خطبه های 18 دی 1394 شهر کرج:

آمریکا و رژیم صهیونیستی، دشمن درجه یک اسلام و انقلاب

روابط عمومی ۱۹ دی ۱۳۹۴ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۴/۱۰/۱۸
  • استان البرز , شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله و طاعته . از صفات اهل تقوا این است که به عنایت خدای تعالی از هدایتی برخوردار هستند که راه را گم نمی‌کنند. در آیه ۲۸ سوره مبارکه حدید فرمود ” وَیَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ ” برای شما نوری قرار می‌دهد که به وسیله او راه را  طی می‌کنید . انبیای الهی آمدند تا انسان‌ها را به همین سمت هدایت کنند و رهنمون باشند. در قسمتی از آیه ۱۱ سوره مبارکه طلاق فرمود “رَسُولًا یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِ اللَّهِ مُبَیِّنَاتٍ لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ” انبیای الهی هم این‌گونه بودند  که انسان‌ها را با آیات الهی به سمت نور هدایت می‌کردند.

در این آیه هم فرموده رسول خدا اینگونه بود “لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ” آن کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند آنها را از ظلمتها به سمت نور خارج می‌کند . لذا برای بهره بردن از این نور و هدایت باید جنبه‌های تقوا را در خودمان بیشتر کنیم .و از پیروی آیات قرآن و دستورات عترت طاهره علیهم‌السلام غافل نباشیم . خود آنها به ما تعلیم دادند که مقدمه عمل علم است والا عمل بدون علم ما را به هیچ مقصدی نخواهد رساند  و نتیجه‌ای ندارد. مقدمه مسیری که می‌خواهیم حرکت کنیم علم است که در جلسات دیگر به آن خواهیم پرداخت.

بحث ما در عدالت بود. شرایط اجرای عدالت و موانع اجرای عدالت را اشاره کردیم. از این جلسه راجع به عدالت اجتماعی که یکی از شقوق عدالت هست وارد می‌شویم و بحث می‌کنیم. عدالت اجتماعی در سیاست‌گذاری حکومت‌ها یک مفهوم جامع و دارای ابعاد مختلف است. اسلام برای بشریت نظام سیاسی که از جامعیت و اتقان برخوردار است تعریف کرده است . در آن نظام سیاسی به تمام نیازهای بشر پاسخ داده شده است. امیرالمؤمنین اولین کسی است که بعد از از بین رفتن امپراطوری‌های روم و ایران  این بنیان را شالوده‌هایش را بنیان‌گذاری کرد. چون خودش اهل انحراف از عدالت نبود. پایه‌های محکمی در این زمینه قرارداد.

 اگر اهل مطالعه در تاریخ بشر باشید به این نکته اذعان خواهید کرد که قبل از امیرالمومنین کسی این‌گونه عمل نکرد که مبنای کار حکومتی خودش را براساس عدالت اجتماعی بریزد . دانشمندان و متفکرین زیادی در جهان اسلام در زمینه عدالت اجتماعی مطرح شده از سوی امیرالمؤمنین گفتگو کردند و بحث کردند و مطالب و مباحث آن حضرت را دلیل راه و چراغ راه خودشان در جای دیگر قرار دادند. لازم است بازخوانی کلمات مولا شود و بیاناتی که امیرالمومنین دارند و مطرح کردند در نهج‌البلاغه یا در جاهای دیگر به آنها بپردازیم و نکات ارزنده‌ای که حضرت مطرح کردند آنها را به دست بیاوریم.

عدالتی که حضرت مطرح می‌کند عدالت جامعی است که حتی  ,عدالت سیاسی, عدالت اقتصادی ,عدالت اداری, عدالت توسعه ای, همه اینها را در بر می‌گیرد و یک مبنای قوی و غنی را مطرح می‌کند. همه این‌ها در آن عدالت اجتماعی که حضرت مطرح می‌کنند مطرح است. حضرت فرمودند :عدالت ,زندگی است. همین عبارت اگر تعریف شود مفهوم بلندی را از خودش به جای می‌گذارد. برای اینکه عدالت اجتماعی مورد نظر حضرت را بشناسیم همین منشور حکومتی که برای مالک اشتر وقتی که او را می‌فرستاد به سمت مصر بازخوانی کنیم و یک بار دیگر مطالعه کنیم و بندهای آن را دقت کنیم بسیار مفید خواهد بود.

