خطبه های 8 آبان 1394 شهر کرج:

اصلاح فرهنگ عمومی از مهم‌ترین کارهاست

فضای مجازی ۰۸ آبان ۱۳۹۴ ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط آیت الله حسینی همدانی

در تاریخ ۸ آبان ۱۳۹۴

salat-Jome

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

یا ایها الذین آمنوا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. از ویژگی‌های تقوی آن است که روح اخلاص را در انسان زنده و تقویت می‌کند. متقین تمام اعمالشان را برای خدا انجام می‌دهند و اعمال آنها از غیر خدا منزه است .محرک آنها برای انجام کارهایشان خدای تعالی است و چون به چیزی غیر از خدا توجه ندارند اگر کسی از کارکرد و عمل آنها تشکر هم بکند ناراحت می‌شوند . رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر غفاری فرمودند: هر حقی را حقیقتی است و هیچ بنده‌ای به حقیقت اخلاص نمی‌رسد مگر آن که دوستدار این نباشد که کاری را که انجام داده است از او ستایش کنند. و یعنی این حالت در او نباشد که اگر کاری کرد انتظار تعریف کردن داشته باشد اینکه انسان کاری را انجام بدهد و منتظر باشد که تعریفش را بکنند با اخلاص سازگاری ندارد. متقین از این امور دور هستند و اهل تقوا برای خدا کار می‌کنند و کاری هم به حرف دیگران ندارند. و در روایتی است از مولای ما امیرالمؤمنین سلام الله علیه که حضرت فرمودند: از کار خیر خودداری نکن هرچند کسی قدر آن را نداند .بعضی وقت‌ها گفته می‌شود که فلان کار را کردید خیلی از مردم قدر نشناس هستند قدر نمی‌دانند . این دستور و راهنمایی امیرالمؤمنین است شما مشغول کار خیر باش ولو کسی قدر دانی نکند آن کسی که قدر را می‌بیند خداست و خدا هم پاداش می‌دهد. خدای تعالی اخلاص در عمل را روزی همه ما بگرداند.

بحث ما درباره عدالت در نهج‌البلاغه است . جلسه قبل شروع کردیم طرح بحث کردیم عرض شد که عنوان عامی است عدالت , همه شئون را از تکوین تا تشریع می‌گیرد .و از زوایای مختلف قابل تحقیق و بحث است. عدل الهی, عدل فردی, عدل اجتماعی, اجرای عدالت, موانع اجرای عدالت, این مباحث فراوانی دارد که همه اینها در نهج‌البلاغه به آن پرداخته شده و در جاهای مختلف امیرالمؤمنین سلام الله علیه به آن پرداخته و اشاره کرده. ما هم محور بحث را کلمات مولا قرار می‌دهیم. البته از آیات و روایات دیگر هم استفاده می‌کنیم .بحث را هم از عدالت اجتماعی شروع می‌کنیم ان‌شاءالله. عدالت اجتماعی یک تعریف اجمالی که برایش بکنیم, حق هر صاحب حقی را به او بدهند که این شرط را داشته باشد که حقوق دیگران و منافع دیگران به هم نخورد و ضرر نبینند. هر صاحب حقی را حقش را به او بدهند در حالی که با دادن این حق به صاحب حق ,حقوق دیگران به هم نخورد به این عدالت گفته می‌شود .عدالت اجتماعی هدف انبیای الهی و از اساسی‌ترین دستورات خدای تعالی به پیغمبران بوده .عدالت اجتماعی را البته جز رهبران الهی و عباد صالح خدا که با دید الهی جهان را رصد می‌کنند و در نظامی شایسته در ابعاد مختلف سیاسی, اجتماعی ,اقتصادی, آن را به کار می‌بندند تحقق پیدا نمی‌کند و دین اسلام هم از این قاعده مستثنی نبوده  و از  منظر اسلام زندگی سعادتمندانه افراد در کنار همدیگر و در اجتماع است در سایه عدالت. خب توجه کنید که ما مطالب را اساسش را از قرآن و روایات می‌گیریم قرآن به عنوان سرچشمه عدالت مطرح است.

