خطبه/

مشروح خطبه های نمازجمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ شهر کرج

فضای مجازی ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۶/۱/۱۸

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم‌الدین

 

ایها المومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین تلاش می کنند که صفات عالی الهی و انسانی را در خود محقق کنند. روایاتی از اهل‌بیت عصمت و طهارت در اختیار هست. بیان می‌کند که چه صفتی نیکو است. چگونه این صفت به دست می‌آید. کدام‌یک از صفات، صفات دیگر را تکمیل می‌کند. از چه چیزی باید احتراز کرد

. در یک روایت است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ” لَا یَکْمُلُ الْمُؤْمِنُ إِیمَانُهُ حَتَّى یَحْتَوِیَ عَلَى مِائَهٍ وَ ثَلَاثِ خِصَالٍ فِعْلٍ وَ عَمَلٍ وَ نِیَّهٍ وَ بَاطِنٍ وَ ظَاهِرٍ” این روایت روایت طولانی است. من در چند جلسه ‌این را بیان می‌کنم. روایت زیبایی است و کلماتش مختصر و کوتاه است. ولی معانی بلندی دارد. حضرت فرمودند: مؤمن به کمال نمى‏رسد مگر اینکه در او یک‌صد و سه خصلت باشد که این خصال باید در فعل و اعمال و کردار و نیت و ظاهر و باطن فرد مؤمن وجود داشته باشد.

“فَقَالَ امیرالمؤمنین یَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا الْمِائَهُ وَ ثَلَاثُ خِصَالٍ؟ فَقَالَ: یَا عَلِیُّ مِنْ صِفَاتِ الْمُؤْمِنِ أَنْ یَکُونَ” امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: یا رسول اللَّه این یک‌صد و سه خصلت را براى ما بیان فرمائید، فرمود: اى على از صفات مؤمن این است شروع کردند این ۱۰۳ خصلت را بیان کردن. دوستانی که یادداشت می‌کنند و توجه دارند دنبال کنند.

که: جَوَّالَ الْفِکْرِ، فکر و اندیشه او همواره در جولان و تحرک باشد، ساکن نیست هر چیزی را که می‌بیند راجع به آن فکر می‌کند. پیرامون آن بررسی می‌کند. جَوْهَرِیَّ الذِّکْرِ و آشکارا به ذکر خداوند مشغول گردد و در اعمال خود خالص باشد. در بعضی از نسخه‌ها جور دیگر هم گفته‌شده است. کَثِیراً عِلْمُهُ، علمش زیاد باشد؛ یعنی وقت را به بطالت نگذرانده است. عَظِیماً حِلْمُهُ، وحلمش بزرگ باشد، مؤمن حلیم است. مؤمن علیم است. جَمِیلَ الْمُنَازَعَهِ. در منازعه و دعوا با خوش‌زبانی و برخورد خوب و حسن بیان، قافیه را از دست نمی‌دهد. میان‌داری می‌کند. منازعه و دعوایی اگر پیش آمد قضیه را جمع می‌کند.

کَرِیمَ الْمُرَاجَعَهِ با مراجعه‏کنندگان خوش‌رفتاری کرده کریمانه برخورد می کند. یا می‌شود جور دیگری هم‌معنا کرد وقتی خودش مراجعه می‌کند به‌جایی باز باکرامت و کریمانه مراجعه می‌کند. أَوْسَعَ النَّاسِ صَدْراً دلش باز است شرح صدر دارد. در مواجهه با مشکلات و سختی کار زمین‌گیر نمی‌شود. این‌ها او را از پا درنمی آورد. وَ أَذَلَّهُمْ نَفْساً و خود را برتر از دیگران نداند و خویشتن را کوچک بشمارد. فروتن است؛ اما فرومایه نیست.

ضِحْکُهُ تَبَسُّماً اگر مى‏خندد از خندیدن بلند خوددارى می‌کند و فقط تبسم دارد، خنده بر لب دارد ولی بلندبلند نمی‌خندد. اهل قهقهه نیست چون می داند قهقهه از شیطان است واو را از خدا دور می‌کند و دل را می میراند. این‌ها متن روایت است که عرض می‌کنم. قهقهه از شیطان است و دل را می میراند. بعضی‌ها قهقهه می‌کنند قهقهه هیچ خوب نیست. خندیدن و تبسم داشتن و اهل ضحک و شوخی بودن مانعی ندارد. قهقهه کنایه از بی‌توجهی است، وَ اجْتِمَاعُهُ تَعَلُّماً؛ و اگر در جایى و اجتماعى شرکت مى‏کند باید قصدش یادگرفتن باشد. به غیبت ونشستن در مجالسی که تهمت می‌زنند فحش می‌دهند راجع به این‌وآن صحبت می‌کنند هرگز شرکت نمی‌کند؛ یعنی اجازه نمی دهد عمرش تباه و تلف شود. این تعداد برای این خطبه کافی باشد بقیه در خطبه بعد. خدای تعالی تقوای ما را زیاد بگرداند ان‌شاءالله.