امیرالمؤمنین دیدگاه انسان را نسبت به مسائل عوض می‌کند. همه یک ذهنیت‌هایی از مسائل دارند اما وقتی توجه و دقت می‌کنیم به کلمات حضرت می‌بینیم که ما را می‌برد به جای دیگری. مثلاً از حضرت پرسیدند ثروت چیست؟ حضرت فرمودند: دارایی ریشه شهوت ها است .یک فضای دیگری را درست کردند. سؤال کردند قدرت چیست؟ فرمود: کالایی از بین رفتنی و بهره ای دگرگونی پذیر. او که دنبال قدرت است بداند که از بین خواهد رفت. معامله‌ای است پر غبن. ضررش زیاد است. مگر اینکه به عنوان وسیله‌ای برای برتر بودن دین و تحکیم انسانیت انسان مورد استفاده قرار بگیرد. ببینید قدرت‌هایی که در دست قدرتمندان است یا آنهایی که تلاش می‌کنند قدرت به دست بیاورند واقعاً در مسیر انسانیت می‌خواهند آن را مصرف کنند؟ این نظر را در مقابل نظری که قدرت را طعمه میداند و تمام تلاش خودش را می‌کند تا به ثروت برسد و بعد از آن قدرت به دست بیاورد در نظر بگیرید که چقدر با هم تفاوت دارد.

امیرالمومنین در همه امور اینگونه بود. نه فقط در این بعد. ابو الاسود دوئلی حضرت او را به عنوان قاضی در مسند قضا منصوب کرد. یک مدتی گذشت حضرت او را از مسند برداشت . ابوالاسود آمد خدمت امیرالمؤمنین عرض کرد اقا من جنایتی انجام دادم؟ حقی را ناحق کردم ؟ به کسی ظلمی کردم که شما من را برداشتید؟ حضرت فرمودند که نه ,دیدم صدای تو بلندتر از صدای صاحب دعوا است. وقتی محکمه حاضر می‌شود تو بلندتر از کسی است که آمده و دادش را می‌خواهد حرف می‌زنی. تو به درد قضاوت نمی خوری .این حکومت اسلامی است .این امیرالمؤمنین است. این عدالت اجتماعی است.

 برای اینکه قضات به انحراف نروند به مالک دستور داد درباره قضات فرمود: آنگاه برای داوری بین مردم شایسته‌ترین فرد را در نظر خودت در نظر بگیر .آنی که خودت می‌فهمی بهترین انسان‌ها هست برای آن کار . مرتبت او را نزد خودت چندان بالا ببر که کسی از نزدیکانت در او طمع نکند و از گزند مردمان نزد تو ایمن بماند. در بخشش به او گشاده دستی پیشه ساز چنانکه کاستیش را بزداید و نیازش به مردمان کم شود. یعنی امکان دارد که اگر قاضی را تأمین نکنید آرام آرام به سمت دیگری برود تا فرمود ” هدیه القضات ..”. قاضی اگر هدیه بپذیرد هدیه باطل است , گناه است ,خبیث است, جنسش جنس خوبی نیست ,ولو حلوا باشد.

 قصه‌هایی دارد امیرالمومنین. گفت کسی برای من حلوا آورد بخوانید در نهج‌البلاغه . خودش هم در جاهای مختلف به بهانه‌های گوناگون بدی و هلاک کننده بودن بی‌عدالتی را گوشزد کرده. در قسمتی از خطبه ۲۲۴ فرمودند به خدا سوگند اگر شب را بر بوته‌های خاردار به سر ببرم و در بندهای آهنین کشیده شوم برایم دوست داشتنی تر است که خدا و رسولش را در روز قیامت ملاقات کنم به عنوان ستمگر بر بعض بندگان و غصب کننده اندکی از مال دنیا . چون انسان‌ها از اول عمرشان تا آخر عمرشان هم مال مردم را غصب کنند باز هم اندکی از مال را بردند. نسبت به کل اموال عالم چگونه ستم روا دارم بر کسی  برای جایی که به سرعت به سمت نابودی حرکت می‌کند . یعنی ظلم کنم که دنیا را به دست بیاورم  که با سرعت در حال زوال است و ماندنش در خاک طولانی است و اینها انسان را می‌برند در جایی قرار می‌دهند که حالا حالاها باید بخوابد.