بیانی دارد مولای ما امیرالمومنین  در خطبه ۱۸۹ از خطب نهج‌البلاغه که درباره قرآن بیان می‌کند در اینجا قرآن را تعریف می‌کند و می‌فرماید این که ” و هو معدن الایمان و بحبوحته و ینابیع العلم و بحوره و ریاض العدل و غدرانه ” خیلی قشنگ است این خطبه را مراجعه کنید, خطبه ۱۸۹ را, او معدن ایمان و گوهر ناب آن است سرچشمه ها و دریاهای علم و دانش و بوستان‌ها و آبگیرهای عدالت است . یعنی سرچشمه عدالت از قرآن کریم است. نمی‌شود ما بگوییم قائل به عدالت باشیم و مبانی عدالت را تبیین کنیم   اما از قران استفاده نکنیم و از ترجمان قران که اهل بیت عصمت و طهارت هستند از آنها بهره نبریم .باید دستور اصلی و راه اساسی را از قرآن کریم یاد گرفت. قرآن کریم دعوت به عدالت اجتماعی در همه زمینه‌ها می‌کند در کریمه ” یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله ” ای کسانی که ایمان آوردید یعنی همه باید به طور فراگیر در همه جهات و در همه زمینه‌ها قوام به قسط باشند. قوّامین که از قوام گرفته شده صیغه مبالغه است یعنی زیاد قیام کننده, در هر کاری و در هر زمانی و در هر شرایطی قیام به عدالت داشته باشید. قوام بالقسط باشید این که می‌بینید تعبیر به قیام شده چون هر کاری که انسان قصد انجام آن را داشته باشد نشسته که نمی‌تواند انجام بدهد باید بلند شود و بایستد و بعد شروع کند به حرکت کردن, ابتدا بلند شدن می‌خواهد. قوامین به قسط ,بلند شوید و برای عدالت قیام کنید و حرکت داشته باشید و راه را این طوری طی کنید یک عزم جدی و اراده جدی برای انجام کار داشته باشید کسی که اراده جدی برای کاری دارد قیام می‌کند و اقدام صورت می‌گیرد. البته بعضی‌ها تعبیر دیگری کردند و گفتند شاید همان‌طور که یک شکل بر روی زمین به طور قائمه قرار می‌گیرد آن شیء قائم همان چیزی است که عمود بر زمین است و هیچ انحراف و کجی در آن نیست. آن شیئی که عمود بر زمین است قائم است و کجی ندارد. عدالت هم باید این‌چنین باشد که کمترین انحرافی به هیچ سمتی و سویی و تمایلی به جهتی نداشته باشد. قوامین بالقسط یعنی همان طور که قائمه روی زمین قرار می‌گیرد عدالت هم باید این‌گونه انجام شود. دوستان دقت دارید که عدالت اجتماعی بدون باور و ایمان به خدای تعالی درست نمی شود. و باور به معاد و قیامت عدالت اجتماعی تأمین‌کننده دنیا و آخرت ما است. برخلاف بعضی از مسلک ها و مکتب‌های بشری که فقط دنیا را می‌بینند و حیات بعد از مرگ را قائل نیستند و محدوده فعالیت‌های آنها دنیاست و تمام تلاششان این است که بهره‌مندی بیشتری از شهوات و لذات دنیا و امور دنیایی داشته باشند. راه‌هایی که آنها را به آرزوهایشان می‌رساند و بهره‌مندی بیشتری از دنیا و شهوات دنیا داشته باشند و راحت‌تر استفاده کنند بیشتر بهره ببرند آن را عدالت می‌دانند.

و امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در نامه ۴۵ که از نامه‌های مهم امیرالمؤمنین است که به فرماندار خودشان و یکی از کارگزاران خودشان نوشتند که آن کارگزار در بصره حاکمیت داشت از طرف امیرالمومنین عثمان بن حنیف انصاری آنجا در نامه تذکراتی را درباره همین نکته می‌دهد که, ما در این دنیا برای خوردن نیامده‌ایم ,برای زندگی شبیه زندگی حیوانات نیامده‌ایم, خدای تعالی از خلقت ما و فرستادن ما روی زمین جهت دیگری و جهات دیگری در نظرش بود ” فما خلقت لیشغلنی اکل الطیبات کالبهیمه المربوطه همها علفها ” خداوند این‌طور ما را خلق نکرد مثل یک چهارپا و حیوانی که مشغول خوردنی‌های نیکو باشیم مثل یک حیوان که او را بستند علف جلویش می‌گذارند و تمام هم و غم او در آخوری که او را بسته اند و آغولی که در آن است این است که بخورد” او المرسله شغلها تقممها  تکترش من اعلافها تلهوا عما یراد بها” یا مثل یک حیوان رها که خاکروبه ها را به هم می‌ریزد تا چیزی پیدا کند و بخورد شکنبه اش را از علفی که به دست می‌آورد پر کند و غفلت دارد از چیزی که در آینده برایش به وجود می‌آید. به او می‌دهند بخورد و چاق شود تا سرش را ببرند حواسش نیست غفلت دارد از آینده‌اش که کشته خواهد شد .

البته این تعبیری که حضرت دارد این است که چون آن حیوانی را که بستنه اند به آن میخورانند و کسی را که آزاد گذاشتند که بخورد نتیجه کار هر دوی آنها یک چیز بیشتر نخواهد شد. آیا عدالت اجتماعی یعنی همین ؟ هرکس به هر مقدار که به او بدهند و در اختیارش باشد بخورد و یک زندگی حیوانی داشته باشد آیا او از عدالت بهره‌مند شده؟دین این را می‌گوید ؟ قرآن این را می‌گوید ؟ خدا این را می‌گوید ؟ انسانی که در اجتماع زندگی می‌کند مجبور است که حقوق دیگران را رعایت کند و هر صاحب حقی حق خودش را بدون ضرر به حقوق دیگران استیفا کند. این که می‌گوییم مجبور است چون انسان‌هایی هستند که راضی نیستند در آن مرحله اول دامنه اختیارات خودشان را محدود کنند ناچار این طور شده. دیده‌اید در دنیا همین‌طوری است کسی که قدرت پیدا می‌کند زود می‌خواهد که به دیگران زور بگوید می‌خواهد حقوق آنها را بگیرد آنها را از حق خودشان محروم کند. دائماً این اختلاف‌ها و درگیری‌هایی که در عالم وجود دارد به خاطر همین است .لذا آمدند وضع قوانین کردند. قوانین الهی البته بهترین قانون‌ها است. می‌خواهد این تعادل و این آرامش پابرجا باشد. امام امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در نامه ۵۳ از نامه‌های نهج‌البلاغه که به فرماندار بزرگوار خودش مالک‌اشتر نوشتند و او را حاکم مصر کردند و مالک در مسیر رسیدن به مصر به شهادت رسید, در قسمتی از آن نامه مطالبی را مربوط به عدالت اجتماعی حضرت بیان می‌کنند که ” ان الرعیه طبقات لا یصلح بعضها الا ببعض ” بدان مالک که عده‌ای از مردم این گونه هستند مردم طبقات مختلفی دارند صلاح هر یک جز با دیگری اصلاح نمی‌شود .همه باید به هم  کمک کنند تا اصلاح شود بعد حضرت شروع می‌کنند نکاتی را بیان می‌کنند که مربوط به عدالت اجتماعی است که وقتی را که برای خطبه اول در نظر گرفتم تمام شده اجازه بدهید هفته بعد ان‌شاءالله با قید حیات و اجازه خدای تعالی فرصت پیدا کنیم ادامه مطلب را برای شما بیان کنیم   .