بحث در توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی است که قرآن کریم به آن‌ها هشدار داده است. مثل نفوذ و نفوذی ها و جلوگیری از پیشرفت های نظامی برای غافلگیری که در جلسات قبل اشاره کردم. یکی دیگر از آن توطئه ها که از قرآن کریم به دست می‌آید درباره نظام اسلامی و انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد هزینه کردن فراوان برای ایجاد مانع، در پیشرفت های مادی و معنوی نظام اسلامی است.

از صدر اول از زمان پیغمبر اکرم و بعد از او بوده است تا الآن. در هرزمانی البته فرازوفرود داشته است؛ که آیه ۳۶ سوره مبارکه انفال به آن اشاره دارد: “إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِیَصُدُّواْ عَن سَبِیلِ اللَّهِ فَسَیُنفِقُونَهَا ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَهً ثُمَّ یُغْلَبُونَ وَ الَّذِینَ کَفَرُواْ إِلىَ‏ جَهَنَّمَ یُحشَرُونَ” خوب با دقت به این آیه توجه کنید. دوستان تفسیر آیه را به تفاسیر مراجعه کنند. نکات ارزنده‌ای دارد. شأن نزول آیه شریفه از یک قاعده خبر می دهد که یکی از روش های مقابله با گسترش اسلام و فرهنگ ناب اسلامی، صَرف هزینه های گزاف در این راه بوده.

و رسول خدا طبق این آیه خبر غیبی می دهد که در آینده برضد اسلام چنین سرمایه گذاری خواهد شد؛ که البته به نتیجه نمی‌رسد و آن‌ها در حسرت خواهند ماند، طبق آیه. آیه این‌گونه بیان می‌کند که کافران و دشمنانِ حق اموالشان را انفاق مى‏کنند یعنی خرج می‌کنند حسابی هم خرج می‌کنند تا مردم را از راه خدا بازدارند” إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ ” این اولین کاری که هزینه می‌کنند و خرج می‌کنند.

ما هم برای گسترش اسلام باید خرج کنیم. افراد باید دست‌به‌جیب باشند. هر کس در توان خودش. چقدر برای گسترش اسلام و نفوذ اسلام و گسترش احکام اسلامی هزینه می‌کنیم و خرج می‌کنیم؟ آن‌هایی که در مقابل اسلام هستند پول خرج می‌کنند. هزینه می‌کنند. بعضی وقت‌ها می‌بینید در یک محلی مسجدی که می‌تواند جلوگیری کند از افکار انحرافی و عقاید باطل سالیان سال نیمه‌کاره مانده است. افراد خرج چیزهای دیگر می‌کنند؛ اما مسجد را تأمین نمی‌کنند. هرگز دشمنان مسجد این‌گونه عمل نمی‌کنند. حواسمان باید خیلی جمع باشد.

اما این خرج کردن باعث پیروزی آن‌ها نخواهد شد و خیلی زود خواهند فهمید که همین هزینه ها مایه حسرت و اندوهشان خواهد بود ” فَسَیُنْفِقُونَها ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَهً “؛ یعنی به‌زودی انفاق‌هایی که می‌کنند برای آن‌ها چیزی جز حسرت نمی‌ماند وزمانی نمی گذرد که مغلوب جبهه ی حق خواهند شد. “ثُمَّ یُغْلَبُون” این البته گرفتاری دنیایی آن‌هاست. این گرفتاری فقط به اینجا تمام نمی‌شود. در آخرت هم دسته‌جمعی به‌سوی دوزخ مى‏روند “وَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلى‏ جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ” می بینید که آیه شریفه پیشگوئی کرده و یکی از روش های دشمنان که در طول تاریخ موارد فراوانی داشته است را بیان فرموده؛ که نمونه اش انقلاب اسلامی است.

