابه هست. سؤال کردند که دُعابه چیست که می‌گویید همه مؤمنین اهل دُعابه هستند. حضرت فرمودند یعنی بذله گویی و شوخی. یا بعضی جاها دارد که «شیعتنا حلویون» شیعیان ما شیرین هستند. بعضی جاها گفتند که یعنی شیرینی دوست دارند. نه به معنای این است که شیرین هستند و مزاح می‌کنند.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

انا اعطیناک الکوثر فصل لربک وانحر ان شانئک هو الابتر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

حکومت زبان

خودم و همه شما مؤمنین و مؤمنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. مکرر عرض شد حفظ زبان به درجات عالی از جهت روحی و معنوی می‌رساند و متقین در این زمینه جلو دار هستند. در قسمتی از حکمت دوم از حکمت‌های نهج‌البلاغه مولا امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه فرمودند «هَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ» کسی که زبانش بر او امیر است، کسی که زبانش بر او حاکم است، پیش خودش ذلیل است.

این عبارت خیلی کوتاه و پر معنا است. کنایه از این است که نباید بی تأمل و اندیشه چیزی را بر زبان جاری کرد. کسی که بدون فکر سخن می‌گوید برای خودش ارزش و منزلتی قائل نیست و بیشتر اوقات همین حرف زدن او موجب سقوط و هلاکت او خواهد بود. توجه به همین کلام امیرالمؤمنین انسان را از پرحرفی و کلام بدون فکر نجات می‌دهد. وقتی که انسان امیری داشت، سلطانی داشت که بر او حکومت می‌کند، یعنی باید تحت امر آن امیر و حاکم باشد و هرچه که حاکم دستور داد اجرا کند.

حالا اگر کسی زبان خودش را بر خودش امارت داد، حکومت داد، حاکم او زبانش شد، روحش را دیگر در آسایش نخواهد دید. زبان او را می‌برد به مسیری که عاقبت او هلاکت و نابودی خواهد بود و هیچ ذلتی برای انسان بالاتر از این نیست که هلاک شود. کأن مجبور خواهد بود به گفتن کلمات و سخنانی که خودش هم راضی به آن کلمات نیست. چون آن امیر به او حکم کرده است. او ناچار است که تبعیت کند. لذا تا آنجایی که می‌توانیم سعی کنیم زبانمان در اختیار خودمان باشد که اهل تقوا این‌گونه هستند. از خدای تعالی طلب می‌کنیم که تقوای همه ما را در حفظ زبان و بقیه اعضا و جوارح و جوانحمان تقویت بگرداند.

سیره سیاسی رسول خدا صلی الله علیه و آله

از امروز ایام ولادت رسول مکرم اسلام بنا بر قول اهل سنت و هفته وحدت آغاز می‌شود. خدای تعالی در قرآن کریم دستور دادند کسانی که به خدا و روز قیامت امید دارند همه به پیغمبر اکرم اقتدا کنند و او را اسوه بدانند «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ» من این ایام را که همراه با ولادت امام صادق علیه‌السلام هست به همه شما مؤمنین و مومنات تبریک عرض می‌کنم. اینکه پیغمبر خدا الگو است یعنی هم در گفتار و هم در رفتار باید به او تأسی کرد. یکی از رفتارهای رسول خدا برقراری وحدت امت اسلامی است. خوب به این مطلبی که امروز عرض می‌کنم توجه کنید.

این رفتار رسول خدا که برقراری وحدت امت اسلامی است یعنی موضوع بحث سیاسی و مربوط به اداره سیاسی جامعه است. به سیره سیاسی رسول خدا بر می‌گردد. رسول‌خدا سیره های مختلفی دارد. یکی از سیره های مهم او سیره سیاسی اوست که هم مردم هم مسئولین باید او را بلد باشند. یاد بگیرند و عمل کنند. اگر به سیره رسول خدا در ایجاد امت واحده توجه کنیم می‌توانیم معیارهایی را برای وضعیت کنونی جهان اسلام که مورد ابتلا و از آرمان‌های اسلام هست مشخص کنیم تا بتوانیم در آن مسیر حرکت کنیم و به آن مقصد اعلی برسیم.

