مشروح خطبه های عید سعید فطر ۱۴۰۲ شهر کرج/

روز عید، روز مواسات و دستگیری از همه محرومان است

کارشناس روابط عمومی ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰

متن کامل خطبه عید فطر ۱۴۰۲/۰۲/۰۲

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

«أُوصِیکُمْ، عِبَادَ اللّهِ، بِتَقْوَى اللّهِ، فَإِنَّها الزِّمامُ وَ الْقِوَامُفَتَمَسَّکُوا بِوَثَائِقِها وَ اعْتَصِمُوا بِحَقَائِقِهَا» تقوا داشته باشید زیرا مهار است و تکیه‌گاه؛ پس بندهای محکم آن را بچسبید و به حقایق آن چنگ بزنید.

قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نزول دفعی داشت و کتابی است که با تأسی به او به سعادت دنیا و آخرت انسان نزدیک می‌شود و سعادت دنیا و آخرت او تأمین می‌شود. از مواردی که قرآن روی آن تأکید فراوان کرده و از همه مطالبه کرده تقوا است. در آیه ۲۸ سوره مبارکه زمر فرمود: «قُرْآنًا عَرَبِیًّا غَیْرَ ذِی عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» قرآن عربی را که در آن هیچ کژی وجود ندارد فرو فرستادیم تا شاید تقوا پیشه کنند.

تقوا یعنی مواظب خود بودن؛ یعنی خودپایی؛ یعنی خودت را مواظبت کن که در خطرهایی که در کمین است نیفتی؛ یعنی مراقب خودت باش. یکی از خطرهای پیش روی انسان عذاب جهنم است. یکی از خطرها از بین رفتن کمالات و فضایل الهی است که انسان می‌توانست آن‌ها را برای خودش کسب کند. این خطرها هرکدام برای انسان ایجاد ترس می‌کند. لذا گاهی در تعریف تقوا گفتند ترس از خدا.

اگر بخواهیم دقیق‌تر عرض کنیم ترس از خدا دو صورت دارد؛ اول اینکه باید از معصیت خدا دور بود. چون عصیان الهی ریشه همه عذاب‌ها است. هم در دنیا به انسان سخت می‌گذرد هم در آخرت.

دوم اینکه خطرها همیشه جسمی نیستند. دور بودن از محبوب و محروم بودن از رحمت الهی هم خطر است؛ و سخت‌ترین فشارها و ناراحتی‌ها را برای انسان به وجود می‌آورد. انسان الهی از اینکه توجه خدا را به خودش از دست بدهد ترس او را فرامی‌گیرد که نکند خدای تعالی نگاه عنایتی به او نداشته باشد. از غفلت از خدا انسان ترس دارد و همیشه خودش را باید در محضر ببیند و اگر خود را در محضر دید از کجی‌ها فاصله می‌گیرد.

امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه فرمودند: به‌راستی‌که تقوا بهترین گنج و محکم‌ترین پناهگاه و عزیزترین عزت و اقتدار است. نجات هر گریزنده از هلاکت و دوزخ و امید هر جوینده‌ای و پیروزی هر چیره جویی در تقوا است.

وقتی کسی به بالاترین مراحل تقوا رسید یعنی به بالاترین درجات کمال نائل‌آمده؛ و چنین کسی شایستگی این را پیدا می‌کند که در جایگاه امن و آسایش الهی به سر ببرد. همان‌که در قرآن کریم در آیات مبارکه سوره قمر فرمود: «إِنَّ الْمُتَّقینَ فی‏ جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ فی‏ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلیکٍ مُقْتَدِرٍ» یعنی در مکان و منزلگاه صدق و حقیقت در نزد خداوندگاری که قدرتمند است.

کسی که صاحب تقوا باشد هم فکر و عقیده منظمی دارد، هم عمل درستی دارد و خارج از چهارچوب الهی کار نمی‌کند. اولین اثر تقوا در مقام فکر و اندیشه حقیقت‌طلبی است. انسان باتقوا حقیقت‌طلب می‌شود. انسان باتقوا گرفتار باطل نیست و نمی‌شود؛ چون بهره از هدایت الهی و هدایت قرآن می‌برد؛ و اولین اثر تقوا در مقام عمل این است که از هر زشتی و پلیدی پرهیز می‌کند؛ یعنی در الهام فطری که در او قرار داده شد هنوز باقی است. «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» در آنجا هنوز قرار دارد.

