خطبه/

مشروح خطبه های ۳ آذر ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۰۴ آذر ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۹/۳
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

اهانت و توهین

ایها المؤمنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. عرض کردیم اهل تقوا مواظبت دارند که زبانشان مبتلا به بیماری‌های اخلاقی نشود و از رذائل زبان فرار می‌کنند. بحث اهانت کردن و توهین به دیگران که از زشتی‌های زبان است در هفته گذشته مطرح شد؛ یعنی کسی که با بکار بردن کلمات شخصیت کسی را کوچک می‌کند. منزلت اجتماعی دیگری را پایین می‌آورد و از بین می‌برد. این اهانت حرام است و هرکس مرتکب این حرام شود مستوجب عذاب و عقاب الهی است. گنهکار است.

فرد مومن نه تنها خودش گناه نمی‌کند بلکه بر اساس دستور شرع مقدس اجازه توهین به دیگری هم نمی‌دهد. ممانعت می‌کند؛ و حتی اگر کسی را توهین کردند او به دفاع بلند می‌شود. این یکی از وظایف اهل ایمان است که اگر می‌بیند دارد به دیگری بی‌ادبی می‌کنند و بی‌احترامی می‌کنند از او دفاع کند. در روایتی است از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که فرمودند: هر کس مؤمنی پیش رویش خوار شود و او بتواند یاری‌اش کند ولی یاری اش نکند خداوند او را در روز قیامت در مقابل مردم خوار خواهد کرد؛ یعنی یکی از وظایف ما این است که حتماً به دفاع از برادر مومنمان قیام کنیم.

علل اهانت

اولین کار برای از بین بردن این بیماری این است که ریشه‌های باطنی او را بررسی کنیم. چه شده است که کسی مبتلا به توهین و اهانت به دیگران است؟ اینها در کتب اخلاقی ما طبقه‌بندی شده است و بیان شده است. ریشه‌های او گفته شده است. علمای اخلاق این مباحث را مطرح کردند. از روایات و جوامع روایی ما و دستورات اهل بیت این‌ها را استفاده کردند. در همین رابطه با توهین و ریشه‌های او مواردی ذکر شده است. مثلاً یکی از علت‌های درونی اهانت را دشمنی دانستند. به خاطر دشمنی که به هر دلیل با دیگری دارد برای تحقیر کردن و ضربه زدن به او اقدام به توهین می‌کند. این یک مورد است.

گاهی از مواقع به خاطر حسادتی است که به دیگری دارد، برتری موقعیت او، مثلاً مسائل مالی او بالاتر است. مسائل اجتماعی او بالاتر است. موقعیت علمی دارد. باعث حسادت شده است. شخص تحمل نمی‌کند فکر می‌کند با تحقیر کردن و اهانت کردن به دیگری می‌تواند موقعیت شخصیتی او را سست کند. شروع می‌کند به بی‌ادبی کردن. گاهی بزرگ شدن شخص در یک محیطی که بی‌ادبی و سوءرفتار و بد دهنی و توهین کردن جزو آداب شان بوده است روش زندگی آن‌ها بوده است. در نتیجه این شخص در یک چنین خانواده‌ای در یک چنین محیطی بزرگ شده است و بد دهنی کردن برایش عادی شده است. این هم یکی از آن علت‌ها و ریشه‌ها است. از این حالت هم لذت می‌برد.

بعضی وقت‌ها دیده‌اید افرادی را که بذیء اللسان هستند و زبان بدگو و بددهن دارند، همین که بد دهنی می‌کند لذت می‌برد که دارد به دیگری بی‌ادبی می‌کند. از همه اینها بدتر روحیه استکباری و تکبری است که در بعضی از افراد مثل سلاطین وجود دارد؛ که با تحقیر و توهین به دیگران برای خودشان جایگاهی را درست می‌کنند. خود برتر بینی و برتری‌طلبی خودشان را با توهین به دیگری جبران می‌کنند. این‌ها بعضی از آن مواردی است که می‌شود از روایات استفاده کرد و به آن اشاره کرد.

این را باید بدانیم و خوب توجه کنیم که هر چیزی و هر عملی که در دنیا انجام می‌دهیم بالاخره یک پیامدی دارد. خدای تعالی دنیا را این طور قرار داد که هر کاری را بکنید بازخوردش را خواهی دید. نتیجه‌ای از عمل را خواهیم دید. اگر هم در دنیا فرصت نشد که کامل نتیجه گرفته شود ادامه آن در آخرت خواهد بود. اهانت‌کننده این را بداند که با توهینی که می‌کند به زودی خوار و رسوا خواهد شد. آن هم نه فقط در دنیا بلکه در آخرت. دنیا یک جور زجر و عذاب دارد آخرت یک‌جور دیگر و این سنت الهی است. خدای تعالی رها نمی‌کند تا او را خوار کند.

