خطبه/

مشروح خطبه های ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۶/۵/۲۰
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

 

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. از آنجایی که حفظ و کنترل زبان در سعادت انسان نقش اساسی دارد متقین هرگز بیهوده و بی‌جا سخن نمی‌گویند؛ و همان‌طور که در روایات داریم فراوان و به بیانات مختلف زبان هر کسی نشان دهنده میزان عقل اوست. لذا عقلا همیشه بجا و محکم سخن می‌گویند؛ و چون خلاف‌هایی که توسط زبان انجام می‌گیرد فراوان است. دائماً مواظب سخن گفتن خود هستند و زبان را کنترل می‌کنند و به او اجازه سرکشی نمی‌دهند.

مولای ما امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند زبان درنده‌ای است که اگر رهایش کنید هار می‌شود و انسان را می‌گزد یعنی به ضرر خود انسان قیام می‌کند. یکی از گناهان بزرگ زبان دروغ‌گویی است. ما راجع به دروغ‌گویی جلساتی را خدمت شما آیات و روایات را بحث کردیم. مضرات و آثار و تبعاتی که دارد و راه‌های درمان آن را بیان کردیم. بحث را هم تمام کردیم؛ اما یک قسمت از بحث ماند. وعده دادم که این جلسه ادامه بحث باشد که بحث دروغ این قسمتش هم تمام شود. بعد بحثی را که شروع کرده بودیم که راجع به ناسزاگویی بود ان‌شاءالله در نوبت بعد با قید حیات بیان کنیم.

در یک روایتی است از امام صادق علیه‌السلام که حضرت فرمودند کلُّ کذبٍ مَسؤولٌ عَنهُ صاحِبُهُ یوما إلاّ کذبا فی ثلاثهٍ دروغگو همه دروغ‌هایی که می‌گوید هر کسی که مبتلا به دروغ است در مقابل بافته‌هایی که دارد مسئول است. باید پاسخ بدهد مگر در سه مورد. اینجا سه مورد را از دروغ خارج کرده است. خوب دقت کنید. ما راجع به دروغ که چه گناه بزرگی است چه کبیره‌ای است مفصل آیات و روایات را گفتیم. حالا با آن همه بدی‌ها می‌گوید در سه مورد اشکالی ندارد. این سه مورد را توضیح بدهیم محدوده‌اش را به دست بیاوریم. چون بعضی از همین سه مورد سوءاستفاده می‌کنند.

رجُلٌ کائدٌ فی حَربِهِ فهُو مَوضوعٌ عَنهُ آن مردی که به خاطر مصالح جنگی دروغ بگوید یعنی در نبرد و مبارزه که حالا توضیح خواهم داد مبتلا به دروغ شود أو رجُلٌ أصلَحَ بینَ اثنَینِ یلقَی هذا بغَیرِ ما یلقَی بهِ هذا یریدُ بذلک الإصلاحَ ما بینَهُما یا کسی به خاطر اصلاح بین دو نفر که با هم اختلاف دارند مطلبی را از او برای این بگوید و از این برای او بگوید برخلاف واقع که به این وسیله بین آن دو اصلاح کند آن دو را با هم آشتی بدهد این هم از موارد استثنا است أو رجُلٌ وَعَدَ أهلَهُ شیئا و هُو لا یریدُ أن یتِمَّ لَهُم یا کسی به خانواده خودش و به همسر خودش وعده‌ای را بدهد که بنای او این است که با آن وعده عمل نکند. دروغ گفتن به همسر این هم یکی از مواردی است که جایز شمرده شده است.

این را می‌خواهیم توضیح بدهیم خوب دقت کنید. روایات دیگر هم داریم که در آنجا هم گفته شده است ولی عصاره همه آن روایات همین است بعضی جاها بیشتر و کمتر هم گفته شده است اما بازگشت همه آنها به این سه مورد برمی‌گردد. مسئله دروغ جنگی روشن است. حیله در میدان جنگ برای غلبه بر خصم و دشمن مورد قبول همه است. همه این را قبول دارند که برای اینکه انسان در مقابل دشمن پیروز شود عملی را انجام دهد و چون این عمل خلاف واقع است او چیزی فکر می‌کند و شما جور دیگری عمل می‌کنید حالت دروغ دارد و نوعی دروغ است. لذا این مورد استثنا است.

توجه داشته باشید که این جواز دروغ در جنگ، در جنگ سخت است؛ یعنی در جنگ نظامی است. حیله‌های نظامی است؛ و الا در جنگ نرم و حملات رسانه‌ای و خبری و امثال این‌ها کسی اجازه دروغ گفتن ندارد. ولو در مقابلش دشمن باشد. به دشمن در مقام لفظ دروغ نمی‌شود گفت. در جنگ می‌شود حیله جنگی به کار برد. لذا الان ما که می‌گوییم بمب اتم نداریم و کار هسته‌ای ما ربطی به سلاح‌های اتمی ندارد حیله جنگی به کار نمی‌برد. نظام اسلامی واقع را دارد می‌گوید. نه اینکه آنها خودشان مبتلا به حیله‌های این‌چنینی هستند!

