مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

مسجدالاقصی هویت فلسطین و مردم فلسطین است

کارشناس روابط عمومی ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۲/۰۲

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین از همه مظاهر بی‌عدالتی روی‌گردان هستند و به این امور نزدیک نمی‌شوند. عرض کردیم، قرآن کریم در دسته‌ای از آیات به عدالت خدا و عدل الهی پرداخته و در دسته دیگر به روش و وظیفه انبیاء و جانشینان پیامبران که باید به عدل رفتار کنند اشاره فرموده و در مرتبه سوم وظیفه مردم را بیان و مصادیق را هم مطرح کرده است که در جلسه گذشته به تعدادی اشاره کردم.

یکی دیگر از مصادیق بی‌عدالتی که بسیار مذمت شده و متأسفانه دیده می‌شود که افرادی مبتلا هستند مسئله سوءاستفاده از اموال ایتام است. شخص از دنیا رفته است، ثروتی دارد و فرزندان صغیری، اینجا طمع عده‌ای که معمولاً از نزدیکان و اقربا هستند نمی‌گذارد که حقوق ایتام رعایت شود و در حقشان بی‌عدالتی می‌شود.

خدای تعالی در این ‌مورد با غلاظ و شداد نهی کرده است. در قسمتی از آیه ۱۵۲ سوره مبارکه انعام فرمود: «وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْیَتیمِ إِلاَّ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ» و به مال یتیم، جز به بهترین صورت (و براى اصلاح)، نزدیک نشوید. «حَتَّى یَبْلُغَ أَشُدَّه» تا به حد رشد خود برسد. «وَ أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمیزانَ بِالْقِسْطِ» و حق پیمانه و وزن را به عدالت ادا کنید. «لا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» هیچ‌کس را، جز به مقدار توانایی‌اش، تکلیف نمى‏کنیم. بعد تذکر می‌دهد که حتی در هنگام سخن گفتن هم عدالت را رعایت کنید «وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا، وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبى»،‏ حتى اگر در مورد نزدیکان شما بوده باشد. بعضی وقت‌ها افراد با زبانشان ظلم می‌کنند. خانواده‌ها به هم می‌ریزد. دوستی‌ها را جدا می‌کنند. بین زن و شوهر تفرقه می‌اندازند. این‌ها ظلم و خلاف عدالت است.

رسول خدا فرمودند بدترین خوراک‌ها، به‌ناحق خوردن مال یتیم است؛ و زهرای اطهر فرمود: خداوند پرهیز از خوردن مال یتیم را به دلیل جلوگیری از ظلم و حق کشی واجب فرمود.

در بحث گناهان کبیره (در بحث گناهان، کبیره و صغیره نسبت به هم است و الا ما گناه صغیره نداریم. هر گناهی چون مخالفت با خداست کبیره است) که در بعض روایات آن‌ها را هفت‌تا دانسته یکی را خوردن مال یتیم نامیده است؛ یعنی در بین موارد متعدد گناه، خوردن مال یتیم، از بقیه گناهان برای مرتکبش خطرسازتر شده است.

در تفسیر عیاشی از رسول خدا نقل فرمود: روز قیامت عده‌ای از گورهایشان بیرون می‌آیند درحالی‌که از دهان‌هایشان آتش زبانه می‌کشد. عرض شد: ای رسول خدا آنان چه کسانی هستند؟ فرمود: کسانی که اموال یتیمان را می‌خورند.

گاهی بعضی فکر می‌کنند باید مال یتیم را چپاول کنند تا مشمول این روایات شوند. نه خیر مسئله حساس‌تر از این حرف‌هاست. چرا وقتی کسی از دنیا می‌رود باید بلافاصله برای صغیر قیم تعیین کرد؟ حالا جد پدری و مسائلی که در فقه مطرح هست. برای اینکه اموال او حفظ شود و دیگران هم در روابطشان به مشکل نخورند.

طرف از دنیا می‌رود بچه صغیر دارد، می‌روند منزلش بریزوبپاش و همه را از اموالش خرج می‌کنند که قسمتی سهم همین صغیر است و جایز نیست. حتی داخل خانه رفتن و نشستن روی فرش و تسلیت گفتن و امثال این‌ها هم درست نیست از مرجع تقلید خود بپرسید. چای هم نمی‌شود خورد.