بسم الله الرحمن الرحیم

اذا جاء نصر الله و الفتح و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحمد ربک واستغفره انه کان توابا

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک فی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم را  به رعایت و تقویت تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا به واسطه اطاعت از خدای تعالی عزیز و نیرومند هستند و امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه فرمودند ” من اطاع الله سبحانه عز و قوی ” هر کس طاعت خدا را کرد هم نیرومند است هم با عزت است. در روایت دیگری دارد این داشت ” من اطاع الله ” این دارد ” من اتقی الله عز و قوی ” کسی که تقوای خدا را داشت عزتمند و قوی است. و این عزت و قوتی که به دست می‌آید از ناحیه خداست که هر چیزی که از ناحیه خدا بود نتیجه‌اش جز پیروزی هیچ چیز دیگری نخواهد بود. و پیروزی که توسط خدا به دست می‌آید هرگز شکست ندارد. در آیه ۱۶۰ از سوره مبارکه آل عمران فرمود ” ان ینصرکم الله  و لا غالب لکم ” این قسمتی از آیه است ,اگر خدا شما را یاری کند کسی به شما پیروز نخواهد شد این نتیجه نصرت الهی است .این برای اهل تقوا است. امام صادق فرمودند: هر چیزی در برابر مومن خاشع و مهابت او هر چیزی را می‌گیرد. این حالت مهابت و هیبت و اینکه موجودات دیگر در مقابل مومن خاشع هستند با ترس از خدا و تقوا حاصل می‌شود. انسان‌هایی که تقوا دارند و از خدا می‌ترسند وعده الهی این است که موجودات دیگر از  او خوف دارند. خدای تعالی توفیق زندگی همراه با تقوا را به همه ما عنایت کند.

مناسبت‌های این هفته بیشتر مربوط به ظلم‌ها و جنایت‌هایی است که مستقیم یا غیرمستقیم توسط آمریکا نسبت به مردم ایران انجام شده .از ۴۰ سال بعد از انقلاب هر روزِ ما مواجه با شیطنتی از پلیدی‌هایی است از طرف این جرثومه فساد که به ما می‌رسد .۸ آبان شهادت محمدحسین فهمیده است. دانش‌آموز بسیجی ۱۳ ساله که شهادتش جریانی و حرکتی با برکت در دوران دفاع مقدس در بین نوجوانان و جوانان انقلابی به وجود آورد. و این روز را به عنوان روز بسیج دانش‌آموزی و روز نوجوان نام گذاری کردند. لازم است برای دانش‌آموزانِ ما حال و هوای آن روزها بیان شود. خصوصیات و ویژگی‌هایی که جوانان آن موقع داشتند بیان شود .فاصله نگیرند ,غافل نشوند, الگوگیری فراموش نشود .به هر تقدیر این زمان‌ها که می‌رسد فرصتی است برای بازگو کردن آن تربیت هایی که برای آن نسل شد و نتیجه‌اش آن دفاع جانانه بود. به خانواده محترم ایشان که ساکن کرج هستند تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم.

۱۰ آبان شهادت آیت‌الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی امام جمعه تبریز و اولین شهید محراب است که توسط گروهک آمریکایی منافقین به شهادت رسید .فرصت بیان ویژگی‌های این شخصیت علمی و مهذب به اخلاق اسلامی را ندارم خیلی انسان بزرگواری بود. مرحوم آقای قاضی طباطبایی هم از نظر ملکات نفسانی و جایگاه معنوی هم از جهات علمی, که عرض می‌کنم فرصت تبیین نیست خدای تعالی آن بزرگوار را با اجداد طاهرینش محشور گرداند.