امام رضوان‌الله علیه در یک بیانی ‌فرمودند اسلام آمده است تا ملل دنیا را از عرب و عجم و ترک و فارس با هم متحد کند؛ و یک امت بزرگ به نام امت اسلام در دنیا برقرار کند. این هدف اصلی است. وحدت امت اسلام یکی از اهداف و یکی از سیره های رسول خدا بود. همانی که امروز در بیانات رهبر معظم انقلاب به عنوان تمدن بزرگ اسلام از او یاد می‌شود. اگر نگاهی گذرا به سیره رسول خدا داشته باشیم موارد فراوانی را می‌بینیم که حضرت دستور دادند تا وحدت امت اسلامی محقق شود؛ یعنی حتی راه‌های تحقق این مسئله مهم گذشته از آیات قرآن کریم که «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» و امثال ذلک در خود سیره رفتاری و روش گفتاری پیغمبر اکرم بود و بعد از او در منش اولیای دین امیرالمومنین و اهل بیت عصمت و طهارت این را می‌بینیم که حالا فرصت بیان موارد او تفصیلا نیست اما به بعضی هایش اشاره می‌کنم.

تحمل نظرات مخالفین

مثلاً رسول‌الله در تحمل نظرات مخالفین سعه‌صدر داشتند و با همین روحیه با پیروان مذاهب مختلف و طرف‌داران ادیان دیگر در کمال آرامش و مدارا بدون تعصب ملی و قومی و عشیره‌ای و امثال ذلک بحث می‌کردند. آرام آرام آنها را به سمت اسلام متوجه می‌کردند و برمی‌گردانند. یا مثلاً گاهی به بیان توطئه‌های دشمن و روش‌های آنها برای تفرقه بین مسلمان‌ها اشاره می‌کردند. اینها روش‌ها بود.

مثلاً دشمنان وحدت امت اسلامی با هزینه کردن پول‌های گزاف که از سرویس‌های اطلاعاتی و استکباری در اختیار آنها می‌گذارند با تمام قوا کار می‌کنند تا وحدت شکل نگیرد. در همین ایام ولادت رسول خدا که هفته وحدت نامیده شده است را عده ای تبلیغ می‌کنند و آن را هفته برائت می‌نامند که شیعه لندنی در این مسیر قدم بر می‌دارد. باید دید از این حرکت‌ها چه کسانی سود می‌برند. اگر دیدیم دشمن به این امور تشویق می‌کند باید او را متهم کنیم. نسبت به او حساس باشیم. همین محرمی که گذشت در برخی از کشورها که خیلی هم داعیه دارند و دلسوزی می‌کنند، راجع به بعضی از مسائل از نذری دادن‌های مردم جلوگیری کردند، اما اجازه دادند که مردم قمه بزنند.

باید حساس شد که چرا این‌گونه عمل می‌شود. آنها با اسلام به خصوص شیعه که منادی وحدت امت اسلامی است مخالف هستند و حیات خودشان را در تفرقه بین امت‌های اسلامی می‌بینند و در این مسیر هم تلاش می‌کنند، هزینه می‌کنند. نگاه به کشورهای اسلامی و توطئه‌های استکباری گویاست. یک نگاه اجمالی داشته باشیم در این جریانات عادی کشورها می‌بینیم که چقدر توطئه هست. مثلاً بخواهم بعضی از آن‌ را برای شما بگویم خود این بعض مدت طولانی را از ما خواهد گرفت.

تلاش برای از بین بردن اتحاد اسلامی

می‌بینید امروز سعودی را تجهیز میکنند و با مبالغ کلانی که از او می‌گیرند سلاح در اختیار او می‌گذارند تا مثلاً یمن مظلوم را بمباران کند. مسلمان‌ها را به شهادت برساند و از دشمن اصلی که اسرائیل جلاد و صهیونیست نژادپرست و خون‌ریز است غافل شود. هفته گذشته به نظرم جمعه گذشته بود در یک خبری ‌دیدم صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل یونیسف گزارش داده بود که در سال ۲۱۶ حدود ۲۳ هزار نوزاد و ۴۲۷۲ مادر در یمن کشته شدند. کدام کشور بر سر اینها بمب ریخته است و آنها را به شهادت رسانده است؟ امروز دارند تلاش می‌کنند امت اسلامی ورق ورق شود. جزء جزء ‌شود. اتحاد امت اسلام از بین برود.