من آن زمان که شهداء مدافع حرم را می‌رفتیم منزلشان بلافاصله قبل از ورود سؤال می‌کردم صغیر دارد یا نه اگر داشت کار قیم را اول انجام می‌دادیم بعد برای عرض تکریم می‌رفتم.

از امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت‌شده که رسول خدا فرمود: همانا ملک‌الموت هرگاه براى قبض روح فاجر بیاید با او سیخ‌هایی از آتش است. على علیه‌السلام عرض کرد: اى رسول خدا آیا آن سیخ‏ها به کسى از امت تو می‌رسد؟ فرمود: بله به حاکم ستمگر و خورنده‏ى مال یتیم و به کسى که شهادت به‌ناحق بدهد… شهادت به‌ناحق هم از مصادیق ظلم و بی‌عدالتی است.

و رعایت حال ایتام موافق با عدل است. رسول خدا فرمودند من و کسی که یتیم را سرپرستی می‌کند در کنار هم هستیم در بهشت. امیرالمؤمنین درزمان شهادتش به ایتام خیلی سفارش کردِ: «اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیْتَامِ» خدا را خدا را درباره یتیمان، گرسنه نمانند و در حضور شما از میان نروند.

فقط اشاره می‌کنم و الا مطلب زیاد است. از مصادیق دیگر که خدای تعالی در قرآن کریم تأکید کرده و دستور داده است، برگرداندن امانت‌ها و در اختیار اهلش قرار دادن است. در قسمتی از آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء فرمود: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ …» خداوند به شما فرمان مى‏دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بدهید؛ و هنگامی‌که میان مردم داورى مى‏کنید، به عدالت داورى کنید.

بحث امانت و امانت‌داری هم دائره وسیعی دارد از مسائل مادی و رساندن سلام گرفته تا حکومت‌داری را شامل می‌شود. باید امانات را خوب حفظ کرد و به صاحبش برگرداند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: برترین ایمان امانت‌داری است. امانت‌داری با همه شروطش. بعضی وقت‌ها کسی یک حرف را نمی‌تواند نگه دارد. میگوییم به کسی نگو، هنوز از مسجد بیرون نرفته کل شهر فهمیده‌اند.

امام صادق علیه‌السلام فرمود: از خدا بترسید وامانت را به کسی که شمارا امین دانسته است بازگردانید؛ زیرا حتی اگر قاتل امیرالمؤمنین امانتی را به من امانت بسپرد آن را به او برمی‌گردانم. در بعضی جاها دارد با همان شمشیری که زد. یا در روایتی از امام سجاد است که همان خنجری که پدرم را شهید کرد به من امانت بدهند به صاحبش برمی‌گردانم.

مسئولیت‌ها هم امانت الهی هستند و اگر کسی در جایگاهی قرارگرفته که صلاحیت لازم را ندارد باید برگرداند و الا چیزی جز وزر و وبال برای او نخواهد داشت.

نکته مهم دیگر که باید عرض کنم که در این مدت به مواردی هم اشاره کردم و امروز بخش دیگری را عرض می‌کنم، زمینه‌های تحقق و اجرای عدالت است؛ که مهم‌ترین آن به جنبه‌های فردی برمی‌گردد؛ یعنی اول انسان باید در خودش عدالت را محقق کند باید از حقوقی که متوجه خودش هست به سمت حقوق دیگران دست‌درازی نکند؛ که بیان قرآن کریم دراین‌باره مفصل است.

رعایت این بخش موجب تحقق و گسترده شدن عدالت در جامعه خواهد شد. مثلاً تبعیت نکردن از هوای نفس قسمتی از آیه ۱۳۵ سوره مبارکه نساء: «… فَلَا تَتَّبِعُواْ الهوى أَن تَعْدِلُواْ…» از هوى و هوس پیروى نکنید که از حق، منحرف خواهید شد.

