نماینده ولی‌فقیه در استان البرز:

موضوعات جدید وقف، شناسایی و به جامعه معرفی شوند

فضای مجازی ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ۰

در آستانه ی سال نو، آیین غبارروبی آستان مقدس امام‌زاده محمد و سکینه خاتون (علیهماالسلام) و افتتاحیه‌ی طرح آرامش بهاری نوروز ۱۳۹۶، با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، ائمه جمعه شهرستان‌های البرز، مدیرکل و معاونین اداره کل اوقاف استان، صبح امروز در مزار این امام زادگان عظیم الشان برگزار شد.

در این برنامه آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی با تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و تقدیر از فعالیت‌های مجموعه‌ی اداره کل اوقاف استان البرز، با تأکید بر آگاه‌سازی جامعه نسبت به نحوه و اشکال امروزی موردنیاز وقف و تبلیغ وقف نمودن در داخل البرز، بیان داشت: وقف مسئله مهمی است و درصورتی‌که وقفیات به شکل موضوعی انجام شوند، آثار و برکات بیشتری خواهند داشت.

وی تصریح کرد: موضوعات وقف در گذشته و امروز تفاوت‌های فراوانی داشت و امروز، وقف کردن به شکل قدیمی سود چندانی نخواهد داشت؛ باید موضوعات جدید مانند وقف برای زمینه‌های علمی و تحقیقاتی یا تسهیل در ازدواج و یا وقف کتاب، شناسایی و معرفی شوند تا مردم به این زمینه‌ها گرایش پیدا کنند.

امام‌جمعه کرج اظهار داشت: همکاری با آموزش‌وپرورش و آگاه‌سازی آموزش دانش آموزان در قالب طرحی چون “وقف یاوران”، می‌تواند تأثیر به سزایی در گرایش والدین به این سنت حسنه و پربرکت داشته باشد.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: با توجه به بضاعت پایین اقشاری از جامعه و عدم توان ایشان در ورود به حوزه‌ی وقف فردی، توسعه و تبلیغ “وقف جمعی” در موضوعات معیّن، می‌تواند راهکار خوبی برای بهره‌مندی این اقشار از اثرات وقف باشد.

وی با تأکید بر توجه به فضای فرهنگی هر منطقه در برپاسازی خیمه‌های معرفتی نوروزی در بقاع متبرکه استان، خاطرنشان ساخت: در کنار این اقدامات، نگاه ویژه به موضوع مهدویت با طرح مباحث اجمالی و درعین‌حال کاربردی، در دستور کار این خیمه‌ها قرار گیرد.

گفتنی است در ابتدای این برنامه، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز به ارائه‌ی گزارش اقدامات این اداره کل در سال گذشته پرداخته و گفت: جمعیت واقفین استان البرز، عدد بالایی دارد ولی این عزیزان وقف‌های خود را در شهرهای متبوع خودشان در استان‌های دیگر انجام می‌دهند و متأسفانه وقف در البرز ضعیف است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد صالحی از برپایی خیمه‌های معرفت بقاع متبرکه استان در ایام نوروز خبر داد و گفت: پاسخ به شبهات مختلف اعتقادی زائرین و بازدیدکنندگان، محور اصلی مباحث طرح‌شده توسط روحانیون و کارشناسان مستقر در این خیمه‌ها خواهد بود.

مدیرکل اوقاف استان البرز با اشاره به طرح برخی مباحث خلاف واقع در گروه های مجازی، علیه نهاد اوقاف و امور خیریه، تصریح کرد: با توجه محدودیت فضای موجود، امکان تدفین اموات در جوار بقاع متبرکه کمتر از دو درصد بوده و مبالغ تعیین‌شده برای این قبور، به نیت انصراف مراجعین از این خواسته در نظرگرفته شده است.

صالحی با گلایه از فضاسازی‌های بی‌اساس در این مورد، خاطرنشان ساخت: با وجود تدفین بیش از شش هزار نفر در بهشت سکینه طی سال ۹۵، تنها ۲۰۰ نفر در مجموعه بقاع سراسر استان به خاک سپرده‌شده‌اند و هزینه‌های دریافتی از این خانواده‌ها، تماماً برای نگاهداری و هزینه‌های خود این بقاع هزینه می‌گردد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.