این بیانات امیرالمؤمنین است اینها را مقدمه می‌گویم که بحث را ان شاءالله از بعد شروع کنم  که ببینید دیدگاه ما را نسبت به مسائل روشن می‌کند و تغییر می‌دهد .با نهج‌البلاغه و بیانات اهل بیت انس داشته باشید. اینها چراغ راه ماست. زندگی ‌ما بر اساس دستورات این ذوات مقدسه اگر تنظیم شود گلستان خواهد بود. آباد خواهد بود. در ارتباط با برخورد با دشمن و استفاده از دشمن ببینید حضرت چه فرمود . گفت به دشمنت به اندازه‌ای نزدیک شو که به خواسته ات برسی و در نزدیکی به او زیاده‌روی نکن تا خود را و یاورت را خوار نسازی .یعنی پیش دشمن زیاد بروی و بیایی خوار خواهی شد .نیازت که برطرف شد رهایش کن .بعد حضرت ادامه داد خیلی تعبیر زیبایی است . اینها را خوب یاد بگیریم.

فرمود: به چوبی که در برابر خورشید نصب شده بنگر. یک چوبی را شما در مقابل خورشید قرار می‌دهید وقتی آن چوب را نگاه می‌کنید می‌بینید که یک سایه ای دارد .بعضی وقت‌ها ظهر تابستان که باشد و کاملاً آفتاب عمود باشد سایه ای هم ندارند. بعد حضرت فرمودند اگر این چوب را مایل کنی سایه او طولانی خواهد شد. چوب را در مقابل آفتاب کج کنید سایه بلندی دارد. بعد ادامه دادند اگر این تمایل را ادامه بدهی سایه او کوتاه خواهد شد .  دقت کنید امتحان کنید .یعنی در مقابل دشمن تا یک مقداری باید سرت را خم کنی. بیشتر از آن خم کنی همه چیزتان را از دست خواهید داد .همین را اگر سیاست خارجی ما و مسائل مربوط به اداره کشور رعایت کنند می‌بینید که چقدر آبادانی به دست خواهد آمد .این مقدمه‌ای بود تا ان‌شاءالله در نوبت بعد نکات دیگری را عرض کنم راجع به عدالت اجتماعی از منظر امیرالمومنین در نهج‌البلاغه  .

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین کسانی هستند که سعی می‌کنند دائماً از مسائل پیرامون خود پند بگیرند تا بتوانند وظایف خودشان را درست انجام دهند. یکی از آن موارد این است که انسان از تحولات و تغییرات دنیا پند بگیرد و همین‌طور سعی کند علمی را که دیگران دارند آن علوم را به دست بیاورد به علم خودش اضافه کند و علم خودش را توسعه بدهد . مولایمان امام صادق علیه‌السلام در یک بیانی ‌فرمودند: پدرم از پدرانش از امیرالمؤمنین از رسول مکرم اسلام محمد مصطفی صلی‌الله علیه واله و سلم نقل می‌کند که فرمود” وَ أَغْفَلُ النَّاسِ مَنْ لَمْ یَتَّعِظْ بِتَغَیُّرِ الدُّنْیَا مِنْ حَالٍ إِلَى حَالٍ” غافل ترین مردمان کسی است که از دگرگون شدن دنیا از حالی به حال دیگر باخبر نشود .

دنیا در حال تغییر است. در حال پیچ است.  در حال تحول است .غافل ترین انسان‌ها کسی است که این را متوجه نشود. چنین کسی تقوا هم ندارد” و أعلم الناس من جمع علم الناس الی علمه” داناترین مردم کسی است که دانش دیگران را به دانش خودش اضافه کند .یعنی از علم دیگران و تجربیات دیگران دانسته‌های دیگران برای خودش استفاده کند تا رشد کند. و چه زیبا فرموده امیرالمومنین علیه السلام : اگر از آنچه گذشته است عبرت بگیری, خیلی دوران‌ها بر ما گذشته است تک تک ما قسمتی از عمر ما گذشته است که قسمت‌هایی از آن عبرت‌آموز بوده است. حضرت فرمودند اگر از آنچه گذشته است عبرت بگیری آنچه مانده است را نگاه خواهی داشت .مواظب هستی که به سادگی از دست نرود و خراب‌ نشود. توجه داری که در همان مسیری که مصرف شد بقیه‌اش مصرف نشود.