مهم‌ترین خطاهایی که آمریکا در مورد ایران انجام داد بیشترش در ۱۳ آبان بود. در سال‌های متمادی در چندین سال کارهای فراوانی کرد .چندتای متمرکز آن که خیلی مهم بود روز ۱۳ آبان واقع شد. لذا ۱۳ آبان فرصتی است که توطئه‌های آمریکا علیه ایران بازخوانی شود .ساده‌اندیشان و خوش باوران دقت کنند که این جرثومه فساد و تباهی قابل اعتماد نیست به هیچ وجه . اینکه می‌گوییم ۱۳ آبان بازخوانی شود یک بار بیایید بنشینیم بدون حب و بغض این بلاهایی که آمریکا بر سر ایران آورد حالا نه بر سر مردم جهان, فقط ایران بیش از ۶۰ سال است آمریکا برای ملت ما توطئه می‌کند از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بگیرید تا الان ۶۲ سال است, سرانگشتی شمارش کنید چه به‌صورت سخت چه به صورت نرم و مشکلات سخت‌افزاری برای ما بوجود آورد هم نرم. بر علیه ایران, بر علیه اسلام ,بر علیه مردم , نقشه سوء کشیده هم فیلم ضد ایرانی ساخته, هم دانشمندان ما را ترور کردند. هم در آن زمان صدام را تجهیز کردند به سلاح شیمیایی و میکروبی و غیره .هم سکوهای نفتی و نفت‌کش‌های ما را منهدم کردند .هم هواپیمای مسافربری ما را در هوا زدند. هم تحریم‌های ظالمانه کردند .هم فتنه‌های سال ۷۸ و ۸۲ و ۸۸ را مدیریت کردند و صدها نمونه دیگر که در تاریخ ثبت شده. اما آن چیزی که مسلم است این است که هیچ کدام از این کارها عزم ملت ما را در مقابله با ظلم و ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا کمرنگ نکرد  .

۱۳ آبان سه رویداد مهم و تاریخی واقع شده .یکی از آنها تبعید حضرت امام در سال ۴۳ به ترکیه به خاطر اعتراضی که به قانون ننگین و ضدبشری و استعماری کاپیتولاسیون انجام گرفت. و ایشان مردم را آگاه کرد هیجانی به وجود آمد و آن جریان مفصلی که منجر به تبعید ایشان شد. مناسبت دیگر ۱۳ آبان سال ۵۷ بود که بی‌رحمانه و وحشیانه دانش‌آموزان که خودشان مدرسه را تعطیل کرده بودند می‌رفتند به سمت دانشگاه تهران در دانشگاه تهران مستقر شدند به دستور ارتشی که فرماندهان او آمریکایی بودند و آنها در حال تظاهرات بر علیه رژیم ستم‌شاهی بودند به رگبار گلوله بسته شدند و تعداد زیادی از این دانش‌آموزان و دانشجویان به شهادت رسیدند .مناسبت دیگری که در ۱۳ آبان واقع شد و آن تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام رضوان‌الله علیه بود که حضرت امام آن را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند .که البته این حرکت هم برای ما دستاوردهایی را هم در داخل هم در خارج داشت. باعث رشد و استحکام انقلاب شد . در جریان تسخیر لانه جاسوسی , خط امام  به عنوان خط سازش‌ناپذیر با غرب ثبت شد . چهره‌های غرب‌زده و سازش‌کار هویتشان معلوم شد. شبکه اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا به هم خورد و مسائل این‌چنینی. لذا باعث خشم شدید آمریکا شد. آمریکا دست به کار شد برای انتقام‌گیری, اولین کارش فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مثل سازمان ملل سازمان کنفرانس اسلامی و شورای امنیت سازمان ملل که فشار آوردند و دانشجویان را مورد صدمه قرار دادند .جو منفی بر علیه دانشجویان فراهم کردند و خیلی از این کارها که باز موفق نشدند .

وقتی از اینجا سود نبرد آمریکا روشش را عوض کرد و اقدام خودش را بر علیه ایران و نظام اسلامی جدی‌تر کرد .در ۲۰ مهر سال ۱۳۵۹ قطع کامل روابط سیاسی اقتصادی را اعلام کرد یک طرفه. از طرف او بود اول . بعد هم ترتیب یک حمله نظامی به ایران را داد که البته شکست بدی از شن‌ها در منطقه طبس خوردند و مفتضح شدند .مرحله بعدی هم وارد مرحله محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارایی‌های ایران شدند و بعدها به انحا مختلف این ظلم‌ها ادامه دار شد. اگر بخواهیم تبیین کنیم و بیان کنیم خود شما مکرر در مکرر شنیده‌اید و می‌دانید. دشمنی آمریکا با نظام اسلامی به خاطر اسلامی بودن اوست آن هم اسلام ناب محمدی. والا اسلامی که ریشه انگلیسی داشته باشد یا آمریکایی داشته باشد اینها با آن مخالف نیستند. بلکه کمک می‌کنند در سراسر دنیا .می‌بینید که الان به اسلام آمریکایی و اسلام انگلیسی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی است می‌بینید که چگونه کمک می‌شود. اینها حتی با مسیحیت ناب عیسوی و یهودیت ناب موسوی با آن که همان اسلام ناب است با آن هم مخالف هستند. این طور نیست که فقط با اسلام مخالف باشند. با ایران اسلامی که پویاست ,با ایران اسلامی که مقاوم است ,با این ایرانی که در متن تحریم پیشرفت می‌کند ,زیر بار ظلم نمی‌رود و عزتمند است و با اقتدار است با این بد هستند. چون تحمل ایران برایشان سخت است. لذا تمام تلاش خودشان را می‌کنند تا آن را به زانو در بیاورند. با نفوذ در باورهایش.

