گزیده‌ بیانات/

زینب (سلام الله علیها)؛ پرستار دین الهی

فضای مجازی ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ۰

 پنجم جمادی‌الاولی ولادت زینب کبری سلام‌الله علیها در مدینه است. دختر علی‌بن‌ابی‌طالب با ویژگی‌های بی‌شمار با ابعاد مختلف وجودی که از زندگی او الگویی بی‌نظیر برای همه عالم ساخت.

(۲۳/۱۱/۱۳۹۴)

نقش بی‌نظیر این بانوی باعظمت و باکرامت در تاریخ اسلام، جریان حماسه عاشورا و کربلا، خطابه‌های آتشین و انقلابی او در کوفه و شام، سرپرستی کاروان آل الله بر کسی پوشیده نیست. اگرچه مردم ما حضرت را فقط به‌اندازه‌ی یک چند روز محرم و عاشورا و چند روز اسارت و جریانی در وقت ولادت می‌شناسند اما ابعاد وجودی آن حضرت را باید ساعت‌ها به بحث نشست.

(۱۶/۱۲/۱۳۹۲)

ولادت زینی کبری

شخصیت ویژه زینب (سلام الله علیها)

۵ جمادی‌الاولی که مصادف است با ۵ اسفند در سال پنجم یا ششم از هجرت در مدینه النبی دختری متولد شد در خانه علی‌بن‌ابی‌طالب که نام او تا قیامت درخشندگی دارد. زینب کبری سلام‌الله علیها، این بانوی بزرگوار و جلیل‌القدر و با کمالات.

 رسول خدا قنداقه او را بغل گرفت و تبریک گفت. لحظاتی متأثر شد و ناراحت شد. خبر داد از آینده و مصائبی که بر عقیله بنی‌هاشم وارد می‌شود و این بزرگوار آن مصائب را متحمل خواهد شد.

زینب کبری شخصیت ویژه و منحصربه‌فردی دارد. دارای ابعاد مختلف از جهات مختلف. باید به زندگی او پرداخت. اگرچه ما زینب را فقط دو سه ساعت می‌شناسیم. یکی دو سه ساعت کربلا و یکی دو روز در مسیر شام و کوفه، مجلس شام و مجلس کوفه، برگشتن به مدینه و همین. دیگر چگونه است؟ نمی‌دانیم. درصورتی‌که او عقیله بنی‌هاشم است. جلسه درس تفسیر قرآن داشت. عقاید و احکام به مردم یاد می‌داد. شاگردان زیادی تحت تعلیم او قرار گرفتند؛ و از بزرگان و علماء شیعه است. ویژگی‌های رفتاری و انحصاری او در جای خودش باید بحث بشود.

(۰۱/۱۲/۱۳۹۳)

زینب (سلام الله علیها)؛ شبیه خدیجه

عقیله بنی‌هاشم زینب کبری سلام‌الله علیها است؛ بانوی بزرگ و بزرگواری که رسول خدا در حق او فرمودند به حاضران و غایبان وصیت و سفارش می‌کنم که احترام این دختر را پاس دارند همانا این دختر شبیه خدیجه است خوب این حرفی که رسول خدا زد پیغمبر اکرم… وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى … برای خوشامدگویی و برای تفنن در کلام و حالا یک مطلب گفته باشد که نعوذبالله سخن نمی‌گوید.

این دختر شبیه خدیجه است خدیجه در اسلام چه‌کار کرد؟ بذل مال کرد نثار کرد همه هستی و وجودش را برای دفاع از اسلام هستی خودش را گذاشت تا آخرین لحظه عمرش برای دفاع از پیغمبر دفاع از اسلام کیان دین را پاسداری کرد.

 این زینب شبیه خدیجه است؛ تمام وجودش را بعد از کربلا حتی قبل از کربلا بعد از واقعه‌ِی تف و عاشورا تمام هستی‌اش را زینب گذاشت برای اینکه اسلام حفظ بشود برای اینکه اسلام باقی بماند و اگر زینب نبود اسلام در کربلا مانده بود.

