حدیث بندگی/

دعای فرزند برای آمرزش پدر و مادر / فرازی از دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه

روابط عمومی ۰۸ آذر ۱۳۹۶ ۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

اَللَّهُمَّ وَ ما مَسَّهُما مِنّى مِنْ اَذًى، اَوْخَلَصَ اِلَیْهِما عَنّى مِنْ

خداوندا اگر از جانب من آزارى به آنان رسیده، یا از من

مَکْرُوهٍ، اَوْ – ضاعَ قِبَلى لَهُما مِنْ حَقٍّ، فَاجْعَلْهُ حِطَّهً لِذُنُوبِهِما،

کار ناخوشایندى دیده‏ اند، یا حقى از آنان به وسیله من از بین رفته، همه را موجب پاک شدن آنان از گناهان شان

وَ عُلُوّاً فى دَرَجاتِهِما، وَ زِیادَهً فى حَسَناتِهِما، یا مُبَدِّلَ

و مایه رفعت مقام شان و افزونى حسنات شان قرار ده، اى که

السَّیِّئاتِ بِاَضْعافِها مِنَ الْحَسَناتِ.

بدیها را به چندین برابر به خوبى تبدیل مى‏نمایى.

 

اظهار ندامت

در این فراز که دعای امام سجاد؟ع؟ است و ما هم باید به این گونه باشیم اظهار پشیمانی و ندامت دارد که چرا رعایت حقوق پدر و مادر را نکرده، چرا در رعایت حقوق والدین کوتاهی دارد و داشته و احیاناً درست عمل نکرده است. در این فراز اظهار پشیمانی به خدای تعالی می کند و از خدا درخواست می کند که سیئات را به حسنات تبدیل کند. قبلا هم ما به آیات کریمه قرآن اشاره کردیم که در آنها دستور صریح داده شده که نسبت به پدر و مادر رفتار صحیح و نیک داشته باشید مخصوصاً زمانی که والدین به سن کهولت و پیری رسیده اند هرگز نباید کلامی که باعث ناراحتی آنها می شود بر زبان آورد؛ نباید رفتاری که باعث ناراحتی آنها می شود از انسان صادر شود.

دعا برای پدر و مادر

«ولا تقل لهما اُف» این اُف اسم فعل است؛ یعنی شما کاری که می دانید اگر بکنید باعث ناراحتی آنها می شود، انجام ندهید؛ نه اینکه این کار را بکنید بعد آنها بگویند نکن بگویید چشم؛ می دانید که الان فلان کار را بکنید آنها ناراحت می شوند و اصلاً لازم نیست بپرسید آن را نکنید. در اینجا امام سجاد؟ع؟ به خدای تعالی عرض می کند خدایا آزارها و بدکاری ها و تضییع حقوقی را که از من در حق پدر و ماردم صورت گرفته موجب مغفرت و ریزش گناهان آنان و علو درجاتشان و افزایش حسناتشان قرار بده؛ ای کسی که می توانی سیئات را به حسنات به چند برابر مبدل سازی وَ ما مَسَّهُما مِنّى مِنْ اَذًى آزارها و بدیهایی که از طرف من است اَوْخَلَصَ اِلَیْهِما عَنّى مِنْ مَکْرُوهٍ، اَوْ – ضاعَ قِبَلى لَهُما مِنْ حَقٍّ، فَاجْعَلْهُ حِطَّهً لِذُنُوبِهِما اگر این کارها از طرف من شد به اندازه همین کارهای بدی که من کردم تو از گناهان آنها بریز وَ عُلُوّاً فى دَرَجاتِهِما درجات آنها را بالا ببر و زیاد کن وَ زِیادَهً فى حَسَناتِهِما حسنات آنها را زیاد کن. من حق آنها را ضایع کردم و کار بد کردم در مقابل تو آنها را ببخش. یا مُبَدِّلَ السَّیِّئاتِ بِاَضْعافِها مِنَ الْحَسَناتِ ای کسی که ده ها برابر تبدیل می کنی سیئات را به خوبی ها.

