خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۷ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۳۱/۱/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن أُوصِیکُمْ ونفسی بِتَقْوَى اللَّهِ.

 

متقین، مسئولیت‌پذیرند

اهل تقوا در هر جا که باشند و هر مسئولیتی که داشته باشند کارشان را با دقت و منظم و محکم طبق دستور شرع انجام می‌دهند.

بنا شد به جهت گفتمان سازی شعار سال و تئوریزه کردن مباحث مربوط به کار و کارگر و تولید به بعض روایات که درباره کار و کارگر و تولید و کشاورزی و دام‌پروری و صنعت و کالا که در جوامع روایی ما مطرح هست به مناسبت شعار سال مطرح کنم.

جلسه قبل نکته‌ای را عرض کردم اما به‌مرور با قید حیات در همین خطبه اول مجموعه‌ای از این روایات را بیان می‌کنم که دوستان و عزیزانی که دنبال می‌کنند می‌توانند روی این روایات و مباحث کارهای عمیق‌تر و دقیق‌تری را انجام دهند. اصل کار کردن و دنبال روزی حلال رفتن و از دسترنج خود بهره بردن، مورد تأکید اسلام و قرآن و اهل‌بیت است. آیات متعددی را داریم که می‌توانیم استفاده کنیم. در روایات هم که مفصل به آن پرداخته‌شده است.

 

 

کار بدون برنامه‌ریزی، بی‌نتیجه است

کار و فعالیت اقتصادی آثار فردی و اجتماعی فراوانی مثل فقرزدائی، توسعه معیشتی، رشد و ارتقای اقتصادی، درست کردن زیرساخت‌های فرهنگی و امثال‌ذلک دارد که به‌صورت مختصر بیان می‌کنیم.

توجه دارید که همه ما باید در زندگی فردی و اجتماعی مدیریت زمان داشته باشیم. کسانی که وقت خودشان را تنظیم می‌کنند و بدون هیچ برنامه‌ریزی مشغول کار می‌شوند معمولاً وقت و اوقات آن‌ها تلف می‌شود و ثمره‌ای هم نمی‌برند.

این جزو دستورات دینی ماست که اوقات خود را تقسیم‌بندی کنیم تا از فرصت‌هایمان بهره لازم را ببریم؛ و اهل افراط‌وتفریط هم نباشیم؛ و الا اگر رعایت نکنیم، خیلی از امور ما، به هم می‌خورد که باعث دلخوری دیگران و بی‌اثر بودن کارهایمان می‌شود.

 

توجه به کار و تلاش، در کنار استراحت و عبادت

امیرالمؤمنین علیه‌السلام دراین‌باره فرمودند: مؤمن وقت خویش را سه بخش مى‏کند; بخشى که در آن با پروردگار خویش مناجات و او را عبادت کند. لازم نیست پشت سر هم باشد. در ۲۴ ساعت قسمتی از وقت ما باید اختصاص به عبادت و بندگی و مناجات باخدا داشته باشد. این قسمت را انسان خودش می‌تواند به چند قسمت تقسیم کند. مثل نمازهای پنج‌گانه که به پنج قسمت و پنج وقت تقسیم می‌شود.

و بخشى که در آن به دنبال تأمین معاش خویش رود؛ یعنی بخشی از زمان را هم باید به کار اختصاص بدهیم؛ و بخشى که به خلوت و استراحت پردازد تا ازآنچه حلال و زیبنده است لذّت ببرد. تفرج و استراحت و معاشرت با خانواده و بستگان و این‌ها باشد و از آنجائی که افراط در هر امری مضر و نکوهش شده، اهل‌بیت در مواردی سفارش به رعایت استراحت، تفریح، سلامت بدن و پرهیز از خسته کردن خود، کرده‌اند.

 

کار بیش‌ازحد، مذموم است

مثلاً امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هر کس شب براى کسب، بیدار بماند و حق و بهره چشم را ازلحاظ خواب ادا نکند چون چشم باید مدتی از روز را استراحت کند، چنین کسبى براى او حرام (یا به شدّت مکروه) است. بعضی‌ها این حرام را گفته‌اند که به معنی شدت کراهت است. نه این‌که حرام به این معنی باشد که مالی که درمی‌آورد حرام باشد.