 آن سخنرانی‌های کوبنده خطابه‌های آتشین بیان مصائب بیان حقایق توسط زینب کبری بعد از واقعه عاشورا اسلام را حفظ کرد همان‌طور که خدیجه دفاع کرد او هم دفاع کرد و جالب است که از نام زینب همان زَین و اَب است یعنی زینت پدر یعنی زینب کبری سلام‌الله علیها در مقام عمل به‌گونه‌ای عمل کرد که زینت پدر بود پدرش آن شخصیت بزرگ جهان اسلام آن فداکار آن شخصتی که زره آن پشت نداشت از اول تا روز آخر در دفاع اسلام حرکت کرد و قدم برداشت.

زینب زینت آن پدر است عمل او روش او رفتار او جوری بود که شد زینت پدر خدای تعالی همه ما را از پیروان حضرت زینب سلام‌الله علیها قرار بدهد. انشاء الله.

(۱۹/۰۲/۱۳۹۳)

زینب (سلام الله علیها)؛ الگوی آزادگان

زینب سلام‌الله علیها الگوی همه انسان‌های آزاده است، چه زن و چه مرد.

بانوان امروز جامعه ما با الگو گیری از او می‌توانند زندگی مؤثر و پربرکتی داشته باشند. او به‌جای پرداختن به امور معمول که آن‌ها را هم انجام می‌داد زیور و خودآرایی و تبرج که یک عده‌ای دنبال این امور هستند کنار گذاشته و وارد میدان مبارزه با بدی‌ها شد. عرصه را بر کج‌اندیشان و خودکامگان تنگ کرد. یک بانو، او راه فرار از اسارت در فرهنگ غرب را به‌خوبی نشان داده است.

حضرت برای شخصیت‌هایی که در عرصه‌های سیاست و روابط خارجی هم فعال هستند الگوست. برای همه الگو است. برای همه اقشار الگو است. برای آن‌هایی که در مواجهه با ابرقدرت‌ها چگونه باید عمل کنند الگو است.

هرگز مرعوب قلدری آن‌ها نشد. هرگز مهربانی و خنده آن‌ها را جدی نگرفت و حتی نان و خرمای آن‌ها را هم قبول نکرد. تمام هیمنه استکبار را در حال اسارت، نه در اوج قدرت و توانایی له کرد و از بین برد. دشمن‌شناسی او در حد اعلا بود. این‌ها درس‌هایی است که باید از زینب کبری گرفت. تربیت‌شدگان مکتب زینبی این‌گونه هستند.

زینب سلام‌الله علیها در مقطعی اسیر بود، اما نشان داد که می‌توان در اسارت هم حضور فعال اجتماعی داشت. خطابه‌های آتشین او در کاخ‌های ظلم را نشنیدید؟! همه این حرف‌ها نشان می‌دهد که در شناخت این بانوی بزرگوار جامعه ما کوتاهی دارد. کسی که حسین علیه‌السلام از او التماس دعا می‌خواهد، جایگاه رفیعی دارد.

(۲۳/۱۱/۱۳۹۴)

زینب کبری ولادت

زینب (سلام الله علیها)؛ پرستار دین الهی

روز ولادت او را روز پرستار گفتند. یک مدتی هم به پرستاری مشغول بود. پرستاری مجروحین. البته از زمان پدرش پرستاری را شروع کرد. فرق بشکافته مولا امیرالمؤمنین، پاره‌های جگر حسن بن علی، مادر مکرمه‌اش، این‌ها پرستاری بود.

 اما مهم‌ترین پاسداری‌ای که کرد و مهم‌ترین پرستاری‌ای که کرد، پرستاری از دین بود. مگر نه این است که پرستار مواظبت می‌کند از بدن رنجور بیمار که او حفظ بشود و بعد روی پای خودش بایستد، سلامت بشود و بتواند وظائف خودش را انجام بدهد. زینب کبری از دین که رنجور شده بود بعد از شهادت حسین بن علی پرستاری کرد. آن را رسیدگی کرد، دفاع کرد، پیام دین را رساند، این دین، روی پای خودش ایستاد.

