نماینده ولیفقیه در استان البرز در اولین شب اقامه عزای حسینی (ع) در مصلای بزرگ کرج، با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان (علیهالسلام) بیان داشت: قصه کربلا و واقعهی طفّ، از همهی ابعاد برای بشر درسآموز است و هر کس با هر دیدگاهی، از معرفت گرفته و عرفان گرفته تا اقتصاد و نگاه نظامی و یا سیاسی، از آن بهرهمند میشوند.
آیتالله سید محمدمهدی حسینی همدانی اظهار داشت: وقتی خیمه عزای حسینی برپا میشود، باید کسب علم و معرفت، تقویت دینداری و شعور و استدلالات عقیدتی در این فضا موردتوجه ما باشد که امام (ع) نیز از ما اینگونه میخواهند.
وی با اشاره به آموزههای فراوان اخلاقی در جریان عاشورا، گفت: کرامت، عدالت، عبادت، عزت، شجاعت، سخاوت ، غیرت، عفت، همه از صفات برجستهای هستند که نهتنها در امام حسین (علیهالسلام)، بلکه در تمام یاران و شاگردان ایشان نیز موج میزند.
امامجمعه کرج ادامه داد: شهدای نماز ظهر عاشورا، درس “اهمیت به احیای نماز” را به ما گوشزد میکنند و تأکیدات مکرر امام (علیه اسلام) بر “لزوم عدم تبعیت از هوای نفس”، پاسخی به ادعای آنانی است که قیام حسینی را به قدرت پرستی و ریاستطلبی تفسیر میکنند.
وی با اشاره به حدیث ” اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ، یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ ” از امام حسین (علیهالسلام)، تصریح کرد: این حدیث معروف گاهی اشتباهاً به “دین لقلقه زبان مردم است” ترجمه میشود، درصورتیکه ” لَعْقٌ” اشاره به “مزمزه کردن و طعم چیزی را چشیدن” دارد و اشاره به این واقعیت دارد که اکثر مردم، بهجز نام و نشانی از دین، چیزی از آن را درک نکردهاند و به همین دلیل تا معایش و زندگی آنان قدری بالا و پایین شود، دینداریشان آسیب میبیند.
آیتالله حسینی همدانی بیان داشت: طبق بیان امام حسین (ع)، عامل دگرگونی کوفیان “تبعیت از هوای نفس” و در پی آن “فراموشی یاد خدا” بود که کار را به امام کشی رساند و این درس مهمی است که میتواند دنیا و آخرت ما را تحت تأثیر قرار دهد.
وی سخاوت و جود را درس دیگر واقعهی عاشورا دانسته و تصریح کرد: پس از شهادت امیرالمؤمنین (ع) که تا شهادت امام حسن (علیهالسلام) که حدود ده سال به طول انجامیده است، حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام) مشغول فعالیت اقتصادی و کار بودند و وضع مالی خوبی داشتند که همهی این اموال را در مسیر کربلا صدقه داده و حتی تمام منطقه کربلا را خریدند تا در مِلک دیگران نباشند و اینها همه درسهای زندگی آزادمنشانه، برای همه انسانها در طول تاریخ است.
نماینده ولیفقیه در استان البرز، خاطرنشان ساخت: استقامت و صبر در برابر ناملایمات، درس دیگر واقعهی عاشورا است که مکرراً مورد تأکید حضرت (علیهالسلام) نیز قرارگرفته است.
وی افزود: امام حسین (علیهالسلام)، خود نیز عملاً این صبر را به نمایش گذاشت و نقلشده که هرچه شرایط نبرد سختتر میشد، چهرهی حضرت (علیهالسلام) مبتهج و گلگونتر میگشت.
امامجمعه کرج با بیان اینکه تحصیل اخلاق نیز یکی از مواردی است که صبر و استقامت میطلبد، خاطرنشان ساخت: هیچکس با کتاب خواندن، متخلّق نمیشود، بلکه باید صبر و استقامت و مراقبت داشته باشد.
وی با اشاره به شخصیت امام (ره) و آرامش عمیق روحی و روانی ایشان در اتفاقات مهمی چون انفجار دفتر نخستوزیری و حزب جمهوری اسلامی یا جنگ تحمیلی، خاطرنشان ساخت: دست یافتن به این آرامش و اطمینان معنوی جز با تبعیت و اتصال به سرچشمههای غیب و وحی امکانپذیر نیست.
آیتالله حسینی همدانی گفت: وفاداری و وفای به عهد، درس دیگر عاشورا و از مسائل مورد تأکید قرآن کریم است که بالاترین مصادیق وفای به آن و درعینحال مصادیق نقض آن را در واقعهی کربلا شاهدیم.
وی ادامه داد: پیمانشکنی و نقض عهد، نوعی بیبندوباری است که ارزشهای انسانی را از بین برده و روابط اجتماعی را تخریب میکند و شخص پیمانشکن، در بیان امام حسین (علیهالسلام) در کربلا، مورد لعن و نفرین است.
نماینده ولیفقیه در استان البرز با اشاره به اینکه مخاطب سخنان امام (ع) در عاشورا، درواقع همهی انسانها در تمام تاریخ هستند، گفت: وظیفهی پیرو و شیعهی امام حسین (ع) در همهی زمانها، ایستادگی در برابر باطل و طاغوت است و این وظیفه اختصاص به زمین کربلا و عاشورای ۶۱ هجری ندارد.
وی تأکید کرد: معرفت، زمینهساز محبت و محبت، عامل اطاعت است و کسی هم که مدعی محبت حسین (علیهالسلام) است، باید این ادعا را با اطاعت عملی اثبات کند.
خاطرنشان ساخت: عزای امام حسین باید معرفت افزا و تحولآفرین باشد؛ آه و اشک نیز زمینهساز محبت و تبعیت است؛ بهتنهایی نه شبههای برطرف میکند و نه مبانی را تحکیم میکند که در غیر این صورت، برای خود این آه و اشک نیز شبهه میسازند.