فقط اوضاع کشورهای اسلامی و سران او خراب نمی‌شود بلکه وضعیت جوری خواهد شد که هر کس هر جور که بتواند به این پیکره اسلام ضربه می‌زند؛ و قطعاً بدانید مثل میانمار آن دیگر اسلام نیست که دارد مسلمان را می‌کشد. در جایی مثل میانمار هم مسلمان کشی خواهد کرد؛ و امثال میانمار وضعیتشان وخیم‌تر خواهد شد. کشمیر را ببینید. جاهای دیگر را ببینید. روش رسول خدا برای ایجاد وحدت احترام به مقدسات دیگران بوده است. سیره رسول خدا این را به ما آموزش می‌دهد که تا می‌توانیم دست از اختلافات برداریم. بر نقاط مشترک تأکید داشته باشیم.

افراد تندرو از هر فرقه‌ای که موجب اختلاف هستند و افراط می‌کنند باید کنترل شوند. نباید به هم تهمت بزنیم. بیشتر مباحثه علمی در سطح علما برگزار کنیم. از توطئه‌های دشمن غافل نباشیم. چون ولادت امام صادق علیه‌السلام هم در پیش است خوب است این را بدانید یکی از آن کسانی که سیره پیغمبر را در مسائل سیاسی و در بحث وحدت امت اسلامی به خوبی دنبال کرد امام صادق علیه‌السلام بود. یکی از آنها که در سطح عالی و اعلی عمل کرد مولا امیرالمومنین سلام الله علیه بود که در حد اعلا به این سیره نبوی عمل کرد.

شرکت در صف اول نماز مخالفین

امام صادق هم روی این مسئله تأکید داشتند. حضرت فرمودند «مَنْ صَلَّى مَعَهُمْ فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ کَانَ کَمَنْ صَلَّى خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ ص فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ» کسی که با مخالفین ما در صف اول نماز آنها شرکت کند و مقید باشد که در صف اول نماز مخالفین شرکت کند مثل کسی است که پشت سر رسول‌خدا نماز خوانده است. آن کسانی که این احادیث را نمی‌بینند بر طبل اختلاف می‌کوبند. معلوم است که از کجا سیراب می‌شوند. حدیث پیغمبر، حدیث امام صادق، روایات امیرالمومنین. امیرالمومنین در طول ۲۵ سال که خانه‌نشین بود و به حسب ظاهر امامت نداشت آیا نماز جماعت شرکت می‌کرد یا نمی‌کرد؟ به چه کسی اقتدا می‌کرد؟ باید به این‌ها توجه داشت.

بعد در زمان ما که احتیاج به این حرف‌ها بیشتر است دشمن دندان تیز کرده است. بلاد اسلامی از هر طرف مورد تعرض دشمن بایّ نحو هست. مفتی بی‌دین وهابی تکفیری که سر در آخور استکبار دارد فتوا به مباح بودن ریختن خون مسلمان‌های بی‌گناه از زن و کودک گرفته تا پیر و جوان در عراق و پاکستان و سوریه می‌دهد. این دشمنی نیست؟ این طراحی دشمن جرار نیست؟

از او بدتر ۴۰ کشور اسلامی و عربی که خودشان بعضا حامی تروریست هستند به سرکردگی عربستان تروریست با هم ائتلاف می‌کنند که بر علیه تروریسم پیمان ببندند. هم‌پیمان باشند؛ اما هدف نهایی آنها چه می‌شود؟ مبارزه با کشور اسلامی ایران و خط مقاومت و عراق؛ و افتضاح جلسه هم ان فیلمی بود که نمایش دادند و مبارزان فلسطینی را به جای تروریست‌ها معرفی کردند؛ که آن وقت خود صهیونیست‌ها گفتند خودتان که دارید می‌گویید خودتان تروریست هستید.