فقط شماره آیات را عرض می‌کنم که درباره موضوعات مختلف رعایت عدالت است: آیه ۲ و ۸ سوره مائده/ آیه ۲۹ سوره اعراف /آیه ۱۲۷ و ۱۲۹ و ۱۳۵ سوره نساء/ آیه ۱۹۴ و ۲۸۲ سوره بقره و آیه ۹ و ۱۰ حجرات. این‌ها محقق کننده عدالت در جامعه است که اول از خود انسان شروع می‌شود بعد سرریز می‌شود.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا حق گو هستند و از حق حمایت می‌کنند. در حکمت ۱۸۹ از حکم نهج‌البلاغه دارد وقتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام سخن خوارج را شنید که مى‏گویند: «لَا حُکْمَ إِلَّا لِلَّهِ» فرمود: «کَلِمَهُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ». سخن حقى است که از آن اراده باطل مى‏شود.

البته همان‌طور که توجه دارید خوارج، با کج‌فهمی و برداشت‌های نادرست و تفسیر به رأی قرآن کریم، به گمراهی افتادند و برای جهان اسلام مشکلاتی را فراهم کردند و بخصوص در جریان حکمیت دردسرها فراهم کردند و درنهایت عقبه همین جریان فکری منحرف یکی از پلیدترین و شقی‌ترین افراد خود را مأمور ترور امیرالمؤمنین در شب ۱۹ ماه مبارک کرد که درنتیجه در ۲۱ ماه رمضان حضرت به شهادت رسید؛ و عالم از وجود شخصیتی که جز خدا و پیامبر او را نشناختند محروم شد.

کسی که دوست و دشمن مدحش می‌کنند و از فضائلش می‌گویند. رسول خدا رابطه حضرت با قرآن را این‌گونه ترسیم می‌کند که: «عَلِی مَعَ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ مَعَ عَلِی لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ».

حاکم حَسْکانی، از دانشمندان بزرگ اهل سنت است در کتاب شواهد التنزیل از ابن عباس نقل می‌کند: در قرآن کریم هر آیه‌ای که با عنوان «الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» ذکر شده است، على علیه‌السلام امیر آن مؤمنان و شریف‌ترین آن صالحان است.

ابن عباس تصریح دارد که درباره حضرت، سیصد آیه نازل‌شده است. مثلاً آیه ۹ سوره مبارکه اسراء: «إنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ». قرآن به اقوم و بهترین طرق ما را هدایت می‌کند. در کتاب کافی روایت نقل می‌کند که: «یَهْدِی إِلَی الْإِمَامِ. یا یَهْدِی إِلَی الْوَلَایَه»؛ که مصداق اول و اصلی آن، وجود مقدس امیرالمؤمنین علیه‌السلام است.

یکی از مهم‌ترین آیات قرآن که در شأن امام نازل‌شده، آیات ابتدایی سوره نبأ است؛ و یکی از اسامی قرآنی حضرت نبأ عظیم است یعنی خبر بزرگ و پراهمیت. در تفسیر فرات کوفی روایتی را نقل می‌کند از ابوحمزه ثمالی که می‌گوید: از امام باقر علیه‌السلام درباره‌ی تفسیر «عَمَّ یَتَساءَلُونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ…» سؤال کردم. فرمود: علیّ بن ابیطالب به اصحاب خود می‌فرمود: به خدا سوگند، من نباء عظیم هستم که تمامی امّت درباره‌ی من اختلاف کردند. به خدا سوگند، خدای تعالی را نبئی عظیم‌تر و بزرگ‌تر از من نیست و هیچ آیه‌ای از من بزرگ‌تر برای پروردگار جهانیان نیست.

سیره عملی این اسوه الهی و آیت بزرگ خدا که مدتی جامعه اسلامی را مدیریت کرده و حاکم بوده است باید مورد دقت و تحلیل قرار گیرد که در بعد سیاسی، اقتصادی، روابط دیپلماتیک، امور فرهنگی و امثال این‌ها چگونه رفتار کرده است.

در مباحث مختلفی چون: خدامحوری، امانت‌داری، قانون مداری، برقراری عدالت اجتماعی، رفع تبعیض‌ها و اختلافات طبقاتی، تقسیم عادلانه بیت‌المال، مبارزه با فقر و فساد، فراهم کردن فرصت تولید و اشتغال، تقویت سیستم نظارتی، شایسته‌سالاری، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، سیاست خارجی، حقوق شهروندی و امثال این‌ها چگونه بوده است. برای همه این‌ها در همان نزدیک ۵ سال، مطلب از امیرالمؤمنین هست.