اگر حیله‌ای به کار برده شود در جنگ سخت است، نه در جنگ نرم. مجوزش فقط در آنجاست. هیچ‌کدام از فقها ظاهراً اجازه نمی‌دهند که در لفظ هم این‌گونه باشد. این یک مسئله روشن است.

مسئله دوم مسئله اصلاح ذات‌البین است. بین دو نفر که با هم اختلاف دارند دعوا دارند شما کلماتی را بگویید که با هم آشتی کنند. این مورد تأکید اسلام است. یکی از فضیلت‌های اخلاقی است. همه ما باید این حالت را داشته باشیم. تلاش کنیم اگر بین افراد اختلافی هست و یا ناراحتی است و بگومگو هست این‌ها را اصلاح کنیم. بین همسران و فرزندان همسایه‌ها دوستان و فامیل اینها اصلاح شود. این جزء دستورات مؤکد اسلام است. هم در قرآن کریم به آن اشاره شده است هم در روایات.

مثلاً در قرآن در آیه دهم از سوره مبارکه حجرات فرمود إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ همه شما با هم برادرید بنابراین بین دو برادر خودتان صلح برقرار کنید. همیشه صلح برقرار باشد. این آیه قرآن شبیه آن هم باز هست. در روایات هم برای تشویق مردم به این امر از او به عنوان صدقه یاد شده. به عنوان عبادت یاد شده؛ یعنی اگر کسی بین دو نفر آشتی بدهد صدقه است. این عبادت است. عبارات اینها در روایات هست.

از امام صادق علیه‌السلام هست که حضرت فرمودند: صدقه و بخششی را که خدا دوست می‌دارد اصلاح میان مردم در هنگامه فساد و اختلاف و نزدیک ساختن آنها به یکدیگر در روزگار دوری و جدایی است. این صدقه است. در یک بیان دیگری باز امام صادق علیه‌السلام فرمودند: ایجاد الفت و اصلاح و آشتی بین دو نفر نزد من محبوب‌تر است از اینکه دو دینار در راه خدا صدقه بدهم؛ یعنی از صدقه هم بالاتر است. اگر شما بتوانی با زبانت بین دو نفر را اصلاح کنی ببینید که چقدر فضیلت دارد. این روایات را که عرض می‌کنم بنایم بر اهمیت موضوع اصلاح ذات‌البین است که نباید به او بی‌توجه بود.

امیرالمؤمنین در سفارشاتی که در آخرین لحظات عمر شریفشان به فرزندانشان داشتند فرمودند: از جد شما یعنی جد امام حسن و امام حسین یعنی رسول خدا شنیدم که فرمود اصلاح بین مردم از همه نماز و روزه‌ها برتر است. این‌ها اهمیت موضوع است. این‌ها همه از جهت ثواب است. حالا با توجه به نهی أکیدی که به دروغ شده است که به هیچ وجه وارد این عرصه نشوید اهل دروغ نباشید زبانتان به دروغ آلوده نشود با این حال اگر کسی بتواند بین دو نفر که با یکدیگر نزاع دارند و دعوا دارند صفایی ایجاد کند و صمیمیت برقرار کند گفته‌اند که دروغ گفتن در این مورد اشکالی ندارد. اهمیت اصلاح را هم دیدید.

امام صادق علیه‌السلام به یکی از اصحاب خودشان فرمودند: مصلح دروغگو نیست؛ یعنی کاری که انجام می‌دهد در مقام اصلاح ضررهای دروغ را ندارد. نه این که ذات دروغ دروغ نباشد. دروغ دروغ است؛ اما دیگران آثار را ندارد. این مورد هم تا حدودی روشن است که چرا اصلاح ذات‌البین با آن اهمیتی که دارد انسان اگر وارد شود و حرفی را بزند که دیگری آشتی بدهد اشکالی ندارد. اگر خوب دقت کرده باشید از مجموع حرف‌هایی به دست می‌آید که در جایی که جان یک مؤمنی آبروی یک مؤمنی اموال خیلی زیاد یک مؤمنی در خطر باشد با حفظ همه شرایط به اندازه ضرورت دروغ گفتن اشکالی ندارد.

ضرورت مثل أکل میته است. شما در بیابان گیر کردید که ناچار شدید گوشت یک حیوان مرده بخورید. نگویید حالا که گیرم آمد پس بگذار حالا بخورم. به اندازه یک انسان سد جوع کند و گرسنگی‌اش برطرف شود اجازه دارد. در اینجا که اجازه می‌دهند کسی دروغ بگوید به اندازه‌ای که مشکل حل شود فقط اجازه دروغ گفتن دارد؛ و الا حق ندارد هر جور که دلش خواست بگوید. مجوز برای دروغ گفتن به آن محدوده، بدی دروغ را از بین نمی‌برد. بدی دروغ سر جای خودش هست. دروغ دروغ است.