خوب دقت کنید این نفوذ مسئله جدی و دقیقی است .وز وز هایی به گوش می‌رسد, حرکاتی دیده می‌شود که عده‌ای که مسئولیت هایی هم دارند متأسفانه تلاش می‌کنند رویکرد مبارزه با استکبار را در این دوره به بهانه‌های مختلف من‌جمله توافق هسته‌ای و امثال ذلک کم‌رنگ کنند و به فراموشی بسپارند .زهی خیال باطل. توافق هسته‌ای ذره ای از دشمنی ما با آمریکا کم که نکرده است هیچ , بلکه ما را در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا و قلدری های آمریکا مستحکم‌تر کرده است. بحث برجام را عرض کردم اشاره ای کنم .نامه رهبر معظم انقلاب فصل‌الخطاب همه حرف‌ها است .باید آن نامه قطعاً و قطعاً عملیاتی بشود و هر کاری در غیر مسیر آن نامه شود ,نه مشروع است و نه قانونی است. البته باید خیلی مواظب بود که جامعه دوقطبی نشود. دودستگی و اختلاف به وجود نیاید. دوستان اگر به روح نامه دقت کنند و توجه داشته باشند این نامه عصاره اش  در دو چیز خلاصه شده ,۱ وحدت داخلی و انسجام داخلی که هرگز نباید آن را از دست بدهیم و به هیچ وجه نباید آن مورد خدشه قرار بگیرد, توسط گروه‌ها و دسته‌ها و حزبها و افراد , و دوم بدبینی به دشمن و عدم اعتماد به دشمن .این دو در متن این نامه آمده که امیدواریم عزیزان به آن کاملاً توجه داشته باشند .و برای عملیاتی شدن آن اقدام کنند.

آمریکا دشمن قرآن و عترت و اسلام است. تلاش می‌کند با اختلاف در بین مردم و نفوذ در باورها کار خودش را پیش ببرد .او دشمن است و در دشمنی کوتاه نمی‌آید .بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کار ما مبارزه با نقشه‌های اوست. اول نقشه‌ها را باید بفهمیم خوب بشناسیم ترفندهای او را خوب یاد بگیریم کم و زیاد او را خوب متوجه بشویم و بعد در مقابل او قیام کنیم. شعار اصلی این مبارزه که بیان می‌کند سلطه‌گری و سلطه‌پذیری هر دو ممنوع است ,مرگ بر آمریکاست .ابراز نفرت و لعن از ستمگر و ستمگریِ ستمگران امر فطری است, در نهاد همه وجود دارد خود آن ستمگر هم از ظلم بدش می‌آید .اگر از او بپرسید چه چیزی نزد تو بد است ستم را می‌گوید که بد است .همان ظلم را می‌گوید بد است .اما خودش مبتلاست. خود او اذعان به بدی ستم دارد .مبارزه با ظلم و لعن ظالم ,لعن ستمگر, این یک امر فطری است و ممدوح است و همه بشر قبول دارند .حتی در کشورهای پیشرفته هم که خودشان بعضا به مسائلی مبتلا هستند برای اینکه مردم بتوانند این لعن و نفرین خودشان را انجام بدهند یک محل‌هایی را آماده کردند که می‌خواهد داد بزند بیاید آنجا داد بزند, هرچه می‌خواهد به ما بد و بیراه بگوید برود آنجا بایستد و بگوید. یعنی معلوم می‌شود که این یک امری است که غیرقابل اجتناب است. خب حالا ما چه کار کنیم ! ما هم ضابطه مند هستیم .اتفاقاً ما هم در این رابطه خیلی ضابطه‌مند هستیم. ما هر وقت خواستیم ابراز نفرت کنیم و ابراز انزجار کنیم نسبت به دشمنی‌های استکبار, ضابطه ما یک شعاری است که همه ما متحد و منسجم باصلابت و محکم اعلام می‌کنیم, مرگ بر آمریکا .