و آن سیره‌ای که امروز مسئولان نظام باید به آن توجه کنند کدام است؟ که اگر رعایت شود گلستان خواهد شد. برای امروز درس‌ها دارد.

در همین فاصله ضربت و شهادت بود که طبیب آوردند تا امام را معاینه کند و او هم دستور داد گوسفندی را سر بریدند و از شُش گوسفند رگی را جدا کرد و در جای زخم امیرالمؤمنین قرارداد و در آن دمید و بعد از لحظاتی که رگ را درآورد به حضرت عرض کرد آقا دیگر وصیت‌های خودتان را بکنید. طبیب امام مجتبی را کنار کشید گفت برای آقا شیر خوب است. غوغایی که برای این شیر برپا شد بماند!

امیرالمؤمنین مظهر رحمت الهی است. شب گذشته خدمت شما عرض کردم که در روایت است کسی که محبت علی بن ابی‌طالب را داشته باشد، نماز او، روزه او، قیام او مقبول است و دعای او مستجاب است. این مظهر رحمت الهی شیر را که دید پرسید به پسر مرادی از این شیر داده‌اید؟

دو شب از شب‌های قدر باقیمانده، این فرصت را قدر بدانیم. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «لیله القدر هی اولُ السنه و هی آخِرُها». شب قدر اول سال است. در روایات دیگر دارد که اول سال روز اول ماه مبارک رمضان است. علت این است که در لیله قدر مقدرات یک سال انسان تا شب قدر سال دیگر به امضای نهائی می‌رسد؛ اما اول سال همان روز اول ماه مبارک است. اول و آخر سال، شب قدر است.

مواظب این زمان باشیم و به فکر خود و دیگران باشیم. در شب گذشته عرض کردم نباید مأیوس از عملکرد خراب خود باشیم و باید بدانیم که خدای رحمان خودش فضا را چنان مهیا کرده است تا با ستاریتش با غفاریتش با رحمانیتش با عفوش دستگیری کند. لذا فرمود همین‌که شب قدر بیدار باشی تو را می‌آمرزم. هیچ کاری هم لازم نیست بکنی؛ ولو گناهانت به‌اندازه ستاره‌ها باشد، به‌اندازه دریاها باشد، به‌اندازه سنگینی کوه‌ها باشد. این یعنی رحمت خدا. این یعنی به هر بهانه‌ای می‌خواهد ببخشد.

خدا وقتی قوم لوط را می‌خواست عذاب کند، به ملائکه دستور داد که بروید برای عذاب. بعد یک‌مرتبه جلوگیری کرد. دوباره مدتی که گذشت دستور عذاب داد. ملائکه علت وقفه را پرسیدند. خدا فرمود: پیرمرد محاسن سفیدی بی‌اراده برگشت و صورتش به سمت آسمان شد. از محاسن سفید او حیا کردم مردم را عذاب کنم.

بعد از آمرزش انسان باید از خدا توشه یک‌ساله را که گاهی اثر مادام‌العمر دارد بخواهد. چیز کم نخواهید. معرفت، اخلاص، عافیت، خودش را بخواهید. خود خدا را بخواهید. فرمود: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» یک معنایش این است که از من بخواهید تا اجابت کنم. معنای عمیق‌تر و دقیق‌ترش این است که خودم را بخواهید. همه ما چیزهای دیگر می‌خواهیم. خودش را نمی‌خواهیم. اگر خودش را خواستیم بقیه امور هم درست خواهد شد.

به هر جهت بنده برای شما دعا می‌کنم شما هم برای ما دعا کنید. همه را دعا کنیم. در دعا بخیل نباشیم.

۲ اردیبهشت سال گشت تشکیل سپاه پاسداران به‌فرمان حضرت امام است. این روز را به همه عزیزان پاسدار تبریک و خدا قوت عرض می‌کنیم. نقش محوری سپاه به اقتضای مأموریت ذاتی‌اش‌ که پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن است در ماندگاری انقلاب اسلامی، بر کسی پوشیده نیست.