در انتخابی که انسان ناچار می‌شود بین بد و بدتر انتخاب کند هم عقل و هم شرع می‌گوید که شما بد را انتخاب کنید. اینجا هم همین‌طور است. لذا اگر کسی بتواند دروغ نگوید و اصلاح ذات‌البین کند باید بدون دروغ این کار را بکند. یا اگر توانایی توریه داشته باشد. توریه یک کلام دوپهلو است. یک حرفی که دو وجه دارد. یک وجهی که بلافاصله تا طرف می‌شنود به ذهنش می‌آید که ظاهر است و یک وجه پنهان‌تری که شنونده در ذهنش نیست؛ اما بنده که می‌خواهم آن را بگویم در ذهنمان را دارم آن مطلب را بیان می‌کنم ولی مخاطب من آن را متوجه نمی‌شود. اگر بتواند حتی توریه بکند اول باید توریه کند؛ و الا نمی‌تواند دروغ بگوید به ظاهر و با صراحت. هرگز اجازه دروغ به کسی داده نشده است. آن حسنی هم که پیدا می‌کند به خاطر بد و بدتر است. به این توجه داشته باشید.

یکی دیگر از موارد جواز وعده دادن به همسر است. یا اساساً وعده است؛ که گفتند در این مورد هم اشکالی ندارد. ما از جمع‌بندی روایاتی که در اختیارمان هست و مذاق شارع و دین این را می‌فهمیم که اگر این وعده داده نشود یک گرفتاری بزرگی درست می‌شود. اتفاقاً دو خانواده به هم می افتند. زن و شوهر باعث اختلاف شدید بین آن‌ها می‌شود که کسان دیگری باید بیایند بین اینها اصلاح ذات‌البین کنند. این حد باشد؛ یعنی کار به جایی رسیده باشد که ضرورت اقتضا کند. در آنجاست که گفتن به همسر برخلاف واقع آن چیزی که می‌خواهد انجام بدهد و عمل کند اشکالی ندارد؛ و الا نه اینکه صبح به صبح از خانه که می‌خواهد بیرون بیاید پنج شش تا دروغ بگوید بعد بگوید در روایت داریم که اگر خواستید به همسرتان دروغ بگویید عیبی ندارد. این نیست. دروغ دروغ است.

هرگز آن تأکیداتی که بر دروغ شده است که دروغ‌گو فاسق است، بی ایمان است، هدایت نمی‌شود، آتش با خودش دارد، بهشت بر او حرام است، کلید همه بدی‌ها است و امثال ذلک با همه آن مجموعه از آیات و روایات که در بدی دروغ گفته شده است با این همه بدی بگوییم عیب ندارد اگر به خانومت دروغ گفتی. اصلاً با عقل جور در نمی‌آید. برخلاف مسیر دین است. مربوط به جایی است که اگر این دروغ را نگویید دو خانواده به هم می‌خورند. یک مشکل اساسی پیدا می‌شود در زندگی. در آن جا این مقدار اشکالی ندارد که زندگی به هم نخورد. شاید هم باز برگردد به اصلاح ذات‌البین.

پس به اندازه ضرورت و اضطرار گفتن دروغ اشکالی ندارد. با این شرایطی که عرض کردم. بحث دروغ با همه اطرافش کلیاتش را بیان کردیم که در ذهن باشد تا ان‌شاءالله در جلسه آینده بحث سب و ناسزا را ادامه بدهیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مؤمنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. در روایتی که از معصوم علیه‌السلام رسیده است، نه این روایت بلکه مجموعه‌ای از روایاتی که برای ما آمده این استفاده می‌شود که راه‌های بهتر زندگی کردن معاشرت کردن بین مردم و جامعه به احسن وجه و این که انسان سعادت دنیا و آخرت برای خودش با معاشرت در دنیا با مردم کسب کند آموزش داده شده است. خیلی زیبا کلمات اهل بیت عصمت و طهارت ما را هدایت می‌کنند. سبک زندگی دینی و اسلامی و اینکه بتوانیم در دنیا زندگی راحتی داشته باشیم با آسایش و آسودگی زندگی کنیم و تعامل داشته باشیم بیان شده است. رابطه ما با خودمان، رابطه ما با خدا، رابطه ما با دوستانمان، رابطه ما با طبیعت، همه این‌ها در روایات بیان شده است.