۱۳ آبان امسال خیلی‌ها تلاش دارند که این شعار را ضعیف کنند. ان‌شاءالله در روز ۱۳ آبان جوانان و نوجوانان و آحاد مردم پیام خودشان را خواهند رساند. روز فرهنگ عمومی ۱۴ آبان هم در پیش است که خیلی اهمیت دارد. آقا فرمودند لشکر فرهنگی و سیاسی دشمن با همه ابزارها یی که برایش ممکن بود حمله کرده برای سست کردن اعتقادات دینی ما. خود شما هم کم‌وبیش می‌بینید و حس می‌کنید که چگونه حمله کردند از بیخ و بن شروع کردند به ظواهر و مسائل دینی رسمی ما مسائل درجه یک و درجه دو , همه مسائل را شما ببینید که به آن حمله شده. لذا لازم است خودمان را تقویت کنیم. باید  روی مبانی انقلاب ,مبانی امام ,کار بیشتری صورت بگیرد. تولیدات فرهنگی ما باید بیشتر از اینی که هست باشد .در عرصه‌های مختلف, او وقتی که کار می‌کند از دفترچه و مداد بچه ها را کار می‌کند تا فیلم و داستان و مسائل مختلف .یعنی با یک پاک کن که بچه ما از اول بچگی از قبل از اینکه وارد مدرسه بشوند طراحی و برنامه‌ریزی دارد تا بعد آرام آرام که وارد مدرسه شود و بزرگ بشود وارد محیط اجتماع شود همین‌طور برنامه دارد. اما تولیدات فرهنگی ما متأسفانه ضعیف است .در عرصه‌های مختلف .حتی ما در مقابله هم ضعیف هستیم .در جلوگیری از مضرات فرهنگی کم کاری داریم .

اصلاح فرهنگ عمومی از مهم‌ترین کارهاست که باز رهبر معظم انقلاب فرمودند: وزارت ارشاد اگر جز اصلاح کار فرهنگی هیچ کار دیگری نکند به نظر بنده برای آنان کافی است. یک وزارتخانه عریض و طویل یک فرهنگ عمومی جامعه را درست کند. البته آن‌ها که اقدام می‌کنند باید توجه داشته باشند که شعارهای انقلاب و مبانی انقلاب را در کارهای فرهنگی فراموش نکنند .کمی غفلت گرفتاری به وجود می‌آورد. شما الان این فضا را کاملاً ببندید از یک روزنه کوچک سرما می‌آید و همه سرما را حس می‌کنند. از یک روزنه کوچک نفوذ می‌کند و بعد شکاف بزرگی را ایجاد خواهد کرد و گرفتاری‌های بزرگی به وجود می‌آورد. کمی غفلت جوری خواهد شد که جبران آن سخت می‌شود. در همین ایام عاشورای حسینی امسال خود می‌بینیم که وزیر خارجه سابق انگلیس این شخص یهودی الاصل در ایران در اصفهان و شیراز چه کاری می‌کرده ؟ آمده به اسم گردشگری ! دستگاه دیپلماسی ما کجاست؟! آن هم چه روزهایی را انتخاب می‌کنند ! چه زمان‌هایی را ! عادی‌سازی به چه قیمتی؟! این چه کارهایی است که انجام می‌شود؟! خطر نفوذ را جدی بگیرید .ما کم از انگلیس لطمه و ضربه نخوردیم. انگلیس همان کشوری است که دروازه هایش را باز می‌کرد سفارت‌خانه اش را در ایران باز می‌کرد نذری امام حسین میپخت. بعد هم به دست مردم قمه می‌داد که به خودتان قمه بزنید. که بعد عکس و فیلم بگیرند و بگویند شیعه یعنی این . چرا این بی‌توجهی می‌شود؟!