انجام‌وظیفه متعهدانه در پاسداری از انقلاب و تأثیرگذاری در پیشرفت ایران و انقلاب و امثال این‌ها به‌گونه‌ای بود که امام ره فرمود: «اگر سپاه نبود کشور نبود»؛ و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند: «سپاه سنگر مستحکم انقلاب است».

یکی از عوامل مهم ضربه‌گیر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سپاه بوده. در طول زمان بعد از جنگ قرارگاه نوح، کربلا و کوثر به‏عنوان زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگى خاتم‌الانبیاء، در ترمیم و بازسازی زیرساخت‌های کشور بیشترین فعالیت را داشتند و در حوزه هوافضا، ساخت و راه‌اندازی موشک‏هاى مختلف با برد کوتاه، متوسط و بلند نقش بازدارندگی و دفاع از منافع ملی را تقویت کردند.

و همین ویژگی دشمنان را از سپاه عصبانی کرده و تا می‌توانند بر تخریب و تضعیف و تحریم این مجموعه انقلابی تلاش دارند تا جایی که اعلام کردند سپاه یک سازمان تروریستى است. در گام اول انقلاب نقش سپاه کاملاً روشن و قابل‌تقدیر است. کارهایی از قبیل دفع تهدیدها، خنثی‌سازی فتنه‌ها و ایجاد بازدارندگی، کادر سازی، ظرفیت‌سازی، تولید سرمایه، دیده‌بانی از گفتمان انقلاب اسلامی و صدور آن به منطقه و جهان با تشکیل هسته‌های مقاومت، ساخت امنیت پایدار و بومی‌پایه، هم‌افزایی با همه دولت‌ها جهت محرومیت‌زدایی از جامعه و پیشرفت کشور.

در گام دوم هم انتظار می‌رود که در این مسیر بیش از گذشته فعال باشد سپاه که الحمدلله هست؛ اما از باب تذکر بیشتر باید روی این قصه‌ها کار کنند. مبارزه با فساد، ورود جدی در جهاد تبیین، نوآوری علمی و توسعه‌ی مرزهای دانش، حمایت هوشمندانه از نیروها و جریان انقلابی کشور، مبارزه با عوامل مخل استقلال و آزادی، تقویت خدمت‌رسانی به مردم در همراهی با دولت، توسعه نفوذ راهبردی در منطقه.

و مهم‌تر از همه این‌ها آنچه به سپاه هویت داده و آن را سپاه انقلاب اسلامی کرده بعد اعتقادی و معنویت و اخلاق آن است؛ که هرگز نباید کم‌رنگ و بی‌رمق شود و همان‌طور که جزو سرفصل‌های بیانیه گام دوم انقلاب می‌باشد و به‌نوعی نقش زیربنایی دارد باید بیشتر از قبل موردتوجه فرماندهان محترم سپاه باشد. خدای تعالی به همه این عزیزان به همه رزمندگان، به همه نیروهای نظامی و انتظامی ما قوت و توان و صلابت بیشتر عنایت کند.

۵ اردیبهشت سالگشت واقعه طبس و شکست مفتضحانه آمریکا در حمله به ایران برای نجات گروگان‌هایش درس عبرتی ماندگار و بی‌نظیر برای همه نسل‌هاست.

پیروزی انقلاب اسلامی به‌طور طبیعی شکست بزرگ و تاریخی برای آمریکا بود. بااین‌همه آمریکا برای جبران شکست‌ها به عوامل داخلی‌اش دل‌خوش کرده بود که کاری صورت بگیرد که دولت موقت از همین دل‌خوشی‌های آمریکا بود. دولت موقت نه انقلابی بود و نه تداوم انقلاب را قبول داشت. بیشتر اعضای دولت موقت یا مرعوب آمریکا بودند یا شیفته‌ی آمریکا. خب این‌ها نمی‌توانستند کاری را از پیش ببرند.