اما مناسبت‌هایی که در این هفته هست . اما قبل از آن لازم است اشاره کنم به بیانات مهمی که رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور در هفته گذشته داشتند و در دو بخش سخنان مهمی را مطرح فرمودند .اولا نماز جمعه را قرارگاه اعتقادی فرهنگی سیاسی دانستند و عمده وظیفه این قرارگاه را هم تبیین حقیقت و تمام کردن حجت دانستند .چون شما قطعاً می‌دانید و سخنان معظم‌له را گوش دادید و به نکات او دقت کردید من تحلیلی راجع به صحبت‌های ایشان  و تبیین خود این بیانات ندارم. الا یکی دو نکته را فقط اشاره می‌کنم .البته عمده وظیفه این قرارگاه را عرض می‌کنم که ایشان تبیین و بیان حقیقت مطرح کردند .همان کاری که انبیای الهی بخصوص رسول مکرم اسلام انجام می‌دادند.

برای مثال در قسمتی از آیه ۴۴ سوره مبارکه نحل فرمود “وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ”  کار رسول خدا را این می‌داند که قرآن را در اختیار تو قرار دادیم تا برای مردم تبیین کنی .کار انبیا این بود برای آنها تبیین کنی مسیر را روشن کنی که اهل تفکر شوند و در مسیری که هست حرکت کنند . نکته دیگر اینکه نماز جمعه را قلب و مرکز فرهنگی هر شهر دانستند که باید هدایتگری و روشنگری فرهنگی و سیاسی داشته باشند .وظیفه نماز جمعه است .مصلا باید این خاصیت را داشته باشد. نکته دیگر اینکه فرمودند امام جمعه آنچه درست است را بر زبان جاری کند و بگوید. ولو به مذاق عده ای از شنوندگان خوش نیاید. چون بنا شد تبیین حقایق کند در بیان حقیقت و لو نرم هم که گفته شود به کام عده ای تلخ می‌آید .عیب ندارد باید بگوید. چون مرکز مرکز روشنگری است.

خب بحمدالله ما در این مدت که خدمت دوستان بودیم سعی کردیم این دستورات را پیش پیش عمل کنیم و همین طور هم بوده است .در خطبه اول معمولاً عقاید, اخلاقیات, سبک زندگی و معارف بیان شده و آن هم از قرآن و روایات و کمتر از خودم نکته‌ای را عرض کردم. بنایم بر این بوده است .و در خطبه دوم هم مسائل سیاسی بیانات رهبری تبیین شده است. مسئله معرفی کتاب, بحث این که باید کتاب‌خوانی صورت بگیرد از همین جا اولین بار بیان شد و در سطح کشور وظیفه همه ائمه جمعه شد که رهبری هم در این بیانات جلسه‌ای که بودیم تذکر دادند که همه این کار را بکنند  و مسائل این‌گونه زیاد داشتیم. و من بعد هم ان‌شاءالله طرح‌های زیاد فرهنگی اجتماعی برای نماز جمعه داریم که به مرور انجام خواهیم داد.

ان‌شاءالله بحث ساختمان خود مصلی هست و مسائل متعددی که به پیرامونش هست. ظرفیت‌های فرهنگی فراوانی در مصلی وجود دارد که اینها باید بالفعل بشود . الان بالقوه است. اگرچه ساختمان مصلی در کرج با اینکه فضا فضای بزرگی است اما طراحی او طراحی خوبی نبود. دوستان قبلی هم که اینجا مسئولیت داشتند و فعالیت می‌کردند آنها هم به این نکته اذعان داشتند. دیگران همه اذعان دارند که ۳۰ سال قبل اوایل انقلاب تجربه کافی برای مصلی سازی افراد نداشتند. الان البته دیگر همه تجربه دارند ۱۰ هزار متر بدهی قشنگ می‌داند که چطور دربیاورد و چه کار باید بکند. به هر جهت آن چیزی که موجود است همین است و این را باید تکمیل کرد. البته طرح‌هایی را داریم که ان‌شاءالله از این شکل که هست خارج شود و قابل استفاده تر بشود ان‌شاءالله .

