بسم الله الرحمن الرحیم
متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز
شهرستان کرج توسط ایت الله حسینی همدانی
در تاریخ ۲۲ /۳/۹۴
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
قیامت روز پایان کار چند ساله ماست . همه تلاشی که داشتیم فعالیتی که داشتیم پایان میپذیرد و با صاحب کار ملاقات میکنیم اگر کار را درست انجام دادیم روسفید هستیم و اگر کار را خراب انجام دادیم روسیاهی برای ماست به هر تقدیر پایان کار به سمت خداست در قرآن کریم آیه ۴۲ از سوره مبارکه نجم ” و ان الی ربک المنتهی ” یا در آیه ۴۴ از سوره مبارکه نازعات ” الی ربک منتهاها ” پایان کار آنجاست بالاخره پایان راه رهرو که همه ما رهروی راه الیالله هستیم به سمت خدای تعالی و ملاقات با خداست شاید آیه شریفه که فرمود ” ان الی ربک المنتهی ” مرادش این باشد که پایان هر چیز محدودی هویت بیپایان خدای تعالی است یا این که معنا را اینگونه بگیریم ” الی ربک المنتهی ” یعنی هر تصمیمی به اراده خدا ختم میشود هر کدام از این معانی را در نظر بگیریم برای این آیه ترجمه خوبی است که پایان کار همه به سمت خداست تصمیم داشته باشیم در هر کاری آخر آن تصمیم دست خداست هر چیز محدودی به آن نامحدود علیالاطلاق ختم میشود به هر جهت یکی از اسامی قیامت “منتهی” است اهل تقوا به عاجل دنیا توجه ندارند به آجل آخرت و قیامت توجه دارند لذا تمام تلاش و سعیشان تقویت آخرت است تلاش و سعیشان این است که عملی انجام ندهند که خدای تعالی به آن عمل رضایت ندارد انتظار آن روزی را میکشند که در جوار رحمت حق متنعم به نعم بهشتی باشند که خدای تعالی روزی بنده و شما همگی بکند انشاءالله . بحث در بیان بعضی شبهاتی بود که راجع به موضوع مهم و اساسی ولایت فقیه بود جلسه قبل اشاره کردیم سؤال میکنند مشروعیت ولایت فقیه از کجاست؟ بر چه اساسی حکم میکند و بر چه اساسی ما باید حکم او را بپذیریم و اطاعتش را کنیم ؟ روی چه قاعدهای است ؟ عرض کردیم مشروعیت ولی فقیه به نصب الهی است با توضیحی که دادیم که ولی فقیه منصوب به نصب عام امام عصر ارواحنا فداه است در دوران غیبت آن حضرت اینکه امام معصوم میتواند کسی را جای خودش نصب کند اموری را که انجام میدهد از طرف امام در مکانی و در زمانی در یک موقعیتی انجام دهد این در تاریخ اسلام فراوان است موارد زیادی را در تاریخ داریم که نصب عام بوده است خود امیرالمؤمنین منسوب از پیغمبر اکرم بود در یمن . یمنی ها ریشه آنها و اصل ایمان آوردن شان از علیبنابیطالب است در زمانهای بعد هم همین طور بود مثلاً از شاگردان امام باقر یکی از آنها ابان بن تغلب هست شخصیت بسیار نورانی از رواه احادیث شیعه فقیهی از فقهای اهل بیت در خدمت امام باقر سالیان سال شاگردی کرده حالا شده یک فقیه مبرز . امام باقر علیهالسلام فرمودند برو در مسجد مدینه بنشین و مشغول فتوا دادن باش من دوست دارم در بین شیعیان مثل تو زیاد باشد . منصوب به نصب خاص شد که در آن منطقه فتوا بدهد کار فقاهتی کند کاری که امام معصوم باید میکرد او انجام دهد یا همین شخصیت بزرگواری که در شیخان قم دفن است دو شیخ در آن مقبره دفن هستند یعنی در مزار شیخان البته تعداد زیادی از علما و بزرگان در آنجا دفن هستند شخصیتهای نورانی و انسانهای متقی و عالی مقام اما معروف شده به شیخان یکی از آن دو شیخ زکریا بن آدم است . زکریا ابن آدم از شاگردان امام رضا علیهالسلام بود حضرت فرمود تو در قم بمان دین و دنیای مردم را در آنجا راهنمایی کن هنوز زمان حضرت معصومه سلام الله علیها نیست که حضرت فرمود به برکت وجود تو عذاب از اهل قم برداشته میشود . یک عالم بود یک شاگردی از شاگردان مکتب اهل بیت بود . حضرت او را منصوب به نصب خاص کرد در منطقه قم که شیعیان در آنجا بودند کار امام را بکند یا در دوران امام هادی علیهالسلام و همچنین امام عسکری عثمان بن سعید معروف مسئولیت اداره مردم را به عهده گرفت اینها منصوب به نصب خاص هستند همگی با اینکه امام حاضر بود اینها هم بودند و مسئولیت شان را انجام میدادند در زمان غیبت هم امام عصر منصوب کردند افرادی را به عنوان نصب عام . ویژگیهایی داشتند