این برای کسی است که در طول روز مشغول کار است، شب هم کار می‌کند. نه آن‌کسی که نوبت شب دارد و کار می‌کنند این‌ها باهم فرق دارد؛ یعنی کسی که حق چشم را رعایت نکرده است. البته آنجائی که هوا خیلی گرم است یا مقداری از کار باقی‌مانده که باید در شب هم مشغول بود تا کار تمام شود. یا کسانی که نوبت شب‌کار می‌کنند موردنظر نیست.

در رعایت اعتدال در کار، امام صادق علیه‌السلام فرمودند: باید کسب تو براى تأمین زندگى از حدّ آدم‌های کم‌کار بگذرد و به‌اندازه اشخاص حریص دنیادوست و دل به دنیا داده نرسد؛ پس خود را در کار و کسب، در حدّ انسانى باانصاف و آبرودار قرار ده و از اشخاص سست و ناتوان بالاتر آر و به کسب آنچه موردنیاز است بپرداز.

این‌ها روایاتی است که مربوط به کار کردن و تشویق به کار است. این یعنی افراط‌وتفریط نداشته باش؛ و این منافات ندارد که شخص مرخصی هم داشته باشد و قوای ازدست‌رفته‌اش را دوباره به دست آورد و جبران کند. البته نوع کار فرق می‌کند. نوع مسئولیت فرق می‌کند. جایگاه‌هایی که افراد دارند فرق می‌کند همه این‌ها را باید باهم در نظر گرفت. پس اولین وظیفه این است که انسان باید قسمتی از زمان در اختیارش را به کاری که تأمین مایحتاجش را می‌کند مشغول باشد و هرگز بیکار و بی‌عار نباشد.

 

دعای کارگر به اجابت نزدیک‌تر است

راوى مى‏گوید: نزد امام صادق علیه‌السلام نشسته بودیم که علاء بن کامل وارد شد و روبروى امام نشست و گفت: دعا کن که خدا روزى مرا به‌راحتی نصیبم کند. حضرت فرمود: چنین دعایى نمى‏کنم، برو کار کن، چنان‌که خداوند بزرگ به تو امر کرده است که کار کنى و از دسترنج خود بخورى؛ یعنی یک‌گوشه بنشینی و بخواهی و با دعا زندگی خودت را تأمین کنیم موردنظر دین نیست.

البته در بیانات معصومین داریم که دعای کسی که اهل کار و تلاش نیست به اجابت نمی‌رسد. دعای کسانی که کار دارند و مشغول هستند، کارگرها، کارمندها، در همان حین مشغولیتشان دعا کنند به اجابت نزدیک است. رسول خدا فرمودند: مَنْ أَکَلَ مِنْ کَدِّ یَدِهِ مَرَّ عَلَى الصِّرَاطِ کَالْبَرْقِ الْخَاطِف، هر کس از دسترنج خود بخورد، مثل برق از پل صراط خواهد گذشت.

 

روزی حلال، یاریگر دین انسان است

نباید در امر تهیه معاش و زندگی تنبل بود؛ که تنبلی و کسلی، دنیا و آخرت را خراب می‌کند. امام صادق علیه‌السلام فرمود: از جستجوى روزى حلال خوددارى مکن، چون روزی حلال برای حفظ دینت به تو کمک می‌کند. بعد می‌گوید ولو این‌که شما بیایی جلوی مغازه‌ات را آب‌وجارو کنی آماده آمدن مشتری بشوی. هر کس به‌اندازه کاری که می‌تواند انجام دهد؛ یعنی مقدمات شغلی خودش را فراهم کند ولو در آن روز کاری هم گیرش نیاید ولی وظیفه‌اش را انجام داده است خدای تعالی به دین او کمک می‌کند.

