بسم الله الرحمن الرحیم
- متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۴/۶/۲۰
- استان البرز شهرستان کرج
- توسط ایت الله حسینی همدانی
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله مولانا امیرالمؤمنین علیهالسلام در لحظات پایانی عمر شریفشان و زندگی دنیاییشان به عنوان وصیت به فرزندانشان و شیعیانشان فرمودند ” اوصیکما وبجمیع ولدی و اهلی و من بلغه کتابی بتقوی الله و نظم امرکم ” همیشه در مقام وصیت انسان مهمترین و اساسیترین مطالب را به اطرافیان بیان میکند و مطرح میکند تا اهمیت مطلب را به دیگران بفهماند و اعلام کند که این مطلب از نظر من مهم است مولا امیرالمؤمنین در این بیان آخرشان به دو نکته اشاره کردند که اولاً این دو نکته مهم است و ثانیاً این دو با هم تلازم و ملازمت دارد. یک ، تقوا و نظم. این از اهمیت برخوردار است دوم اینکه تقوا و نظم همیشه با هم هستند انسان با تقوا بینظم نیست . هر کس ملکه تقوا در او باشد در امورش منظم است برای خودش برای زندگیاش برای کارش برای ارتباطاتش همه چیز او برنامه دارد ساعت دارد امروز و فردا برای او مشخص است امروز را هرگز به فردا واگذار نمیکند کارهای هر روز را در همان روز انجام میدهد. باز امیرالمؤمنین سلامالله علیه در یک بیانی در نهجالبلاغه میفرماید به اینکه ” و امض لکل یوم عمله فان لکل یوم ما فیه ” یعنی کار هر روز را در همان روز انجام بده. هر روزی که برای شما پیش میآید آن روز کار خودش را دارد هر روز کاری دارد کار هر روز را در همان روز انجام بده. اینها همه نشانه تقواست که باید تلاش کنیم این امور را در خودمان تقویت کنیم و اگر نیست به وجود بیاوریم اصلاً معنا ندارد که شخصی مؤمن باشد شیعه و پیرو علیبنابیطالب باشد اما نظم نداشته باشد . نظم باتقوا و پیروی از علی و اولاد علی ملازمت دارد حال دیگر ببینید که در جامعه بیتقوایی چقدر میبینید وقت میگذارد قول میدهد یک ساعت بعد میآید میگوید نشد کار داشتم. اینها همهش نشانههای خودش را دارد خدای تعالی همه ما را از متقین قرار بدهد انشاءالله . بحث ما در اقتصاد مقاومتی بود به بعضی از نکات و ویژگیهای اقتصاد از دیدگاه آیات و روایات بررسی کردیم و آن را تطبیق کردهایم با شاخصها و سرفصلهایی که در بحث اقتصاد مقاومتی مطرح است .مباحث مربوط به اقتصاد اسلامی فراوان است از جهات مختلف مورد توجه است یکی از آن اموری که باید به آن دقت شود از منابع دینی ما هم بر میآید که همه باید تلاش کنند که او را ریشهکن کنند فقر است . چه فقر فردی باشد و چه فقر اجتماعی و جامعه باشد. راههای فراوانی هم مطرح شده که فقر به وجود نیاید اگر هم در یک مقطع و زمانی برای افراد و جامعه فقر حادث شد چگونه آن را از بین ببرد. قسمت اعظم مباحث اقتصاد اسلامی مربوط به همین است که جامعه فقیر نشود و همیشه سر پای خودش بایستد چون این که میگوییم بایستد برداشتی است که از آیات و روایات میشود فقیر به کسی میگویند که مهرههای ستون فقراتش شکسته است و قدرت ایستادن ندارد و کسی که ستون فقرات نداشت نمیتواند صاف بایستد و چون مال و ثروت که در اختیار کسی است باعث قوام و ایستادگی زندگی او میشود اگر نباشد میگویند کمرش شکسته و فقیر شده قدرت قیام ندارد زمینگیر شده است لذا به اتفاقات تلخ و کمرشکن فاقره میگویند یعنی کمرشکن است معنای کلی فقیر نیازمند است و فقر بهمعنای نیازمندی است اسلام نمیپسندد که نه شخص و نه جامعه فقیر باشد درضمن روایات کاملاً اینها را تبیین کرده مردم را با آثار فقر آشنا کرده اثرات سوئی که فقر بر فرد و جامعه میگذارد آنها را مطرح کرده و دستور داد که تلاش