که قبلاً بیان کردیم دلایل عقلی و نقلی آن را هم اشاره کردیم به هر تقدیر مشروعیت ولی فقیه به نصب امام عصر ارواحنا فداه در زمان غیبت محقق است و انتصاب هم در حقیقت منتسب به خدای تعالی است با واسطه امام است که منصوب میشود والا اصل انتصاب از طرف خداست همان طور که پیغمبر منصوب خداست و همانطور که امام منصوب خداست . همه سوال جدیتری که اینجا مطرح میشود این است که اگر ولی فقیه منصوب از طرف خداست به نصب امام عصر در زمان غیبت مردم چه کاره هستند مردم در این حاکمیت چه نقشی دارند اینطور است که در دنیا مردم برای انتخاب حاکمانشان نقش دارند اما شما میگویید که ولی فقیه منصوب از طرف خداست به نصب امام زمان وقتی او منصوب شده و از طرف خدا هم نصب شده مردم اینجا چه کاره هستند ؟ و چه نقشی دارند ؟ جوابهای متعددی را میشود به این مسئله داد . من یک جواب مختصری را با توجه به فرصتی که داریم بیان میکنم این است که پیش بینی بحث ولایت فقیه و این سلسله از زمان پیغمبر و امام و بعد که به فقیه می رسد برای اداره جامعه این پیشبینی را خدای تعالی کردند و دارند برای اداره جامعه این مسیر باید طی شود در زمان حضور ، امام و پیغمبر در زمان غیبت فقیه جامعالشرایط است عادل است و کفایت لازم را دارد که قبلاً اشاره کردیم مدیر و مدبر اینها در مقام ثبوت است یعنی در مقام تشریع قانونگذاری که مینشیند برای مسائل جامعهاش قانون بگذارد میگوید ما این چیزها را نیاز داریم خدای تعالی برای اداره جامعه میگویند پیغمبر میخواهیم امام میخواهیم ولی میخواهیم اینها در مقام تشریع و قانونگذاری جعل شده است بحثش در آنجاست اما در مقام اثبات یعنی مقامی که میخواهد اجرایی شود در جامعه میخواهد مطرح شود و عملیاتی شود در مقام اثبات و اجرا اراده مردم و اقدام مردم و قبول تلقی مردم نقش اساسی دارد اینکه بحث میکنیم که پیغمبر است و بعد امام است و در زمان غیبت باید ولی فقیه باشد اینها در بحث نظری و مباحث علمی است که طراحی شده و بیان شده اما در مقام اجرا مردم باید بیایند وسط کار . اتفاقاً در زمان غیبت مردم دور فقیهی مثل حضرت امام را گرفتند پیامهای او را پذیرفتند شرایط را فراهم کردند ولایت او خودش را نشان داد انقلاب اسلامی پیروز شد آثار و برکاتش بود . اما در دورههای بعد شاید اینگونه نباشد شناختن فقیه شناختن کفایت فقیه و ویژگیهایی که دارد اینجا کار جور دیگری برایش طراحی شد خبرگان رهبری را واسطه قرار میدهند مردم افرادی را که میشناسند انتخاب میکنند افرادی که آنها فقیه عادل شناسند فقیه کاردان و کاربلد شناس هستند آنها از طرف مردم وکیل باشند که انتخاب کنند نه این که انتخاب کنند اینها را قبلاً توضیح دادیم مجلس خبرگان نمیتواند ولی تعیین کند نه میتواند ولی را عزل کند نصب است نه انتخاب . توضیح دادیم این را قبلاً لذا خود انتخاب خبرگان هم مسئله مهمی است باید به آن دقت کرد که چقدر قوه تشخیص دارد زیاد داریم آدمهای مجتهد و ملای با فضلی که در تشخیص موضوع اشتباه میکنند نمیتوانند تشخیص درستی بدهند مطلب را بسنجند شما دیدهاید در مسائل سیاسی جامعه مسائل فتنه و اینها بودند افراد و بزرگوارانی که نتوانستند تشخیص بدهند حق را از باطل. درس خوانده اما توان تشخیص را ندارد . لذا انتخاب آن خبره برای اینکه رهبری را انتخاب کند که آن رهبر بتواند این کشتی عظیم را از این دریای پرتلاطم دشمنیها و نابسامانیها و بحرانها عبور دهد مسئله اساسی است که باید دقت در آن داشت البته توجه عمده به این نکته دارید که اصل مطلب را براساس جهانبینی اسلامی و دستورات اسلامی طرح میکنیم و تبیین میشود اما اگر جهانبینی اومونیستی باشد لیبرال دموکراسی باشد لیبرالیستی باشد در تعریف هر کدام از آنها مردم نقش خاصی دارند چون مبانی دینی ما براساس احکام دین و دستورات دین تبیین میشود این مسیر را برایش تعیین کردیم . به هر تقدیر اگر پذیرش و تولی مردم نباشد ولی و حاکم جامعه امیرالمؤمنین هم باشد در خانه خواهد نشست خانهنشین خواهد شد باید مردم بپذیرند مردم تولی را قبول کنند بیایند زیر علم قرار بگیرند بپذیرند و عمل کنند تا ولی ولایتش نافذ باشد .