وحدت شیعه و سنی از منظر امام صادق علیه السلام

آنچه همه این مسائل را از بین می‌برد وحدت جهان اسلام است. خوب است اینجا از امام صادق علیه السلام بیانی را داشته باشم که نثار روح منور و نورانی حضرت صلوات ختم کنید. امام صادق علیه‌السلام به زیدبن هشام فرمودند: طبق اخلاق آقایان اهل سنت با آنها برخورد کن و نگاه کن آن‌ها از چه خوششان می‌آید. بروید داخل مسجد آن‌ها نماز بخوانید. مریض‌های آنها را عیادت کنید. جنازه‌های آن‌ها را تشییع کنید. اگر می‌توانید اخلاقتان را طوری کنید که اینها بیایند پشت سر علمای شما نماز بخوانند.

برای آنها اذان بگویید. موذن آنها باشید. (یعنی طبق زمان اذانی که آنها اذان می‌دهند) وقتی روش شما این طور شد آنها می‌گویند این شخص جعفری مذهب است. خدا رحمت کند امام صادق را چه شیعه‌های خوبی تربیت کرده است. (اینها را امام صادق دارد می‌گوید) این‌ها همه پیروان امام صادق هستند؛ اما اگر اخلاقتان بد شد نمی‌گویند فلان آقا بد است. می‌گویند اینها شیعیان جعفری هستند و امام صادق چه شیعه‌های بدی تربیت کرده است.

ببینید حضرت چه قدر زیبا مطلب را ترسیم کرده است. نه اینکه حالا ما به خاطر حفظ وحدت از فردا دست به سینه نماز بخوانیم و مهر را برداریم. اشتباه نکنید. هر چیزی را در جای خودش. توجه داشته باشید دقت کنید این را مکرر عرض کردیم. با همه شرایط و شروطی که دارد. راجع به بحث احکام فردیه و اینها کار نداریم. روی آن نکات مشترک، نقاط مشترک باید روی او توجه داشت.

یکی از موضوعاتی که می‌تواند خیلی مهم و کارساز در وحدت جهان اسلام مؤثر باشد و امت رسول خدا را امت واحده معرفی کند به نظرم می‌رسد که این باشد ایجاد یک رسانه پیام‌رسان مشترک سالم که جای او خالی است؛ و باید عده‌ای به این مهم قیام و اقدام داشته باشند تا خیلی از این مسائل حل شود. خود این پیام ما اگر به اهلش برسد ان‌شاءالله شاید منشأ آثاری باشد.

مسئولیت خطیر مجلس

روز دهم آذر سالروز شهادت فقیه مجاهد و سیاس شخصیت مؤمن و متعهد شخصیت مبارز آیت‌الله سیدحسن مدرس رضوان‌الله علیه که روز شهادت او را به عنوان روز مجلس نام گذاری کردند. خیلی خوب است که مجلسیان اخلاق و رفتار و جهت‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی شهید مدرس را الگوی رفتاری خودشان قرار بدهند. شهید مدرس تمام موقعیتش را در راه اعتلای اسلام و نشر حقایق دین و دفاع از ارزش‌های متعالی شیعه هزینه کرد و تا لحظه شهادت مردانه و استوار ایستاد. خدای تعالی او را با اجداد طاهرینش محشور بگرداند.

وظیفه خدمتگزاری در مجلس بسیار خطیر است. بسیار سرنوشت‌ساز است. به عنوان نماینده مردم، مسئولیت سنگینی متوجه نمایندگان است. به موقع رأی دادن، به موقع رأی ندادن، نظارت بر امور داشتن، سؤال از دستگاه‌ها و وزرا و خیلی از مسائل دیگر، در مقابل موضوعات حساس بودن.

مثلاً چند وقت قبل رئیس‌جمهور محترم لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم را برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کردند. نمی‌دانم دنبال کردید و اصلاً متوجه شدید یا نشدید. این لایحه خیلی مهم است. اگر در تصویب او مجلسیان محترم دقت لازم را انجام ندهند، اطراف او را به خوبی توجه نکنند ممکن است امنیت ملی کشور به خطر بیوفتد. مسئله مسئله مهمی است. در همان اوضاع و احوال زلزله این لایحه تحویل داده شد؛ اما مسئله مسئله حساسی است.