شما زیاد در خبرها و رسانه ها شنیده اید که مثلاً مجلس فلان کشور برای مبارزه و یا تغییر رژیم ایران یا منحرف کردن مسیر حق فلان مبلغ را تصویب کرد که همگی حکایت از همین اصل قرآنی دارد. فتنه گذشته، فتنه‌های قبل، حرکاتی که می‌کردند خرج‌هایی که می‌کنند که در طول تاریخ انقلاب این آیات برای ما خیلی شفاف شد. افراد مزدور هرگز توان ایستادگی در مقابل کسانی که باانگیزه الهی مبارزه می کنند را ندارند و محکوم به شکست هستند.

رهبری در بیانی فرمودند: انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی است. اساساً هنر ایمان اسلامی در همین است که دل‌های مردم را آن چنان مجذوب می کند و نیروهای آنان را آن چنان در خدمت هدف های عالی و والا به کار می اندازد که خود این انقلاب و حرکت اسلامی را بیمه می کند و نصرت الهی را به دنبال می آورد. این بخش از آیه که فقط ترجمه کردم نکات تفسیری هم دارد؛ اما به ما این تذکر را می‌دهد که از توطئه‌هایی که دشمن دارد این است که صرف مال می‌کند تا دین و حقایق دین و ارزش‌های دینی و آرمان‌های الهی و اسلامی گسترش پیدا نکند. اگرچه این کاری را که می‌کند جز خواری و حسرت برای او نتیجه‌ای ندارد.

 

بسم‌الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی‏ دینِ اللَّهِ أَفْواجاً فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. در خطبه قبل به ده صفت از صفاتی که کامل‌کننده ایمان است از رسول خدا به نقل از سؤالی که امیرالمؤمنین از رسول خدا کردند بیان کردیم. ان‌شاءالله با قید حیات بقیه این روایت را در جلسات آینده خواهم گفت؛ اما به چند نکته او در این خطبه اشاره‌کنم.

فرمودند: مُذَکِّرَ الْغَافِلِ ایمان مؤمن کامل نمی‌شود مگر این‌که اهل این‌گونه کارها باشد. غافلان را به یاد خداوند بیاورد. افراد معمولاً می‌گویند به ما چه ربطی دارد. نه، باید یادآوری کرد تا اشخاص از یاد خدا بازنمانند. بعضی وقت‌ها مشغول کارهایی هستند که سراسر غفلت است. انسان باید تذکر بدهد. مُعَلِّمَ الْجَاهِلِ و جاهلان را دانش بیاموزد. آن مقداری را که یاد گرفتی به مسجد رفتی و چیزی یاد گرفتی. از دوستت مطلبی را یاد گرفتی. این را به دیگران انسان آموزش بدهد، لَا یُؤْذِی مَنْ یُؤْذِیهِ اگر کسى او را آزار داد درصدد آزار او نباشد. اغماض می‌کند چشم‌پوشی می‌کند. توان دارد قدرتش را هم دارد اما می‌گذرد. به شرطی که باعث جری شدن او و ادامه دادن کارش نباشد؛ که در آنجا باید جلوگیری کرد؛ اما در حالت عادی انسان باید ببخشد،

وَ لَا یَخُوضُ فِیمَا لَا یَعْنِیهِ. درصورتی‌که مطلبى را نمى‏فهمد و یا به او مربوط نیست در آن شرکت نکند، کارهای انسان باید این‌گونه باشد که یکی از نیازهای دنیایی و یا آخرتی او را حل کند. اگر هیچ‌کدام از این‌ها نیست به ما مربوط نیست. دخالت نمی‌کنیم. وَ لَا یَشْمَتُ بِمُصِیبَهٍ به مصیبت دیدگان نمی‌خندد. شماتت شأن نمی‌کند در غم کسی شاد نمی‌شود، وَ لَا یَذْکُرُ أَحَداً بِغِیبَهٍ از احدى غیبت نکند؛ یعنی ایمان مؤمن کامل نمی‌شود مگر اینکه اهل غیبت نباشد، بَرِیئاً مِنَ الْمُحَرَّمَاتِ از محرمات دورى گزیند. به دنبال محرمات نیست. بعضی‌ها دنبال می‌کنند،

وَاقِفاً عِنْدَ الشُّبُهَاتِ. این هم خیلی مهم است. امکان دارد که انسان از محرمات دوری کند ولی به بعضی از مکروهات شبهات و مباهات که می‌رسد بی‌توجهی کند. قِف عندَ الشُّبهَه عرب‌ها می‌گویند قِف، انگلیسی‌ها می‌گویند stop، شما هم می‌گویید ایست. در مقابل شبهه بایستید. قِف. این یک قاعده باشد. این را حفظ کنید. این لقمه را بخورم یا نخورم؟ این جلسه را بروم یا نروم؟ این حرف را بزنم یا نزنم؟ دیدید شبهه دارد قِف این دستور صریح از اهل‌بیت عصمت و طهارت رسیده است.