بر ریشهکن کردن او باشد آن قدر سخت است که امیرالمؤمنین سلامالله علیه در بیانی فرمودند ” القبر خیر من الفقر ” انسان بمیرد بهتر از این است که فقیر باشد قبر کنایه از مردن است این بیان در مذمت و قبح فقر است . که چقدر سنگین است. فقر مانع میشود که انسان سیر تکاملی خودش را داشته باشد جایگاه معنویی که موردنظر است به آن جایگاه برسد چون به خاطر فقر نمیتواند جسم سالمی داشته باشد و کسی که جسم سالم نداشته باشد معنویتی هم برای او نیست درنتیجه روح نقصان پیدا میکند افت پیدا میکند و خودش منشأ مفاسد فراوانی است مفسده فردی و اجتماعی و اقتصادی و مسائل مختلفی را به همراه خودش خواهد داشت فقیر از جامعه فاصله میگیرد منزوی میشود در یک مسئله هم نیست در مسائل متعدد که برای هر شخصی مطرح است فاصله میگیرد امیرالمومنین فرمودند شخص فقیر در شهر خودش هم غریب است کسی به سخن او گوش نمیدهد قدر او را هیچ کس نمیداند این نشان دهنده این است که اگر فقر آمد شخصیت اجتماعی او هم مورد خدشه واقع میشود البته توجه دارید فقر و فقیر بودن ظلم است و هر کسی با دیگری جوری رفتار کند که او دچار فقر بشود ظالم است این فقر هم دست خود انسانهاست بعضی جوری عمل میکنند که دیگران را محروم میکنند ” و ما کان الله لیظلمهم ولکن کانوا انفسهم یظلمون ” آیه ۷۰ از سوره مبارکه توبه .این طور نیست که خدا ظلم کند خدا نعمت را در عالم به همه افراد و اندازه همه انسانها و موجودات هستی قرار داده اما یک عده به عده دیگری ظلم میکنند . فقر آثار بسیار بدی دارد به هر جهت شخصیت او از بین خواهد رفت حتی کلام انسان فقیر از او گرفته میشود امیرالمؤمنین سلامالله علیه فرمودند ” الفقر یخرس الفطن عن حجته ” فقر زبان شخص زیرک را در حجتش و بیان دلیلش از کار میاندازد یک انسانی که زیرک است و فطن است و هوشمند است در مقام بیان میخواهد استدلال بیاورد باعث میشود به لکنت میافتد کسی که این زیرکی را ندارد ببینید که اوضاعش چگونه خواهد بود ناتوانی از بیان حق پیامد زشت فقر است حتی در امور دینی و اعتقادی برای انسان فقیر مشکل به وجود می اید . در روایات داریم که اعتقادات شخص فقیر در معرض از بین رفتن است خب این جهت و جهاتی که عرض کردم و صدها اثر دیگری که بر فقر است باعث شد که میبینیم اهل بیت عصمت و طهارت خودشان و دستورات ایشان به شیعیان شان این است که تا میتوانند تلاش کنند که فقر را ریشهکن کنند همه مطالبی که امروز عرض کردم در رابطه با فرد بود شخص فقیر را معنا کردیم. اینها ادامه دارد اولاً مسائل و آثارش فراوان است من به بعضی از آنها اشاره کردم دوم اینکه مربوط به اجتماع هم هست یعنی اگر کشوری فقیر شد حقیر شد اگر کشوری منابع و منافع داشت نتوانست آنها را استحصال کند نتوانست به بهرهبرداری برساند و فقیر بود خوار خواهد شد حقیر خواهد شد در دنیا منزوی میشود سخنش شنیده نمیشود همه آن چیزهایی که برای شخص گفتهایم برای جامعه هم که یک شخصیت حقوقی است برای او هم مطرح است حالا ببینید که رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی نکاتی را که بیان کردند و آن شاخصهها و بایدها و نبایدها و الزاماتی را که مطرح میکنند و آن تشکیلات را برای بحث اقتصاد مقاومتی مطرح کردند اینها همهش بر گرفته از آیات و روایات است تمام روح بحث اقتصاد مقاومتی در این است که جامعه دچار فقر نشود کشور فقیر نباشد عزت او حفظ شود دستش به سمت اجانب و بیگانگان دراز نباشد ایشان در یک بیانی در بحث اقتصاد مقاومتی فرمودند که قسمتی از آن را میخوانم اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحرانهای رو به افزایش جهانی