شکرگزاری پدر و مادر

آیات و دستورات خدای تعالی را در قرآن کریم عرض کردیم؛ «أَنِ اشْکُرْ لِی وَلِوَالِدَیْکَ» (لقمان/ ۱۴) شکرگزار من و والدین خود باشید. موارد متعددی بود که خدای تعالی خودش را کنار پدر و مادر قرار می دهد؛ شکر گزاری خدا هم در کنار شکر گزاری پدر و مادر قرار گرفته است. شکر در برابر چیست؟ در برابر نعمتهایی که به انسان می رسد. هر وقت به شما نعمتی رسید در مقابل آن نعمت از خدا تشکر می کنید. اینجا هم والدین در طول خدای تعالی قرار گرفته اند؛ اگر آنها نبودند من نبودم، این فرزند نبود که بخواهد حسنات و کاری داشته باشد. این نعمتی است که به من داده شد باید شکرگذار این نعمت باشیم.

جبران اشتباهات

کوتاهی در ادای حق پدر و مادر گناه نا بخشودنی است و اگر خدای نکرده اشتباهی عمل بدی از ما سر زد باید بلافاصله جبران بکنیم؛ نگذاریم بعداً؛ سریعاً باید جبران کرد؛ آنهم بهتر و چند برابر؛ در ایام حیاتشان باید جبران کرد. گاهی در کنار پدر و مادر بودن برای آنها آرامش روحی و آسایش می آورد؛ لازم است که اینکار را کرد. بعضی وقتها زیاد احتیاج به پول و بعضی چیزها ندارند همین که در کنارشان باشید، بعضی وقتها بروید و بنشینید و فقط گوش به حرفهایشان دهید. آنها می خواهند حرف بزنند و درد و دل کنند. دائماً باید برای پدر و مادر دعا و طلب مغفرت کرد؛ اینها مضمون روایات است و از خدای تعالی خواست که اگر حقوقی از آنها را ضایع کردیم یا درست عمل نکردیم ما را ببخشد و همین کمبود عملکرد ما را موجب مغفرت و زیادی درجات آنها قرار بدهد. متن دعا هم همین است.

تبدیل گناهان پدر و مادر به حسنات با دعای فرزند

خدای تعالی می تواند با دعای فرزندان گناهان پدر و مادر را به حسنات تبدیل بکند و درجات آنها را بالا ببرد. خدا این را می تواند. یکی از اسماء حسنی الهی با مبدل السیئات بالحسنات است؛ خدا تبدیل می کند؛ این کار از خدا بر می آید که بدی ها را به خوبی ها تبدیل کند؛ البته این راه دارد و به این سادگی ها نیست. همانطور که پدر و مادر اگر بد عمل بکنند در مسیر درست حرکت نکنند آثارش مستقیم به فرزندان می رسد بعضی وقتها فرزندان که حالت متعادلی ندارند علتش و ریشه اش عملکرد بد آباء و اجدادشان است. این هم از آیه قرآن بدست می آید که گاهی به خاطر عمل بد پدر بزرگ ها، مادر بزرگ ها در سال های قبل یک گرفتاری هایی برای فرزندان بوجود می آید. کارهایی شما انجام می دهید، برای فرزندتان مشکلی بوجود نمی آید، نوه و نتیجه دچار مشکل خواهد شد این را هم ما داریم.

دعا برای پدر و مادر، وسیله رشد

مبدل السیئات بالحسنات یکی از اسماء حسنی الهی است لذا دعای برای پدر و مادر از وظایف فرزندان است که مورد تأیید قرآن و روایات است. ما چه در حیاتشان چه در مماتشان دائماً برایشان طلب مغفرت بکنیم. سن و سال هم ندارد مثلاً بگوییم ۵۰ سالمان که شد یا از دنیا که رفتند برایشان دعا می کنیم اینطور نیست؛ دائماً باید انسان برای پدر و مادرش دعا کند؛ عرض کردم چه مومن باشند چه غیر مومن باشند فرقی نمی کند. این وسیله رشد ماست.

