خطبه/

مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۹ آذر ماه ۱۳۹۷ شهر کرج

کارشناس روابط عمومی ۰۹ آذر ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹/۹/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایهاالمؤمنون و المؤمنات أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه. متقین، مؤمنین و محسنین با بهره‌گیری از هدایت­های قرآن کریم، ایمان به غیب و آخرت دارند و نشانه­ی ایمان به غیب آنان این است که اقامه نماز می­کنند و از اموال خودشان زکات می­دهند و اهل انفاق هستند.

فرمود: «الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ بِالْآخِرَهِ هُمْ یُوقِنُونَ» (لقمان/۴) در ادامه مباحث معیشتی و اقتصادی که جنبه فردی و اجتماعی داشت، می­رسیم به بحث مهم زکات که یکى از اصول اقتصاد اسلامی و درعین‌حال عبادتى بزرگ است که قبولی نماز هم منوط به پرداخت آن شده است.

 امام صادق -علیه­السلام- در قسمتی از تفسیر آیه زکات فرمودند: «أَیُّهَا الْمُسْلِمُونَ زَکُّوا أَمْوَالَکُمْ تُقْبَلْ صَلَاتُکُمْ…» زکات مال­هاى خودتان را بدهید تا نمازتان قبول شود. بااینکه در روایات فراوانی داریم تا نماز قبول نشود عملی از اعمال ما قبول نمی­شود، اما با این بیان تا اهل زکات نباشیم نماز هم قبول نمی­شود.

جالب است که نماز با زکات قبول می­شود و هر جا نماز گفته‌شده زکات هم بیان‌شده و هر دو باهم هستند تا جائی­که ایمان و یقین شخص به فرموده قرآن کریم، با پرداختن زکات فهمیده می­شود.

البته بحث زکات مفصل است و ابعاد مختلفی دارد. زکات واجب و مستحب، زکات ظاهری و باطنی و امثال ذالک که هرکدام شرایط و آثاری دارد. اگر بخواهیم برای زکات هدفی را تعریف کنیم باید عرض کنم از مجموعه آیات مربوط به زکات و روایات اهل‌بیت (که فراوان هستند) این به دست می­آید که هدف زکات از بین بردن فقر در اجتماع و عزتمندی مؤمنین است.

لذا طبق آیه ۴۳ سوره مبارکه بقره که فرمود: «وَ أَقیمُوا الصَّلاهَ وَ آتُوا الزَّکاهَ وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعین‏» به اهل ایمان هم دستور به خضوع و رکوع و سجود در مقابل خداوند متعال را می­دهد و هم دستور به رسیدگی کردن به حال فقرا و نیازمندان جامعه به‌وسیله انفاق و پرداخت زکات واجب و مستحب را تا ریشه فقر کنده‌شده قسط و عدل گسترده شود.

نکته پراهمیت انفاق و پرداخت زکات این است که خدای تعالی با واجب و مستحب کردن این عمل نمی­خواهد فقط فقر را از بین ببرد که شخص با پرداخت مقداری مال فکر کند که وظیفه­اش را انجام داده و دیگر مسئولیتی ندارد، بلکه می­خواهد افراد را تربیت کندو رشد اخلاقی و معرفتی بدهد و آن‌ها را به کمال برساند.

کسی که زکات می­دهد هم مالش را پاک می­کند هم روحش را تزکیه می­کند؛ یعنی همان‌طور که زکات مال را پاکیزه می­کند که فرمود: «أَیُّهَا الْمُسْلِمُونَ زَکُّوا أَمْوَالَکُمْ…» مالتان را با پرداخت زکات پاک‌کنید. هم‌چنین طبق آیات شریفه و روایات هم فرمود با زکات جان­ها پاک می­شود. صدیقه طاهره در خطبه­ی معروف فدکیه فرمود: «و الزّکاه تزکیه للنّفس…» خداوند زکات را برای پاک کردن جان­ها قرارداد.

چه زیبا اسلام دنیا و آخرت ما را، حیات مادی و معنوی ما را تدبیر می­کند. شخص حقوق مالی واجب و مستحبش را پرداخت می­کند تا مالش پاک شود، اما در ضمن روحش بزرگ می­شود و تعالی پیدا می­کند. پس می­بینید که زکات فقط یک عمل اخلاقی صرف که کمک به محرومان جامعه باشد نیست، بلکه عبادتی است مثل نماز و مقرّب شخص به درگاه الهی می­شود.