الگویی الهامبخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقشآفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند این یعنی اینکه تمام عِده و عُده فراهم شود تا یک رشدی در جامعه بوجود بیاید و اقتصاد اسلامی اگر عینیت پیدا کند گرفتاریهای اجتماع حل خواهد شد و در جای دیگر فرمودند شاخص عدالت یکی از شاخصهای مهم در اقتصاد مقاومتی است نمیشود بگوییم که اقتصاد ما اقتصاد اسلامی است و بعد در این اقتصاد اسلامی اختلاف طبقاتی غیرمعمول به وجود بیاید جلسه قبل عرض کردم اختلاف طبقاتی معمولاً هست به خاطر نوع تحصیلات و عملکرد نوع نگرش و تواناییهای افراد علم و سواد افراد بالاخره اختلافی به وجود میآید نمیشود همه یکسان باشند اما اگر خیلی فاحش شد از حد معمولش گذشت معلوم میشود که فسادی در سیستم اقتصادی وجود دارد فرمودند شاخص عدالت یکی از شاخصهای مهم است در اقتصاد مقاومتی عدالت در آن بیان به معنای تقسیم فقر نیست بگوییم حالا که فقیر هستیم همه با هم فقیر باشیم , این طور نیست . بلکه به معنای تولید ثروت و ثروت ملی را افزایش دادن است همه باید کار کنند و تلاش کنند هم خودشان و هم جامعه را از فقر نجات بدهند توجه دارید که همه این بایدها و نبایدها و این بحثهایی که گفته میشود ما را میبرد به سمت نجات از فقر اقتصادی .
بسم الله الرحمن الرحیم
قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک فی عبادک و امنائک فی بلادک
خودم و همه شما نمازگزاران محترم و گرامی را به رعایت تقوا و تقویت آن دعوت میکنم چرا تقوی ؟ چون اهل تقوا گذشته از نظمی که عرض کردم دارند اینها مواظب خودشان هستند دائماً زبانشان گوششان چشمشان جوارح خودشان را مواظبت میکنند که در مسیر غیر حق قدم برندارد و خطا نکند تذکر مولا امیرالمومنین تذکر زیبایی است برای اینکه انسان توجهاش بیشتر بشود و خودش را مواظبت کند آثار خوبی در این بیان وجود دارد حضرت فرمودند ” قدّر ثم اقطع و فکّر ثم انطق و تبیّن ثم اعمل ” اول اندازه بگیر بعد ببُر . اول میبرد بعد میبیند که کوتاه بریده یا بلند بریده . فکر کن بعدا سخن بگو حرفش را میزند بعد میگوید اشتباه کردم کارش را انجام میدهد بعد میگوید نباید انجام میدادم روشن کن و بررسی کن بسنج بعد عمل کن . نه این که نسنجیده وارد شوی. ببینید چقدر بیان زیبایی است کنایه از این است که شما رعایت کنید جوانب کار را بررسی کنید یک مرتبه بدون این که سابقه و لاحقه چیزی را بررسی کنید و ببینید و دقت کنید وارد کاری نشوید رعایت نکردن این کارها بیشتر اوقات ما را وادار میکند که عذرخواهی کنیم میدانید که از ویژگیهای رسول خدا این بود که حضرت هرگز ای کاش نگفتند دیدهاید که ما چقدر مبتلا به ای کاش هستیم ای کاش اینجا نمیرفتم ای کاش این حرف را نمیزدم ای کاش این چیز را نمیدیدم رسول خدا فرمود در طول عمرم ای کاش نگفتم خیلی مهم است که ما طوری رفتار کنیم و جوری زندگی کنیم که عذرخواهی نکنیم یعنی کاری نکنیم که عذرخواهی کنیم وگرنه عذرخواهی کردن خودش خوب است اگر انسان اشتباه کرد که باید عذرخواهی کند در روایات بسیار مذمت شده است که کاری نکنید که به خاطر آن کار عذرخواهی کنید امام صادق علیهالسلام فرمودند ” لاینبغی للمومن ان یذل نفسه ” سزاوار نیست مؤمن و اهل ایمان و شیعه ما نفس خودش را خوار کند و ذلیل کند ” قلت بما یذل نفسه ؟” یابن رسولالله به چه چیزی نفس انسان خوار میشود و از بین میرود و ذلیل میشود ؟ ” قال یدخل فیما یعتذر منه ” داخل بشود در کاری که بعدش بخواهد عذرخواهی کند دراینصورت خوار میشود کاری را که نمیدانید مسئلهای را که نمیدانید و نمیشناسید جایی که نباید بروید در اینها خیلی مواظبت کنید خدای تعالی همه ما را از متقین قرار دهد انشاءالله . که این امور را رعایت کنیم که زندگی دنیا و آخرتی ما انشاءالله آباد باشد . ۲۳ شهریور آخرین روز ماه ذی القعده الحرام روز شهادت امام جواد علیهالسلام است که در سال ۲۲۰ قمری واقع شد در سن ۲۰ و پنجسالگی حضرت توسط سمی که ام الفضل علیها من الرحمن ما یستحقها بر او خوراند و آن امام به شهادت رسید زندگی امام جواد امام بزرگوار و امامان شیعه در طول تاریخ با سختی و سختگیریهای دشمنانشان همراه بود امام محمد تقی علیه السلام در سن هفت یا هشت سالگی به امامت امت رسیدند امام امت شدند و این امامت ۱۷ ساله ادامه داشت دوران امامت حضرت خیلی پر فراز و نشیب بوده و مسائل مهم سیاسی و اجتماعی در آن دوران مطرح است که فرصت بیان در خطبه نیست وضعیت سیاسی آن دوران چگونگی حرکت امام و حفظ شیعه و حفظ اسلام در آن دوران موضعگیری و مواضع سیاسی امام در آن مقطع که با دو حاکم دوران امامت ایشان همراه بود و مسائل اینچنینی که مقدمات غیبت است و کارهای مربوط به غیبت شروع شده و آرام آرام میرود که امامان با شیعیان با حائل و نقیب و نائب سر کار داشته باشند وضعیت وضعیت خاصی است مسائل فراوانی برای حضرت در دوران کوتاه حیات دنیایی ایشان واقع شد ازدواج ایشان با ام الفضل دختر مامون یک ازدواج اجباری و سیاسی بود و حضرت از او فرزندی نیاورد جریانی دارد که علتش چه بود وضعیت شیعیان نحله ها و فرقهها که در دوران امام رشد کردند و توسعه پیدا کردند و امام علیهالسلام هم باید در جبهه سیاسی و هم در جبهه اعتقادی و فرهنگی مبارزه میکرد اینها مطالبی است که باید مطرح شود که چگونه از فرهنگ ناب شیعی دفاع کردند و البته کار بر ان حضرت سنگین بود اما وظیفه را به خوبی انجام دادند و در جوانی هم به شهادت رسیدند خدای تعالی همه ما را از شیعیان و موالیان اهل بیت عصمت و طهارت قرار دهد انشاءالله . مطلب بعدی این است که این هفته پر است از جنایات آمریکا و اسرائیل نسبت به مسلمانان چه در ایران و چه در خارج از ایران به شهادت رساندن شهید آیتالله مدنی رضوانالله علیه در سال ۶۰ .کشتار فلسطینیان در اردوگاه صبرا و شتیلا در سال ۱٬۹۸۲ میلادی .اشغال بیروت در سال ۱۳۶۱ .اگر حمله به مرکز تجارت جهانی را هم که در سال ۲٬۰۰۱ در نیویورک واقع شده چه غیرمستقیم و مستقیم کار آمریکاست آن را هم داخل کنیم پرونده این هفته تقریباً کامل است .به علاوه اینکه رهبر معظم انقلاب هم بیانات روشنگرانه و پر رمز و رازی را در روزهای گذشته درباره سیاستهای استکبار جهانی این به خصوص آمریکا و اسرائیل غاصب بیان کردند توجه دارید و مکرر به عرض رسید که دشمنی آمریکا با ما تمام شدنی نیست چون با ایران دشمن نیست . او با ایران اسلامی دشمن است در حقیقت با اسلام دشمن است و در همه دنیا هرجا که نام اسلام آمده دشمنی آمریکا را هم شما کاملاً میبینید در همان ۱۱ سپتامبر که حمله به برجهای دوقلوی نیویورک واقع شد که طراحی و نقشه و عملیات را خودشان مدیریت کردند بعدها هم در گزارشات و صحبتهایی که شد آمد اما آن را بهانه قرار دادند برای مبارزه با اسلام که ریشه مسلمانی و اسلام را به خیال خودشان در منطقه بکنند . و خاورمیانهای را بر اساس مطامع خودشان با محوریت رژیم غاصب خبیث صهیونیستی برپا کنند و با همین بهانه برجهای دوقلو که لطمه خورد با همین بهانه به عراق و افغانستان حمله کردند و پایگاه زدند و اعلام کردند که دور جدید جنگهای صلیبی آغاز شده و تا پایان کار هم پیش میروند این طراحیی بود که در مقطعی زمان بر علیه اسلام انجام دادند البته