اطاعت از پدر و مادر

وقتی که پیامبر خدا؟ص؟ وارد مسجد شد و گفت بینی او به خاک مالیده باشد، سه بار تکرار کرد، سوال شد چه کسی را می گویی یا رسول الله؟ فرمود آن کسی که پدر و مادر پیری در منزل داشته باشد و اهل بهشت نباشد؛ یعنی من به شما یک وسیله رشد و کمال دادم، یکی دو عنصر در اختیار شما قرار داده شده که بوسیله آنها می توانید برای خودتان کسب کمال کنید و به درجات عالیه برسید. اطاعت از پدر و مادر بخصوص در جاهایی که انسان میلش نیست ارزش افزوده دارد. خدای تعالی چند برابر پاداش می دهد.

تاثیر دعای پدر و مادر

شما مکرر شنیده اید که دعای پدر و مادر در حق شما اثر دارد؛ همانطور که دعای شما در حق آنها اثر دارد. مرحوم علامه مجلسی پدر شبی بلند شده بود در حال مناجات و انابه و گریه و زاری یکدفعه صدای این بچه که تازه بدنیا آمده بود (علامه مجلسی پسر) بلند شد همانجا دست به دعا بلند کرد که خدایا او را وسیله هدایت مردم و دین و خادم شریعت قرار بده؛ حال ببینید چه آثاری از او بدست ما رسیده؛ یک فقره فقط ۱۱۱ جلد -از صفر شروع می شود تا ۱۱۰- بحارالانوار است. تمام عُمر او را تقسیم کردند بر سن او از وقت تولد تا فوت او روزی ۱۰ خط نوشته است.

توجه به خواسته پدر و مادر

ما طلبه ها قم برایمان مثل دریاست و ما هم مثل ماهی؛ از قم ما را بیرون بیاورند می میریم. عالم درس و بحث و مباحثه و وظایف دینی و اجتماعی، خصوصاً کسی که مشغول کار علمی و فعالیت های علمی باشد یکدفعه به او بگویند بیا از اینجا برو بیرون انگار همان ماهی است که از آب آوردیش بیرون تلظی می کند؛ یعنی می میرد. خصوصاً اگر یک کار حسابی هم دستت باشد منظورم کار علمی است یک مجموعه علمی را اداره می کنید و شاگرد دارید.

از خودگذشتگی رهبر معظم انقلاب

رهبری در زمان طلبگی که مشرف بودند و مشغول چنین کارهایی بودند، پدرشان ناراحتی چشم داشتند گفته بودند شما باید بیائید پیش ما و کمک من باشید؛ این با سختی تمام است خصوصاً آدم در یک معرضی باشد؛ مثلاً دارد می رود که در یک مرحله و رتبه بالاتری قرار بگیرد. طلبه ای که دارد کفایه درس می دهد یعنی دیگر درس بعدی او درس خارج است و می خواهد مجتهد پرورش بدهد؛ خودش مجتهد شده و می خواهد مجتهد پرورش دهد؛ یعنی جایگاه علمی دارد و بزودی خودش جزء مراجع تقلید می شود یک شخصیت علمی پیدا می کند خیلی سخت است که بخواهد رها کند و بیاید. ایشان گفت اطاعت پدر است و با اساتیدشان مشورت کردند و گفتند اگر بمانید کذا می شود اما اطاعت پدر مقدم است اگر می خواست درس بخواند می شد مثل یکی از مراجع تقلیدی که الان هستند. اگر می خواستند بمانند از آنجایی که ذهن و جولان فکری بالایی داشتند، یک فقیه خاص می شدند اما حالا جهان اسلام چِشم و گوششان به ایشان است؛ آنجا اطاعت کردند یک چَشم گفتند تمام آن امیالی که برای خودش در نظر گرفته را کنار گذاشتند آنوقت اثرش اینطور شد.