مولانا امیرالمؤمنین در نهج­البلاغه فرمودند: «ثُمَّ إِنَّ الزَّکَاهَ جُعِلَتْ مَعَ الصَّلَاهِ قُرْبَاناً لِأَهْلِ الْإِسْلَام‏» در اهمیت زکات و پرداخت آن آیات و روایات فراوانی وجود دارد؛ که به بعضی در این نوبت اشاره می­کنم. در سوره مبارکه فصلت آیه ۷ فرمود: «الَّذِینَ لا یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ بِالْآخِرَهِ هُمْ کافِرُونَ‏» (مشرکان) کسانی هستند که زکات نمى‏دهند و آخرت را باور ندارند.

یا در قسمتی از آیه ۱۰۳ سوره مبارکه توبه فرمود: «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَهً، تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها …» از اموالشان صدقه (زکات) بگیر تا پاکشان کنی و با آن صدقه پاکیزه‏شان گردانى.

و یا آیه ۶۰ سوره مبارکه توبه که فرمود: «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکِینِ وَ الْعامِلِینَ عَلَیْها وَ الْمُؤَلَّفَهِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقابِ وَ الْغارِمِینَ وَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ، فَرِیضَهً مِنَ اللَّهِ، وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» همانا صدقات (زکات)، براى فقراء و مساکین و کارکنان‏ جمع‌آوری آن‌ها و آنان که «تألیف قلوب» شوند و آزاد کردن بندگان و وام دادن به بی­چیزان و هزینه کردن درراه خدا و رهگذاران محتاج؛ که خداوند واجب کرده؛ و خدا داناى حکیم است.

و به‌عنوان نمونه هم این روایت را عرض کنم که امیرالمؤمنین به روایت امام صادق -علیه­السلام- از قول پدرانش نقل فرمود: شمارا به نماز سفارش مى‏کنم … و به پرداخت زکات، زیرا از پیامبر خدا شنیدم که مى‏فرمود: زکات پل اسلام است؛ پس هر کس آن را پرداخت از پل گذشت (و به اسلام رسید) و هر کس نپرداخت در کنار پل ماند؛ و همین زکات آتش غضب خداوند را خاموش مى‏کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. اهل تقوا تا آنجا که بتوانند به افراد نیازمند، بدون آنکه آنان ابتداءً درخواستی داشته باشند، رسیدگی می­کنند. امیرالمؤمنین ­-علیه­السلام- در حکمت ۵۰ از حکم نهج­البلاغه ­فرمودند: «السَّخَاءُ مَا کَانَ ابْتِدَاءً، فَأَمَّا مَا کَانَ عَنْ مَسْأَلَهٍ، فَحَیَاءٌ وَ تَذَمُّمٌ» سخاوت و بخشندگى آن است که بی درخواست انجام گیرد، زیرا آنچه به خاطر درخواست باشد، از روى شرم و فرار از نکوهش است.

تذمّم یعنی خوددارى از نکوهش. سخاء، صفتی است که دارنده­ی آن، بدون مقدمه و از روی میل قلبی به کسی که نیازمند است، به‌اندازه‌ی نیازش و گاهی بیشتر، بذل مال می­کند؛ بنابراین اگر با درخواست، به کسی بخششی شد. به این بخشیدن، سخاوت نمی­گویند. چون به تعبیر امیرالمؤمنین ممکن است انگیزه بخشش، مذمت مردم و درخواست‌کننده که مثلاً به او بخیل و خسیس نگوید و یا خجالت از درخواست‌کننده و رودربایستی با او و یا مردم باشد و این دیگر سخاوت نیست.

رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته چند دیدار داشتند که هرکدام از آن‌ها از جهتی مهم و قابل دقت و تأمل بود. در دیدار مسئولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی نظریه مقاومت، ضرورت مقاومت و آثار سودمندی که برای جهان اسلام دارد، به این‌که چرا باید مقاومت را تقویت کنیم و چگونه تقویت کنیم، این‌ها را مطرح و شرح کردند.

و ایشان تنها راهی که می‌شود به‌وسیله علما و نخبگان سیاسی و روشن‌فکران و هنرمندان و اقشار مختلف منطقه را از لوث جرثومه‌های فساد پاک کرد تقویت بیداری اسلامی و جریان مقاومت دانستند که به‌زودی شاهد پیروزی مقاومت اسلامی بر استکبار جهانی باشیم. برگزاری کنفرانس اسلامی در این سطح در کشور ایران تبلیغات دشمنان ما را که می‌گویند ایران منزوی‌شده است را خنثی کرد.