یک بیانی است از امام باقر علیه‌السلام که از آباء گرامش از امیرالمؤمنین سلام الله علیه نقل می‌کند راجع به دوستانی که انسان دارد «إنَّ لِلمَرءِ المسلمِ ثلاثهُ أخِلاّءَ» برای یک انسان مسلمان سه دوست هست. خلیل و همراه اوست دائماً فَخَلِیلٌ یقولُ لَهُ أنا مَعک حیا و مَیتا انسان یک دوستی دارد که با انسان خواهد بود. چه در زمان حیات و چه در زمان ممات. چه در حیات دنیایی و چه در حیات برزخی و قیامتی. این دوست با او همراه است و از او جدا نمی‌شود و هُو عَمَلُهُ ان اعمال ماست. اعمال ما در دنیا به ما وصل است و با ما داخل قبر هم می‌آید. آن طرف هم با ماست. مواظب اعمالمان باشیم. ببینیم که چه چیزی را چه کسی را چه موجودی را برای خودمان دوست اختیار می‌کنیم که این می‌خواهد تا قیامت هم همراه ما باشد.

بعضی از دوستانمان که در کنارمان هستند به‌اندازه یکی دو ساعت بیشتر تحمل نداریم. بیشتر که می‌شود خسته‌کننده و ممل است. اعمال ما با ماست. بعضاً هم به شکلی درمی‌آید. در قبر صورت نورانی پیدا می‌کند یا صورت ظلمانی پیدا می‌کند. بعضی وقت‌ها ما را در یک عقبه‌های کؤودی که برای ما پیش می‌آید در آن صحنه‌های هولناکی که برای ما بعد از مرگ پیش می‌آید این اعمال ما از ما دستگیری می‌کنند. جلو می‌آیند و نمی‌گذارند به ما آسیبی برسد. حمایل می‌شوند دست ما را می‌گیرند و ما را عبور می‌دهند. نماز این‌طور است. روزه این‌طور است. زکات این طور است. عمل صالح این‌طور است. مواظب اعمالمان باشیم.

زبان هم جزو اعمال ماست. اقوال ما و کلمات ما جزء اعمال ماست «ما یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ» هیچ تلفظ به قولی نمی‌کنید «إِلاّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ» یعنی جزء اعمالتان حساب می‌شود. حرف‌هایتان جزو اعمالتان حساب می‌شود. حتی جوک گفتن‌هایتان لطیفه گفتن‌هایتان این‌ها جزو اعمال است و حساب و کتاب دارد. فکر نکنید که گفتید و امروز با شما برخورد نشده مشکلی ندارد؛ «و خلیلٌ یقولُ لَهُ أنا معک إلی بابِ قَبرِک ثُمّ اُخَلِّیک» یک دوست دیگری هم دارید که می‌گوید من با تو هستم از تو جدا نمی‌شوم اما فقط تا دم قبر می‌تواند با تو بیاید به قبر که رسیدیم دیگر خداحافظ شما «و هُو وَلَدُهُ» و او فرزندان انسان هستند. بستگان و اقرباء انسان هستند. این‌ها هم با ما دوستی دارند ولی تا دم قبر است.

مستحب است که فرزندان و نزدیکان، مردم را رد کنند تا بروند. بعد خودشان بالای قبر بنشینند سوره‌ای بخوانند. نماز بخوانند. متأسفانه بحث قبر و قیامت یک مقدار سیستمی شده است؛ یعنی مکانیزه شده است. جنازه را تحویل می‌دهیم از آن طرف تحویل می‌گیریم. یک کاغذ به دستشان است می‌گویند پولش را به‌حساب بریز کفن را می‌گیرید و به آنجا می‌روید خیلی شسته و رفته تحویلت می‌دهند. آنجا یک نماز درست یا غلط هم می‌خوانند. بعد هم سر قبر یکی می‌آید یا مادر مادر می‌کند یا پدر پدر می‌کند. به‌زور یک اشکی در می‌آورد. بعد هم یک نفر آنجا می‌گوید سریع سوار اتوبوس‌ها بشوید غذا سرد می‌شود. باید یک عده سر قبر بایستند. این درس بود. این آداب داشت. برای دنیای ما این مرگ خوب است. تنبیه و تربیت است. بالاخره فرزندانمان تا لب قبر بیشتر نیستند با ما دیگر در قبر نمی‌آیند.

«و خلیلٌ یقولُ لَهُ أنا مَعَک» یک دوست دیگر هم داریم که می‌گوید من با تو هستم حتّی تَموتَ ولی تا وقتی که می‌میری و هُو مالُهُ او هم مال توست. به محض اینکه مردی همان شب هنوز دفنت نکردند بعضی‌ها می‌گویند حساب و کتاب کنیم هنوز جنازه در خانه است می‌ترسند بالای سرش قرآن بخوانند ولی آن طرف دارند باهم حساب و کتاب می‌کنند. خصوصاً کسانی که مسائل مالی داشته باشند باید زودتر حل کنند. فإذا ماتَ صارَ لِلوَرَثَهِ وقتی که انسان مرد مال به دست ورثه می‌افتد. خدای تعالی ان شاءالله دل ما را ظرف معارفش قرار بدهد و توفیق عمل به همه ما عنایت کند.