 در چنین فضائی تصرف لانه شیطان، دنیا را شوک زده و مبهوت کرد این کار دانشجویان خط امام. دنیا مبهوت شد. خود آمریکا هم بهت‌زده شد. همه هیمنه آمریکا ناباورانه یک‌مرتبه بر باد رفت. برای جبران به هر کاری دست زد. مهم‌ترین اقدامش قطع رابطه با ایران در بیستم فروردین ۵۹ بود و آخرین گزینه روی میزش در آن روزها را، پنجم اردیبهشت ۵۹، عملیات پنجه عقاب بود که با استفاده از بهترین و مدرن‌ترین تجهیزات نظامی، آخرین شگردهای اطلاعاتی و هماهنگی‌های منطقه‌ای و داخلی، بهره‌گیری از توانمندترین نیروهای جنگنده (نیروهای دلتا) در بهترین زمان ممکن (شب مهتابی) و صرف بودجه هنگفت و پیش‌بینی دقیق برای پیروزی بتواند کاری بکند.

اما دست خدا بالاترین دست‌ها است که این بار در صحرای طبس قدرت خود را به عالم نشان داد. حضرت امام بهترین بیان را داشتند: «آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟! شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مأمور خدا بودند! باد مأمور خداست». خیلی زیبا زود ما را متوجه توحید کردند.

 این بار آخری نبود که آمریکا مفتضح می‌شد. بیش از چهل سال است هر اقدامی که توانسته انجام داده تا شاید مردم ما را از مسیرش منصرف کند اما نتوانسته و ایران قوی‌تر، مستقل‌تر شد، اقتدار منطقه‌ای و جهانی‌اش و عمق راهبردی‌اش بیشتر شد؛ و امروز استکبار جهانی سرخورده و مستأصل به هر اقدامی دست می‌زند تا شاید بتواند برای خودش آبرویی بخرد اما نمی‌تواند و ایران اسلامی پرتوان و توفنده‌تر تا رسیدن به اهداف نهایی خودش که ایجاد تمدن اسلامی است، ادامه خواهد داد.

ولو سعی می‌کند با اختلاف‌افکنی بین همسایگان، با دوقطبی سازی‌های داخل کشور و خارج از کشور، حرکاتی را انجام بدهد؛ بدبخت شده است و این بدبختی و استیصال را همه درک کردند. امروز شعار همه آزادگان در جهان یک‌چیز بیشتر نیست و آن مرگ بر آمریکاست.

وضعیت صهیونیست‌های خون‌ریز بدتر از آمریکاست. ماه مبارک رمضان امسال برای آن‌ها کابوس شده. به نظرم می‌رسد از خاطره‌شان هرگز محو نخواهد شد. از هفته پیش به خاطر عید پَسِح به دنبال ورود به مسجدالاقصی و انجام اعمال مخصوص این روز هستند. می‌بینید در این روزها چه اتفاقاتی می‌افتد.

مسجدالاقصی هویت فلسطین و مردم فلسطین است لذا جوانان فلسطینی با مقاومت خودشان و دستگیر و مجروح شدن تعداد زیادی از آن‌ها باعث عقب‌نشینی صهیونیست‌ها شدند.

امروز فلسطینی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کشورهای عربیِ دست‌نشانده که با توطئه عادی‌سازی همراه شده‌اند و عناصر سازش‌کار داخلی برای آنان کاری نخواهند کرد و از طرف دیگر به‌طور جد بر این باور هستند که صهیونیست‌ها علیرغم تبلیغات رسانه‌ای برای بزرگ نشان دادن خودشان به‌شدت ازنظر نظامی و اطلاعاتی آسیب‌پذیر هستند، بخصوص با عملیات استشهادی چند هفته اخیر که در اراضی ۱۹۴۸ صورت گرفت. چون مدت طولانی است که فلسطینی‌ها در کنار یهودی‌ها در آن سرزمین که جعلی به آن اسرائیل می‌گویند زندگی می‌کنند حالا فلسطینی‌ها در قلب صهیونیست‌ها عملیات می‌کنند.

همه فلسطینی‌ها، اهالی غزه و کرانه باختری و ساکنان سرزمین‌های اشغالی به این اطمینان رسیده‌اند که تنها جریان مقاومت است که آن‌ها را در مقابله با توطئه عادی‌سازی روابط که اخیراً ترکیه هم به آن‌ها پیوسته و مسائل دیگر به پیروزی می‌رساند لذا اختلافاتی که داشتند را برای مقابله با نقشه‌های صهیونیست‌ها کنار گذاشته‌اند.