بعد هم ائمه دیگر وظائف خودشان را انجام دادند در زمان خودشان. زینب کبری الگوی زن مسلمان است امروز. زنی که خودش را متجمل می‌کند وسیله کام‌جویی چشمان پلید و هرزه انسان‌های دیگر می‌کند، بیاید از زهرای اطهر، از زینب کبری یاد بگیرد؛ که به‌جای خودآرایی پا در میدان مبارزه گذاشت، دین را حفظ کرد. دین را توسعه داد. عرصه را بر قدرت‌های پوشالی تنگ کرد.

یعنی یک زن مسلمان در جامعه می‌تواند وظائف خودش را این‌گونه عمل کند. می‌تواند موج ایجاد کند. می‌تواند انقلاب به وجود بیاورد، به‌جای اینکه بازیچه دست شیطان‌صفتان بشود. به‌جای اینکه موجبات فساد خودش و جامعه را فراهم کند، می‌تواند عامل رشد جامعه باشد.

زینب کبری الگوی نه‌تنها زنان بلکه، مردان است. چون او شجاع بود، قوی بود، عامل به وظیفه بود و قهرمان بود. این الگوست، صبوری در عین کمال رأفت و رحمت و مهربانی.

 به او گفتند پرستار. ولادت او را کردند روز پرستار. پرستارهای ما هم افراد خدومی هستند. پرتلاش، پرتوان، ان‌شاءالله. کارشان هم کار سختی است؛ و جامعه باید توجه داشته باشد به کار پرستاران. به آن‌ها توجه کنند. کمتر هم دیده می‌شوند.

اگر به پرستار خوب رسیدگی بشود و تأمین بشود، بیمار در یک آسایش و رفاهی به سر می‌برد. باید کاری کنیم که پرستار غیر از همین رسیدگی به بیمار مشکل دیگری نداشته باشد. تا بتواند کارش را خوب انجام بدهد. اقشار زحمت کشی هستند که با نیت خالص به وضعیت بیماران رسیدگی می‌کنند، باید قدرشان را دانست.

(۰۱/۱۲/۱۳۹۳)

پرستاران، خدمتگزاران بی ادعا

پرستاری یک عبادت است، پرستاران کار سخت و دشواری دارند، چون دائماً با بیمار و زخم و جراحت سرکار دارند روحیه‌ی آن‌ها باید خیلی قوی باشد و ازنظر جسمی هم باید قوی باشند تا بتوانند کارشان را خوب انجام دهند، باید عظمت کار خودشان را بدانند که می‌دانند.

پرستاران قبل از رسیدگی به جراحات و بیماری بیمار، به روح او رسیدگی می‌کنند. خداوند متعال به احسن وجه از همه‌ی شما پذیرا باشد. خدمت‌گزاران بی‌ادعایی هستند که حتی در این استان ساختمانی که در کنار هم جمع شوند هم ندارند.

(۱۶/۱۲/۱۳۹۲)

دلجویی از فداکاری پرستاران

روز ولادت این انسان فداکار را به مناسبت یکی از صدها ویژگی او روز پرستار نامیدند. تا به بهانه این نام از فداکاری‌های پرستاران که بی توقع به جامعه خدمت می‌کنند و بیماران را رسیدگی می‌کنند صبورانه درد و آلام دردمندان را تحمل می‌کنند و خودشان هم از امکانات کمی برخوردار هستند دلجویی کنند؛ که امیدواریم ان‌شاءالله مسئولین خصوصاً مسئولین استان مشکلاتی که متوجه این قشر زحمت‌کش در جامعه ما هست را در دستور کار داشته باشند که دارند.

 امیدواریم که با سرعت بیشتری این کار صورت بگیرد. یک اتاق پرستاری داشته باشند یک خانه پرستاران برای آن‌ها تشکیل بدهند، یک مجموعه داشته باشند که اگر مطالباتی دارند از آن طریق انجام شود. برای استان هم خوب خواهد بود.

(۲۳/۱۱/۱۳۹۴)

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.