شبیه این در مجلس زیاد اتفاق می‌افتد می‌بینید که ۲۰ دقیقه طول کشید مسئله مهم و حیاتی کشور و نظام اسلامی و آن چیزی که تأمین‌کننده امنیت و عزت و شرف کشور بود تصویب شد و بعد تبعات آن را داریم می‌بینیم که چگونه درگیرش هستیم. یک بانک هنوز یک ریال این‌طرف و آن‌طرف نمی‌کند و مشکلات اقتصادی و مسائل این‌گونه را هنوز داریم. به هر تقدیر ضمن خدا قوت به نمایندگان محترم مجلس در استان که ان‌شاءالله وظایفشان را خوب انجام می‌دهند و به همه مجلسیان روزشان را به آنها تبریک می‌گوییم.

جنبش دانشجویی

۱۶ آذر روز دانشجو است. شاید بتوان گفت شروع جنبش دانشجویی از همین روز بوده است و تا الان هم ادامه دارد. در همه این سال‌ها هم مورد طمع بدخواهان و دشمنان بوده است و تلاش کردند که انحراف در مسیر ناب دانشجویی به وجود بیاورند. از زمان شهادت سه دانشجوی شهید تا امروز سیاست‌های استکباری نسبت به کشور ما تغییر نکرده است. بلکه بدتر و شدیدتر هم شده است؛ که لازمه‌اش مقابله نرم با این سیاست‌ها است. دانشجوی زمان‌شناس و آگاه امروز باید بدون متاثر شدن از تبلیغات بیگانگان نسبت به موانع پیشرفت کشور و تحقق عدالت که مورد نظر اسلام است و مورد نظر نظام اسلامی است تحلیل عمیق داشته باشد.

دانشجویان و جنبش دانشجویی نمی‌توانند استکبارستیز نباشند؛ و اگر کسی از آنها این را بخواهد که دست از این مسیر بردارند قطعاً در مسیری خلاف اهداف اسلام و نظام اسلامی حرکت می‌کنند. آن مسئولیتی که امروز بر عهده دانشجویان عزیز متعهد کشور هست این است که با ایمان و عقلانیت، همراه نشاط در عرصه‌های مختلف، مطالبه گری و عدالت‌خواهی، نقد منصفانه، مبارزه با فساد، مبارزه با روحیه یأس و ناامیدی حضور داشته باشند. من فقط خلاصه خواسته‌های رهبری را برای شما بیان می‌کنم. مطالب ایشان را در چند جمله خلاصه کردم. البته از کلمات خود ایشان است.

مسئولیت شما سنگین است. هم باید درس بخوانید همه محیط سیاسی تان را بشناسید. هم روی محیط سیاسی اثر بگذارید و هم خودتان را از لحاظ فکری و روحی آماده کنید، برای فردایی که بلاشک وزن این نظام متکی به معنویت در معادلات جهانی بین‌المللی چه از لحاظ سیاسی، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ بیان افکار سازنده ۱۰ برابر امروز است. باید خودتان را ان‌شاءالله برای آن روز آماده کنید. این وظیفه فعلی و عاجلی است که از دانشجوی بصیر خواسته شده است.

آمارهای سؤال برانگیز

نکته پایانی که عرض می‌کنم این است که عزیزان مسئول در هر رده‌ای که هستند در بیان آمار فعالیت‌هایشان، واقعیت‌ها را در نظر داشته باشند. این آمارها با واقعیت زندگی مردم خیلی فاصله دارد؛ و همه هم این را به خوبی می‌فهمند. آمارها غلوآمیز است.