بسم الله الرحمن الرحیم
اذا جاء نصر الله والفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحمد ربک واستغفره انه کان توابا
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک فی عبادک و امنائک فی بلادک
خودم و شما مؤمنین و مومنات را به رعایت تقوا و تقویت و تسدید او دعوت میکنم همان طوری که اهل تقوا در دنیا بیدارند و هوشیارند و طبق وظیفه عمل میکنند روز قیامت همه بیدار خواهند بود . چه اهل تقوا و چه آنهایی که در دنیا خواب بودند روز قیامت روز بیداری است آن روز را ساهره میگویند یعنی آن روز روزی است که کسی خواب نمیگیردش . سحر وقت بیداری است . سهر حالت بیداری است . خدای تعالی در قرآن کریم فرمود ” فانما هی زجره واحده فاذاهم بالساهره ” قیامت با صیحه ای ناگهانی شروع میشود همه یکمرتبه از خواب بیدار میشوند و در عرصه محشر هوشیار همه قرار میگیرند کسی را آن روز خواب نمیگیرد . مسائل آن روز آنقدر سنگین و هراسناک و هولانگیز است که فرصتی برای خواب نیست در بعضی از تعبیرات قرآن کریم در آن روز زمینی که زیر پای اهل قیامت است مثل مس گداخته است کسی فرصت خوابیدن ندارند جای استراحت نیست ایات ۱۳ و ۱۴ سوره مبارکه نازعات را توجه داشته باشید. به خدای تعالی پناه میبریم از شرور نفس و سیئات اعمال و بدی های رفتارمان . روزهای پایانی ماه شعبانالمعظم است ماه پرخیر و برکتی که صدای رحیل از او به گوش میرسد .
مستحب است که در روزهای پایانی ماه شعبان هم زبانشان مترنم به این دعا باشد که ” اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه ” خدایا اگر در این روزهای پایانی ماه شعبان که ماه رحمت و مغفرت تو بود ما را نیامرزیدی در این روزها و ساعات پایانی ماه همه ما را مورد رحمت و مغفرت خودت قرار بده . هر وقت که توانستید و توانش را داشتید عربی یا ترجمه اش را در این روزهای پایانی از خدا طلب کنید در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم ماه بزرگ خدا ماه مهمانی خدا ماهی که پایان او عید الله الاکبر است ماه دعا و مغفرت و رحمت الهی ماه اجابت ماه شبهای قدر ماه دعای ابوحمزه ماه افطار و سحر ماهی که در آن قرآن نازل شد ماهی که یکی از احکام قرآن روزه است و روزهداری از آداب این ماه است در تعبیر روایات و ادعیه بخصوص دعایی که امام سجاد علیهالسلام دعای ۴۴ که در صحیفه سجادیه دارند در ابتدا و غره ماه هنگام حلول ماه رمضان میخواندند و از خدای تعالی طلب میکردند این ماه را در آنجا معرفی کردند فرمود این ماه ماه تطهیر است مقدمات تطهیر فراهم شد در ماه رجب و شعبان . ماه رمضان ماهی است که وقتی تمام شد “خرج عن جمیع ذنوبه” . کأن تازه متولد شده است ماهی است که خدای تعالی از شب اول ماه کرور کرور انسانها را از بند آتش و دوزخ آزاد میکند شب اول هر مقدار که آزاد کرد شب دوم به اندازه شب قبل دو برابر . شب بعد دو برابر شب بعد دو برابر تصاعدی این عدد بالا میرود و واقعاً چقدر انسان باید شقی باشد ” الشقی من حرم غفران الله ” که از مغفرت خدا در این ماه بهرهای نبرده باشد عمل خیر در این ماه چند برابر پاداش داده میشود و به سرعت نتیجه بخش خواهد بود از همه مهمتر همان است که عرض کردم ماه ماه قرآن است ارتباط با قرآن انس با قرآن تفسیر قرآن جلسه قرآن قرائت قرآن مفاهیم قرآن هر مقدار که توان دارید انجام دهید دوستانی که قرآن هم بلد نیستند قرآن را باز کنند روزی یک صفحه به قرآن نگاه کنند آثار و برکات آن را خواهند دید