بعد از جریان بیداری اسلامی و موجی که به وجود آمد یک مقداری تغییرات به وجود آمد فرقههایی را ایجاد کردند تعلیم دادند و پول دادند و گسترش دادند در سطح جامعه اسلامی که میبینید آتشی را که اینها برپا کردند البته درباره ایران مثل همیشه با سد محکم و مستحکمی از عزت و اقتدار برخورد کردند لذا باید سعی میکردند که این سد را از بین ببرند و درین سد نفوذ کنند از چه راهی باید وارد شوند؟! بهزعم خودشان دیدند بهترین راههایی که میتوانند وارد شوند و نفوذ کنند و از راه اقتصاد است اگر بشود. فرهنگ است اگر بشود. سیاست است اگر بشود. باید همه راهها را امتحان کنند که میبینید چه تلاش گستردهای را دارند انجام میدهند که به هر نحوی شده دستاندازی کنند توجه دارید که حملات شدید و ناجوانمردانه به اقتصاد و فرهنگ و سیاست در همین سالهای اخیر علت عمدهاش همین مسئله هست اینجاست که هشدارهای قافله سالار باید به جان خریده شود که میفرماید باید قوی شوید نباید بگذاریم شیطانی را که از در بیرون کردهایم از پنجره وارد شود اینها هشدارهای جدی است فقط در مقام خطابه و سخنرانی نیست آن طراحیی که برای مضمحل کردن و از بین بردن اسلام طراحان و شیاطین کشیدهاند دارد آن را بیان میکند خطابه که نمیخواهد بکند. دارد میبیند و اعلام میکند به عنوان دیدهبان کسانی که باید وظیفهشان را انجام دهند خوب انجام دهند بعضیها خیال نکنند شیطان بزرگ فرشته نجات آنها است. چرا ؟ عرض کردم چون دشمنی آمریکا با ما به خاطر اسلام است به خاطر خود ایران فقط نیست فقط به خاطر ذخایر ما نیست باید قوی شویم یک ، در اقتصاد که همین اقتصاد مقاومتی قوی شدن ما در اقتصادی است که میتواند در دنیا حرف برای گفتن داشته باشد هم خودمان را حفظ کنیم هم جامعه اسلامی و مسلمانان جهان را زیر پوشش بگیریم راه قوی شدن توسعه علمی است باید علم از این کشور که به پیشگویی رسول خدا اگر در ثریا بود ایران آن را پایین میآورد اگر در ثریا باشد ایرانی به آن دست پیدا میکند در هر صورت باید آن را بالا برد باید علم را تقویت کرد که مدتی است وقفه ایجاد شده که باید مسئولین به این نکته توجه داشته باشند رهبری هم مکرر این را در سخنرانیهای مختلف تذکر میدهند این تذکرات تذکرات جدی است باید به آن توجه کرد و راه قوی شدن دیگر این است که باید حفظ روحیه انقلابیگری داشت تا از قوت ما چیزی کم نشود . این که میبینید من عرض کردم در نماز جمعه وصیتنامه شهدا خوانده شود و یا هر هفته شما را میبرم به سمتی که شعاری را بر علیه استکبار و صهیونیسم بینالملل بدهید به خاطر این است که این روحیه انقلابی در همه ما حفظ شود و زنده باشد بخصوص جوانان ما این روحیه در آنان زنده باشد و حفظ شود این روحیه است که میتواند کشور را در مواقع خطر و سختیها که برایش پیش میآید حفظ کند همان طوری که تا الان هم همینطور بود این روحیه بود که کشور را تا الان حفظ کرده روحیه انقلابیگری است که تاکنون با تأسی به حسین علیبنابیطالب سلام الله علیهما تن به ذلت نداده و همیشه با عزت و سربلندی در عرصههای سخت حاضر بود و شعارش یک چیز بود که هیهات من الذله. شاید یک عده ای بلکه قطعاً عدهای قصد دارند و تلاش میکنند این روحیه را در مردم به خصوص در جوانان سرد کنند همین که میبینید متهم میکنند به تندروی و افراطیگری. شعارهایی که ما میدهیم مگر چه شعارهایی است ؟ بیان که بشود میبینید که همه این کلمات را حضرت امام رضوانالله علیه انقلابیون آن کسانی که به وجود آورنده و رهبری کننده انقلاب بودند و مردم هم به آنها تاسی کردند در آن اوایل همه همان شعارها است پس آنها هم تند رو بودند آنها هم افراطیگری داشتند تحریفی که رهبری فرمودند میخواهند تحریف کنند همهجانبه است یک بعدی نیست همین که میبینیم متهم میکنند به تندروی و افراطیگری برای خسته کردن مردم است اما این روحیه در جان ما نهادینه است آمریکا و اسرائیل و دوستان داخلی آنها این را بدانند سرد شدن مردم را از این روحیه نخواهند دید. بعد از سخنان رهبری سران اسرائیل به ترس افتادند . نمیدانم این یکی دو روز را رصد کردهاید یا نه. اظهارنظر میکنند جوری که ترس در چهره آنها و در کلام آنها دیده میشود اما نمیدانند که ما برای نابودی اسرائیل احتیاجی به بمب اتم نداریم همین سخنان رهبری برای نابودی رژیم غاصب از هر بمب اتمی کارسازتر است او کار خودش را کرد و میبینید که آثار خودش را هم خواهد گذاشت آنها از بمبهای ما هم البته میدانید ترسی ندارند اگر چه میترسند اما میدانند که بالاخره وضعیت ما چگونه است همانطور که رهبری فرمودند ما اراده کنیم اگر وقتی بخواهد کاری اتفاق بیفتد حیفا و مناطقی که در خدمت آنها هست با خاک یکسان خواهد شد این مطلب خاصی نیست ترس بیشتر آنها از همین روحیه ای است که مردم دارند که هر وقت اسم اسرائیل میآید اسم رژیم غاصب میآید اسم ظلم و جنایت در هر نقطه ای از عالم که میآید همه مردم ما ریشه این ظلمها و ریشه این فساد را و این بیعدالتیها را در استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل میدانند و همیشه و همیشه در هر جایی قتل عامی بود کودک کشی بود جنگ و جنایت بود شعار آنها یکپارچه برپاست که مرگ بر اسرائیل. آنها قصد دارند به هر وسیلهای که شده در ایران نفوذ کنند و به هر وسیلهای دست میاندازند تا در این مسیر موفق بشوند و لو به وسیله برجام و توافق . وضعیت برجام کاملاً روشن است اگر آقایان ولایت مدار هستند و خودشان را پیرو خط امام و رهبری میدانند باید این نکته توجه داشته باشند که چگونه باید رفتار کنند البته برای یک عده ای اطاعت کردن همیشه سخت است زیر بار رفتن سخت است و رهبری در جواب نامه رئیسجمهور در همان ابتدا فرمودند متن را با دقت ملاحظه کنید در مسیر قانونی بررسی بشود و نتیجه گفته شود مسیر قانونی مشخص است اما آنقدر طفره رفتند و حرف نامربوط زدند که خود آقا بفرمایند تحویل مجلس بدهید قانون معلوم بود خودمان در همین خطبه در همان ابتدا که رهبری فرمودند به مواد قانونی آن اشاره کردیم عرض کردیم که کجاست در یک خطبهای در یک شهری میداند که باید به کجا مراجعه شود آقایان نمیدانند که باید کجا برود ؟ طفره میروند جالب است که باز بعضی با اینکه رهبری فرمودند به مصلحت نیست مجلس در بررسی برجام کنار گذاشته شود میگویند ما صلاح نمیدانیم به مجلس برود مطالبی میگویند برخلاف واقع برخلاف عرف و غیر حقوقی. مجلس هم که تعطیل است از رئیس مجلس توقع این نبود که درست در این بزنگاه اینگونه عمل کند نباید تعطیل میکردند آقایان وکیل مردم هستند وکیل تعطیلات ندارد باید بایستد و برای مردم کار کند البته تعطیلات رفتند که قوه پیدا کنند کار کنند انشاءالله لازم بود بلافاصله برمیگشتند و به کار میپرداختند به بعضی از آقایان مجلسی عرض کردم که چرا تعطیل کردید باید پای کار محکم می ایستادید گفتند که کمیسیون دارد بررسی میکند وجود ما لازم نیست این حرف حرف گزافی است باید دولت لایحه بدهد آرا و نظر کمیسیون الزامآور نیست الان کمیسیون تشکیل شده بررسی میکنند آقایان بیایند و حرف میزنند به یک نظر هم میرسند الزامآور نیست یک گزارشی در مجلس خوانده میشود باید دولت لایحه بدهد و به مجلس بیاید مجلس بررسی کند در برجام از خطوط قرمزی که رهبری تعیین کردند به نظرم البته احتیاطا میگویم به نظرم قطعاً این طوری است که عبور شده است دولت باید لایحه بدهد طفره نرود مجلس هم قبول مسئولیت کند بررسی دقیق کند منافع ملی و آینده کشور قسمت زیادی از آن همین مسئله مربوط است ما چرا باید همه کارها را به گردن رهبری بیندازیم ؟! رهبری باید به دوش بکشد کارهایی که مسئولین به موقع انجام نمیدهند .