امام صادق علیه‌السلام فرمود هر کسی مومنی را کوچک کند و سبک بشمارد خداوند او را کوچک خواهد کرد «مَنْ حَقَّرَ مُومِناً وَ اسْتَخَفَّ بِهِ حَقَّرَهُ اللهُ» اهانت‌کننده این را بداند که با این کارش دائماً مورد غضب خدا است تا وقتی که دست از این کار بکشد یا توبه کند. در همان روایتی که از امام صادق خواندم ادامه اش این است «وَ لم یَزَلِ مَاقِتاً لَهُ حَتَّی یَرْجِعَ عَنْ مَحْقَرَتِهِ اَوْ یَتُوبَ» دائماً در غضب الهی است مگر این که برگردد یا توبه کند. از کوچک کردن دیگران دست بردارد.

اهانت‌کننده این را بداند ادامه روش او چیزی جز ایجاد کینه و دشمنی در پی ندارد. کسی که دائماً به دیگران اهانت می‌کند برای خودش دشمن درست می‌کند. عداوت را در جامعه توسعه می‌دهد؛ و ما مأمور به این کار نیستیم. ما مامور هستیم که وحدت درست کنیم. رفاقت ها را بیشتر کنیم. اخوت اسلامی را در جامعه توسعه بدهیم. برادری را توسعه بدهیم. مهربانی را توسعه بدهیم. بعضی‌ها نه دنبال اهانت هستند. دنبال بی‌ادبی هستند. امام صادق علیه‌السلام فرمود: بدانید همانا هر کس فردی از مسلمانان را تحقیر کند خداوند دشمنی و تحقیر را بر او می‌افکند تا آنجا که مردم او را دشمن بدانند؛ یعنی مردم با او دشمنی می‌کنند. البته دشمنی خدا برای او شدیدتر است.

کسی با این کارش برای خودش دشمن درست می‌کند. دشمنی که درست می‌کند خداست. این خیلی مهم است. یک وقت دشمن شما همسایه شما می‌شود. یک وقت دشمن شما خدا می‌شود. به هر تقدیر باید مواظب بود که با عمل و گفتار و زبانمان به مؤمنین اهانت نکنیم. آنها را از خودمان رنجیده خاطر نکنیم. حدود را باید رعایت کرد. البته بعضی وقت‌ها خود افراد یک کارهایی می‌کنند که به آنها اهانت شود. این را جلسات قبل گفتم. در حالت عادی داریم بیان می‌کنیم که اینها آثار بدی هم دارد.

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: خداوند پیغمبری را به سوی قومش برانگیخت و به او مواردی را وحی کرد که برو به قومت بگو. مواردی را دارد که می‌گوید مفصل است می‌رسد به اینجا که بگو دوستان مرا خوار و خفیف نسازد. پس همانا من هنگام خشم مجازات شدیدی دارم که هیچ یک از آفریده‌هایم را تاب آن نیست «و لا یستخفوا باولیائی فان لی سطوات عند غضبی لا یقوم لها شی ء من خلقی» در مقابل خشم من مقاومت نمی‌توانند بکنند. اینها حالاتی است که در اهانت هست؛ و از گناهان زبان است.

راه درمان

حالا اگر مبتلا بودیم چگونه خودمان را مداوا کنیم؟ راه درمان این زشتی و پلیدی اخلاقی و رفتاری که در ما است چگونه است؟ ما معمولاً یک راه‌های عمومی را دائماً گفتیم. آن راههای عمومی اینجا هم هست. مثل بقیه بیماری‌های اخلاقی است. اولاً باید به پیامدهای زشت این بیماری و آثار مخربی که دارد توجه کنیم. توهین اجتماع را از بین می‌برد. روابط فرد با خانواده و فرد با اجتماع را مختل می‌کند. انسجام اجتماعی را از بین می‌برد. اینها پیامدهای بد اوست. اینها را باید توجه کنیم. به آیات و روایاتی که در مذمت این رذیله وارد شده و بیان شده است در دستورات اهل‌بیت دقت کنیم. اگر خوب دقت شود حالت نفرتی نسبت به این بد دهنی و اهانت و توهین در انسان بوجود می‌آید که دنبال این کار نرود و این عادت زشت را ترک کند.

به علاوه بیاید آن ریشه هایی را که گفتیم باعث می‌شود که شخص اقدام به توهین کند آنها را در خودش علاج کند. تکبر بود، حسادت بود، خود برتر بینی بود، این حالت‌ها را از خودش دور کند. ریشه‌های اهانت را که ذکر شده که من دو سه مورد آن را برای شما گفتم اینها را ببیند که در خودش کدام از آن‌ها است آنها را اول مداوا کند؛ که اگر ریشه آن گناه خشک شود آثارش هم از بین خواهد رفت. تا ریشه خشک نشود بیماری ادامه دارد. این‌ها بحث‌های علمی بود.