چهارشنبه بیست و سوم ذی‌القعده دوستان یادشان نرود زیارت مخصوصه حضرت رضا سلام الله علیه. از دور و نزدیک امام را زیارت کنید. آن‌ها که توفیق دارند به آستان بوسی و عتبه بوسی حضرت مشرف بشوند. آن‌ها هم که فرصت ندارند و توان ندارند از دور حضرت رضا را زیارت کنند.

بیست و یکم مرداد روز حمایت از صنایع کوچک است. حضرت آقا در حکم تنفیذی که فرمودند به رئیس‌جمهور آنجا این‌گونه بیان کردند: لازم می‌دانم بار دیگر درباره اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی و توجه ویژه به موضوع اشتغال و تولید داخلی تأکید کنم. در همین راستا اگر بخواهیم شاهد زنده و گویا برای احیای صنعت کشور و تحرک بیشتر در صنعت کشور باشیم و به اشتغال و تولید ملی هم کمک بکنیم باید دولت را به صنایع کوچک و متوسط توجه بدهیم که دارد. توجه او توجه خاص باشد. در بحث اقتصاد مقاومتی به‌کارگیری کامل ظرفیت چند هزار کارخانه متوسط و کوچک و احیای آن‌ها جبران خسارت‌های گذشته است.

چند هزار کارخانه کوچک و متوسط از کار افتاده ما الآن داریم. برای اینکه طبقات مختلف جامعه از اشتغال بهره‌مند شوند توجه به صنایع کوچک یکی از ارکان است. لذا امیدواریم با شروع به کار دولت جدید این خواسته رهبری و مردم عملیاتی شود و کشور از رکود و بیکاری خارج شود. روزانه من تعداد زیادی مراجعه دارم که از بیکاری پیش من به شکایت آمده‌اند. البته قطعاً مسئولین دیگر هم مراجعات این‌گونه دارند.

آن چیزی که به نظر از اهمیت بیشتری برخوردار است مسئله جهت‌گیری مسئولان است؛ و بعد نحوه مدیریت جریان است. باید با برنامه و منظم کار کرد و از توان داخلی به‌خوبی بهره برد و اثر تحریم‌ها را کم کرد. رهبری در یکی از سه رویکرد و جهت‌گیری که برای دولت جدید در نظر گرفتند مسئله معیشت مردم بود و این نمی‌شود مگر اینکه با تمام توان با وزرایی توانمند و دارای برنامه وارد این عرصه شد که امیدواریم به این مسئله توجه بشود.

بیست و سوم مرداد سال ۸۵ سال پیروزی حزب‌الله لبنان بر ارتش تا دندان مسلح و جرار رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه است؛ که به‌روز مقاومت اسلامی نام‌گذاری شده است. یکی از سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه تقویت رژیم جنایتکار صهیونیستی است. لازمه این تقویت هم این است که قدرتمندان در مقابل او را تضعیف کنند یا از بین ببرند. یکی از پرنفوذترین و اثرگذارترین جریانات جریان حزب‌الله و نیروی مقاومت است که تا الآن خیلی تلاش برای نابودی او کردند که او را از میدان بیرون کنند که نتوانستند.

یکی از اقدامات ایشان هم همین حمله ۳۳ روزه بود که معروف به جنگ ۳۳ روزه که درس بزرگی شد هم برای استکبار که بی‌گدار با خطر بازی نکند و هم همه کشورهای مسلمان که مقاومت در مقابل استکبار و متجاوز نتیجه‌بخش است. استعداد جنگی که ارتش صهیونیستی به میدان آورد و آمریکا هم او را کمک کرده اما نتیجه‌اش منهزم شدن و تلفات چشمگیر متجاوزان شد که روشن‌کننده بیان قرآن است که با استقامت پیروزی و ظفر به دست می‌آید که آن‌ها هم ظفرمند شدند. جوانان باایمان و شجاع و غیور بدون ترس در مقابل اسرائیل مقاومت کردند و شهد پیروزی را چشیدند و داغ شکست را بر پیشانی دشمن قرار دادند و این هم یک قاعده است. نباید از دشمن ترسید. بنای او نابودی است با همه ترفندهایش اقدام می‌کند برای نابودی مسلمان‌ها برای نابودی فکر اسلامی.

الآن ببینید همین روزها عوامل استکبار و ایادی استکبار در بین شیعیان مظلوم افغانستان چه کشتاری راه انداختند و چه تعداد از زنان و دختران را در آنجا به اسارت بردند. بنای او بر تضعیف و نابودی است. باید در مقابل او ید واحده بود. در مقابل ترفندهای او قیام داشت. شاهد مطلبی که انسان با مقاومت می‌تواند در برابر استکبار پیروز بشود مقاومت مردم و نیروهای مسلح ماست در روز ۲۶ مرداد سال ۵۷ در پاوه که در مقابل گروهک‌های معاند ایستادگی کردند و با شهادت تعدادی از فرزندان امت اسلام پیروزی را به دست آوردند. شاهد این است که مقاومت نتیجه‌اش پیروزی خواهد شد.