 

همه باید کار کنیم

قبلاً عرض کردیم اولین کارگرِ عالم خدای تعالی است که فعال است و خستگی هم ندارد. ویژگی‌های خدا در کار در قرآن آمده است. بعد می‌بینیم انبیاء الهی هم اهل کار و تلاش بودند که در قرآن کریم به مواردی اشاره‌شده است. مثل حضرت موسی علیه‌السلام که به چوب‌دستی او اشاره می‌کند که با آن گوسفندانم را از درخت برگ می‌ریزم و نیازهای دیگر را برطرف می‌کنم؛ یعنی گوسفندانی داشته و کار می‌کرده.

یا جریان کار کردنش و اجیر شدنش برای حضرت شعیب علیه‌السلام و یا زره سازی حضرت داوود علیه‌السلام؛ و در روایت هم دارد که مثلاً حضرت آدم مشغول زراعت بود. سلیمان بن داود زنبیل می‌بافت و امثال‌ذلک. تا می‌رسد به اهل‌بیت تا می‌رسد به ما، که هرکس بسته به شرایطی که دارد فعالیت باید داشته باشد بیکاری و تنبلی و نشستن یک‌گوشه و از دسترنج دیگران خوردن موردقبول دین نیست.

در کتاب کشف الغمّه جریانی را از قول امیرالمؤمنین نقل می‌کند که حضرت فرمود: روزى در مدینه سخت گرسنه شدم، براى پیدا کردن کار به محلّه‏هاى بالاى مدینه رفتم، در آنجا زنى را دیدم که کلوخ‌هایی را جمع کرده بود و فکر کردم که مى‏خواهد با آن‌ها گِل درست کند، نزدیک او رفتم و طى کردم که براى هر دلو آب که از چاه بکشم یک‌دانه خرما به من بدهد؛ چون شانزده دلو کشیدم، دستم تاول زد، پس به لب آب رفتم و دستم را شستم، آنگاه به نزد آن زن رفتم و دستم را جلو بردم، او شانزده دانه خرما به من داد. من نزد پیامبر (ص) آمدم و ایشان را ازآنچه گذشته بود آگاه کردم و پیامبر (ص) هم با من از آن خرماها خوردند.

غرض این‌که کار می‌کردند و کار هم عار نبود. الآن هم همین‌طور است بعضاً کارهایی هست الآن شما می‌بینید در جامعه افرادی دارند کارهایی را انجام می‌دهند این کارها را می‌شود دیگران هم انجام دهند اما انجام نمی‌دهند. نمونه‌های این‌چنینی هم فراوان در زندگی ائمه علیهم‌السلام داریم. این تعدادی از روایات تا به ترتیب مسائل مهم‌تر با قید حیات بازگو شود.

بسم‌الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر*

 

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

 

ترسو، زیان می‌بیند…

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین غیر از خدا از چیزی نمی‌ترسند و همیشه به فضل پروردگار امیدوارند و فرصت‌هایی که در اختیاردارند را از دست نمی‌دهند.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۰ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: قُرِنَتِ الْهَیْبَهُ بِالْخَیْبَهِ وَ الْحَیَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ – ترس قرین و همراه زیان و شرمندگی همراه محرومیت است و فرصت، همچون ابر گذرا مى‏گذرد، پس فرصت‌های خوب را غنیمت بشمارید.

امام علیه‌السلام فرمودند: هیبت، به معنای ترس از طرف مقابل است؛ و معلوم است که همیشه ترس نمی‌گذارد انسان به اهدافش برسد و مانع بزرگی در رسیدن به مقاصد انسان بشمار می‌آید. درنتیجه در آن اموری که باید انجام می‌داد و به خاطر ترس انجام نداد، ضرر می‌بیند. پس ترس، نزدیک زیان است.

هم‌چنین، فرمود: شرم با محرومیت همراه است. چون وقتی حیا کرد و خواسته‌های عقلی و شرعی‌اش را بیان نکرد، حتماً به آن‌ها نمی‌رسد و محروم می‌شود. البته حیا ممدوح و پسندیده اینجا موردنظر است. جایی که باید بپرسد و طلب کند حیا می‌کند پس به نتیجه‌ای که باید برسد نمی‌رسد.