دیدار دومشان با فرماندهان نیروی دریایی ارتش بود که نکات مهمی را مطرح کردند. به استفاده از نیروهای مؤمن و باانگیزه تأکید کردند. از دستاوردهای نیروی دریایی تقدیر کردند و به بعضی از موارد اشاره کردند و بر موضوع بازدارندگی و حفظ آمادگی در سطحی که دشمن حتی جرئت تهدید ملت بزرگ ایران را نداشته باشد بر این هم تأکید کردند.

چون در هفته گذشته درباره نیروی دریایی نکاتی را عرض کردم دیگر تکرار نمی‌کنم؛ اما جا دارد تشکر کنم از دریادار دوم فرهاد رمضانی که قبل از خطبه‌ها شمارا با فعالیت‌های این نیرو و گستردگی عملیات که در آب‌های نظام مقدس اسلامی و حتی آب‌های بین‌المللی انجام می‌دهند آگاه کردند. از ایشان هم تشکر و قدردانی می‌کنیم.

دیدار مفصلی هم رهبر معظم انقلاب با تعدادی از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران داشتند که عصاره آن دیدار مفصل را بعد از دیدار، در قالب یک پیام برای آن‌ها فرستادند و در آن پیام ۱۰ بند را مطرح کردند و به مسائل مهمی اشاره کردند.

من‌جمله جنگ نرم همه‌جانبه دشمن که امروز قابل‌انکار نیست. این عین عبارت ایشان است که فرمودند: جنگ نرم همه‌جانبه دشمن امروز قابل‌انکار نیست بااین‌حال برخی آن را انکار می‌کنند و این خود نیز بخشی از جنگ نرم است؛ یعنی هرکسی که امروز چنین مسئله‌ای را انکار کند خودش مبتلابه جنگ شده است.

فرمودند هنرمندان و اهالی فکر و نظر در حکم نیروهای مسلح در جنگ سخت هستند. ایشان نکاتی را بیان کردند در آنجا که ملاحظه می‌کنید.

با توجه به تأکید حضرت آقا به جنگ نرم بنده در این نوبت می‌خواهم مقداری به این مطلب بپردازم و مقداری آن را شرح کنم. جنگی که امروز خانگی شده است و دشمن مشغول ازبین‌بردن امکانات و سرمایه‌های ماست و متأسفانه عده‌ای از روی غفلت و عده‌ای تعمداً انکار می‌کنند که آقا هم به آن اشاره کردند.

دشمن با جنگ نرم می‌خواهد اندیشه و فکر جامعه را تضعیف و تخریب کند و ازنظر فرهنگی استحاله به وجود بیاورد. لذا با بمباران خبری و تبلیغاتی سعی می‌کند تزلزل و بی‌ثباتی را تزریق کند. رویکرد اصلی ناتوی فرهنگی جنگ نرم و هدف اصلی آن‌ها تخریب بنیان‌های فکری و اعتقادی مردم، سیاه نمایی و القای ناکارآمدی نظام، ایجاد یأس و ناامیدی، تحریک مردم برای نافرمانی‌های مدنی و بالمآل فروپاشی نظام است. این حرکتی است که در جنگ نرم انجام می‌دهند.

چهار دهه است که با تمام فشارها و کاستی‌ها مردم صبر و مدارا پیشه کردند و راه پیشرفت و مقاومت در برابر زورگویی و انحصارطلبی دشمنان برگزیدند و با مقاومتشان در مقابل دشمن ایستادند. آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی شدیدترین حملات را انجام می‌دهند تا هویت اسلامی و ایرانی را از مخاطبان خودشان بگیرند و او را دچار بحران کنند.

شخصی است به نام گراهام ای فولر که معاون پیشین شورای اطلاعات امنیت ملی در سازمان سیا بود. می‌گوید اسلام و نهضت‌های اسلامی در زمان ما منبع کلیدی کسب هویت برای اقوام را فراهم می‌کند که قصد دارند همبستگی اجتماعی خود را در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب تقویت کنند.

حرف او این است که چیزی که به افراد هویت و انسجام می‌دهد و همبستگی اجتماعی در مقابل دشمن ایجاد می‌کند اسلام و نهضت‌های اسلامی است. بعد می‌بینیم در یک کنفرانس که صهیونیست‌ها در آمریکا برپا می‌کنند که بنا ندارم اسم آن‌ها را ببرم با صراحت آن شخص در کنفرانس اعلام می‌کند که باید هویت دینی مسلمانان را از آن‌ها بگیریم.