موردی را که خوب است من همین الان مطرح کنم و تبیین کنم که از وظایف امام جمعه تبیین حقایق شد, مسئله برجام است. ما چندین بار و چند وقت این را  مکرر گفته‌ایم اما لازم است دائم تذکر داده شود که حفظ این مسئله برای یک عده ای بت شده است و حاضر نیستند واقع‌بینانه به آن نگاه کنند .نگاه یک سویه سیاست خارجی و امنیت داخلی ما را به مخاطره جدی خواهد انداخت. آنها تحریم‌های جدید طراحی کنند و ما بگوییم که این تحریم‌ها ربطی به برجام ندارد این ساده‌انگاری است. طبق دستور رهبری و تأکید ایشان و مصوبه ۶۳۴ شورای امنیت ملی دولت موظف است در صورت اعمال هرگونه تحریم جدید به هر بهانه‌ای اجرای برجام را طبق این قاعده متوقف کند .

آخرین کار ایران هم از بین بردن قلب رآکتور اراک است که واقعاً برگشت‌پذیر نیست .اگر شروع‌ کنند به کار کردن  اقل اقل دو الی چهار سال طول می‌کشد و از طرف مقابل ما هیچ حرکتی نمی‌بینیم جز رجزخوانی و تهدید .جلوی ضرر را هر کجا که گرفته بشود سود است .رفتار استکبار جهانی را در عرصه‌های مختلف می‌بینید .می‌بینید که این سگ‌ها هار با توله هایش چگونه از انقلاب و اسلام دارد  انتقام می‌گیرد. نباید چشم به بیگانه داشت .باید با باور به داشته‌هایی که خودمان داریم و تا الان هم ین گونه بوده مسائل کشور را حل کرد. تکیه به دشمن به بیان قرآن کریم جز آتش چیزی برای ما نخواهد داشت .

در آیه ۱۱۳ سوره مبارکه هود فرمود بر ظالمان تکیه نکنید  که موجب می‌شود آتش شما را فرو گیرد و در آن حال جز خدا هیچ ولی و سرپرستی نخواهید داشت و هرگز یاری نمی‌شوید “وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ “این آیه را بخوانید .اگر این کار را بکنید به آتش گرفتار خواهید شد .کسی به کمک شما نمی‌آید. هیچ یار و یاوری ندارید .تکیه به دشمن یعنی تکیه به آتش. تکیه به هلاکت. ببینید در جریان همین شهادت مجاهد نستوه این عالم بصیر که خون او هم بصیرت جهانی را بیشتر کرد   و هم عاملی باشد ان‌شاءالله برای سرنگونی زودتر آل ننگ و پلیدی, چگونه دشمنی خودشان را همه آنهایی که از یک آخور ارتزاق می‌کنند آشکار کردند .

سفارتخانه‌ها را تعطیل می‌کنند .قطع روابط می‌کنند. دیروز هم سفارت ما را در صنعا در یمن بمباران کردند. هدفمند و عامدانه, با توجه. اینها ثمرات اعتماد به دشمن است .اعتماد به دشمنی که سال‌های سال است که شرارت می‌کند و در این مسیر هرگز خسته نشده است .به انحا مختلف در زمینه‌های گوناگون هر فرصتی که پیدا کرد برای ضربه زدن به ما استفاده کرد. اعتماد به خدا داشته باشید .در رفع معضلات کشور از مردم کمک بخواهید .شیخ نمر را اعدام کردند در دنیا بحران درست شد .نهادهای حقوق بشری که باید بیانیه می‌دادند محکوم می‌کردند سکوت کردند. و به جای اینکه عربستان را که مرکز خرید سلاح‌های کشورهای استکباری است او را محکوم کنند ایران را محکوم کردند که چرا از مراکز دیپلماتیک حفاظت نمی‌کند.

می‌خواهند افکار عمومی را منحرف کنند در جهان .البته حمله به سفارتخانه‌ها کار درستی نیست. در مقطعی از انقلاب لانه جاسوسی که مرکز جاسوسی آمریکا بود به تصرف درآمد ولی این قاعده نیست که هر وقت هر مسئله‌ای راجع به کشوری برای ما پیش آمد برویم سفارت خانه‌اش را اشغال کنیم. فکر کنیم که این یک کار انقلابی بزرگ است که داریم انجام می‌دهیم. خیر. گاهی ندانسته افراد طبق خواست دشمن در مسیری که او می‌خواهد عمل می‌کنند و حرکت می‌کنند. اینجاست که بصیرت لازم است. باید خیلی مواظب بود .الان یکی از مصادیق نفوذ می‌تواند این باشد که در جریانات اجتماعی عده‌ای سریعاً از احساسات مردم استفاده کنند و آنها را به سمتی حرکت بدهند که مورد نظر خودشان است.