 

یک ماه از فرصتمان از دست رفت!

بعد هم تذکر مهمی که مورد غفلت بیشتر ماها است را می‌دهند و اینکه باید فرصت‌های خیری که برای ما پیش می‌آید را غنیمت بشماریم و از دست ندهیم چون مثل ابر گذران از ما عبور می‌کنند و می‌روند بدون اینکه کسی بفهمد. تعبیر به ابر تعبیر قشنگی است. یک‌وقت است یک قطار از جلوی ما می‌گذرد همه می‌فهمیم که آمد و رسید و رد شد یک سروصدایی کرد و توجهی را جلب کرد.

اما شما یک‌وقتی به آسمان نگاه می‌کنید یک قطعه ابر را در شرق آسمان می‌بینید سرتان را می‌اندازید پایین مشغول به کار می‌شوید دوباره بالا را نگاه می‌کنید می‌بینید بالای سرتان است و بعد هم از شما عبور می‌کند. می‌فرماید عمر این‌گونه است. ببینید چقدر زود یک ماه از دوازده ماه سال گذشت. ماه رجبی را هم که در اختیار داشتیم تمام شد. ۱۱ ماه فرصت داریم لااقل برای تحقق همین شعار سال که رهبری فرمودند. هر چه زودتر باید کار را انجام داد. خدای تعالی توفیق ما را در انجام کار خیر و از دست ندادن فرصت‌ها و زیادشدن تقوا بیشتر بگرداند.

 

از ذکر، روزه و استغفار این روزها غافل نشوید

یکی از مصادیق از دست ندادن فرصت‌ها همین ایامی است که در آن قرار داریم. ایام مبارک و اعیاد پر از خیر و نور ماه شعبان را به همه شما نمازگزاران بزرگوار تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم همه ما بتوانیم از این روزهای نورانی برای رشد معنوی خودمان و آباد کردن دلمان استفاده کنیم و زمینه درک ماه مهمانی خدا، رمضان الکریم را فراهم کنیم.

ماه رسول خدا، فرصت انابه است و ذکر و روزه و استغفار. رسول خدا بیشتر اوقاتش را در این ماه به همین امور به‌خصوص روزه و شب‌زنده‌داری می‌گذراند. سعی کنیم این اوقات شریف را که آمادگی تقرب الی الله فراهم‌تر است را به بطالت و بی‌خبری نگذرانیم. همه‌ی ما قدر ایامی که درش هستیم را بدانیم.

 

الگوی کامل پاسداری

سوم شعبان، سالگشت میلاد نورانى سرور و سالار شهیدان امام حسین علیه‌السلام، الگوی دفاع از دین و ارزش‌ها و اهداف الهی تا پای جان را به همه شما و همه پاسداران اسلام و قرآن و اهل‌بیت در عالم و اعضای گران‌قدر سپاه پاسداران که این روز به نام آنان زده شد تبریک عرض می‌کنم.

نام‌گذاری این روز قطعاً به الهام الهی بوده، چون با این نام‌گذاری بیان کرده‌اند که الگوی آنان چه کسی است و هم اعلام کرده-اند که برای دفاع از اسلام و پاسداری از دین و انقلاب تا کجا ایستاده‌اند. نام‌گذاری در این روز هم هدف را نشان می‌دهد هم مسیر را نشان می‌دهد.

وقتی موج سنگین حملات و توطئه‌ها، علیه انقلاب تازه پیروز شده بلند شد و جنگی تمام‌عیار و درعین‌حال نابرابر و مظلومانه در جبهات مختلف برای کشور درست شد و برای مبارزه با این هجمه احتیاج به روحیه تکلیف گرا، مؤمن، آماده ایثار و ازخودگذشته درراه هدف‌های بلند بود و هیچ الگویی غیر از امام حسین نمی‌توانست در مقابل جبهه استکباری مقاومت کند. اصل انقلاب با تأسی به این اسوه پیروز شد و بقاء آن‌هم باز به همین روش باید حرکت کرد.

