آیت الله حسینی همدانی:

در طول تاریخ، منافقین همواره به دنبال تضعیف نماز جمعه بوده‌اند

فضای مجازی ۲۲ تیر ۱۳۹۶ ۰

مراسم تکریم و معارفه امام‌جمعه شهر ماهدشت، با حضور مسئولین استانی، شهرستانی و اهالی، در محل مصلای شهر برگزار شد.

در این مراسم، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، با اشاره به نقش محوری جایگاه نماز جمعه در جامعه‌ی اسلامی، بیان داشت: در روایات، تأکید بسیاری بر این دستور اسلامی داریم؛ به‌طوری‌که کسی که سه جمعه صورت متوالی نماز جمعه را ترک کند، منافق خوانده‌شده است.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی اظهار داشت: نماز جمعه بیانگر تأکید دوباره مردم بر بیعت با حاکمیت اسلام است و به همین دلیل باید مورد اهتمام همه‌ی اقشار بوده و باشکوه برگزار شود.

وی با اشاره به ابعاد توأمان سیاسی و عبادی در نماز جمعه، خاطرنشان ساخت: خطیب، باید مسائل روز امت اسلامی را بیان کند و نگاه او به نماز جمعه مشابه یک منبر وعظ معمولی نباشد و این مسئله در تأکیدات مکرر رهبر انقلاب به ائمه‌ی جمعه نیز مشهود است.

امام‌جمعه کرج با اشاره به تلاش عده‌ای برای خنثی‌سازی اثرات نماز جمعه، یادآور شد: عده‌ای می‌گویند ائمه جمعه، تنها برای مردم مسئله بگویند و آن‌ها را نصیحت کنند و کاری به کار سیاست نداشته باشند؛ همان حرفی که زمانی شاه به حضرات مراجع گفت و امام (ره) هم به‌روشنی پاسخ او را دادند.

وی ادامه داد: به آقایان نصیحت می‌کنیم که در این موضوع وارد نشوید؛ چراکه نماز جمعه، جزئی از ارکان نظام اسلامی است و طبق دستور اسلام، از مهم‌ترین وظایف امام جامعه است.

آیت‌الله حسینی همدانی بیان داشت: مجموع موارد فوق بیانگر این مطلب است که امام‌جمعه رسالت و وظیفه‌ی سنگینی دارد.

وی ادامه داد: نماز جمعه به دنبال توسعه‌ی اخلاق و آراسته شدن آحاد جامعه به فضایل است: خطیب جمعه در هر خطبه نماز، خود و دیگران را به تقوی توصیه می‌کند؛ تقوا عمده مشکلات جامعه در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و خانوادگی را حل می‌کند؛ البته خود امام نیز باید به این صفت متصف باشد تا بیان او اثر کافی را در مخاطبینش داشته باشد.

امام‌جمعه کرج با بیان اینکه تقوی عامل تربیت و قوام شخصیت افراد است، اظهار داشت: متأسفانه امروز با بی‌تقوایی‌های سیاسی و اجتماعی مواجهیم که اگر نماز جمعه و امام‌جمعه در تراز درست خود باشد، می‌تواند این معضلات را حل کند.

وی با تأکید بر تقویت بعد آموزشی مصلاها، تصریح کرد: مصلای جمعه یک آموزشگاه عظیم است که هر هفته، علوم و معارف مختلفی را به مخاطبینش عرضه می‌کند؛ معارف دینی باید از این پایگاه به مردم عرضه شود و لازمه‌ی این مهم، مطالعه‌ی علمی، به‌روز بودن و برنامه‌ریزی و طراحی داشتن امام‌جمعه است.

 

وی افزود: در جامعه‌ای که عده‌ای با نگاه سکولار، بر طبل جدایی دین از سیاست می‌کوبند و اصول اسلامی و صلاح جامعه را هدف قرار داده‌اند؛ پایگاهی که می‌تواند اثر این خباثت‌ها را خنثی کند، نماز جمعه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، گفت: اگر خدای‌ناکرده امام یک منطقه به‌جای روشنگری و بیدار کردن مردم و جامعه، در مسیری که مطلوب دشمن است گام بردارد و یا حتی به‌عوض تبیین سیاست‌های نظام، به تضعیف آن‌ها بپردازد، نزد پروردگار، عذری نخواهد داشت.

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه شرکت در نماز جمعه باید آگاهی و تحلیل سیاسی نمازگزاران را افزایش دهد؛ گفت: مردم ما، به‌طورمعمول آگاهی‌های سیاسی خوبی دارند؛ اما توان تحلیل سیاسی مهم‌تر است که در صورت نبودن آن، جامعه دچار مشکل خواهد گردید و نمونه‌های تاریخی آن، چون واقعه عاشورا یا قیام مشروطه، گواه همین مدعایند.

وی خاطرنشان ساخت: اگر افرادی که باید سخن بگویند، یا افرادی که باید کاری بکنند یا حتی افرادی که باید در شرایطی سکوت کنند، کار خود را درست انجام ندهند، مشکلات عدیده‌ای به وجود خواهد آمد.

امام‌جمعه کرج یادآور شد: در صورت نبود تحلیل سیاسی، یک نفر با یک دروغ جامعه را به‌سویی می‌کشاند و دیگری با بیان دیگر، مردم را به‌سوی دیگری می‌برد و این تحلیل در نماز جمعه حاصل می‌شود.

وی تأکید کرد: امام‌جمعه باید شفاف و صریح، واقعیات را به مردم بگوید؛ نظرات اسلام و نظام اسلامی را ارائه کند و به تبیین نظرات رهبری بپردازد.

وی گفت: فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی در نماز جمعه بیان و حفاظت می‌شود و وحدت جامعه‌ی اسلامی از این پایگاه ترویج و توسعه می‌یابد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، افشای منافقان را از دیگر وظایف امام‌جمعه دانست و تصریح کرد: در تأیید همین دستور و به جهت اهمیت آن، حتی مستحب است خطیب یکی از سوره‌هایی که در نماز جمعه می‌خواند به سوره “منافقون” اختصاص دهد.

وی خاطرنشان ساخت: در طول تاریخ اسلام، منافقین همواره به دنبال تضعیف نماز جمعه بوده‌اند و هدفشان از این اقدام، تضعیف وحدت جامعه، اقتدار نظام اسلام و توان دشمن‌شناسی مردم است؛ چراکه نماز جمعه تبلیغات سوء را از بین می‌برد و قدرت سیاسی جامعه را بالا می‌برد.

در این مراسم از فعالیت‌های حجت‌الاسلام جواد واثق، امام‌جمعه‌ی قبلی این شهر تقدیر گردیده و حجت‌الاسلام احمد عظیمی زاده به‌عنوان امام‌جمعه جدید معرفی گردید.

برای مشاهده تصاویر این مراسم، اینـــــــــــــــــــــجا کلیک کنید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.