در مرحله بعدی که عمل هست رفتار متضاد داشته باشد؛ یعنی اگر تا حالا بد دهن بوده است از این به بعد جدی شروع کند به خوش زبانی و مهربانی کردن با دیگران. رفاقت داشتن، با ادب سخن گفتن، زیبا سخن گفتن، آن قدر نسبت به افراد مختلف خوبی داشته باشد رفتار خوب داشته باشد تا این حالت در او ملکه شود. حالت طبیعی و عادی گفته شود. دراین‌صورت از این بیماری نجات پیدا می‌کند. این مختصری بود درباره اهانت و توهین که یکی از رذایل زبان است. زبان نزدیک به ۲۷, ۲۸ گناه دارد که ما شاید حدودا ۱۳ مورد را برای شما بیان کردیم. از خدای تعالی می‌خواهیم که همه ما را موفق کند از رذایل اخلاقی و رفتاری نجات پیدا کنیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

انا اعطیناک الکوثر فصل لربک وانحر ان شانئک هو الابتر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

یاد مرگ

خودم و همه شما مؤمنین و مؤمنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. از اموری که ما را به خدای تعالی نزدیک می‌کند و تقوی ما را بیشتر می‌کند توجه به مرگ و یاد قیامت است. مولای ما امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در خطبه ۱۸۸ در قسمتی از این خطبه فرمودند «أُوصِیکُمْ بِذِکْرِ الْمَوْتِ وَ إِقْلَالِ الْغَفْلَهِ عَنْهُ» توصیه می‌کنم شما را مردم به یادآوری مرگ سفارش می‌کنم از مرگ کمتر غفلت کنید «وَ کَیْفَ غَفْلَتُکُمْ عَمَّا لَیْسَ یُغْفِلُکُمْ» چگونه است که شما مرگ را فراموش می‌کنید در حالی که او شما را فراموش نمی‌کند.

هر لحظه منتظر است که وقتش برسد و ما را بگیرد. چگونه طمع می ورزید در حالی که به شما مهلت نمی‌دهد «فَکَفَى وَاعِظاً بِمَوْتَى عَایَنْتُمُوهُمْ» مرگ گذشتگان برای عبرت شما کافی است. اگر می‌خواستید عبرت بگیرید همین که نزدیکان و اطرافیانتان دوستتان تا دیروز با شما بود همین‌ها اگر می‌خواستید متذکر شوید کفایت می‌کرد «حُمِلُوا إِلَى قُبُورِهِمْ غَیْرَ رَاکِبینَ» آنها را به گورشان حمل می‌کردند بدون آنکه بر مرکبی سوار شوند «وَ أُنْزِلُوا فِیهَا غَیْرَ نَازِلِینَ» اینها را داخل قبر فرود می‌آوردند بدون اینکه خودشان بخواهند فرود بیایند یعنی دیگران آنها را داخل قبر می‌کنند «فَکَأَنَّهُمْ لَمْ یَکُونُوا لِلدُّنْیَا عُمَّاراً وَ کَأَنَّ الْآخِرَهَ لَمْ تَزَلْ لَهُمْ دَاراً» وقتی که این‌ها را می‌بینیم چنان از یاد رفتند گویا از آباد کنندگان دنیا نبودند و آخرت همواره خانه آنها بوده است.

یعنی وقتی شما بر سر قبر می‌روید انسانی را که مرده است می‌بینید که چشم‌هایش بسته است و خواب است انگار نه انگار که سالیان سال در حال تعمیر و آباد کردن دنیا بوده است. مفصل است تا می‌رسد به این جا که «وَ اشْتَغَلُوا بِمَا فَارَقُوا وَ أَضَاعُوا مَا إِلَیْهِ انْتَقَلُوا لَا عَنْ قَبِیحٍ یَسْتَطِیعُونَ انْتِقَالًا وَ لَا فِی حَسَنٍ یَسْتَطِیعُونَ ازْدِیَاداً أَنِسُوا بِالدُّنْیَا فَغَرَّتْهُمْ وَ وَثِقُوا بِهَا فَصَرَعَتْهُمْ» از چیزهایی که به آنها مشغول بودند جدا شدند و آنجا را که سرانجام شان بود ضایع کردند. خانه آخرت و آن جایی را که باید می‌رفتند را ضایع کردند. از آن چیزی هم که دل بسته بودند و مشغول بودند جدایشان کردند. اکنون نه قدرت دارند که از اعمال زشت خودشان دوری کنند و نه می‌توانند عمل نیکی بر نیکیهای خودشان افزوده کنند.

وقتی که اجل آمد انقطاع حاصل می‌شود «ان جاء اجلک انقطع عملک» نه دیگر می‌توانید از بدی‌هایی که کرده‌اید جدا شوید نه دیگر می‌توانید به خوبی هایتان اضافه کنید. به دنیایی انس گرفتند که مغرورشان کرد. چون به آن اطمینان داشتند. سرانجام مغلوبشان کرد. فکر می‌کردند که می‌توانند بر آن پیروز شوند اما او بر آن‌ها پیروز شد و غلبه کرد که اعاذنا الله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا. خدای تعالی تقوا را در دل همه ما ریشه‌دار بگرداند ان‌شاءالله.

دوران امام عسکری علیه السلام

هشتم ربیع‌الاول شهادت پدر امام عصر ارواحنا فداه امام عسکری علیه‌السلام است که در سن ۲۸ سالگی در سال ۲۶۰ قمری به شهادت رسید. در این ۲۸ سال سه دوره برای حضرت در نظر گرفته شده است. یک دوره ۱۲ ساله که در مدینه بودند؛ و یک دوره ۱۶ ساله که در سامرا بودند؛ که شش سال آخرش را امامت کردند. قبلاً سختی زمانه امام عسکری علیه‌السلام را من در دوره‌های قبل به مناسبت‌هایی بیان کردم؛ و این که با تمام مشکلات موجود حضرت یک شبکه تشکیلاتی قوی از شیعیان را اداره می‌کردند. از زمان حضرت جواد علیه‌السلام ریشه‌های این شبکه ریخته شد و در زمان امام عسکری علیه‌السلام به اوج خودش رسید. بعد هم ادامه پیدا کرد در زمان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه.