مراحل بعدی تقوا بحث دیگری دارد. ماه مبارک رمضان فرصتی بود تا این ملکه را همه ما با مقدماتی که خداوند تبارک‌وتعالی که خودش اهل تقوا و مغفرت است فراهم کرده بود به دست بیاوریم. ان‌شاءالله تحصیل‌کرده باشیم و به‌قدر وسع همه ما از فرصت ماه رمضان برای تکمیل و تسدید تقوا در خودمان بهره برده باشیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را در این روز میمون و فرخنده و مبارک به رعایت و تقویت و تسدید تقوا دعوت می‌کنم. حلول ماه شوال المکرم و این روز سعید را به همه شما عزیزان به‌خصوص روزه اولی‌های عزیز تبریک عرض می‌کنم.

امیدوارم همه دوستان بزرگوارم لحظات ناب افطار و سحر و لیالی قدر را به‌خوبی درک کرده باشید و امروز را که برای مسلمین عید و روضه جایزه و برای رسول گرامی زخر و شرافت و کرامت و مزید قرار داده‌شده، خدای تعالی بهترین جایزه‌اش را برای ما داخل شدن در هر خیری که پیامبر و آلش را در آن داخل می‌کند و خارج شدن از هر سوئی که پیامبر و آلش را از آن خارج می‌کند قرار بدهد.

عیدی و جایزه ما را آمرزش گناهان و خطاها قرار بدهد و این رمضان را آخرین رمضان عمر ما قرار ندهد. امام رضوان‌الله‌علیه فرمودند: «عید فطر برای کسی است که در این ضیافت راه‌یافته باشد؛ استفاده کرده باشد. تمام این مفاسدی که در عالم حاصل می‌شود برای این است که در این ضیافت وارد نشده‌اند یا اگر واردشده‌اند استفاده نکرده‌اند. اگر ذره‌ای هوای نفس در انسان باشد به مهمانی وارد نشده است یا اگر واردشده است استفاده نکرده است. اگر می‌بینید در دنیا جنگ و جدال است و در بین شما هم خدای‌نخواسته نمونه‌اش است بدانید که در این ضیافت وارد نشده‌اید. ماه رمضان را ادراک نکرده‌اید».

این یک انذار است. ان‌شاءالله حالات و معنویاتی که در این ماه به دست آوردید که امسال به فضل خدای تعالی جلسات، با نور و پررنگ پررونق بود؛ در جاهای مختلف کشور این‌گونه بود و در خود البرز و شهر کرج هم همین‌طور، این نورانیتی که به دست آمد ان‌شاءالله در طول سال برای همه بماند.

ان‌شاءالله از برکات ماه مبارک رمضان این باشد که زمان‌شناسی ما تقویت ‌شده باشد. نکند در این زمان حساس بی‌تفاوت باشیم. امروز سکوت در برابر شبهه آفرینان و غارتگران عقیده و ایمان جایز نیست. بلکه یکی از واجب‌ترین وظایف و تکالیف ما مجاهدت در عرصه مسائل فرهنگی و اجتماعی است.

برای همه ما در هر شغل و مسئولیتی که هستیم ولو خانم خانه‌دار لازم و قطعی است که در برابر تهاجم بی‌امان بیگانگان به دفاع از مرزهای عقیده و فرهنگ اسلام ناب محمدی و مکتب اهل‌بیت بشتابیم و بدانیم جهادی که امروز بر همه ما واجب شده همین جهاد فرهنگی است.

جهاد امروز ما به‌مراتب خطرناک‌تر از جنگ نظامی است. جنگ نظامی هدفش اشغال خاک بود؛ کشورگشایی بود؛ اما این جنگ ایمان ما را نشانه گرفته. اگر ما سرباز و یار امام زمان هستیم، او امروز از ما هم تقوا می‌خواهد و هم جهاد فرهنگی و دستگیری از شیعیان و به‌خصوص جوانان شیعه.

آیا امام ما، امام علیه‌السلام از ما راضی است وقتی بچه شیعه که همه عشقش امام حسین بود، همه عشقش اهل‌بیت عصمت و طهارت بودند حالا مورد هجوم بی‌رحمانه گرگ‌صفتان در فضای مجازی و حقیقی قرار بگیرد و دین و ایمان او موردحمله قرار بگیرد و کسانی که می‌توانند کاری کنند فقط نگاه کنند؟ آیا برای این می‌توانیم به امام زمان خودمان پاسخ خوبی بدهیم و بگوییم ما سرباز تو هستیم؟

تکلیف امروز روشن است؛ جهاد تبیین. رهبری هم مطالبه کرده است. حکم جهاد را داده است. بسم‌الله هرکس به‌اندازه خودش. این‌همه می‌گوییم وای اگر رهبر حکم جهادم دهد! این حکم جهاد است. در چند مورد حکم جهاد داده و ما باید وارد شویم.