 

تخریب سپاه، نشانه ترس دشمن از اوست

سپاه پاسداران به‏عنوان نیروى راهبردى در ساختار نظام اسلامى جایگاه ویژه‏اى‏ دارد؛ که هر جا نیاز انقلاب بوده به اقتضاى شرایط، چه نظامى، چه امنیتى، چه سیاسى، چه فرهنگى، چه اقتصادى به‌صورت قانون‌مند در آن عرصه ورود کرده اقدامات مؤثری را انجام داده است.

دوران دفاع مقدس، مقابله با گروهک‏هاى تروریستى و ضدانقلاب، در این سال‌ها مقابله با فتنه‏هاى پیچیده داخلى، مسائل اقتصادی و خودکفائی نظامی و غیرنظامی، مسائل فرهنگی، بسیارى از کمبودهاى مادى و موانع و محدودیت‏ها را برطرف کرده‌اند. حالا مخالفین و دشمنان این مجموعه چه کسانی هستند؟ می‌شنوید و می‌بینید که این روزها هجمه‌های وجود دارد.

یک نگاه و بررسی میدانی کنید می‌بینید که استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، انگلیس، صهیونیست‏ها، اروپایی‌های استعمارگر، شیوخ فاسدِ مرتجعِ وابسته‌ی کشورهاى عربى منطقه و جریان‏هاى ضدانقلاب وابسته، با صرف هزینه‏هاى گزاف و با استفاده از ابزارهاى مختلفی که در اختیاردارند تلاش مى‏کنند چهره سپاه را نزد مردم تخریب کنند، سیاست‌ها و عملکردهای سپاه را تضعیف کنند و زیر سؤال ببرند.

و علت همه‌ی این دشمنی‌ها در این است که می‌بینند سپاه توانسته ضمن حفاظت از کیان نظام اسلامی، سیاست‌های استکباری آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی در منطقه را از بین برده، جبهه مقاومت و بیداری اسلامی را مدیریت کرده قدرت برتر منطقه باشد. لذا چاره را در تخریب و تضعیف می‌بینند.

البته همان‌طور که قبلاً هم گفتیم می‌شنویم و می‌بینیم که این روزها هجمه‌هایی وجود دارد مردم ما درراه دفاع از اسلام و انقلاب و مبارزه با مستکبرین عالم، آمریکای جنایت‌پیشه و انگلیس پلید و صهیونیست‌های خبیث کودک کش، همه لباس پاسداری به تن دارند و آماده اشاره فرمانده خود هستند.

 

اینان پشتوانه‌های نظام اسلامی‌اند

چهارم شعبان سال ۲۶ قمری عباس بن علی علیه‌السلام متولد شد؛ و روز ولادتش را به خاطر ایثارها و جوانمردی‌هایی که در طول زندگی داشت و در کربلا به اوج خود رسید روز جانباز نام‌گذاری کردند.

عباس بن علی بزرگ جانباز تاریخ بشریت است. دستان حیدری او قلم شد تا مردم عالم بفهمند و یاد بگیرند راه و رسم عاشقی و جانبازی و فدا شدن در مسیر ولایت را.

جانبازان و ایثارگران که در بین ما زندگی می‌کنند، از پشتوانه‌های نظام اسلامی هستند، آنان هرروز با دست‌بریده و پای قطع‌شده و چشم بصیر خود، با زبان رسا و بلیغ، تبلیغ فرهنگ ایثار و شهادت و ایستادگی در مقابل ظلم و علمداری انقلاب و تنها نبودن ولایت را می‌کنند. جانبازان و خانواده‌های آنان هنوز در حال جهادند؛ و وظیفه ما البته سنگین است. باید دستاوردهای ایثار آنان را گرامی بداریم و نگهداری کنیم.

 

مستحب برای مردم؛ واجب برای مسئولین!