بعد از ۴۰ سال با تمام دشمنی‌هایی که داشتند امروز صف‌بندی جبهه استکبار علیه نظام اسلامی از روزهای اول انقلاب صریح‌تر است و خصمانه‌تر است و با صراحت از براندازی نظام سخن می‌گویند. قبلاً با این صراحت نمی‌گفتند ولی امروز می‌گویند.

برای تحقق این هدفشان هم تمام ظرفیت‌های خودشان و متحدانشان را در سراسر عالم و منطقه جمع کردند. عرض می‌کنیم این‌که ۴۰ سال است اگر تمام عمرتان هم تلاش کنید که البته طولانی نیست و به‌زودی نابود خواهید شد، هرچه کید و حیله در چنته دارید به کار بگیرید موفق نخواهید شد ذره‌ای در استکبارستیزی ملت ایران خللی وارد کنید.

شکست‌های متعدد استکبار از جبهه مقاومت به‌خصوص در سال گذشته، توجه به ایران به‌عنوان کانون مقاومت را بیشتر کرد. چون ایران درعین‌حال که امنیت داخلی خودش را حفظ کرده است و اهدافی که در منطقه داشته است را پیش برده است توانسته طرح‌های سه وجهی عربی و غربی و عِبری را که این‌ها در منطقه داشتند خنثی کند.

لذا استکبار به سرکردگی آمریکای پلید چاره‌ای نمی‌بیند جز اینکه برای غلبه بر ایران غیر از تهدیدات گذشته‌اش وارد جنگ نرم شود. جنگ نرم همین تأکیدی است که رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های اخیرشان روی این مسئله تأکیددارند. من می‌خواهم مقداری با توجه به‌مقتضای جلسه مقداری بیشتر توضیح بدهیم تا روشن‌تر شود. گلچین مطالبی را که در ذهن دارم برای شما می‌گویم.

این مطالب در چند بخش است. یک بخش اهداف دشمن در تشدید جنگ نرم است؛ یعنی اینکه به دنبال چه چیزی است؟ بخش دوم این است که آن چیزی که دشمن را امیدوار کرده است به اثربخشی تهدیدات در حوزه جنگ نرم چیست؟ چه دیده است که گفته است خوب است و باید همین را ادامه دهیم.

و بخش دیگر این است که تهدیدات سیاسی‌اش چیست؟ تهدیدات فرهنگی‌اش کدام است؟ تهدیدات اجتماعی‌اش کدام است؟ تهدیدات اقتصادی‌اش کدام است که همه این‌ها را توسط جنگ نرم انجام می‌دهد. تهدیدات فضای مجازی که خود آن‌هم که هم تهدید فرهنگی دارد و هم تهدید سیاسی دارد، آن‌ها کدام است؟ تهدیدات فناورانه اش کدام است؟ تهدیدات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای‌اش کدام است؟ این‌ها را در مجموعه‌ای از مطالب می‌شود دنبال و پیگیری کرد و آن‌ها را یک‌به‌یک مطرح کرد و در پایان هم مسئله راهبردها که در مقابل این تهدیدها ما باید چه‌کار کنیم. وظیفه مسئولین و آحاد مردم در مقابل این حرکت که دشمن دارد برای ما انجام می‌دهد چیست؟

اول به تعدادی از اهداف دشمن اشاره‌کنم که ذهن شما نسبت به این اهداف روشن‌تر شود. یکی از اهداف آن‌ها بی‌ثبات‌سازی و ناامن سازی است. یکی از اهداف آن‌ها فرسایش اقتصاد و سرمایه ملی است. یکی دیگر از اهداف دشمن در این جنگ نرم مهار نظام و بالمآل تغییر نظام است.

که در یک فرصتی بحث مهار نظام و تغییر نظام را در یک بازه زمانی ۱۰ ساله برای شما شرح کردم که طرح آن‌ها ۱۰ ساله است؛ که در این ۱۰ سال نظام را مهار کنند و تغییر بدهند که ۵/۶ سال آن‌هم به تعبیر خودشان گذشته است و انجام‌شده است.

برای اینکه به این اهداف برسند سعی می‌کنند اعتراضات داخلی را تشدید و زیاد کنند تا به نتایجی که عرض می‌کنم برسند. کدام نتایج؟ اینکه مردم را نسبت به‌نظام ناامید و مأیوس کنند. بی‌اعتمادی به مسئولان و از بین بردن سرمایه‌های اجتماعی نظام. نظام وقتی مردم را نداشته باشد دیگر چه چیزی دارد؟ تمام نظام ما با مردم است. خدامحور است و مردم. هویت دینی و توحیدی آن‌ها را بگیرند، مردم را هم بگیرند دیگر چیزی برای نظام نمی‌ماند. تشدید شکاف‌های اجتماعی و فرهنگی در داخل.