اینجا هم که رسول خدا فرمودند وَاقِفاً عِنْدَ الشُّبُهَاتِ در شبهات وارد نشود. شبهات قرق گاه محرمات خداست. دیدید منطقه نظامی که وارد می‌شوید از یک مقدار جلوتر سیم‌خاردار می‌کشند. می‌گویند منطقه نظامی است وارد نشوید. آنجا نیست جلوتر است ولی از یک مقدار آن‌طرف تر قرق گاه درست می‌کنند که عادت نکنیم که برویم. کسی که لبه قرق گاه راه می‌رود امکان دارد لیز بخورد و بیفتد در قرق گاه. لبه این مکروهات کسی حرکت می‌کند، لبه مشتبهات کسی حرکت می‌کند امکان دارد که پایش لیز بخورد و در حرام بی افتد. فاصله بگیرید هر چیزی را که گفتند مکروه است نگویید کلُّ مکروهٍ جایِز. خدایا تقوا را در ما روز به روز زیاد بگردان.

در این هفته مناسبت‌های زیاد و متنوعی داریم. من سعی می‌کنم با یک نواختی قسمت زیادی از آن‌ها را درضمن عرایضم بیان کنم. وفات حضرت زینب سلام‌الله علیها ۱۵ رجب سال ۶۲ قمری واقع‌شده. زینب کبری پرورش‌یافته علی بن ابیطالب و زهرای اطهر سلام‌الله علیهماست؛ و اگر گذری به زندگی پرفرازونشیب آن حضرت داشته باشیم به‌خوبی فهمیده می‌شود که تمام زندگی او وقف حفظ و زنده نگه‌داشتن معارف الهی و اسلامی بوده است و در هر مقطعی، این وظیفه را به‌خوبی انجام داده است.

گاهی کلاس درس قرآن و تفسیر داشته و پاسخ گوئی به سؤالات شرعی و اعتقادی می‌کرده، گاهی بر کرسی خطابه نشسته و سخنرانی کرده. در جنگ فرهنگی و تهاجم نرم علیه دشمن از عصر عاشورا کار خود را شروع کرد و قیام امام حسین علیه‌السلام را پیام‌رسانی کرد و باعث زنده ماندن این حرکت تا روز قیامت شد و امروز هم ما از آن بهره می‌بریم. در بُعد عبادت هم سرآمد بود و در شرایط سخت هم در انجام وظائف عبادی حتّی مستحبات مثل نماز شب و امثال ذالک کوتاهی نداشت تا جایی که امام حسین علیه‌السلام هنگام وداع با او درخواست کرد که او را در نافله شب یاد کند.

او الگوی کاملی برای بانوان بزرگوار است؛ زیرا در تمام مقاطع وظائفی که یک زن مؤمن انقلابی می‌تواند انجام دهد به‌خوبی انجام داده است؛ و از عهده‌اش برآمده است. عبادت، دفاع از ارزش‌ها، تعلیم و تعلم، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، رسیدگی به خانواده، تبعیت از ولایت و خیلی از مناقب دیگر. لذا آن حضرت فقط در یک روز و فقط اسارت شناخته نمی‌شود.۵۷ سال زندگی کرده. باید بررسی کرد و او را شناخت. در زمان ارتحال هم وضعیت روشن است که چگونه به برادر خودش پیوست.

در مدینه قحطی شده بود. عبدالله او را به همراه خودش به شام برد. وارد شام که شد جزع‌وفزع زینب کبری زیاد شد. بعد از مدتی کسالتی بر او عارض شد. تب شدیدی گرفت و بیماری او تشدید شد. در ظهر روز ۱۵ رجب سال ۶۲ که شد به همسرش عبدالله فرمود بستر مرا زیر آفتاب حیاط قرار بده. عبدالله مى‏گوید: به این وصیّت عمل کردم. رختخواب او را زیر آفتاب سوزان شام قراردادم که متوجّه شدم چیزى را روى سینه‌اش قرار داده و مدام زیر لب حرفى مى‏زند. به او نزدیک شدم، دیدم پیراهنى پاره‌پاره و خونین که یادگار برادرش حسین بود را روى سینه نهاده و حسین حسین گویان به برادر ملحق شد. خدای تعالی همه ما را از محبان و موالیان اهل‌بیت عصمت و طهارت قرار بدهد ان‌شاءالله.