شاهد دیگر بر این مقاومت که پیروزی را به همراه خواهد داشت ۲۶ مرداد سال ۶۹ که سالگرد ورود آزادگان سرفراز دوران دفاع مقدس به ایران است. این‌ها نمونه است. نمونه‌های همان مقاومت و اتحاد مردان باغیرتی که سالیان طولانی را در شرایط سخت ولی عزتمندانه در اسارت به سر بردند و از مبانی و هدف دست نکشیدند. دشمن را به ستوه آوردند داغ خم شدن در مقابل او را به دلش گذاشتند و به ایران افتخار و آبرو دادند. به دیدن خانواده‌های ایثارگران و شهدا و جانبازان و آزادگان بروید. درس مقاومت بگیرید که بر آن‌ها چه دورانی در اسارت و زمان‌های دیگر گذشته. بر خانواده‌هایشان چه سختی‌هایی که نگذشته است.

گاهی موفق می‌شوم که به دیدن این عزیزان بروم. برای مدتی روحیه کار و انرژی می‌گیرم. همه باید بروند. مسئولین باید بیشتر بروند. مردم بروند مسئولین هم بروند البته مسئولین بیشتر؛ و در رفع مشکلاتی هم که دارند تلاش کنند. لازمه جامعه امروز ما بخصوص برای جوان‌های ما تقویت فرهنگی است که در دفاع مقدس حاکم بود. این فرهنگی که امروز می‌تواند هم اقتصاد کشور را سامان بدهد و هم فرهنگ کشور را و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی را سامان بدهد باید در ترویج و گسترش او به‌طور جد تلاش کنند. همه هم مسئولین هم مردم. فرهنگ ایثار و شهادت باید توسعه پیدا کند.

جریاناتی تلاش می‌کنند مزورانه و موریانه صفت بدون سروصدا این مبانی ارزشی و آرمانی در کشور کم‌رنگ شود. شما باید بصیر باشید. هشیار باشید. دنبال کنید. بنای آن‌ها این است که نسل جوان ما با این امور بیگانه شود. نشنود و اصلاً به گوشش نخورد. فکر نکنید این حرفی که می‌زنم شعار است یا دارم خبر می‌دهم. این گونه نیست. این را از روی اطلاع دارم عرض می‌کنم که یک چنین روشی را در پیش دارند یک عده‌ای و دارند مرحله به مرحله عملیاتی می‌کنند. نمی‌دانم ابلاغ وزارت علوم را دیده‌اید یا نه. اگر ندیدید من فقط اشاره می‌کنم که درس آشنایی با دوران دفاع مقدس در کلیه رشته‌های تحصیلی کارشناسی در سال ۹۶ و ۹۷ غیرفعال و غیرقابل ارائه شده است.

یعنی گفتند آزاد است و استاد برایش تعیین نمی‌کنند؛ و اجازه درس دادن هم به آن معنا و رسمی ندارد. این توطئه نیست که دانشجوی ما با این مسائل آشنا نباشد؟ در دوران دبستان چیزی را حذف می‌کنند. در دوران دبیرستان چیز دیگری را حذف می‌کنند. در دوران دانشگاه مطالب دیگری را از کار می‌اندازند. این در راستای همان بی‌اثر کردن مبانی انقلاب است که سند ۲۰۳۰ که این همه داد زده می‌شود دنبال همین مسئله است. می‌خواهد همین‌ها را از بین ببرد. این هم ابلاغش. ابلاغ را بروید در فضای مجازی ببینید. بعد آقایان می‌گویند که ما سند را کنار گذاشتیم و کاری با آن نداریم. پس این چیست؟ پس کارهایی که در دفترها و کتاب‌ها می‌شود چیست؟

صحنه حرکت انقلابی نواب صفوی و یارانش که آن‌ها را به چوب بستند که رژیم منحوس آن‌ها را اعدام کند را از درس حذف کردند. عکسش را برداشتند. گفتند این یک ذره روحیه بچه‌ها را کدر می‌کند. خشونت‌طلب می‌شوند. این ظلم نیست؟ معنای این نفوذ در سطح مدیریتی آموزش عالی ما نیست؟ در آموزش و پرورش هم همین‌طور است. بعضی مدیران و مشاوران و کارگزاران که به کار گرفته می‌شوند هیچ اعتقادی به اسلام ندارند. چه برسد به انقلاب. لذا باید در این دوره دولت دقت لازم را داشته باشد و فقط به حرف نباشد. تا کی خسران ببینیم؟ هیچ کشوری در دنیا این طور عمل نمی‌کند.