دشمنان ما فکر می‌کنند که اگر این مسیر درست طی شود به این نتایج می‌رسند: ایران در عرصه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی کوتاه می‌آید. وقتی فشارهای اقتصادی و تحریکات اجتماعی آمد و عرصه بر مردم تنگ شد در مقابل نظام و مسئولین ‌ایستادند دیگر ناچار می‌شود در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی کوتاه بیاید. در درون نظام تغییراتی به وجود می‌آید که ناچار می‌شوند از اصول و مبانی اسلام و انقلاب کوتاه بیایند که می‌گویند اینجا را کوتاه بیاییم فلان مطلب را از اسلام و انقلاب نادیده می‌گیریم.

حالا چه چیزی باعث شده است که دشمن امیدوار شود که تهدیداتش در حوزه جنگ نرم اثربخش بوده. بعضی از مواردش این است: تشدید تحریم‌ها و جنگ روانی که در اطراف این تحریم‌ها راه انداختند. می‌گویند بر جامعه اثر کرده است. حالا که این تحریم‌ها اثر کرده است ما باید به دنبال این قضایا برویم.

مشکلات معیشتی مردم به خاطر ناکارآمدی که بعضی از دستگاه‌های اجرایی داشتند زیاد شده است. انسجام سیاسی و همدلی در حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی تضعیف‌شده است. آن‌ها فکر کردند که آشوب‌ها و اغتشاشات تأثیرگذار بوده است. لذا برنامه‌ریزی‌شان بر تشدید این حرکات است. تشدید تهدیدها و تحریم‌ها در بی‌اعتمادی و بی‌ثباتی اقتصاد کشور مؤثر بوده است.

تشدید روند قداست شکنی و مشروعیت زدایی از رهبری. الآن لب تیز و نوک پیکان را به سمت رهبری گرفتند. دشمن این کارها را آنجا طراحی می‌کند و در داخل می‌بینیم که یک عده‌ای از افراد متأسفانه در بین دولتمردان سابق و لاحق می‌بینیم که دارند مشروعیت زدایی و قداست زدایی می‌کنند از رهبری. درصورتی‌که بعضی از این امور مربوط به دستگاه ولایت نمی‌شود.

عدم اجرای تدابیر و سیاست‌های کلان نظام در حوزه‌های مختلف اقتصادی. مقابله با آسیب‌های اجتماعی. مدیریت فضای مجازی. نفوذ و تأثیر روزافزون فضای مجازی. فضای مجازی را الآن می‌بینید که دیگر امکان ندارد در هیچ خانه‌ای ورود نکرده باشد که بحث فضای مجازی خودش دایره گسترده‌ای دارد که باید در وقتش بیان شود.

تهدیدات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی که عرض کردیم هرکدام از آن‌ها هم مفصل است. من فقط به تهدید اجتماعی اشاره‌ای کنم. تهدیدات اجتماعی که در جنگ نرم متوجه ما هست دامن زدن به آسیب‌های اجتماعی است. آن‌ها تلاش می‌کنند در جامعه ما اعتیاد و حاشیه‌نشینی طلاق و مفاسد اخلاقی و مناطق بحرانی در کشور زیاد شود. در استان‌ها و مناطق مسکونی زیاد شود. الآن خود استان ما مبتلابه بعضی از این امور است.

سعی می‌کنند سرمایه‌های اجتماعی را فرسوده کنند و امید به آینده را کاهش دهند. امید به‌نظام را کاهش دهند. نارضایتی‌های اجتماعی را ایجاد کنند و توسعه بدهند. این‌ها در تهدیدات اجتماعی است. به مهاجرت نخبگان تشویق می‌کنند که در کشور جای شما نیست و باید از کشور بروید.

سرمایه‌گذاری‌های رسمی و غیررسمی. بعضی وقت‌ها رسماً وارد می‌شوند شکاف‌های قومی را زیاد بکنند. کار می‌کنند روی شکاف‌های اجتماعی و نژادی زبانی و مذهبی. حتی ترورهایی که بعضاً صورت می‌گیرد از هر قومی شخصی را می‌زنند تا آن دو قوم را به جان یکدیگر بیندازند.

کاهش انسجام ملی. سعی می‌کنند وحدت ملی در جامعه را به هم بزنند. گسست نسلی به وجود بیاورند. تلاش می‌کنند مقاومت منفی مدنی ایجاد کنند. مثلاً کشف حجاب را در جامعه گسترش دهند تا به این وسیله مخالفت کنند. توجه به سرمایه‌گذاری‌های ویژه دشمن ‌روی نخبه پروری چهره‌سازی و الگوسازی از شخصیت‌های غرب‌گرا.