مثلاً آمار بانک مرکزی درباره بودجه عمرانی فقط ماه شهریور امسال، یعنی یک ماه که بیان شده است گفته است که ۳ هزار میلیارد تومان بوده است. خوب دقت کنید. بعد بودجه عمرانی تخصیصی دو‌ماهه اخیر را گفتند ۲۵ هزار میلیارد تخصیص داده شده است. یک ماه ۳ هزار میلیارد، ۲ ماه ۲۵ هزار میلیارد. این چطور می‌شود؟ این سؤال ما است. نمی‌فهمیم که این چطور است.

یا مثلاً در بحث اشتغال که مسئله حساسی است، ۳۶ درصد بیکاران ما فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند. بعد گفته می‌شود بسیاری از دانشجویان قبل از اتمام دوره کارشناسی جذب بازار کار هستند. این چه آماری است؟ سؤال برانگیز است. آمار متوسط سالانه ۶۸۵ هزار شغل از سال ۹۳ به این طرف به‌وجودآمده است. با واقعیت‌های جامعه جور در نمی‌آید. به راحتی از تعداد کسانی که بیمه خدمات تأمین اجتماعی گرفتند می‌توانیم بفهمیم که چقدر اشتغال داشتیم. یا گزارشی که از خام فروشی و نفت فروشی داده می‌شود با اقتصاد مقاومتی و حفظ منابع سازگاری ندارد.

عِرق ملّی

آخرین مطلب من هم این باشد که جا دارد از همین جا از حرکت زیبای پهلوان کرجیمان که با اقدام خودش بار دیگر ارزش‌های نظام حفظ کرد و دفاع کرد تشکر کنم؛ اما متأسفانه یک عده کاسه لیس رژیم پلید صهیونیستی که دنبال فرصت می‌گردند معمولاً فرصت پیدا کردند و گزافه گویی کردند، اعتراضاتی کردند. این افراد فراموش کردند که رژیم کودک کش صهیونیستی ده‌ها هزار زن و کودک را و مرد و پیر و جوان فلسطینی را به شهادت رسانده است.

سران این رژیم با صراحت از ترور سردار سلیمانی دم می‌زنند. شما که این همه عرق ملی دارید چرا نسبت به سردار بزرگ تان هیچ حساسیتی نشان نمی‌دهید؟ وقتی او دهان باز می‌کند که می‌گوید باید سردار سلیمانی را ترور کنیم چرا شما خفه خون میگیرید؟ در روزنامه‌هایتان یک کلام حرف نمی‌زنید؟ برای مبارزه با استکبار به سرکردگی آمریکا و نابودی اسرائیل و محو این مجسمه ننگین بشریت از صفحه زمین لحظه‌ای آرام نمی‌نشینیم.

امروز فتنه داعش تمام شده است که خیلی کار بزرگ و مهمی بود؛ اما معلوم نیست چرا بعضی در داخل کشور بر علیه منافع ملی حرکت می‌کنند. اول در بعضی از نشریات معلوم الحال، بعد توسعه بیشتر، بعد تیتر اول روزنامه‌ها و دائم ابراز ناراحتی از نابودی داعش می‌کنند. مگر چه چیزی را از دست دادید؟ چرا عزت و اقتدار ملی را نشانه گرفتید؟ لازم است مسئولان محترم با این قلم‌های شکسته برخورد کنند. این را بدانید که بر حفظ منافع ملی و امنیت ملی ملت ایران با احدی عقد اخوت نبسته است.

خدمت رسانی تخصصی به زلزله زده ها

وضعیت روند کار در مناطق زلزله‌زده بحمدالله مسیر خوبی را طی می‌کند. بعضی از دوستان پیشنهاد دادند برای خدمت‌رسانی بهتر به زلزله زده ها خوب است که یک مقدار کار ها تخصصی‌تر شود. لذا گفتند که اعلام کنیم بد نیست این کار بشود. کسانی که توان دارند و می‌توانند در این مسیر کار تخصصی انجام دهند، مثلاً پزشک است بگوید من دو روز می‌توانم در ماه آینده در خدمت شما باشم، در خدمت زلزله‌زده ها باشم. لوله کش است کارهای تخصصی بلد است. مهندس است. دوستانی که توانایی دارند با دفتر ما تماس بگیرند تا مقدمات کار برای اعزام آنها فراهم شود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.