وقتی این مسائل در کشور انقلابی ما کم‌رنگ شود مسائل دیگری که خدای نکرده ممکن است با بی‌توجهی عزت ما را و صلابت و اقتدار ما را به خطر بیندازد اتفاق می‌افتد. شما در روز تحلیف رئیس‌جمهور با حضور سران و هیئاتی که از کشورهای دیگر آمده بودند و برگزار شد دیدید. پیام‌های مهمی به نفع نظام آن جلسه در برداشت. با همه کمی‌ها و کاستی‌ها و فراز و فرودش ولی جلسه قابل دفاعی است. می‌شود رویش حساب کرد پیام‌هایی داشت که الآن فرصت بیان نیست؛ اما در حاشیه او عملی صورت گرفت که همه اقشار مردم در داخل و خارج اعتراض کردند. ناراحتی‌ها مربوط به یک قشر خاصی نبود به یک سلیقه نبود همه سلایق اعتراض کردند. این سر جایش.

اما یک نکته را عرض کنم. اولاً روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های دنیا و بعضی از فضاهای داخلی تلاش می‌کنند این مسئله را وسیله تحقیر ایران قرار بدهند. نخیر این طور نیست. این طور به قضیه فکر نکنید. تاریخ ایران اسلامی پر است از عزت و اقتدار و مردانگی و ایثار و دستاوردهای بزرگ علمی و فناوری‌های عمیق که اگر بخواهیم لیست کنیم مدت زیادی از خطبه را خواهد گرفت که همه شما می‌دانید و قسمت‌هایی از آن را هم شنیده‌اید. لذا دشمنان عمل یک عده‌ای را دست‌مایه شیطنت‌های خودشان کردند و ما باید حواسمان جمع باشد که در زمین دشمن بازی نکنیم.

در داخل هم دارند القا می‌کنند که چگونه شد. این تحقیر نیست و خودشان با خودشان افراد تضعیف نکنند خودمان با دست خودمان. افتخارات ایران با این چیزها از بین نخواهد رفت. باید خیلی مواظب بود؛ اما آن چیزی که ثانیاً عرض می‌کنیم این است که مجلس باید سریعاً جبران کند. هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان باید کسانی که شأن نمایندگی مردم باصلابت ایران را پایین می‌آورند آن‌ها را مؤاخذه کنند و حتی به آن دسته از نمایندگانی که عمل قبیح را توجیه می‌کنند متأسفانه ولو در هیئت رئیسه هم باشند به آن‌ها هم تذکر بدهد که دیگر تکرار نشود. به هر تقدیر با عذرخواهی از ملت این خرابکاری و این اشتباهی را که کردند جبران کنند.

بچه‌های ما صدها کیلومتر آن‌طرف‌تر دارند از کیان نظام دفاع می‌کنند. شنیدید و شاید هم دیدید که چگونه این تربیت شده‌های مکتب حسین علیه‌السلام با رشادت تمام با سر بریده و حنجره زخم‌خورده از ناموس این ملت دفاع می‌کنند. آن وقت یک عده‌ای در مقابل کسی که هفته قبلش بر علیه کشورشان مصوبه امضا کرده است این‌گونه بچگانه لودگی کنند. قابل قبول نیست قابل تصور نیست. باید حتماً برخورد شود و جلوی این کارها برای آینده گرفته شود. این قدرتی که داریم را دست کم نگیرید. می‌خواهند هر طور شده ما را منزوی کنند.

بیان رهبری را در حکم تنفیذ که به رئیس‌جمهور دادند توجه کنید. فرمودند اینکه جهت‌گیری دولت تعامل گسترده با دنیا و ایستادگی مقابل سلطه‌طلبان باشد این کار لوازمی دارد. همه باید به این لوازم ملتزم باشند. هرچند استکبار نمی‌پذیرد و زیر بار نمی‌رود ولی ما باید محکم باشیم. هفته پیش یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده آمریکا به دنبال بازرسی از سایت‌های نظامی ایران برای ارزیابی توافق هسته‌ای است. خیلی حرف عجیبی است؛ یعنی می‌خواهند به این وسیله بدون هزینه از برجام خارج شوند و به گردن ایران بیندازند. چون اگر ایران زیر بار بازرسی‌ها نرود بهانه درست می‌شود که ایران دارد برجام را نقض می‌کند. در حالی که نه در توافق برجام نه در قطعنامه‌ها بندی و ماده‌ای دال بر ضرورت بازدید از مراکز نظامی ایران اصلاً وجود ندارد. لذا لازم است عزیزان واکنش قاطعانه و محکم در مقابل اراجیف آمریکایی‌ها داشته باشند.