اولین شبکه تشکیلاتی را می‌شود گفت که تا الان هم وجود دارد و سراسر کشورهای اسلامی را امام با همین شبکه مدیریت می‌کرد وضعیت هم به گونه‌ای بود که به راحتی نمی‌شد افراد را در اختیار گرفت و تربیت کرد و نیرو سازی کرد. امام صادق می‌توانست. امام‌رضا تاحدودی می‌توانست؛ اما برای امام عسکری کار خیلی سخت بود. در پادگان زندگی می‌کردند. تحت الحفظ بودند. ارتباط شیعیان با حضرت به سختی صورت می‌گرفت. با یک ترفندهایی به خدمت امام می‌رفتند. مشکلاتی بوده. لذا یکی از راه‌های ارتباطی که امام عسکری انتخاب کرده بود که بوسیله و تبیین شرایط می‌کرد بیان مواضع می‌کرد ارشاد و راهنمایی‌های اعتقادی شیعیان را می‌کرد نامه بود.

به وسیله نامه کارهای مهمی را انجام دادند و این نامه‌ها الان به عنوان سندهای تاریخی و مهم و گویا نگهداری می‌شود. هست و در اختیار شیعه است. بعضی از این نامه‌ها مفصل بود بعضی کوتاه‌تر بود. در بعضی‌ها مطالب خیلی عمیق اعتقادی مطرح شده بود. بعضی هایش تذکرات بود. یکی از آن نامه‌های مفصلی که حضرت نوشتند نامه‌ای است که به اسحاق بن اسماعیل نیشابوری نوشتند. نامه طولانی‌ای است. اسحاق مورد وثوق امام بود؛ اما امام تذکراتی به او داد. یکی دو جا به او تشر رفته اما با این حال جزو افرادی بود که مورد وثوق بود. این نامه خیلی مفصل و مورد توجه مورخین است و بندهای خیلی زیبایی دارد.

نامه‌هایی را به گروه‌های شیعیان حضرت نوشتند. نامه‌ای را به اهالی قم نوشتند. نامه‌ای را به ابن بابویه (شیخ صدوق) نوشتند. هر کدام از این نامه‌ها شامل پیام‌هایی است. ولی فرصت بیانش نیست. بعضی از این‌ها را می‌شود سه چهار جلسه درباره آن صحبت کرد. به هر تعبیر امام وظیفه مهمش را حفظ دین و گسترش احکام و عقاید دینی در بین توده‌های مردم می دانسته این کار را هم به خوبی انجام دادند؛ و در آن مقطع به زیبایی کار صورت گرفت؛ و بالاخره چون مخالفین می‌دانستند که امام عسکری پدر امام عصر ارواحنا فداه است قصد کشتن امام را از همان اول داشتند و مترصد این بودند که حضرت را از پا درآورند.

به هر جهت معتمد بالله آن خلیفه عباسی که خیلی ظالم و جسور بود. به حضرت ظلم زیادی کرد. شکنجه کرد و آزار داد در همان مدت کوتاه تا بالاخره امام را با سم به شهادت رساند. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و موالیان و محبان حضرات معصومین علیهم‌السلام قرار بدهد ان‌شاءالله.

هدف ظهور و آرمان انقلاب

بعد از شهادت امام عسکری دوران امامت امام عصر ارواحنا فداه آغاز می‌شود که روزهای شادی و خوشحالی شیعیان خواهد بود. روزهای بعد از شهادت امام عسکری علیه‌السلام البته ما باید با نوع رفتارمان کسب رضایت حضرت را داشته باشیم تا با آن رفتار بتوانیم زمینه فرج حضرت و ظهور امام را فراهم کنیم. مهم‌ترین رفتار ما به برکت انقلاب اسلامی و برقراری نظام اسلامی تلاش برای استقرار عدالت و مبارزه با ظلم و استکبار است. اگر این دو کار بشود زمینه ظهور فراهم خواهد شد که از اهداف ظهور است و از آرمان‌های انقلاب.

یعنی نظام اسلامی و آحاد مردم و تک‌تک ماها باید در گسترش عدالت تلاش کنیم. در این مسیر قدم برداریم در مبارزه با ظلم و فساد بیکار نباشیم. ساکت نباشیم. امر به معروف و نهی از منکر جدی است. اینها را باید داشته باشیم تا سرباز خوبی باشیم برای ولایت برای امام معصوم برای ولی‌عصر ارواحنا فداه.