۱۰ رجب سال ۱۹۵ قمری ولادت امام جواد علیه‌السلام است. امام جواد در عصری زندگی می‌کرد که شیعه تا حدودی قدرتمند بود. به‌واسطه حضرت رضا سلام‌الله علیها که بستری فراهم شد شیعه قدرتی داشت؛ اما فرقه‌های متعدد و انحرافات عقیدتی به‌خصوص فکر معتزله که همه‌چیز را با عقل خودشان می‌سنجیدند. اگر عقل می‌پذیرفت قبول می‌کردند و اگرنه آن را انکار می‌کردند، رونق داشتند؛ و حاکمیت هم از بعض این عقاید حمایت می‌کرد. این گروه اگر عقلشان نمی‌پذیرفت چیزی را ردش می‌کردند.

مثلاً عقلشان نمی‌پذیرفت که کودکی، امام باشد و لذا می‌گفتند امام جواد امام نیست. جلسات متعددی گذاشته شد سعی می-کردند با سؤالات سخت و سنگین براو غلبه کنند؛ که پیروز میدآن‌همیشه امام بود. مرحوم کلینى مى‏نویسد: شخصى محضر امام جواد علیه‌السلام شرفیاب شد و گفت: یابن رسول‏الله! عدّه‏اى از مردم نسبت به موقعیت امامت شما شبهه ایجاد مى‏کنند. حضرت در پاسخ چنین فرمود: خداوند متعال به حضرت داود علیه‌السلام وحى کرد که فرزندش سلیمان علیه‌السلام را جانشین خود قرار دهد. با این‏که سلیمان کودکى خردسال بود.

این موضوع را برخى از دانشمندان بنی‌اسرائیل نپذیرفتند و در اذهان مردم شک و شبهه ایجاد کردند. مگر بچه‌ می‌تواند پیغمبر باشد؟ حضرت دارد با این بیان جواب آن شخص را می‌دهد. به همین جهت خداوند به حضرت داود علیه‌السلام وحى کرد که عصا و چوب‏دستى اعتراض‏کنندگان و سلیمان علیه‌السلام را بگیر و هرکدام را با علامتى مشخص کن که از چه کسى است؟ سپس آن‌ها را شبانگاه در جایى پنهان نما. فرداى آن روز به همراه صاحبان آن‌ها بروید و چوب‏دستى‏ها را بردارید. چوب‏دستى هر کس سبز شده باشد، همان شخص جانشین و حجّت بر حق خدا خواهد بود. به این وسیله خواست حقانیت سلیمان را ثابت کند. همگى این پیشنهاد را پذیرفتند و چون به مرحله اجرا درآوردند، عصاى حضرت سلیمان علیه‌السلام سبز شده بود. پس‌ازآن‌همه افراد پذیرفتند که او حجّت و پیامبر خداست. از این‌جور مسائل از امام جواد فراوان است و فرصت بیان نیست. وضعیت زندگی و تاریخی آن حضرت را به مناسبت‌هایی بیان کردم. هر جلسه یک نکته را عرض می‌کنم. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و محبان اهل‌بیت قرار دهد ان‌شاءالله.

و از همه مهم‌تر سیزده رجب روز ولادت باب العلم و باب الوحی، روز ولادت عدالت و جوانمردی، روز ولادت شجاعت و عزتمندی، روز ولادت عبودیت و بندگی، روز ولادت ورع و تقوا، روز ولادت مظلوم مقتدر یعنی ولادت علی ابن ابیطالب، امیرالمؤمنین علیه‌السلام مبارک باشد؛ و قطعاً نمی‌توانیم درباره‌ی شخصیت او در مدت کوتاه سخن بگوییم و هر کس هم صحبت کرده از خود تعریف کرده که من این‌قدر بلد هستم. گوشه-ای از شناخت را می‌توان از کلمات او و نهج‌البلاغه او؛ دعاهای او، سیره و زندگی او شناخت اما شناخت حقیقت وجودی او کار بشر عادی نیست. در هر زمینه‌ای که بخواهیم کارکنیم چه فردی و چه اجتماعی امام کمک ماست و امام ماست.

در بحث تربیت نفوس در بحث قضا و حکومت در بحث کشورداری و ده‌ها مبحث دیگر امام برای ما دستورالعمل دارد. در همین حکومت‌داری که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا هم هستیم خوب است منشور حکومتی او توسط همین‌ها که می‌خواهند کاندیدا شوند، دوباره بازخوانی شود. ببینند که امامشان از آن‌ها چه می‌خواهند؛ و همین‌طور کسانی که می‌خواهند رأی بدهند آن‌ها هم بخوانند تا ملاک‌ها را از آنجا به دست بیاورند.