از آنجایی که هر چه از خیر و نیکی و اعمال حسنه انجام میدهیم در این ماه باقی میماند این ماه را ماه برکت گفتند ماهی است که در آن خیرش و برکتش ماندگار است انشاءالله همگی ما از آثار و برکات این ماه بهرهمند باشیم و با آمادگی کامل به استقبال این ماه و تکریم این ماه عظیم و بزرگ الهی برویم و کوشش کنیم از کارهای خوبی که در این ماه انجام میشود سفرههای افطاری است افطاری های مختصر و کم هزینه و کم تکلف این کار خوبی است باعث انس و مودت بیشتر بین آحاد جامعه میشود در بین خانواده اثرات مثبتی خواهد داشت با توجه به شعار سال که سال همدلی و همزبانی است اینها کارهای خوبی است که انجام شود در مقام عمل البته دستگاههای دولتی هم هر سال افطاری هایی را میدهند اقدام به این سنت حسنه میکنند که البته باید دچار افراط نشوند گفت به اینکه از جیب خودتان خرج کنید مطلوب است و الا خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود . اگر بودجه برایش دیده شده بدون ریخت و پاش و ساده باشد متأسفانه به اسم افطاری دادن بعضی وقتها منکر و حرام مرتکب میشویم باید مواظب بود این سنت را آلوده نکنیم اگر واقعاً دستگاهی هم میخواهد افطاری دهد سعی کند بگردد پیدا کند افرادی که مورد نیاز هستند در آن دستگاه شناسایی شوند قسمتی از آن بودجهای را که میخواهند ریخت و پاش کنند زندگی او را تأمین کنند مسلم بدانند که خدای تعالی راضیتر خواهد بود و میپذیرد افطار را ساده بگیرید اصلش خوب است البته زوائدی نداشته باشد بعضی از مناسبتهای هفته را در قالب نکاتی خدمت شما عرض میکنم از آن چیزهایی که در ماه شعبان خیلی فضیلت دارد و همچنین در ماه رمضان که به خصوص در ماه مبارک رمضان باعث میشود که کفه اعمال صالحه مابالا برود و گناهان ما کفه اش پایین بیاید سبک بشود صلوات بر محمد و آل محمد است .
همانطور که مستحضر هستید غیر از جنگ سیاسی الان ما با دو جنگ بزرگ اقتصادی و فرهنگی روبرو هستیم مردم و دولت درگیر این دو جنگ هستند این درگیری همهجانبه فراگیر و با انواع ترفندها و دسیسهها متوجه ماست اول بعد فرهنگی را اشاره میکنم و مناسبت هفته و بعد بُعد اقتصادی و مناسبت هفته . در بعد فرهنگی آن چیزی که مطمع نظر مخالفین و دشمنان ماست عقاید و باورهای مردم است قصد دشمن این است که مردم دست از ایمانشان بردارند متدین به دین نباشند چرا که آثار دینداری را در عرصههای مختلف دیده اند . در انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس هشت ساله ایستادگی و مقاومت که در مقابل استکبار و زیادهخواهیهای استکبار جهانی و صهیونیست بینالملل واقع شده اینها را دیده اند . و الا آن کسی که جهان بینی او انسانگرایانه است اومانیستی است لیبرالیستی است آنها که دعوا ندارند همه چیزشان بر محور انسان و خواستهها و هوسها و شهوات انسانی میگردد آن هم بیحد و حصر معیارهای آنها و طراحی آنها بر اساس هوس طراحی شده بدون حد و حصر اینها با جامعه جهانی مشکلی ندارند خودشان هم اداره میکنند توصیه هم میکنند بیایید آن طرف دین مورد هدف است اسلام را باید جوری زد و از کار انداخت اتاقهای فکر دائماً طراحی و برنامهریزی میکند در همه زمینهها همهجانبه از هر روزنه و رخنهای بتواند استفاده میکند از شعار اسلامهراسی بگیرید تا بیایید برسید به تشکیل فرقه ها و نحلههای منحرف فکری و عقیدتی و بعضا عملیاتی همه اینها را به کار میگیرد یک وقت بهاییت و بابی گری و امثال ذلک را نشر میدهند و رواج میدهند گاهی سلفیگری و تکفیری را جبهه النصره و امثال ذلک را
