بسم الله الرحمن الرحیم
متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز
شهرستان کرج توسط ایت الله حسینی همدانی
در تاریخ ۲۷/۶/۹۴
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین
العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد
و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین
واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله و طاعته تقوی باعث میشود که انسان اعمالش را خالص برای خدای تعالی انجام دهد و کس دیگری را در آن شریک نکند . رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم به ابوذر فرمودند: در رعایت تقوا در عمل بیشتر از خود عمل کوشش کن که هیچ عملی باتقوا کم نیست . بنابراین اگر در فرهنگ ناب اسلامی دقت کنید و توجه کنید و روایات را ببینید میبینید که بهترین کاری که در آن اخلاص است بیشترین کار دیده شده. بیشتر , به معنای کیفیت کار است نه کمیت کار . خدای تعالی در سوره ملک آیه ۲ فرمودند: خداوند مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدامیک از شما عمل تان بهتر است ” الذی خلق الموت و الحیاه لیبلوکم ایکم احسن عملا ” شبیه این آیه در آیه هفتم از سوره مبارکه کهف است که فرمود ” انا جعلنا ما علی الارض زینه لها لنبلوهم ایهم احسن عملا ” آیات دیگری هم که این مضمون را دارد هست که خدای تعالی شما را خلق کرد و مرگ و حیات را, برای این که ببیند کدام از شما عمل تان بهتر است. این عمل بهتر چیست؟ مولایمان امام صادق علیهالسلام در ذیل همین آیه ” لیبلوکم ایکم احسن عملا ” در آنجا فرمودند: مقصود عمل بیشتر نیست بلکه عمل بهتر است, چون هر عمل زیادی معلوم نیست که خوب باشد و درستی کار و بهتر بودن عمل بستگی به ترس از خدا دارد . و اینکه انسان در عملی که انجام میدهد نیتش نیت صادقانه باشد بعد حضرت فرمودند :عمل را تا پایان خالص نگهداشتن سختتر از خود عمل است. آدم بعضی وقتها کارهایی را انجام میدهد بعد از این که کار تمام شد شروع میکند به گفتن. برای زید میگوید. برای عمر میگوید. اینطرف و آنطرف میگوید خدا توفیق داد ما یک مبلغی صدقه دادیم. خدا کمک کرد ما فلان جا فلان کار را کردیم. مدام میگوید , کار را بیان میکند, کار را خراب میکند. امام صادق علیهالسلام فرمودند :عمل خالص ان است که نخواهی کسی جز خدای بزرگ تو را برای آن عمل ستایش کند. بعضیها کاری را که انجام میدهند منتظرند ببینند چه کسی آنها را تعریف میکند این شخص عملش از روی اخلاص نیست خالصانه نیست به هر تقدیر تقوای الهی عاملی است که باعث میشود انسان اعمالش را از روی اخلاص انجام دهد. بحث ما در اقتصاد مقاومتی بود . از آیات و روایات استفاده کردیم مواردی را که مربوط به الزامات و بایدها و نبایدها اقتصاد مقاومتی در این چند هفته بحث کردیم بحثهای مفصل و طولانی است که در گفتمان سازی که مورد نظر رهبری است لازم است که این مباحث بیان شود هر کس اندازه خودش بیان کند و بنده هم بیشتر قصدم این بود که عرض کنم این بحث ریشه در فرهنگ دینی و اسلامی ما دارد و در منابع دینی به آن پرداخته شده و اینکه بدانیم ریشه همه حرفهایی که زده شده به صورت اصل و شاخص و الزام و باید و نباید در آمده همه اینها در قرآن و روایات طرح شده است و در حقیقت گفتمان اقتصاد مقاومتی عملیاتی کردن مباحث اقتصاد اسلامی است بنای ما این بود که آن را مطرح کنیم تا حدودی هم به بعضی از اجزای آن اشاره کردیم مثلاً یکی از محوریترین %۸
کامنت بسته شده است.