دیروز در خطبه‌ها اجمالاً اشاره کردم که در نظام ما ساختارها کاملاً روشن است. عده‌ای برای بهره‌های سیاسی و امیال دیگری که دارند فکر و ذهن مردم را خراب می‌کنند. امسال سال انتخابات است و از الان شروع کردند به آرایش گرفتن و البته باید کاملاً هوشیار باشید. گذشته افراد و عملکرد و حرف‌های کاندیداهای احتمالی را از الان در رصد داشته باشید. این کلام رهبر معظم انقلاب یادمان نرود که باید در مسیر امیدآفرینی و ایجاد وحدت در جامعه همه قدم برداریم.

بحث همه‌پرسی از چند منظر قابل‌بررسی است. گاهی برای تعیین نوع حکومت همه‌پرسی صورت می‌گیرد؛ مثل رأی قاطع و دشمن خردکنی که مردم در ۱۲ فروردین سال ۵۸ به جمهوری اسلامی دادند و تکلیف نظام آینده کشور را معلوم کردند. وقتی نظام حکومتی مشخص شد دوباره همان حکومت خودش را در معرض همه‌پرسی قرار نمی‌دهد. در هیچ جای دنیا هم مرسوم نیست. این یک نوع است.

گاهی همه‌پرسی برای قانون اساسی یا اصطلاحاتی است که باید در او صورت بگیرد و برای این مورد همه‌پرسی می‌کنند که این کار هم دو بار در کشور ما انجام شد.

نوع دیگری هم هست که گاهی همه‌پرسی راجع به موضوعات کلان و پراهمیتی است که خود قانون اساسی حدود آن را مشخص کرده است؛ مثل اصل ۵۹ قانون اساسی؛ همه‌پرسی باید با پیشنهاد رئیس‌جمهور باشد یا ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس با تصویب دوسوم از نمایندگان و تائید شورای نگهبان و امثال این‌ها که آن موقع قابل برگزاری می‌شود. نمی‌شود مورد برخلاف شرع و قانون اساسی را هم در معرض همه‌پرسی قرار داد.

سؤال؛ چرا ما نمایندگان مجلس انتخاب می‌کنیم؟ چرا مجلس خبرگان انتخاب می‌کنیم؟ چرا شورای شهر انتخاب می‌کنیم؟ یعنی چون عامه مردم در همه امور تخصص لازم را ندارند یا فرصت متخصص شدن برای آن‌ها فراهم نیست، افراد را انتخاب می‌کنند تا آن افراد وکیل آن‌ها باشند و به‌وسیله آن‌ها در امر حکومت مشارکت داشته باشند. آن مسائلی که مربوط به حکومت هست را پیش ببرند.

حتی در مواردی که در مجلس موضوع تخصصی پیش می‌آید آنجا هم نمایندگان احتیاج به کمک دارند؛ لذا مرکز پژوهش‌های مجلس به نمایندگان کمک تخصصی می‌کند تا منافع ملت را بهتر بفهمند. در دولت و نهادهای دیگر هم همین‌طور است. حتی خود حضرت آقا حفظه الله در موضوعات مختلف از نظر کارشناسی‌ای که مراکز مختلف تهیه می‌کنند استفاده می‌کنند.

بنابراین طرح موضوعات در مقاطع خاص حکایت از جریانی دارد که لازم است مردم هشیار باشند و درگیر مسیرهای انحرافی نشوند. به فضل خدای تعالی مردم بصیر ما با حضور گسترده و پیام‌دار خودشان در مقاطع مختلف بهترین همه‌پرسی‌ها را انجام داده‌اند.

کسانی هم که دائم القا می‌کنند مردم ایران از اعتقادات دینی و انقلابی روگردان شده‌اند همین امروز را در خبرهای نماز عید سراسر کشور و به‌خصوص تهران ببینند که چگونه در نماز امام المسلمین عاشقانه شرکت کردند که اگر فراهم بود همه نمازها تعطیل می‌شد و مردم با عشق و ارادت به نماز ایشان حاضر می‌شدند؛ فرصتش فراهم نیست.

مردم ما با همه مشکلاتی که وجود دارد و سختی‌های گوناگونی که تحمل می‌کنند عاشق اسلام و انقلاب و امامشان هستند و دشمنان نظام اسلامی هرگز فاصله بین مردم و اسلام و انقلاب را نخواهند دید.

یک ماه از سال مهار تورم و رشد تولید گذشت. خوب است عزیزان مدیران اجرایی استان برنامه‌های خودشان را ان‌شاءالله در معرض دید عموم قرار بدهند. راه‌های مردمی سازی اقتصاد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری که برای استان در نظر دارند زودتر بیان کنند.

امروز روز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم هست. به همه عزیزان تبریک میگویم.

امروز روز عید است. روز مواسات و دستگیری از همه محرومان است. زکات فطره واجب است که ان‌شاءالله به‌قصد قربت پرداخت کرده‌اید. عرضم این است که غیرازآن توجه بیشتری به محرومان بشود که پاداش مضاعف خواهد داشت.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.