جدی گرفتن این موضوع خودش از مسائل پدافند غیرعامل است. این روزها روزهایی است که درباره پدافند غیرعامل صحبت می‌شود .هشت آبان روز جمعه یعنی امروز, روز پدافند غیرعامل نامیده شده .سعی کنیم کاری کنیم که آسیب در هنگام بحران کم شود. پدافند غیرعامل همان شعاری است که اطبا و پزشکان ما می‌دهند. می‌گویند پیشگیری مقدم بر درمان است .حرف خیلی زیبایی است. پدافند غیر عامل یعنی همین. یعنی شما بیایید چه کار کنید ؟!مسئولیت برای خود درست کن ,برای کشور, از جهات مختلف  مسئولیت درست کن که اگر یک موقعیتی پیش آمد بتوانی خودت را جمع و جور کنی .همان کاری که در دوران پدافند عامل انجام می‌گیرد. که بیش‌تر نظامی است. در پدافند غیرعامل هم, هم بعد نظامی دارد هم غیر نظامی. این که معمولاً باید زیرساخت‌هایی درست شود این کار مربوط به دستگاه‌ها است. مربوط به مردم است .لازم است که آگاهی‌بخشی در این زمینه بیشتر بشود. توسعه بیشتری داشته باشد تا آثارش فراگیر باشد. بحث پدافند غیرعامل در کشور یک بحث مهمی است باید به آن پرداخته شود .در این فضایی که الان جامعه و کشور ما زندگی می‌کند لازم است که به او توجه بیشتری بشود .

مطلب بعدی که لازم می‌دانم عرض کنم حکم اعدامی است که برای روحانی مبارز و انقلابی عربستان آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر صادر کردند که سال گذشته حکم اعدام را دادند که تعویق افتاد تا این‌روزها. قطعاً اقدام به این کار با فروپاشی رژیم آل سعود همراه خواهد بود اضمحلال این جرثومه فساد در منطقه با سرعت بیشتری محقق خواهد شد. یعنی اگر این شیخ بزرگوار که امیدواریم واقع نشود ولی اگر آنها بیراهه رفتند و او را به شهادت رساندند بدانند که زمینه نابودی خودشان را فراهم کردند. و بیداری اسلامی با قدرت و توان یک سد محکمی را در مقابل استکبار درست کرده که نمی‌توانند آن را حتی با نفاق و گروه‌های تکفیری و داعش و ترور بشکنند. هرچه تیر داشتند در این مدت انداختند در عراق در سوریه در یمن هر کاری که کردند اینها مقاوم‌تر شدند محکم‌تر شدند باصلابت تر شدند. لذا اگر عربستان عاقل باشد که بعید می رسد , نباید تن به این حکم سیاسی بدهد .این حکم سیاسی است, قضایی نیست. در یک دادگاه غیر علنی نشستند و گفتند و بعد هم حکم کردند. این به ضرر او تمام خواهد شد .همان طور که علمای بلاد اسلامی و جهان اسلام به عربستان تذکر دادند مردم مسلمان کشورها هم این را تذکر می‌دهند به عربستان که تجدید نظری داشته باشد .

مسئله دیگر هم مسئله انتفاضه سوم است فروپاشی نظام صهیونیستی و جنایتکار آدمکش رژیم غاصب بود که بارقه‌هایی از امید را به وجود آورد که معروف به انتفاضه سوم است که دیگر فرصت بیانش نیست .می‌خواستم مطالب را در این رابطه عرض کنم که مسیری که دارد طی می‌شود مسیر روشنی است و امید این است که عن‌قریب ان‌شاءالله فاتحه این رژیم خوانده شود ان‌شاءالله. خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان. فرجش نزدیک بگردان. بر تاییدات رهبری بیفزا. شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما .معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.