غفلت میکنند یا خودشان را به غفلت میزنند الان ایشان درباره هر موضوعی چند بار تذکر میدهند بعد هم باز به خصوص که شاید بعضیها هنوز متوجه نشده باشند مصادیق را یکییکی بیان میکنند باز هم میبینیم که بعضیها جور دیگری عمل میکند همین بحث شورای عالی فضای مجازی مدتها مسکوت گذاشته شد آنطور که باید کار میشد نشد که ایشان ناچار شدند اعضای جدیدی را با وظایف مشخص تعیین کنند که فرصت شرح ان نیست که مطلب مهمی است یک جریانی است که باید کاملاً به آن رسید الان میدانید یک قسمتی از معضلات اجتماعی ما در همین زمان و در آینده با فضای مجازی خواهد بود اگر سال گذشته کثرت طلاق به خاطر اعتیاد بود سال قبلش به خاطر بیکاری بود و امثال ذلک امسال به خاطر فضای مجازی است که بنیان خانوادهها را از بین برد و ریشه طلاق در آماری که گرفته شده از همین فضا نشئت گرفته این یک بعد قضیه است ابعاد مختلف فرهنگی دارد که من این بعد منفی آن را و اثر منفی آن را عرض کردم وظایف را هم مشخص کردند مسئله مهم و امر خطیری است که عزیزان باید با قوت به آن بپردازند خصوصاً تأکیدی که داشتند بر انحلال شوراهای موازی. شورای عالی فضای مجازی یک نهاد فرا قوهای است این را بدانید در راستای شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی امنیت ملی میتواند قانونگذاری کند تصمیمگیری کند و سیاستگذاری داشته باشد و طبق قانون اساسی مصوبات این شورا جنبه قانونی و الزام قانونی دارد وضعیت یک چنین وضعیتی است اما اختلافاتی که بین دستگاهها بود نگذاشته تا به حال کار روشنی از آن ها دیده بشود که انشاءالله با حکم جدید گرهگشایی بشود و همانطور که فرمودند هوشمندانه و مقتدرانه و تحولات این عرصه مواجه بشوند و از حالت انفعال خارج شده حضور فعال و تأثیرگذاری را در تولید محتوای اسلامی داشته باشند مطلب دیگری که عرض میکنم اول ذیالحجه است سالروز ازدواج امیرالمؤمنین و فاطمه زهرای اطهر سلامالله علیهما زندگیای که با سادگی و آسانی شروع شد با خانهای ساده و ظروفی ساده گلین اما نتیجه و آثار این ازدواج تا قیامت و ابد ماندگار از بهترین درسهای این ازدواج سادگی اوست و ما شیعیان آن حضرات چقدر با این دستورات فاصله داریم با آن روش و منشی که اهل بیت داشتند آیا پدر و مادری که در امر ازدواج به فرزندانشان سختگیری میکنند و نعوذبالله زمینه گناه برای فرزندانشان فراهم میشود نزد خدای تعالی و اهل بیت عصمت و طهارت عذری دارند ؟ چرا در جامعه ما باید سن ازدواج بالا برود چرا باید توقعات ازدواج آنقدر بالا برود که غیراسلامی باشد در اسلام ما چنین چیزهایی را نداریم که نتوانیم احکام اسلام را اجرا کنیم جوری رفتار شده که کاملاً غیر اسلامی است نه این که قسمتی از آن اسلامی است و قسمتی غیراسلامی . در بعضی از خانوادهها کاملاً غیر اسلامی است و غیرشرعی است بعضاً خلاف شرع مسلم است بعضی از عروسیها را میشود با آن چند عروسی راه انداخت با بعضی از آن جلسات میشود چند جلسه خوب و آبرومند برقرار کرد آن چیزی که در اسلام مهم است و مکرر هم عرض کردیم و باعث تحکیم خانواده است مهریه های سنگین نیست . آن چیزی که باعث چسبیدن ارکان خانواده هست و به محکم میکند و متصل میکند و جاعل او و برقرارکننده او خداست مودت و رحمت است ” و جعل بینکم