در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. چنین حقی برای کسی دیده نشده است؛ و هیچ قاعده حقوقی بین‌المللی هم دراین‌باره وجود ندارد. هیچ دولت عاقلی اجازه نمی‌دهد که از مراکز نظامی و حریم امنیت او به عناوین مختلف جاسوسی کنند. ممکن است یک عده بزدل و ترسو در داخل به بهانه‌های واهی و امتیاز گیری موهوم راضی به این امر باشند؛ اما هرگز این اتفاق رخ نخواهد داد. امام فرمودند موضع‌گیری‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که در عین حفظ اصول اسلام برای همیشه تاریخ حافظ خشم و کینه انقلابی خود و مردم علیه سرمایه‌داری غرب و در رأس آن آمریکای جهان خوار باشد.

امروز ما به تبعیت از فرموده رهبری عرض می‌کنیم این را همه بدانند، ملت و دولت ایران هرگز اجازه بازدید از مراکز نظامی خود را به آمریکایی‌ها نخواهند داد. البته آمریکا هم جرئت نزدیک شدن به ایران را ندارد. چون می‌داند که اگر نزدیک شود که او با شیطنت نزدیک می‌شود اما به‌صورت نظامی اگر وارد شود چه عواقبی برای او خواهد داشت. این را می‌داند و وارد نمی‌شود.

یک نکته‌ای را که باز باید دقت کنیم شهر عوامیه عربستان است که با داشتن حدود ۳۰ هزار نفر شیعه این روزها در یک شرایط سختی به سرمی برد. شبیه موصل شده است و محاصره‌اش کردند خانه‌ها را خراب کردند تعدادی از شیعیان آنجا را کشتند. به یک بهانه‌هایی و نقشه‌ای برای پراکنده کردن شیعه در منطقه عربستان به نظر می‌رسد که هست. زادگاه شیخ نمر بود آنجا به یک بهانه‌ای شروع کردند آنجا را خراب کردن با توپ زدند که باید به این‌ها هم توجه داشت. برای حمایت از او دستگاه دیپلماسی ما کارهایی که لازم است انجام دهد.

نکته‌ای را عرض می‌کنم این که دستگاه قضا در مقابل کسانی که قصد دارند از فتنه‌گران و فتنه حساسیت‌زدایی کنند کوتاه نیاید. این روزها به بهانه ملاقات با بیمار بعضی از افراد که در نظام مسئولیت دارند با فتنه‌گران ملاقات می‌کنند که لازم است برخورد لازم و جدی صورت بگیرد. سخنان رهبری را فراموش نکنند. فتنه خط قرمز نظام است و کسی که با این جریان ارتباط دارد نباید مسئولیت داشته باشد. لذا اگر مسئولی رسماً به دیدن فتنه‌گر رفت باید با او برخورد قضایی شود. دستگاه قضا سریعاً در این جور موارد باید ورود کند و اجازه مداهنه و کوتاه آمدن را ندهد.

مسئله دیگر به اصحاب و گروه‌های سیاسی داخل استان هشدار می‌دهم پای فتنه‌گران را به البرز باز نکنید که قطعاً قلم پای آن‌ها شکسته خواهد شد. اگر مدتی روی مصلحتی سکوت داریم فکر نکنید که توجه نداریم و خواب هستیم و رصد نمی‌کنیم. دستگاه امنیتی هم حواسشان را جمع کنند جمع که هست بیشتر جمع کنند در مسئله فتنه به هیچ وجه نباید کوتاه آمد. من فعلاً بنا بر سخن گفتن راجع به معامله‌های که صورت گرفت تا بعضی از افراد معلوم‌الحال فرصت جولان پیدا کنند فعلاً بنای بر گفتن ندارم و منتظر نحوه عملکرد آقایان هستم تا ببینم که در مسائل پیش رو چگونه عمل می‌کنند آن موقع آن‌طور که لازم است ورود خواهم کرد.

از ناجا به خاطر همه همراهی‌هایی که دارند در مسائل اجتماعی و معضلات اجتماعی تشکر می‌کنم. بحث مخاطراتی که در جامعه هست با تمام توانی که دارند دنبال می‌کنند؛ اما درخواست می‌کنم که مسئله مظاهر فساد را جدی‌تر بگیرند و حرمت‌شکنی‌ها و حریم‌شکنی‌هایی که عده‌ای می‌کنند بخصوص در وسایل نقلیه و عفت عمومی را خدشه‌دار می‌کنند با آن‌ها جدی‌تر برخورد کنند. نکته‌ای بود که از من با نامه‌های مکرر و درخواست‌های شفاهی در هفته گذشته و روزهای گذشته مکرر خواسته شد که عرض کنم. در این زمینه اگر نیرو هم کم است از توان عزیزان بسیجی در استان می‌توانید استفاده کنید و از آن‌ها کمک بگیرید. چون بعضی از کارها باید با سرعت و با دقت قائله‌اش ختم شود و الا اگر به‌مرور زمان بخورد عادی سازی می‌شود و آن چیزی که عادی شد را دیگر نمی‌شود جلویش را گرفت.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.