باید به دیدن آنان برویم و از آثار وجودی‌شان بهره معنوی ببریم. جزء برنامه‌های قطعی خودتان بگذارید دیدن عزیزان را. بسیار در روح وزندگی ما مؤثر است اگر برای مردم مستحب باشد برای مسئولین محترم واجب است. باید دائم بروند به دیدن آن‌ها و بدانند و بفهمند. احترام به ایثارگران و جانبازان احترام به آزادگی و ایثار و استقلال کشور است. لذا این فرصت را از دست ندهیم و برنامه منظمی بگذاریم.

تنهایی، دسته‌جمعی، خصوصاً جوان‌ها و نوجوان‌ها و دانش‌آموزان، این‌ها را به دیدن جانبازان ببرید. آن‌ها خاطرات خودشان را بیان کنند. یک‌وقت به راهیان نور می‌برید خود آن فضا خودش گویاست. یک‌وقت فرصت راهیان نور نیست از این شهدای زنده که مثل شهید هرروز شهادتی دارند به خدمت آن‌ها بروید و از آن‌ها نور بگیرید و معنویت خودتان را بالا ببرید.

 

انس ما با این کتاب کم است

پنجم شعبان مردى از تبار نور به دنیا آمد. امام سجاد علیه‌السلام. مردی که تمام ذرات وجودش ملکوتی است و دعا و نیایش به وجود او تجلی پیدا کرد. صحیفه سجادیه امام سجاد را ببینید. متأسفانه انس ما با این کتاب کم است. صحیفه سجادیه‌ی زینت عبادت پیشگان را غنیمت بشمارید. ما از این کتاب دوریم و انس نداریم درحالی‌که دریای معرفت و نورانیت است.

امام سجاد علیه‌السلام از پیام‌آوران عاشورا و کربلاست. مفسّر حماسه حسینی است. اسوه عاشقان است. القاب امام هم فرق دارد. مثلاً قدوه الزاهدین، سیدالمتقین، زین الصالحین، منار القانتین که یعنی چراغ شب‌زنده‌داران. هرکدام از این‌ها جلساتی توضیح می‌خواهد که مثلاً چرا امام سجاد علیه‌السلام را سید ساجدین می‌خوانند. مگر بقیه سجده نمی‌کردند؟ هرکدام از این‌ها توضیح مفصل دارد که وقت بیان آن‌ها نیست.

 

مدیریت سی‌وپنج‌ساله…

خیلی تبلیغ می‌شود که امام فقط مشغول ذکر و دعا و امثال ذالک بوده‌اند. در زمان کربلا که به امر خدا بیمار بودند و در جنگ و مبارزه شرکت نداشتند و بعدازآن هم که مشغول دعا بودند و با امور جامعه و سیاست کاری نداشته‌اند؛ که درست نیست و کاملاً غلط است.

زندگی امام سجاد علیه‌السلام را مطالعه کنید. ۳۵ سال نظام اسلامی را ایشان مدیریت کرد. زمینه‌سازی برای امام باقر را ایشان انجام داد. یکی از کارهایی که امام مقید به انجام آن بود رسیدگی به وضعیت جامعه و اقشار آسیب‌پذیر به‌اصطلاح امروز و معضلات اجتماعی بود؛ و رسیدگی به امور مالی مردم بخصوص خانواده‏هاى شهدا و ایثارگرانی که با حکومت مبارزه کرده بودند و مشکلاتی داشتند.

و این کار را در خفاى کامل انجام مى‏دادند و بعد از شهادت و قطع شدن هدایایی که امام می‌بردند معلوم شد که کمک‌کننده چه کسی بوده. از ابوحمزه ثمالى روایت‌شده؛ امام شبانه مقدار زیادی نان بر پشت مبارک خویش حمل مى‏کرد و در تاریکى شب، آن‏ها را به تهی‌دستان مى‏رساند و مى‏فرمود: «صدقه دادن در تاریکى شب، آتش خشم خدا را خاموش مى‏کند». این هم درس دیگری است برای ما.