یک سری اشخاصی که هیچ‌چیزی را قبول ندارند حتی ایران را هم قبول ندارند چه برسد به اسلام، آن‌ها را می‌آورند برای جامعه و افراد بخصوص اقشار خاکستری آن‌ها را نخبه می‌کنند. شخصیت‌پردازی می‌کنند. الگو می‌کنند و در مقابل تحقیر و تخریب چهره و شخصیت‌ها و الگوهای دینی و ملی و انقلابی را انجام می‌دهند.

ترویج ابتذال و اباحه‌گری، حیا زدایی از بانوان و غیرت زدایی از مردان. یکی از سران شبکه‌های خبرپراکنی دنیا که معمولاً همه آن‌ها صهیونیست هستند، البته قطعاً این خودش صهیونیست است و رئیس تعدادی از این‌هاست، گفته بود که من با دو سه کانال ماهواره‌ای که فارسی‌زبان خواهد بود به فاصله چند سال غیرت مردان ایرانی را خواهم گرفت. این را چند سال قبل گفته بود الآن می‌بینیم متأسفانه بحث غیرت در جامعه ما در بعضی از اقشار کم‌رنگ شده است.

راهبردهای ما در مقابله با این عملیات چیست؟ ما به‌عنوان آحاد مردم و مسئولین به‌عنوان کسانی که برنامه باید داشته باشند و اینکه چگونه باید عمل کنند. همه ما وظیفه‌داریم به ایجاد و تقویت فضای امید به آینده نظام با تمرکز بر اطلاع‌رسانی به‌موقع باهدف روشنگری در افکار عمومی. هرکدام از ما در جایگاهی که هستیم روشنگری‌ها را داشته باشیم. روند رو به رشد تغییرات فرهنگی و هویتی را کند کنیم.

شما ببینید ۱۰ سال قبل نوع خوردن غذای ما و پوشیدن لباس ما چگونه بود. ۱۵ سال قبل چگونه بوده و الآن چگونه شده است. موقع جوان‌های ما اگر شلوارشان پایین‌تر آمده بود مسخره‌اش می‌کردند. الآن کاری کردند که شلوارها دارد از پا درمی‌آید باافتخار؛ یعنی سعی می‌کند جوری لباس بپوشد که ببینند این‌گونه شده است. این استحاله است با دست خودمان.

اگر موقعی جوری غذا می‌خوردیم که غذا باعث شد که هم بنیه ما قوی باشد و هم در نسل ما تأثیر داشت، الآن نوع غذاهایی که به خورد ما می‌دهند ما را مقطوع‌النسل می‌کند و سرطان‌زا است. خودمان می‌خوریم و با دست خودمان درست می‌کنیم. باید به این‌ها توجه کرد. این مسیر را کند کنیم.

تمرکز مسئولان قوا بر حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشد. متمرکز شوند. مشکلات اقتصادی وقتی فشار می‌آورد دشمن ‌روی این موضوع سوار می‌شود. الآن می‌بینید که در اقصی نقاط کشور چگونه دشمن بر مطالبات حق مردم سوار می‌شود.

مقابله همه‌جانبه قوا با مفاسد اقتصادی از طریق فعال‌سازی ستادهای مبارزه با مفاسد اقتصادی و مقابله همه‌جانبه دولت و قوه قضاییه و قوه مقننه و نیروهای مسلحی که به این کار موظف هستند با مفاسد اقتصادی برخورد کنند. با قاچاق کالا برخورد کنند.

و اشراف کامل و به‌روز نسبت به فضای مجازی با تمرکز بر تقویت پیام رسانه‌های داخلی. خیلی مأیوس‌کننده و ناراحت‌کننده است که دستگاه اجرایی کشور ورود نمی‌کند که لااقل دستور رهبری را نسبت به فضای مجازی فعال و گسترده کند. وقتی‌که می‌بینیم این فضا قتلگاه جوانان ماست، به تعبیر قتلگاه توجه کنیم، چرا این‌قدر بی‌غیرتی می‌کنند افراد نسبت به پرداختن به این موضوع.

مقابله هدفمند و مؤثر با تهدیدات نرم دشمن، جلب مشارکت‌های مردمی جهت حل مشکلات عمومی. به مردم اجازه دهید خودشان حل می‌کنند. هرجایی که مردم ورود کردند موفقیت در آنجا بود و پیروزی حاصل شد. نظیر همان خدمت‌رسانی‌های اول انقلاب. چقدر مردم وسط میدان بودند و خدمت می‌کردند. خواستم فضای ذهنی شمارا با جنگ نرم آشنا کنم که بدانید از جنگ نرم که گفته می‌شود دایره وسیعی دارد و همه شئون را می‌گیرد.