مخالفت با بسیج مخالفت با استکبارستیزی است

پنجم آذر هست سالروز تأسیس بسیج مستضعفین. این روز را به تمام بسیجیان عزیزمان تبریک می‌گویم. هفته گذشته درباره بسیج اشاره کرده و نکاتی را عرض کردم. امروز هم فرماندهی محترم سپاه قطعاً مطالبی را بیان کردند که شنیدید من در آن قالب دیگر صحبتی نمی‌کنم؛ اما یکی دو نکته را اشاره می‌کنم. گاهی شنیده می‌شود که ما دیگر به بسیج احتیاجی نداریم. مربوط به جنگ بود جنگ هم تمام شده است. دیگر چه احتیاجی به بسیج است. گاهی هم برای بسیج بدل‌سازی می‌کنند. گروه‌ها و افرادی را ان جی او هایی را دستگاه‌هایی را درست می‌کنند و تقویت می‌کنند پول می‌دهند که این‌ها در کنار بسیج قرار بگیرند و از این حرف‌ها زیاد است.

ما عرض می‌کنیم که آنهایی که با بسیج مخالفت می‌کنند با کار و تلاش و اخلاص و مجاهدت و ایثار و وظیفه‌شناسی و موقعیت‌شناسی با این‌ها مخالفت می‌کنند. با استکبار ستیزی مخالفت می‌کنند. بسیجی یعنی حضور جهادی در عرصه‌های مختلف مورد نیاز کشور آن هم از روی بصیرت و آگاهی. گاهی هم عرصه نظامی است. عرصه جنگ است. آنجا هم می‌آیند داخل می‌شوند؛ اما تعریفی که بخواهیم بکنیم و درست باشد این است که در هر جایی که وظیفه احساس کند بسیج حاضر است. فقط جنگ نیست.

حضور، حضور جهادی است. جهاد با جنگ به معنای مقاتله و کشتن و جنگ فیزیکی فرق دارد. جهاد یعنی تلاشگری، فعال بودن در عرصه‌ها، هر عرصه‌ای، عرصه علمی باشد، عرصه فرهنگی باشد، عرصه سیاسی باشد حضور جهادی است. وسط میدان کار بودن است با تمام قوا. البته همیشه جهت حرکت بسیج به سمت مقابله با استکبار و مبارزه با طاغوت است. می‌بینید که اکثریت مردم در جریاناتی که اتفاق می‌افتد همین مسیر را طی می‌کنند. ولو عضو بسیج به آن معنای خاص نباشند. در تشکیلات نباشند؛ اما هدف‌گیری موقعیت‌شناسی موضع‌گیری همین حرکتی که در زلزله اخیر به وجود آمد می‌بینید که چگونه همه جمع شدند و یک حرکت جهادی انجام دادند.

اساساً ریشه همه پیروزی‌هایی هم که تا الان داشتیم همین تفکر بوده است و من بعد هم همین تفکر است که ما را به مقصد می‌رساند. امام رضوان‌الله علیه آن روزهایی که هنوز جنگی آغاز نشده بود دستور تشکیل بسیج را دادند. می‌بینید که مربوط به جنگ نیست و نقش او را برای تداوم انقلاب و مبارزه با استکبار ضروری دانستند. عبارات امام را در آن مقطع بخوانید. جنگ شد. حضور در جنگ داشتند. بعد از جنگ دوباره تأکید کردند این شجره طیبه باید در قالب‌های گوناگونی ادامه پیدا کند. من جمله بسیج دانشجو، بسیج طلبه.

این را ایشان تأکید کردند بنابراین خیال خامی است که یک عده‌ای فکر کنند بسیج در این کشور تعطیل می‌شود. بسیج یکی از مهم‌ترین وظایف خودش را دفاع از نظام اسلامی می‌داند و لذا در صف مقدم دفاع از ارزش‌های الهی و مبارزه با استکبار تا آخر محکم ایستاده است و امروز هم از وظایف مهم و اصلی خودش هدایت نسل جدید و بسط و گسترش اخلاق و فضایل معنوی در جامعه می‌داند. لذا با تشکیل حلقه‌های صالحین و امثال ذلک در این مسیر دارد قدم برمی‌دارد.

بسیج الگوی بیداری اسلامی

شکل بسیج امروز مورد اقبال کشورهای بیدار شده جهان است. از این حرکت الگوگیری کردند. شما ببینید در همین قصه عراق و سوریه آن الگویی که توانست عراق و سوریه را نجات بدهد همین تشکیلات حشد الشعبی و امثال ذلک بود. چه در عراق چه در سوریه که توانستند آن پیروزی‌ها را به دست بیاورند. البته با همان هدایتی که بسیج ایران داشت. لذا این یک جریان جاری است تا صحنه قیامت از اول خلقت بوده تا آخر هم خواهد بود، این فرهنگ و این تفکر.

رهبر معظم انقلاب در دیدارهای هفته گذشته شان مطالب مهمی را بیان کردند که قسمت عمده آن تأکید بر مواضع قبلی بود. این که آمریکا دشمن ماست. عده‌ای در داخل بلندگوی دشمن هستند و ما را در مواجهه با دنیای کفر به گرفتاری می‌اندازند؛ و ما در این مواجه ملاحظه هیچ کس را نداریم. این‌ها مطالبی بود که آقا فرمودند و با صلابت و قاطعیت تمام راهگشا اتمام حجت کردند.