در این شرایط سختی که بیش از ۷۰ سال است با اشغالگران پلید کودک کش جلاد و اربابان آمریکایی و اروپایی و همراهان مرتجع عربی‌شان در حال مبارزه هستند به وجود آورده‌اند لازم است که همه کشورهای آزاده دنیا به حمایت از جوانان غیور فلسطینی برخیزند.

روز قدس امسال باشکوه‌تر از سال‌های قبل در دنیا و بخصوص در محوری‌ترین کشور مقاومت یعنی ایران اسلامی برگزار خواهد شد ان شاء الله. روز قدس امسال همه عالم خواهند دید علی‌رغم سیاست‌های استکباری، فلسطین تنها نیست؛ و چهره پلید صهیونیست‌ها در این روز سیاه‌تر خواهد شد. همه شما هم ان شاء الله در روز قدس، محکم و مستحکم و یکپارچه در این استان سرافراز که همیشه جلودار حرکت‌های انقلابی بوده حاضر خواهید شد و حرکت خواهید کرد.

وقتی دشمن منطق خودش را در مقابل گفتمان قوی اسلام از دست می‌دهد از روی ضعف و استیصال برای مقابله با موج عظیم اسلام‌خواهی در جهان اقدام کور می‌کند. امروز اسلام با سرعت در غرب و بخصوص در اروپا در حال پیشروی است. با سوزاندن قرآن و چنین حرکاتی نمی‌توانید جلوی این حرکت عظیم را بگیرید. اهانت به قرآن اهانت به همه ادیان است اهانت به همه کتب آسمانی و همه انبیا است و این حرکت محکوم است.

راجع به انقلاب فرهنگی نوبت دیگری خواهم گفت.

راجع به گرانی‌هایی که وجود دارد دستگاه‌های مسئول که مسئولانه‌تر اقدام کنند. نظارتشان را بیشتر کنند. بالاخره هر جنسی یک قیمتی دارد. می‌بینید که برای یک جنس چند قیمت گذاشته‌شده؛ هرکس به قیافه مراجعه‌کننده خودش نگاه می‌کند و یک قیمتی روی جنس می‌گذارد. این کار درست نیست. این نابسامانی است.

این نابسامانی از طرف دولت و مسئولین بالا که نیست. در مقام اجرا، در کف میدان و خیابان، در بازار و سطوح میانی و پایین‌تر از میانی این اتفاق‌ها می‌افتد. این‌ها با نظارت دقیق درست ‌می‌شود. مسئولین محترم و بزرگوار دقتشان را بیشتر کنند.

برای کنترل بازار و قیمت‌ها اگر کمبود نیرو برای نظارت وجود دارد، از بسیج کمک بگیرید. بسیج هر وقت وارد عرصه شد کارها را به سامان کرد. یک‌وقت ما در همین استان وضعیت نان که به هم خورد، با ۳۰ نفر در استان مسئله نان را حل کردیم. خیلی راحت بدون اینکه بگوییم. چون حالا حدود یکی دو سال گذشته است دارم عرض می‌کنم. می‌شود این کار را کرد. با تعدادی از جوان‌های پای‌کار بازار را اصلاح کنند. الآن مردم به هر جهت ناراحت این قصه هستند.

مطلب بعد اینکه دستگاه‌های مربوطه نسبت به جرم مشهود و تظاهر به خلاف و بدی کوتاه نیایند. جرم مشهود، جرم مشهود است. اصلاً اجازه قاضی هم نمی‌خواهد. حکم دادستان هم نمی‌خواهد. پلیس ضابط قضایی است، جرم مشهود را که دید باید اقدام کند. تظاهر به روزه‌خواری؛ حالا یک‌وقت کسی کسالتی دارد، در یک‌گوشه‌ای نشسته و؛ اما تظاهر کردن، دهن‌کجی کردن به احکام اسلامی پذیرفته نیست. بی‌تفاوت نباشند. اقدام جدی داشته باشند.

البته همه ما در جلوگیری از منکرات مسئول هستیم. هرکسی به‌اندازه خودش مسئول است. بحث تذکر لسانی اقل امربه‌معروف است. نباید ترک شود.

مسئولین نسبت به امور خانواده‌های خودشان هم جدی‌تر باشند که یک‌وقت عملکرد آن‌ها ایجاد ناامیدی در بین مردم نکند.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.