شما در آموزش‌وپرورش می‌بینید در دانشگاه‌ها می‌بینید در ادارات می‌بینید که جنگ نرم به کمک افرادی از داخل انجام می‌شود. افراد واداده و منصرف شده از بعضی از حرکات. شنیدم در بعضی از خبرها که به مادران و خانواده‌های شهدا در اصفهان توهین شده است. امیدوارم خبر دروغی باشد؛ اما اگر دروغ نیست که ظاهراً دروغ نیست، باید مسببان این مسئله به‌شدت تنبیه شوند تاکسی جرئت تکرار این‌گونه اعمال را نداشته باشد.

تکریم از خانواده شهدا به‌خصوص مادران شهدا تجلیل از فرهنگ ایثار و صبر و ایستادگی است که همه مردم و به‌ویژه مسئولان نهادها و سازمان‌ها باید بیشتر توجه کنند و اگر کوتاهی و تسامحی دارند باید جبران کنند و نزد خدای تعالی هم ضجه بزنند و استغفار کنند از کوتاهی که داشتند.

آرامش و امنیتی که امروز داریم همه را مدیون دستان پاک و احساس ناب و محبت مادرانه مادران شهدا هستیم که با ایثار عمر خودشان فرزندانی به بهترین نحو و با معیارهای الهی و اسلامی تربیت کردند و با صبوری تحمل فراق آن‌ها را می‌کنند. زبان ما از تکریم و تشکر خانواده‌های شهدا بخصوص مادران شهدا و همسران شهدا قاصر و کوتاه است که خدای تعالی را می‌خواهیم و درخواست می‌کنیم که ما را بر کوتاهی‌های غیرعمدی‌مان ببخشد.

سالگشت شهادت دو عنصر انقلابی و استکبارستیز و از چهره‌های ماندگار دوران معاصر را گرامی می‌داریم. دهم آذر شهادت سید حسن مدرس توسط عمال رضاخان پلید واقع شد که امیدواریم مجلسیان ما این‌گونه باشند که مشی و روش مدرس برای وکلای ملت الگو باشد.

نماینده مردم آن‌هم مردم انقلابی باید شجاع و انقلابی باشد. دشمن‌شناس باشد. استکبارستیز باشد. نماینده‌ای که مرعوب باشد و از تهدیدات رسانه‌ها و فشارهای مخالفین بترسد و از مواضع حق و الهی‌اش عقب‌نشینی کند نمی‌تواند به وظیفه‌اش درست و به‌موقع عمل کند. البته همه نمی‌توانند مثل مدرس باشند.

اما مجلسی‌ها بصیرت خودشان را بالا ببرند و از ترفندها و نقشه‌های دشمن مطلع باشند. بیشتر بشناسند. بعضی وقت‌ها مصوباتی را که می‌بینیم خیلی ساده‌اندیشانه است. همیشه به دشمن بدبین باشند. اهل‌معامله با دشمن نباشند. برای اعتلای ارزش‌های اسلام و انقلاب قانون‌گذاری کنند. نماینده انقلابی چه در نطقش و چه در رأیی که می‌دهد و چه در تصمیمی که می‌گیرد هرگز نباید منافع شخصی و جناحی را مقدم بر مصالح نظام و مردم و اسلام در نظر بگیرد.

لابی‌گری‌هایی که انجام می‌گیرد، سیاسی گری‌هایی که می‌کنند برای این‌که در مسندشان باقی بمانند و حزب و جناح خودشان را تقویت کنند همه مخالف شأن نمایندگی و وکالت مردم است. نماینده مردم باید خودش را وکیل مردم بداند. مردم رأی می‌دهند و می‌گویند تو وکیل هستی. او باید نسبت به موکلین خودش عرق داشته باشد.

نمی‌تواند بگوید من وکیل شما هستم اما کارهای من مربوط به شما نیست. شفافیت در موضع وکالت یکی از اصول اولیه است. شما کسی را وکیل می‌کنید که برای شما ماشین بخرد. برایش مشخص می‌کنید که چه بخرد. او نمی‌تواند بگوید من هر چه دلم خواست می‌خرم. وکیل باید در چارچوب کار را انجام دهد.