قصه برجام و پیروزی سوریه

نکته‌ای را بنده عرض کنم و آن اینکه امروز شش سال از بحرانی که در سوریه به راه انداختند می‌گذرد. ۵ سال هم از آغاز مذاکرات کشورمان که نتیجه‌اش برجام شد می‌گذرد؛ و این دو چقدر عبرت‌آموز است. البته اگر چشم عبرت بینی باشد؛ که تبعیت نکردن از رهبری و امام جامعه و اعتماد کردن به دشمن و باور غلط ثمره‌اش شد هیچ؛ و اما پیروی از امام امت مقاومت شرافتمندانه مقاومت عزتمندانه مبوه اش شد اضمحلال و زبونی و شکست دشمن و نجات منطقه. این خیلی عبرت‌آموز است. منطقه از دست تروریست‌ها نجات پیدا کرد. آباد شد.

عامل پیروزی اتحاد مسلمین است. وحدت شان از هر نژاد و رنگ و ملیتی که هستند اما ملتشان اسلام است. اسلام مرز ندارد هرجا مسلمانی باشد مسلمان دیگر اگر بتواند باید به کمک او برود. آن چیزی که عبرت‌آموز بود هدایت رهبری و وحدت پیروی از رهبری بود؛ که در قصه برجام تبعیت به آن معنا صورت نگرفت. نتیجه‌اش را دیدید و در اینجا نتیجه‌اش این گونه است. یک جریان بزرگ خطرناک ساخته و پرداخته شده توسط استکبار و با حمایت ارتجاع منطقه برای از بین بردن اسلام و معنویت با تمام قوا. شش سال کشت و انواع جنایت‌ها را کرد؛ و امروز توسط جوانان برومند کشورهای اسلامی ریشه کن شدند. سیطره نظامی آنها برچیده شد.

اگرچه فکر آنها هنوز باقی است. چون فکر به این سادگی‌ها از بین نمی‌رود. سلطه آنها گرفته شده. این کار کمی بوده است که انجام شده است؟ آثاری که بر جامعه جهانی دارد کم است؟ جامعه جهانی را نجات داد. آن وقت یک عده در داخل و خارج اصلاً نمی‌بینند لال شده اند. همین در داخل هم یک عده لال هستند یا این گونه وانمود می‌کنند. نه تشکری و نه تبریکی نه حرکتی. توجه دارید بعد از درخواست دولت‌های سوریه و عراق از ایران برای حمایت از آنها در مبارزه با تروریست و کمک‌های مستشاری ایران قبول کرد برای حفظ منطقه از آسیب تروریست به این کشورها و امنیت داخلی خودش کمک نظامی و امنیتی کند.

مقاومت شش ساله با تروریست موجود در سوریه وسه ساله در عراق با راهبردهای رهبری و مرجعیت و همراهی و مجاهدت رزمندگان جهان اسلام نه فقط برای ایران و افغانستان از کشورهای دیگر هم بودند و جمع شدن همه ظرفیت‌ها و بسیج همه نیروها و سازماندهی قوی و هوشمندانه سردار و فرمانده شجاع سپاه قدس نتیجه‌اش سرکوب جریان تکفیری و پیروزی جبهه مقاومت شد. که پیروزی‌های به دست آمده توسط مجاهدت‌ها و ایثارهای انسان‌های پاک و خالص را همین جا به حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و نائبش و همه آزادگان و خانواده‌های شهدای مدافع حرم تبریک می‌گوییم و علو درجه برای شهدا و صبر برای خانواده‌های آنها خواهانیم که طوبی لهم.

خوش به حال آنهایی که در این مسیر قدم برداشتند و به شهادت رسیدند که جا دارد دوستان در استان ان‌شاءالله مراسم باشکوهی را برای تجلیل از همه مدافعان حرم و بعد به خصوص خانواده‌های آنها، شهدا و جانبازان، مجلسی برگزار کنید که همه مدافعان حرم را دعوت کنید. خانواده شهدا و دیگران هم باشند. تقدیر کنید. کار بسیار بزرگی بود. ابعادش را اگر ببینید توجه کنید کار خیلی بزرگی بود. پرونده داعش در سوریه و عراق بسته شد؛ اما منطقه خاورمیانه وارد یک مرحله جدیدی می‌شود.

چون عربستان و اسرائیل و آمریکا با خفتی که دیدند دیگر توان مقابله با جبهه مقاومت را که ندارند و هرچه هم که توطئه کنند جز شکست چیزی نصیبشان نمی‌شود و آن ضرباهنگ کم‌شدن از ۲۵ سال در این یکی دو سال شروع شده است الان به اوج خودش رسیده است و آرام آرام به نتیجه نزدیک خواهیم شد ان‌شاءالله. قطعاً این سه جرثومه شوم اقدام به توطئه با اشکال دیگر بر علیه مقاومت خواهند کرد. لذا باید بصیر و هوشیار بود ما برای اینکه به فراموش نکنیم دشمن داریم. ولو عده‌ای اجنبی پرست خوششان نمی‌آید هر هفته سهمیه آمریکا را کنار می‌گذاریم که مرگ بر آمریکا.

توصیه می‌کنم دوستان نامه فرمانده محترم سپاه قدس را به رهبری و جواب رهبر معظم انقلاب را به ایشان را به دقت بخوانید. نکات ارزنده‌ای دارد. قصد من این بود که همین دو نامه را امروز تحلیل کنم برای شما و نکاتی را بگویم اما چون موارد دیگر بود باید هم صحبت می‌شد آن را کنار گذاشتم؛ اما خودتان به او دقت کنید.