ما الان در دوران ثبوت انقلاب اسلامی به سر می‌بریم . نیازی به این حرکت‌ها نیست .قانون و قانون‌مداری حرف اول را می‌زند. اگر هر کس بخواهد به میل و اعتقاد خودش رفتار کند و نظر خودش را اعمال کند هرج‌ومرج می‌شود. دشمنان اسلام برای تفرقه دنبال بهانه می‌گردند .نباید بهانه به دستشان داد .نباید خودمان با دست خودمان زمینه را فراهم کنیم که آنها سوءاستفاده کنند. مسیری که می‌رفت در جهان بر علیه این آل پلیدی و ننگ حرکت‌هایی بشود با یک حرکت نابخردانه آنها سوء استفاده کردند و حرکت‌ها را به سمت دیگری متوجه کردند .حمله به سفارت خلاف قانون بود.

 البته عربستان حاکمان جاهل و بلندپروازی دارد که از تجربه لازم هم برخوردار نیستند. در طول همین مدت کوتاهی که حاکم شدند ببینید چه جنایاتی را انجام دادند. اقداماتی می‌کنند که جامعه جهانی را به زحمت می‌اندازند .البته کشورهای استکباری از آنها حمایت می‌کنند سلاح می‌دهند تشویق می‌کنند حمایت می‌کنند. و بنده اینجا عرض می‌کنم ای کشورهایی که به رژیم کثیف و پلید آل سعود سلاح می‌فروشید این را بدانید که به تقویت تروریسم دولتی و سازمان یافته  کمک می‌کنید و همه شما در خون‌هایی که آنها می‌ریزند شریک خواهید بود.

آنها این را خوب درک کردند که قدرت ایران قدرت فرامنطقه‌ای و خارج از منطقه خودش است. قطع رابطه با او معنا ندارد و به زودی هم از این قطع رابطه که انجام دادند و بقیه کشورها را هم که نوچه آنها هستند تشویق کردند به قطع رابطه پشیمان خواهند شد. اما جای تأسف هم هست که چرا مسئولین دیپلماسی کشور در این امور که به عزت و اقتدار کشور و اسلام و شیعه مربوط می‌شود دیر اقدام می‌کنند .اگر به موقع اقدام شود اگر به موقع موضع گرفته شود احساسات مردم کنترل شود حوادثی پیش نمی‌آید که مدت‌ها تلاش کنیم ان وقایع را ترمیم کنیم که بعضی وقت‌ها هم قابل جبران نیست. موضع‌گیری‌ها و عکس‌العمل‌ها باید به موقع باشد.

 به هر تقدیر نمازجمعه قرارگاه ایمان تقوا و بصیرت و اخلاق است و امیدواریم مصلی ها و ستادهای نماز جمعه هم رسالت فرهنگی را که به عهده دارند درک کرده باشند و درک کنند و با برنامه‌ریزی این مهم را پیگیری کنند.

نکته دیگری را که رهبری فرمودند راجع به انتخابات بود و تأکید بر حق الناس. راجع به حق الناس چندین بار ایشان در این سال‌ها سخن گفتند. خودشان شروع کردند به تبیین حق الناس. چون از همین کلمه هم سوءاستفاده شد. عده‌ای برای منافع خودشان به حق الناس اشاره می‌کنند و مسیر دیگری را می روند . ایشان فرمودند رد صلاحیت داوطلبان صالح از مصادیق نادیده گرفتن حقوق مردم است. یا پذیرفتن داوطلب ناصالح از مواردی است که حق مردم از بین رفته است. امانت‌داری آراء, پذیرفتن نتایج آرا و فهرست‌های انتخاباتی از مصادیق حق الناس است. بالاخره ما یک دشمنی داریم به اسم آمریکا و اسرائیل و اذناب او و اینها تلاش می‌کنند کشورمان را به سمتی ببرند که ساقط شود و اسلام از آن حاکمیتی که دارد بیوفتد.

