نماینده ولیفقیه در استان البرز در دومین شب اقامه عزای حسینی (ع) در مصلای بزرگ کرج، در ادامه بحث مکرمتهای اخلاقی در جریان عاشورا و مباحث تربیتی قیام حسینی (علیهالسلام)، بیان داشت: امام حسین (ع) مربی و معلمی است که انسانهای تحت تربیت او، ربانی و الهی میشوند و در همهی ابعاد، به منزل مقصود و کمال غایی خود میرسند.
آیتالله سید محمدمهدی حسینی همدانی با بیان اینکه تمام زندگی حسین (علیهالسلام)، حیات و احیاء است اظهار داشت: امام با سخنرانیهای مکرر، ارشادات و پیامهای متعدد و رفتار و عمل خود تا آخرین لحظه به دنبال پرورش انسان است و به عالم درس میدهد.
وی با اشاره به سلام کردن، بهعنوان یکی از آموزههای سبک زندگی حسینی (ع)، خاطرنشان ساخت: سلام کردن معمولاً کوچک انگاشته شده و جزو آداب معاشرت روزمره بهحساب میآید، درحالیکه سلام یک رابطهی انسانی و از دستورات دین است که ارتباطات اجتماعی با آن آغاز میگردند.
امامجمعه کرج با اشاره به توجه فقه اسلامی به “سلام”، بیان داشت: میدانید که نماز با کلمه “سلام” پایان مییابد و اگر بین نماز کلمه “سلام” بیان شود، نماز را باطل میکند؛ بااینوجود، وجوب پاسخ سلام بهقدری است که اگر در حین نماز به شما سلام داده شد، باید با گفتن سلام، به آن پاسخ دهید و نماز شما نیز باطل نمیشود.
وی تصریح کرد: سلام کردن در حقیقت یک نوع محبت به دیگری است و معانی مختلفی چون “اعلام دوستی و امنیت” دارد؛ در بیان امام حسن مجتبی (ع) سلام دادن رسا و دلپذیر، از نشانههای جوانمردی و مروت انسان شمردهشده است و بخیلترین انسانها، کسی معرفیشده که نسبت به سلام بخل ورزد.
آیتالله حسینی همدانی خاطرنشان ساخت: سلام به کودکان، موجب عزتنفس و سبب رشد شخصیت آنان است و خود امام حسین (علیهالسلام) الگوی موفق این خصیصهی تربیتی است.
وی حضور بانوان و کودکان در کاروان امام حسین (علیهالسلام) را یکی از الگوهای تربیتی مهم جریان عاشورا دانسته و تصریح کرد: این گروه قریب ۸۰ نفری که در محضر امام حسین (علیهالسلام) تربیتشده و رشد یافتهاند، الگوی حضور بانوان در جامعه با حفظ حریم الهی و پایبندی به حجاب و عفاف و دفاع از آن در سختترین شرایط هستند.
نماینده ولیفقیه در استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: قیام امام حسین (ع)، پرچم توحید را برای همیشهی تاریخ به اهتزاز درآورد و هر اتفاقی که در آن افتاد، در کنار ظاهر خود، باطن و حقیقتی بلند را در تمام زمانها ماندگار کرده است.
وی با بیان اینکه عاشورا، حقیقتی واحد با جلوههای متعدد است، تصریح کرد: عاشورا هویتبخش انسان و عامل حیات اوست و به همین دلیل در طول تاریخ مورد دشمنی و عداوت مستکبرین و طواغیت بوده است.
آیتالله حسینی همدانی با بیان اینکه تحریف عاشورا، تحریف امامت و ولایت بهعنوان تمام موجودیت شیعه است، تأکید کرد: تقویت معرفت به اصل امامت و مصادیق آن، یکی از وظایف مهم هر فرد شیعه و مسلمان، بهخصوص در روزگار کنونی است.
وی در پایان با اشاره به جایگاه ویژه ” رضا و تسلیم” در جریان قیام امام حسین (ع)، بیان داشت: مقام “رضا” از مقامات سلوک است که بعد از صبر و توکل –که در سالهای گذشته به شرح آنها پرداختیم- برای سالک الی الله حاصل شود و انشاءالله در شبهای آینده نیز “جلوههای رضا و تسلیم در واقعهی عاشورا” را موردبحث قرار خواهیم داد.