نکته دیگر اینکه وزیر جنگ رژیم کودک کش صهیونیستی از کشورهای عربی درخواست کرده برای مقابله بهتر با جمهوری اسلامی ایران بیایید با اسرائیل متحد شوید. خب مگر متحد نیستید؟! متحد که هستید تا حالا چکار خواستید بکنید که نکردید؟ هر کاری که از دستتان برآمده تا حالا کرده‌اید. اما آن چیزی که ما عرض می‌کنیم این است که اسرائیل آل سعود آمریکا دستتان به سمت ایران دراز شود آن دست را از گردن قطع خواهیم کرد.

هفتم آذر روز نیروی دریایی از پاسداران حریم امنیت دریایی تشکر و قدردانی می‌کنیم و به آن‌ها خدا قوت می‌گوییم.

حضور رهبری در مناطق زلزله زده

مطلب دیگری که عرض می‌کنیم یکی از مظاهر زیبای مواسات و هم دردی که هفته گذشته جلوه‌گری کرد حضور رهبری در مناطق زلزله زده بود؛ که سخنان آرامش‌بخش ایشان تسکین و مرهمی شد بر دردهای سخت آسیب دیدگان و کسانی که عزیزانشان را از دست داده بودند. باید خدای تعالی را شاکر باشیم که رهبری فرزانه و بصیر و موقع شناس داریم. بعد هم دستورات لازم را برای سرعت و دقت بیشتر دادند و افراد را به کار مضاعف ترغیب کردند.

آنچه مسلم است این است که بازسازی و ساخت و ساز مسکن به طول خواهد کشید و مشکلات خودش را دارد به دوستان استان و ارشاد شد بعضاً به آقایانی که با آنها ارتباط داشتیم عرض کردیم که متمرکز کار کنید. متفرقه کار نکنید و الان با توجه به نیازی که هست دوستان متمرکز روی کانکس کار کنند. آن اتاقک‌هایی که اینجا هم تولیداتش هست که بردند آنجا مستقر شدند و الحمدالله از این طرف هم دارند می‌برند و هر کس و هر گروهی که می‌تواند و می‌خواهد خدمت کند در همین زمینه خدمت کند که این خدمت عاجل است و زودتر به نتیجه می‌رسد؛ که الحمدالله تا آنجایی که بنده مطلع هستم گزارش‌هایش را گرفتم فعالیت‌های خوبی هم تا الان صورت گرفته است که از همه تشکر می‌کنم و امیدوارم که مساعی و زحمتی که می‌کشند و مرضی خدای تعالی واقع شود خیلی سرد است الان خودتان تصور کنید که وضعیت چگونه است بچه کوچک و پیرزن و پیرمرد گرفتاری دارد.

آموزش سند ۲۰۳۰ در بعضی مدارس

نکته دیگر اینکه متأسفانه موذیانه و مرموزانه این را خوب دقت کنید. به انحاء مختلف بعضی از مطالب سند استعماری و ضداخلاقی ۲۰۳۰ در بعضی از مدارس آموزش داده می‌شود. ما در حال رصد هستیم. مصوب کردند متأسفانه آموزش و پرورش به اسم طرح نماد؛ یعنی نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان. من آن سی دی را که در اختیار قرار دادند را دیدم؛ که در او آموزش‌هایی داده شود که در آن سی دی قبح یک سری امور ریخته خواهد شد. یعنی می‌گویند که ما چاره‌ای نداریم و باید آموزش بدهیم. ما می‌گوییم آموزش بدهید اگر هم لازم است آموزش داده شود اما چرا این گونه آموزش می‌دهید؟

بعد معلم آن‌ها می‌گوید که می‌دانید جاهای آسیب‌پذیر شما کجاست؟ حالا خود من هم دارم آموزش می‌دهد متأسفانه. اینطور برای بچه‌ها شروع می‌کند به گفتن. به آنها هم که تذکر داده می‌شود می‌گوید مصوبه است. خب بله خلافی را که می‌خواهند انجام بدهند اول تصویبش می‌کنند.

ما اگر اصل آموزش را هم قبول کنیم با نحوه بیان مطلب با محیط آموزشی که ترسیم شده است ایراد داریم و محل اشکالات فراوان است. اینجا به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس باید ورود کنند. از وزیر آموزش و پرورش بخواهند. البته این سی‌دی که گفتم در کرج توزیع نشده است. در استان تهران توزیع شده است. در کرج فعلاً گزارشی به من نرسیده است. در استان تهران در مناطق نزدیک به کرج توزیع شده است و در کشور بنا است که عملیاتی شود.

لزوم ورود نمایندگان مجلس

باید وزیر را بخواهند. اگر می‌خواهید سؤال کنید الان جایش است. فقط به فکر این که فلان کس را در فلان جا منسوبش کنیم که اگر خواسته ما انجام نشود از وزیر سؤال می‌کند فقط به این فکر نباشید. کلان نگری داشته باشید. آینده و اخلاق و دیانت فرزندان را این کارها به خطر انداخته است. الان باید از وزیر سؤال کرد. اصلاً این سؤال کردن را باید شروع کرد. بحث وزیر راه، در این مدت دیده نشده است که ایشان کجاست. هرجای دنیا که باشد وزیر راه اولین کسی است که وسط میدان است. چرا مجلس سؤال نمی‌کند. از وزیر متأسفانه ساکت است.