تغییر سبک زندگی را مورد توجه قرار میدهند در همه ابعاد از بدو تولد تا مرگ از غذا خوردن تا مجلس ختم ما را دارند مدیریت میکنند که مسیرش را تغییر دهند جدیداً در مجالس ختم نی میزنند . برای شادی روح فلان مرده ۲۰ دقیقه نی گوش دهید . این لطیفه است . قبلاً فاتحه میخواندند . به مردن ما که برسد معلوم نیست چه میزنند . دارند مدیریت میکنند طراحی و برنامهریزی است در همه ابعاد تلاش میکنند برنامه میریزند که هویت ما را از بین ببرند لذا فرهنگ مسئله مهمی است به تعبیر مقام معظم رهبری مثل هواست دشمن میخواهد هوا آلوده باشد هوا مسموم باشد افرادی که در این هوا تردد میکنند و استنشاق میکنند مسموم شوند . این کار دشمن است ریشه خیلی از مشکلات کشور به طور عام الان در فرهنگ ماست و در فرهنگ عمومی کشور به طور خاص . فرصت نماز جمعه کم است نمیتوانم برایتان کاملاً شرح دهم و توضیح دهم که چگونه رخنه میکنند و چگونه دارند طراحی و برنامهریزی میکنند که حتی این لباسی که به تن بنده و شما هست طوری عمل کند که نتیجه کار به نفع او شود و این مهم متوجه همه است همه باید از فرهنگ اسلام و دین دفاع کنند کار کنند اما البته در کار فرهنگی نباید عوام زده بود عوام زده نمیشود فرهنگ را اداره کرد کار فرهنگی باید ریشه دار باشد عمیق باشد آرامآرام بسترسازی شود دید متولیان فرهنگی نباید دید ظاهربین و سطحی نگر باشد گاهی دیده میشود بعضی از متولیان امور فرهنگ کشور ما به نظرم میرسد که اگر از آنها بپرسیم فرهنگ را بنویس شاید با “ح”بنویسد. نداند که حتی کلمه اش چگونه نوشته میشود . با توجه به برخوردی که در مسائل از افراد میبینیم اصلاً بلد نیستند.
در سال ۱۳۵۹ در بیست و سوم خرداد حضرت امام رضوانالله علیه با دید نافذ پیامبرگونه شان دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کردند از آن تاریخ تا الان این تشکیلات منشأ آثار و برکات فراوانی بوده کارهای زیادی هم صورت گرفته است اما چون هجمه همهجانبه است و هجمه بالایی است شاید بعضی از مطالب کمتر دیده شده حملات به فرهنگ در زمانهای مختلف به اشکال مختلفی شده حملهکنندگان گاهی در چهرههای افراد خودی ظاهر میشوند و از زبان آنها به فرهنگ حمله میکنند و ریشه فرهنگ را میزنند مثلاً در این دوره شروع کردند به تحریف شخصیت حضرت امام رضوانالله علیه آن هم در اصول فکری و اندیشه ای امام . باید دقت کرد فرزانگان و فرهیختگان و دانشمندان و متدینین در سطوح مختلف در هر زمانی و در هر فرصتی به تبیین اندیشهها بپردازند . بعضا خیلی بد عمل میشود فرهنگی را باید با دقت رصد کرد همه کسان در همه دستگاهها گاهی جوری عمل میشود که خود دستگاه متولی هم متوجه نیست ببینید چند وقت قبل عده ای از اروپا آمدند یکی از اعضای هیئت پارلمانی اروپا که به ایران آمده بود به یک رفتارش چند دستگاه کشورمان را زیر سؤال برد هم دستگاه دیپلماسی را تضعیف کرد هم دستگاه نظارتی ما را تضعیف کرد . مسئولین چرا خوابند؟! فرهنگ ما را خط انداخت و رفت . یک خانمی که در کشور خودش هم رصدش کنید این طوری لباس نمیپوشد در یک جلسه رسمی کشوری و بینالمللی لباس غیررسمی پوشید که من نمیخواهم اینجا بگویم که چه لباسی تنش بود آمد با رئیس پارلمان کشور ما در یک جلسه نشست و دستگاهها هیچ اقدامی نکردند و جلویش را نگرفتند از نظر قانونی در تمام دنیا اینها پروتکلهایی را امضا میکنند که اگر وارد هر کشوری شدند قوانین آن کشور را رعایت کنند به آنها گفته شده که چگونه باید وارد دستگاه شوند چگونه وارد فرودگاه شوند چگونه خارج شوند تا مرکز و قلب حکومت میآید با رئیس مجلس مینشیند با لباسی که در خانه خانوادههای ما هم نمیپوشند این چه وضعی است ؟ معلوم است که فرهنگ مورد هجمه قرار گرفته است به هر تقدیر متولیان فرهنگ نباید غافل باشند منفعل عمل نکنند گفتهاند تهاجم فرهنگی تهاجم به قول ما طلبهها باب تفاعل است دو طرفه است یعنی هم باید تو بزنی هم اگر او زد دفاع کنی. اینکه شد هجوم . البته کار از هجوم گذشته مقام معظم رهبری حفظهالله فرمودند که کار شده قتلعام فرهنگی قتل عام است و ما خودمان را میبریم جلوی تیغ . این یک جنگ که باید حواسمان جمع باشد .