مولای ما امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام کارگزار شایسته نظام اسلامی را در آنجا معرفی کرده است. گفته باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد. خوب آن را مطالعه کنید. مسئله انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است. بخصوص در این مقطع زمانی آن‌قدر مهم است که آمریکا وقتی حرف‌ها و تحرکاتی در داخل کشور از افراد منفعل و غیرانقلابی می‌بیند که مثل جریان فتنه به ضدانقلاب و جبهه استکبار امید دارند، تصویب تحریم‌های ظالمانه‌ی جدیدش علیه مردم ایران را به خاطر نگرانی از نتیجه انتخابات به تأخیر می‌اندازد. این نشان‌دهنده اهمیت مطلب است. البته خواب آمریکا و اذنابش که بتواند فتنه‌ی دیگری در کشور درست کنند با وحدت و انسجام مردم و تبعیت از رهبری هرگز تعبیر نخواهد شد.

روز ۲۰ فروردین روز قطع رابطه سیاسی با آمریکاست. چه روز مبارکی است. چون رابطه با ظالم طبق تعالیم قرآن به حال فرد و جامعه مضر است. کشورهایی که با آمریکا رابطه دوستانه داشته-اند را عاقبتشان را ببینید. به ضرر دوستی با آمریکا خیلی زود واقف می‌شوید. ندیدید به اسم برجام و رفع تحریم‌ها چه بلائی بر سر هسته‌ای آوردند؛ که ۲۰ فروردین روز ملی فن‌آوری هسته‌ای هم هست. گفتند هدف ما باز کردن پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران است و آرزوی آن‌ها این است که این صنعت از این کشور برود و این آرزو را در سر می-پرورانند؛ اما به فضل پروردگار و وجود دانشمندان جوان و جوانان متدین و غیور و انقلابی کشورمان پرچم ایران اسلامی همیشه برافراشته خواهد بود. این دشمن ماست و دشمنی‌هایی است که می‌کند.

پس شما برای رأی دادن به افراد باید حجت شرعی داشته باشید؛ که چرا به کسی که می‌دانید اهلیت لازم را ندارد رأی می‌دهید؟ اگر اهلیت ندارد چرا رأی می‌دهید؟ باید بتوانید نزد خدای تعالی از رأیی که دادید دفاع کنید. کسانی-که دست شأن آلوده به فساد است، شجاعت لازم برای مقابله با رانت‌خواری و ویژه خواری را ندارند، بلکه خود مبتلابه همین امور هستند، تجملات و اشرافی گری تمام زندگی آنان را پرکرده و طبقه محروم و رسیدگی به وضع آنان اولویت کاری‌شان نیست، دوره‌ی آرمان‌ها و ارزش‌های انقلابی را تمام‌شده می‌دانند، به فکر استقلال و سرافرازی کشور و مردم نیستند و بلکه عزت را در نزدیک شدن به قدرت‌های استکباری و توجه آنان به‌خصوص آمریکا می-دانند. دم از ولایت می‌زنند اما برخلاف مسیر مشخص‌شده توسط ولی حرکت می‌کنند. به این‌ها که نمی‌شود رأی داد.

خوب بصیر باشید. بخصوص جوانان و کسانی که بار اول رأی می‌دهند، خوب مطالب را رصد کنند. افراد را دقت کنند. این تیری که رها می‌کنند به قلب دشمن بخورد نه خودی. باید خیلی مواظب بود. در شورای شهر هم همین‌طور باید دید این کسی را که می‌فرستید داخل توان و تخصص لازم را دارد؟ مسائل مهم شهر در شورا دنبال می‌شود. اگر بخواهند خوب عمل کنند و واقعاً شورای شهر باشند باید درباره ترافیک و بهداشت و محیط‌زیست و مبلمان شهری و آموزش و خیلی از امور دیگر ورود کنند لذا لازم است علاوه بر ایمان و تعهد، تخصص لازم را هم داشته باشند.

الآن‌همین شهر چندین دوره شورا داشته و شهردار انتخاب کرده و بعضی‌ها هم سالیانی بوده‌اند. ضمن تشکر از مساعی و تلاش هائی که کرده‌اند راه‌های بسیار خوب پل‌های فراوان و زیرگذرهای موردنیاز را کشیده‌اند که جای قدردانی دارد و جاهای دیگر که در دستور کارشان بوده و انجام دادند که تشکر می‌کنیم؛ اما ضعف‌های اساسی و ساختاری فراوانی داریم که باید شورای جدید دنبال کنند. لذا افراد باید برنامه داشته باشند. طرح جامع باید داشته باشند، محدوده شهر را باید مشخص کرده باشند؛ که شهر چقدر باید بزرگ باشد. مثل چاه ویلی می‌ماند که دائم در حال بزرگ شدن است، بدون هیچ نظامی.