بی احترامی به پدر و مادر

حالا برخی نسبت به مادرشان و پدرشان بی ادبی و بی احترامی می کنند. شما هر چه متدین و نماز شب خوان باشی و اهل معرفت باشی -من مکرر عرض کردم که به کارهای بزرگ ننازید هرچه مقام به هرکس داده اند بعلت این ریزه کاریهایی که به چشم نمی آید بوده در آن عالم خیلی بزرگ است و به چشم می آید همین که ادب را رعایت کند مواظبت کند مجرب است- ولی به پدر و مادر بی احترامی کنید، نتیجه ای حاصل نمی شود.

احترام آیت الله مرعشی نجفی به پدر

مرحوم آقای مرعشی نجفی با آن عظمت، در جوانی مادرش گفت برو پدر را بیدار کن می گوید رفتم دیدم پدرم خواب بود، دیدم اگر بیدارش کنم اذیت می شود، می گوید گونه ام را بردم کف پای پدرم و ساییدم به کف پایش که یک حالت خوشایند باشد؛ ایشان از خواب بیدار شد و گفت چه می کنی؟ گفتم مادر گفته بیدارتان کنم غذا حاضر است. گفت چرا اینکار را می کنی؟ گفتم ترسیدم شما اذیت شوید خواستم اینطور بیدارتان کنم. معرفت را ببینید حالا فرض کنید این فرد را با کسی که پدرش را با اسم کوچک صدا می زند فاصله اشان را مقایسه کنید و بعد در زندگی اش هزارتا گرفتاری پیش می آید و می گوید دوره و زمان بد شده قدیم اینطور نبود؛ راست می گوید قدیم بچه ها پایشان را جلوی پدرشان دراز می کردند؟ می خوابیدند؟ تا بابا نمی گفت بنشین نمی نشست نمی خواهم بگویم که برویم آنجور زندگی کنیم که بهتر است آنطور زندگی کنیم.

از بین رفتن گناه با توبه

هیچ چیزی در این عالم از بین نمی رود؛ صحبتی که بنده می کنم در هوا منتشر می شود و اثر این صحبت در این مساجد باقی خواهد ماند و از اینجا به بیرون و کل شهر اثر خواهد گذاشت. این را بدانید این قاعده کار است هم علما هم در فیزیک و بحث های دیگر هم این را می گویند، انرژی از بین نمی رود. گناه بچه ای است که از شما بدنیا آمد از بین نمی رود و آرام آرام بزرگ می شود و یک موجود خبیثی می شود که عالم را کدر می کند؛ کدورت او سیاهی او می ماند. حرف زشت که از دهان بیرون می آید عالم را سیاه و کدر می کند آنکس که چشم ملکوتی اش باز است این سیاهی را می بیند. آنکس که گوش ملکوتی اش باز است این حرف های بد را و حرف های خوب را می شنود حتی خاطره های بد، آیه قرآن است تبدوا ما فی انفسکم او تخفوه چه آن چیزی که در درونتان است ابداع کنید  بیاوریدش بیرون یا در درونتان بماند یحاسبکم به الله خدا آن را به حساب می آورد خدا چه چیزی را به حساب می آورد باید یک چیزی باشد که به حساب بیاورد لذا گناه که از انسان صادر شد بلافاصله باید توبه بکند تا از بین برود.

دعای پدر و مادر در گرفتاری ها

دعای پدر و مادر در حق فرزندان به اجابت نزدیک است؛ یکوقت کار یا گرفتاری برایتان پیش آمد زود می روید نزد امام رضا؟ع؟  و متوسل می شوید و یک راه هم این است که سر قبر پدر و مادر بروید و از آنها بخواهید که دعا کنند ببینید اگر اینکار را بکنید اثرش را می بینید یا نه. دعای فرزندان در حق پدر و مادر خودش عبادت و بندگی است و محو سیئات می کند. خوب حالا در محو سیئات راههای متعددی وجود دارد؛ یک وقت توبه است که گناهانش از بین برود سیئات و کم کاریها و لغزشهای کوچک از بین برود.