 

پنجه‌های آمریکا شکست

بعدازآنکه دانشجویان پیرو خط امام ره تصمیم گرفتند جاسوسانی که در سفارت آمریکا علیه انقلاب و امنیت کشور فعالیت می‌کنند را دستگیر کنند. از آنجائی که اگر آنان اعتراف می‌کردند و فعالیت‌هایی که در طول دوران مأموریتشان در سفارت آمریکا در ایران داشتند را بیان می‌کردند، آبروی نداشته‌شان به خطر می‌افتاد، آمریکائی‌ها به اسم آزادی دیپلمات‌ها، نقشه عملیاتی و نظامی کشیدند به نام پنجه عقاب تا دیپلمات‌های خودشان را آزاد کنند.

حمله نظامی آمریکا، دو هفته بعدازاینکه دولت آمریکا یک‏جانبه، روابطش را با جمهوری‏ اسلامی قطع کرد اتفاق افتاد. تاریخ فرمان رئیس‌جمهور وقت آمریکا جیمی کارتر غروب ۴ اردیبهشت بود که در تاریخ ۵ اردیبهشت سال ۵۹ به فضل پروردگار در صحرای طبس عده‌ای منهدم و بقیه منهزم و فراری شدند.

 

از گذشته‌ درس نمی‌گیرند

بعدازاین شکست دشمنی آمریکا با ایران بیشتر شد و هرروز توطئه‌ای جدید برای ایران درست کرد.

مثلاً تهدید به حمله نظامى، محاصره اقتصادى، تحمیل جنگ ۸ ساله با پشتیبانى همه‏جانبه از صدام حسین، تهدید به حمله نظامى با بمب اتمى، ایجاد جنگ‏هاى نیابتى و فتنه‏انگیزى داخلى، اقدام علیه امنیت ملى و تجهیز تروریست‏ها، بعضی از اقدامات بوده که تا امروز همه آن‏ها با شکست مواجه شده است.

من‌بعد هم خواهد شد. آمریکا دائماً در ۴۰ سال گذشته، چه دولت دموکرات روی کار بوده و یا جمهوری‌خواه گزینه‌های نظامی‌اش روی میز بوده؛ اما هیچ‌وقت از گذشته‌اش درس نگرفته. دائماً توطئه و تهدید و یاوه می‌گوید.

 

مخارج مسلمان کشی از منابع مسلمین!

امروز هم که شخصیتی سکان اداره کشور آمریکا را به عهده گرفته که مثل گذشتگان خود، قصدش نابود کردن اسلام و امت اسلامی به دست خود مسلمین است و بعضی کشورهای مرتجع منطقه هم که خود را مسلمان می‌دانند پُل پیروزی او شده‌اند و مخارج مسلمان کشی را هم از منابع مسلمین تأمین می‌کنند.

در جریانات مهمی که در منطقه غرب آسیا در حال جریان است و ثباتی که به برکت مستشاری ایران در حال برقراری است و ثبات منطقه را به ضرر خود می‌بینند و برای اقدامات نابخردانه خود، بهانه‌های واهی می‌تراشند؛ و ایران را مقصر دانسته به انواع تهدیدات تهدید می‌کنند.

اما آمریکا و اذنابش هرچه تا امروز رشته‌اند پنبه شده و می‌شود. یادشان رفته چند وقت قبل تکاورانشان چطور ذلیلانه التماس می‌کردند که با آن‌ها کاری نداشته باشند. آنچه امروز به او میگوییم این است که: اى یانکى‏ از گذشته‌ای که در برخورد با ایران داشته‌ای درس بگیر و بدان اگر اشتباه کنی و حرکتی نابخردانه داشته باشی، پاسخ پاسداران و ارتشیان و بسیجیان بسیار سخت، کوبنده و خوارکننده خواهد بود.

 

نفوذ، نفوذ، نفوذ!

۲ اردیبهشت سالگشت انقلاب سوم یعنی اعلام انقلاب فرهنگی است. از موضوعات اساسی و ریشه‌ای انقلاب همین بحث فرهنگ است با تقسیماتی که در امور مختلف به‌خصوص فرهنگ عمومی دارد؛ و قسمت عمده حملات نرم دشمن به فرهنگ است.