 آنچه مسلم است این است که استکبار و بدخواهان نظام اسلامی به این انتخابات چشم طمع دوخته‌اند و البته ملت ایران مثل همیشه با انتخاب درست خود آنان را ناامید کرده محکم بر دهان دشمن خواهد کوبید. اگر بررسی صورت گرفت فتنه‌گر و ساکت فتنه را رد صلاحیت کردند این از مصادیق رعایت حق‌الناس است. واقعاً درست عمل شده است. این روزها هیئت‌های اجرایی نظرات خودشان را دادند و امیدوارم در نزد خدای تعالی با شهدای مظلوم و خانواده‌های آنها حرفی برای گفتن داشته باشند. اینکه ساکتین فتنه و حامیان فتنه را تأیید کردند حتماً عذری دارند نزد خدا. از شورای نگهبان و هیئات نظارت می‌خواهیم  که با دقت و ریزبینی همیشگی‌شان دست فتنه و فتنه‌گران و معارضان و کسانی که با انقلاب و نظام زاویه دارند را کوتاه کنند.

 امروز هم یک عده‌ای سخت شان است که هنوز بر زبانشان نام فتنه و فتنه‌گر را ببرند. به نظر شما اگر این‌ها اجازه پیدا کنند وارد مجلسین شوند بر کرسی‌ها بنشینند و بر مردم سلطه پیدا کنند حق مردم پایمال نشده ؟ قطعاً پایمال می‌شود. این است که باید کسانی که به نظام اعتقادی ندارند حرکتی ‌کردند برای براندازی نظام بیایند حاکم شوند بر دستگاه‌ها. اگرچه در طول این دو سال و خورده‌ای در قسمت زیادی از دستگاه‌های نظام وارد شدند با مسامحه‌ای که صورت گرفته است اما مجلس شوراها, مجلس خبرگان ,این‌ها را باید با دقت توجه کنند. خوب است اینجا وعده ای را که داده بودم هر نوبت به تعدادی از ملاک‌های صحیح و اصلح توجه بدهم. راجع به ایمان و اخلاص, شجاع بودن و وظیفه شناس بودن اشاره داشتم.

اما چیزی را که امروز عرض می‌کنم این است که اولاً دوستان توجه دارید که نمایندگان بخصوص نمایندگان مجلس دو وظیفه عمده دارند. یک قانون‌گذاری و دو نظارت بر قانون. اگر کسی که خودش را نامزد برای انتخابات کرده شروع بکند در تبلیغاتش وعده‌هایی بدهد که ربطی به قانون‌گذاری ندارد این یک بلیه ای است که از اول انقلاب بوده است. حالا اینهایی که نامزد می‌شوند برای انتخابات شروع می‌کنند وعده دادن. اولاً توقعات مردم را بالا می‌برند. وعده‌هایی را می‌دهند که هرگز نمی‌توانند انجام دهند. آنها که نمی‌توانند انجام بدهند هیچ, دولت هم نمی‌تواند انجام بدهد. دولت که مسئول اجرای اوست نمی‌تواند انجام دهد. ولی او برای اینکه از مردم رأی بگیرد وعده می‌دهد.

توجه داشته باشید نماینده به محض اینکه رای آورد و در مجلس اعتبارنامه او تصویب شد نماینده کل مردم است. یعنی کل کشور و لو از حوزه انتخابیه  البرز وارد مجلس شده باشد. اما او برای کل مردم قانونی میریزد. تصویب می‌کند. لذا کسی که قدرت قانون‌گذاری دارد و کسی که توانایی نظارت بر قانون را دارد که ببیند قانونی که ریخته شد درست اجرا می‌شود یا نه این افراد را باید انتخاب کنید و به مجلس بفرستید. نه آن کسی که وعده می‌دهد من برای شما جاده درست می‌کنم, پل درست می‌کنم, مسجد و مدرسه درست می‌کنم, کار دستگاه اجرا است کار دولت است. همین گرفتاری می‌شود که وقتی در مجلس می‌روند وزیری که بد عملکرده مثلاً ۳۵ نفر از نمایندگان او را استیضاح می‌کنند از او سؤال می‌کنند. سه روز که می‌گذرد ۲۵ نفر آنها پس می‌گیرد.

