نماینده ولی‌فقیه در استان البرز:

قرآن سرمایه‌ی اصلی ما در مسئله تربیت است

فضای مجازی ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ ۰

  دیدار با مربیان پرورشی و تربیتی (6)نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، در دیدار با جمعی از معلمان و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش استان به مناسبت هفته‌ی امور تربیتی و تربیت اسلامی، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، بیان داشتند: صدیقه‌ی طاهره (س) دختر پیامبر (ص)، همسر امیرالمؤمنین (ع) و مادر امامان است؛ ولی هرکدام از این صفات در افراد دیگری نیز وجود دارند پس این‌ها عامل رفعت مقام و جایگاه عظیم حضرت (س) نیستند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی اظهار داشتند: زهرای اطهر (س) در دنیا ویژگی‌های ملکوت را با خود همراه کرده بود و به همین دلیل پیامبر (ص) می‌فرمایند که “من بوی بهشت را از فاطمه (س) استشمام می‌کنم”.

ایشان افزودند: سیره حضرت (س) و خطبه‌های آن حضرت چراغ و الگوی روشنی برای همه‌ی بشریت است و راه‌های بیان احکام، رفتار و هدایت جامعه، همه سرفصل‌هایی هستند که از زندگی حضرت و خطبه ایشان به دست می‌آیند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تبریک هفته‌ی تربیت اسلامی و امور تربیتی، این نام‌گذاری را با مسما توصیف کرده و بیان داشتند: نهاد تربیت از خدا سرچشمه می‌گیرد و مهم‌ترین اصل در تربیت این است که انسان را به خودش بشناسانیم، یعنی جایگاه و درجه‌ی واقعی انسان را برای او روشن کنیم.

ایشان با اشاره به حیات الهی انسان و ابدی بودن او، تصریح کردند: وجه تمایز انسان با حیوانات، در الهی بودن و ابدی بودن اوست عملکرد ما در این عالم، ترسیم‌کننده‌ی چهره‌ی برزخی ماست و تمام تلاش انبیا الهی و معلمان بشر بر این استوار بوده که انسان با چهره‌ی انسانی خود وارد نشئه‌ی آخرت شود.

آیت‌الله حسینی همدانی اهتمام بر تهذیب نفس را از وظایف اصلی مربیان تربیتی دانسته و خاطرنشان ساختند: ما به‌عنوان کسی که می‌خواهیم مربی باشیم، باید ابتدا خودمان تربیت‌شده باشیم؛ چراکه مربی تربیتی قبل از گفتار، با رفتار خود به تربیت افراد می‌پردازد.

ایشان ادامه دادند: در تربیت دانش‌آموزان باید طوری عمل کرد که نصابی در دست افراد باشد تا در بزنگاه‌ها بتوانند تصمیم درست را بگیرند و در ابن صورت شما به هدف خود رسیده‌اید.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با اشاره به ظرافت‌های امور تربیتی، اظهار داشتند: لازم نیست کودکان را مجبور به حفظ قرآن کنیم؛ بلکه باید او را قرآنی بار بیاوریم و تربیت کنیم تا عمل او قرآنی بشود؛ اگر کسی قرآن را در اعمال خود وارد کند، او درواقع حافظ قرآن شده است.

ایشان با بیان اینکه قرآن سرمایه‌ی اصلی ما در مسئله تربیت است، اظهار داشتند: اگر بتوانیم کودکان جامعه‌مان را قرآنی بار بیاوریم، پیروزیم؛ البته حفظ و قرائت قرآن هم در این راستا یاریگر ما خواهد بود.

آیت‌الله حسینی همدانی بیان داشتند: ۱۷۰۰ کلمه در قرآن تکرار شده است که اگر کسی این لغات را بیاموزد، از ترجمه بی‌نیاز خواهد شد؛ آموزش این کتاب‌ها در طی مثلاً سه سال تحصیلی، توسط مربیان و معلمان تربیتی مدارس، پس از یک دوره تمام دانش‌آموزان را تبدیل به مترجم قرآن خواهد کرد و خود این مسئله باعث اشتیاق جمع کثیری برای فراگیری تفسیر و مسائلی ازاین‌دست نیز خواهد بود که عملی ارزشمند و ماندگار است.

ایشان با اشاره به نقش اساسی مشاوره در نظام تربیت، تصریح کردند: با توجه به نوع تفکر و گروه‌های فعال فکری و عقیدتی منحرف در استان و مسائل مختلف موجود در این عرصه، مشاوره بسیار مهم و اساسی است؛ مشاوران باید طوری عمل کنند که نه معلم که رفیق و دوست دانش‌آموز باشند؛ البته خود مشاوران باید با وسواس و سختگیری انتخاب شوند تا بتوانند نتیجه‌ی مطلوب را حاصل کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، با اشاره به اهمیت بالای قشر دختران در فرآیند تربیت، خاطرنشان ساختند: در تربیت دختران، وظیفه‌ی سنگینی بر عهده شماست؛ اگر دختران را از جامعه جدا کنیم، نه رهبر و نه مدیر و نه سرباز نداریم؛ چون دختران مادران آینده‌ی جامعه هستند.

ایشان یادآور شدند: الان دشمن روی آسیب زدن به دختران سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرده است و حتی با بیو تروریسم و ابزاری مانند لاک ناخن و عطر و ادوکلن به دنبال آسیب رساندن به این قشر مهم جامعه هستند.

آیت‌الله حسینی همدانی تأکید کردند: حداقل دو سوم برنامه‌های تربیتی در جامعه باید برای دختران و بانوان جامعه در نظر گرفته شوند که اگر بتوان از این قشر حفظ و حراست نمود، بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی ما حل خواهد شد.

گفتنی است در پایان این دیدار از معلمان برتر در حوزه ی علوم تربیتی و پرورشی تقدیر گردید. (مشاهده خبر)

گالری تصاویر:

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.