جنگ دوم جنگ اقتصادی است میبینید از روز اول انقلاب شروع کردند به انحا مختلف برای ما گرفتاری درست کردن. مهمترین آنها هم تحریمها بود تحریمها از اول انقلاب بود بعضیها دارند حرفهایی میزنند منحرف کنند. تاریخ تحریمها از بعد از تسخیر لانه جاسوسی بود که آمریکا یک طرفه تحریم کرد در همین تحریمها هم ما جنگ را اداره کردیم یعنی مردم اداره کردند . برای فشار بر ملت تحریمها را آوردند . تحریمهایی که تأثیری نداشت . تحریمهایی که به حول و قوه الهی با آن اراده عظیمی که مردم دارند مردمی که فرزند روزه و فرزندان عاشورا و فرزند مقاومت هستند هرگز این تحریمها در آنها اثری نخواهد داشت . تحریمها اثر نداشت و ندارد و جالب است هم حضرت امام رضوانالله علیه فرمودند و هم مقام معظم رهبری آن را مکرر فرمودند هم سیره و روش مردم در برخورد با این موضوع نشان میدهد که تحریمها تأثیری نداشته بلکه اراده مردم را محکمتر کرده مردم را مقاومتر کرده تلاش علمی و عملی مردم بیشتر شده سعی بر خودکفایی کردند این همه رشد فزاینده در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری و صنعتی در دوران تحریم بوده است اما باز عدهای میگویند تنها مشکل ما تحریمهاست و مشکلات را فقط از تحریمها میدانند اگر ادعای امام و رهبری را داریم حرف هر دو بزرگوار یک چیز است و آن این است که اگر بناست پیشرفت در کشور باشد اگر بناست گشایشی در کشور باشد از جهات اقتصادی و این گشایش پیشرفت ارزشمند باشد این وقتی است که ظرفیتهای درونی و از خود مردم استفاده شود باید به درون توجه کرد این را در یک سال گذشته لااقل نخواهم بگویم در ۱۰ سال گذشته در یک سال گذشته شما چند مرتبه از رهبری شنیدید اگر بیان امام رضوانالله علیه را بررسی کنید میبینید که امام چقدر این را تکرار کردند یک عده اقدام به کاسه لیسی کردند عزت و اقتدار اسلامی را زیر پا گذاشتند به کمک دیگران دل خوش کردند فکر کردند با تکیه بر دیگران و رشوه دادن به دیگران مشکلات کشور حل میشود نه آقا هرگز حل نخواهد شد آن چیزی که حلال مشکلات کشور است همان نسخهای است که رهبری پیچیدهاند بحث اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیتهای درونی است به این مطلب ایمان بیاورید برنامه داشته باشید که زمان به سرعت طی میشود ۲۴ خرداد دو روز دیگر دو سال از دوران ریاست جمهوری گذشته یعنی به نیمه رسیده فرصتها به سرعت سپری میشود
یکی از مسائل مهم کشور که در بحث اقتصادی باید مطرح کنیم همین مسئله کشاورزی است در این جنگ که عرض کردم کشاورزی نقش اساسی دارد بزنگاه حیات جامعه است که مورد غفلت است حضرت امام رضوانالله علیه به این مسئله اشاره کردند آن نکتهای را که درباره به سرعت گذشتن زمان است عرض کردم این را تکمیل کنم . خیلی با سرعت سپری میشود برای همه روشن است این مطلب . بحث گنگی نیست و بحث پیچیدهای نیست که بر فرض محال که امیدواریم انشاءالله این واقعه واقع بشود و درست هم انجام گیرد با تمام شرایطش توافق حاصل شود اما اگر توافقی هم حاصل شد تغییری در مسائل کشور به وجود نخواهد آمد چیز جدیدی نیست چون آنها برای برنامههای دیگر ما طراحی کردهاند همین روزهایی که در حال مذاکره هستیم آمریکا به تعدادی از کشورها به صورت مخفیانه و با دور زدن بانکهایی را مجبور کرده ابلاغ کرده و حکم کرده که اگر تا سقف فلان مقدار معاملاتی صورت گرفت مبدأ و مقصد این معامله را ببینند اگر به نحوی با ایران برخورد میکند آن مقدار را هم بلوکه کنند همین هفته گذشته . اصلاً قابل اعتماد نیستند نخواهند گذاشت این کار واقع شود