اگر واقعاً سؤال که می‌خواهید از آن وزیر بپرسید فکر کردید و رویش دارید سؤال می‌کنید, پس گرفتن چیست؟ یعنی رفتند آن پشت با هم صحبت کردند , اگر بیایی در خیابان ما یک تیر چراغ برق بگذاری من اعتراضم را پس می‌گیرم. این طور می‌شود. این قانون‌گذار نیست. این گرفتاری‌هایی است که هست. مواظب باشید افرادی که توانایی دارند مشکلات را بفهمند و این مشکل را به صورت قانون در مجلس طرح کنند که دیگران رأی بدهند, قانون کشوری شود, معضل کشور حل شود این افراد باید بروند. حالا ببینید این کسانی که ثبت‌نام کردند کدام‌شان توانایی دارند. کسی که هنرپیشه است, کسی که در یک بعدی از ابعاد زندگی دارد قدم برمی‌دارد, مثلاً ورزش‌کار است, مثلاً سخنران است, روحانی است, استاد دانشگاه است, اینها را باید ببینید ملاحظه کنید. آیا توان قانون‌گذاری دارد یا ندارد؟ آیا می‌تواند طرح قانون کند؟ این یکی از معیارها باشد.

لذا در نحوه تبلیغات هم توجه کنید که چگونه دارد تبلیغ می‌کند. از نظر شعارهایی که می‌دهد و هم کیفیتش آن شعاری که می‌دهد دارد عوام‌فریبی می‌کند؟ دارد می‌گوید من می‌خواهم به مجلس بروم که این کار و آن کار را بکنم که هرگز نمی‌تواند بکند. و دیگر اینکه کیفیت تبلیغاتش چگونه است. تبلیغات رنگین دارد؟ تبلیغات بریز و بپاش دارد؟ تبلیغات دارد که اگر چشم آن را هزینه کند برای مردمی که مستضعف هستند قسمتی از زندگی آنها تأمین می‌شود. اینها را در نظر بگیرید. ملاک دیگری را که باید در نظر بگیرید در نماینده تراز و اصلح این است که شعارهای انقلاب را مدنظر داشته باشد. اهل این باشد که در عمل این را ثابت کرده باشد که وابستگی به غرب ندارد و استکبارستیز است و امثال ذلک که فرصت بیان نیست.

۱۹ دی را داریم که سالروز قیام مردم قم است. قیام با یک مقاله‌ای که یکی از مزدوران رژیم منحوس پهلوی بر علیه مقدسات نوشته بود. حجاب را کهنه پرستی و ارتجاع سیاه گفته بود. قیام ۱۵ خرداد را توطئه استعمار سرخ و سیاه نامیده بود و به امام رضوان‌الله علیه و مرجعیت اهانت کرده بود شروع شد . مردم و جوانان و طلاب آگاه قم مقصود نویسنده و مسیری که می‌خواهد طی شود را خوب فهمیدند .فهمیدند که این یک مقاله ساده و یک نوشته آسان نیست. بلکه توطئه پشت آن خوابیده است و در زمان به موقع عمل کردند. حرکتی که تمام مردم از اقشار مختلف در آن حاضر بودند و روحانیت جلودار بود و این حرکت سرآغاز مبارزات و تحولاتی بود که نتیجه‌اش پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن سال ۵۷ بود.

انقلابی که آثار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای او بر کسی پوشیده نیست. ۱۹ دی ریشه انقلاب است. ۱۹ دی به ما یادآوری می‌کند که اگر مردم بصیر به موقع عمل کنند اثر او قطعی است. لذا ۱۹ دی شد ریشه تحولاتی که در جهان شاهد او هستیم و زنده نگه داشتن ۱۹ دی یعنی این که انقلاب زنده . و زنده نگه داشتن ۱۹ دی یعنی ما هنوز آمریکا را و رژیم صهیونیستی را دشمن درجه یک اسلام و انقلاب می‌دانیم و برای نابودی این ریشه‌های تباهی مرگ آنان را از خدا می‌خواهیم  .شهادت امیرکبیر در بیستم دی ماه واحمدی روشن از شهدای هسته‌ای در ۲۱ دی ماه. تشکیل شورای انقلاب در ۲۲ دی ماه در سال ۵۷ به دستور حضرت امام از مناسبت‌های دیگر هفته است که فرصت تبیین و بیان نداریم. ان‌شاءالله در فرصت دیگری به نکات دیگری برسیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.