یازدهم آذر شهادت میرزا کوچک خان جنگلی است که از مردان بزرگ استکبارستیز دوران معاصر ماست. نهم آذر روز بزرگداشت شیخ مفید. دوازدهم آذر روز قانون اساسی جمهوری اسلامی و روز جهانی معلولان. ۱۳ آذر روز بیمه. ۱۴ آذر روز خیرین است.

میز خدمتی که در مصلا برپاشده است را جدی بگیرید. مطالب جدی ماست. مدتی بود بنا بود که انجام شود که بحمدالله یکی دو هفته است که شروع‌شده است. مسئولین خودشان داوطلب شوند قبل از اینکه ما بگوییم که این هفته نوبت چه کسی است خود مسئولین برای پاسخ‌گو بودن و خدمت‌رسانی به مردم سبقت بگیرند. مسئولین این را غنیمت بشمارند. خود شما مردم هم به خاطر مشکلاتی که دارید فعال شرکت کنید.

گفته‌اند که بعضی از مدارس دولتی استان به‌زور از اولیا پول می‌گیرند به اسم کمک به مدرسه. طبق قانون حق ندارند که این کار را بکنند. مدیرکل محترم آموزش‌وپرورش استان ان‌شاءالله ورود می‌کنند. حتی بعضی از مدارس را گفتند که وسایل گرمایشی شان را روشن نکرده‌اند و معلمان و دانش‌آموزان مبتلابه سرما شدند. منوط کردند به اینکه هزینه گرمایش را باید بدهید. همه این‌ها خلاف است که ان‌شاءالله درست می‌شود.

مسئله بعد مسئله بعضی از دانشگاه‌های استان است که باز تذکر می‌دهیم. درست است که مدیریت این دانشگاه را از تهران تعیین می‌کنند و در استان مهمان هستند اما به هر جهت در این استان شرکت می‌کنند. گذشته از آن مربوط به اصل نظام است. مربوط به‌نظام علمی کشور است.

مدیران این دانشگاه‌ها مواظب باشند که حق ندارند به دانشجویان القای ناامیدی کنند. یکی از ترفندهای دشمن در جنگ نرم القای ناامیدی است. مدیر دانشگاهی که در دل دانشجویان این حالت را ایجاد می‌کند و القا می‌کند و دانشجویان را تشویق می‌کند که به خارج از کشور مهاجرت کنند این‌ها خلاف مسلم است.

من نمی‌خواهم بگویم که خدای‌نکرده اهل فتنه هستند یا با فتنه‌گران همدست هستند؛ اما اگر عمداً و متعمداً این کار را می‌کنند باید از آن‌ها مطالبه کرد و پاسخ‌گو باشند. اگر توجه ندارند داریم تذکر می‌دهیم. آیا درست است که شما در دانشگاه فضایی را دائمی ایجاد کنید، اسم شرکت و مؤسسه را هم نمی‌برم ولی آن‌کسی که باید بشنود که در دانشگاه به‌صورت مستمر تشویق کنید که در آن همایش و سمینار شرکت کنند و تشویق شوند برای مهاجرت به خارج از کشور؟

نخبگان ما و دانشمندان جوان ما را شما این‌گونه بخواهید اذیت کنید و دانشگاه را بکنید جولانگاه یک عده فتنه‌گر. این‌ها نگران‌کننده نیست؟ اگر براثر سوء تدبیر و مدیریت شما دانشجویی به انحراف عقیدتی بیفتد و انحراف اخلاقی عندالله مسئول نیستید؟ چند سال پیش هم تذکر داده بودم. این هم تذکر دوم بنده باشد. تا ببینم نحوه عملکرد و عکس‌العمل چه خواهد بود.

متأسفانه در همین دانشگاه چند وقت قبل دوچرخه‌سواری در حیاط دانشگاه با وضع خاصی برقرار کردند برای دختران. از سراسر کشور هم ظاهراً آمدند برای دوچرخه‌سواری. ما با ورزش و دوچرخه‌سواری حتی برای بانوان مخالف نیستیم؛ اما مکان و نحوه‌اش و چگونگی‌اش و شرایطش را باید در نظر گرفت.

یک‌وقت می‌بینید در مسیری داریم حرکت می‌کنیم که استحاله‌ها و جنگ نرم دشمن را بعضی‌ها موریانه صفت دارند توسعه می‌دهند و می‌خواهند جوانان ما را از ما بگیرند. آیا قابل‌قبول است عکس تنها شهید دانشگاه را بردارید و نگذارید بزنند. بعد عکس سران فتنه را در دانشگاه بچسبانید به مناسبت‌های خاص؟ فعلاً تذکر دادیم تا بعد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.