اما اگر شد باز ما چیزی را به دست نیاوردهایم چیزی را هم از دست ندادیم لذا تمام مسائل کشور را گره زدن به مسئله تحریمها و توافق هستهای ظلمی است که میشود و وقت از دست میرود . این را باید توجه داشت . عرضم این است که حضرت امام در ۲۷ خرداد سال ۱۳۵۸ فرمان تشکیل جهاد کشاورزی را دادند . یعنی جهادسازندگی را که شد جهاد کشاورزی . مردم هم با شور انقلابی جلو آمدند و سالها خدماتی را به کشور کردند . اینکه اسم شده جهاد کشاورزی و آن موقع جهادسازندگی بود یعنی ما باید در امر کشاورزی جهادی عمل کنیم غذا و امنیت غذایی مسئله مهمی است در دنیا و در کشور ما بیشتر . تا در این بخش مستقل نشویم و به خودکفایی نرسیم امنیت غذایی ما در خطر است در همین منطقه خودمان البرز اگر دولت حمایت کند اثرات او برای کل کشور خواهد بود از بخش کشاورزی غفلت نشود که غفلت شده. اگر از بخش کشاورزی فاصله بگیریم کشور زمینگیر خواهد شد بیتوجهی به این امر باعث میشود که ما منابع گیاهی و پوشش گیاهی و خیلی از مسائل را از دست بدهیم و به جای اینکه تولید کشتزار و مزرعه و باغ و مرتع داشته باشیم تولید صحرا و بیابان و شورهزار و شنزار داشته باشیم
روز ۲۷ خرداد اتفاقاً روز جهانی بیابانزدایی است جالب است که همه اینها در همین هفته است منطقه ماهم مبتلا به این بلیه است بخشهایی از این استان در گیر بیابان است و قسمتی از آلودگی هوا و وجود ریزگردها و غبارها ناشی از وجود بیابانها است و از بین رفتن و نابود شدن آنها حتمی است اگر توجه نشود گرفتار خواهیم بود این مسئله مورد توجه رهبری است مورد توجه رئیسجمهور است اتفاقاً دیدم هر دو بزرگوار روی این قضیه پافشاری دارند منطقه خودمان هم باید به آن پرداخته شود قسمتهایی از این بیابان را اگر اصلاح کنند خیلی مسئله حل خواهد شد. اما چند مطلب دیگر هم داریم شکست اردوغان در پارلمان ترکیه که فرصت تبیینش را ندارم اوضاع یمن و بحرین و عراق و سوریه. شهادت شهیدان بخارایی امانی صفار هرندی و نیک نژاد که آنها هم آن سال در کشتن نخست وزیر دوران شاه نقش مهمی را داشتند و یک حرکت انقلابی بود و آثاری را داشت که گرامی میداریم یاد و خاطره آنها را.
دو مطلب را عرض کنم یک اولین همایش تخصصی ائمه جمعه و مساجد استان بود که روز گذشته بحمدالله واقع شده و این مسئله مهمی است در استان طراحیی که شده برنامهریزیی که شده که امیداواریم مساجد استان سامانی بگیرد هم از جهت امامان مساجد هم از جهت خدام و امنای مساجد نمیشود که یک مرکز مهم و قلب تپنده هر محله را واگذار کنیم و رهایش کنیم بیتوجه و بی برنامه باشیم گرانترین سازه در کشور الان مساجد هستند با گرانترین مصالح، فضای زیادی از زمین، ساختمان گرانقیمتی ساخته میشود ولی در طول شبانه روز دو ساعت از آن استفاده میشود یا یک ساعت استفاده میکنند بعضیها فقط مغرب استفاده میکنند پایگاه اسلام است امام فرمود ما انقلاب کردیم مساجد را احیا کنیم ببینید چه مسئله مهمی است بعد خدای نکرده هر کسی که کاری ندارد بیاید بشود هیئت امنای مسجد خادم هم رفته جایی کار گیرش نیامده بیاید بشود خادم مسجد خادمی مسجد مگر کار کمی است ؟ کار حضرت زکریا است زکریای پیغمبر خادم مسجد بود میگوییم سواد خادم چقدر باشد ؟ میگویند سواد هم نداشته عیبی ندارد . خادم مسجد امین مسجد است . جای امام مسجد است باید جایگاهش حفظ شود قاعدههای را انشاءالله چیده ایم . و به ترتیب انشاءالله با یک شیب ملایم اما نه مثل بعضی شیبهای ملایم انشاءالله کار را انجام میدهیم جلسه خوبی بود دیروز عزیزان همه آمدند و نکاتی عرض شد .