نمایندگان مجلس چرا ساکت هستند؟ آن آقایانی که در دفاع از خائنین به نظام در مجلس نطق می‌کنند چرا راجع به اخلاق راجع به جان مردم راجع به اطفال راجع به مدارس سکوت می‌کنند؟ هیچ احساسی ندارند شما که رگ‌های گردنت باد می‌کند برای دفاع از کسانی که به مملکت خیانت کردند، برای آنها دلسوزی می‌کنی، چرا برای جوان‌ها و بچه‌ها و جان مردم دلسوزی ندارید؟ این هم یک نکته است که باید ورود پیدا کنند آقایان و توجه به آن داشته باشند.

وضعیت اروپا در قبال ایران

این‌ها باید گفته شود تا بصیرتهای لازم دائم تکرار شود. هفته گذشته یک هیئت ۶۰ نفره اروپایی به تهران آمدند. هم‌زمان معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد به زودی دفتر اتحادیه اروپا در تهران افتتاح خواهد شد و این در حالیست که کشورهای اروپایی کشورهای مهمشان در ایران سفارتخانه دارند. نیازی به دفتر برای ما نیست. مگر برای آنها نیاز باشد. آنها هم چون برای رسیدن به مقاصدی که دارند احتیاج به این دفاتر دارند. متأسفانه ما چند هفته است که داریم این را تکرار می‌کنیم که در تاریخ ثبت شود. برای کشور گرفتاری که مثل برجام درست شد را درست نکنید.

معمولاً با همین دفاتر در داخل کشور سبک زندگی غربی را پیگیری می‌کنند بعد هم از طریق نهادهای بین‌المللی او را تحمیل می‌کنند. اگر قبول کنی برایت تبعات دارد. مشکلاتی درست می‌کند. اگر یادتان باشد دولت سازندگی برای گرفتن وام بهداشت و درمان از همین اروپا و از بانک جهانی مجبور شد پیشگیری از موالید را قبول کند. بحث کنترل جمعیت آن موقع مطرح شد. بحث آزاد گذاشتن حجاب دختران و خانواده‌ها آن موقع مطرح شد؛ یعنی به خاطر اینکه از بانک جهانی وام بگیرند گفتند نسبت به حجاب یک مقداری بی‌توجه خواهیم بود. نسبت به اولاددار شدن یک مقداری بی‌توجه خواهیم بود.

امروز هم وضعیت همان است. وضعیت اروپا در قبال ایران کاملاً مشخص است. دل آنها برای بازاریابی های کالاهایشان می‌تپد. آنها هرگز تکنولوژی را وارد کشور نخواهند کرد. اگر بکنند می‌خواهند سود چند برابری ببرند. البته باید تکنولوژی وارد شود. آنها دنبال بازار برای فروش اجناس شان می‌گردند. آقایان گرفتاری بیشتری را برای کشور درست نکنند. فرصت بیان و توضیح مشکلاتی که اروپا برای ما از زمان تنباکو بلکه قبل از تنباکو ایجاد کرده نیست که بیان کنم و موارد را یکی یکی برای شما بگویم که اروپا همچین گلی به سر ایران نزده است که الان شما دلتان می‌تپد که آن نشد با این ارتباط را برقرار می‌کنیم.

مسئول باید بومی باشد، اما با شرایطش

و لازم است تذکری بدهم که متأسفانه عده‌ای از حرف‌ها مغرضانه برداشت می‌کنند. من سعی می‌کنم صحبت‌هایی را که اینجا می‌کنم با دقت بیان کنم. در این چند سال بنده به مناسبت‌های مختلف عرض کردم که مدیران برای انتخاب خودشان در سمت‌های مختلف از افراد مؤمن و متعهد متخصص و لزوماً بومی استفاده کنند. این حرف خوبی است اما این که بنده می‌گویم امکان دارد که با شبیه همین حرف‌هایی که دیگران می‌زنند فرق هایی داشته باشد. باید این را توجه داشت.

اگر در قسمتی همین شخص بومی شخص نادرستی است، دست کج است، دست‌اندازی به بیت‌المال دارد، با اصحاب زر و زور ارتباط دارد، از حمایت آنها برخوردار است که بعدا این آنها را حمایت کند. آنها این را حمایت کنند و یک رابطه‌های این‌گونه با هم دارند به هیچ وجه من نمی‌گویم که این بومی باید سر کار باشدن این را باید برداشتن فردا نگویند فلانی گفته است باید بومی باشدن بنده می‌گویم که باید بومی باشد اما با شرایطش می‌گویم. اگر از آن طرف هم دنبال یک جایگاهی است که باید متخصص باشد کاردان باید باشد متعهد باید باشد و ما الان بومی نداریم بگوییم الا و لابد الان حتماً باید یک بومی بیاوریم ولو اینکه کار را بلد نیست این هم حرف باطلی استن حرف را خوب توجه کنند. خاستگاه حرف را ببینند که کجاست تحلیل نادرست نداشته باشند.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.