موده و رحمه ” جاعل این مودت و رحمت خداست خداست که ارتباط را برقرار میکند مهریه سنگین نیست درضمن روایات داریم از شومی زن یعنی بد قدمی دختر مهریه سنگین اوست ما میگوییم فلانی به خانه آمد پدربزرگ فلانی ۱۲۰ ساله بود مرد برای بد قدمی این دختر است اینکه ۱۲۰ ساله بود پروندهاش گم شده بود این خانم که آمد پروندهاش پیدا شد عزرائیل او را برد ربطی که به قدم این خانم ندارد بعضیها میگویند خرافات است ولی اتفاقاً بد قدمی داریم و خرافات نیست و در روایات داریم اما بد قدم کیست ؟ حضرت فرمود دختری که مهریه سنگین دارد بد قدم است آن وقت ما چه میکنیم ؟ با دست خودمان دختر را بد قدم میکنیم . خانوادهها مواظب باشند و کسی هم که ازدواج نکند ناقص است به آن کمال لازم نمیرسد نقص روحی و جسمی پیدا میکند قسمت زیادی از مشکلات هم بعد از ازدواج که پیش میآید مربوط به همین زیادهخواهیهای قبل از اوست . این را هم که میگویم توجه داشته باشید اینکه میگویم ازدواج کنند خدای تعالی کمک میکند زندگی را توسعه میدهد اگر کار ندارند حتی کار برای آنها پیدا میشود نگویید حاجآقا از خودش میگوید خدای تعالی در قرآن فرمود و من هم به این نکته اعتقاد راسخ دارم که اگر اقدام کنید آن جوری که خدا فرموده اقدام کنید نه آن طور که باب میل خودتان است نه آن طور که تلویزیون برنامههایش برای یک زن و شوهر تازه عروس و داماد نشان میدهد که اوضاع آنها چطور است از کسی که ۳۰ یا ۴۰ سال است که زندگی کردند زندگی آنها مرفه تر است آن نه. آنی که اسلام میگوید زندگی تشکیل شود در طول زمان خود زن و مرد با تلاش و فعالیت این زندگی را توسعه دهند اگر آن طور باشد ببینید چقدر زیبا خواهد بود نکته دیگر اینکه سال گذشته هم عرض کردم امسال هم میگویم پارسال ۱۱ نفر برنده شدن امسال امیدوارم که بیشتر باشد ولو اینکه خودمان متحمل میشویم اما لازم است. هر کسی یک روز قبل از عید غدیر بیاید پیش ما امتحان بدهد خطبه غدیر را حفظ کرده باشد یک سکه میگیرد پارسال ۱۱ نفر گرفتند باید اهل شهر کرج باشد انشاءالله خطبه غدیر را حفظ کند از اول تا آخر و قبل از روز عید میآید دفتر امتحان بدهد سکه تمام بهار آزادی جایزه میدهیم برای امیرالمؤمنین هر چه که خرج بکنید کم است توصیه میکنم سعی کنید سفره بیندازید دوستان اگر توانش را دارند روز عید غدیر با اینکه روزه اش هم مستحب است اما سفره انداختن هم استحباب دارد سفره بیندازید و اطعام دهید لباس نیکو بپوشید روز جشن اساسی خودتان را روز عید غدیر بگیرید . بیان دیگر رهبری درباره انتخابات بود درباره مردمسالاری دینی بود حق الناس بودن رأی مردم بود و این که شورای نگهبان را فرمودند حائز اهمیت است چشم بیدار جامعه است خصوصاً بحث نظارتی شورای نگهبان همین الان در همین استان عدهای در معرض انتخاب قرار گرفتهاند خودشان را معرفی کردند که میخواهیم بیاییم اینها در مجالس و محافلی شرکت میکنند که اگر نظارت شورای نگهبان نباشد اینها جزو کسانی هستند که با فتنه مساوی هستند الان فصل آرایش گرفتن احزاب و گروهها و جناحهای سیاسی است شما اگر خوب رصد کنید که باید همین کار را کنید بعضیها در جلسات شرکت میکنند که صاحبان آن جلسه پروندههای براندازی نظام مخالفت با احکام اسلام مخالفت با قانون اساسی داشتن حالا در معرض انتخاب قرار گرفتند شورای نگهبان اگر نباشد عدهای در مصدر کار قرار خواهند گرفت که تصمیمشان تسلیم کشور به دشمن است باید این را بهتر و ثبت کنید که انشاءالله مغبون نشوید . خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزههای علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.