چند روز قبل رهبر معظم انقلاب در بیاناتی که برای تعدادی از مسئولین و مدیران دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کشور داشتند نکاتی را فرمودند که بسیار مهم و حائز اهمیت است -و قسمتی از آن به فرهنگ و مسائل فرهنگی برمی‌گردد-.

ایشان برای بار چندم یکی از راه‌های مقابله با تهاجم جبهه دشمن را جدی گرفتن موضوع نفوذ دانستند و افزودند: فردی که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی، امانت‌دار کشور و مردم باشد باید صلاحیت داشته باشد لذا کوچک‌ترین تردید درباره صلاحیت افراد باید منعکس شود و دستگاه‌ها نیز موظف به عمل بر اساس نظر وزارت اطلاعات هستند. این بسیار مطالب دقیق و درستی است که متأسفانه توجه نمی‌شود. این مطلب و تأکید ایشان در قسمت‌هایی به آن توجه نمی‌شود.

 

یک خطای استراتژیک

یعنی کسی که صلاحیت او تأیید نشده است بعضاً در بعضی از قسمت‌های مدیریتی کشور می‌بینیم که به کار گرفته می‌شوند. طرف فتنه‌گر است و فتنه کرده است صلاحیت اخلاقی او از جهاتی رد شده است بازمی‌بینیم که به او مسئولیت داده‌اند.

یک‌وقت هست یکجایی مشغول کار است فرق دارد؛ اما مسئولیت داشتن و متکفل امری از امور جامعه و تعدادی از افراد را زیرمجموعه داشتن اموال را در اختیار او قرار دادن درجایی که دستگاه امنیتی کشور گفته است که او صلاحیت ندارد این‌یک خطای استراتژیک است، یک خطای راهبردی است.

نکته دیگری که ایشان فرمودند و تأکید کردند که عده‌ای از مسئولین هم به آن مبتلا هستند که ریشه‌اش زیاده‌خواهی و اشرافی گری و تجمل‌پرستی است، مبارزه با فساد بود، فرمودند: باید موضوع مبارزه با فساد بسیار جدی گرفته و با شریان‌های اصلی آن مقابله شود، زیرا فساد موجب انهزام و شکسته شدن روحی روانی افراد و جامعه می‌شود.

 

جز عذاب و آتش برای خود نمی‌خرید

هم مطلب فساد هم مطلب نفوذ، هر دو مطلب ایشان از مسائل مهمی است که دستگاه اطلاعاتی و امنیتی باید قاطعانه با عوامل آن و ایادی آن مبارزه کند که می‌کند ولی متأسفانه بعض دستگاه‌ها تمکین نمی‌کنند و می‌بینیم افرادی که صلاحیت لازم را ندارند و از طرف اداره هم رد شده‌اند باز به کار گرفته می‌شوند. اگر شخصی که صلاحیت او تائید نشده به کار نظام اسلامی گرفته شود همین می‌شود که امروز در همین استان و شهر متأسفانه می‌بینیم.

افرادی که بعضاً تأیید نشدند اما مسئولیت دارند قسمت‌هایی از کار دستشان است می‌بینید که چه گرفتاری‌هایی را برای شهر درست می‌کنند قسمتی از مشکلاتی که امروز گریبان جامعه را گرفته و مردم را متضرر کرده همین است که به اعلام نظر دستگاه امنیتی عده‌ای گوش ندادند و با مسامحه و مصلحت‌اندیشی (های شخصی و حزبی) جامعه را متضرر کرده‌اند که حتماً نزد خدای تعالی و مطالبه شهدا و مؤمنین و حزب‌الله برای عمل غلط خود حتماً دلیلی دارند؛ اما این‌طور که انسان می‌بیند دلیلی ندارند و برای خودشان جز عذاب و آتش چیزی خریداری نکردند دیگر بیشتر از این مطلب را باز نمی‌کنم.

 

شعار وحدت‌آفرین

از کارهای فرهنگی مؤثری که انجام می‌گیرد مسابقات قرآن است که امسال با شعار «یک کتاب، یک امت» دیروز افتتاح شد و ان‌شاءالله این حرکت منشأ برکات برای کشور و ملل اسلامی باشد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.