نکته بعدی که عرض میکنم فتنهگران همچنان در استان جولان میدهند عزل و نصب هایشان را انجام میدهند برای وزیر کشور پیغام فرستادم که تکلیف خودت را روشن کن میخواهی چه کار کنی . بهشان هم مهلت دادیم تا ببینیم در مهلتی که دادیم جواب ما را میدهد یا نمیدهد ما مصمم هستیم در تصمیمی که داریم .باید ببینیم دیگران هم جواب میدهندیا جواب نخواهند داد. در شهر کرج معضلات فراوان است آن مقداری را که من مطلع میشوم بلافاصله به مصادرش پیغام میدهم تذکر میدهم بنده وظیفه اجرایی ندارم اما وظیفه تذکر که دارم لااقل به عنوان یک مسلمان از باب نصیحت از باب تذکر لائمه المسلمین کسانی که مسئولیت در اختیارشان هست در نظام اسلامی را که میشود تذکر داد از باب نهی از منکر و بعضی وقتها از باب امر به معروف تذکر میدهیم پیغام میدهیم بعضاً اگر گوش ندادند و توجه نکردند و بیاعتنا بودند از این جایگاه بیان میکنم دستگاههای نظارتی کار خودشان را به دقت انجام دهند اگر شهرداری تخلف دارد چرا شورای شهر کار خودش را درست انجام نمیدهد ؟ شهردار را بخواهید از او سؤال کنید بگویید قطارشهری وضعیتش چه شد؟ قطارشهری شده است مثل جریان تحریمها در کشور هر کاری میخواهند بکنند وصلش میکنند به تحریمها هر کاری هم که میخواهند در این شهر انجام دهند به قطارشهری وصلش میکنند توضیح بدهند که چه کار کردند هم ما میفهمیم هم بقیه میفهمند آیا واقعاً این به انجام میرسد ؟ یا در آن مانده اید ؟ اگر مانده اید جور دیگری درستش کنید چرا شورای شهر سوال نمیکند ؟ اگر نمیتواند سؤال کند و جراتش را ندارد به من بگوید که من اینجا سؤال کنم اگر جرئتش را دارد که سؤال کند چرا کارها خوابیده است ؟ چند در صد الان شما ردیف کسر بودجه پارکینگ دارید . این کسر بودجه پارکینگ را شما چند تا پارکینگ در این چندسال در کرج ساختهاید با این همه جمعیت؟ آن را هم که ساختهاید چرا به بهرهبرداری نمیرسانید . پاسکاری میکنید و موارد اینچنینی زیاد است یکی دو نکته را گفتم که بدانند ما کاملاً مطلع هستیم و پیغامهایی را هم که میدهیم از روی علم است نه از روی جهل . نکته پایانی ، اینکه بنده به صدا و سیمای استان البرز یک سال است که تذکر میدهم که صحبتهای بنده را لازم نیست پخش کنید مردم میشنوند اما اگر بناست که پخش کنید حق ندارید چیزی را از آن حذف کنید. چون خودم فرصت گوش دادن صحبتهای خودم را ندارم به بعضیها گفتهام گوش بدهند که در این جلسه شرکت میکنند بعد هم میروند دوباره رصد میکنند . یک ساعت و شش دقیقه بنده صحبت کردم ۴۵ دقیقه پخش شده کجای آن را حذف کردند که به صحبت بنده خلل وارد نشده ؟ اگر میخواهد حذف شود سرفه ای را حذف میکنند یک تکبیر را حذف میکنند ۱۵ دقیقه از کلامی را حذف کنند یعنی چه ؟ به مسئولش میگویم چرا حذف میکنی؟ میگوید چون وقتمان ۴۰ دقیقه است گفتم ۴۰ دقیقه را بگو من خودم بگویم کجایش را حذف کن. چرا آنجا که به استاندار گفتم را حذف میکنید ؟ چرا آنجا که به بعضی از مسئولین اعتراض کردم را حذف میکنید ؟ بنده مقید هستم با دقت تمام سعیم بر این است برای همین از رو میخوانم اگر جایی تو میگویم روی عنایت تو میگویم و آنجایی که شما میگویم از روی عنایت شما میگویم بادقت میگویم یعنی میخواهم که این طور گفته شود کسی نباید حذفش کند اگر بنا باشد حذف کند هر کسی قلم بگیرد قیچی بگیرد حذف کند که نمیشود الان هم باز اعلام میکنم یا اصلاً پخش نکنید مردم میشنوند و بالاخره پیام میرسد یا اگر بناست پخش شود باید درست پخش شود جلسه قبل خواستم بگویم دوستان صدا و سیما جمعکنند بروند یادم رفت امروز یادم بود اما نگفتم گفتم حالا آقایان آمدند دلشان شکسته می شود ولی به مسئولشان صحبت کردم و گفتم امروز خواهم گفت این را . این کار هم درست نیست این هم اتمام حجت آخر بود برای این عزیزان . خدا را قسم میدهیم به حق انبیا و اولیا و شهدا و صلحا دل ما را ظرف معارفش قراربدهد .