اثر انجام کارهای خیر

حسنات را کم نگیرید من فردی را می شناختم شروع می کرد با زبانش به حرف زدن غیر از معرفت چیزی نمی گفت انگار سالیان سال شاگرد مرحوم آقای قاضی بوده گویا سالیان سال شاگرد او بوده بعد در حالاتش تحقیق کردم دیدم اصلاً درس آنجوری نخوانده گفتم چه جور می شود یک کلمه را مثلاً همین کلمه ان اشکرلی و لوایدک می گفت این آیه قرآن است و شروع می کرد یک ساعت لاینقطع حرف می زد و همه اش معرفت می گفت. خلاصه من در حالات این بنده خدا یک مقدار نزدیک شدم دیدم یکی از مهم ترین کارهایی که انجام می دهد دنبال حل کردن گرفتاریهای مردم است؛ یعنی دستش به خیر است. نه فقط مالی بعضی ها توان مالی ندارند و بعضی ها هم وضع مالی شان خوب است ولی دست به خیر نیستند خودشان مال ندارند ولی دنبال می کنند چند ده میلیون و چند صد میلیون می گرفت از یکی و می داد به یکی دیگر یعنی کارهای خیلی جالبی انجام می داد که الان من خودم ۱۵-۲۰ تا از آن کارهایی که به هرکسی در حد عادی هم بگویی ایشان انجام می داد و نتیجه هم می گرفت و خدای تعالی چون اخلاص داشت زبانش را به حکمت باز کرده بود.

جوشیدن چشمه های حکمت

آدم یاد آن حدیثی می افتد که اگر کسی ۴۰ روز عملش را خالصانه انجام بدهد ینابیع حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود. ینابیع یعنی چشمه، چشمه با مشک فرق دارد مشک آن ظرفی است که شما بر می دارید می برید سر چشمه از آن چشمه پر آب می کنید می آیید به اندازه معرفتتان مصرف می کنید خالی می شود دوباره باید ببرید پرش کنید؛ اما چشمه منبع دارد یعنی جوشش دارد از خودش مرتب می جوشد کم نمی شود از آن بر می داری دوباره جایش پر می شود. می فرماید به اینکه کسی که ۴۰ روز خودش را خالص کند و کارهایش را برای خدا انجام بدهد چشمه های حکمت نه یک چشمه از درون او به جوشش در می آید و حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود ما این را دیدیم؛ تو خالص باشی آنوقت این درسهایی که خوانده ای یعنی این یک کلمه می شود چشمه و جوشش می کند. گاهی هم می بینید که صدها کتاب می خوانید و فقط خوانده است و یادش نمانده و هیچ چیز از آن نمانده مثل همین سخنرانی الان بروید بیرون می گویند حاج آقا چه گفت می گویند چیزهای خوبی گفت خوب یکی از آنها را بگو می گوید نمی دانم چی گفت ولی بنظرم چیزهایی که می گفت خوب بود گاهی اینطور می شود در همان مجلس یادش است از مجلس بیرون می رود تمام می شود.

محو سیئات با دعای پدر و مادر

دعای پدر و مادر چنین اثری دارد محو سیئات می کند شما دعا بکنید و از خدا بخواهید خدایا کم کاریهای من نسبت به پدر و مادرم را برای آنها حسنه قرار بده از گناهان آنها کم کن به همین مقداری که من کم کاری داشتم  بر پاداش و اجر آنها افزون کن. این دعای امام سجاد؟ع؟ است. من ضایع کردم نتوانستم کارم را نسبت به پدر و ماردم خوب انجام بدهم اما تو این کم کاری مرا ریزش گناهان آنها قرار بده و درجات و حسنات آنها را بالا ببر ای کسیکه سیئات را تبدیل می کنی.