با چه توجیهی در همین سال‌هایی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح بوده فروشگاه‌های بزرگ تولیدات کشورهای دیگر را اجازه برپائی دادند و هنوز هم ادامه دارد. با همین اسامی که روی درودیوار هست. اگر بحث سرمایه‌گذاری خارجی است، بحث سرمایه‌گذاری فنّاوری است؛ یعنی باید فنّاوری بیاورند نه بازار مصرف برای آن‌ها درست کنند؛ که الآن بازار مصرف است. توان تولید و اشتغال ما در کشور بسیار بالاست. ۳۳ میلیون نفر جوان، کم است؟ فقط همان‌طور که رهبری فرمودند باید کار را در بخش‌های مختلف داد دست مدیران بانشاط و انقلابی و در این امور سیاسی فکر نکرد.

متأسفانه سیاسی بازی‌ها به نظام و کارآمدی آن ضرر می‌زند. طرف نیروی کارآمدی نیست توان کار ندارند و بلد نیست و باید تغییر کند تا کسی که توان بالاتر و بهتری دارد فهمش بیشتر است دقتش بیشتر است جای او را بگیرد؛ اما می‌بینیم می‌گویند چون در خط ما نیست نباید بیایند. یا گاهی گفته می‌شود با فلانی زیاد حشرونشر دارد او را بکار نمی‌گیریم. این خیلی بدتر است. می‌گویند چون دیدن امام‌جمعه می‌رود با نماینده ولی‌فقیه چون سلام و علیک دارد حق ندارد در آن مسئولیت باشد. این ظلم به نظام نیست؟

همین می‌شود که این معضلات را داریم در شهر و استان می‌بینیم. این است که می‌بینیم خیلی از امور ما درست نمی‌شود. سیاسی‌کاری کار خوبی نیست. امروز اهمیت ندادن به توسعه تولیدات داخلی و استفاده نکردن و گفتمان سازی نکردن برای استفاده از تولیدات داخلی بازی کردن در نقشه دشمنی است که می‌خواهد از اقتصاد به‌عنوان حربه‌ای برای ضربه به نظام استفاده کند. لذا باید ضمن مطالبه گری از دولت فعلی برای اجرائی کردن دقیق اقتصاد مقاومتی همه‌ی مردم و دستگاه‌های نظام برای تحقق این مهم بدون در نظر گرفتن خطوط سیاسی و جناحی به مسئولین کمک کنند که این وظیفه ملی و دینی به سرانجام برسد؛ و امیدواریم خروجی انتخابات آتی چه در شوراها و چه ریاست جمهوری تحولی در این زمینه به وجود بیاورد. ان‌شاءالله.

ایام البیض و روزهای اعتکاف را هم در پیش داریم. عبادت ویژه‌ای که مجموعه‌ای از عبادات را در بردارد. بیتوته در مسجد و نماز و روزه و قرآن و دعا و مناجات و تفکر، نوعی ریاضت شرعی است. انسان را به کمال می‌رساند. برای تربیت شدن نفس و نزدیک شدن به خدای تعالی. به حمدالله سال‌های بعد از انقلاب اعتکاف رونق گرفته و به تعبیر رهبری یکی از رویش‌های انقلاب بوده، لذا سپری‌شده است اعتکاف برای کم کردن و از بین بردن بعض از آسیب‌های اجتماعی و خنثی‌کننده‌ی تهاجم فرهنگی. بنیه‌های معنوی و ایمانی در این ایام محکم و تقویت می‌شود. خدای تعالی توفیق بهره برداری-بیشتررانصیب معتکفین بگرداند.

نکته‌ای را باید اینجا حتماً عرض کنم. مورد سؤال قرار گرفتیم. بعضاً هم مطرح می‌کنند. توجه داشته باشید الآن دیگر دوستان مشغول رد صلاحیت و احراز صلاحیت و عدم احراز هستند. اسامی که اعلام می‌شود و عده‌ای رد می‌شوند مربوط به مشکلاتی است که داشته‌اند که به آن‌ها اطلاع داده می‌شود؛ اما عده‌ای هم با علم به اینکه می‌دانند رد می‌شوند وارد عرصه شده‌اند. بنای این‌ها بر این است که هزینه برای نظام درست کنند و الا می‌داند که رد صلاحیت می‌شود. کسی که محکومیت سیاسی داشته، کسی که در فتنه حضورداشته، کسی که محکومیت جزایی دارد، مشکل داشت ازنظر سیاسی، ازنظر رفتاری جرم مرتکب شده، مشکل مالی داشته که محکوم‌شده، چنین کسی که محکومیت قضایی دارد دوباره می‌آید ثبت‌نام می‌کند و می‌داند رد می‌شود. آیا هدفش غیرازاین است که می‌خواهند هزینه درست کند؟ او می‌خواهند نظام را زیر سؤال ببرند.