موارد دیگری که بدی ها را به حسنه تبدیل می کند

هر عمل صالحی که مفید به حال جامعه است، کم کاری ها را تبدیل به حسنات می کند. (سیئات) بیماری هایی که انسان می گیرد مثل برگ درختان که می ریزد، گناهان انسان را می ریزد؛ این بیماری ها مبدل السیئات بالحسنات است اینطور خاصیت دارد دشمنانی که در حق انسان دشمنی می کنند باعث می شود سیئات را از انسان می گیرد و کم می کند دشمنی می کنند غیبت او را می کنند تهمت می زنند پشت سرش حرف می زنند؛ این حطه الذنوب است. دشمنی کردن، حرف بی ربط زدن راجع به افراد بعضی وقتها افراد در جایگاه هایی هستند برایشان حرف می زنند بالاخره آدم انسان است دیگر یکوقت یک حرفی به کسی می زند یک تشری می رود اینها سیئات ماست اینها چطور جبران می شود؟ یکی اش طلب استغفار و توبه است و یکی اش هم با همین حرفهایی که در می آورند اینها روح آدم را خسته می کند ولی خاصیتش این است که یکسری از گناهان او پاک می شود.

حرام بودن رضایت به غیبت

بعضی وقتها می گویند من راضی هستم پشت سرم هرچقدر می خواهید غیبت کنید؛ این کار حرام است. این حرف را هر کس می زند یادتان باشد کسی حق ندارد به دیگری اجازه بدهد که راجع به او حرف بزنند و اگر این حرف را بزند تشویق شخصی به گناه است و غیبت یکی از گناهان بزرگ است. اگر شما به کسی بگویید من به تو اجازه می دهم که راجع به من غیبت بکنی داری به او اجازه می دهی که او گناه بکند حق نداری چنین اجازه ای بدهی.  بعضی ها دیده اید می گویند آقا عیب نداره بذار هرچی پشت سر من می گویند بگویند حق چنین حرفی را ندارد؛ بله اگر گفتند بعدش بگو من بخشیدم. اگر کسی بگوید هر کسی که غیبت من را کرده من آن مغتاب را بخشیدم این خوب است این صفت خوبی است که انسان ببخشد؛ اما اینکه جلوتر بگوید من به شما اجازه می دهم غیبتم را بکنید این گناه است کسی حق ندارد آبروی مومن را ببرد. دوم اینکه شما مردم را به گناه کردن تشویق می کنید که این هم یک گناه دیگر است هرگز چنین کاری نکنید و به کسی چنین حرفی را نزنید بالاخره دشمنانی که در حق انسان دشمنی می کنند به یک نحو محو سیئات می کنند پس یکوقت مبدل السیئات است یکوقت محو سیئات است یکوقت تکفیر سیئات است.

تکفیر سیئات

تکفیر به معنای کفران و پوشاندن است یعنی پوشاندن گناه؛ کفر یعنی پوشاندن. بعضی وقتها که گناه از ما سر می زند خدای تعالی آن را می پوشاند نه گناه را ببخشد آن گناه سرجایش هست و در حساب و کتاب می آید شما باید طلب مغفرت بکنید از خدا بخواهید که آن گناه را ببخشد و از بین ببرد. تکفیر سیئات تقریباً می شود به حرف روز گفت حفظ آبرو کردن است؛ نمی گذارد آبرویمان برود والا عفو و بخشش نیست. باید طلب عفو و بخشش بکنیم. خداوند نسبت به گناه پرده پوشی می کند والا هر یک از ما اگر خطایی از ما سر می زد آبرویمان جلوی مردم می رفت خدا آبرو داری می کند و می پوشاند ولی بخشش را باید بخواهیم که ببخشد. پس تکفیر و محو با هم فرق دارد توبه محو سیئات می کند؛ عمل صالح، دشمنی دشمن، مرض و بیماری و اینگونه چیزها محو سیئات می کند ولی پرده پوشی یعنی آبروی ما را در دنیا نریز ولی آیا او را می آمرزد؟ خیر فقط انسان را بی آبرو نمی کند ولی آمرزیده نمی شود.

خدای متعال در آیه ۱۱۴ از سوره مبارکه بقره فرمود: «لَهُمْ فِی الدُّنْیَا خِزْیٌ وَلَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذَابٌ عَظِیمٌ» اینها در دنیا خزی دارند و در آخرت عذاب عظیم ولی هرگز پرده شان دریده نمی شود؛ خداونداگر پرده پوشی نکند زندگی انسان به سختی می افتد و بی آبرو می شود. «إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَنُدْخِلْکُمْ مُدْخَلًا کَرِیمًا» (نساء/۳۱) اگر از آن گناهان بزرگی که نهی می شوید اجتناب کنید و سعی کنید انجام ندهید دنبال آن گناهان عظیم نروید از آنها فاصله بگیرید ما آبرویتان را نمی بریم و شما را داخل یک فضای خاصی می کنیم.