بگویند ۱٬۰۰۰ نفر ثبت‌نام کردند ۴۰۰ نفر رد صلاحیت شدند. مثلاً می‌خواهند دستگاه‌ها را زیر سؤال ببرد. به نظر من می‌رسد که خود این مطلب جای پیگیری دارد. خودش جرم دیگری است که این شخص دارد مرتکب می‌شود. لذا دستگاه‌های قضایی اگر قانونی دارند و می‌شود باید این‌ها را به‌عنوان یک جرم جدید مورد پیگیری و پیگرد قرار بدهند و جریمه آن‌ها را هم سنگین ‌کنند که دیگر این‌گونه هزینه سازی نکند؛ اما عده‌ای که رد می‌شوند دلیل خاصی برای آن‌ها نیست. آن‌ها هم طبق قانون می‌توانند اعتراض کنند و دنبال کنند که حقشان ضایع نشود. راهکار قانونی لازم دیده‌شده. این‌طور نیست که کسی بی‌دلیل رد شود. چهار مرجع رسیدگی‌کننده به صلاحیت افراد وجود دارد آن چهار دسته و آن چهار مرجع وقتی نظرشان را دادند باید کار بر اساس همان عمل شود.

مرجع پنجمی هم وجود ندارد. بعضی‌ها شنیدم که می‌گویند مرجع پنجمی هم وجود دارد. مثل تحقیقات محلی و امثال‌ذلک که در قانون چنین چیزی دیده نشده است. سؤال هم کردم از دستگاه‌های مربوطه و بالاتر که چنین چیزی هست یا نیست که وجود ندارد. لذا برای احراز و رد صلاحیت مرجع پنجمی نداریم. مراجع چهارگانه هم که استعلامات انجام می‌شود حتماً او را مستند می‌کند به یک سندی و با دلیل به شخص مقابل اعلام می‌کنند که تو به این دلیل رد صلاحیت شده‌ای و مثلاً برویم تحقیقات محلی کنیم و فلانی فلان چیز را گفته این‌ها ملاک تصمیم‌گیری نیست. مگر این‌که مستند به یکی از این چهار مرجع بشود.

سالروز شهادت سید محمدباقر حکیم و خواهر مکرمه‌ی ایشان، سید مرتضی آوینی که روز هنر اسلامی و هفت و هنر اسلامی هم هست هفته آینده که جا دارد من راجع به آن‌هم صحبت کنم قبل از خطبه برادر بزرگوارمان راجع به این موضوع صحبت کردند مسئول این نهاد من دیگر اطاله نمی‌کند. شهادت امیر علی صیادشیرازی را گرامی داشته علو درجات خواهانیم. روز سلامتی، روز هنر انقلاب اسلامی، روز دندانپزشکی از مناسبت‌های هفته است که فرصت بیان نداریم.

راجع به ربا و رباخواری هم کسی یاوه‌ای گفته بود و تفکرات سکولاریستی را داشت توسعه می‌داد که فرصت تبیین آن حرف‌های بیهوده که زده‌شده نیست. ان‌شاءالله مفصل راجع به ربا جلساتی را سخن بگوییم با قید حیات. داستان سازی هم که در طول هفته گذشته علیه سوریه به بهانه استفاده از سلاح‌های شیمیایی واقع‌شده را مطلع هستید. بااینکه انفجاری که آنجا صورت گرفت مربوط به گروه تروریستی فتح الشام بود اما دولت‌های غربی فشار می‌آورد تا امتیاز بگیرند در سال ۲۰۱۲ آمریکا فشار آورد به همین عنوان سلاح‌های شیمیایی دمشق را خلع سلاح کرد. الآن‌هم بازدارند فشار می‌آورند که این کار را بکنند که این مردک دیوانه با ۵۹ موشک و هواپیما حمله کرد از زمین و هوا به سوریه تلفاتی را به وجود آورد که خدای تعالی به حق این ماه و مولودین این ماه ان‌شاءالله ریشه ظلم و فساد را از این عالم ریشه‌کن کند ان‌شاءالله.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.