همراهی عمل صالح و توبه

اینجا هم می گوید شما اگر دعا برای پدر و مادرتان بکنید خدای تعالی سیئات آنها را به حسنات تبدیل می کند. به هر جهت کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و عمل صالح داشته باشد، یعنی حتماً در کنار توبه باید عمل صالح هم باشد. ممکن است پدران و مادران نسبت به مسئولیتشان کوتاهی کنند از این طرف هم هست بر اثر جهل، کم ظرفیتی، سختی های زندگی بالاخره نرسیده باشد که کارش را درست انجام دهد اینجا باز اسلام دستور می دهد که در حق پدر و مادرت دعا کن و از تقصیر آنها بگذرد.

گذشتن از بدی های پدر و مادر

در ادامه اش هم می فرماید:

اَللَّهُمَّ وَ ما تَعَدَّیا عَلَىَّ فیهِ مِنْ قَوْلٍ، اَوْ اَسْرَفا عَلَىَّ فیهِ مِنْ فِعْلٍ، اَوْضَیَّعاهُ لى مِنْ حَقٍّ، اَوْ قَصَّرا بى‏عَنْهُ مِنْ‏واجِبٍ، فَقَدْ وَهَبْتُهُ لَهُما، وَ جُدْتُ بِهِ عَلَیْهِما، وَ رَغِبْتُ اِلَیْکَ فى وَضْعِ تَبِعَتِهِ عَنْهُما، فَاِنّى لااَتَّهِمُهُما عَلى‏ نَفْسى

این بند بسیار زیباست فقط ترجمه می کنم خدایا اگر آنها با من بد صحبت کردند ( نقدی کردند ) که من ناراحت شدم یا در رفتارشان زیاده روی کردند بیش از آن اندازه که باید می کردند یا اینکه حقی از من ضایع کردند بعضی وقتها والدین حقوق فرزندانشان را ضایع می کنند یا درباره حقوق من کوتاهی کردند مثلاً در نام گذاری ها یا نسبت به حقوق من کوتاهی کردند همه را بخشیدم و از آنها گذشتم و از تو می خواهم کیفر آن را از آنها برداری چون آنها بالاخره مبتلا هستند چون نسبت به فرزندان ظلم کرده اند مثلا مال فرزندش را نگه نمی دارد آنها مال دارند؛ مثلا عیدی می گیرد والدین آنها را می گیرند حق ندارند آنها را بگیرند. در فقه هم داریم که اگر فلان کار را کرد فرزند اگر مال دارد از مال خودش بدهد والا  خوب معلوم می شود بچه مال دارد اگر پدر مُرد به بچه ارث می رسد این ارث مال خود آن بچه است پدر حق تصرف ندارد.

آباد شدن زندگی

در این دعا به ما یاد می دهد می گوید به خدا بگو پدر و مادرم کوتاهی کردند و حقوق مرا ضایع کردند همه را بخشیدم و از آنها گذشتم و از تو می خواهم کیفر آن را از آنها برداری که من آنها را به کم کاری متهم نمی کنم و آنها را در مهربانی سهل انگار نمی بینم و در آنچه با من رفتار کردند  ناراضی نیستم این روش امام سجادعلیه السلام است که به ما یاد داد که اگر آنها چنین کارهایی کردند ما دائم برایشان دعا کنیم. خدا در جای حق نشسته و ادب این فرزند را می بیند اضعاف مضاعف گره از کار فرزند باز می شود. مسیرش درست و زندگی اش آباد می شود و خیلی از مشکلاتش حل می شود و خدای تعالی دل ما را ظرف معارفش قرار دهد و توفیق عمل به این معرفتها به همه ما ارزانی کند ان شاءالله.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.